Feil lytte-fokus; om musikk og livsstil...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
timc skrev:
Tror kanskje det er uenighet om begrepet "god musikk"

For mange vil nok "god musikk" innebære en god fremførelse.

Dersom du kan velge mellom to konserter (samme musikk), så vil det være naturlig å velge den oppsetningen der musikkerne har det beste rykte.
Hva er nå god fremførelse?

Ikke alle av mine favorittartister synger like teknisk bra, for å si det mildt. Men tross dem ikke har den største stemmen, så har stemmen et særpreg og musikken kan være knallgod fordet. Når det er sagt så synes jeg sågar feilspilling i live opptak også har en sjarm som gjør musikken mer levende... Og var det John Lennon som konsekvent bevisst stemte den ene strengen på gitaren sin litt feil?

Jeg har flere live-opptak hvor ikke alt sitter som et skudd, flere av dem er blandt mine desiderte favoritter da det er så mye mer liv i de opptakene enn "sterile" studieopptak som mangler nettopp den samme gnisten.

Mange hadde aldri vært artister om man skulle vurdert dem ut fra et perspektiv om hvor god eller mindre god stemme dem har, likevel skaper og fremfører dem utrolige musikalske øyeblikk selv med de klare begrensningene stemmen deres har.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Destiny skrev:
Det var jo i for seg absolutt ikke noe galt med musikken, stykket de spillte var et meget annerkjent og godt stykke musikk, men det var måten det ble fremført på av orkesteret.

Dirigenten klarte rett og slett ikke å nyte musikken selv om lyden var fantastisk god, men hans fokus ble på framføringen.

Hadde framføringen vært av god kvalitet så hadde hadde han nok oppdaget hvor godt den ble gjengitt lydmessig også.

Destiny.. :)
Det er jo synd når det ene ødelegger for det andre, uansett hvilken vei det slår og uansett hvorfor...!

mvh
Proffen
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
552
Antall liker
0
Proffen skrev:
Destiny skrev:
Det var jo i for seg absolutt ikke noe galt med musikken, stykket de spillte var et meget annerkjent og godt stykke musikk, men det var måten det ble fremført på av orkesteret.

Dirigenten klarte rett og slett ikke å nyte musikken selv om lyden var fantastisk god, men hans fokus ble på framføringen.

Hadde framføringen vært av god kvalitet så hadde hadde han nok oppdaget hvor godt den ble gjengitt lydmessig også.

Destiny.. :)
Det er jo synd når det ene ødelegger for det andre, uansett hvilken vei det slår og uansett hvorfor...!

mvh
Proffen
Er det en dårlig fremføring så er det en dårlig fremføring, med mindre man skal bruke den som et eksempel på en dårlig fremføring så er det jo bare synd at man har den i platesamlingen.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Destiny skrev:
Det var jo i for seg absolutt ikke noe galt med musikken, stykket de spillte var et meget annerkjent og godt stykke musikk, men det var måten det ble fremført på av orkesteret.

Dirigenten klarte rett og slett ikke å nyte musikken selv om lyden var fantastisk god, men hans fokus ble på framføringen.

Hadde framføringen vært av god kvalitet så hadde hadde han nok oppdaget hvor godt den ble gjengitt lydmessig også.

Destiny.. :)
Det er jo synd når det ene ødelegger for det andre, uansett hvilken vei det slår og uansett hvorfor...!

mvh
Proffen
Kan vel være enig i det ;)

Destiny.. :)
 
T

timc

Gjest
Jan-Helge skrev:
Hva er nå god fremførelse?

Ikke alle av mine favorittartister synger like teknisk bra, for å si det mildt. Men tross dem ikke har den største stemmen, så har stemmen et særpreg og musikken kan være knallgod fordet. Når det er sagt så synes jeg sågar feilspilling i live opptak også har en sjarm som gjør musikken mer levende... Og var det John Lennon som konsekvent bevisst stemte den ene strengen på gitaren sin litt feil?
Det var ikke helt slik jeg tenkte når jeg skrev "fremførelse". Eksempelet mitt passet nok best på klassisk musikk.

Spørmålet er i den andre settingen, om du ville synes det var enda tøffere om fremføringen også var rå. Når det gjelder artister som fremfører sitt eget materiell blir situasjonen litt annerledes da det ikke finnes reelle alternativer. Panflute favorites gjelder ikke.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Jeg ser definitivt hva du mener med fremførelse hva gjelder klassisk musikk. Vil si det er mer krevende for f.eks. en solist som skal fremføre noe med sitt instrument, eller flere i samspill for den saks skyld. Dessuten fremfører dem ofte kjente verker, som andre igjen også har fremført etc... Deres fremførelser måles på helt andre kriterier og ofte av en mer kresen lyttegruppe.
 
Topp Bunn