Fidelity 34

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Back_Door

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hadde vært morsomt om iveren for å diskutere virkelig sentrale ting i lydkjeden, så som f.eks kildekvaliteter, hadde vært halvparten så stor. Imo :)

Mvh Vidar P
    Som f.eks. min Squeezebox..? ;D

flinkjente

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Antall liker
    1
    pedal skrev:
    Parelius skrev:
    hmmm, SOEDAL har hatt sine erfaringer som har bragt ham fra kabelinteressert til henimot kabelindifferent; jeg har selv gått den samme vei. Skulle vært artig å vite om andre har gått i den samme retning - og hvorfor det skjedde -, bare som en slags adspredelse mens tråden lever videre.
    Jeg hører forskjell på kabler, men kan ha vanskelig for å avgjøre om hva som låter best, og da kan man like så godt velge rimeligste alternativ. Andre gjør motsatt. -I usikkerheten, så velger de å safe med dyreste alternativ.

Forøvrig synes jeg kabeldebatten er unyansert. Riktig nok er kabler med omtrentlig lik (og "teorietisk korrekt") oppbygging, vanskelig å skille lydmessig. Men det finnes vitterligen en del "sære" kablekonstruksjoner med betydelig egenlyd. Feks Van den Hul THE FIRST signalkabel med karbonfiberledere. Den er så "dau" i toppen at jeg sovner foran anlegget. (En ripe i lakken til Martin Colloms for å ha omfavnet denne i sin tid). Tilsvarende er det ingen tvil om at det "skjer noe" med lyden når man setter inn en Transparent kabel "med klump". Om dette "noe" er en forbedring, får være en annen sak.

--------

OPPFORDRING:
    Hvis kabelskeptikerne vedgår at ulike kabelkonstruksjoner kan låte forskjellig, så kan kabelentusiastene vedgå at "forskjell" ikke nødvendigvis er en forbedring.

Det er ingen menneskelige ører som er like, men enkelte kabel produsenter har nok lagt veldig mye penger på og lage et pent ytre!

Lager man kabler for hånd, så vil jo også produksjonen fordyres nevneverdig!

Har nå brukt Supra Sword i over et år, og synes den puster W.W. Equinox III +++ faretruende i nakken, selv om prisen er nærmest halvert!

Her ligger man innen en 10 % regel i forhold til høytalernes verdi, og synes det er en "grei" match (så langt).

M

musicus

Gjest
    L

lark

Gjest
    Med begge hendene på hjertet, folkens. Hvor mye bedre bør anlegget låte med en f.eks. en ht-kabel til 200000 enn med en kabel til la oss si 5000? Bør ikke forbedringen være på et nivå der man opplever det som man har fått et helt nytt anlegg i hus, og får totalt hakeslepp? Bør man i det hele tatt være fornøyd med "litt fastere bass, varmere mellomtone, en smule mykere diskant osv? Skulle det egentlig være nødvendig med konsentrert lytting for å høre forbedringen i dette tilfellet? Det syns i allfall ikke jeg ;D Den dyreste ht-kabelen jeg har hørt er en til ca 36000, og vi sammenlignet med en jeg mener er i 3-4000 kroners klassen. Vi var tre som lyttet, og lytteinntrykket sprikte egentlig i alle retninger. Det var i det hele tatt veldig vanskelig å komme til en endelig konklusjon om hvilken som var best. Og det var ikke blindtest heller.

K

knutinh

Gjest
    lark skrev:
    ...Den dyreste ht-kabelen jeg har hørt er en til ca 36000, og vi sammenlignet med en jeg mener er i 3-4000 kroners klassen. Vi var tre som lyttet, og lytteinntrykket sprikte egentlig i alle retninger. Det var i det hele tatt veldig vanskelig å komme til en endelig konklusjon om hvilken som var best. Og det var ikke blindtest heller.
    Kanskje dere ikke hadde tilstrekkelig dyrt veloppløst anlegg?

-k

L

lark

Gjest
    knutinh skrev:
    lark skrev:
    ...Den dyreste ht-kabelen jeg har hørt er en til ca 36000, og vi sammenlignet med en jeg mener er i 3-4000 kroners klassen. Vi var tre som lyttet, og lytteinntrykket sprikte egentlig i alle retninger. Det var i det hele tatt veldig vanskelig å komme til en endelig konklusjon om hvilken som var best. Og det var ikke blindtest heller.
    Kanskje dere ikke hadde tilstrekkelig dyrt veloppløst anlegg?

-k
    Hegel CDP4AmkII, Hegel P4A/H2AmkII, Sonus Faber Cremona ;D

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    Med begge hendene på hjertet, folkens. Hvor mye bedre bør anlegget låte med en f.eks. en ht-kabel til 200000 enn med en kabel til la oss si 5000? Bør ikke forbedringen være på et nivå der man opplever det som man har fått et helt nytt anlegg i hus, og får totalt hakeslepp? Bør man i det hele tatt være fornøyd med "litt fastere bass, varmere mellomtone, en smule mykere diskant osv? Skulle det egentlig være nødvendig med konsentrert lytting for å høre forbedringen i dette tilfellet? Det syns i allfall ikke jeg ;D Den dyreste ht-kabelen jeg har hørt er en til ca 36000, og vi sammenlignet med en jeg mener er i 3-4000 kroners klassen. Vi var tre som lyttet, og lytteinntrykket sprikte egentlig i alle retninger. Det var i det hele tatt veldig vanskelig å komme til en endelig konklusjon om hvilken som var best. Og det var ikke blindtest heller.
    På meg virker det som om du er ute etter fasit svar, men det er, heldigvis, ikke så lett, noe du burde tatt en viss lærdom av etter den beskrevede testen deres, variasjon variasjon, og ulike prioriteringer, så enkelt men sukk, så vanskelig, for noen å innse.
    Du er tydeligvis blandt de heldige som har funnet ditt, til en meget rimelig pris, være heller glad og fornøyd med det, enn hele tiden å påpeke hva andre ikke hører og burde være fornøyd med, din smak og preferanser faller ikke i alles smak igjen, og vice versa, heldigvis.

mvh

M

musicus

Gjest
    f skrev:
    pedal skrev:
    Parelius skrev:
    hmmm, SOEDAL har hatt sine erfaringer som har bragt ham fra kabelinteressert til henimot kabelindifferent; jeg har selv gått den samme vei. Skulle vært artig å vite om andre har gått i den samme retning - og hvorfor det skjedde -, bare som en slags adspredelse mens tråden lever videre.
    Jeg hører forskjell på kabler, men kan ha vanskelig for å avgjøre om hva som låter best, og da kan man like så godt velge rimeligste alternativ. Andre gjør motsatt. -I usikkerheten, så velger de å safe med dyreste alternativ.

Forøvrig synes jeg kabeldebatten er unyansert. Riktig nok er kabler med omtrentlig lik (og "teorietisk korrekt") oppbygging, vanskelig å skille lydmessig. Men det finnes vitterligen en del "sære" kablekonstruksjoner med betydelig egenlyd. Feks Van den Hul THE FIRST signalkabel med karbonfiberledere. Den er så "dau" i toppen at jeg sovner foran anlegget. (En ripe i lakken til Martin Colloms for å ha omfavnet denne i sin tid). Tilsvarende er det ingen tvil om at det "skjer noe" med lyden når man setter inn en Transparent kabel "med klump". Om dette "noe" er en forbedring, får være en annen sak.

--------

OPPFORDRING:
    Hvis kabelskeptikerne vedgår at ulike kabelkonstruksjoner kan låte forskjellig, så kan kabelentusiastene vedgå at "forskjell" ikke nødvendigvis er en forbedring.
    Det er ingen menneskelige ører som er like, men enkelte kabel produsenter har nok lagt veldig mye penger på og lage et pent ytre!

Joda, ørene i seg selv (funksjon, ikke form) er nok ganske like rundt om, hvordan vi fortolker det øret oppfatter derimot, er nok gjenstand for forskjellige fortolkninger ;) ....

mvh

L

lark

Gjest
    musicus skrev:
    Du er tydeligvis blandt de heldige som har funnet ditt, til en meget rimelig pris, være heller glad og fornøyd med det, enn hele tiden å påpeke hva andre ikke hører og burde være fornøyd med, din smak og preferanser faller ikke i alles smak igjen, og vice versa, heldigvis.

mvh
    Dette handler ikke om smak og preferanser, men om hva øret faktisk oppfatter. Jeg tror også at de aller fleste som har syslet med hifi en stund er enige om de grunnleggende kriteriene for det man kan kalle god lyd fra et anlegg.

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Dette handler ikke om smak og preferanser, men om hva øret faktisk oppfatter. Jeg tror også at de aller fleste som har syslet med hifi en stund er enige om de grunnleggende kriteriene for det man kan kalle god lyd fra et anlegg.
    Se mitt svar over siste posten din, det kan gjelde deg med.....

mvh

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Vel, her ser du allerede forskjellen, selv ville jeg ikke hatt Hegel (som endel annet utstyr) i hus, det var ikke god lyd for meg ;).....

mvh

L

lark

Gjest
    >OFF TOPIC< Har en mistanke om at din motvilje mot Hegel skyldes en usedvanlig dårlig match, eller rett og slett fordommer mot merket. For erfarne lyttere er oppfatningen av god lyd den samme, uansett hvem som lytter.

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    >OFF TOPIC< Har en mistanke om at din motvilje mot Hegel skyldes en usedvanlig dårlig match, eller rett og slett fordommer mot merket. For erfarne lyttere er oppfatningen av god lyd den samme, uansett hvem som lytter.

Fortsatt OT;
    Hva definerer du som erfarent? selv har jeg ikke det minste mot Hegel, annet enn at det ikke er noe jeg vil ha hjemme (som endel annet, merk deg det).

mvh

L

lark

Gjest
    Erfaren lytter = Person som har drevet en god stund med hifi. Har eksperimentert med mye forskjellig utstyr og har lært seg hva han først og fremst skal lytte etter når han skifter komponenter i anlegget.
    (Litt famlende forsøk på en definisjon ;) )

B

Back_Door

Gjest
    lark skrev:
    For erfarne lyttere er oppfatningen av god lyd den samme, uansett hvem som lytter.
    Nnjaaa.. Hadde det vært tilfelle, hadde vi neppe hatt så mye krangel på dette forum. God lyd er for de fleste et subjektivt begrep.
    Det er vel også grunnlaget for mangfoldet i produksjon av utstyr?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så ser jeg at bladet er i handelen...med rød flott forside......ikke mange eks der....noe jeg konkluderer med at det har blitt solgt noen dager.....og igjen konkluderer at løssalgkundene(som jeg selv var inntil nå nylig) får nyte godt av bladet før de som abbonerer......ENDA jeg spurte red. om dette ved bestilling....det er jo som kjent ikke all verden å spare på å abbonere på bladet...og besparelsen er som småpenger å beregne...om man allikevel subber innom Narvesen okke som for andre blader......

Sorry Fidelity , dette holder ikke mål.......man burde som abbonent kunne lese bladet noen dager før det kommer i handelen.....Når innholdet allerede blir diskutert her , før mange har fått bladet hjem i kassa , syntes jeg dette er synd........kanskje jeg ikke får noe abb. denne gangen heller ?(tegna ett på hortenmessa i fjor som aldri ble satt i verk...fikk hverken blad eller bet. giro..) venter noen dager til , så får vi se.....kanskje det rett og slett ikke kommer før neste gang , må jeg vel ringe red. en gang til.........ringe , ringe , ringe , e-post etc...skal det virkelig være så vansklig å få ett blad hjem i posten....dette er da visserligen ikke noe rakkettforskning.

har dere andre fått bladet...? :( :( :(

har jeg det ikke innen tirsdagen , kjøper jeg det i løssalg og sender tilbake bladet i abbonementet .

Espen

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    Erfaren lytter = Person som har drevet en god stund med hifi. Har eksperimentert med mye forskjellig utstyr og har lært seg hva han først og fremst skal lytte etter når han skifter komponenter i anlegget.
    (Litt famlende forsøk på en definisjon ;) )
    Vel muligens jeg faller inn i den kategorien der, har hatt utstyr mer eller mindre innom siden 1980, i varierende grad av vellykkethet og kvalitet på utstyret, samt at man har lyttet endel hos kompiser, forhandlere etc etc, opp igjennom årene.

Poenget mitt, er/var variasjon, det som er bra for meg behøver ikke være det for deg, og vice versa, også når det kommmer til kabler, og hva man mener de betyr i ett gitt oppsett.
    Selv ville jeg som nevnt ikke hatt H hjemme, men respekter deg og de andre fullt ut for deres valg der, legg merke til at jeg ikke sier det er dårlig utstyr.
    Og det er vel noe av det man har lært seg gjennom tiden her, at man har ulike prioriteringer og valg med hensyn til hva man oppfatter som god lyd og meningsfullt å prioritere som lytter og person.

Enighet er ikke noe mål i seg selv, men det er respekten, for andres valg og prioriteringer!, også innen hifi.

Ingenting er så irriterende som når noen hele tiden vil tre sin sannhet om (hifi)virkeligheten på en fordi en selv opplever og velger annerledes enn de, noen retningsgivende prinsipper finnes selvsagt, men fasiten for god lyd, den sitter du på selv, og alle andre, all den tid opplevelsen/fortolkningen av den "objektive" lyden er subjektiv, det er noe av mit poeng ;) :)....

Ha en fortreffelig kveld!

mvh

M

musicus

Gjest
    Karma skrev:
    lark skrev:
    For erfarne lyttere er oppfatningen av god lyd den samme, uansett hvem som lytter.
    Nnjaaa.. Hadde det vært tilfelle, hadde vi neppe hatt så mye krangel på dette forum. God lyd er for de fleste et subjektivt begrep.
    Det er vel også grunnlaget for mangfoldet i produksjon av utstyr?
    Du verden, så enige vi er for tiden ;) ;D....

mvh

M

musicus

Gjest
    ixos_76 skrev:
    Så ser jeg at bladet er i handelen...med rød flott forside......ikke mange eks der....noe jeg konkluderer med at det har blitt solgt noen dager.....og igjen konkluderer at løssalgkundene(som jeg selv var inntil nå nylig) får nyte godt av bladet før de som abbonerer......ENDA jeg spurte red. om dette ved bestilling....det er jo som kjent ikke all verden å spare på å abbonere på bladet...og besparelsen er som småpenger å beregne...om man allikevel subber innom Narvesen okke som for andre blader......

Sorry Fidelity , dette holder ikke mål.......man burde som abbonent kunne lese bladet noen dager før det kommer i handelen.....Når innholdet allerede blir diskutert her , før mange har fått bladet hjem i kassa , syntes jeg dette er synd........kanskje jeg ikke får noe abb. denne gangen heller ?(tegna ett på hortenmessa i fjor som aldri ble satt i verk...fikk hverken blad eller bet. giro..) venter noen dager til , så får vi se.....kanskje det rett og slett ikke kommer før neste gang , må jeg vel ringe red. en gang til.........ringe , ringe , ringe , e-post etc...skal det virkelig være så vansklig å få ett blad hjem i posten....dette er da visserligen ikke noe rakkettforskning.

har dere andre fått bladet...? :( :( :(

har jeg det ikke innen tirsdagen , kjøper jeg det i løssalg og sender tilbake bladet i abbonementet .

Espen
    Ikke for å ta gleden fra deg men dette har vært en gjenganger i flere år for undertegnede som abonnent, snart løsnummer handler :-\

mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Siden denne tråden bl.a. også har omfattet emnet dyre kabler, så vil jeg prøve å sette det (at de er dyre) litt i perspektiv.
    Dette selv om jeg også i tidligere diskusjoner vel har argumentert med at det dog finnes de som har så mye penger at 106 000 kroner ikke alltid vil være et problem for alle ::)

Denne her koster 106 000.-
    Nordost Odin Supreme Reference 1 meter

Hva kan man få for ca. det samme beløpet?
    Jo, etter litt googling og nedlasting så kom jeg frem til dette.
    Pioneer KRP-500A ...............................................................ca. 39K
    Helt ny og først leveringsklar i oktober

Pioneer BDP-LX 71................................................................ca. 8K
    Pioneers helt nye Blueray spiller.

Pioneer SC-LX 81..................................................................ca.20K
    Pioneers nye AV- receiver med bl.a. ICE forstekermoduler
    Ser ca. slik ut (bildet er av en annen modell)

Pioneer S-3 EX-QL................................................................ca 44K
    = ca. 111k tilsammen.

Dette blir ganske nært den samme prisen som på Odin kabelen.

Kun for perspektivet sin skyld ;)

Mvh.KW

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    KW skrev:
    Hei!
    Siden denne tråden bl.a. også har omfattet emnet dyre kabler, så vil jeg prøve å sette det (at de er dyre) litt i perspektiv.
    Dette selv om jeg også i tidligere diskusjoner vel har argumentert med at det dog finnes de som har så mye penger at 106 000 kroner ikke alltid vil være et problem for alle ::)

Jo, etter litt googling og nedlasting så kom jeg frem til dette.
    Pioneer KRP-500A ...............................................................ca. 39K
    Helt ny og først leveringsklar i oktober

Pioneer BDP-LX 71................................................................ca. 8K
    Pioneers helt nye Blueray spiller.

Pioneer SC-LX 81..................................................................ca.20K
    Pioneers nye AV- receiver med bl.a. ICE forstekermoduler
    Ser ca. slik ut (bildet er av en annen modell)

Pioneer S-3 EX-QL................................................................ca 44K
    = ca. 111k tilsammen.

Mvh.KW
    Det meste er relativt, om ikke alt, og det er som du påpeker egentlig, litt ok imo, at det er noen som "tar den ut", selv får man bare drømme om å havne i en slik situasjon, men jeg kan iaf se frem til å meske megmed noen uoppnåelige herligheter på ett par demos hos forhandlere/produsenter før neste helgs messe her nede, det er ikke bare lov å drømme, det er spennende og.... ;) :D....

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Eller du kan kjøpe fire av den her (som er ca det antallet man vet om i samlinger rundt om i verden) ........
    Nei vi snakker ikke om pickupen nå.

:) :) :)

Edit: Vil bare si at jeg er litt enig i KW's innlegg, men også påpeke at det finnes mange former for "galskap", som bildet over viser. 8)

K

KindOfBlue

Gjest
    @KW

Det bør påpekes at Pioneers nye BD-spiller er utmerket for playback av full-oppløsning HD-Audio musikkfiler, som f.eks. Divertimenti fra 2L, med 24/192 på hver kanal i surround.

Min "sølle" teori: alt man mener kabler gjør, kan gjøres ved en kombinasjon av 1)skru opp volumet et hakk eller to 2)justere frekvensresponsen en touch vha f.eks. DEQX, eller være så banal at man bare justerer bass/diskant.

Ahem.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.826
    Torget vurderinger
    4
    KW skrev:

Mvh.KW
    Oppsiktsvekkende ja!
    Men uansett vil man jo trenge litt Odin og litt Bertram for å koble sammen disse komponentene...

K

KindOfBlue

Gjest
    En grei måte å løse problemet på er å bruke aktive høyttalere - før signalet rett hjem, og sørg for at høyttalerne har innebygd digital bearbeiding av signalet.

Meridian har noen frekke bud. 4-veis digitale ht, med innebygd superavansert prosessering.
    118dB SPL.
    Listener control over features including bass, treble tilt, listening axis, volume, time-compensated balance and absolute phase.
    http://www.meridian-audio.com/p_d8k.htm

Alt billigere enn 2m Odin.

Kobl kilden rett på.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har litt erfaring med hva det vil si å drive et magasin, og ikke minst hvor mange problemer og hvor mye tjafs man ofte støter borti når det kommer til distribusjon av det ferdige bladet. Jeg VET hvor irriterende det er å ikke få bladet i postkassen før det har vært i salg hos Narvesen noern dager. Men netopp derfor, til Ixos og alle dere andre som føler at det Fidelity bedriver her ikke holder;

Fidelity sender blader til Posten først, slik at det er størst mulig tjangs for at abbonentene får bladet først. Posten har dermed et solid forsprang. Først noen dager senere blir Narvesens del av opplaget sendt ut. At bladet ikke når ut tidligere via Posten kan knapt Fidelity lastes for. Det er en stadig kilde til frustrasjon for alle, og gudene skal vite at vi gjerne skulle sett det anderledes. Det koster sogar Fidelity en god del ekstra pr. nummer å forhåndssende til posten, men de greier tydeligvis ikke å få bladet ut raskere. Det er svært beklagelig, men lite å gjøre med pr. dags dato.
    Ikke allverdens alternativer på distribusjonsfronten, nemlig....

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.826
    Torget vurderinger
    4
    KindOfBlue skrev:
    En grei måte å løse problemet på er å bruke aktive høyttalere - før signalet rett hjem, og sørg for at høyttalerne har innebygd digital bearbeiding av signalet.

Meridian har noen frekke bud. 4-veis digitale ht, med innebygd superavansert prosessering.
    118dB SPL.
    Listener control over features including bass, treble tilt, listening axis, volume, time-compensated balance and absolute phase.
    http://www.meridian-audio.com/p_d8k.htm

Alt billigere enn 2m Odin.

Kobl kilden rett på.
    Lekre saker!

Iflg. reklamen er dette de eneste høytalerne som kan få et innspilt piano til å høres ut som om det ikke er innspilt ;)

K

knutinh

Gjest
    impulse skrev:
    Jeg har litt erfaring med hva det vil si å drive et magasin, og ikke minst hvor mange problemer og hvor mye tjafs man ofte støter borti når det kommer til distribusjon av det ferdige bladet. Jeg VET hvor irriterende det er å ikke få bladet i postkassen før det har vært i salg hos Narvesen noern dager. Men netopp derfor, til Ixos og alle dere andre som føler at det Fidelity bedriver her ikke holder;

Fidelity sender blader til Posten først, slik at det er størst mulig tjangs for at abbonentene får bladet først. Posten har dermed et solid forsprang. Først noen dager senere blir Narvesens del av opplaget sendt ut. At bladet ikke når ut tidligere via Posten kan knapt Fidelity lastes for. Det er en stadig kilde til frustrasjon for alle, og gudene skal vite at vi gjerne skulle sett det anderledes. Det koster sogar Fidelity en god del ekstra pr. nummer å forhåndssende til posten, men de greier tydeligvis ikke å få bladet ut raskere. Det er svært beklagelig, men lite å gjøre med pr. dags dato.
    Interessant å få innblikk i slikt.

Hva er grunnen til at man ikke bare kan forhåndssende nummeret noen dager tidligere enn man gjør i dag, dersom dette skaper ufornøyde kunder? Lager/kapitalkost?

-k

M

musicus

Gjest
    knutinh skrev:
    impulse skrev:

I

Hva er grunnen til at man ikke bare kan forhåndssende nummeret noen dager tidligere enn man gjør i dag, dersom dette skaper ufornøyde kunder? Lager/kapitalkost?

-k
    Enig!, godt spm, dette er en sak som har pågått i årevis, (og ja, jeg har nevnte det for noen år siden til KV) og vil ha fornøyde abonneneter, for ordens skyld så er jeg t.o.m villig å betale noen tiere mer om det skulle hjelpe på å få ned leveringstiden...

mvh

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    KW skrev:

Vil tro at en slik er bedre egnet til å "rydde opp" i diskanten eller bassen eller hva nå man rettferdiggjør slike kjøp med:

Cello Audio Palette (equalizer)

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    musicus skrev:
    knutinh skrev:
    Enig!, godt spm, dette er en sak som har pågått i årevis, (og ja, jeg har nevnte det for noen år siden til KV) og vil ha fornøyde abonneneter, for ordens skyld så er jeg t.o.m villig å betale noen tiere mer om det skulle hjelpe på å få ned leveringstiden...
    For ordens skyld: Jeg mente selvsagt å sende ut nummeret til Narvesen senere, slik at det som sendes direkte til abbonenter relativt sett kommer tidligere.

Med referanse til diskusjonen vi hadde om Edge CD-spillere og malerier, og absolutt vs relativ verdi. Dersom du uansett får Fidelity i posten på onsdag. Endrer det din nytelse av bladet at andre kan kjøpe det på Narvesen enten mandagen før, eller fredagen etter?

I tilfellet fotballkamper så har jeg forstått det slik at de som liker slikt også liker å kunne diskutere resultatet på jobb dagen etter. Da er det selvsagt kjedelig å motta fotballkampen på en DVD to dager etter alle andre. Men jeg trodde at Fidelity var en litt annen kategori underholdning som i større grad inspirerte til lesing på egen hånd?

-k

K

KindOfBlue

Gjest
    Fidelity i kamp med Narvesens JITL - Just In Time Logistics -- mens Posten har WIWP logistikk: We Investigate Whereabouts of Package.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er svært små tidsmarginer i produksjonen slik det allerede er. Vi ville i tilfelle vært avhengige av å få bladet ekspresstrykket, noe som ville medført en ganske vesentlig prisjustering. Vi får nok bare fortsette å piske Posten. Nå har de jo fått ny logo og allting. Senest i går så jeg en reklamespot hvor de lovte å "bli enda bedre". Man kan bare håpe.

K

knutinh

Gjest
    impulse skrev:
    Det er svært små tidsmarginer i produksjonen slik det allerede er. Vi ville i tilfelle vært avhengige av å få bladet ekspresstrykket, noe som ville medført en ganske vesentlig prisjustering. Vi får nok bare fortsette å piske Posten. Nå har de jo fått ny logo og allting. Senest i går så jeg en reklamespot hvor de lovte å "bli enda bedre". Man kan bare håpe.
    Jeg forstår fremdeles ikke. Hva er det som forhindrer dere fra å trykke opp Fidelity som nå, legge x antall eksemplarer på et lager, sende y eksemplarer via posten, og vente på at dere får telefon fra musicus om at han har mottatt sitt eksemplar før dere sender løssalgs-bladene til Narvesen?

-k

N

nb

Gjest
    knutinh skrev:
    Jeg forstår fremdeles ikke. Hva er det som forhindrer dere fra å trykke opp Fidelity som nå, legge x antall eksemplarer på et lager, sende y eksemplarer via posten, og vente på at dere får telefon fra musicus om at han har mottatt sitt eksemplar før dere sender løssalgs-bladene til Narvesen?

-k
    Muligens at der er regninger som skal betales og de er avhengige av å få de "løpende" inntektene fra løssalg så raskt som mulig? Jeg aner jo ikke hvor lang tid det tar før inntektene kommer til Fidelity, men jeg har full forståelse for at de ønsker/trenger de kjapt.

K

knutinh

Gjest
    nb skrev:
    Muligens at der er regninger som skal betales og de er avhengige av å få de "løpende" inntektene fra løssalg så raskt som mulig? Jeg aner jo ikke hvor lang tid det tar før inntektene kommer til Fidelity, men jeg har full forståelse for at de ønsker/trenger de kjapt.
    Ja, kapitalkostnader ville absolutt være en fornuftig forklaring, men impulse nevnte ikke det.
    knutinh skrev:
    Interessant å få innblikk i slikt.

-k

K

KindOfBlue

Gjest
    knutinh skrev:
    impulse skrev:

-k
    JITL - dagens Just in Time Logistics gjør dette vanskelig. Fidelity-redaksjonen sender en elektronisk utgave av bladet til et trykkeri - trykkeriene konkurrerer om oppgaven, og byr på den selv rett før utgivelse (nå gjetter jeg, men mener å huske at bladet har prøvd forskjellige i senere tid.)
    Det er ikke gitt at man har samme logistikklinje for hvert nummer -- trykkeriene/speditørene gjør et fellesanbud, fra trykkeri til distribusjonssted, med to sluttadresser: Posten/Salgsdistributører
    Ingen av disse er interessert i å ha et stort antall paller stående, de ekspederes øyeblikkelig. Postens sluttlager er postkassen din, og Narvesens er hylla i butikk -- til bladene når disse destinasjonene er de i kontinuerlig bevegelse.

IKEA opererer på samme måte, og om det ikke kommer kunder og bærer varene ut i den andre enden så får du tidenes fjell av møbelpakker som dundrer inn i varehuset ved lasterampen.
    Det finnes ikke noe sted der "postpallene" kan stå. Selv adresseringen av bladene skjer maskinelt, et sted der Fidelity-redaksjonen ikke behøver sende noen. De sender bare abonnentfilen elektronisk til speditøren.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er grenser for hvor langt forsprang Posten får. Narvesen må nemlig ha opplaget sitt på samme dato hver mnd. Får de ikke det, ryker deres logistikk, og bladet kan bli flere uker forsinket ut i deres hyller. Slett ingen ønskesituasjon det heller. Tro det eller ei, vi ( og da i særdeleshet KV ) gjør faktisk så godt vi kan, sjonglerende med testprosedyrer, trykketid, distribusjon, materiellfrister, annonser, Posten, leverandører, egen fritid og hva det ellers måtte være. Og det er ikke lite. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn