Femte nøtt.

Ø

ØivindJ

Gjest
Kom igjen da, en eller annen :)

Ellers kjører jeg bare en pokernøtt ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
Femte nøtt?

Du har gått deg bort. Men i et veikryss møter du Vangsgutane. To tvillingbrødre med et sært rykte. Den ene lyver alltid. Den andre lyver aldri. Dette har du fått med deg. Men du vet ikke hvem som er hvem
Og du ønsker å få vite hvilken vei som leder ned til bygda.

Hvordan skal du finne det ut?

Ø

ØivindJ

Gjest
Femte nøtt?

"Hvilken vei ville broren din sagt om jeg spurte ham om veien ned til bygda?", eller noe sånt?

(og husker å gå motsatt)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.994
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Femte nøtt?

Den norske og svenske staten ryker uklar om valutapolitikken.

Den norske sentralbanken erklærer at en svensk krone kun er verdt 90 norske øre.
Den svenske sentralbanken svarer med samme mynt og erklærer at en norsk krone kun er verdt 90 svenske øre.

Jeg er heldig og bor omtrent på grensen.
Så jeg tar meg meg en tur til butikken og kjøper en stk grønn supersur dundersalt til 10 øre.
Jeg betaler med en norsk krone og får en svensk krone tilbake (Skal jo ha 90 norske øre tilbake.)

Jeg tar med meg den svenske kronen over til Sverige, og kjøper med en rød supersur dundersalt til 10 svenske øre.
Jeg betaler med den svenske kronen og får en norsk krone tilbake.

Jeg sitter så hjemme med mine 2 supersure sukkertøy og har akkurat like mye penger som da jeg begynte - og jegh ar betalt for begge sukkertøyene...

Hvem er det egentlig som har betalt sukkertøyene mine?

Her oppfordrer vi som i forsvaret - Tenkt - Trykk - Tal

Mvh
OMF

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
3.649
Torget vurderinger
4
Den tvillingbror greia,ville spurt feks den ene om de er tvillinger.Da hadde vel saken vært grei

mvh m

Ø

ØivindJ

Gjest
Femte nøtt?

OMF skrev:
Må vel være Norge og Sverige som betaler, fordi de holder på sine uenigheter?

Begge myntene "stiger jo i verdi (sort of)" i det du krysser grensa (Ene i ene rettningen, og andre i motsatt rettning).

En norsk krone, og et sukkertøy, koster en svensk krone i Sverige.
En svensk krone, og et sukkertøy, koster en norsk krone i Norge.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
marvealmar skrev:
Den tvillingbror greia,ville spurt feks den ene om de er tvillinger.Da hadde vel saken vært grei

mvh m
Hvordan skal du få spurt om vagen da?

PK

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
3.649
Torget vurderinger
4
spør jeg feks han som alltid lyver om de er tvillinger,så sier jo han nei,derfor spør jeg han andre om veien.
hehe ett spørsmål ja,sorry

Hm,et spørsmål,kan den av dere som lyver fortelle meg riktig retning,personen som snakker sant kan da ikke svare,mens person som lyver ville svare feil retning,derfor går jeg motsatt.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
Det var jo faktisk en helt ny løsning på en gammel gåte! :D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
marvealmar skrev:
spør jeg feks han som alltid lyver om de er tvillinger,så sier jo han nei,derfor spør jeg han andre om veien.

Hm,et spørsmål,kan den av dere som lyver fortelle meg riktig retning,personen som snakker sant kan da ikke svare,mens person som lyver ville svare feil retning,derfor går jeg motsatt.
"Kan den av dere som lyver, ....osv"
Personen som alltid lyver vil vel ikke svare på spørsmålet, siden han da indirekte innrømmer at han lyver.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
Den var kanskje litt lettvint, ja.

Men ØyvindJ svarte rett med en gang.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg drister seg til å komme med en annen god hjernetrimmer.

To tog 150 km fra hverandre på samme spor kjører i retning mot hverandre. Første toget kjører i
60 km/t, det andre toget kjører i 90 km/t.
Et fly flyr rett over og parallelt med toglinjen, og flyr mellom togene på den måten at når det når fronten på det ene toget, så snur det og flyr tilbake til det når fronten på det andre toget. Så snur det igjen, osv. Slik holder det på til togene kolliderer.
For ordens skyld ser vi bort fra at flyet trenger tid på å snu. Tenk at det snur som en gummiball som treffer en vegg.
Flyet flyr i 120 km/t.

Spørsmålet er enkelt: Hvor langt flyr flyet?

Tilleggsinformasjon for de som måtte lure, dette er ikke en "lureoppgave". Det er god gammel matte som gjelder.

Ø

ØivindJ

Gjest
120km.

Det tar en time før togene kolliderer. De nærmer seg hverandre med en totalhastighet på 150km/t, og starter 150km ifra hverandre.

Flyet holder 120km/t.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ØivindJ skrev:
Jeg avslører ikke svaret ennå, men oppfordrer alle til å forklare hvordan de kommer frem til svaret.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.586
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
oddgeir skrev:
marvealmar skrev:

"Kan den av dere som lyver, ....osv"
Personen som alltid lyver vil vel ikke svare på spørsmålet, siden han da indirekte innrømmer at han lyver.
Det er sant, Nei det er nok "hva ville broren din ha sagt.."

Da forteller den som snakker sant - den usanne veien forde det ville hans bror ha sagt. Mens løgneren ville også ha sagt den samme veien, siden han my lyge ang. det sanne svaret som hans bror hadde sagt.. Den veien som ikke er blitt nevnt er riktig vei.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ØivindJ skrev:
120km.

Det tar en time før togene kolliderer. De nærmer seg hverandre med en totalhastighet på 150km/t, og starter 150km ifra hverandre.

Flyet holder 120km/t.
Gratulerer!
Jeg bøyer meg i støvet. Dette var åpenbart for lett.

(Må finne noe vanskeligere.

Ø

ØivindJ

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg avslører ikke svaret ennå, men oppfordrer alle til å forklare hvordan de kommer frem til svaret.
Det vil si: flyet tilbakelegger totalt 120km, men om en bare tenker fra startpunkt til ulykkessted, så blir det 60 eller 90 kilometer, avhengig av hvilken ende flyet startet fra.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Det tar en time før togene kolliderer; da har det ene kjørt 90 km og det andre 60. Totalt 150 km.
Og flyet har da tilbakelagt 120 km.

La oss nå si at de ikke kolliderer, men møtes på et dobbelspor. Hvilket tog er da nærmest stasjon A idèt de passerer hverandre?

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da må vi få vite hvilken stasjon som er A, osv....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Fordi jeg ikke skjønner hvor den A'en kommer fra.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.994
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja - idet de passerer hverandre er de vel på samme sted.....så da er det vel sikkert like langt.....

Mvh
OMF

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.586
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tok denne iq testen for noen dager siden, jeg er ikke den med høyest for å si det slik.. (hadde 19 på memory da, det var jo bra)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.614
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Femte nøtt?

ØivindJ skrev:
"Hvilken vei ville broren din sagt om jeg spurte ham om veien ned til bygda?", eller noe sånt?

(og husker å gå motsatt)
Finnes et annet alternativ til spørsmål, men kommer ikke på det i farten. Skal prøve å rote det frem fra hukommelsen...
Mener å huske at det finnes et spørsmål som gir svar på hvilken vei en skal gå, ikke hvilken vei som er feil...

mvh
Proffen

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
OMF skrev:
Tja - idet de passerer hverandre er de vel på samme sted.....så da er det vel sikkert like langt.....

Mvh
OMF
En variant av denne gikk som innringingsoppgave på nærradioen for noen år siden. Det ble rene telefonstormen, den ene utregningen mer fantasifull enn den andre..
Du tog an på første forsøk.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva med denne?

En bil kan kjøre nedoverbakke i 72 km/t, flat vei i 63 km/t og oppoverbakke i 56 km/t. (Sikkert en BMW)

Bilen bruker 4 timer fra By A til By B. På returen fra By B til By A bruker bilen 4 timer og 40 minutter.

Hva er avstanden mellom byene.

Svar og fremgangsmåte takk.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.994
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Spennende oppgave.

Siden man bruker kortere tid fra A til B, enn motsatt – så ligger B lavere enn A.

Vi har ikke all verden av opplysninger, men:
Man har 16km/t høyere hastighet nedover enn oppover.

Mao må nedoverbakken være så mye lengre når man kjører fra A til B, at denne hastighetsforskjellen vil utgjøre 40 minutter.

Dette kan uttrykkes som X – hvor X er hvor mye lengre nedoverbakken er enn oppoverbakken når man beveger seg fra A til B.

X/56 = X/72 + 2/3

Dette gir X = 168 km.

Så man bruker altså 2 timer og 20 minutter på den ekstra nedoverbakken fra A mot B.

Den resterende avstanden består av flatt terreng der gjennomsnittshastigheten er 63 km/t. (ved litt finregning så viser det seg at gjennomsnittshastigjet er 63km/t også for opp og ned (Når man baserer seg på tilbakelagt distanse). Mao så spiller det ingen rolle for resultatet om den resterende strekningen er flat eller like opp og ned.

1 time 40 minutter i 63km/t = 105 km

Så den totale avstanden blir 168 + 105 = 273km.

Da vil man fra A til B kjøre mellom:
168 nedover og deretter 105 km flatt – som gir en transporttid på 4 timer fra A til B, og 4 timer og 40 minutter den andre veien.

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Elegant løsning OMF, og riktig var det også.

Jeg løste denne på denne måten da jeg kom over den for noen år siden:

Vi kan uttrykke totalavstanden mellom A og B som a+b+c, der bokstavene representerer hhv unnabakke , flatt og motbakke.

Så har vi følgende opplysninger som vi kan stille opp i to ligninger, en for hver retning.

I. a/56+b/63+c/72= 4

II. a/72+b/63+c/56=4,67

Vi ganger opp ligningene for å få hele tall:

I. 9a+8b+7c=2.016
II. 7a+8b+9c=2.352

Så summerer vi ligningene:

I+II. 16a+16b+16c=4.368

Fikser litt:

16(a+b+c)=4.368

Og får svaret:

(a+b+c)=4.368/16=273

T

Thomas1

Gjest
Femte nøtt?

OMF skrev:

Den norske sentralbanken erklærer at en svensk krone kun er verdt 90 norske øre.
Den svenske sentralbanken svarer med samme mynt og erklærer at en norsk krone kun er verdt 90 svenske øre.

Så jeg tar meg meg en tur til butikken og kjøper en stk grønn supersur dundersalt til 10 øre.
Jeg betaler med en norsk krone og får en svensk krone tilbake (Skal jo ha 90 norske øre tilbake.)

Jeg tar med meg den svenske kronen over til Sverige, og kjøper med en rød supersur dundersalt til 10 svenske øre.

Jeg sitter så hjemme med mine 2 supersure sukkertøy og har akkurat like mye penger som da jeg begynte - og jegh ar betalt for begge sukkertøyene...

Mvh
OMF
Og svaret er?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Femte nøtt?

Thomas1 skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Og svaret er?
Vent litt, denne har jeg ikke sett!!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ingen av aktørene i dette scenarioet har tapt penger.
Du har kjøpt svensk valuta i Noreg til gjeldende kurs. Tatt den med til Sverige og kjøpt svensk valuta til gjeldende kurs.

Den som til syvende og sist må dekke tapet er den svenske og den norske statsbanken, som fikk et agiotap ved kursendringen, og som således må dekke hver sin pose med dundersalt.

Deretter havner saltet ditt på skatteseddelen til svensker og nordmenn, alternativt at det blir en desiliter mindre vann i bassengene til Jens.

Det er vel heller ikke uvanlig at krysskursene ikke står i forhold til hverandre.

Akkurat nå har vi f.eks.

USDNOK 7.052
EURNOK 8.851
EURUSD 1.253

Basert på EURUSD og USDNOK skulle man da tro at EURNOK skulle være 8,836.

Disclaimer: Makro og finans kan jeg ikke så mye om. :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.994
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei…

En liten kommentar til gjennomsnittsberegning av hastighet.

Det kan gjøre på to måter…..

1
Hvis man kjører 1 time i 56km/t og 1 time i 72/kmt så vil gjennomsnittshastigheten være 64km/t.

2
Hvis man derimot kjører 10 km i 56km/t og deretter 10 km i 72km/t så blir gjennomsnittshastigeheen 63km/t.
Hvorfor det – jo fordi man kjører kortere tid med høy hastighet.

I denne oppgaven så begynte jeg med å finne avviket i høyde mellom de to byene. Derfor var det også viktig å regne ut gjennomsnittshastigheten ved å kjøre like langt opp og ned basert på distanse – ellers så hadde man jo havnet på en annen høyde…

Ellers så er det ingen riktige svar på valutaoppgaven….som de andre oppgavene så skal også her gjerne komme med en forklaring…!

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
OMF skrev:
Ellers så er det ingen riktige svar på valutaoppgaven….som de andre oppgavene så skal også her gjerne komme med en forklaring…!

Mvh
OMF
Jeg syns min forklaring var strålende. Disagio. ;D

De som sitter med valutaen i det bankene justerer kursen får et valutatap. Tror jeg. ;)

Hvis vi er enda mer konkrete, og tenker oss at kursendringen skjedde dagen før, og at den norske kursen var riktig, siden den er nærmest den virkelige situasjonen, så er taperen den svenske kjøpmannen, som kjøpte ei norsk krone for 1.11 SEK, og så selger den til deg dagen etter for 0.90 SEK. Stakkaren har tapt 0.21 SEK, som tilsvarer ca 0.10 NOK + 0.10 SEK.
Stakkars mann. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
OMF skrev:
Det kan gjøre på to måter…..

1
Hvis man kjører 1 time i 56km/t og 1 time i 72/kmt så vil gjennomsnittshastigheten være 64km/t.

2
Hvis man derimot kjører 10 km i 56km/t og deretter 10 km i 72km/t så blir gjennomsnittshastigeheen 63km/t.
Hvorfor det – jo fordi man kjører kortere tid med høy hastighet.

I denne oppgaven så begynte jeg med å finne avviket i høyde mellom de to byene. Derfor var det også viktig å regne ut gjennomsnittshastigheten ved å kjøre like langt opp og ned basert på distanse – ellers så hadde man jo havnet på en annen høyde…
I min løsning eliminerer du den faktoren, siden du ser på hele strekningen under ett, men ser naturligvis poenget ditt.

Topp Bunn