Ø
ØivindJ
Gjest
Kom igjen da, en eller annen 
Ellers kjører jeg bare en pokernøtt
Ellers kjører jeg bare en pokernøtt
du har vel betalt dem selv går jeg utifra.Hvem er det egentlig som har betalt sukkertøyene mine?
Må vel være Norge og Sverige som betaler, fordi de holder på sine uenigheter?OMF skrev:Hvem er det egentlig som har betalt sukkertøyene mine?
Hvordan skal du få spurt om vagen da?marvealmar skrev:Den tvillingbror greia,ville spurt feks den ene om de er tvillinger.Da hadde vel saken vært grei
mvh m
"Noen" glemte å nevne at en bare hadde mulighet til å stille et spørsmålpks skrev:Hvordan skal du få spurt om vagen da?
"Kan den av dere som lyver, ....osv"marvealmar skrev:spør jeg feks han som alltid lyver om de er tvillinger,så sier jo han nei,derfor spør jeg han andre om veien.
hehe ett spørsmål ja,sorry
Hm,et spørsmål,kan den av dere som lyver fortelle meg riktig retning,personen som snakker sant kan da ikke svare,mens person som lyver ville svare feil retning,derfor går jeg motsatt.
Jeg avslører ikke svaret ennå, men oppfordrer alle til å forklare hvordan de kommer frem til svaret.ØivindJ skrev:120km?
Det er sant, Nei det er nok "hva ville broren din ha sagt.."oddgeir skrev:"Kan den av dere som lyver, ....osv"marvealmar skrev:spør jeg feks han som alltid lyver om de er tvillinger,så sier jo han nei,derfor spør jeg han andre om veien.
hehe ett spørsmål ja,sorry
Hm,et spørsmål,kan den av dere som lyver fortelle meg riktig retning,personen som snakker sant kan da ikke svare,mens person som lyver ville svare feil retning,derfor går jeg motsatt.
Personen som alltid lyver vil vel ikke svare på spørsmålet, siden han da indirekte innrømmer at han lyver.
Gratulerer!ØivindJ skrev:120km.
Det tar en time før togene kolliderer. De nærmer seg hverandre med en totalhastighet på 150km/t, og starter 150km ifra hverandre.
Flyet holder 120km/t.
Det vil si: flyet tilbakelegger totalt 120km, men om en bare tenker fra startpunkt til ulykkessted, så blir det 60 eller 90 kilometer, avhengig av hvilken ende flyet startet fra.oddgeir skrev:Jeg avslører ikke svaret ennå, men oppfordrer alle til å forklare hvordan de kommer frem til svaret.
Finnes et annet alternativ til spørsmål, men kommer ikke på det i farten. Skal prøve å rote det frem fra hukommelsen...ØivindJ skrev:"Hvilken vei ville broren din sagt om jeg spurte ham om veien ned til bygda?", eller noe sånt?
(og husker å gå motsatt)
En variant av denne gikk som innringingsoppgave på nærradioen for noen år siden. Det ble rene telefonstormen, den ene utregningen mer fantasifull enn den andre..OMF skrev:Tja - idet de passerer hverandre er de vel på samme sted.....så da er det vel sikkert like langt.....
Mvh
OMF
Og svaret er?OMF skrev:Den norske og svenske staten ryker uklar om valutapolitikken.
Den norske sentralbanken erklærer at en svensk krone kun er verdt 90 norske øre.
Den svenske sentralbanken svarer med samme mynt og erklærer at en norsk krone kun er verdt 90 svenske øre.
Jeg er heldig og bor omtrent på grensen.
Så jeg tar meg meg en tur til butikken og kjøper en stk grønn supersur dundersalt til 10 øre.
Jeg betaler med en norsk krone og får en svensk krone tilbake (Skal jo ha 90 norske øre tilbake.)
Jeg tar med meg den svenske kronen over til Sverige, og kjøper med en rød supersur dundersalt til 10 svenske øre.
Jeg betaler med den svenske kronen og får en norsk krone tilbake.
Jeg sitter så hjemme med mine 2 supersure sukkertøy og har akkurat like mye penger som da jeg begynte - og jegh ar betalt for begge sukkertøyene...
Hvem er det egentlig som har betalt sukkertøyene mine?
Her oppfordrer vi som i forsvaret - Tenkt - Trykk - Tal
Mvh
OMF
Vent litt, denne har jeg ikke sett!!Thomas1 skrev:Og svaret er?OMF skrev:Den norske og svenske staten ryker uklar om valutapolitikken.
Den norske sentralbanken erklærer at en svensk krone kun er verdt 90 norske øre.
Den svenske sentralbanken svarer med samme mynt og erklærer at en norsk krone kun er verdt 90 svenske øre.
Jeg er heldig og bor omtrent på grensen.
Så jeg tar meg meg en tur til butikken og kjøper en stk grønn supersur dundersalt til 10 øre.
Jeg betaler med en norsk krone og får en svensk krone tilbake (Skal jo ha 90 norske øre tilbake.)
Jeg tar med meg den svenske kronen over til Sverige, og kjøper med en rød supersur dundersalt til 10 svenske øre.
Jeg betaler med den svenske kronen og får en norsk krone tilbake.
Jeg sitter så hjemme med mine 2 supersure sukkertøy og har akkurat like mye penger som da jeg begynte - og jegh ar betalt for begge sukkertøyene...
Hvem er det egentlig som har betalt sukkertøyene mine?
Her oppfordrer vi som i forsvaret - Tenkt - Trykk - Tal
Mvh
OMF
Jeg syns min forklaring var strålende. Disagio. ;DOMF skrev:Ellers så er det ingen riktige svar på valutaoppgaven .som de andre oppgavene så skal også her gjerne komme med en forklaring !
Mvh
OMF
I min løsning eliminerer du den faktoren, siden du ser på hele strekningen under ett, men ser naturligvis poenget ditt.OMF skrev:Det kan gjøre på to måter ..
1
Hvis man kjører 1 time i 56km/t og 1 time i 72/kmt så vil gjennomsnittshastigheten være 64km/t.
2
Hvis man derimot kjører 10 km i 56km/t og deretter 10 km i 72km/t så blir gjennomsnittshastigeheen 63km/t.
Hvorfor det jo fordi man kjører kortere tid med høy hastighet.
I denne oppgaven så begynte jeg med å finne avviket i høyde mellom de to byene. Derfor var det også viktig å regne ut gjennomsnittshastigheten ved å kjøre like langt opp og ned basert på distanse ellers så hadde man jo havnet på en annen høyde
Har jo diplom fra før, og da tar en jo ikke flere tester ;Dmarvealmar skrev:Hvem har høyest IQ på sentralen?