Fartsbot

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjørte nok litt for fort hin dagen forbi en politimann med en skummel teknisk innretning. Han hadde satt seg bak bilen sin i en tunnel med måler på et stativ og satt bak og skrev i en bok. Regner med at dette var en fartsmåling. Men jeg ble ikke stoppet etterpå. Så det jeg lurer på om jeg kan forvente en innbetalingsblankett i posten med det første, eller om man alltid blir stoppet ved manuelle fartsmålinger slik at man blir fortalt at man kjørte for fort og får foreskrevet forelegg der og da.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.420
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Interessant problemstilling!
Håper og tror nok at du kan puste lettet ut.....

mvh
Proffen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Gikk rett i en godt gjemt fotoboks selv her om dagen. Kom et slemt brev i posten med forespørsel om hvem som førte bilen og var ansvarlig for denne groteske ugjerning, det grovt kriminelle i å kjøre i 56 km. i en 50-sone. Da er det nok langt bedre å vingle inn på fortauet eller kjøre i ræva på syklisten foran, mens du holder øye på speedometeret... Lurer på hva ugjerningen takseres til - noen som har oppdatert prisliste??

Sleipe greier, de der 50-sonene som dukker opp midt på en 80 landevei.

S

Supertramp

Gjest
Ja, de er ergerlige. Selv har jeg p.t. unngått fartsbøter....

Men du har vel krav på å få en kopi av bilde - til veggpryd.....

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Gjestemedlem: Såvidt jeg vet så stopper man alltid folk ved manuelle kontroller, det er kun ved fotobokser man får brev i etterkant. Tror jeg.

Sluket: Hadde en tilsvarende passering av fotoboks tidligere i sommer. 58 i 50 sone, ble belønnet med bot på 1600 kr til statskassen, subsidiært fengsel i 3 dager for denne grove forbrytelsen. Ingen prikker på førerkortet.
Respekten for trafikkreglene økte selvfølgelig flere hakk etter dette.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.897
Sted
Hus
Greit med GPS der, for en får alarm på displayet når en nærmer seg fotoboks :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Kjørte nok litt for fort hin dagen forbi en politimann med en skummel teknisk innretning. Han hadde satt seg bak bilen sin i en tunnel med måler på et stativ og satt bak og skrev i en bok. Regner med at dette var en fartsmåling. Men jeg ble ikke stoppet etterpå. Så det jeg lurer på om jeg kan forvente en innbetalingsblankett i posten med det første, eller om man alltid blir stoppet ved manuelle fartsmålinger slik at man blir fortalt at man kjørte for fort og får foreskrevet forelegg der og da.
Var utsatt for det samme i går kveld.
Langt der fremme ante jeg ugler i mosen pga noen reflekser fra utstyret og en lys mot meg. Tråkket på bremsen- kjørte sakte forbi to herrer sittende i mørket i grøfta med radar på stativ. Jeg kjørte nok ca 15km/t over fartsgrensen (60) da jeg oppdaget dem. Var etter å ha passert dem, fristet til å svinge av ved første avstikksvei, men lot det stå til. Ingen som stod og tok imot meg noe sted.
Spørs om det var test av utstyr eller rett og slett manuell snittmåling. Ikke vet jeg. Første gang jeg har sett radarmåling på den strekningen på 10 år...
Jeg er rimelig sikker på, som det nevnes lenger opp her- at ved manuell måling skal man plukke inn kjøretøy for bøtleggelse/underskrift etc.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Gjestemedlem skrev:
Kanskje han oppdaget at det var selveste Gjestemedlem som satt bak rattet, og da selvsagt ikke ville risikere å havne i en diskusjon med han? ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Proffen skrev:

mvh
Proffen
Hvorfor håper du på det? Det er en kalkulert risiko å bryte fartsgrensen. Man gjør det når man vet man kan betale for sine synder med et smil.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Griffenfeldt skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen
Hvorfor håper du på det? Det er en kalkulert risiko å bryte fartsgrensen. Man gjør det når man vet man kan betale for sine synder med et smil.
Eller når man velger å drite i det faktum at man øker sjansen for å drepe seg selv og/eller noen av sine medmennesker..

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Jeg ble stoppet og møtt med påstand om at jeg hadde kjørt i 95 km i timen.
Dette ble selfølgelig benektet da jeg ikke hadde kjørt mer enn i et kvarter.
Hvorfor holder man seg ikke til meter pr. sekund som er det korrekte ???

S

Supertramp

Gjest
wilbur-x skrev:
Jeg ble stoppet og møtt med påstand om at jeg hadde kjørt i 95 km i timen.
Dette ble selfølgelig benektet da jeg ikke hadde kjørt mer enn i et kvarter.
Du kunne vel bare svart: "nei, jeg har bare kjørt 23.750 meter på denne turen jeg......."

N

nb

Gjest
wilbur-x skrev:
Meter pr. sekund er ikke mer korrekt enn kilometer pr time, det er to ekvivalente størrelser med ulike dimensjoner. For å komme fra kilometer i timen til meter pr. sekund deler du på 3,6 siden det er 3600 sekunder i en time og 1000 meter i en kilometer

Så 95 km/t = 26,4 m/s.

Konsistent og fint. Det er ikke noe mer korrekt å oppgi temperatur i grader celsius enn det er å oppgi det i Farenheit eller Kelvin, så lenge du har korrekt tall og enhet sier de akkurat det samme om hvor varmt (eller kaldt) det er.

Om du vil være skikkelig sær kan du også bruke f.eks alen pr. minutt eller nautiske mil pr. halvtime. Spiller ingen rolle, men litt upraktisk kanskje.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
wilbur-x skrev:
Meter pr. sekund er ikke mer korrekt enn kilometer pr time, det er to ekvivalente størrelser med ulike dimensjoner. For å komme fra kilometer i timen til meter pr. sekund deler du på 3,6 siden det er 3600 sekunder i en time og 1000 meter i en kilometer

Så 95 km/t = 26,4 m/s.
og 26,4 m/s i 15 minutter = ............... nettopp :)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Det sier ikke noe om hvor mange kilometer jeg faktisk hadde kommet iløpet av den avbrutte timen.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg investerte nylig 4900 i Lakrismannen AS og fikk 2 prikker som bytte. Diplomen fikk jeg for å kjøre 104 i 80 sone.

McLaren

N

nb

Gjest
wilbur-x skrev:
Det sier ikke noe om hvor mange kilometer jeg faktisk hadde kommet iløpet av den avbrutte timen.
Det er også fullstendig irrelevant. Jeg regner med at du skjønner at meter/sekund og kilomter/timen forteller akkurat det samme om du skalerer riktig mellom dimensjonene. (dvs deler med 3.6 for å kommer fra km/t til m/s). Velg fritt fra listen under om du ikke liker kilomter pr time

Nautiske mil pr minutt
Millimeter pr kvarter
Fot pr halvtime
Yards pr sekund
Alen pr døgn
Lysår pr tiår

Mange muligheter.

Hender det forresten at du er skikkelig gær'n en dag og sier at du veier X kg når det riktige er at du har en masse på X kg? Vekt måles i Newton i fysikken, ikke i kilogram. Masse, derimot, måles i kilogram.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.672
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
pengesluk skrev:
Lurer på hva ugjerningen takseres til - noen som har oppdatert prisliste??
Rett i underkant av 2000,-

Som en flaske vin med andre ord.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
pengesluk skrev:
Gikk rett i en godt gjemt fotoboks selv her om dagen. Kom et slemt brev i posten med forespørsel om hvem som førte bilen og var ansvarlig for denne groteske ugjerning, det grovt kriminelle i å kjøre i 56 km. i en 50-sone. Da er det nok langt bedre å vingle inn på fortauet eller kjøre i ræva på syklisten foran, mens du holder øye på speedometeret... Lurer på hva ugjerningen takseres til - noen som har oppdatert prisliste??

Sleipe greier, de der 50-sonene som dukker opp midt på en 80 landevei.
Hvorfor er det ingen som kjøper seg en boks med signalrød maling, gjerne noe som lyser litt i mørke også, slik at folk faktisk ser fartsmålerutstyret? Man trenger ikke å spraye til linsene og blitzen (det er jo herverk og sabotasje), bare alt det andre. Grå kamuflasje er designet for å ta flest mulig til fordel for statskassen, ikke trafikksikkerhet!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Kva med berre å halde fartsgrensene. Det er jo det aller sikreste :-X

S

Slubbert

Gjest
Brasse skrev:
Hvis folk begynner med det kommer bare fartsgrensene til å bli satt ned.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.817
Torget vurderinger
0
Brasse skrev:
Nei det må dere fan ikke gjøre!! Skattene vil bli satt opp for å kompensere Staten for bortfallet i intekter. Som høytlønnet vil det ramme meg styggelig hardt!!

G

Gjestemedlem

Gjest
:( Tror jeg ligger dårlig an. I Gp-4027 kan man lese:

03.6

INSTRUKS FOR BRUK AV LASER FARTSMÅLER

4. Gjennomføring av kontroll
Ved fartskontroll kan den praktiske kontrollen utføres av èn tjenestemann eller i samarbeid med stoppost(er). I oppsetting med stoppost ledes kontrollen normalt av kontrollposten.

Måleresultat som fører til reaksjon, skal straks skrives på loggskjema før ny måling blir foretatt.
---

Enste håpet mitt er vel da hvis gubben var opptatt med å notere noen andre i det jeg kjørte forbi, men det er nok å tro på julenissen frykter jeg.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
:( Tror jeg ligger dårlig an. I Gp-4027 kan man lese:

03.6

INSTRUKS FOR BRUK AV LASER FARTSMÅLER

4. Gjennomføring av kontroll
Ved fartskontroll kan den praktiske kontrollen utføres av èn tjenestemann eller i samarbeid med stoppost(er). I oppsetting med stoppost ledes kontrollen normalt av kontrollposten.

Måleresultat som fører til reaksjon, skal straks skrives på loggskjema før ny måling blir foretatt.
---

Enste håpet mitt er vel da hvis gubben var opptatt med å notere noen andre i det jeg kjørte forbi, men det er nok å tro på julenissen frykter jeg.
Ups....
gutta skrev som f... i deg jeg passerte sakte forbi dem.....

Men hva har de av bevis- annet enn en skrevet logg?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.817
Torget vurderinger
0
Hva var fartsgrensen? Hvor fort mener du at du kjørte? Hadde du brutt grensen ville du blitt stoppet med en gang, så enkelt er det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Hva var fartsgrensen? Hvor fort mener du at du kjørte? Hadde du brutt grensen ville du blitt stoppet med en gang, så enkelt er det.
60. Jeg kjørte for fort, derom ingen tvil, tipper 75+ kanskje (tunnelen opp til puddefjordsbroen). Og slik jeg leser instruksen kan laserkontroll utføres av 1 person og uten stoppost. Regner med 4200 eller 6500 kr i forelegg.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
60. Jeg kjørte for fort, derom ingen tvil, tipper 75
Ditto her.....men kanskje jeg oppdaget dem tidsnok.
Var altså ingen stoppepost etter målingsposten.
(vi snakker altså om to forskjellige steder i landet- Deph og jeg)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
realist skrev:
-
Hvorfor er det ingen som kjøper seg en boks med signalrød maling, gjerne noe som lyser litt i mørke også, slik at folk faktisk ser fartsmålerutstyret? Man trenger ikke å spraye til linsene og blitzen (det er jo herverk og sabotasje), bare alt det andre. Grå kamuflasje er designet for å ta flest mulig til fordel for statskassen, ikke trafikksikkerhet!
Fordi vi har et ekte stasi-politi, og norge er en politistat.

Arne K

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.492
Sted
Østfold
Ser at noen fikk 1600 for å kjøre i 58 i 50-sone. Kjenner jeg føler meg ekstra urettferdig behandlet da jeg for et par år siden fikk 2300 for å kjøre i 78 i 70-sone (ja, selvsagt 200meter og 1cm etter 70-skiltet). Pr definisjon er jo forseelser ved 60-sone og nedover mer alvorlige enn tilsvarende for 70-sone og oppover.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Snickers-is skrev:
Ser at noen fikk 1600 for å kjøre i 58 i 50-sone. Kjenner jeg føler meg ekstra urettferdig behandlet da jeg for et par år siden fikk 2300 for å kjøre i 78 i 70-sone (ja, selvsagt 200meter og 1cm etter 70-skiltet). Pr definisjon er jo forseelser ved 60-sone og nedover mer alvorlige enn tilsvarende for 70-sone og oppover.
Urettferdig om man alltid med unntak av disse hendelsene holder seg klart til fartsgrensene. Sørger selv for at det er rettferdig at jeg blir tatt fra tid til annen - surt når det skjer men vel fortjent.
Iofs rart, når politiet for en gangs skyld gjør en god jobb teknisk sett så vil vi ikke at de skal gjøre en god jobb.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Fartsgrenser finnes ikke - bare førerkortgrenser ;D

Og når noen nevnte GPS og kameravarsling er jeg spent på hvor lenge den funksjonen har noen hensikt. Har dukket opp et par plasser på østlandet med falsk varsling, og hvor lenge går det før "feil" personer finner ut at de kan melde inn koordinater til fake fotobokser i hytt og pine?

Det er er forøvrig ikke en bot, men forenklet forelegg.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Slubbert skrev:
Brasse skrev:
Hvis folk begynner med det kommer bare fartsgrensene til å bli satt ned.
Det forskningsresultater har jeg også fått med meg. Lurer på om det ikke sto i Donald NR 4 i 1963.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Spiralis skrev:
Brasse skrev:
Nei det må dere fan ikke gjøre!! Skattene vil bli satt opp for å kompensere Staten for bortfallet i intekter. Som høytlønnet vil det ramme meg styggelig hardt!!
Fattighuset neste? :D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.602
Tja ...kjører man i 80 er det safe. Kjører man i 85 er det livsfarlig ....

S

Supertramp

Gjest
Snickers-is skrev:
Pr definisjon er jo forseelser ved 60-sone og nedover mer alvorlige enn tilsvarende for 70-sone og oppover.
Men selvfølgelig - staten har jo logikk :)

Kjøper man 10 DVD'er fra utlandet og det sendes i én pakke, har du værsågod å betale mva/tollbehandlingsgebyr (forutsatt at totalpris eks frakt er over kr 200).
Om avsender sender i 10 enkeltpakker, da slipper du

Men det var uansett én og samme bestilling......

:) :)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Snickers-is skrev:
Det tror jeg du har god grunn til Snickers. 78 i 70 sone skulle gi 1600 kr etter dagens satser. Tviler på at de er redusert fra et par år tilbake.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html#1

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
637
Torget vurderinger
6
Høye bøter men så lenge en beholder lappen klarer man seg alltid.

Lappen ryker når du kjører 40 % over lovlig fartsgrense, etter fradrag for sikkerhetsmargin (normalt 3-4 km).

Fikk NOK 4.600,- for 85 km i 60 sone for noen år siden. En km til og lappen hadde gått med også... 8)

N

nb

Gjest
slowmotion skrev:
Tja ...kjører man i 80 er det safe. Kjører man i 85 er det livsfarlig ....
Sjåfører som konsekvent kjører litt over fartsgrensen er visstnok en høyrisikogruppe. Om det er fordi de kjører litt over fartsgrensen eller fordi det at de alltid kjører litt over fartsgrensen forteller noe generelt om deres holdning til trafikk er dog en annen sak.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Det viktigste er vel at man ikke er alene i trafikken....
Ligger man 5 over så betyr det noen meter ekstra om man skulle bli nødt å foreta en nødbremsning.
Men dette trenger man vel ikke å evne ;)

N

nb

Gjest
ansepe74 skrev:
Det viktigste er vel at man ikke er alene i trafikken....
Ligger man 5 over så betyr det noen meter ekstra om man skulle bli nødt å foreta en nødbremsning.
Men dette trenger man vel ikke å evne ;)
Tja, i enkelte situasjoner spiller det nok en rolle, men jeg ville anta at det heller er fordi sjåfører som alltid kjører litt for fort generelt er litt mer risikovillige og aggresseive i kjørestilen og dermed har høyere risiko. En jeg kjenner i polititet var på kurs med UP eller hvem det nå var om dette, og ulykkesrisikoen er visstnok mye høyere hos de som alltid kjører litt for fort og det er grunnen til at det er en gruppe det skal etterstrebes å ta i fartskontroller.

Topp Bunn