Favorittgitarister

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Mange af de guitartister der bliver valgt, som værende bedste, er bare skala-ryttere.
    Det kræver ikke den store kunst, at køre op og ned i en skala, bare lidt øvelse med tempoet.
    Men prøv f.eks at lytte på den meget underkendte George Harrisons mellemspil i "Shees a woman", lead-spillet her er meget mere kompliceret end det lyder.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Mange af de guitartister der bliver valgt, som værende bedste, er bare skala-ryttere.
    Det kræver ikke den store kunst, at køre op og ned i en skala, bare lidt øvelse med tempoet.
    Men prøv f.eks at lytte på den meget underkendte George Harrisons mellemspil i "Shees a woman", lead-spillet her er meget mere kompliceret end det lyder.
    Definitivt et godt poeng! Det er mange som ikke hører og skjønner dette.
    Clapton er ingen favoritt, men jeg innser at han kan spille gitar og at han er oppi blandt de beste. Bare hør hva han gjør på Roger Waters "The Pros and Cons of Hitch Hiking".

    Anbefaler også en lytt på soloene til disse tre sangene, der skalaene uteblir, men musikaliteten og tilhørigheten til selve sangen så difinitivt er der:
    Jeg kjenner mange gitarister, men ingen av de ville klart å planke disse sangene! Ikke uten betydelig øving.
     

    Liveatleeds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    344
    Antall liker
    1.027
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Rockegutta er stort sett representert her! Hva med denne herremannen?

    John Scofield, har spilt med Miles, Cobham + omtrent alt annet av kremjazzere...

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ah, selvfølgelig. Han var vel nærmest en legende som studiomusiker, og han ga jo ut noen egne album etterhvert. Jeg husker jeg så ham på TV i et konsertopptak fra Rockpalast i Tyskland. En rar liten herremann som spilte som en gud! En av mine favoritter! :D

    Han samarbeidet forøvrig en del med Ry Cooder. Og han ga bl.a. ut et album, Sweet Sunny North, hvor mange flotte norske musikere var med; Knut Reiersrud, Annbjørg Lien, Farmers Market med flere. Anbefales!
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Ah, selvfølgelig. Han var vel nærmest en legende som studiomusiker, og han ga jo ut noen egne album etterhvert. Jeg husker jeg så ham på TV i et konsertopptak fra Rockpalast i Tyskland. En rar liten herremann som spilte som en gud! En av mine favoritter! :D

    Han samarbeidet forøvrig en del med Ry Cooder. Og han ga bl.a. ut et album, Sweet Sunny North, hvor mange flotte norske musikere var med; Knut Reiersrud, Annbjørg Lien, Farmers Market med flere. Anbefales!
    Hadde vel også et samarbeid med Silje Nergaard en gang i tiden? Edit: Eller var det kanskje Pat Metheny det, når jeg tenker meg om litt ...
     
    Sist redigert:

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Det finnes jo lister over verdens beste gitarister, satt sammen av forskjellige mennesker med forskjellig smak. Hvem er din/dine favorittgitaris(er). Legg gjerne ved bilde av favoritten(e)
    Mange fra "gamle dager", skjønner jeg er på etterskudd, får vel riste av meg årene og foreslå noen andre enn gamle helter: Joe Bonamassa og Guthrie Govan - meget sjelfulle og musikalsk og teknisk svært dyktige gitarister! :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Spørs hvem som ser..mine favoritter er bla Knopfler og Clapton..Hadde vært morsomt å høre disse to på hver sin Vigier Excalibur..hehe
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    (Minst) en mangler. Jan Akkerman. Sammen med Focus var det vel få som målte seg med JA inne jazzrock. (OK, da. På søttitallet var d så mange fantastiske gitarister, at en liste som dette kan bare hjelpe oss å huske alle:)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    (Minst) en mangler. Jan Akkerman. Sammen med Focus var det vel få som målte seg med JA inne jazzrock. (OK, da. På søttitallet var d så mange fantastiske gitarister, at en liste som dette kan bare hjelpe oss å huske alle:)
    Du verden hvor mange man har glemt. Thijs van Leer var også med i den gruppen. Takk for påminnelsen! :D
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo ikke glemme Steely Dans Walter Becker. Med Jon Herington som utrolig nok klarer å kopiere WB på fantastisk vis under turneen i 2009. Lovely!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    For den som vil huske kan også Tommy Emmanuel og Pat Metheny nevnes blant mine favoritter..
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Bill Frisell er en god og stemningsskapende gitarist synes jeg.
    Bill-Frisell.jpg
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Hadde aldri hørt dette bandet før begravelsen til min onkel. Han var musikk interessert og hadde på forhånd bestemt hvilken musikk som skulle spilles og denne låte grep hele gjengen når den runget igjennom kirka- før ett ord blei sakt av presten. Fin lyd i den gitt'arn - har ingen videre referanser til gitaristen, dog er platen kjøpt på orginal vinyl fra 74' og dertil CD.
    Alquin
    https://youtu.be/OCD2lgdX1I4
     

    kablang

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2007
    Innlegg
    526
    Antall liker
    258
    Torget vurderinger
    1
    Eddie Van Halen blei nevnt litt lenger opp i tråden. Han har helt tydelig påvirka denne karen.

     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Må ha med Mads Eriksen i denne tråden. Fenomenal gitarist
    Ingen tvil om at han er god gitarist. Jeg har fremdeles Journey fra 1990 på kassett liggende en plass, var mye spilt av meg de første årene etter den kom ut.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange som må nevnes når det er snakk om favoritter. Mange har allerede blitt nevnt i tråden her.

    Jimmy Page, Jimi Hendrix, James Hetfield, Joe Satriani, David Gilmour, Billy Gibbons, Randy Rhoads, Tony Iommi, Mike Scaccia, Peter Green, Alvin Lee, Gary Moore, SRV, Zack Wylde, Jake E. Lee, Mark Knopfler, Carlos Santana, Chuck Schuldiner, Dave Mustaine, Dimebag Darrell, Tommy T. Baron, Steve Vai, Tom Morello, Eric Clapton, for å nevne de mest åpenbare som popper inn i hodet her og nå. Utrolig mange fine gitarister der ute, det er helt sikkert.
    ENDELIG! Har bladd meg gjennom (nesten) hele tråden uten å finne EC. But finaly:D. Eric Clapton er og vil for alltid være en legende (hør bare på The Legends med Marcus Miller, Steve Gadd, David Sanborn og Joe Samples). Etter en rekke med Crossroads hvor han har samlet de største blandt bluesgitarister (var d noen som hadde glemt JJ Cale? BB King?) står han fram som den fremste. En musikkforståelse som gjør han til en av veldig få hvite som er akseptert i Reggea-miljøet (Silver Rain m M2). Finn en plate og enjoy! Anbefaler Crossroads 2007:)
    image.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn