Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:
Ja ferdig prutet er jo ikke reelt.
Det er løgn og bedrag.
Jeg har fått tilslag mange ganger under oppgitt pris selv om det er "ferdig prutet"
Så det lønner seg å " ha tungt for det"
Kanskje det, men ikke desto mindre synes jeg det er både smålig og respektløst å opptre slik du gjør deg til talsmann for.
Vel - alle saker har minst to sider. Er det ikke like respektløst av en selger å gå ut med en i overkant høy "ferdig prutet" pris? Det er ingen som vet hva en brukt dings koster før man har funnet noen som vil kjøpe. Dette med forhandlinger, pruting og slikt er noe som stammer helt fra urmenneskets tid - value for money - og som er godt rotfestet i genene våre. De som ikke hadde denne evnen - de førte ikke gene sine videre.
Det synes som du glemmer en viktig faktor, og det er tid som transaksjonskostnad. Greit, hvis man er student, pensjonist, ikke har spesielt interessant eller tidkrevende jobb eller rett og slett ikke har vokst fra gleden av å leke tyrkisk basar så ser man kanskje ikke det som noen kostnad å bruke timer av sin tid på prute ett produkt opp eller ned noen hundre eller tusenlapper. Jeg kan forstå det. Selv har jeg verken tid eller lyst til å inngi meg på pruting med mindre det betaler seg (minst) som overtid på jobben. Hvis jeg har ett produkt tilsalgs med opplyst minstepris på 3K, hvorfor skulle jeg sløse bort dyrebare fritid på en gang å besvare bud på 2,9K - en skarve hundrings? Hver sin lyst, selvfølgelig, men jeg kan ikke se noe klanderverdig i det å ikke besvare bud under det man eksplisitt har sagt man ikke vil besvare. For ting jeg ønsker å bli kvitt som har en bruktverdi under tusenlappen vil jeg mye heller gi det bort til noen som jeg tror vil ha glede av dem, enn å ødsle av min tid på folk som synes å ha pruting som mål like mye som middel.
Ellers er det nok pruterne som ikke kommer til å føre sine økonoiske gener, eller butikker, videre. Prutebasarene sørøst for Middelhavet kommer nok til å overleve akkurat så lenge det finnes turister som har lyst, råd og tid til å kaste bort sine penger og ferie der, men de er ellers like overlevelsesdyktige i den moderne økonomi som gårsdagens kolonihandlere bak disk på hjørnet. I min utvidede internajonale omgangskrets er det stort bare damer som fortsatt synes å finne personlig tilfredsstillelse i å bruke tid på pruting i seg selv. De mannlige unntak er alle fra sør for Roma eller øst for Bosporus, samt et par nederlendere med så markante calvinistiske trekk at de av prinsipp synes å ta ekstra lange steg for å spare på skoene...