Favorittgitarister

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Hvis han er en favoritt hos deg fortjener han en plass på listen. Dette er ikke en "best of" liste, men en liste over gitarister man har et forhold til. Jeg er forøvrig enig med Steinar - Black Magic Woman med Fleetwood Mac er i mine ører i en helt annen divisjon enn Santanas versjon.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Dennis Coffey And The Detroit Guitar Band-Electric Coffey.jpg


    Dennis Coffey fra Funk Brothers og senere sessionmusiker har vært med på mye rundt omkring :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus

    Nick Barrett fra Pendragon er heller ikke borte. Starter fra 7.40 og ut :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Også begejstret for Derek Trucks slide , her er han 13 år gammel. man kan følge hans karrierer i viderer i The Allman Brothers Band og Derek Trucks & Susan Tedeschi Band.

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvis han er en favoritt hos deg fortjener han en plass på listen. Dette er ikke en "best of" liste, men en liste over gitarister man har et forhold til. Jeg er forøvrig enig med Steinar - Black Magic Woman med Fleetwood Mac er i mine ører i en helt annen divisjon enn Santanas versjon.
    Dét er en god beskrivelse av denne tråden. Mange formidable musikere her som jeg gjerne låner øre til, selv om jeg ikke nødvendigvis ville plassere alle på min høyst personlige favorittliste.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    King of the slide guitar ...Elmore James. Han var helt rå til å synge blues også.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Big Joe Williams

    Mr. Blues gitarist med hjemmebygd 9 strengs gitar og har her med en av de beste musikere ever på bass, Willie Dixon. Som også spilte bass på Maybellene singelen til Chuck Berry 21/5-1955.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er mange som må nevnes når det er snakk om favoritter. Mange har allerede blitt nevnt i tråden her.

    Jimmy Page, Jimi Hendrix, James Hetfield, Joe Satriani, David Gilmour, Billy Gibbons, Randy Rhoads, Tony Iommi, Mike Scaccia, Peter Green, Alvin Lee, Gary Moore, SRV, Zack Wylde, Jake E. Lee, Mark Knopfler, Carlos Santana, Chuck Schuldiner, Dave Mustaine, Dimebag Darrell, Tommy T. Baron, Steve Vai, Tom Morello, Eric Clapton, for å nevne de mest åpenbare som popper inn i hodet her og nå. Utrolig mange fine gitarister der ute, det er helt sikkert.
    Mange fine navn her, rorschach. Med fare for å banne litt i kjerka på 2. juledag, må jeg få si at jeg ikke har helt sansen for Carlos Santana. Det tror jeg har å gjøre med én låt: Black Magic Woman. Der Fleetwood Mac får det til å rulle og svinge, blir Santana mye mer kantete. Dette har selvsagt ikke noe med hans ferdigheter på gitaren å gjøre, kun om Steinars smak og behag.
    Tråden handler jo om favorittgitarister, så det er selvsagt lov til å ha forskjellige meninger. :) Som du ser har jeg også nevnt Peter Green på lista mi (som er langt fra komplett), og jeg liker veldig godt Fleetwood Mac med ham. Fleetwood Mac uten Green, not so much.
    Men jeg klarer ikke å ikke like Santana som gitarist, selv om jeg ikke syns alt han har gjort er like kult. Når jeg hører ham spille så tenker jeg at han er som en kran som stort sett er enten av eller på, ikke den raskeste eller mest teknisk perfekte, men når han først spiller er han alltid så innih... . Og han er "all about tone". Men det er kanskje det at han nesten alltid trøkker til med fullt øs som kan være at noen syns det blir litt mye noen ganger? Jeg kan jo være med på at Green kanskje er en mer smakfull gitarist.

     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Listen over gitarister har blitt veldig lang. Har mistet oversikten over hvem som fortjener en plass i solen. TT hadde en liten spørrekonkurranse i går kveld, som fikk pulsen til å stige. Det var 2 gitarister som manglet på listen, og det bæljet på med favoritter i hopetall. Er der flere gitarister som mangler ? Kom gjerne med noen hint !!
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Kaki King (Dave Grohl once said...there guitarist that are good, and guitarist that are really fu.....good. And then there Kaki King.)

    06_KakiKing.jpg


    Mvh
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Listen over gitarister har blitt veldig lang. Har mistet oversikten over hvem som fortjener en plass i solen. TT hadde en liten spørrekonkurranse i går kveld, som fikk pulsen til å stige. Det var 2 gitarister som manglet på listen, og det bæljet på med favoritter i hopetall. Er der flere gitarister som mangler ? Kom gjerne med noen hint !!
    Er stadig like forvirret. Hva slags liste er det du mener? Skulle ikke folket komme med sine favoritt gitarister? Det var du som startet tråden så du bør jo vite best.:cool:
    Skrive om favoritter betyr at noen kommer til å bli nevnt mange ganger mens andre ikke blir nevnt i det hele tatt fordi ingen har dem som favoritt, bare dust å liste opp gitarister man har hørt/vet om hvis man ikke har noen forhold til vedkommende i en slik tråd...mener nå jeg....

    Kjekt å vite hvem og hvorfor folket har et forhold til vedkommende. Liste opp alle gitaristene jeg har på plate kunne jeg sikkert gjort men det gidder jeg ikke.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Listen over gitarister har blitt veldig lang. Har mistet oversikten over hvem som fortjener en plass i solen. TT hadde en liten spørrekonkurranse i går kveld, som fikk pulsen til å stige. Det var 2 gitarister som manglet på listen, og det bæljet på med favoritter i hopetall. Er der flere gitarister som mangler ? Kom gjerne med noen hint !!
    Er stadig like forvirret. Hva slags liste er det du mener? Skulle ikke folket komme med sine favoritt gitarister? Det var du som startet tråden så du bør jo vite best.:cool:
    Skrive om favoritter betyr at noen kommer til å bli nevnt mange ganger mens andre ikke blir nevnt i det hele tatt fordi ingen har dem som favoritt, bare dust å liste opp gitarister man har hørt/vet om hvis man ikke har noen forhold til vedkommende i en slik tråd...mener nå jeg....

    Kjekt å vite hvem og hvorfor folket har et forhold til vedkommende. Liste opp alle gitaristene jeg har på plate kunne jeg sikkert gjort men det gidder jeg ikke.
    Jeg vil påstå at over halvparten av de gitaristene som er nevnt i denne tråden kan karakteriseres som mine favorittgitarister. Om noen blir nevnt flere ganger, betyr ingenting. Her er det opp til øret som hører. Er enig i at å kalle det en liste, blir litt feil. Men selv om jeg startet tråden har ikke jeg kontroll over hva som blir lagt ut på "listen", og hvordan tråden utarter seg.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Listen over gitarister har blitt veldig lang. Har mistet oversikten over hvem som fortjener en plass i solen. TT hadde en liten spørrekonkurranse i går kveld, som fikk pulsen til å stige. Det var 2 gitarister som manglet på listen, og det bæljet på med favoritter i hopetall. Er der flere gitarister som mangler ? Kom gjerne med noen hint !!
    Er stadig like forvirret. Hva slags liste er det du mener? Skulle ikke folket komme med sine favoritt gitarister? Det var du som startet tråden så du bør jo vite best.:cool:
    Skrive om favoritter betyr at noen kommer til å bli nevnt mange ganger mens andre ikke blir nevnt i det hele tatt fordi ingen har dem som favoritt, bare dust å liste opp gitarister man har hørt/vet om hvis man ikke har noen forhold til vedkommende i en slik tråd...mener nå jeg....

    Kjekt å vite hvem og hvorfor folket har et forhold til vedkommende. Liste opp alle gitaristene jeg har på plate kunne jeg sikkert gjort men det gidder jeg ikke.
    Det gidder ikke jeg heller. :)

    For meg er det en viss forskjell på favorittgitarister og gitarister man har et forhold til. I sistnevnte tilfelle kunne jeg lage en liste som ville bli frøktelig lang. Imidlertid tok jeg trådtittelen bokstavelig, og nevnte mine personlige tre på topp.

    På den annen side: Andre gitarister som er nevnt her, og som kan synes noe obskure for oss som ikke har hørt om dem, kan utmerket godt være noens favoritter. Under innflytelse av en viss julestemning, velger jeg å tro det, og at det ikke er gått sport i å liste opp artister få eller ingen har hørt om.

    Rent personlig har jeg lært mye av denne tråden. Mye bra musikk her. Som et eksempel kan jeg nevne Jimmy McCulloch i innlegg nr 145. Der mente jeg også å kunne dra kjensel på en viss venstrehendt bassist ;)

    Og i det innlegget fra trådstarter du siterer, inviterer han jo til flere "hint". Så jeg kan egentlig ikke se noe problem i at tråden har utviklet seg som den har.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Listen over gitarister har blitt veldig lang. Har mistet oversikten over hvem som fortjener en plass i solen. TT hadde en liten spørrekonkurranse i går kveld, som fikk pulsen til å stige. Det var 2 gitarister som manglet på listen, og det bæljet på med favoritter i hopetall. Er der flere gitarister som mangler ? Kom gjerne med noen hint !!
    Er stadig like forvirret. Hva slags liste er det du mener? Skulle ikke folket komme med sine favoritt gitarister? Det var du som startet tråden så du bør jo vite best.:cool:
    Skrive om favoritter betyr at noen kommer til å bli nevnt mange ganger mens andre ikke blir nevnt i det hele tatt fordi ingen har dem som favoritt, bare dust å liste opp gitarister man har hørt/vet om hvis man ikke har noen forhold til vedkommende i en slik tråd...mener nå jeg....

    Kjekt å vite hvem og hvorfor folket har et forhold til vedkommende. Liste opp alle gitaristene jeg har på plate kunne jeg sikkert gjort men det gidder jeg ikke.
    Det gidder ikke jeg heller. :)

    For meg er det en viss forskjell på favorittgitarister og gitarister man har et forhold til. I sistnevnte tilfelle kunne jeg lage en liste som ville bli frøktelig lang. Imidlertid tok jeg trådtittelen bokstavelig, og nevnte mine personlige tre på topp.

    På den annen side: Andre gitarister som er nevnt her, og som kan synes noe obskure for oss som ikke har hørt om dem, kan utmerket godt være noens favoritter. Under innflytelse av en viss julestemning, velger jeg å tro det, og at det ikke er gått sport i å liste opp artister få eller ingen har hørt om.

    Rent personlig har jeg lært mye av denne tråden. Mye bra musikk her. Som et eksempel kan jeg nevne Jimmy McCulloch i innlegg nr 145. Der mente jeg også å kunne dra kjensel på en viss venstrehendt bassist ;)

    Og i det innlegget fra trådstarter du siterer, inviterer han jo til flere "hint". Så jeg kan egentlig ikke se noe problem i at tråden har utviklet seg som den har.

    Whatever....

    Jeg kunne som sagt tenkt meg å lese om folkene her inne sine favoritter og gjerne et lite notat om hvorfor. Nå virker det nesten som om man legger ut navn man kommer på i farten. Men det er sikkert fint det også.:)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.477
    Antall liker
    84.249
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg skrev ikke annet enn at det var to gitarister jeg synes det var pussig ikke var nevnt i tråden og det fikk andre finne ut av, ble det plutselig en slags spørrekonkurranse. De to jeg tenkte på var Les Paul og Chet Atkins. Jeg beklager hvis dette ble tatt feil opp og at det resulterte i en rekke forslag på hvem dette kunne være. Dette skal ikke gjenta seg og jeg skal vokte meg vel for å legge føringer for denslags spillopper i en såpass seriøs tråd. Beklager!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Går det i det hele tatt an å ha en streng, systematisk og saklig diskusjon om musikk og musikere? Hvis det var intensjonen, og jeg har vært med på å ødelegge det, så beklager jeg så mye og trekker meg rolig tilbake.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    .......Som et eksempel kan jeg nevne Jimmy McCulloch i innlegg nr 145. Der mente jeg også å kunne dra kjensel på en viss venstrehendt bassist ;)
    Drar du også kjensel på kordamen/tamburinspillersken så kjenner du kanskje bandnavnet. :cool:
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    .......Som et eksempel kan jeg nevne Jimmy McCulloch i innlegg nr 145. Der mente jeg også å kunne dra kjensel på en viss venstrehendt bassist ;)
    Drar du også kjensel på kordamen/tamburinspillersken så kjenner du kanskje bandnavnet. :cool:
    Jada, hun bar alle preg av å være gift med bassisten. Hadde jeg vinger, så ville jeg fly.

    Edit: Forøvrig var jeg ikke klar over at Jimmy McCulloch var medlem i Wings. Henry derimot, kjente jeg litt til.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Går det i det hele tatt an å ha en streng, systematisk og saklig diskusjon om musikk og musikere? Hvis det var intensjonen, og jeg har vært med på å ødelegge det, så beklager jeg så mye og trekker meg rolig tilbake.
    Ut fra prinsippet om at smak og behag ikke kan diskuteres, er det ikke noen vits i å diskutere det. Men lære av det, det kan man! :)

    Trådstarter har jo selv åpnet for en bred diskusjon, så da er vel heller ikke dét noe å diskutere. Hehe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn