Alt til hus og bolig Fastpris på strøm, er det lurt nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel noen krav NVE har satt til minimums reserver i magasinene. Men jeg er ganske sikker på at kraftselskapene , offentlige eller ei, spekulerer i å eksportere så myesom mulig for å tvinge prisen opp i Norge.
    Det var full krise for for noen år siden med veldig høy pris. Om de grønne fjolsa får igjennom at Norge skal være batteri for Europa med enda flere kabler og null vindmøller og 0 vannkraft utbygging blir prisene bare enda høyere, og den norske kraftkrevende industrien går nedenom og hjem . Tror folk blir litt mer glad
    i å se vindmøller om de merker høye strømpriser på lommeboka .

    Det jeg ikke skjønner at at det trengs 150 strømselskap som sitter i mellom produsent og forbruker og sjeler av lasset på vår stort sett offentlig eide produksjon.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det er en mye at selve strømprisen var så fantastisk lav i gamle dager. Justert for inflasjon er det ikke spesielt mye forskjell. Det som har økt mye er ymse avgifter.

    Vis vedlegget 746933
    For meg som forbruker så er det knekkende likgyldig om jeg betaler for det ene eller det andre.
    Det er totalprisen på strømmen som er interessant.

    For å ta nettleien så er det bare noen som fant på at vi kan late som vi aldri har tatt betalt for nettet, men det må vi begynne med nå.

    Omtrent som bensinstasjonen skulle ha pris for diesel, transportpåslag for tankbilen, avgift for bruk av pumpe, parkeringsavgift for å stå ved pumpa, etc, etc.
    Her er det uante muligheter - også for andre bransjer.
    Her kan antagelig Get, Altibox og andre nettleverandører også innføre nettleie?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    For å ta nettleien så er det bare noen som fant på at vi kan late som vi aldri har tatt betalt for nettet, men det må vi begynne med nå.

    Omtrent som bensinstasjonen skulle ha pris for diesel, transportpåslag for tankbilen, avgift for bruk av pumpe, parkeringsavgift for å stå ved pumpa, etc, etc.
    Her er det uante muligheter - også for andre bransjer.
    Som du ser av grafen er det ikke særlig forskjell på strømpris inkl nettleie før dereguleringen og strømpris + nettleie etterpå. Den store forskjellen er avgiftene, eller skatt om du vil. Samtidig så antar jeg at prisene svinger mer nå enn hva de gjorde før i tiden, men det er lenge før jeg betalte strømregnignen selv så det vet jeg ikke noe om hvordan var.

    Siden nettleie er et lokalt og nasjonalt monopol er det strengt regulert. Ellers kun de tatt den prisen de ville. Bransjene du sammenligner med er ikke naturlige monopoler så det er noe helt annet. Blir det dyrt nok med internett så bygger noen andre ut, ingen kommer noensinne til å bygge ut et konkurrerede strømnett, vannett eller avløpsnett. Det er naturlige monopoler og det er ingen vits i å ha noe annet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Som du ser av grafen er det ikke særlig forskjell på strømpris inkl nettleie før dereguleringen og strømpris + nettleie etterpå. Den store forskjellen er avgiftene, eller skatt om du vil. Samtidig så antar jeg at prisene svinger mer nå enn hva de gjorde før i tiden, men det er lenge før jeg betalte strømregnignen selv så det vet jeg ikke noe om hvordan var.

    Siden nettleie er et lokalt og nasjonalt monopol er det strengt regulert. Ellers kun de tatt den prisen de ville. Bransjene du sammenligner med er ikke naturlige monopoler så det er noe helt annet. Blir det dyrt nok med internett så bygger noen andre ut, ingen kommer noensinne til å bygge ut et konkurrerede strømnett, vannett eller avløpsnett. Det er naturlige monopoler og det er ingen vits i å ha noe annet.
    Helt enig med deg. Poenget mitt er at avgiftene er bare "funnet på" for å melke mere penger.
    Var ikke argumentet at strømmen var for billig den gangen?
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    I nettspilleren til NRK under Midtnytt så ligger det et innslag fra mandag 6/9 om strømpriser.

    Hvorfor er det så mye dyrere sør for Dovre enn nord for ?
    Han som uttaler seg forteller om magasinnivå samt at eksportmulighetene sør for Dovre er gode.
    Og siden eksportprisen er bedre enn det du får i det norske markedet, så eksporteres det. Så klart.
    For strømmen skal inn i et marked, ikke primært dekke et samfunnsbehov.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    I nettspilleren til NRK under Midtnytt så ligger det et innslag fra mandag 6/9 om strømpriser.

    Hvorfor er det så mye dyrere sør for Dovre enn nord for ?
    Han som uttaler seg forteller om magasinnivå samt at eksportmulighetene sør for Dovre er gode.
    Og siden eksportprisen er bedre enn det du får i det norske markedet, så eksporteres det. Så klart.
    For strømmen skal inn i et marked, ikke primært dekke et samfunnsbehov.
    "Eksport" kan være så mangt, i dette tilfellet er det for liten linjekapasitet til å "eksportere" fra nord til sør i Norge, noe produsenter i nord hadde gjort om de kunne siden de da ville fått bedre betalt for strømmen sin og kunne solgt flere enheter samtidig. Hadde noe av det samme fenomenet for noen år siden da det var betydelig høyere priser på Nordmøre og Trondheimsområdet enn resten av landet og da var også forklaringen manglende linjekapasitet inn til området fra andre steder i landet.

    Om noen lurer på hvorfor man betaler nettleie så er det mellom annet slike ting - skal ting flyte bedre internt i nasjonen må han ha mer høyspentledninger som kan flytte strøm rundt dit hvor det er mest behov for den.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    "Eksport" kan være så mangt, i dette tilfellet er det for liten linjekapasitet til å "eksportere" fra nord til sør i Norge, noe produsenter i nord hadde gjort om de kunne siden de da ville fått bedre betalt for strømmen sin og kunne solgt flere enheter samtidig.

    Om noen lurer på hvorfor man betaler nettleie så er det mellom annet slike ting - skal ting flyte bedre internt i nasjonen må han ha mer høyspentledninger som kan flytte strøm rundt dit hvor det er mest behov for den.
    Så hvis vi i Midt-Norge hadde betalt nok i nettleie slik at linjenettet kan bygges ut og kraften kunne eksporteres sørover, til et marked der prisene er høyere, da hadde i tillegg til nettleien også strømprisene i Midt-Norge økt? Fantastisk!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    36 mndr. avtale her, 52 øre/kWh lever jeg utmerket godt med. Spotprisen fra forrige lev. har i snitt vært høyere i år frem til bytte i august.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Så hvis vi i Midt-Norge hadde betalt nok i nettleie slik at linjenettet kan bygges ut og kraften kunne eksporteres sørover, til et marked der prisene er høyere, da hadde i tillegg til nettleien også strømprisene i Midt-Norge økt? Fantastisk!
    Eller så hadde det vært billigere når dere er pressområdet, som jo skjer innimellom.

    Stamnettet er det Statnett som eier og driver og det er vel de som styrer hvor det bygges når mens alle er med på å betale for det. I år skal Statnett bestemme seg for hvordan den fremtidige mangelen på linjekapasitet på Nordmøre og Romsdal skal løses. Om du mener alt egentlig er i skjønneste orden i området og ingen ting trengs så er sikkert Statnett interessert i å høre hvordan de kan slippe å investere sikkert et stort antall milliader kroner i området.

    Som vi har vært inne på så ser forbrukere stort sett kun den ene siden av ligningen - nemlig det som står på strømregningen. Men det er som nevnt slik at inntektene så godt som i sin helhet tifaller det offentlige her i landet. Om man leser kommentarfeltene i avisene på sakene om strømpriser så er det overraskende mange som tror at det sitter noen slemme, private kapitalsvin og tjener masse penger på dette, men slik er det altså ikke. Kraft i Norge er nesten 100% et offentlig anliggende.

    Her er for øvrig Statnetts uttalelse om saken

    - Det er mange og store planer om forbruksvekst i regionen. Vi ser her den samme trenden som flere andre steder i landet. Samfunnet elektrifiseres, eksisterende industri ønsker å øke sitt uttak og ny industri etableres. Kortsiktige tiltak har muliggjort at mange nye kunder har fått nettilgang. Nettet har nå imidlertid ikke kapasitet til ytterligere forbruk. Det er derfor behov for nettiltak i regionen, sier konserndirektør Håkon Borgen i Statnett.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    36 mndr. avtale her, 52 øre/kWh lever jeg utmerket godt med. Spotprisen fra forrige lev. har i snitt vært høyere i år frem til bytte i august.
    Det er en forutsigbar og akseptabel pris. Prisen på vinteren, når det virkelig brukes strøm, er sjelden under det men ofte langt langt over.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    Knall leverandør, topp nettside, den mest informative og oppdaterte jeg har sett.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    Hafslund skulle skamme seg!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    I likhet med mange andre. Det er usedvanlig mye tjuvtriks og uhederlige metoder de holder på med, strømselskapene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    I likhet med mange andre. Det er usedvanlig mye tjuvtriks og uhederlige metoder de holder på med, strømselskapene.
    Det er fordi de, i alle fall for privatmarkedet, stort sett er helt overflødige alle sammen. De konkurrerer på kruseduller, lokketilbud og fakturagebyr. Som vi var inne på i en annen tråd om det samme er det så godt som ingen innovasjon eller noe man faktisk trenger fra de, med Tibber som et visst unntak, men selv den "innovasjonen" er strengt tatt helt frakoblet fra at Tipper også selger strøm og er ikke avhengig av den. Det ville i prinsippet ikke vært noe i veien for at et svært lite antall leverandører, eller det lokale monopolet tilbydde spotpris og fastpriser til kundene sine. Alle handler i det samme markedet og alle kan prise fastpriskontrakter utfra hva som handles i det finansielle kraftmarkdet. Her, som i markedet for fastrentelån til bolig, er det strengt tatt helt uvesentlig om et slikt selskap tror prisen skal opp eller ned når de setter fastpriser. Om de ønsker å spekulere i kraftprisen er det mye enklere å handle futures-kontrakter på børsen enn å bale med privatkunder.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Knall leverandør, topp nettside, den mest informative og oppdaterte jeg har sett.
    La meg gjette, Polarkraft?
    Endte opp med 60mnd til 59,5øre for to dager siden.
    En kompis kikket innom i dag og da var det oppe i 71øre.... o_O
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    JESSØR... Polar Kraft. Forbilledlig.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Naboen og jeg er blitt enige om å ta ned to grantrær som har blitt for store.
    Tensio, nettselskapet her, ble kontaktet da trærne har blitt så svære at hvis de blåser over ende
    så vil de nå bort i to lavspenter og en høyspent, alt etter hvilken vei de faller.
    Vi tenkte det ville være greit og få en kranbil til nettselskapet til å "styre" ned trærne i en trygg retning.
    Tensio kom på befaring og fant ut at nei, trærne var ikke nær nok. Trærne måtte være under 3m fra ledningene
    før de kontaktet entreprenøren sin.
    Riktignok kunne de engasjere entreprenøren hvis vi tok regningen. Det ville komme på flere tusen kroner
    uten at det ble spesifisert nærmere.
    Naboen avslo tilbudet og sa at vi ville ta de ned selv. Tension svarte at ble det da skade på nettet så
    var vi erstatningspliktige.
    Det kan jeg godt forstå, men vi synes at denne tremetersregelen må være i snaueste laget før nettselskapet reagerer.

    For min del så utgjør nettleia, som skal betale for linjerydding bl.a., ca 6,5-7 tusen i året. Så en føler jo at
    en har betalt for det. Men samfunnsoppdraget er der jo ikke lenger.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    La meg gjette, Polarkraft?
    Endte opp med 60mnd til 59,5øre for to dager siden.
    En kompis kikket innom i dag og da var det oppe i 71øre.... o_O
    I går kunne man få 36 mnd fastpris hos Helgeland til 62 øre. Men fortsetter galskapen tikker disse prisene bratt oppover.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nettleie ble innført da man åpnet for å shoppe strøm fra leverandører utenom egen region. Prinsippet er forsåvidt greit, da det er det lokale energiselskapet som er pålagt å drifte og vedlikeholde det lokale/regionale forsyningsnettet vi alle er avhengig av. At prisen for nettleie har gått av hengslene er en annen sak...

    Jeg er ikke sikker på at den langtidsstatistikken som ble vist er riktig... gjennomsnittlig prisøkning fra 1987 til 2020 er ca 2.... På 80-tallet hadde mange husholdninger H3-tariff, med en pris for "fast abonnement" og en annen pris for såkalt overforbruk... Målerne ble innstilt med en terskelverdi for fast abonnement, feks 3kW, - det man da brukte over dette ble målt som overforbruk.... Tanken bak var at man skulle ha fastkvote til å dekke feks lys og varme, mens feks matlaging, klesvask og annet kortvarig forbruk skulle gå på overforbruk....
    Jeg husker en pris på ca 8 øre for fast og 23 øre for overforbruk... dette må ha vært ca 1987... Ca 1990 ble vel alle overført til H4 tariff, med fast pris for flatt forbruk....
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    La meg gjette, Polarkraft?
    Endte opp med 60mnd til 59,5øre for to dager siden.
    En kompis kikket innom i dag og da var det oppe i 71øre.... o_O
    Røyk på Polarkraft 60 mnd for 58 øre for en uke siden. Bruker ikke mye strøm, så dette kan jeg leve med :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg husker tilbake til tidlig 80-tall i Bærum hvor en kunne forhåndsbetale strøm for 12 mnd og få 10% rabatt. Nå må en "hæren fløttemeg" betale hver mnd.! Månedlig betaling er pålagt av myndighetene fordi en ikke har tiltro til at folk greier å styre sin personlige økonomi.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tegnet 5 års fastprisavtale med Polarkraft i 2019 til 36,90/kWh. Tapte på det i fjor, men tar det godt igjen i år.

    Jeg foretrekker fastprisavtale, basert på prinsippet at normalt sett er den billige strømmen på sommeren. Da bruker jeg minimalt med strøm, så om jeg betaler litt ekstra da, betyr det ingenting. Det er på vinteren det går mye strøm. Da har jeg sikret meg godt mot veldig ubehagelige overraskelser.

    Johan-Kr
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Har ei sovande ENK for eit småbruk eg leiger bort, og blir stadig oppringt av Fjordkraft, som vil selge straum til mitt ENK og meg privat.

    Dei har så langt straks avslutta salgsforsøka, når eg har opplyst at eg vurderer TIBBER, med at eg nok vil få det gunstigare der.

    Mvh Arild 😊
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    På 80-tallet hadde mange husholdninger H3-tariff, med en pris for "fast abonnement" og en annen pris for såkalt overforbruk... Målerne ble innstilt med en terskelverdi for fast abonnement, feks 3kW, - det man da brukte over dette ble målt som overforbruk....
    Jeg husker kjøkkenwattmeteret, det var en husmors plikt å følge med det. I svunnen tid var overforbruket hardkodet i en såkalt vippe, som kuttet strømmen hvis man gikk over grensen. Da ville for eksempel lyset blinke helt til forbruket igjen var under kontrollerte former. En klar og tydelig tilbakemelding til alle lettsindige menneskene som ikke slo av lyset etter seg eller lot radioapparatet gå på tomgang.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Tegnet 5 års fastprisavtale med Polarkraft i 2019 til 36,90/kWh. Tapte på det i fjor, men tar det godt igjen i år.

    Jeg foretrekker fastprisavtale, basert på prinsippet at normalt sett er den billige strømmen på sommeren. Da bruker jeg minimalt med strøm, så om jeg betaler litt ekstra da, betyr det ingenting. Det er på vinteren det går mye strøm. Da har jeg sikret meg godt mot veldig ubehagelige overraskelser.

    Johan-Kr
    Jeg vurderer dette nå, 3 års avtale 71 øre kwt, for å holde hytta frostfri til vinteren, er prisen for høy? sent ute, var billigere for noen uker siden
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er dette sørafor eller nordafor? For frostsikring bruker man ikke så mye strøm, så da er det kanskje greit. 71 øre er vel det fastprisen ligger på nå. hva prisen er på sommeren er ganske irrelevant, siden en stort sett ikke varmer opp kåken da,

    Johan-Kr
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Spotprisen i dag var på 1,47 inkl mva + alle avgifter fra nett leverandør og storting og alskens andre blodsugere ;)........ det begynner og dra seg til nå. 1,47 er forøvrig det høyeste appen min har registrert noen gang....... så NY REKORD...... Jippi ??..... ææh, nei kanskje ikke det nei.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Uff og uff, ny rekord i dag igjen, 1,48 i dag, dette kommer til og merkes på lommeboka når tempraturene begynner og synke...... hvilket for østlandets del ser ut til og begynne allerede i morgen.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet hvor man kan kjøpe billig kull?🔥🔥🔥🔥:eek::oops:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Noen som vet hvor man kan kjøpe billig kull?🔥🔥🔥🔥:eek::oops:
    Det er faktisk det mest lønnsome fossile kvartverkbrenselet nå om dagen. Har også steget mye i pris, men på langt nær så mye som naturgass som har gått fullstendig bananas og CO2-prisen har ikke økt nok til å kompensere forskjellen selv om man trenger dobbelt så mye av sorten for å fyre med kull.

    Da kan man også lære seg begrepene "spark spread" og "dark spread".

    "Spark spread" er fortjenesten (om noen) ved å kjøpe gass, brenne den og selge strømmen
    "Dark spread" er fortjenesten (om noen) ved å kjøpe kull, brenne den og selge strømmen.

    I EU kan man også legge til "Clean" foran, da reflekterer det i tillegg kostnaden ved å kjøpe CO2-kvoter for å produsere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Bør vel starte å fyre med olje istedet for strøm snart da..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Bor i Troms. Her i nord er prisen på strøm betydelig billigere enn Trøndelag og Østlandet. Årsaken er manglende overføringskapasitet fra nord til sør.

    Lesson learned: bedre overføringskapasitet fører som regel til høyere priser for forbrukerne, også mellom Norge og utlandet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Lesson learned: bedre overføringskapasitet fører som regel til høyere priser for forbrukerne, også mellom Norge og utlandet.
    Det fører også i disse dager til veldig mye lavere inntekter for de offentlig eide kraftverkene.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Bor i Troms. Her i nord er prisen på strøm betydelig billigere enn Trøndelag og Østlandet. Årsaken er manglende overføringskapasitet fra nord til sør.

    Lesson learned: bedre overføringskapasitet fører som regel til høyere priser for forbrukerne, også mellom Norge og utlandet.
    Trøndelag har ikke dyr strøm.De ligger i NO3,samme som her jeg bor.Prisen i dag er 80,61 samme som i nord.Det er NO1,NO2 og NO5 som har høy pris.Det kan bli enda høyere når kabelen til England åpner 1.10.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Det fører også i disse dager til veldig mye lavere inntekter for de offentlig eide kraftverkene.
    Er det da en god idé med høye strømpriser ut til forbrukerne og store inntekter til kraftleverandørene, fordi overskuddet blir pløyd tilbake til folket? 😀
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ren energi til innbyggerne skulle være som kommunale avgifter; offentlig kontrollert og noe som skal gå i 0, ingen skal profitere på det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn