Ferdig prutet.

Status
Stengt for ytterligere svar.
N

nb

Gjest
noruego skrev:
Ellers er det nok pruterne som ikke kommer til å føre sine økonoiske gener, eller butikker, videre. Prutebasarene sørøst for Middelhavet kommer nok til å overleve akkurat så lenge det finnes turister som har lyst, råd og tid til å kaste bort sine penger og ferie der, men de er ellers like overlevelsesdyktige i den moderne økonomi som gårsdagens kolonihandlere bak disk på hjørnet. I min utvidede internajonale omgangskrets er det stort bare damer som fortsatt synes å finne personlig tilfredsstillelse i å bruke tid på pruting i seg selv. De mannlige unntak er alle fra sør for Roma eller øst for Bosporus, samt et par nederlendere med så markante calvinistiske trekk at de av prinsipp synes å ta ekstra lange steg for å spare på skoene...
Innen mikroøkonomisk teori er basarmodellen omtrent det nærmeste man kommer tredjegrads pridiskriminering, noe som potensielt er en veldig gunstig posisjon for selger av varen. Han kan selge til villt forskjellig pris til ulike kunder avhengig av disse kundenes kjøpekraft og prisoppfattelse noe som kan være betydelig mer lønnsomt enn å kun ha en pris som er for høy for noen og for lav for andre.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.149
Kanskje litt på siden av topic, men selv er jeg ikke noe glad i imaginære budrunder som foregår inne i selgers hode. "Har bud på kr. X ". Umulig å forholde seg til, spør du meg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Super skrev:
Kanskje litt på siden av topic, men selv er jeg ikke noe glad i imaginære budrunder som foregår inne i selgers hode. "Har bud på kr. X ". Umulig å forholde seg til, spør du meg.
Og gjerne uten noen form for tidsfrist.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
ganilsen skrev:
Men en ting jeg ikke skjønner. Når ble det galt å prute, på generell basis?

Geir Arne
Det vil ta for lang tid for meg å gi deg et eksakt svar på når det er "galt" å prute (sted/tid/situasjon/kultur/pris/sedvane etc etc) - men generelt vil jeg si at dersom det er innarbeideet en kutyme for å finne en pris sammen (altså selger/kjøper) bør samtalen holdes i en nøytral men vennlig tone, og som tillater at begge parter sitter igjen med sin verdighet om kjøpsslåingen går skeis.

Just my 0.02

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
124
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
høres ut som en mye mere sympatisk approach
da fremstår det som en opsjon og ikke en bunntrål
mvh
Leif
Enig. Er lov å med litt vanlig folkeskikk!

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
124
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Vær du sikker på at det er mange slike ja. Det orker ikke jeg i hvertfall. Ikke har jeg tid heller.

Er du på dass så får du drite eller komme deg ut.
Klare ord for penga ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
I'm the guy who tells it like it is!

Prutere: Kjøp av andre.
Sløfokker som prøver seg med "Hva vil du gi,da?": Selg til andre.

Så enkelt er det. Livet er brutalt. Har alltid vært.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
JackX skrev:
ganilsen skrev:

Geir Arne
Det vil ta for lang tid for meg å gi deg et eksakt svar på når det er "galt" å prute (sted/tid/situasjon/kultur/pris/sedvane etc etc) - men generelt vil jeg si at dersom det er innarbeideet en kutyme for å finne en pris sammen (altså selger/kjøper) bør samtalen holdes i en nøytral men vennlig tone, og som tillater at begge parter sitter igjen med sin verdighet om kjøpsslåingen går skeis.

Just my 0.02
Var ikke helt det jeg tenkte på, men er enig i det du sier.

Dette beveger seg jo litt OT, men så si alle jeg kjenner pruter når de skal ha bil ny bil. Om ikke på prisen så i form av "gratis" ekstrautstyr. Veldig mange følger også opp priser på støm, lån, forsikring, etc. Dette er også pruting.

Fikk bare inntrykk av at prutere (som meg selv) opptrer galt, sett med andres øyne.

Geir Arne

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Så man må altså komme med smiger, høflige kommentarer om hårfrisyre og klesvalg?

"Hei jeg byr deg xxxx kr" er ikke nok?

;)

Amademus skrev:
LMC skrev:
mvh
Leif

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
ganilsen skrev:
noruego skrev:
Det synes som du glemmer en viktig faktor, og det er tid som transaksjonskostnad. Greit, hvis man er student, pensjonist, ikke har spesielt interessant eller tidkrevende jobb eller rett og slett ikke har vokst fra gleden av å leke tyrkisk basar så ser man kanskje ikke det som noen kostnad å bruke timer av sin tid på prute ett produkt opp eller ned noen hundre eller tusenlapper. Jeg kan forstå det. Selv har jeg verken tid eller lyst til å inngi meg på pruting med mindre det betaler seg (minst) som overtid på jobben. Hvis jeg har ett produkt tilsalgs med opplyst minstepris på 3K, hvorfor skulle jeg sløse bort dyrebare fritid på en gang å besvare bud på 2,9K - en skarve hundrings? Hver sin lyst, selvfølgelig, men jeg kan ikke se noe klanderverdig i det å ikke besvare bud under det man eksplisitt har sagt man ikke vil besvare. For ting jeg ønsker å bli kvitt som har en bruktverdi under tusenlappen vil jeg mye heller gi det bort til noen som jeg tror vil ha glede av dem, enn å ødsle av min tid på folk som synes å ha pruting som mål like mye som middel.
Syntes du vrir dette til en litt rar vinkel. Du bruker vel mye mindre fritid på å la noe gå "en skarve hundrings" under prisforlangende, som du vil gjøre på å ikke få solgt, og måtte legge ut annonsen 3-4 ganger. Men om du er så prinsippfast får det være opp til deg.

Geir Arne
Nå tar det ikke mange sekundene å legge ut en annonse på nytt, hvis man ønsker eller trenger det. Klart, hvis man absolutt må selge fortest mulig så kan man jo bare legge det ut med en minstepris som i større grad sikrer (hurtig) salg.

Når ble det galt å prute? Tja, for ca 2000 år siden?

Er ikke nødvendigvis 'galt' å prute, som i ulovlig, men jeg er overbevist om at pruting i større og større grad vil tilhøre historiens søppelhaug som en ineffektiv markedsmekanisme for pris og verdifastsettelse mellom selger og kjøper.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
du mangler jo fullstendig sosiale antenner
som sagt svartelister jeg folk som ikke respekterer hvilke premisser jeg annonserer på
da får de bare finne en annen selger eller følge mine regler
mine regler gjelder ved salg av mine produkter
får jeg ikke solgt kan jeg velge
a)la være
b)endre reglene

som kjøper respekterer jeg selgers premisser
liker jeg de ikke må jeg
a)la være å handle
b) svelge kamelen og tilpasse meg selgers regler

simple as that

mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Du er i hvert fall stor nok i kjeften til å FÅ NED kamelene, mothårs ;D ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
pruting er sånn jeg forbinder med jalla strøk og artigkailler på hjemmebane.
Etter uttallige år i fotobutikk har jeg for lengst fått nok av anale nisser som tror de er morsomme og har lissomglimt i øyet. Ethvert forsøk på pruting ble møtt med seriøst gjennomført salg, gjerne med kynisk påtvunget dill dall tilbehør, alt til fullpris selvfølgelig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
noruego skrev:
Ulf-B skrev:
K.H. skrev:
flaago2 skrev:
Ja ferdig prutet er jo ikke reelt.

Det er løgn og bedrag.

Jeg har fått tilslag mange ganger under oppgitt pris selv om det er "ferdig prutet"

Så det lønner seg å " ha tungt for det" :D
Kanskje det, men ikke desto mindre synes jeg det er både smålig og respektløst å opptre slik du gjør deg til talsmann for.
Vel - alle saker har minst to sider. Er det ikke like respektløst av en selger å gå ut med en i overkant høy "ferdig prutet" pris? Det er ingen som vet hva en brukt dings koster før man har funnet noen som vil kjøpe. Dette med forhandlinger, pruting og slikt er noe som stammer helt fra urmenneskets tid - value for money - og som er godt rotfestet i genene våre. De som ikke hadde denne evnen - de førte ikke gene sine videre.
Det synes som du glemmer en viktig faktor, og det er tid som transaksjonskostnad. Greit, hvis man er student, pensjonist, ikke har spesielt interessant eller tidkrevende jobb eller rett og slett ikke har vokst fra gleden av å leke tyrkisk basar så ser man kanskje ikke det som noen kostnad å bruke timer av sin tid på prute ett produkt opp eller ned noen hundre eller tusenlapper. Jeg kan forstå det. Selv har jeg verken tid eller lyst til å inngi meg på pruting med mindre det betaler seg (minst) som overtid på jobben. Hvis jeg har ett produkt tilsalgs med opplyst minstepris på 3K, hvorfor skulle jeg sløse bort dyrebare fritid på en gang å besvare bud på 2,9K - en skarve hundrings? Hver sin lyst, selvfølgelig, men jeg kan ikke se noe klanderverdig i det å ikke besvare bud under det man eksplisitt har sagt man ikke vil besvare. For ting jeg ønsker å bli kvitt som har en bruktverdi under tusenlappen vil jeg mye heller gi det bort til noen som jeg tror vil ha glede av dem, enn å ødsle av min tid på folk som synes å ha pruting som mål like mye som middel.

Ellers er det nok pruterne som ikke kommer til å føre sine økonoiske gener, eller butikker, videre. Prutebasarene sørøst for Middelhavet kommer nok til å overleve akkurat så lenge det finnes turister som har lyst, råd og tid til å kaste bort sine penger og ferie der, men de er ellers like overlevelsesdyktige i den moderne økonomi som gårsdagens kolonihandlere bak disk på hjørnet. I min utvidede internajonale omgangskrets er det stort bare damer som fortsatt synes å finne personlig tilfredsstillelse i å bruke tid på pruting i seg selv. De mannlige unntak er alle fra sør for Roma eller øst for Bosporus, samt et par nederlendere med så markante calvinistiske trekk at de av prinsipp synes å ta ekstra lange steg for å spare på skoene...
Selvfølgelig skal det betale seg, ellers er det jo helt poengløst. Men det koster lite å spare en hundrelapp - f.eks.: "Jeg kjøper dingsen din til annonsert pris, betaler hele kjøpesummen på forskudd, hvis du dekker portoen". Virker nesten hver gang - og koster null ekstra tid - en skriftlig bekreftelse vil jeg gjerne både gi og ha uansett.

Men da jeg skulle legge nytt tak for en del år siden og fikk en pris på 150.000 kroner - og fikk ekte bakoversveis - sa jeg til takleggeren, som sant var, at "dette var jo veldig mye dyrere enn jeg hade forestilt meg". "OK, la meg se hva jeg kan gjøre ..." Så tok han noen telefoner og etter et par minutter sa han at hvis jeg kunne vente til litt senere på året, kunne de gjøre jobben for 130.000 kroner. Tok under fem minutter.

Pruting dreier seg ikke om personlig tilfredsstillelse eller noe slikt - for meg er det utelukkende snakk om valuta for pengene. Eller at man ikke blir lurt i alle former for mellommenneskelige bytteprosesser. Den som konsekvent unnlater å få valuta for pengene, setter seg og sine i en dårligere posisjon enn den som er frempå ved hver korsvei. Derav dette med at det ligger i genene - de av våre forfedre som konsekvent trakk det korteste strået i enhver sammenheng, førte antageligvis færre av genene sine videre, sammenlignet med dem som var dyktigere på dette området.

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Er det kun meg som finner det ironisk at de som preiker høyest om respekt og høflighet er de som kommer med de mest uhøflige kommentarene? ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
@Ulf-b

"Men da jeg skulle legge nytt tak for en del år siden og fikk en pris på 150.000 kroner - og fikk ekte bakoversveis - sa jeg til takleggeren, som sant var, at "dette var jo veldig mye dyrere enn jeg hade forestilt meg". "OK, la meg se hva jeg kan gjøre ..." Så tok han noen telefoner og etter et par minutter sa han at hvis jeg kunne vente til litt senere på året, kunne de gjøre jobben for 130.000 kroner. Tok under fem minutter."

Dette er greit, må respekteres. Dette er å finne løsning, en annen vinkel på problemstillingen. Ikke ukjent innen mange bransjer dette, s.k. prisdifferensiering avhengig av tidspunkt, tilgang, sesong, etc. - mange variabler. Dette er vel ikke pruting? Alternative priser for alternative løsninger. Helt greit og absolutt tilrådelig, ikke minst i forb. med kapitalvarer og andre større utlegg. Ref. fylle oljetanken på sommeren osv.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
pengesluk skrev:
Dette er greit, må respekteres. Dette er å finne løsning, en annen vinkel på problemstillingen. Ikke ukjent innen mange bransjer dette, s.k. prisdifferensiering avhengig av tidspunkt, tilgang, sesong, etc. - mange variabler. Dette er vel ikke pruting? Alternative priser for alternative løsninger. Helt greit og absolutt tilrådelig, ikke minst i forb. med kapitalvarer og andre større utlegg. Ref. fylle oljetanken på sommeren osv.
Så hifi er ikke kapitalvarer?

Geir Arne

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Startet ikke denne tråden med å tilkjennegi at man ikke ønsket å respektere de få som spesifiserer at man ikke ønsket pruting i annonsene?
Synes man skal respektere de som faktisk skriver så.

For ordens skyld. Det er vel ingen som har noe i mot prisreduksjon på alt vi kjøper selv om vi sparker oss selv i baken. Snart er det vel ingen som gidder å handle noen ting nytt da bruktprisen er så lav og etter en ytterligere periode så er alt hifi utstyr så gammelt og skralt fordi det ikke blir en naturlig tilgang på fornuftige komponenter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Godt poeng H.R. Blir dårlig med tilgang på brukt etterhvert dersom alle skal sitte på gjerdet og ikke handle nytt..

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
pengesluk skrev:
Godt poeng H.R. Blir dårlig med tilgang på brukt etterhvert dersom alle skal sitte på gjerdet og ikke handle nytt..
Det som verre er - er jo at våre forhandlere ikke overlever -og sikkert i ytterste konsekvens havner på kjøret og tilslutt raider hjemmene våre for hifi for så å selge på finn.no for å skaffe seg neste dose. Og alt dette fordi vi er noen gjerrige jævler... :p

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
124
Torget vurderinger
1
flaago2 skrev:
Så man må altså komme med smiger, høflige kommentarer om hårfrisyre og klesvalg?

;)

-1

Amademus skrev:
LMC skrev:
mvh
Leif

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.882
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Amademus skrev:
flaago2 skrev:

;)

-1

Amademus skrev:
LMC skrev:
mvh
Leif

Det kan ikke gjentas for ofte: En god deal er en handel hvor både kjøper og selger er fornøyd.

mvh

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Ulf-B skrev:
Det er nøyaktig det samme som vi gjør i butikken, det, hver dag. Hvis vi ikke liker prisen, kjøper vi ikke. Vår stemmegivning blir naturligvis registrert, innkjøpssjefen får beskjed om at han kjøper feil varer for dyrt, og så justeres prisene etterhvert. Helt til vi kjøper.
Når det gjelder matvarekjedene skjer vel i stedet at merkevarene forsvinner fordi kjedene lager kopier som de selger litt billigere, og dessuten gir disse kopiproduktene en emballasje som til forveksling er lik merkevarene de kopierer.

Etter min mening en trist utvikling.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3866349.ece

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
GAA skrev:
Ulf-B skrev:
Det er nøyaktig det samme som vi gjør i butikken, det, hver dag. Hvis vi ikke liker prisen, kjøper vi ikke. Vår stemmegivning blir naturligvis registrert, innkjøpssjefen får beskjed om at han kjøper feil varer for dyrt, og så justeres prisene etterhvert. Helt til vi kjøper.
Når det gjelder matvarekjedene skjer vel i stedet at merkevarene forsvinner fordi kjedene lager kopier som de selger litt billigere, og dessuten gir disse kopiproduktene en emballasje som til forveksling er lik merkevarene de kopierer.

Etter min mening en trist utvikling.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3866349.ece
Sant nok. Parallelt med dette utsettes imidlertid merkevareleverandørene for et ganske tøft direkte press - om man ikke kaller det pruting, kan man kalle det rå forhandlinger - for at de skal gjøre noe med prisene sine. Bare fordi mange nok forbrukere "stemmer med lommeboken".

G

Gjestemedlem

Gjest
pengesluk skrev:
Tja.. det er vel nok spennende hifi på HFS til at samtlige her kan bytte ut oppsettet annenhver måned om det bare sirkuleres litt.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
De beste er jo de som faktisk synes prisen er OK men pruter med argumenter som:
- jeg har egentlig bare lyst til å teste om produktet fungerer i mitt oppsett og ønsker derfor ikke å betale så mye
- jeg har ikke nok penger
- kona liker ikke at jeg bruker så mye penger på dette
- jeg liker ikke utseendet

Spesielt om man legger annonser ut på finn dukker det opp mange raringer. Alt i fra folk som ringer og spør om tips angående komponenter som tilfeldigvis var en del av det øvrige anlegget som tilfeldigvis ble med på komponentbildet, til folk som man hører ringer bare for å prate litt rundt temaet Hi-Fi med "kjøp" som et skalkeskjul. En gang var det en kar som ringte og faktisk vred hele greia fra å være interessert i skikkelig elektronikk til å drive høyttalerne hans til å prøve med presserende overtalelse å selge meg de selvsamme høyttalere.

For all del, jeg tar gjerne i mot spørsmål angående mine komponenter og slår gjerne av en prat med andre hi-fi interesserte, men ikke i en "liksomkjøpskontekst".

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
JackX skrev:
Hvis jeg ser slike salgsannonser for et produkt jeg ønsker, men syntes prisen er for høy, respekterer jeg det selger indirekte sier ( "Fast Pris" ) og lar være å gå inn i en polemisering med ham. Men jeg sender likefullt en respektfull melding om at jeg er interessert i produktet, og om han ikke får solgt så står jeg klar med pris X. Det har vist seg å holde stikk ved noen anledninger, og vi var begge fornøyde.
J
Denne fremgangsmåten har jeg også benyttet, og med hell.
En grei måte for å respektere selgerens krav samtidig som en ivaretar egeninteresse og betalingsvilje.

Mvh

P

Parelius

Gjest
Delle skrev:
JackX skrev:
Hvis jeg ser slike salgsannonser for et produkt jeg ønsker, men syntes prisen er for høy, respekterer jeg det selger indirekte sier ( "Fast Pris" ) og lar være å gå inn i en polemisering med ham. Men jeg sender likefullt en respektfull melding om at jeg er interessert i produktet, og om han ikke får solgt så står jeg klar med pris X. Det har vist seg å holde stikk ved noen anledninger, og vi var begge fornøyde.
J
Denne fremgangsmåten har jeg også benyttet, og med hell.
En grei måte for å respektere selgerens krav samtidig som en ivaretar egeninteresse og betalingsvilje.

Mvh
God strategi.

Selv angir jeg av og til en prisantydning når jeg er litt usikker på hva jeg kan få.

Selv skambud får svar, om enn kort. (Noen vet rett og slett ikke hva det er de tenker å kjøpe.)

Viktigst av alt; ikke sett deg i en posisjon hvor du er nødt til å selge og har hastverk. Med litt tid fins det alltids en kjøper om prisen ikke er på feil jorde.

Det dummeste en gjør når en selger er å hive ut stadig nye annonser nesten daglig. Da venter kjøperne som hyener på en fallen frukt… Dårlig salgsstrategi.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
men poenget fra trådstarters side, er jo at en viss strategi misliker han,og da gjør han, som det passer ham, om enn bare for å være en PITA
dette er både poengløst og respektløst
liker man ikke utspillet i en annonse, så bare overse den
er det et produkt man absolutt sikler på, finn annen selger eller svelg kamelen og bli ferdig med det, istedet for å bare plage og irritere folk
ikke noe poeng i å være et ____-høl!
mvh
Leif

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
LMC skrev:
men poenget fra trådstarters side, er jo at en viss strategi misliker han,og da gjør han, som det passer ham, om enn bare for å være en PITA
dette er både poengløst og respektløst
liker man ikke utspillet i en annonse, så bare overse den
er det et produkt man absolutt sikler på, finn annen selger eller svelg kamelen og bli ferdig med det, istedet for å bare plage og irritere folk
ikke noe poeng i å være et ____-høl!
mvh
Leif
En selger har da ikke noe som helst krav på at strategien hans skal respekteres. Å gå ut i et marked er det samme som å si "A" - da får man også si "B", og ta i mot det markedet kommer med. Hvis man ikke liker det markedet kommer med av tilbakemeldinger og utspill, kan man bare overse det. Er det en kjøper man absolutt ikke kan tenke seg å selge til, er det bare å selge til en annen. I kjøp og salg er det mange krokveier som kan føre til Rom - men det er mange blindveier også. Enhver får gjøre så godt de kan. Noen ganger lykkes man - andre ganger blir det fiasko. Det er en del av gamet.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Hvis pris er riktig alt kan selges uten pruting. ;D Det er mye overpriset drit som står på børsen. Jeg gidder ikke en gang å se på annonser med Sugden, Krell, Marten, Karan,....Mark Levinson, Gryphon, Wadia,.....bla, bla,....

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Veldig enig med Ulf-B. Det er full avtalefrihet hva angår kjøp og salg av HiFI mellom forbrukere i Norge.
Hvis noen ikke liker en henvendelse kan man jo bare svare hølig at tilbudet/forlangende ikke aksepteres?
Man bør i alle fall ikke senke seg ned på det nivået man selv ikke tolererer.

Det er fint med slike tråder, man får et bilde av hvem som overpriser/underbyr og hvem man kan forhandle med :)

Syns det er mye verre med folk som ikke oppgir hvor varen er, spesielt når det ikke kan sendes :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
tviler på at du kan trekke noen bastante konklusjoner på hvem det går an å prute med og hvem som evt. overpriser underbyr utifra innleggene i denne tråden
mvh
Leif

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.882
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
En selger har da ikke noe som helst krav på at strategien hans skal respekteres. Å gå ut i et marked er det samme som å si "A" - da får man også si "B", og ta i mot det markedet kommer med. Hvis man ikke liker det markedet kommer med av tilbakemeldinger og utspill, kan man bare overse det. Er det en kjøper man absolutt ikke kan tenke seg å selge til, er det bare å selge til en annen. I kjøp og salg er det mange krokveier som kan føre til Rom - men det er mange blindveier også. Enhver får gjøre så godt de kan. Noen ganger lykkes man - andre ganger blir det fiasko. Det er en del av gamet.
Hehe,
Glemmer aldri da jeg skulle selge en strømrenser. Det ringte en kar fra Sunnhordland. Den tullk*ken ba først om å få mitt privatnummer, som han fikk.
Deretter ringte han til meg og kjeftet meg opp fordi jeg hadde hemmelig nummer- han "fikk ikke sjekket meg opp", som han sa. Jeg ba ham reise til helvete.
mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvis man allerede i annonsen har skrevet at prisen er ferdig prutet så slipper man hvertfall å svare på eventuelle bud hvis det er et poeng, da det allerede er gjort. Det er jo noe.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.107
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
men står det ferdig prutet, hva er da vitsen med å spamme folk med (skam-)bud?
er det for å teste om folk mener det?
samme med vurderes solgt:
er det sååå dumt å skrive om salgslysten avhenger av hva man kan oppnå for produktet?
jeg utformer mine annonser som jeg vil og responderer på eventuelle henvendelser som jeg vil
mitt produkt=jeg bestemmer
mvh
Leif

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg trodde det var de som skriver "ferdig prutet", eller "bud over" vi diskuterte.

Ikke nødvendisvis trådstarters spam-hobby.

Geir Arne

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Hvor ofte har man ikke hørt "jeg slang inn et skambud jeg, selger dusten så får jeg meg en billig xxxxxx som jeg kan bruke eller selge og tjene penger på"

Gjelder ikke bare hifi, selvsagt. I utgangspunktet en uting.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pengesluk skrev:
Hvor ofte har man ikke hørt "jeg slang inn et skambud jeg, selger dusten så får jeg meg en billig xxxxxx som jeg kan bruke eller selge og tjene penger på"

Gjelder ikke bare hifi, selvsagt. I utgangspunktet en uting.
Enig! Hvis jeg skal kjøpe noget og finner produktet til en pris jeg mener det er verdt. Kjøper jeg uten å diskutere pris

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn