Fidelity 56

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg tror begrepet markedsføring må tøyes langt hvis det skal komme til anvendelse i denne sammenhengen. Og jeg er viss på at enhver annonsør ville betakket seg for sure oppstøt a la Elmers i markedsføringen. Surpompene generelt sørger for 90% hår og 10% suppe uansett.

Nei, motivasjonen må ligge annetsteds enn i det pekuniære. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Fidelity-journalistene skriver av interesse og entusiasme. Slik leser jeg bladet i alle fall. Temaene burde ha en viss allmenn interesse blant lyd- og musikkentusiaster, og skulle sånn sett høre naturlig hjemme på et nettsted som Hifisentralen.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Elmer skrev:
Jeg har jo full forståelse for at Fidelity ser dette fra sin side. Men jeg bare registrerer at muligens andre utgivere/produsenter sannsynligvis ikke hadde fått samme behandling. Det er jo en grunn til at man har kategorien Bransjeaktører.

Det er vel HFS som har tatt et standpunkt her.

E
Dette er forsøk på å lage storm i en andedam - eller noe sånt. Jeg er 100% heilt enig med Gunnar Brekke her; vi var et par, tre stk. i forrige tråd, fidelity nr. 55, som lurte på når neste utgave av "Fidelity" kom oss i hende. Hvor svart/kvit går det an å fremstå?
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Ja, jeg tror det er lite hold i at HFS favoriserer Fidelity fremfor andre hifi-magasiner. F.eks. er det en lengre tråd om Watt, og det er vel heller ingen hindringer for å starte en tråd om siste nummer av L&B/Hjemmekino, om noen vil det. Grunnen til at Fidelity får litt ekstra oppmerksomhet her på HFS tror jeg rett og slett skyldes at innholdet i bladet treffer mere direkte de fleste medlemmene på HFS. Det er tross alt bare Fidelity som fokuserer entydig på 2-kanals hifi/high-end av bladene i Norden i dag. At Fidelity-redaksjonen åpner for å kommunisere her på forumet betyr jo også at skribentene får all dritten med på kjøpet (for å si det slik). Kanskje det mest beundringsverdig er at Fidelity klarer å stå oppreist etter 56 nummer til tross for alle sure oppstøt i disse trådene. OG fordi at de fleste av oss tross alt verdsetter bladet og entusiasmen, og klarer å besinne oss i surmulingen (stort sett).

Dette med bransjeaktører generelt har vært diskutert tidligere, og jeg mener å huske at konklusjonen ble at det var en styrke for HFS at bransjeaktører får slippe til, til tross for at dette selvsagt gir rom for litt tekstreklame.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
VilhelmW skrev:
Da har nr. 56 landa uskadd i postkassa her i Bodø.... ;D
Nattoget nordover kom seg over Saltfjellet m.a.o. :)
Jeg skal sjekke om det er hos Narvesen her i Trondheim i morra, men jeg har mine tvil.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
torem skrev:
VilhelmW skrev:
Da har nr. 56 landa uskadd i postkassa her i Bodø.... ;D
Nattoget nordover kom seg over Saltfjellet m.a.o. :)
Jeg skal sjekke om det er hos Narvesen her i Trondheim i morra, men jeg har mine tvil.
Kan være airborne med postflyet fra Gardemoen. Sjøl om enkelte politiske partier OG forsvarssjefen i sin uenderlige visdom, har vedtatt å legge ned kampflybasen her i byen, har vi fortsatt landingsstripa intakt.. ;) Og F-16 brøler fremdeles over oss, så det er håp - enten man ser det sånn eller sånn. Jeg har nemlig heilgardert meg; jeg håper at byen beholder kampflybasen, og jeg håper at flystøyen forsvinner!!
 
P

PacMan

Gjest
orso skrev:
Så hifi handler om noe overnaturlig? Tegn, under og mirakler? :eek:
Ja, faktisk så gjer hi-fi det: Det er bare å ta fram eventyrblekker (også kalla hi-fi blad) så innser du det (også viss du leser 6moons.com). Sidevis om Nordost Valhalla, Shaktisteiner og andre mirakelprodukt.
Kva trudde du hi-fi handla om ? God lyd ?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
hifikontoen skrev:
orso skrev:
Så hifi handler om noe overnaturlig? Tegn, under og mirakler? :eek:
Ja, faktisk så gjer hi-fi det: Det er bare å ta fram eventyrblekker (også kalla hi-fi blad) så innser du det (også viss du leser 6moons.com). Sidevis om Nordost Valhalla, Shaktisteiner og andre mirakelprodukt.
Kva trudde du hi-fi handla om ? God lyd ?
Ja, faktisk. Siden du spør.
 
P

PacMan

Gjest
impulse skrev:
hifikontoen skrev:
orso skrev:
Så hifi handler om noe overnaturlig? Tegn, under og mirakler? :eek:
Ja, faktisk så gjer hi-fi det: Det er bare å ta fram eventyrblekker (også kalla hi-fi blad) så innser du det (også viss du leser 6moons.com). Sidevis om Nordost Valhalla, Shaktisteiner og andre mirakelprodukt.
Kva trudde du hi-fi handla om ? God lyd ?
Ja, faktisk. Siden du spør.
Eg spurte orso, ikkje deg.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hifikontoen skrev:
impulse skrev:
hifikontoen skrev:
orso skrev:
Så hifi handler om noe overnaturlig? Tegn, under og mirakler? :eek:
Ja, faktisk så gjer hi-fi det: Det er bare å ta fram eventyrblekker (også kalla hi-fi blad) så innser du det (også viss du leser 6moons.com). Sidevis om Nordost Valhalla, Shaktisteiner og andre mirakelprodukt.
Kva trudde du hi-fi handla om ? God lyd ?
Ja, faktisk. Siden du spør.
Eg spurte orso, ikkje deg.
næmen så sinna!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg har fått rapporter om at trykkfeildjevelen virkelig har tatt rotta på oss i nummer 56.

Prisen på den omtalte CD-kutteren er som de fleste forhåpentligvis har fått med seg ikke 25.000, men kr 5200,-

Heldigvis.


Forøvrig er det Exotic Audio i Danmark som tar den inn til Skandinavia, og AudioAktøren i Horten som forhandler den i Norge.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finn M skrev:
Larsemann skrev:
Finn M skrev:
Larsemann skrev:
Kjøpte forrige nummer og skjønte at jeg hadde falt av hi-fi-lasset ved omtale av strømrensing til over 50k samt at en kort og tynn kabelstump på en lang høytalerkabel kunne gjøre vidunderverker. Trodde jeg hadde både kunnskap og interesse, men innser at dette bladet ligger langt over mitt nivå så ga det litt skuffa videre.
På samme måte som du heller ikke ser på Top Gear fordi biler som Aston Martin, Porsche, Ferrari og Lamborghini ligger langt over ditt nivå? Til tross for at de tester bare superbiler er dette et av de mest poplulære programmene på TV for tiden.

Tror nok at det er det du mener å måtte ha som kunnskap som setter sperrer her. Skal man lære noe må man være nysgjerrig og bruke ørene selv og lytte.

Det kan nemlig vise seg at du sitter med fordommer, ikke kunnskap. Slik var det ihvertfall for meg da jeg som nyutdannet Elektroingeniør for 25 år siden lånte en El.comp ECI-1 for å få bevist at min JVC forsterker kjøpt i 1977 for kr 5 tusen (mye penger på den tiden) var mer enn god nok. Den hadde jo oppgitt total harmonisk forvrengning på 0,005% og båndbredde på 5-100.000 Hz. Så feil skulle man ta... ::)
Vis til like store forskjeller med og uten det strømrensefilteret eller med og uten de små kablene som ved en sammenligning mellom BMW 5-serie og en Ferrari du så er det greit det ;) Sier jo at det er hos meg det ligger (heldigvis for jeg var ganske ukritisk mtp. dyrere = bedre f.eks. i min tidligere hi-fi-karriere)
Å? Har du hørt hvor store forskjeller filteret gir? Jeg har ikke gjort det!
Det er noe som heter det å være forutinntatt. Eller skal vi heller kalle det for å ha fordommer....
orso skrev:
Å tro at alt man hører er basert på reelle forskjeller er da også ganske forutinntatt?
For å oppklare. Innlegget mitt var en liten kommentar til debatten mellom Finn M og Lassermann. Ikke noe mer.
Men jeg må si det er litt trist å lese slike svar som impulse kommer med. Det kan vel ikke kalles annet enn useriøst og desverre så er det ikke første gang fra denne skribentene. Vedkommende har en tendens til å gå til frontal angrep på personer når det stilles spørsmål. Det burde man holde seg god for når man er skribent for et blad. Dårligere reklame kan man ikke få. Enda mer spesielt blir det når han faktisk stilte et konkret spørsmål. Ønsker man bare svar som passer med ens egne meninger?

impulse skrev:
For ikke å snakke om å avvise at det eksisterer forskjeller fordi man ikke kan lese dem av på et oscilloscop, eller finne andre som omtaler de samme forskjellene på Wikipedia. Ganske forutintatt det også.
impulse skrev:
Bare fordi jeg er nysgjerrig, og spurt i aller beste mening;
Dere som melder at dere ramler av fordi det omtales utstyr dere ikke kunne tenkt dere å vurdere engang, enten fordi det er for dyrt, for "langt ute" eller andre ting, er det ikke på den måten det blir mulig å finne ut og lese om hvor tett på det går an å komme for mindre penger? Vi må jo alle kjenne til yttergrensene for å kunne vurdere hvor hemningsløst bra rimeligere utstyr er blitt, og jeg skulle jo tro det kommer de fleste tilgode...eller?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Bevare meg vel, orso. Oppfatter du dette som frontalangrep?? Da tror jeg du lever en svært rolig og udramatisk tilværelse, i tilfelle.


Vel, jeg beklager virkelig om jeg har skremt deg, reagert på en måte du oppfatter som utilbørlig eller på annen måte støtt deg. Virkelig. Du er ganske tydelig i din skepsis her inne, og slik jeg oppfatter deg,avvisende overfor holdninger som ikke sammenfaller med dine egne. Mine kommentarer var direkte rettet mot dette med forutinntatthet, og jeg står for det jeg skrev, som jeg i det hele tatt gjør.
Ellers, som du vel ser i innlegget du også linker til, spør jeg i beste mening. Det står jeg også for. Jeg tar til etterretning at du kaller det useriøst, men jeg mister ikke nattesøvnen av det.
Folk må jo svare som de selv føler for, selvfølgelig. Samtidig forutsetter jeg at det tåles å få gjensvar. Jeg var virkelig ikke klar over at mine ble oppfattet som useriøse frontalangrep. Dert er forøvrig en relativt sterk påstand i min bok.

Det kan forøvrig være nyttig å merke seg at jeg ikke alltid skriver i egenskap av Fidelityskribent her inne. Bare sånn til orientering.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Hvor har Impulse gått til frontalangrep? Det har jeg ikke fått med meg.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Bevare meg vel, orso. Oppfatter du dette som frontalangrep?? Da tror jeg du lever en svært rolig og udramatisk tilværelse, i tilfelle.


Vel, jeg beklager virkelig om jeg har skremt deg, reagert på en måte du oppfatter som utilbørlig eller på annen måte støtt deg. Virkelig. Du er ganske tydelig i din skepsis her inne, og slik jeg oppfatter deg,avvisende overfor holdninger som ikke sammenfaller med dine egne. Mine kommentarer var direkte rettet mot dette med forutinntatthet, og jeg står for det jeg skrev, som jeg i det hele tatt gjør.
Ellers, som du vel ser i innlegget du også linker til, spør jeg i beste mening. Det står jeg også for. Jeg tar til etterretning at du kaller det useriøst, men jeg mister ikke nattesøvnen av det.
Jeg tenker vil litt mer på tidligere innlegg når jeg nevner frontalangrep. Og det gjelder jo ikke bare med meg.

Det er en ting å være uenig og diskutere med innhold, men det er noe annet å ta mannen. Jeg synes du sjelden du klarer å holde deg til sak alene i diskusjoner.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er første gang jeg hører noe i den retning i løpet av alle årene jeg har vært her inne. Men ok,det er din mening. Og verden er jo subjektiv, som kjent.
Har du andre med deg mht til denne opplevelsen av frontalangrep? Bring them on, please!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
orso skrev:
Å tro at alt man hører er basert på reelle forskjeller er da også ganske forutinntatt?
BS
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tilbake til spørsmålet som ble stilt.
Hvordan kan det egentlig bli bedre ved å koble til en ekstra kabelstump? Hva er det i så fall den gjør? Er det form for et filter? La oss si at den f.eks klarer å senke øvre diskanten med 1 dB. Vil det automatisk være en forbedring hos alle?

Jeg tror det kan være fornuftig å finne ut hva som skaper forskjeller og forklare det. Da er det enklere for leser i større grad til å ta egne vurderinger. En lyttevurdering alene trenger ikke nødvendigvis å gi så veldig mange svar da det i stor grad kan være systemavhengig. I tillegg hadde det selvsagt vært kjekt om man kunne blindteste når det snakk om særdeles små forskjellen og på grensen til hva som er hørbart.

I det store og hele hadde vært fint med et blad som gikk litt mer objektivt til verks. Ellers kan det lett oppfattes som at man tar side med produsentene.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Dersom det finnes hørbare ting som ikke kan måles av eksisterende måleutstyr så kan det heller ikke registreres og lagres av eksisterende opptaksutstyr, så da får vi uansett ikke hørt det. Hva som skal måles, hvordan det skal måles og hvordan målingene skal analyseres er andre spørsmål enn det om hvorvidt alt vi kan faktisk kan høre på avspilte opptak også kan måles. Svaret på det siste er selvsagt, selvsagt ja.

BS? ???
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Kan man måle om en forsterker er livsbejaende?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Dopaminnivå hos eieren.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Dopaminnivå hos eieren.
Hehe.
Blir heilt slutt på målinger av produkter heretter,det er lytteren som blir målt.
Blodtrykk,dopamin,endorfiner osv,eg gleder meg allerede.
Vidar p kan sikker stille med måleutstyr.

Mvh.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
;D ;D ;D Dagens beste forslag!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er dager da jeg lurer på hvorfor jeg i det hele tatt gidder. Dette er en av dem.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
du må slutte å lure så mye på hvorfor du gidder, og gjøre det istedet
ikke så destruktivt, snarere konstruktivt!
mVh
Leif
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
smil til verden
og få en støvel plassert
midt mellom øynene
smil likevel

bortimot fritt etter Jan Erik Vold
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
litt pirk men syns det var litt misvisende at bildet av baksiden av de tre parasound forforsterkerne ikke hadde samme rekkefølge som bilde som av frontene.

Ellers syns jeg fidelity er artig blad med både positive og negative sider; som de fleste andre blader.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg registrerer at det ble stille rundt "frontalangrepene", og ikke var det flere som meldte seg på heller.

Mange som er opptatt av at alt kan måles, tydeligvis. Det er ikke min erfaring.Videre overgår det menneskelige øre det aller meste mht å registrere endringer i lyd. Det kan jo være greitt å ta inn over seg.De som heller til "Jeg kan ikke måle dette, så da eksisterer det heller ikke" får jo gjerne mene det, bevare meg vel.

Men så tilbake til det denne tråden faktisk handler om, siste nummer av Fidelity. Noen som har lest det enda, eller?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
ottone skrev:
Har 56 kommet hos Narvesen rundt omkring nå?
Siden det først skal komme til abbonentene, og jeg enda ikke har sett snurten av det, regner jeg det som selvsagt at det ikke er i løssalg enda.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det kan godt være at det er ankommet Narvesen, men bare ikke satt ut i hyllene enda. De har egne dager for sånt, nemlig. Det er ikke "Display upon arrival" som gjelder. Så til dere som er så utålmodige, hva med å sørge for å få det levert i postkassa?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
impulse skrev:
Det kan godt være at det er ankommet Narvesen, men bare ikke satt ut i hyllene enda. De har egne dager for sånt, nemlig. Det er ikke "Display upon arrival" som gjelder. Så til dere som er så utålmodige, hva med å sørge for å få det levert i postkassa?
Som sagt, ingen snurt av det enda i min postkasse.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er jo vanskelig å stå inne for hva Posten driver med, men jeg vet det er kommet fram både her og der....
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Mange som er opptatt av at alt kan måles, tydeligvis. Det er ikke min erfaring.Videre overgår det menneskelige øre det aller meste mht å registrere endringer i lyd. Det kan jo være greitt å ta inn over seg.De som heller til "Jeg kan ikke måle dette, så da eksisterer det heller ikke" får jo gjerne mene det, bevare meg vel.
Dette er jo fullstendig feil. Måleapparater er langt mer sensitive og kan plukke opp forandringer som øre aldri kan. Hva baserer du dette på?
Ta for f.eks Group Delay i bassen. Det skal svært høye verdier til før man kan høre det. Og slikt er det mye annet. Spørsmålet er mer hvor den nøyaktige grensen går for hva som er hørbart. Man vet omtrentlig med det aller meste, men man ikke si noe 100% sikkert på nøyaktigheten. Men det er uansett små plukk, og kan være greit å innse de klare fakta i første omgang.

Hva man opplever og eventuelt innbiller seg blir noe annet.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vel, jeg har sett utstyr måle ekstremt likt, og likevel låte svært forskjellig. Og da snakker jeg om lytteseanser hvor lyttere ikke har visst hva de lytter på. Det holder for meg. Dessuten er det en holdning jeg deler med folk som Dennis Had, Nelson Pass og Yoshiro Kondo,for å nevne noen. Ikke at man kommer så jævlig langt med namedropping, men det er ikke akkurat ullhuer.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Vel, jeg har sett utstyr måle ekstremt likt, og likevel låte svært forskjellig. Og da snakker jeg om lytteseanser hvor lyttere ikke har visst hva de lytter på. Det holder for meg. Dessuten er det en holdning jeg deler med folk som Dennis Had, Nelson Pass og Yoshiro Kondo, for å nevne noen. Ikke at man kommer så jævlig langt med namedropping, men det er ikke akkurat ullhuer.
Kan du utdype? Er du sikker på at det målte ekstremt likt på alle parametre?
Det er grunn til å anta til at det målte svært forskjellig dersom det låt svært forskjellig.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
orso skrev:
impulse skrev:
Vel, jeg har sett utstyr måle ekstremt likt, og likevel låte svært forskjellig. Og da snakker jeg om lytteseanser hvor lyttere ikke har visst hva de lytter på. Det holder for meg. Dessuten er det en holdning jeg deler med folk som Dennis Had, Nelson Pass og Yoshiro Kondo, for å nevne noen. Ikke at man kommer så jævlig langt med namedropping, men det er ikke akkurat ullhuer.
Kan du utdype? Er du sikker på at det målte ekstremt likt på alle parametre?
Det er grunn til å anta til at det målte svært forskjellig dersom det låt svært forskjellig.
Skal se om jeg finner notatene mine fra den seansen. Ellers er historien full av for eksempel forsterkere som målte fantastisk, men som låt hoppetau.

Det er ikke alle som nødvendigvis er enig med deg mht at det som måler likt, låter likt, evt at det som måler bra, låter bra.
Se bare (eller hør!) på store menghder negativ feedback brukt i forsterkere. Gjør undere for kurvene og måleresultatene, men slett ikke for lyden. Enhver som mener negativ feedback er noe som må til, har aldri hørt en forsterker helt uten,in my not so humble opinion.
 
Topp Bunn