Feil lytte-fokus; om musikk og livsstil...

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

VilhelmW skrev:
Jeg er heilt sikker på at en flyger flyr annerledes enn meg, og opplever det å fly på en heilt anna måte enn meg. Men jeg kan likevel ha store opplevelser ( av og til skrekkblandet, desverre! ) av bare det å sitte på i en flymaskin. Som tidligere fiskebåtskipper, har jeg heilt sikkert heilt andre opplevelser av det å føre en båt, og av havet som element, enn mange av dere andre som ikke har denne maritime erfaringen. Uten sammenlikning forøvrig.

Jeg er ikke musiker. Jeg kan knapt klunke litt gitar og nynne litt i dusjen, og jeg kan ikke ei note - men jeg tør påstå at jeg elsker musikk. Og jeg tør påstå at jeg hører forskjell på god og dårlig lyd. Men jeg tar det som en selvfølge at en proff musiker, kanskje har fokus på andre ting vedr. et musikkstykke enn meg. Likedan vil nokså sikkert en skuespiller ha fokus på andre ting ved et teaterstykke eller en film, enn det jeg har.

Sånn er det bare. Men har jeg en "fattigere" opplevelse av musikk ( eller teater ) av den grunn?

mvh. VilhelmW
Når det gjelder musikk, sannsynligvis ikke. Alle har sin opplevelse av musikken, som for hver enkelt er det som er naturlig. Noen dyrker musikkinteressen gjennom jakten på god lyd, noen gjennom fanatisk platesamling og noen gjennom å spille selv eller komponere. Alle har like sterk musikkglede på sin måte.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Jeg las en gang at musikere sine hjerner fungerer annerledes enn andre sine hjerner når dem lytter til musikk, de bearbeider informasjonen i musikken annerledes enn andre.

Jeg ble søkende på nettopp dette, fant dog ikke igjen det jeg leitet etter, men kom over mye, for min del, nytt. Bl.a. på forskning.no hvor jeg kom over følgende (sakser bare litt fra artiklene);

Musikk - det nye språket
Der de fleste av oss bare hører Nyttårskonserten, hører musikere et eget språk. Musikernes hjerner behandler ord og musikk på samme måte, viser en newzealandsk undersøkelse.
De fleste av oss bruker den venstre, analytiske hjernehalvdelen til å tolke språk, og den høyre, kreative hjernehalvdelen til å tolke musikk. Men musikere blander kortene mer enn andre, skal vi tro Lucy Patston, doktorgradsstudent ved University of Aucklands Faculty of Science.
Kilde; http://www.forskning.no/artikler/2005/desember/1134994238.15

Kom over noe annet interessant og overraskende også, at man nemlig ikke opplever musikken og lyder på samme måte med lyset av og med lukkede øyne. F.eks. om man hører på skremmende stemningsfull musikk a'la musikk fra en Hitchcock-film. Hvorfor det var mer skremmende med lukkede øyne enn i et mørkt rom forklarer forskerene med at hjernen manipuleres, at aktiviteten i amygdala ble markant økt når forsøkspersonene hadde lukkede øyne. Amygdala er et område i hjernen som blant annet håndterer frykt og andre følelser.

Så skjedde også i et fullstendig mørkt rom med den samme musikken, aktiviteten i amygdala økte betraktelig når øynene bør lukket.

Kilde; http://www.forskning.no/artikler/2009/september/229718

Musikere hører bedre
Er du musiker er du bedre på å plukke opp lyder enn oss andre. Årevis med finlytting trener opp musikerhjerner til å oppfatte lyder skarpere.
standard hørselstester scoret de likt, men deretter hørte de på opptak av korte utsagn (som for eksempel ”sukker er veldig søtt”) i tre versjoner - uten bakgrunnsstøy, med litt snakking i bakgrunnen, og med høy snakking.

Resultatene viste at musikerne var konsekvent bedre på å oppfatte utsagnene enn de andre testpersonene.

Trener hjernen til å lytte

”Funnene fra denne undersøkelsen tyder på at musikalsk erfaring styrker evnen til å høre snakking i vanskelige lyttesituasjoner”, konkluderer forskerne.

Dette betyr ikke at musikere har mer følsomme ører, men at hjernen er trent opp til å lytte bedre, forklarer Nina Kraus, leder av universitetets Auditory Neuroscience Laboratory.

- Høreevnen tilpasser seg til lydopplevelsene du har gjennom livet. En musiker er vant til å høre lyden fra sitt eget instrument selv om mange andre spiller samtidig, sier hun til den amerikanske radiostasjonen NPR.

Kraftigere lydimpulser

Denne evnen til å lytte til instrumentet gjør musikeren mer finstemt og fokusert ikke bare i forhold til musikk, men også til lyder generelt.

Forskning viser at lyder skaper kraftigere elektriske impulser i hjernestammen hos musikere enn hos andre, påpeker Kraus.Disse impulsene skaper et mer nyansert sanseintrykk av lyden, både av tonehøyde, tonekvalitet og timing. Siden lydene blir klarere definert har hjernen en bedre sjanse til å gjenkjenne og plukke opp lyder - selv i bråkete omgivelser.
Kilde; http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232542

Las også en meget spennende engelsk artikkel om hvordan musikere behandler informasjonen i musikk annerledes enn oss, med bakgrunn i hvordan hjernen deres fungerer. Om dette er en medfødt egenskap, eller noe som blir utviklet når man blir mye eksponert for musikk samt selv utøver denne, det kan sikkert diskuteres og kanskje er også forskerene uenige der - noen virker dog å ha andre evner enn andre der - hvorav de største komponister gjennom tidene nok må ha hatt en hjerne som fungerer noe annerledes genetrisk, slik jeg personlig velger å se det.

Det er i alle fall fascinerende hvordan dem betrakter musikken, jeg for min del kan som sagt ikke sette ord på langt nær så mye - og for min del har det ikke bare med manglende erfaring innen musikk. Jeg har da en viss musikk-erfaring, både fra kor og ikke minst at jeg spilte piano og tok pianoleksjoner i yngre dager - men annet stod høyere på min prioriteringsliste, som f.eks. alpint og andre former for idrett og friluftsliv. Jeg sluttet altså med musikken i sin utøvende form, men har siden lyttet mer til musikk enn snittet og betegner meg selv som musikkavhengig i større grad enn mange av dem jeg har rundt meg og snittet forøvrig. Men det tror jeg er felles for samtlige av oss her.

Jeg tror for egen del, at jeg hadde vært en vesentlig bedre lytter om jeg i tillegg til HiFi interessen og interessen for lyd som sådann, også hadde kunnet lytte til de deler av musikken som noen musikere evner. Om jeg når jeg hørte en spille piano med det kunne gå inn og si at; "I dag spiller du mer anspent og med stive fingre, og ikke så avslappet som i går!" eller kunne bemerke annet som går meg hus forbi nå.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Jan-Helge skrev:
Om jeg når jeg hørte en spille piano med det kunne gå inn og si at; "I dag spiller du mer anspent og med stive fingre, og ikke så avslappet som i går!" eller kunne bemerke annet som går meg hus forbi nå.
Et lite spørsmål: HVORFOR kunne du tenke deg å klare å høre/lytte på en slik måte? Tror du det ville gjort noe med selve musikkopplevelsen? Ville det gitt deg mer eller mindre ståpels?
Er ikke sikker på at det ville gjort det for min egen del, i alle fall...

mvh
Proffen
 
T

timc

Gjest
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Proffen skrev:
Et lite spørsmål: HVORFOR kunne du tenke deg å klare å høre/lytte på en slik måte? Tror du det ville gjort noe med selve musikkopplevelsen? Ville det gitt deg mer eller mindre ståpels?


mvh
Proffen
Jeg synes dette er en viktig del av hobbyen (for meg). Det gjør at jeg setter pris på de virkelig gode musikkerprestasjonene enda mer. Ikke bare musikkstykket som helhet.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Timc; Jeg tror det ville bragt meg større musikkgleder, tror få har like stor interesse for musikken som de som virkelig lever for og av denne. Er en grunn til at noen bruker mye tid på musikken, kanskje komponerer dem selv også og spiller flere instrumenter - de færreste av disse blir rike av musikken og dem gjør det fordi dem har en sterk musikkinteresse i seg selv. Jeg tør ikke påstå at min musikkinteresse er like stor, da jeg i så fall trolig hadde utøvd musikk selv. I alle fall beundrer jeg dem som lytter til musikk på en slik måte jeg ikke evner, jeg er jo glad i musikk selv og ser jo mine begrensninger i så måte.

Hvordan det ville gitt meg ståpels eller ei vet jeg ikke, ei heller hvordan det ville påvirket musikkopplevelsen. Men jeg ser ingen automatikk i at man ikke kan være utøvende musiker og audiofil på samme tid, da jeg tror det finnes flere slike. I så fall vil man få noen ekstra dimensjoner i lytteopplevelsene, akkurat det ser jeg mer som positivt enn negativt for å si det slik.

I alle fall ville jeg utvidet mine egne lytteregenskaper om jeg hadde kunnet det, hvordan vet jeg dog ikke, mulig ikke min hjerne er i stand til det heller - for man vet jo ikke hva som er medfødt eller hva som er et resultat av hvordan hjernen utvikler seg når man lærer om samt utøver musikken selv. Som sagt kunne min kamerat som selv er musiker og komponist spart seg for noen av forklaringene han tidvis trekker frem for å belyse musikken, selv om han direkte påpeker ting i musikken og prøver å forklare meg ting med å vise til rytme og ved å nynne etc. så hører jeg ikke alltid hva han mener når han plukker musikken fra hverandre på et helt annet vis enn meg. Ofte hører han likheter mellom sanger og tror den ene er påvirket av den andre, mens alt jeg evner å høre er at det er to forskjellige sanger som låter fullstendig ulikt...

Men for all del, jeg tror ikke hverken jeg eller han har større eller mindre glede av musikken i seg selv, da vi begge lytter relativt mye til musikk og setter pris på det - således kan man ikke nødvendigvis si at det ene gir enn mer glede enn det andre - det er bare forskjellige måter å lytte til musikken samt glede seg over den...

Men i og med at jeg ser egne begrensninger, og mange andre nok gjør det samme. Så er det naturlig å tenke som så, at det bare ville vært enda bedre om man kunne lyttet til den samme musikken i en utvidet dimensjon. Tror ikke det ville virket negativt, og at man fortsatt ville lyttet til de favoritter man måtte ha, men at det kanskje i tillegg ville bragt enn inn i nye musikktyper.

Jeg las en gang at musikere har lettere enn andre for å lytte til flere musikkgenre enn andre, kanskje stemmer nettopp det? Jeg vet ikke... Men det vet jeg, at selv om jeg føler at jeg har ok sprangvidde i min musikksmak, så utelukker jeg mye også da det oppleves for spesielt for min del.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Vi mennesker er jo svake når det kommer til å forsyne seg av kunnskapens tre. Ingen grunn til at musikken skal være noe unntak.
 
T

timc

Gjest
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Jan-Helge skrev:
Jeg las en gang at musikere har lettere enn andre for å lytte til flere musikkgenre enn andre, kanskje stemmer nettopp det?
Det vil jeg tro. En som er vant med å spille, spesielt sammen med andre, vil nok ha en bedre evne til å "dekomponere" ulike sjangre, og kanskje kjenne igjen stilbiter, rytmer, overganger osv, plukket fra hist og her, og dermed også finne selve komponsisjonen interessant. Det er jo en kjennsgjerning at vi som oftest setter mest pris på musikktyper vi er kjent med.

Ikke mange i vesten som setter pris på asiatisk atonal musikk. Men for dem er det helt normalt.
 
M

Mr-T

Gjest
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Vi kan takke kommunistene i det Kongelige Norske Arbeiderparti for dette mener jeg. Likhetstanken fører til at ingen klarer å analysere taktarter mer komplekse enn 2/4. Minste felles multiplum får klare seg for den gjengen der, som sikkert er løsemiddelskadd etter for mange stillesittende år på et jernbaneverksted. Kommunistiske blokkfløyter i barneskolen burde byttes ut med hyperavansert afrikansk stammemusikk - helt fra 1.klasse - det vil heve de gode til et anstendig nivå, og skille klinten fra hveten. Klarer du ikke klappe 3 slag i takta mens du tramper 4 slag burde du gå opp igjen hele grunnskolen.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Musikk og livsstil

Så fordomsfritt ::)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

timc skrev:
Proffen skrev:
Et lite spørsmål: HVORFOR kunne du tenke deg å klare å høre/lytte på en slik måte? Tror du det ville gjort noe med selve musikkopplevelsen? Ville det gitt deg mer eller mindre ståpels?


mvh
Proffen
Jeg synes dette er en viktig del av hobbyen (for meg). Det gjør at jeg setter pris på de virkelig gode musikkerprestasjonene enda mer. Ikke bare musikkstykket som helhet.
Hvis det er slik for mange, hvordan kan det da ha seg at Ole Paus og Bob Dylan selger såpass mange skiver som de gjør? De eier jo ikke sangstemmer.... ;D :eek: ;)
Eller er det musikken i seg selv som er "good shit?"

mvh
Proffen
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Emner som i sin form omhandler det samme er nå sammenslått.


bjornh, moderator
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Mr-T; Det er ikke noe vi kan takke AP for, men heller hvordan hjernen vår fungerer. Jeg har lest at man foretrekker det kjente, altså det man blir eksponert for.

Det tar ikke lang tid før en liten baby gråter på sitt eget "morsmål", dette skjer lenge før babyen kan snakke og bare etter få dager. Akkurat det kan man se ut fra hvordan språket er bygget opp, og dem kan direkte peke på det tonale i språket og se igjen hos de små babyene at de samme tonene går igjen i barnegråten. Spesielt tydelig blir det der det er to vidt forskjellige tonale språk, f.eks. der barnet gråter med en fallende kontra en stigende tone. Ganske fascinerende egentlig...

Ikke at det har direkte sammenheng med musikksmaken, men det viser i det minste hvordan vi tidlig eksponeres for noe tonalt og tar det til oss.

Jeg tror at dersom man med en gang babyene er født bytter om noen babyer, sender babyer fra Asia til Midtøsten, og babyer fra midtøsten til Norge og plasserer noen norske babyer i Midtøsten samt Asia... Ja så vil de norske babyene etter hvert som dem vokser opp ville like Asiatisk musikk samt musikk fra Midtøsten, rett og slett fordi dem blir eksponert for og kjent med dette. Og de andre vil også oppleve det likedan, etter hvor dem bor og hva dem eksponeres for.

Las om dette for ikke alt for lenge siden, at det hadde med vårt belønningssystem å gjøre, ergo hva som fikk enn til å føle oss vell av musikk. Dette er den musikken vi kjenner igjen og kan forutse, med denne liker hjernen seg rett og slett best mente forskerene. Og jeg tror definitivt det er noe i det.

Og det har intet med AP å gjøre.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Jeg ser du har slått sammen to av mine tråder, selv synes jeg det ble veldig rot og jeg klarer ikke helt å se at det omhandler samme emne... Jeg melder meg herved ut av diskusjonen da nå blir det bare rot her...
 
V

vredensgnag

Gjest
Vel, om du føler det maktpåliggende å starte minst én ny tråd om samme tema hver dag er det kanskje nyttig å slå dem sammen?

Det er tråder her inne som har vart i år, der folk diskuterer ulike emner. Det virker som om du går fort lei av emnene du ønsker å diskutere?
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
En hi fi entusiast fra beste vestkant med anlegg i flere 100 000kr klassen ba med seg en dirigent hjem for å overbevise ham om hvilke opplevelser han kunne få med et hi end anlegg!

Han satt på en innspilling med et symfoniorkester med fantastisk lyd i henhold til hi fi entusiasten.

Sett deg her og lytt sa entusiasten, det er som å få orkesteret hjem i stua ;D er det ikke flott?

Dirigenten: Det orkesteret ville ikke jeg ha hatt hjem i stua, de ødelegger jo stykket de spiller, detta var grusomt :-\

Dirigenten hørte hvordan orkesteret musiserte, ikke på lyden i anlegget til vår kjære enusiast, det er nok en viss forskjell på hvordan vi lytter på det innspillte materiale ja ;)

Destiny.. :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Det er viktig å velge riktig musikkgenre, så man oppnår høy status i flokken.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
vredensgnag skrev:
Vel, om du føler det maktpåliggende å starte minst én ny tråd om samme tema hver dag er det kanskje nyttig å slå dem sammen?

Det er tråder her inne som har vart i år, der folk diskuterer ulike emner. Det virker som om du går fort lei av emnene du ønsker å diskutere?
Det er da to vidt forskjellige tema, for å uttrykke det mildt. Moderator slo dem sammen og det drepte hele debatten for min del, da det blir et kaos uten like... Moderator vet ikke engang hva jeg ville følge opp neste emne med... Jeg synes det var en usedvanlig dårlig avgjørelse fra moderators side.

Mange selvstendige tråder er mye mer temalikt enn dette, i så fall skulle veldig mange tråder vært slått sammen for å uttrykke det mildt. Jeg ser ikke at det er samme tema i det hele tatt, sorry men det klarer jeg ikke med tanke på hva min plan var.

Blir et salig kaos nå, som sagt gidder jeg ikke det for dete r for vanskelig å forholde seg til samt orientere seg om to tema i samme tråd. Derfor meldte jeg meg rett ut av diskusjonen før jeg fikk sagt mer om tema to...

Jo, du har riktig i at jeg etter en stund melder meg litt ut av trådene jeg starter. Helt sant det, men er veldig tidkrevende å holde det gående, man skal jo bl.a. skrive og ikke minst lese andres meninger i tråden. Etter en periode har man fått sagt det meste fra egen side og hørt de fleste andres meninger om tråden - da melder jeg meg ut så det ikke skal være helt uoverkommelig å holde styr på det hele. Men følger med i gamle tråder da, og er ikke slik at jeg ikke kan hoppe på igjen, noe jeg tidvis også kan gjøre.

Men liker som du sikkert skjønner at de forskjellige temaene er adskildt og ikke en salig lapskaus av sammenblandede tema når det er to vidt forskjellige ting jeg bemerker, det vil bare bli rot og derfor melder jeg meg ut før tema nr. to i det hele tatt er diskutert og før jeg har fått kommet med særlige meninger om det emnet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Jeg må innrømme at jeg skjønner heller ikke hvorfor de to trådene ble slått sammen. Jeg ville heller flyttet den musikk og livsstiltråden til Musikk generelt, men siden jeg ikke er moderator er det utenfor mitt mandat...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Vil du diskutere musikk, så kan du gjøre det i forumets musikk-avdeling. Her på denne avdelingen er det anlegg og komponenter samt lydformater i seg selv som står i fokus. Avdelingen Forskjeller og Testmetodikk kanskje i større grad åpner for det du ønsker å diskutere, og i tillegg har vi Akustikk og hifi-rom som også åpner for bestemte diskusjoner. Foreslår da at du åpner emner der de overordnede temaer setter noen av retningslinjene du ønsker skal være med å styre debatten.


bjornh, moderator
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Destiny skrev:
En hi fi entusiast fra beste vestkant med anlegg i flere 100 000kr klassen ba med seg en dirigent hjem for å overbevise ham om hvilke opplevelser han kunne få med et hi end anlegg!

Han satt på en innspilling med et symfoniorkester med fantastisk lyd i henhold til hi fi entusiasten.

Sett deg her og lytt sa entusiasten, det er som å få orkesteret hjem i stua ;D er det ikke flott?

Dirigenten: Det orkesteret ville ikke jeg ha hatt hjem i stua, de ødelegger jo stykket de spiller, detta var grusomt :-\

Dirigenten hørte hvordan orkesteret musiserte, ikke på lyden i anlegget til vår kjære enusiast, det er nok en viss forskjell på hvordan vi lytter på det innspillte materiale ja ;)

Destiny.. :)
...snakker om å snakke forbi hverandre.... ;D
Er jo litt greit med et snev av felles fokus....
Dirigenten bedømte vel strengt tatt ikke det han ble bedt om å vurdere i det hele tatt...?

mvh
Proffen
 
T

timc

Gjest
Mange har elendige lyttereegnskaper, trolig feil lytter-fokus...

Proffen skrev:
Hvis det er slik for mange, hvordan kan det da ha seg at Ole Paus og Bob Dylan selger såpass mange skiver som de gjør? De eier jo ikke sangstemmer.... ;D :eek: ;)


mvh
Proffen
For min egen del synes jeg det er en kombinasjon, av innholdet, og musikken. Samt det at artistene har klart å presentere det hele på en måte som gjør at deres begrensede sangtalenter fungerer positivt i forhold til det som formidles.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Jeg må innrømme at jeg skjønner heller ikke hvorfor de to trådene ble slått sammen. Jeg ville heller flyttet den musikk og livsstiltråden til Musikk generelt, men siden jeg ikke er moderator er det utenfor mitt mandat...
Å flytte emnet hadde vært mye mer riktig, i stedet for å slå dem sammen og ta fullstendig livet av begge debattene og lage et helvetes kaos uten like med to vidt forskjellige emner.

Så skulle mye heller blitt flyttet emnet... Jeg er ikke en gang litt interessert i å forholde meg til to forskjellige emner i samme tråd, det blir bare rot.

Er det mulig å heller flytte emne to moderator? Eventuelt slette det herfra og poste det under musikk i stedet... Det ville blitt ryddigere og lettere å forholde seg til da det ene tar for seg hvordan man hører på musikk, mens det andre tar for seg hva man hører på og hvem man er...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Du kan jo prøve å gjøre det selv.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Destiny skrev:
En hi fi entusiast fra beste vestkant med anlegg i flere 100 000kr klassen ba med seg en dirigent hjem for å overbevise ham om hvilke opplevelser han kunne få med et hi end anlegg!

Han satt på en innspilling med et symfoniorkester med fantastisk lyd i henhold til hi fi entusiasten.

Sett deg her og lytt sa entusiasten, det er som å få orkesteret hjem i stua ;D er det ikke flott?

Dirigenten: Det orkesteret ville ikke jeg ha hatt hjem i stua, de ødelegger jo stykket de spiller, detta var grusomt :-\

Dirigenten hørte hvordan orkesteret musiserte, ikke på lyden i anlegget til vår kjære enusiast, det er nok en viss forskjell på hvordan vi lytter på det innspillte materiale ja ;)

Destiny.. :)
...snakker om å snakke forbi hverandre.... ;D
Er jo litt greit med et snev av felles fokus....
Dirigenten bedømte vel strengt tatt ikke det han ble bedt om å vurdere i det hele tatt...?

mvh
Proffen
Dette skal vist være en helt sann historie med en ganske så kjent dirigent..

Destiny.. :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Og det kan godt hende at dirigenten hadde rett, bedømt ut fra et rent musikalsk prestasjonsorientert ståsted!
Men selv om orkesteret "ødela" musikkstykket, kan jo lyden ha vært prima! eller...?

mvh
Proffen
 
T

timc

Gjest
Proffen skrev:
Men selv om orkesteret "ødela" musikkstykket, kan jo lyden ha vært prima! eller...?

mvh
Proffen
Det bør den jo kunne være, men kanskje den dårlige prestasjonen stjal hele fokuset.


Hadde en lignende opplevelse i høst. En gruppe fra samfundet i Trondheim spillte noe ute på plassen. Jeg syntes det svingte, og var artig (veldig uformell setting). Faglærerern i musikkteknologi hengte seg opp i at klarinetten ikke var heeeeelt likt stemt som resten (han har sprøtt godt gehør på slikt). Selv hørte jeg det ikke, selv etter å ha blitt gjort oppmerksom på det.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
timc skrev:
Proffen skrev:
Men selv om orkesteret "ødela" musikkstykket, kan jo lyden ha vært prima! eller...?

mvh
Proffen
Det bør den jo kunne være, men kanskje den dårlige prestasjonen stjal hele fokuset.


Hadde en lignende opplevelse i høst. En gruppe fra samfundet i Trondheim spillte noe ute på plassen. Jeg syntes det svingte, og var artig (veldig uformell setting). Faglærerern i musikkteknologi hengte seg opp i at klarinetten ikke var heeeeelt likt stemt som resten (han har sprøtt godt gehør på slikt). Selv hørte jeg det ikke, selv etter å ha blitt gjort oppmerksom på det.
Da spørs det jo kanskje i hvilken grad, evt på hvilken måte, slike mennesker har "glede" av musikk...?
Synes jo kanskje det blir en litt vel "autistisk" tilnærming å la det prestasjonsmessige være det som setter standarden for om noe er bra eller ei.... ::) ::) ::)
Det blir jo som om jeg skulle gå over hvor bra en bil er skrudd sammen, i stedet for å nyte følelsen av å rase avgårde... ;D

mvh
Proffen
 
T

timc

Gjest
Proffen skrev:
Da spørs det jo kanskje i hvilken grad, evt på hvilken måte, slike mennesker har "glede" av musikk...?
Synes jo kanskje det blir en litt vel "autistisk" tilnærming å la det prestasjonsmessige være det som setter standarden for om noe er bra eller ei.... ::) ::) ::)
Det blir jo som om jeg skulle gå over hvor bra en bil er skrudd sammen, i stedet for å nyte følelsen av å rase avgårde... ;D

mvh
Proffen
Nå synes jeg du er urettferdig. Hvorfor er din oppfattelse av hva som skal være sentrum for oppmerksomhet viktigere?

Når du har hørt stykket 1000ganger så kanskje fokuset skifter?

Du ville vært veldig opptatt av hvordan bilen var skrudd sammen når bremsene plutselig sviktet.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Musikk og livsstil

Jan-Helge skrev:
For å sette det hele litt på spissen så skal jeg vise til dem som liker blackmetal og deathmetal, mange ser kanskje for seg en "viss" mennesketype når jeg nevner disse, man ser heller for seg noen kledd i sort og med nagler heller enn noen kledd i rosa med kosebjørn-motiv på genseren eller t-skjorten. Ser man for seg dem som lytter til klassisk så ser man gjerne for seg en helt annen type med helt andre interesser, kanskje ser man da for seg noen som er mer intellektuell også... Hvordan man tilknytter forskjellige musikktyper egenskaper er forsåvidt kanskje veldig forskjellig, ut fra hvem som skal bedømme de forskjellige typene.

Så har du Country-typen da, kanskje tenker noen i retning av en råner med noe spesiell eller preget stil han/henne også. Hvem kan ikke mistenke en slik å kanskje være lastebilsjåfør heller enn en som sitter i en direktørstilling? Således er det dem som besøker operaen også, eller går på Jazzbule for den saks skyld - det er ganske forskjellige typer egentlig og man kan i stor grad se det på livsstilen og klesstilen samt i interesser også.

For å si det slik, jeg tror det er forskjell i musikksmaken til dem som leser Dagens Næringsliv kontra dem som handler Se&Hør, det er og skilnader for hvilken bøker folk leser (eller ikke leser). Jeg las forresten at blandt dem som kjøper bøker på kiosk, gjerne pocketbøker, så var det en overvekt av hjemmeværende kvinner som også gjerne var trygdet... Jeg tror mange av dem leser se&hør også... Hva dem dog lytter til skal jeg ikke ta på meg å spå, selv om jeg har mine klare mistanker i så måte.

Ganske fascinerende det hele egentlig, og det får enn jo til å spørre enn selv hva det er som styrer enn? Er det musikksmaken som styrer klesstilen, eller er det stilen som former musikksmaken - i alle fall går mye med ens personlighet hånd i hånd med musikksmaken i veldig mange sammenhenger.

Tar man en tur på arenaer der det spilles forskjellige typer musikk så møter man rett og slett veldig forskjellige mennesker/mennesketyper. Tar man også utgangspunkt i noen som skriver og leser mye dikt, ja så er det ikke tilfeldig hvilken musikksmak dem har heller og gjerne ikke hvordan de kler seg heller og ikke minst hvor det er størst sjanse for å finne disse.

Tror det er forskjeller med tanke på hvilken kunst de forskjellige typene foretrekker også...

Nå er det sikkert mange unntak, men selv om noen nok ikke passer inn innenfor gitte rammer så synes jeg likevel at tendensen er klar. Derfor vil jeg si som så, at musikken og livsstilen går hånd i hånd.
Tror nok mange vil bli forbauset over hvor mye disse "stilene" krysser hverandre.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
timc skrev:
Proffen skrev:
Da spørs det jo kanskje i hvilken grad, evt på hvilken måte, slike mennesker har "glede" av musikk...?
Synes jo kanskje det blir en litt vel "autistisk" tilnærming å la det prestasjonsmessige være det som setter standarden for om noe er bra eller ei.... ::) ::) ::)
Det blir jo som om jeg skulle gå over hvor bra en bil er skrudd sammen, i stedet for å nyte følelsen av å rase avgårde... ;D

mvh
Proffen
Nå synes jeg du er urettferdig. Hvorfor er din oppfattelse av hva som skal være sentrum for oppmerksomhet viktigere?

Når du har hørt stykket 1000ganger så kanskje fokuset skifter?

Du ville vært veldig opptatt av hvordan bilen var skrudd sammen når bremsene plutselig sviktet.
;D
Opplevelsen av å suse avgårde ville kunne vært heftig - helt til jeg måtte bråbremse... ;D
Skjønner hva du skriver, og jeg innrømmer glatt at jeg IKKE sitter med fasit.
Det jeg tenker, er et "dirigenten" og den audiofile hver på sin måte har "rett" i hva som er bra eller ei. Det som kanskje må avklares først, er hva som skal vurderes; LYDGJENGIVELSEN eller DEN MUSIKALSKE PRESTASJONEN.... U c?

mvh
Proffen
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Jeg slettet det andre innlegget og postet det på nytt under emnet "Musikk Generelt"...
Da blir det ryddigere og enklere å skille debattene.
 
T

timc

Gjest
Proffen skrev:
Det som kanskje må avklares først, er hva som skal vurderes; LYDGJENGIVELSEN eller DEN MUSIKALSKE PRESTASJONEN.... U c?

mvh
Proffen
Er helt med på hva du sier også ;)

Det jeg prøvde å si på en litt knotete måte, er at kanskje det ene kommer i veien for det andre for dirigenten. At parameter X må være på plass før man fullt ut makter å konsentrere seg om parameter Y. Dette kan gå begge veier så klart.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Synes jo kanskje det blir en litt vel "autistisk" tilnærming å la det prestasjonsmessige være det som setter standarden for om noe er bra eller ei....
Det blir jo som om jeg skulle gå over hvor bra en bil er skrudd sammen, i stedet for å nyte følelsen av å rase avgårde...
Det blir den musikalske prestasjonen som er det viktigste og setter standarden, heller enn lyden i seg selv som er mindre vesentlig.

Missforstå meg riktig når jeg sier det slik, fordi det jeg mener er følgende:

Dårlige musikalske prestasjoner kan gjengis med både bra og dårlig lyd, på samme måte som gode musikalske prestasjoner kan gjengis med både god og dårlig lyd. Altså henger ikke den musikalske prestasjonen sammen med totalintrykket vi sitter igjen med...

Men siden dette gjelder musikk, så bør man lytte på noe man finner er store musikalske prestasjoner (hva det er varierer fra lytter til lytter) og den prestasjonen bør gjengis med god lyd for maksimalt glede av musikken.

Men selve musikken er her det overordnede uansett, heller enn hvordan lyden er. Det er også musikken som er grunnen til at man ønsker lyd i det hele tatt.

Vil påstå at vi alltid velger musikken vi spiller etter prestasjonsmessige kriterier, dog ikke nødvendigvis musikkfaglige men mer på bakgrunn av personlige preferanser man måtte ha. Det er nå en gang slik at musikere ser annerledes på det prestasjonsmessige enn det oss vanlige gjør, som kanskje ikke vektlegger de samme som dem.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Det som kanskje må avklares først, er hva som skal vurderes; LYDGJENGIVELSEN eller DEN MUSIKALSKE PRESTASJONEN.... U c?

mvh
Proffen
Helheten, altså det som gir i alle fall meg lyst til å lytte, er en blanding der begge deler er til stede. God lydgjengivelse skulle vært et krav for alle utgivelser, dessverre er det ikke slik og kvaliteten er høyst variabel. Man vurderer derfor begge deler samtidig som lytter, å si noe om lydgjengivelsen alene virker meningsløst om man ikke liker musikken - rett og slett fordi da har den gode lyden liten mening i seg selv da man ikke får gledet seg over den likevel.

Er først når musikken er slik at man liker den at god lyd virkelig gir enn glede.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jan-Helge skrev:
Det som kanskje må avklares først, er hva som skal vurderes; LYDGJENGIVELSEN eller DEN MUSIKALSKE PRESTASJONEN.... U c?

mvh
Proffen
Helheten, altså det som gir i alle fall meg lyst til å lytte, er en blanding der begge deler er til stede. God lydgjengivelse skulle vært et krav for alle utgivelser, dessverre er det ikke slik og kvaliteten er høyst variabel. Man vurderer derfor begge deler samtidig som lytter, å si noe om lydgjengivelsen alene virker meningsløst om man ikke liker musikken - rett og slett fordi da har den gode lyden liten mening i seg selv da man ikke får gledet seg over den likevel.

Er først når musikken er slik at man liker den at god lyd virkelig gir enn glede.
Sorry, Jan-Helge, men du står i off-side!
Du skriver mye om musikalske prestasjoner ifht lydkvalitet, og det er greit nok.
Men MUSIKKEN kan da vel for svarte nytes uavhengig av begge....? Er musikken bra, så er den det! Da spiller det vel mindre rolle om en kar har stive pianofingre, eller om Ole Paus har halsbetennelse...? Jeg har i allefall ingen problemer med å nyte god musikk både i sweetspoten og via bilstereoen!

EDIT: Den tekniske/musikalske prestasjonen og/eller lydkvaliteten innvirker vel ikke alltid/i like stor grad på hvor god musikken i seg selv er?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Oppfølging:
1.God musikk kan gjengis teknisk/musikalsk perfekt og med god lydkvalitet!
2.God musikk kan gjengis teknisk/musikalsk perfekt og med dårlig lydkvalitet!
3.God musikk kan gjengis dårlig teknisk/musikalsk og med god lydkvalitet!
4.God musikk kan gjengis dårlig teknisk/musikalsk og med dårlig lydkvalitet!
Jeg kan kose meg med god musikk på alle disse måtene, men foretrekker nr 1 og 3, og kanskje med nr 3 på førsteplass.

Det samme kan "dårlig" musikk, men hvem gidder å høre på den? ;D

mvh
Proffen
 
T

timc

Gjest
Tror kanskje det er uenighet om begrepet "god musikk"

For mange vil nok "god musikk" innebære en god fremførelse.

Dersom du kan velge mellom to konserter (samme musikk), så vil det være naturlig å velge den oppsetningen der musikkerne har det beste rykte.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Fantastiske komposisjoner fremført av de best tilgjengelige musikere som virkelig hadde dagen da de var i studio eller på scenen, mastret og trykket til vinylen på best tenkelige vis, formidlet gjennom et førsteklasses stereooppsett, i et rom med yppelig akustikk er noe jeg klarer å glede meg over innimellom.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
BT skrev:
Fantastiske komposisjoner fremført av de best tilgjengelige musikere som virkelig hadde dagen da de var i studio eller på scenen, mastret og trykket til vinylen på best tenkelige vis, formidlet gjennom et førsteklasses stereooppsett, i et rom med yppelig akustikk er noe jeg klarer å glede meg over innimellom.
;D ;)

mvh
Proffen
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Det var jo i for seg absolutt ikke noe galt med musikken, stykket de spillte var et meget annerkjent og godt stykke musikk, men det var måten det ble fremført på av orkesteret.

Dirigenten klarte rett og slett ikke å nyte musikken selv om lyden var fantastisk god, men hans fokus ble på framføringen.

Hadde framføringen vært av god kvalitet så hadde hadde han nok oppdaget hvor godt den ble gjengitt lydmessig også.

Destiny.. :)
 
Topp Bunn