Hi-Fi magasin Fidelity 57

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Studier av sanseoppfatning

    MAO. Kan en opplevelse av nevnte ikke måles. Nedsatt hørsel & syn kan måles, ja! Opplevelse & sanse-inntrykk kan ikke måles.

    mvh
    Litt usikker på hvor du vill med dette, men siden sanseintrykk ikke kan måles, så vil du jo heller ikke vite hva den personene som forteller om sine sanseitrykk forteller heller. Det gjør jo slike fortellinger enda mindre interesant for deg, da du jo ikke har noen referansepunkter for personens sanseintrykk. Men jeg mener fortsatt at denne personens fargerike uttalelser om egne meget subjektive sansintrykk kan være god underholdning.
    Subjektive sanse-inntrykk er akkurat det jeg mener at ikke kan måles. Har du så til de grader misforstått? Lytte-intrykk kan ikke måles, kun beskrives. Det gjør personen på en utmerket måte. Uten referanser fra grafer, etc. Diskusjonen fører som ventet, ingen vei. Trekker meg fra ytterligere synsing om dette tema.

    mvh
    Som tidligere nevnt finnes det metoder for også å "måle" slikt, men de krever gjerne langt større resurser enn det Fidelity og andre hifitidsskrifter har. Det krever som oftest bla. et (betydelig) antall testpersoner. Elementær statistikkundervisning indikerer minimum 20 personer for å kunne benytte normale statistiske metoder. Antallet avhenger dog av problemstillingen, fenomenenes hyppighet m.m., og kan ofte kreve langt større populasjoner.
    Det virker som om flere av innleggsforfatterne fullstendig overser at man i mange år har studert persepsjon og persepsjonspsykologi.

    Det virker også og som eksempel at man fullstendig overser noe slikt som Microsofts meget omfattende, velkjente og berømmede aktiviteter innen "Usability Research". Her studerer man bl.a. hvordan mennesker oppfatter brukergrensesnitt, forholder seg til og reagerer på dem. Dette inkluderer selvsagt bl.a. persepsjonspsykologi.

    Tillegg:
    Mens jeg skrev dette innlegget, skrev Jamakr innlegg #239 som tangerer dette.
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Jeg mener at det er litt mer komplisert enn som så: Sitter lydopplevelsen i opptaket, mediet, anlegget eller rommet? Choose your poison.
    Ting er alltid "mer komplisert enn som så" :) Og, ja da - alt du nevner og mere til, kan måles (og det er litt interessant også). Men, bare ikke krev at alle parametere og alle målinger skal oppleves likt av alle. Det er mitt poeng.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    metoder for også å "måle" slikt, men de krever gjerne langt større resurser enn det Fidelity og andre hifitidsskrifter har. Det krever som oftest bla. et (betydelig) antall testpersoner. Elementær statistikkundervisning indikerer minimum 20 personer for å kunne benytte normale statistiske metoder. Antallet avhenger dog av problemstillingen, fenomenenes hyppighet m.m., og kan ofte kreve langt større populasjoner.


    Det virker som om flere av innleggsforfatterne fullstendig overser at man i mange år har studert persepsjon og persepsjonspsykologi.

    Det virker også og som eksempel at man fullstendig overser noe slikt som Microsofts meget omfattende, velkjente og berømmede aktiviteter innen "Usability Research". Her studerer man bl.a. hvordan mennesker oppfatter brukergrensesnitt, forholder seg til og reagerer på dem. Dette inkluderer selvsagt bl.a. persepsjonspsykologi.
    Og, jo mer man kan om akkurat dette, jo mer vet man at i gruppestudier får du variasjon. Riktignok er det mer lovmessig jo tidligere i en (sanse) persepsjonsprosess man er - men når du kommer til høyere kognitive ferdigheter (inkludert emosjoner) - da kan du glemme å få de samme resultater for alle. Det utelukker jo ikke at dette er et spennende kunnskapsområde, tvert i mot (etter min mening).
    Mvh
    JMK
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hvor oppstår egentlig "lydopplevelsen"?

    [...]
    Jeg mener at det er litt mer komplisert enn som så: Sitter lydopplevelsen i opptaket, mediet, anlegget eller rommet? Choose your poison.
    [...]
    "Lydopplevelsen" oppstår/sitter vel inne i lytteren (f.eks. meg), formodentlig i hjernen.

    Så er det selvfølgelig en mengde faktorer som kan påvirke lydopplevelsen inkl. sinnsstemning, smak og behag, musikksjanger, opptakskvalitet, utøver(e), komponist, opptaksrom, lydgjengivelsesutstyr og -metode, opptaksutstyr og -metode, naboens gressklipper og hund, støy fra slagregn, osv., osv.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg mener at det er litt mer komplisert enn som så: Sitter lydopplevelsen i opptaket, mediet, anlegget eller rommet? Choose your poison.
    Ting er alltid "mer komplisert enn som så" :) Og, ja da - alt du nevner og mere til, kan måles (og det er litt interessant også). Men, bare ikke krev at alle parametere og alle målinger skal oppleves likt av alle. Det er mitt poeng.
    Dette er et meget godt poeng og et godt innlegg.

    Jeg forstår, som tidligere sagt, egentlig ikke hvorfor dette oppleves som kontroversielt.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Jeg forstår, som tidligere sagt, egentlig ikke hvorfor dette oppleves som kontroversielt.
    Du blir jo ikke overrasket over at vi er enig i det.
    Det kan bare blir kontroversielt (slik jeg er i stand til å tenke det), dersom man har en ide om at også menneskets oppfatning av lyd (helst da sammensatt til kompleks lyd = "musikk") er helt lovmessig lik for alle. Slik er det beviselig ikke. Men, man kan ha god vitenskap rundt studiet av dette allikevel, og med svært mange interessante nye kunskaper de siste årene. Og, canadierne ligger langt fremme.
    Nå får det være nok fra min side for en stund.
    Mvh
    JMK
     

    Opuspopus

    Medlem
    Ble medlem
    15.03.2009
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Er det noen som har et Fidelity #57 til overs? Jeg vil gjerne ha et eksemplar, men Narvesen har det ikke lenger. Jeg spurte redaktøren om han kunne sende meg et, og han var så elskverdig å sende meg et blad, men det var feil nummer.

    Jeg betaler selvsagt for det, pluss porto.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser jeg har gått glipp av Audion-testen i Fidelity 57.

    Noen i nærheten som har bladet liggende?

    Jeg fant ingen link til å kjøpe tidligere nummer på websiden, men det kan vel løse seg med en mail.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser jeg har gått glipp av Audion-testen i Fidelity 57.

    Noen i nærheten som har bladet liggende?

    Jeg fant ingen link til å kjøpe tidligere nummer på websiden, men det kan vel løse seg med en mail.
    Har det på nattbordet. Kastes normalt etter noen måneder, eller helst gis vekk.
    Send meg adresse, så går det i posten imorgen.

    Hvis Opuspopus har fått tak i ett , da. Alle må få :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da står selvsagt han først i køen.

    Veldig hyggelig av deg. Jeg PM-er deg adresse, og dekker selvsagt portoen, hvis Opuspopus har fått tak i bladet først, selvsagt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da står selvsagt han først i køen.

    Veldig hyggelig av deg. Jeg PM-er deg adresse, og dekker selvsagt portoen, hvis Opuspopus har fått tak i bladet først, selvsagt.
    Da blir det litt til alle i år også.

    God Jul

    Hilsen Nissen

    santasmiley.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn