Fellesnevner for gode vintage høyttalere?

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det noen som kan finne en felles nevner for gode vintage høyttalere?
I min hukommelse er det kun noen få som har festet seg:
LS3/5A som jeg hadde i mange år, men aldri fikk helt til. Har hørt dem spille fantastisk hos en som het Glenn som reparerte amerikanske forsterkere på 80tallet og hadde noen DIY forsterkere koblet til.
Quad elektrostater med min EC AW100 hadde en mellomtone og en troverdighet jeg ikke har opplevd senere. Det manglet både topp og bunn, men jeg trodde på det jeg hørte.
IMF (de største) hadde en bass av en annen verden:) Sikkert mye annet også, men det er bassen jeg husker.
Proac response2 (tror jeg det var) Veldig homogent og masse trøkk. Husker jeg lurte på om Kari Bremnes hadde kommet inn i rommet til Lyric, det var jo helt mørkt ;D Tror dette var en høyttaler i 100.000 klassen og langt utenfor en students lommebok :'(
Husker også at Snell C gjorde et sterkt intrykk en gang på HiFi klubben. Masse trøkk og engasjement.
I dag har jeg fremdeles mine F3/lyd TrapezXi med oppgradert delefilter. Dette er nok ikke en klassikker i manges ører, men jeg synes fremdeles at de formidler musikk bra. De er rimelig homogene og plassert med masse luft rundt og riktig i rommet gir de (etter min mening) et stort og engasjerende lydbilde.

Har hørt veldig mange HT i løpet av årene, fra billige til millionklassen, men det er ikke så mange som sitter igjen i hukommelsen? Det er sikkert mange HT som burde vært på min korte liste, men det er så mange av høyttalerene som har blitt demonstrert under dårlige akkustiske forhold, men det er og har vært (etter min mening) den generelle trenden ???

Jeg tror fellesnevneren for mine favoritter er at det har en spesiell evne til å formidle og engasjere?

Vidar
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
En fellesnevner jeg klart ser er at de har vidt forskjellige prinsipper, virkemåter og størrelser disse såkalte "gode" klassiske høyttalere. Antageligvis i takt med markeskrefter og "trends" - ikke minst hvor man befinner seg på kloden ref. tilgjengelig størrelse på stue etc.

Personlig må jeg si at for meg er de klassiske gode "vintage" høyttalere nok noe mer på tvers av mer populistiske varianter. Eksempelvis store gode studiomonitorer fra JBL. Altec, Urei, Westlake m.fl., elektrostater (store NOK), Lowthers større konstruksjoner/elementer som FORTSATT selges, Altec model 19 - glimrende eksempel på god allround høyttaler som i god stand i dag koster mer enn da de var nye for 30 år siden...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
En fellesnevner for Rogers LS3/5A, Acoustic Research AR3a (den høyttaler som tok konsument-elektronikkens verden et stort skritt videre) og Snell B minor er at de er trykkammerhøyttalere.

Det er noe som savnes etter at økonomene kom i førersetet hos de fleste produsentene.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
En fellesnevner for Rogers LS3/5A, Acoustic Research AR3a (den høyttaler som tok konsument-elektronikkens verden et stort skritt videre) og Snell B minor er at de er trykkammerhøyttalere.

Det er noe som savnes etter at økonomene kom i førersetet hos de fleste produsentene.
Er det billigere å lage bassrefleks?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.160
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
pengesluk skrev:
Personlig må jeg si at for meg er de klassiske gode "vintage" høyttalere nok noe mer på tvers av mer populistiske varianter. Eksempelvis store gode studiomonitorer fra JBL. Altec, Urei, Westlake m.fl., elektrostater (store NOK), Lowthers større konstruksjoner/elementer som FORTSATT selges, Altec model 19 - glimrende eksempel på god allround høyttaler som i god stand i dag koster mer enn da de var nye for 30 år siden...
litt på linje med deg her og et stikkord for meg er
VID BAFFEL, høy følsomhet og helst stort bass/mellomtone-element
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Bombe ;D ;D ;D
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
erato skrev:
Barbaresco skrev:
En fellesnevner for Rogers LS3/5A, Acoustic Research AR3a (den høyttaler som tok konsument-elektronikkens verden et stort skritt videre) og Snell B minor er at de er trykkammerhøyttalere.

Det er noe som savnes etter at økonomene kom i førersetet hos de fleste produsentene.
Er det billigere å lage bassrefleks?
Ja, lydtrykket ved resonanstoppen kan bli høyere pr dollar, mer "bang for the buck". Men kvaliteten lider selvsagt pga koblede svingesystemer og utsmøring av impulsrespons. Dette begynner etter et par dekader å sige inn hos den kjøpekraftige og tenksomme del av befolkningen (snevert utvalg det) !
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Siver fort ut igjen også..
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Enig med deg sluket ang JBL. Husker lyden i studio til Bendiksen en gang på 80tallet, men det hadde kanskje like mye med at det var første besøk i studio ;D Jeg er også enig i at hva som ble/blir betraktet som en klassiker varierer veldig avhengig av tid/sted/trend etc. Mange av de andre du nevner har jeg ikke hørt under fornuftige forhold. Burde kanskje kommet på besøk til deg en gang, så jeg kunne få en ny referanse :) I Dolorosa tråden din blir det jo påstått at du setter ny standard for HighEnd ;D

Vidar
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
For ikke å glemme de store Tandberg system 15, treveis med 12" bass. Lettdrevne og spiller fremdeles fletta av det meste når det gjelder spilleglede. Har heldigvis tatt vare på settet mitt som jeg kjøpte nytt i 68 sammen med Hudra 9. Må ta det frem iblandt vettu, og blir like overrasket hver gang. Mener det er Perless elementer i den.

Samleren
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Tannoy 15" må ikke glemmes i denne sammenhengen
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Kom med tips til Vigante stativ høyttalere med mye bass. Må ha bra med bass. Bare kom med noe pris har jeg ikke tengt på i første omg. bare det er bra tøkk på høyttalerene. Forsterkern har lite bass innstillinger og må da ha en høyttaller med mye bass
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
jeg har et sett med diy vifa 12 tommer i bunn m30 ,mid.c-17wh. diskant D26 bygd i en rimlig stor kasse med dobbel port forran. litt usikker til hva den er tunet til. men veldig fornøyd med bassen og trykket .her trengs ingen sub. anbefales. litt større en stativ høyttalere men men noe må man ofre.:)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Jeg ville anbefalt deg IMF CM2 eller IMF CM3, eventuelt et par fra ALS-serien til IMF. Er ikke bare de større høyttalerne til IMF som overrasker med sin bass, det gjør også de mindre modellene om man tar størrelsen tatt i betraktning. Selv vil jeg betegne dem som vell så gode som Rogers LS3/5A, bare at dem kan sparke vesentlig mer i fra og har ett fundament i bunn som er fraværende i de små Rogers'ene.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Bruker papir/silke i element kontra metall.. Tenker diskant.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Fælles for vintage-ht, mest var bygget til at spille i rum, med god blanding af ht og rummets indflydelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Gamle elementer er designet for å spille på lag med ei sponplate , mdf og død faenskap er bannlyst som ht kabinett :D
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Har flere vintage høyttaler, Deriblant Roger LS3 5/a. AR, Celestion, B&O og JBL. Nå spiller jeg på JBL L112 som jeg har 2 par av. Sistnevnte er de som er mest engasjerende å lytt til. Har også elementer av høy kvalitet og spiller veldig bra i daglig stuen. I USA har disse begynt å bli overpriset , og er heller ikke så pene som jeg vil ha dem.

Her er et eldre bilde av mine strøkne JBL L112:)
2016-05-15 11.37.59.jpg
 
M

MusicBear

Gjest
Topp Bunn