Fidelity 56

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
orso skrev:
impulse skrev:
Mange som er opptatt av at alt kan måles, tydeligvis. Det er ikke min erfaring.Videre overgår det menneskelige øre det aller meste mht å registrere endringer i lyd. Det kan jo være greitt å ta inn over seg.De som heller til "Jeg kan ikke måle dette, så da eksisterer det heller ikke" får jo gjerne mene det, bevare meg vel.
Dette er jo fullstendig feil. Måleapparater er langt mer sensitive og kan plukke opp forandringer som øre aldri kan. Hva baserer du dette på?
Ta for f.eks Group Delay i bassen. Det skal svært høye verdier til før man kan høre det. Og slikt er det mye annet. Spørsmålet er mer hvor den nøyaktige grensen går for hva som er hørbart. Man vet omtrentlig med det aller meste, men man ikke si noe 100% sikkert på nøyaktigheten. Men det er uansett små plukk, og kan være greit å innse de klare fakta i første omgang.

Hva man opplever og eventuelt innbiller seg blir noe annet.
Garantert ingen måleapparat som er i nærheten av ørets sensitive funksjon,og aldri kommer det til å skje heller.
Hvertfall ikkje før etter både meg og deg orso har sluttet med "hifi".
Det er den totale funksjonen til øret eg sikter til,ikkje ein enkelt parameter,det er akkurat når det blir kompleks at måleutstyret svikter.
Øret vinner klart:)
Mvh.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det er vesensforskjell på "alt som måler likt, låter likt" og "øret overgår det aller meste mtp å registrere endringer i lyd". Det siste er demonstrativt fullstendig feil og i det hele tatt er all menneskets sanser særdeles upålitelige, enten det gjelder hørsel, smak, lukt, syn eller berøring. Dette er konstantert opp, ned og i mente i allverdens forsøk, tester og undersøkelser gjennom en haug tiår. Annerledes kan det heller ikke være, all den tid nivået på hormoner, nevrotransmittere og allverdens andre innebygde kjemikalier som bestemmer hvordan vi har det fra dag til dag varierer betraktelig. Å anse menneskets kropp og sinn som et finstemt måleinstrument er omtrent så langt fra virkeligheten som man kan komme.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nettop.
Takk for opplysningen Lille adam!!!!
Merkelig da at min lydsmak er alldeles lik idag som for 20år siden,skulle tru at med tidens tann så blir kroppen så forandret/slitt at allt blir snudd opp ned?

Viktig å ta med at allt av måleutstyr er laget av folk,sikkert like lite pålitlige som oss da,allt etter dagsform.
Såkalt mandagsprodukter.

Tenker eg fortsetter å stole på øre/hjerne gitt.

mvh.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
samlanes skrev:
Nettop.
Takk for opplysningen Lille adam!!!!
Merkelig da at min lydsmak er alldeles lik idag som for 20år siden,skulle tru at med tidens tann så blir kroppen så forandret/slitt at allt blir snudd opp ned?

Viktig å ta med at allt av måleutstyr er laget av folk,sikkert like lite pålitlige som oss da,allt etter dagsform.
Såkalt mandagsprodukter.

Tenker eg fortsetter å stole på øre/hjerne gitt.

mvh.
Det må også sies at hukommelsen vår er særdeles upålitelig og selektiv, så hvordan din lydsmak var for 20 år siden har ingen kontroll på, ikke du heller.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
cash 63 skrev:
Kjøpte igår på Narvesen
Jeg kjøpte det på Narvesen på Nordre i Trondheim i dag. Sammen med HiFi+ :)
Narvesen setter egentlig ut nytt hver fredag nå, men tror nok mange kiosker somler litt med å sette ut - det er i alle fall mitt inntrykk fra her i Trondheim.

Har ikke lest bladet enda, men det ser mer enn lovende ut. Og jeg er (heldigvis) ikke opptatt av målinger.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Skal se om jeg finner notatene mine fra den seansen. Ellers er historien full av for eksempel forsterkere som målte fantastisk, men som låt hoppetau.
For det første kan man ikke vite utifra specs om noe måler bra. Oppgitte THD er et eksempel, det har svært lite relevanse.

Og om en forsterker som måler bra vil låte bra kommer jo helt ann på oppsette. Du kan ikke skille disse to. Måler forsterkeren bra og det låter totalt sett dårlig, hvorfor skal det da nødvendigvis være forsterkerens skyld? Du skrev selv noe i Devialet tråden om at dersom det låt slankt med Devialet, så burde man se etter svakheter andre steder i anlegget.
impulse skrev:
Det er ikke alle som nødvendigvis er enig med deg mht at det som måler likt, låter likt, evt at det som måler bra, låter bra.
Se bare (eller hør!) på store menghder negativ feedback brukt i forsterkere. Gjør undere for kurvene og måleresultatene, men slett ikke for lyden. Enhver som mener negativ feedback er noe som må til, har aldri hørt en forsterker helt uten,in my not so humble opinion.
Man skiller ikke mellom hva som måler bra og hvordan vi oppfatter lyd. Det henger selvsagt sammen. Ellers blir målingene meningsløse.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Det er vesensforskjell på "alt som måler likt, låter likt" og "øret overgår det aller meste mtp å registrere endringer i lyd". Det siste er demonstrativt fullstendig feil og i det hele tatt er all menneskets sanser særdeles upålitelige, enten det gjelder hørsel, smak, lukt, syn eller berøring. Dette er konstantert opp, ned og i mente i allverdens forsøk, tester og undersøkelser gjennom en haug tiår. Annerledes kan det heller ikke være, all den tid nivået på hormoner, nevrotransmittere og allverdens andre innebygde kjemikalier som bestemmer hvordan vi har det fra dag til dag varierer betraktelig. Å anse menneskets kropp og sinn som et finstemt måleinstrument er omtrent så langt fra virkeligheten som man kan komme.
Er selvsagt enig i det og noe som jeg selv indikerte for litt siden, men for meg blir det en annen debatt og et annet tema. Da er vi mer over på opplevelsen og hjernens tolkning som igjen er påvirket av rekke faktorer.

Men, tror jeg lar hele debatten ligge med det. Tråden handler tross alt om noe annet. Kos dere med Fidelity. :)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
orso skrev:
for meg blir det en annen debatt og et annet tema.
For all del. For min del var det bare en respons til "øret overgår det aller meste...". Noe det altså er milevis fra å gjøre, i likhet med resten av sansene våre.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke det er noen fare, folkens, jeg er rimelig sikker på at vi kan måle alle eksisterende forskjeller. Utfordringen er nok mer den at vi ikke har klart for oss akkurat hva vi skal måle på, og hvilke type instrumenter dette krever. I mangel på en fullstendig forståelse av waterfall-kurver sammenstilt med THD og IMF for eksempel, velger vi å isolere de enkelte verdier, og innbiller oss at de gir oss noe i nærheten av sannheten. Vel; de gjør i grunn ikke det. De gir kun pekepinner, og uten den totale forståelse av det vi leser, finner vi ikke det endelige svaret. Folk som nevnte Nelson Pass og nå avdøde Steen Duelund har jobbet et par mannsaldre for å finne ut hvordan de skulle tolke de målingene de gjorde, men de har hittil ikke kommet i mål. Jeg tror nemlig det er et alt for snevert tema å diskutere om vi kan måle eller ikke, selvsagt kan vi det, men det hjelper oss fint lite så lenge vi ikke vet hva resultatene faktisk betyr.
Mitt poeng er at audioutstyr ikke er ferdig utviklet, på lik linje med forståelsen av de målte verdier. Det finnes utstyr som kan formidle det diffuse begrepet "nerve", men vi har vel ikke helt sett hvilken verdi vi skal lese av for å se hvilke komponenter som er gode på akkurat det, for eksempel. Og det er vel ikke egentlig så mye å krangle om, eller? :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
BT skrev:
orso skrev:
Kos dere med Fidelity. :)
Takk!
Kos deg med oscilloskopet. :)

Da lo jeg ;D

orso, jeg forstår ikke din agenda. Du skyter fra hofta og kommer med mange bastante påstander - frontalangrep-debatten med impulse er ganske selsom. Du kliner til selv , men griner som ei lita jente når du blir imøtegått på en saklig måte. Jeg aner heller ikke hva slags anlegg du har, det hadde også vært interessant å vite, tatt i betraktning dine mildt sagt bastante påstander.

Kan jeg anbefale at du tilbringer litt mer tid på musikktrådene her. Der er det veldig hyggelig. :)

Ser av din statistikk at du ikke har vært så mye der.

Ønsker deg forøvrig en god helg med mye musikkglede.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
impulse skrev:
Jeg har fått rapporter om at trykkfeildjevelen virkelig har tatt rotta på oss i nummer 56.

Prisen på den omtalte CD-kutteren er som de fleste forhåpentligvis har fått med seg ikke 25.000, men kr 5200,-

Heldigvis.


Forøvrig er det Exotic Audio i Danmark som tar den inn til Skandinavia, og AudioAktøren i Horten som forhandler den i Norge.

Og jeg som hadde skribla på et innlegg her, i harnisk over at såpass enkel mekanikk, kunne koste kr. 25000,-... Det var enda godt at jeg sletta det! Men kr. 5200,- er ille nok for en innretning som neppe har leamikk i seg, for særlig meir enn 1/10 av den prisen. Hvor mange har blitt "frista" til å bare må ha denne saken, tro??

Ut over det, et greit nummer, som ho sa, kjerringa... 8) Litt kjedelig, ingen store overraskelser, og temmelig mye fyllstoff i form av bilder fra div. messer. Sikkert interessant nok for de som er avbildet, og for fotografen som dermed kunne legitimere et messebesøk, men ikke for meg. Og det får være dagens sutring fra min side.

Jeg ser fram til nye utgaver, nye tester og omtaler - og håper at redaktøren finner plass til noen sider med "Nyheter og nytt fra hifi-verden" i de følgende utgavene.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
samlanes skrev:
Merkelig da at min lydsmak er alldeles lik idag som for 20år siden,skulle tru at med tidens tann så blir kroppen så forandret/slitt at allt blir snudd opp ned?
mvh.
He, he..jeg er ikke uenig i det du sier, men konstaterer samtidig at du ikke kan ha utvikla deg særlig mye i løpet av de siste 20 åra.... ;D Det kan gjelde også andre områder enn musikksmak - har du tenkt på det?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
VilhelmW skrev:
impulse skrev:
Jeg har fått rapporter om at trykkfeildjevelen virkelig har tatt rotta på oss i nummer 56.

Prisen på den omtalte CD-kutteren er som de fleste forhåpentligvis har fått med seg ikke 25.000, men kr 5200,-

Heldigvis.


Forøvrig er det Exotic Audio i Danmark som tar den inn til Skandinavia, og AudioAktøren i Horten som forhandler den i Norge.
Og jeg som hadde skribla på et innlegg her, i harnisk over at såpass enkel mekanikk, kunne koste kr. 25000,-... Det var enda godt at jeg sletta det! Men kr. 5200,- er ille nok for en innretning som neppe har leamikk i seg, for særlig meir enn 1/10 av den prisen. Hvor mange har blitt "frista" til å bare må ha denne saken, tro??

Ut over det, et greit nummer, som ho sa, kjerringa... 8) Litt kjedelig, ingen store overraskelser, og temmelig mye fyllstoff i form av bilder fra div. messer. Sikkert interessant nok for de som er avbildet, og for fotografen som dermed kunne legitimere et messebesøk, men ikke for meg. Og det får være dagens sutring fra min side.

Jeg ser fram til nye utgaver, nye tester og omtaler - og håper at redaktøren finner plass til noen sider med "Nyheter og nytt fra hifi-verden" i de følgende utgavene.
Og hva med meg, da? Jeg som leste med kommafeil, trodde den kosta 2.500,- og fortsatt syntes det var i overkant for en såpass enkel sak?  ;D

Seriøst: At den koster mer enn en Okki Nokki, eller en tredjedel av ultralydvaskeren fra samme leverandør for den del, er drøyt.

Ehhh... Retta opp littegrann. Jeg greide å plassere min kommentar inne i innlegget til en annen.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Når kommer tilsvarende "skjærer" for vinylplater, tro?? Siden vinylplatene er mye større enn en cd-skive, må man da kunne legitimere tilsvarende høgere pris for leamikken?? ;D

Spøk til side; cd-produsentene bør jaggu skjerpe seg og levere kvalitet. Runde skiver med hullet passert rekti' , må da for svingende være et minimumskrav? Fysjom, cd-produsenter, sier nå jeg!
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
impulse skrev:
Det kan godt være at det er ankommet Narvesen, men bare ikke satt ut i hyllene enda. De har egne dager for sånt, nemlig. Det er ikke "Display upon arrival" som gjelder. Så til dere som er så utålmodige, hva med å sørge for å få det levert i postkassa?
Fidelity nr. 56 var å få kjøpt på Narresen ved Continental her i Oslo i går.
Ett eksemplar er sikret 8)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
BigSwifty skrev:
BT skrev:
orso skrev:
Kos dere med Fidelity. :)
Takk!
Kos deg med oscilloskopet. :)

Da lo jeg ;D

orso, jeg forstår ikke din agenda. Du skyter fra hofta og kommer med mange bastante påstander - frontalangrep-debatten med impulse er ganske selsom. Du kliner til selv , men griner som ei lita jente når du blir imøtegått på en saklig måte. Jeg aner heller ikke hva slags anlegg du har, det hadde også vært interessant å vite, tatt i betraktning dine mildt sagt bastante påstander.

Kan jeg anbefale at du tilbringer litt mer tid på musikktrådene her. Der er det veldig hyggelig. :)

Ser av din statistikk at du ikke har vært så mye der.

Ønsker deg forøvrig en god helg med mye musikkglede.
Ditto

Jeg vil også få utbe meg en innsikt i hvilket utstyr herr Orso bruker til sin daglige dose subjektive lydbølger som han baserer sine påståtte faglige bastante utspill på.
Jeg vet om mennesker som sitter på utstyr som gjør at de ikke har en snøballs sjanse i hælvete til å høre forskjell på særlig mye av hva som formidles musikalsk, uansett hva de måtte finne for godt å bytte av kabler.
Men sterke meninger, og nedlatende holdning er de i besittelse av hvis slike som meg åpner kjeften.
Alea jacta est!

Ellersmessig helt på bølge med Haakon Rognlien.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
impulse skrev:
Mange som er opptatt av at alt kan måles, tydeligvis. Det er ikke min erfaring.Videre overgår det menneskelige øre det aller meste mht å registrere endringer i lyd. Det kan jo være greitt å ta inn over seg.
I så tilfelle er det jo inderlig trist at opptaksmikrofoner etc ikke klarer å fange opp denne detaljrikdommen slik at det menneskelige øre med tilhørende nervesystem foran et stereoanlegg ikke får brukt denne kapasiteten, da den gikk tapt under opptak og lagring. Jeg er ikke så sikker på om så er tilfelle, og er nok mer enig med din kollega Rognlien.


impulse skrev:
De som heller til "Jeg kan ikke måle dette, så da eksisterer det heller ikke" får jo gjerne mene det, bevare meg vel.
Disse finnes jo ikke. Derimot er det en del som i Fidelity ofte savner erkjennelsen av at HiFi-komponenter er teknikk og at lyden som kommer ut ikke er hevet over fysikkens verden. Skal man diskutere Fidelity på HFS må det være rom for å diskutere den biten også. Du og andre må gjerne mene at Orso og andre, sikkert jeg også, er tonedøve og endimensjonale oscilloskopbrukere, men det er en betraktning som er veldig på siden.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
Det er vesensforskjell på "alt som måler likt, låter likt" og "øret overgår det aller meste mtp å registrere endringer i lyd". Det siste er demonstrativt fullstendig feil og i det hele tatt er all menneskets sanser særdeles upålitelige, enten det gjelder hørsel, smak, lukt, syn eller berøring. Dette er konstantert opp, ned og i mente i allverdens forsøk, tester og undersøkelser gjennom en haug tiår. Annerledes kan det heller ikke være, all den tid nivået på hormoner, nevrotransmittere og allverdens andre innebygde kjemikalier som bestemmer hvordan vi har det fra dag til dag varierer betraktelig. Å anse menneskets kropp og sinn som et finstemt måleinstrument er omtrent så langt fra virkeligheten som man kan komme.
Å hevde at mennesket er som et "ustemt" (måle)instrument,er så langt fra virkeligheten som man kan komme spør du meg.

Mvh.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
samlanes skrev:
Lille_Adam skrev:
Det er vesensforskjell på "alt som måler likt, låter likt" og "øret overgår det aller meste mtp å registrere endringer i lyd". Det siste er demonstrativt fullstendig feil og i det hele tatt er all menneskets sanser særdeles upålitelige, enten det gjelder hørsel, smak, lukt, syn eller berøring. Dette er konstantert opp, ned og i mente i allverdens forsøk, tester og undersøkelser gjennom en haug tiår. Annerledes kan det heller ikke være, all den tid nivået på hormoner, nevrotransmittere og allverdens andre innebygde kjemikalier som bestemmer hvordan vi har det fra dag til dag varierer betraktelig. Å anse menneskets kropp og sinn som et finstemt måleinstrument er omtrent så langt fra virkeligheten som man kan komme.
Å hevde at mennesket er som et "ustemt" (måle)instrument,er så langt fra virkeligheten som man kan komme spør du meg.

Mvh.
Ville du stolt på et måleinstrument som var påvirkelig av psykologiske faktorer..?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
samlanes skrev:
Lille_Adam skrev:
Det er vesensforskjell på "alt som måler likt, låter likt" og "øret overgår det aller meste mtp å registrere endringer i lyd". Det siste er demonstrativt fullstendig feil og i det hele tatt er all menneskets sanser særdeles upålitelige, enten det gjelder hørsel, smak, lukt, syn eller berøring. Dette er konstantert opp, ned og i mente i allverdens forsøk, tester og undersøkelser gjennom en haug tiår. Annerledes kan det heller ikke være, all den tid nivået på hormoner, nevrotransmittere og allverdens andre innebygde kjemikalier som bestemmer hvordan vi har det fra dag til dag varierer betraktelig. Å anse menneskets kropp og sinn som et finstemt måleinstrument er omtrent så langt fra virkeligheten som man kan komme.
Å hevde at mennesket er som et "ustemt" (måle)instrument,er så langt fra virkeligheten som man kan komme spør du meg.

Mvh.
Ville du stolt på et måleinstrument som var påvirkelig av psykologiske faktorer..?
Til bedømming av lyd som det trossalt dreier seg om,så soleklart ja.
Kanskje ein skal begynne å "måle" smaken på feks kaffe/vin også.
Slik eg ser det er måleutstyr i slike settinger som her er snakk om,veldig gode hjelpemidler som kan gjere veien kortere til et bestemt mål,ikkje dårleg det,men ikkje nok allikevel.

Mvh.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
impulse skrev:
Jeg har fått rapporter om at trykkfeildjevelen virkelig har tatt rotta på oss i nummer 56.

Prisen på den omtalte CD-kutteren er som de fleste forhåpentligvis har fått med seg ikke 25.000, men kr 5200,-

Heldigvis.


Forøvrig er det Exotic Audio i Danmark som tar den inn til Skandinavia, og AudioAktøren i Horten som forhandler den i Norge.
Og er Audio-aktøren i Horten samme firma, el videreføring av Vingtor som importerte Quad på 70 tallet? Muligens før du ble født ;D
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
samlanes skrev:
Karma skrev:
samlanes skrev:
Lille_Adam skrev:
Det er vesensforskjell på "alt som måler likt, låter likt" og "øret overgår det aller meste mtp å registrere endringer i lyd". Det siste er demonstrativt fullstendig feil og i det hele tatt er all menneskets sanser særdeles upålitelige, enten det gjelder hørsel, smak, lukt, syn eller berøring. Dette er konstantert opp, ned og i mente i allverdens forsøk, tester og undersøkelser gjennom en haug tiår. Annerledes kan det heller ikke være, all den tid nivået på hormoner, nevrotransmittere og allverdens andre innebygde kjemikalier som bestemmer hvordan vi har det fra dag til dag varierer betraktelig. Å anse menneskets kropp og sinn som et finstemt måleinstrument er omtrent så langt fra virkeligheten som man kan komme.
Å hevde at mennesket er som et "ustemt" (måle)instrument,er så langt fra virkeligheten som man kan komme spør du meg.

Mvh.
Ville du stolt på et måleinstrument som var påvirkelig av psykologiske faktorer..?
Til bedømming av lyd som det trossalt dreier seg om,så soleklart ja.

Mvh.
Ok. Dersom da dette måleinstrumentet var lagt til grunn for en test i et hifi-magasin, så får vi bare håpe at påvirkningsretniningen av de psykologiske faktorer sammenfaller med dine egne preferanser.. Særlig objektivt og almengyldig resultat kan man vel neppe forvente?
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Er det så vanskelig dette her ?

Vi hifi nerder bruker vel øra ?

Så til topic; siste Fidelity ser greit ut ved første gjennomgang, men blir litt forundret over enkellte merkers stadige tilbakevendelse i etterhvert mange nummer. Parasound f,eks. Har selv hatt JC-1, og dette er uten tvil gode produkter, men når en samtidig ser annonser fra importør titt og ofte, gjør man seg sine tanker. Annonsører er sef livsviktig for ett magasins eksistens, og kanskje det ikke er til å unngå at det blir slik i vår lille andedam.

Mener ikke å være surmaga, er stort sett fornøyd med bladet.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
musicman skrev:
Er det så vanskelig dette her ?

Vi hifi nerder bruker vel øra ?

Så til topic; siste Fidelity ser greit ut ved første gjennomgang, men blir litt forundret over enkellte merkers stadige tilbakevendelse i etterhvert mange nummer. Parasound f,eks. Har selv hatt JC-1, og dette er uten tvil gode produkter, men når en samtidig ser annonser fra importør titt og ofte, gjør man seg sine tanker. Annonsører er sef livsviktig for ett magasins eksistens, og kanskje det ikke er til å unngå at det blir slik i vår lille andedam.

Mener ikke å være surmaga, er stort sett fornøyd med bladet.
Er også fornøyd m. bladet, selv om Quad produkter aldri (trur eg) har blitt viet oppmerksomhet.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
musicman skrev:
Er det så vanskelig dette her ?

Vi hifi nerder bruker vel øra ?

Så til topic; siste Fidelity ser greit ut ved første gjennomgang, men blir litt forundret over enkellte merkers stadige tilbakevendelse i etterhvert mange nummer. Parasound f,eks. Har selv hatt JC-1, og dette er uten tvil gode produkter, men når en samtidig ser annonser fra importør titt og ofte, gjør man seg sine tanker. Annonsører er sef livsviktig for ett magasins eksistens, og kanskje det ikke er til å unngå at det blir slik i vår lille andedam.

Mener ikke å være surmaga, er stort sett fornøyd med bladet.
Kort avstand for levering for de som har Parasound agenturet ? Leste bladet igår. Mye godt skrevet... Artikkelen til Powerpoint ble litt intern etter min smak uten å ha noen klar retning...

Forøvrig enig i at det må da finnes flere importører som har produkter de tørr sende til test.... Hvor ble det av den Adyton testen ? Har Tømmervik feiga ut enda en gang ? :p
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
samlanes skrev:
Karma skrev:
samlanes skrev:
Lille_Adam skrev:
Det er vesensforskjell på "alt som måler likt, låter likt" og "øret overgår det aller meste mtp å registrere endringer i lyd". Det siste er demonstrativt fullstendig feil og i det hele tatt er all menneskets sanser særdeles upålitelige, enten det gjelder hørsel, smak, lukt, syn eller berøring. Dette er konstantert opp, ned og i mente i allverdens forsøk, tester og undersøkelser gjennom en haug tiår. Annerledes kan det heller ikke være, all den tid nivået på hormoner, nevrotransmittere og allverdens andre innebygde kjemikalier som bestemmer hvordan vi har det fra dag til dag varierer betraktelig. Å anse menneskets kropp og sinn som et finstemt måleinstrument er omtrent så langt fra virkeligheten som man kan komme.
Å hevde at mennesket er som et "ustemt" (måle)instrument,er så langt fra virkeligheten som man kan komme spør du meg.

Mvh.
Ville du stolt på et måleinstrument som var påvirkelig av psykologiske faktorer..?
Til bedømming av lyd som det trossalt dreier seg om,så soleklart ja.

Mvh.
Ok. Dersom da dette måleinstrumentet var lagt til grunn for en test i et hifi-magasin, så får vi bare håpe at påvirkningsretniningen av de psykologiske faktorer sammenfaller med dine egne preferanser.. Særlig objektivt og almengyldig resultat kan man vel neppe forvente?
Uansett ka du bruker som måleutstyr,vil vedlig mange faktorer virke for/mot,om du blir fornøyd eller ei.
Lytterom,utstyr ellers i anlegget,så utfallet er heilt umulig å spå uansett.

Viss feks du eingang ila hifilivet har kjøpt et produkt utifrå ein subjektiv test,og blitt fornøyd,er trossalt sjansen god for at du blir fornøyd ved seinere anledninger,forutsatt at produktet er testet av samme person,og også helst i samme omgivelser/oppsett ellers.
Mvh.
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
Ja hvorfor har vi ikke fått den lenge annonserte Adytonomtalen ennå ??? Ellers , flotte reportasjer/omtaler , også av utstyr i overkomelig klasse mtp pris... Men skal jeg mene noe som jeg ikke liker i denne utgave er cddreiebenk , snakeoil og "hildrande duomtaler"av eget utstyr uinteresant , men helt sikkert andre som liker det , uannsett så ser jeg frem til neste utgivelse.
mvh
r
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
HCS skrev:
Leste bladet igår. Mye godt skrevet... Artikkelen til Powerpoint ble litt intern etter min smak uten å ha noen klar retning...
Hmmmmm....du får skrive en artikkel etter din smak da vet du HCS med klar målformulering og retning.
Jeg har mitt uttrykk, og du har ditt. Noen liker mor, andre liker dattera, og noen liker begge.
Det ligger etter min mening en rød tråd i teksten om en hifi nerds korstog for optimal lyd i egen hule som ikke er veldig vanskelig å se.
Teksten er også beskåret en del av redaktøren, og ville kanskje hatt bedre sammenheng om den hadde lagt beslag på 2 sider til.
Uansett leverte jeg dette av godhet til Knut, og hans utmerkede blad "free of charge" hvilket IKKE gjør meg til noen helgen.
Jeg kan jo selvfølgelig ikke bli likt av alle ;D

Men jeg oppfordere ALLE skrive og taleføre herrer og damer til å bidra med stoff til Fidelity med konstruktive tekst innspill.
Det er magasinet VÅRT som kjemper for og overleve i en stadig mer fragmentarisk hverdag av "streaming & branding" hvor alt underholdningspotensiale skal tas ut i nuet med minst mulig innsats og klaoriforbruk.
Så beklager, det koster av DIN verdifulle tid og yte litt med en artikkel.
Men du så moro for noen 8)

Surmagede innspill mottas IKKE!
Det er kun jeg som har lov til og sutre ;)
Hvorfor?
Fordi jeg HAR bidratt i Fidelity flere ganger!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Powerpoint skrev:
HCS skrev:
Leste bladet igår. Mye godt skrevet... Artikkelen til Powerpoint ble litt intern etter min smak uten å ha noen klar retning...
Hmmmmm....du får skrive en artikkel etter din smak da vet du HCS med klar målformulering og retning.
Jeg har mitt uttrykk, og du har ditt. Noen liker mor, andre liker dattera, og noen liker begge.
Det ligger etter min mening en rød tråd i teksten om en hifi nerds korstog for optimal lyd i egen hule som ikke er veldig vanskelig å se.
Teksten er også beskåret en del av redaktøren, og ville kanskje hatt bedre sammenheng om den hadde lagt beslag på 2 sider til.
Uansett leverte jeg dette av godhet til Knut, og hans utmerkede blad "free of charge" hvilket IKKE gjør meg til noen helgen.
Jeg kan jo selvfølgelig ikke bli likt av alle ;D

Men jeg oppfordere ALLE skrive og taleføre herrer og damer til å bidra med stoff til Fidelity med konstruktive tekst innspill.
Det er magasinet VÅRT som kjemper for og overleve i en stadig mer fragmentarisk hverdag av "streaming & branding" hvor alt underholdningspotensiale skal tas ut i nuet med minst mulig innsats og klaoriforbruk.
Så beklager, det koster av DIN verdifulle tid og yte litt med en artikkel.
Men du så moro for noen 8)

Surmagede innspill mottas IKKE!
Det er kun jeg som har lov til og sutre ;)
Hvorfor?
Fordi jeg HAR bidratt i Fidelity flere ganger!
Hehe...Du er deg selv lik i retorikken din... :).. Så bare hva som skjedde når noen åpnet kjeften imot Quad i impulse sin tråd... Uansett, du har vel et poeng at flere sikkert kunne skrevet i bladet. Om de hadde fått innpass er noe annet, men det er lov å forsøke... :).. Og ja, du har bidratt med flere artikler og for det skal du ha kudos... :)...Sikkert også rett i at den råde tråden ble litt borte oppi det hele, men tanken var jo god og det er den som teller ,er det ikke? :). Så jeg gleder meg til neste artikkel fra deg ;D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
HCS skrev:
Powerpoint skrev:
HCS skrev:
Leste bladet igår. Mye godt skrevet... Artikkelen til Powerpoint ble litt intern etter min smak uten å ha noen klar retning...
Hmmmmm....du får skrive en artikkel etter din smak da vet du HCS med klar målformulering og retning.
Jeg har mitt uttrykk, og du har ditt. Noen liker mor, andre liker dattera, og noen liker begge.
Det ligger etter min mening en rød tråd i teksten om en hifi nerds korstog for optimal lyd i egen hule som ikke er veldig vanskelig å se.
Teksten er også beskåret en del av redaktøren, og ville kanskje hatt bedre sammenheng om den hadde lagt beslag på 2 sider til.
Uansett leverte jeg dette av godhet til Knut, og hans utmerkede blad "free of charge" hvilket IKKE gjør meg til noen helgen.
Jeg kan jo selvfølgelig ikke bli likt av alle ;D

Men jeg oppfordere ALLE skrive og taleføre herrer og damer til å bidra med stoff til Fidelity med konstruktive tekst innspill.
Det er magasinet VÅRT som kjemper for og overleve i en stadig mer fragmentarisk hverdag av "streaming & branding" hvor alt underholdningspotensiale skal tas ut i nuet med minst mulig innsats og klaoriforbruk.
Så beklager, det koster av DIN verdifulle tid og yte litt med en artikkel.
Men du så moro for noen 8)

Surmagede innspill mottas IKKE!
Det er kun jeg som har lov til og sutre ;)
Hvorfor?
Fordi jeg HAR bidratt i Fidelity flere ganger!
Hehe...Du er deg selv lik i retorikken din... :).. Så bare hva som skjedde når noen åpnet kjeften imot Quad i impulse sin tråd... Uansett, du har vel et poeng at flere sikkert kunne skrevet i baldet. Om de hadde fått innpass er noe annet, men det er lov å forsøke... :).. Og ja, du har bidratt med flere artikler og for det skal du ha kudos... :)...Sikkert også rett i at den råde tråden ble litt borte oppi det hele, men tanken var jo god og det er den som teller ,er det ikke? :). Så jeg gleder meg til neste artikkel fra deg ;D
Hehehehe...ja, jeg ligner sjelden på noen andre 8)
Angående angrepet på Quad ESL-63 så bet jo noen av kritikerne seg selv i tunga efter min mening da de ikke er i nærheten av mitt høyst subjektive erfaringsgrunnlag. Man må jo benytte seg av elektronikk i ypperste klasse på et slikt rase rent dyr som Quad ESL-63.
I tillegg avslørte jo Pengesluk seg som skap Quad fan under tråden om hifi merker ;D
At Impulse m.fl. er uenig med meg om at Quad elektrostater som gode musikkformidlere er en ærlig sak. Det må jeg tåle.
Jeg har ikke plass til digre horn, liker ikke å få kastet alt midt i tryne hele tiden, og er ikke så veldig fan av rør i daglig drift.
Sistnevnte er høyst sannsynlig en fordom jeg med fordel kunne jobbet med tatt i betraktning Fosses eminente anlegg med GRAAF GM20.
Det låter fantastisk med Hovland HP100, Rouge RIAA og Avid Acutus reference med full Dynavector pakke fra øverste hylle.

Takk for kudos HCS 8)
Det kommer nok noen flere ordgasmer fra denne kanten både her og der.
Til noens fortvilelse ;)
Ha en fortreffelig dag videre, og god helg.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
oct skrev:
impulse skrev:
Jeg har fått rapporter om at trykkfeildjevelen virkelig har tatt rotta på oss i nummer 56.

Prisen på den omtalte CD-kutteren er som de fleste forhåpentligvis har fått med seg ikke 25.000, men kr 5200,-

Heldigvis.


Forøvrig er det Exotic Audio i Danmark som tar den inn til Skandinavia, og AudioAktøren i Horten som forhandler den i Norge.
Og er Audio-aktøren i Horten samme firma, el videreføring av Vingtor som importerte Quad på 70 tallet? Muligens før du ble født ;D
Det vet jeg ingenting om, men hør med Terje og Terje. Ellers var det vel for det meste Neby som importerte Quad på den tiden?
Jeg ble nok født tidlig på sekstitallet, så i 1970 hadde jeg allerede rukket å bli åtte. I alle fall like før jul det året..... ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Rolig nå, Power! Ikke for å ta den ballen opp igjen, men jeg ville jo aldri påstått at ESL 63 ikke er gode musikkformidlere, mann. Tvert imot! Jeg har eid to par, og liker dem veldig godt. De greier bare ikke å gjengi dynamikk slik jeg helst ser at det gjøres. Det er i rettferdighetens navn noe helt annet. ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Powerpoint skrev:
Men jeg oppfordere ALLE skrive og taleføre herrer og damer til å bidra med stoff til Fidelity med konstruktive tekst innspill.
Det er magasinet VÅRT som kjemper for og overleve i en stadig mer fragmentarisk hverdag av "streaming & branding" hvor alt underholdningspotensiale skal tas ut i nuet med minst mulig innsats og klaoriforbruk.
Så beklager, det koster av DIN verdifulle tid og yte litt med en artikkel.
Men du så moro for noen 8)

Surmagede innspill mottas IKKE!
Det er kun jeg som har lov til og sutre ;)
Hvorfor?
Fordi jeg HAR bidratt i Fidelity flere ganger!
Jaja. Kvar får gjere sitt.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Og til Impulse; da skiller det bare noen få år imellom oss. Født 55. Hi-fi nerd siden tidlig 70 tall. ikke alt jeg har hatt av komponenter har vært vel-lykkede, men den gang var Quad noe av det beste. Ving-tor i Horten var kanskje bare et transport selskap på lik linje m.DHL, Schenker etc. OT idenne tråden, seffers. Må forøvrig si at du motstår fiendtlige innlegg på en utmerket måte.


mvh.

oct
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
impulse skrev:
Rolig nå, Power! Ikke for å ta den ballen opp igjen, men jeg ville jo aldri påstått at ESL 63 ikke er gode musikkformidlere, mann. Tvert imot! Jeg har eid to par, og liker dem veldig godt. De greier bare ikke å gjengi dynamikk slik jeg helst ser at det gjøres. Det er i rettferdighetens navn noe helt annet. ;)
Jeg er helt rolig Impulse, dog spisset jeg budskapet mitt litt, så bare rolig 8)
Jeg kommer ikke plutselig innom, og byr på håndgemeng og "chicago tøfler" i dag heller.
Har videre full forståelse for ditt behov for gjengivelse av musikk via DITT anlegg.
Vi er slettes ikke helt uenig i dynamikk punktet, men...............
La oss la den ballen ligge 8)

Har akkurat hatt jamakr innom på lunsj, lytt og lek med gamle og nye produkter.
Det låter eksempelvis påtagelig mer musikalsk ved bruk av Audionet ART G2 med EPS PSU som drev via min blodmodda DP DAC8.1,
enn ved kun å bruke Audionet ART G2 som ren kilde.
Men der er vi jo langt på vei enig i at siste vræl av dubbeditter ikke alltid er til det bedre.
Jeg koser meg til stadighet med hvor vannvittig bra, og langt forut for sin tid en del gammelt hifi utstyr er og var.

Ellers håper jeg min brede kjeft og sverdsvinging for Fidelity har litt effekt ut over intern synsing.
Ha en florlett søndag med f.eks. The Keyboard Concertos med frøken Hewitt.
Lekkert!
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Så har jeg da lest min første Fidelity tråd også, det var nok på tide.
Tidvis stor underholdning og lærerikt.

Alt kan måles? Tja - i allefall sannsynligvis fram til øret (og som uttrykt - en må også vite hva en skal måle).
Etter øret prosesseres lyden på først ganske lovmessig, og deretter ganske subjektivt vis. OG - det poenget har mange fått med seg tydeligvis. Da kan man jo måle det som skjer fram til øret, og så kan man synse om det som skjer etterpå (ganske likt tverrfaglig arbeide med mennesker, man trenger både "naturvitenskap og samfunnsvitenskap"). At noen ikke finner det interessant hvordan den subjektive opplevelsen dannes er jo greit, men det drives også mye forskning på det (meg bekjent - uten at jeg er noen superspesialist). Synes å huske at rundt 10% av befolkningen så spiller det liten rolle hva slags lyd du presenterer - de oppfatter så allikevel ikke forskjeller. En må gjerne spissformulere den subjektive opplevelsen som "noe en innbiller seg" - men det er altså det som er den opplevde virkeligheten. Langt på vei gjelder jo det samme med hukommelse, som er sørgelig mye mer konstruksjon enn man skulle ønske seg. Dette får jo tidvis svært store konsekvenser i forbindelse med vitneutsag etc i forbindelse med rettsaker - og heldigvis ikke mer enn grunnlag for synsing og diskusjoner i HiFi verdenen.

Fremtid. Jeg har tenkt over KV sine ledere det siste året eller mer - og det har gått opp for meg at han nok mener alvor med at det en dag er slutt for ham som redaktør. Jeg har tenkt huff og huff, for jeg har gledet meg over først Audio siden ca nr 25 og deretter alle blader mannen har stått for. Det har virkelig vært deilig. Noe av grunnen til at det var deilig, var jo at jeg slapp alle målingene i det danske bladet (men kunne gjerne fortsatt og ha CD'ene ..). Dersom fremtiden blir målinger opp og ned og i mente i Fidelity - så må jeg finne meg i å lese mest engelsk og tysk heretter. For gleden med Fidelity har jo vært at man har tatt det subjektive på alvor, til og med bedt hverandre om second opinion. Dersom alle hørte det samme, så ville det jo ikke gi mening med noen second opinion. Men, alle hører jo ikke det samme. Så selv om jeg håper KV fortsetter så lenge det går, så vil jeg rette et ønske til de fremtidige bærere av bladet - gjør en fornuftig blanding av målinger (som helt åpenbar vil være til glede for mange) - men tillatt fremdeles synsing. Og, svært gjerne synsing som sitter igjen som spørsmålstegn over forhold måling og opplevelse - dersom det er slik.

Så - skulle pengesterke aktører ha lyst til å videreføre Fidelity så skal de ha takk på forhånd. Men, vær snill å finne en balanse mellom videreføring av noe mange er svært glade i - og innføring av nye vinklinger (målinger blant annet?)
Mvh
JMK
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Jeg glemte helt å kommentere trykkleifer. (så det ved å lese fort hva jeg hadde skrevet - etter at jeg hadde lagt det ut).
En ganske vanlig forklaring på skrivefeil er vel at man kjenner så godt til hva som skal stå der, at når man leser det fort så oppdager man ikke feilen (såkalt top-down prosessering). En mulighet til å gjøre noe med det, er jo å la en ukyndig i feltet lese - da en antar at da må man i større grad stave seg igjennom (bottom-up naturligvis).
Så - da blir jo utfordringen å finne en HiFi enusiast uten peiling.... Føler meg delevis som kandidat...
Mvh
JMK
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.508
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Et flott, balansert innlegg Jamakr.

Edit:
....hvor du får frem noen poenger som av og til drukner i religiøs iver blant mange forumvenner når de skal fronte egen overbevisning/-oppfatning som den eneste rettskafne sannhet.
 
Topp Bunn