Favoritt bassist

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Mine tre favorittbassister innen rock / jazzrock:

    Chris Squire (R.I.P)

    Stanley Clarke:

    Marcus Miller:

    Jaco var selvfølgelig også utrolig på sitt beste, men ble innimellom litt for navlebeskuende musikalsk sett.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.656
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Bartistan
    Entwistle var jo konge.
    Nå har jeg ikke lest hele tråden, så sorry for evt hakkiplata, men hva med å slå et slag for dem som brillierer uten å brilliere?
    Gary Tallent på The River, f.eks.. Jävlar!

    Groove? Ja jøss! Melodiøst? Indeed! Han gjør masse greier men uten å tråkke på noens tær. Salige Gary Thain holdt på med samme greia, om jegikke hukser for skjeivt.'

    Mr Tallent - han er litt som en godt justert sub; du merker det først når han forsvinner
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Her en fyr som var like god på piano som på bass, men det er jo det siste han er kjent for. En suveren komponist var han óg. Og flott stemme hadde han. Fyren tok jo omtrent over Cream og skjøv Clapton til side. Fikk komplikasjoner med levertransplantasjonen og døde for tidlig.


     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat i dag; Lemmy Kilmister!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Colin Hodgkinson fra Back Door:


    Dave Pegg fra Fairport Convention. Hør på basspillet i "Dirty linen"
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Colin Hodkinson er tøff! Har opplevd han 2 ganger; en gang med Back Door og en med Jan Hammer. Kjente ikke til han første gangen jeg opplevde han (med Hammer...), jeg var enda i tenårene den gang og det var en opplevelse som satte sine varige spor.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har debutalbumet til Back Door på LP gitt.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har mange favoritter,og mange er nemnt i tråden allerede. Noen som ikke er det:

    Aston "Family man" Barton sammen med sin bror Carlton Barrett(trommer) i Bob Marleys the Wailers,utgjorde en av de tøffeste rytmeseksjoner jeg vet om.Holder kanskje John Paul Jones og John Bonham i Led Zeppelin et hakk høyere som kanskje tidenes beste.
    Donald "Duck" Dunn som spillte på masse Atlantic plater,Aretha,Otis Redding,Blues Brothers,osv.
    Jimmy Blanton, kontrabassist for blant annet Duke Ellington ,en av de som tok bass-spilling et hakk videre fra den mer rene enkle rytme og grunntone rollen.
    Paul Chambers.
    Ray Brown.

    Og mange flere
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Gary Thain, Steve Harris og nevnte Tony Levin er noen favoritter her. Har spilte mye Yes i påsken og Chris er jo også blant de store gutta på bassen.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle til å nevne Tony Levin selv. Her har vi han (sammen med Robert Fripp, Bill Bruford og Andrew Belew) på hans Chapman stick:
    Mange takk for denne linken, fin live, tett på albumversjonen, men med særegenheter. Fripp sitter jo og gliser, kan jeg ikke huske jeg har sett før.

    Har sett både Belew og Levin live, men aldri sammen. Enig med DagS, dette er den beste versjonen av KC.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Der kan jo nævnes mange gode bassister :)

    Men jeg vil fremhæve Motörhead /Lemmy. For mange år siden oplevede jeg dem live i Saga i Kbh. Var så heldig at stå helt oppe ved sene kanten lige der hvor Lemmy stod og spillede og sang . Aldrig før eller siden oplevede jeg en bassist behandle en bas på den måde. Virkelig dybt imponerede at stå der og se det live. Har siden tænk på hvilket bas højttalere der kunne tåle denne bas for der var skruet godt op. :) En oplevelse man ikke lige glemmer :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En god bassist - etter min mening - er ikke disse "sirkusbassistene" som spiller masse og fort, men heller de som legger fundamentet både rytmisk og tonalt på en flott måte. Tony Levin har vært nevnt - han er en av de.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jaco Pastorius og Chris Squire. Ferdig snakka!
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Har sansen for Joe Dart for tida, han har mange fine basslinjer.

     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    "Dean town " fortjener en gjennomspilling uten partypublikum, da får man se mannens høyrehåndsarbeid bedre også. Maskin! ( med trykk på a-en)

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mange flotte bassister, men favoritten er Les Claypool, uten tvil!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    En god bassist - etter min mening - er ikke disse "sirkusbassistene" som spiller masse og fort, men heller de som legger fundamentet både rytmisk og tonalt på en flott måte. Tony Levin har vært nevnt - han er en av de.
    Er du sikker på at du ikke blander sammen musikksmak og enkeltinstrumenter her? Ikke meningen å være sur eller bedreviter. Victor Wooten ville f.eks. vært upassende i AC/DC, mens Cliff Williams ikke ville fått til noe i bandet til Wooten... om du skjønner poenget mitt. Jeg liker også bassister som legger et smakfullt fundament på rock, pop, country(!), rolig jazz, blues eller hva nå det måtte være av musikk med mer enkle beats og rytmer. Men når det gjelder fusion, soul, jazzrock og andre sjangere med mer eller mindre komplekse arrangementer så er en virtuos bass virkelig essensielt etter min mening da. F.eks det nye stjerneskuddet innen fusion, Oytun Ersan. Har både groove og teknikk i orden. Her sammen med bl.a. Dave Weckl.

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Av de norske, var i ferd med å trekke fram Audun Erlien selv. Her i en annen setting:


    Ellers skal vi ikke helt gjemme Jonny Sjo i D'Sound heller. Han er god.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En god bassist - etter min mening - er ikke disse "sirkusbassistene" som spiller masse og fort, men heller de som legger fundamentet både rytmisk og tonalt på en flott måte. Tony Levin har vært nevnt - han er en av de.
    Er du sikker på at du ikke blander sammen musikksmak og enkeltinstrumenter her? Ikke meningen å være sur eller bedreviter. Victor Wooten ville f.eks. vært upassende i AC/DC, mens Cliff Williams ikke ville fått til noe i bandet til Wooten... om du skjønner poenget mitt. Jeg liker også bassister som legger et smakfullt fundament på rock, pop, country(!), rolig jazz, blues eller hva nå det måtte være av musikk med mer enkle beats og rytmer. Men når det gjelder fusion, soul, jazzrock og andre sjangere med mer eller mindre komplekse arrangementer så er en virtuos bass virkelig essensielt etter min mening da. F.eks det nye stjerneskuddet innen fusion, Oytun Ersan. Har både groove og teknikk i orden. Her sammen med bl.a. Dave Weckl.
    Den godeste Wooten er ikke en sirkusbassist. Bare hør hva han gjør sammen med Bela Fleck f.eks.

    Men jeg er ikke så sikker på at Victor Wooten ville gjort skam på AC/DC eller noen som helst annet, han er like fleksibel og altetende som f.eks Pino Palladino, Darryl Jones eller Nathan East.

    Sirkusbassister er sånne som Jaco Pastorius, Mark King, Marcus Miller ....

    Cliff Williams er strålende synes jeg, i AC/DC da vel å merke. En annen litt undervurdert bassist er Paul Mc Cartney.
     
    Sist redigert av en moderator:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    På tema norske bassister vil jeg trekke frem Nikolai Hængsle. Der er det ikke mye sirkus nei.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Per Mathisen hører også med blant alle disse strålende bassistene som er nevnt. Han er fenomenal om det spilles tøft eller sart.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Charles Mingus, John Paul Jones, Sveinung Hovensjø og Bjørn Kjellemyr er noen av "mine" bassister.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn