Fartsbot

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
12
For et par år siden ble jeg målt med laser etter en forbikjøring da jeg ikke reduserte farten i særlig grad etter forbikjøringen. Hun som vinket meg inn innledet med "Egentlig har du mistet lappen .....". Usikkerhet på 3 km/t gjorde at jeg ble stående med 115 km/t i 80-sone hvilket innebar at jeg beholdt lappen uten margin da lappen ryker på 116 km/t. Jeg ble belønnet med det største forelegget de hadde på menyen og 2 prikker som bonus. Man blir ergelig og synes ikke konsekvensen står i stil med lovbruddet etter en sånn hendelse. Etter kanskje 10-15 minutter irritasjon gjorde jeg meg ferdig med episoden, det er greit å sortere vekk slikt så fort som mulig. Vel hjemme la jeg giroen til betaling i nettbank og lot hele greia være historie.

Poenget med historien er at jeg har ingen andre å skylde på, det var ingen formildende omstendigheter i situasjonen og politiet gjorde jobben sin som de er satt til. Jeg tar da selvfølgelig konsekvensene for det jeg har gjort. Det synes jeg er en selvfølge når man gjør noe dumt, æreskjær som man er.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Godt de ikke klokket meg da jeg hadde 270 ut av Nordby-tunnellen da, da ryker vel lappen garantert...

N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Godt de ikke klokket meg da jeg hadde 270 ut av Nordby-tunnellen da, da ryker vel lappen garantert...
Du får nok også et lengre opphold på statens regning og må vente veeeeeeeeldig lenge før du kan ta lappen på nytt. Etter min mening burde du aldri fått den tilbake heller.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Godt din mening ikke teller, da! ;D ;D Og strikker er til for å strekkes. Ellers hadde de ikke vært lagd av gummi.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.817
Torget vurderinger
0
Har aldri før hørt om noen som har fått bot etter laserkontroll hvis de ikke er blitt stoppet på stedet. Du har ingen plikt til å oppgi hvem som kjørte bilen og uten foto finnes der ikke mye bevis. Skilte kunn jo ha vært falske også. nei når du ikke ble stoppet der og da slipper du med dårlig samvittighet! Vanlig rutine er at han som foretar laserkontroll går ut i veibanen og stopper deg før du har passert ham.

Jeg ble stoppet på det viset i 90 sone i 115 kmt ( fartsholder og GPS så det var helt bevisst fra min side. ) men slapp med "gardinpreken" og advarsel da det denne dagen var bestemt at bøtelegging skulle foregå på et noe høyere overskridelsesnivå. Som et offer til fartskontrollgudene holdt jeg grensa nøyaktig resten av dagen! ;D

Men blir man stoppet/ får bot for å kjøre for fort er det faktisk fortjent! Enten bryter man grensa bevisst slik jeg gjorde FY!! eller så gjør man det ikke bevisst og kjører rundt i trafikken i sløv tilstand FY FY !! Synes selv det er værre!! Eller så følger man ikke med tilstrekkelig til å se kontrollen i tide, også FY! Mao det finnes egentlig ikke unskyldninger som er gode nok hvis man blir tatt, så greit er det! OK nødrett gjelder her også, ble klokket i 110 kmt tett bak ambulanse under utrykkning i 50 sone, i merket legevaktbil uten blålys. Da brukte de hodet og stoppet meg ikke. I dag er legevaktbilene uniformerte med blålys så situasjonen er ikke så aktuell lenger.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.492
Sted
Østfold
pengesluk skrev:
Sist jeg sjekket var det dødsstraff for den hastigheten. Imidlertid kan man få leve videre ved å gi fra seg alle verdigjenstander, samt all fremtidig inntekt til regjeringens årlige julebord.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.602
Blir man tatt for å kjøre over fartsgrensen så er det bare å betale og se glad ut, det er jo greit nok.

Vedr. trafikkfarlig, så er vel de værste de som kjører i 70 enten det er 60-grense eller 80- grense.
De er det mange av der hvor jeg bor.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.492
Sted
Østfold
Når jeg for eksempel kjører E39 fra stavanger til kristiansand er det mye av det der. Folk som har 200 biler bak seg fordi de skal kjøre akkurat slik at de klarer å holde igjen trafikken, men gir altså på litt om det skulle slumpe til å være en forbikjøringsmulighet. Det er da jeg lurer på hvilke ideer som ligger bak politiets prioriteringer mtp trafikksikkerhet.

Sist jeg kjørte der lå jeg bak en mercedes i 65-70 i 80-sona, LENGE. Så kom endelig en liten oppoverbakke med 3 felt, og med fullastet bil klarte jeg å komme opp i 120 før jeg måtte gi meg, mercen hadde nemlig enda høyere hastighet, før det var slutt på 3-felten...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.817
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
Når jeg for eksempel kjører E39 fra stavanger til kristiansand er det mye av det der. Folk som har 200 biler bak seg fordi de skal kjøre akkurat slik at de klarer å holde igjen trafikken, men gir altså på litt om det skulle slumpe til å være en forbikjøringsmulighet. Det er da jeg lurer på hvilke ideer som ligger bak politiets prioriteringer mtp trafikksikkerhet.

Sist jeg kjørte der lå jeg bak en mercedes i 65-70 i 80-sona, LENGE. Så kom endelig en liten oppoverbakke med 3 felt, og med fullastet bil klarte jeg å komme opp i 120 før jeg måtte gi meg, mercen hadde nemlig enda høyere hastighet, før det var slutt på 3-felten...
Slike burde nok fått nakkeskudd umiddelbart, uten rettergang!! :mad:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Som emigrert sørlending kan jeg bare meddele at de trenger ikke farsgrenser der nede. Uansett hvordan man snur og vrir på det så har bilene først i køen enten sørlandsskilt eller rogalandsskilt, og er det gjerne en bil fra rogaland. Dessuten liker visstnok folk der nede å kjøre sammen - et slags samhold og derfor flokker de seg sammen i en lang rekke - og kjører jenka - med andre ord i rykk og napp. ;D

Ikke rart at folk fra de steder hvor det er mye trafikk og dermed økt sjangse for at man tenker litt effektivt blir utolmodige. Kombinert med det som må være norges mest aktive distrikt når det kommer til UP så må ting gå galt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ble stoppet i 140 på vei fra Gardermoen mot Oslo av en sivil bil med gjennomsnittsmåler. Etter å ha forklart meg at jeg var kriminell, gikk betjenten tilbake til partneren som satt i bilen for å sjekke hastigheten på måleren, bare for å oppdage at vedkommende ved et uhell hadde nullstilt måleren. ;D
Det var en svært irritert tjenestemann som sendte meg videre mot Oslo. 8)

Dagen etter, på E18 rett forbi Asker, ble jeg nok en gang stoppet av en sivilist. Jeg hadde kjørt for fort, og stålsatte meg for at nå var flaksen brukt opp. Vedkommende smilte vennlig og sa: God formiddag, jeg ser du har dårlig tid, så jeg vil bare gjøre oppmerksom på at vi har fartskontroll like her borte. Ha en fin tur videre.

Ja, det finnes noen av dem.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
nb skrev:
wilbur-x skrev:
Det sier ikke noe om hvor mange kilometer jeg faktisk hadde kommet iløpet av den avbrutte timen.
Det er også fullstendig irrelevant. Jeg regner med at du skjønner at meter/sekund og kilomter/timen forteller akkurat det samme om du skalerer riktig mellom dimensjonene. (dvs deler med 3.6 for å kommer fra km/t til m/s). Velg fritt fra listen under om du ikke liker kilomter pr time

Nautiske mil pr minutt
Millimeter pr kvarter
Fot pr halvtime
Yards pr sekund
Alen pr døgn
Lysår pr tiår

Mange muligheter.

Hender det forresten at du er skikkelig gær'n en dag og sier at du veier X kg når det riktige er at du har en masse på X kg? Vekt måles i Newton i fysikken, ikke i kilogram. Masse, derimot, måles i kilogram.
Da forstår jeg at du er av typen som melder at du skal kjøpe ett kilo epler (1000 stk).
Finnes det skuddpremie på fotobokser? (Utbetalt i norske kroner ?)
Tøys tilside:
Jeg kjenner en patruljemann som sparte en alenemor for boten og bad henne investere i et barnesete istedet. Vedkommende fikk refs av sin overordnede...

N

nb

Gjest
wilbur-x skrev:
Tøys tilside:
Jeg kjenner en patruljemann som sparte en alenemor for boten og bad henne investere i et barnesete istedet. Vedkommende fikk refs av sin overordnede...
En fornuftig mann, men neppe forenelig med stillingsinstruksen hans... det er greit å overlate ting til skjønn når folk er fornuftige, men farlig å la for mye være opp til den enkeltes vurdering, folk kunne jo finne på mye rart da. Søstern min og noen veninner slapp fartsbot i Italia bare de lovde å ringe poltimannen neste gang de hadde festligheter;)

Var et leserinnlegg i VG der en fyr hadde fått bot for å ha kjørt inn i kollektivfeltet et par hundre meter for tidlig da han skulle ta av fra E18 og opp på Bygdøy-lokket. I et indignert leserinnlegg i VG lurte fyren på hvordan politiet kan klage på manglende ressurser når de hadde anledning til å la 4 (ja, fire!) tjenestemenn stå å passe på om noen svinge inn litt for tidlig når de skulle av motorveien.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Søskenbarnet mitt blei tatt i 200 kmt i 60-miles sone i mørkaste Texas. Valget var 50$ i bot eller ei natt i kasjotten. Sidan dei ikkje hadde kontanter blei det ei natt i cella. Følgende morgon var det felles frukost med sherrifen, kona hans, glovarm kjelekaffe, egg og bacon. ;D

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Politiet burde helt klart fokusert på "gammelmans" kjøring.
Jeg kjører 11 mil daglig på landevei og ser veldig mye "idiot" kjøring. Mange av disse situasjonene oppstår nettop pga de som skal safe med 70 kmt kjøring i 80/60 sone med nedbremsning i svingene. Den verste situasjonen jeg har sett var noe jeg antar var en ungdom med dårlig erfaring som antageligvis undervurderte sprekheten i sin egen bil da han la seg ut for å kjøre forbi på rettstrekning med motgående møtende bil. Vi var ca 15 i køen og jeg som nummer 3. han lå forran meg og måtte altså forbi 2 biler. Vi lå i 70 og dette tok han sjangsen på. Jeg som erfaren sjåfør skjønte at dette ikke ville gå og forberedte meg på kollisjon forran i køen. Resultatet var milimeter fra kollisjon. Bilene forran råbremset hardt samt møtende måtte legge seg i kanten.
Alle slapp unna denne gang.
Dette var altså på rettstrekke med klar sikt og møtende bil noe jeg syns er meget skjerpende. Selvfølgelig la jeg merke til at møtende var en bil med far, mor og unger i baksetet. hadde vedkommende som låg først i køen kjørt 10-15 killometer fortere og holdt flyt hadde dette antagelighvis ikke skjedd og ikke risikert livet til denne barnefamilien. Jeg tar på langt nær råkjøreren i forsvar, men grunnlaget i forbikjøringen lå hos første bil i køen.
Konklusjonen må vere; SKJERPINGS FOLKENS!

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Det er andre boller i Nederland, der ble jeg stoppet i 280 av en mc-polis på motorveien. "Way over two hundred" sa han da han omsider fikk tatt meg igjen. Syns ikke jeg kunne svare annet enn ja til det spørsmålet. Så snakket han noe om en gigantbot, men det endte til slutt med at jeg bare fikk litt tilsnakk og "kjør pent videre".
Hadde politibetjenten tatt en røyk eller to for mye eller var det andre årsaker til at jeg fikk lov til å kjøre videre?

Her i landet hadde jeg vel blitt lagt i jern og havnet på diverse førstesider.(som mange av dere sikkert syns jeg hadde fortjent)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.985
Det er litt betenkelig at folk anser den største faren ved å kjøre for fort er "å bli tatt" Det samme gjelder for såvidt beltebruk og mobilbruk i bil.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Hvor mange ulykker skjer årlig på grunn av konstant overvåking av speedometer, for ikke å bli tatt i fartskontroll?

Hvor mange kollisjoner skjer årlig på grunn av kraftig nedbremsing etter å ha fått øye på en laserfekter fra UP?

Jeg er av den oppfatning av at det er andre ting enn speedometeret som skal følges med på når jeg kjører. Hvilken fart som er hensiktsmessig kan i de aller fleste tilfeller velges høvelig ut ifra veibane, bredde, sikt, dekk, bil og føre. Nå tenker jeg selvfølgelig mest på landeveier, og forkjørsveier.

Det at vi har 90 på de aller fleste 4-felts motorveier her i landet er rett og slett latterlig. Med en slik veibredde begynner du ikke å kjøre fort før du er oppi godt og vel 140.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
.Marcus skrev:
Hvor mange ulykker skjer årlig på grunn av konstant overvåking av speedometer, for ikke å bli tatt i fartskontroll?

Hvor mange kollisjoner skjer årlig på grunn av kraftig nedbremsing etter å ha fått øye på en laserfekter fra UP?
Garantert eit ubetydelig lite antall i forhold til ulykker grunnet høg fart.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.492
Sted
Østfold
Ulykker skjer vel i all hovedsak grunnet tankeløs kjøring, feilberegning osv. Fartsgrensene er ikke der først og fremst for å forhindre ulykker men for å redusere omfanget, samt å sette oppmerksomheten i stil med aktiviteten som kan forventes å være i området.

En av de dummeste delene av den norske veipolitikken er at det er svært mange steder der bilførerne føler fartsgrensene er fullstendig usaklige. Enten fordi de er inkonsekvente (nei, fartsgrensene gjenspeiler ikke risikoen i området på en god måte. For eksempel vil et antall 70-soner på en gitt strekning gi en illusjon av at det er svært lite farlig i 80-sonene), eller fordi veien er lagt på en måte som er fullstendig uhensiktsmessig i forhold til trafikktettheten på stedet.

Min mening om emnet er at vi ligger skammelig på etterskudd med veibygging, og at dette burde vært finansiert over den ordinære skatteseddelen.

Når finansdepartementet fikk oppjustert satsene for fartsoverskridelser fordi de ikke oppnåde budsjett sier det noe om intensjonene med dagens ordninger.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Sikkert noen kvinnfolk og menn med hatt. Resten av oss utvikler faktisk en følelse v rattet som heter " opplevd hastighet" Siden du lurer på det, antar jeg at du ikke har sertifikatet.

I gaten hvor jeg bor ligger det en barnehage i enden. Mine barn benytter denne, så jeg kjenner majoriteten av foreldrene som passerer gaten med bil. Likevel har jeg liggende i enden av min innkjørsel, en stabel med kulestener som er reservert til de som kjører forbi mitt hus altfor fort. Har heldigvis ikke fått bruk for de enda, da de fleste demper farten etter en myndig korreks og en pekefinger.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
nb skrev:
pengesluk skrev:
Du får nok også et lengre opphold på statens regning og må vente veeeeeeeeldig lenge før du kan ta lappen på nytt. Etter min mening burde du aldri fått den tilbake heller.
Enig!!
Vi snakket om mindre overtredelser av fartsgrensene, ikke Kamikaze-kjøring!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Sikkert noen kvinnfolk og menn med hatt. Resten av oss utvikler faktisk en følelse v rattet som heter " opplevd hastighet" Siden du lurer på det, antar jeg at du ikke har sertifikatet.
Neida, han hører bare fortsatt til gruppen som holder ulykkesstatistikken høyest, de altfor unge bilførerne. Egentlig burde ikke menn under 25 få lov til å forlate parkeringsplassen, eventuelt kun få lov til å kjøre biler med hastighetssperre/mopedbil. De har som den unges innlegg viser enda ikke utviklet sanser som er nødvendige for å være en trygg trafikant. He he he he ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.583
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nb skrev:
wilbur-x skrev:
Det sier ikke noe om hvor mange kilometer jeg faktisk hadde kommet iløpet av den avbrutte timen.
Det er også fullstendig irrelevant. Jeg regner med at du skjønner at meter/sekund og kilomter/timen forteller akkurat det samme om du skalerer riktig mellom dimensjonene. (dvs deler med 3.6 for å kommer fra km/t til m/s). Velg fritt fra listen under om du ikke liker kilomter pr time

Nautiske mil pr minutt
Millimeter pr kvarter
Fot pr halvtime
Yards pr sekund
Alen pr døgn
Lysår pr tiår

Mange muligheter.

Hender det forresten at du er skikkelig gær'n en dag og sier at du veier X kg når det riktige er at du har en masse på X kg? Vekt måles i Newton i fysikken, ikke i kilogram. Masse, derimot, måles i kilogram.
Du glemte furlongs per fortnight. Hendig måleenhet, hvis du skal måle toppfarten på hagesnegler.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.817
Torget vurderinger
0
.Marcus skrev:
Blandt annet av den grunn har man fartsholder, cruise control, i bilen ! :D

.Marcus skrev:
Når du har levd like lenge som enkelte av oss andre vil du forhåpentligvis har lært litt om livets og tingenes iboende faenskap! Da vet du at han som kjører foran deg er en suicidal tullebukk som garantert kommer til å foreta en bråbremsing med ønske om at du skal flytte inn i bagasjerommet i bilen hans! Av den grunn holder du god avstand til bilen foran, hvis du da har tatt konsekvensen av den lærdom livet gir deg. på den måten unngår du å kjøre inn i bilen foran! Og husk at den som kjører inn i bilen foran i 99,99% av tilfellene får æren av å bli utropt som skyldig! Med påfølgende bonustap......

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
12
Spiralis skrev:
Blandt annet av den grunn har man fartsholder, cruise control, i bilen ! :D
Jeg er skeptisk til bruk av slike elektroniske hjelpemidler som gjør at man blir litt mer uengasjert og mindre tilstedeværende under kjøring. Kanskje. Tilstedeværelse er en veldig viktig faktor ifm trafikksikkerhet. Nedsløvende komfortdetaljer kaaaan virke motsatt.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
wilbur-x skrev:
Jeg ble stoppet og møtt med påstand om at jeg hadde kjørt i 95 km i timen.
Dette ble selfølgelig benektet da jeg ikke hadde kjørt mer enn i et kvarter.
Hvorfor holder man seg ikke til meter pr. sekund som er det korrekte ???
Helt konge ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.602
Egentlig så driter jeg i hvor fort folk kjører.
Det er perfekt hvis de som ligger foran meg kjører fortere enn jeg gjør,
og de som legger bak meg kjører langsommere.
Men jeg misliker meget sterkt alle som snakker i mobilen eller tekster mens de kjører.
Og de som ligger kloss oppi ræva på meg.
Og alle som parkerer i venstrefila.

S

Stereo_Mono

Gjest
Brasse skrev:
.Marcus skrev:

Garantert eit ubetydelig lite antall i forhold til ulykker grunnet høg fart.
Selv om jeg er bare 33 er det mulig jeg er helt bestefar her.
Bruker selv cruisecontrol flittig på lengre turer. Stiller denne høyere en fartsgrensen, men aldri mere en maks 10km/h over på de høyere fartsgrenser. Det er jo en hvis slingringsmonn mellom bilen og laserkontroll, så maks 10km/h over på cruise i min bil skal være trygt. Ikke vet jeg om andre, men jeg trives forsåvidt helt greit i de hastighetene.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
slowmotion skrev:
Egentlig så driter jeg i hvor fort folk kjører.
Det er perfekt hvis de som ligger foran meg kjører fortere enn jeg gjør,
og de som legger bak meg kjører langsommere.
Men jeg misliker meget sterkt alle som snakker i mobilen eller tekster mens de kjører.
Og de som ligger kloss oppi ræva på meg.
Og alle som parkerer i venstrefila.
Tenker umiddelbart på trailere som ligger i 99km/t i venstrefila, og kjører forbi en buss som holder 98,99km/t. Tar jo helt fra Maura til Oslo før den traileren endelig er forbi. I mellomtiden har det vært halsbrekkende kjøreforhold i køen bak disse to - av bilister det koker over for...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.583
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
.Marcus skrev:

Jeg er av den oppfatning av at det er andre ting enn speedometeret som skal følges med på når jeg kjører. Hvilken fart som er hensiktsmessig kan i de aller fleste tilfeller velges høvelig ut ifra veibane, bredde, sikt, dekk, bil og føre. Nå tenker jeg selvfølgelig mest på landeveier, og forkjørsveier.

Det at vi har 90 på de aller fleste 4-felts motorveier her i landet er rett og slett latterlig. Med en slik veibredde begynner du ikke å kjøre fort før du er oppi godt og vel 140.
Jeg har aldri hørt om at noen av delene faktisk har skjedd. I det andre tilfellet ville det vært den bakenforkjørendes ansvar å holde tilstrekkelig avstand til å kunne stoppe selv om bilen foran plutselig hugger i bremsene. For eksempel om det skulle komme en unge eller en elg ut i veien. Da ville ihvertfall jeg stått mye hardere på bremsene enn om jeg så en UP-fyr oppi skråningen. Det er for sent å bremse når du ser laseren.

Ellers kan jeg være noe mer enig i synspunktet på fartsgrenser. Min kjepphest er at det er meningsløst å ha samme fartsgrense sommer og vinter. Hvis det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 100 km/t på tørr asfalt, så burde man ikke kjøre fortere enn 75 på våt vei og noen-og-femti på "godt vinterføre" for at bremsestrekningen skal være omtrent like lang. Motsatt, hvis det virkelig er forsvarlig å kjøre i 100-120 på isete motorvei, slik jeg ser mange eksempler på hver vinter, så er det like forsvarlig å kjøre i 190-240 på tørr asfalt. Etter min mening er det ren galskap.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Fartsbot eller strømregning... den ene er forutsigbar, den andre er sannsynlig.
(Selv om det er år imellom man begår en slik forferdelig glipp).
Strømregningen er man beredt til å betale, den andre kostnaden kan du sette av midler til i et fartsbotfond. (Er fond skattefritt?).
Har du venner som ikke kjører med inkontinens, DKW og hatt, kan dere jo sette av penger i et felles fond.
Et år uten fartsbot kan settes av til neste års fond eller feires med en aften med øl og bacalao.

S

Supertramp

Gjest
wilbur-x skrev:
Fartsbot eller strømregning... den ene er forutsigbar, den andre er sannsynlig.
(Selv om det er år imellom).
Strømregningen er man beredt til å betale, den andre kostnaden kan du sette av midler til i et fartsbotfond. (Er fond skattefritt?).
Har du venner som ikke kjører med inkontinens, DKW og hatt, kan dere jo sette av penger i et felles fond.
Et år uten fartsbot kan settes av til neste års fond eller feires med en aften med øl og bacalao.
.....eller man kan bruke det tenkte fartsbotfondsmånedsbeløpet til CD plater og heller kjøre innenfor hastighetsgrensene :) :)
Og underveis kan man kose seg med masse god musikk i bilen.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.817
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Jeg er skeptisk til bruk av slike elektroniske hjelpemidler som gjør at man blir litt mer uengasjert og mindre tilstedeværende under kjøring. Kanskje. Tilstedeværelse er en veldig viktig faktor ifm trafikksikkerhet. Nedsløvende komfortdetaljer kaaaan virke motsatt.
Var faktisk helt enig det resonementet tidligere. Men nå ser jeg at kombinasjonen cruise controll og automatgir frigir mental kapasitet som kan benyttes til større overvåkenhet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Trondmeg skrev:
Var faktisk helt enig det resonementet tidligere. Men nå ser jeg at kombinasjonen cruise controll og automatgir frigir mental kapasitet som kan benyttes til større overvåkenhet.
Faktisk enig i det. Jeg merker hvor mye mer jeg fikk med meg den tiden jeg kjørte Tahoe, og det har ikke bare med størrelsen på bilen å gjøre.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
12
Gearing tar da ikke oppmerksomhet bort fra kjøringen, men er en essensiell del av den. Automat gjør meg mindre engasjert. Gi meg diesel, automat og cruisekontroll så setter jeg meg heller i baksetet for å sove ;). Jeg liker bensin, manuell og morsomme kjøreegenskaper med sæpreg og personlighet. Det siste er mangelvare på markedet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.583
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
Gearing tar da ikke oppmerksomhet bort fra kjøringen, men er en enessensiell del av den. Automat gjør meg mindre engasjert. Gi meg diesel, automat og cruisekontroll så setter jeg meg heller i baksetet for å sove ;). Jeg må ha bensin, manuell og morsomme kjøreegenskaper. Det er knappast å få lenger.

Skaff deg en Mazda MX-5. Essensen av bilkjøring.

Du dobbeltclutcher med mellomgass samtidig som du bremser før svingen, grovstyrer med rattet inn i svingen, balanserer på gassen mellom over- og understyrt gjennom svingen, og akselerer ut av svingen med full gass mens du nyter innsugslyden fra motoren. Så gjør du det en gang til i neste sving, og i neste, og neste...

Bilen er så liten, motoren så svak og dekkene så smale at du får orntli' racingfølelse i 70-80 km/t på asfalterte bygdeveier. Edit: Når jeg tenker etter, har jeg fått fartsbøter i alle de andre bilene jeg har eller har hatt, men ikke i MX-5'en.

Vedlegg

Topp Bunn