Bil, båt og motorsykkel Fart, fartsgrenser og sånt i trafikken

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.118
Antall liker
3.245
Torget vurderinger
1
En observasjon jeg har gjort meg over lengre tid er at mange ikke følger skilting av redusert hastighet, det være seg midlertidig ved veiarbeid eller permanent. Som noen kanskje husker har jeg kjørt litt bil nå rett før påske, bla over Sognefjellet og Valdresflyet, og som alle andre steder er det strekninger med redusert hastighet forbi tettbebyggelse, butikker, skoler, barnehager og annet. Spesielt når man kjører lengre strekninger som nevnte tur, oppdager man lettere interessant adferd blant medtrafikanter. Som f.eks at strekninger med redusert hastighet kommer det raskt biler opp bak hvis man overholder hastigheten på stedet, og noen ganger blir man også forbikjørt. Når redusert hastighet er over og man er tilbake til 80km/t (vanligvis), så blir bilene bak lenger og lenger bak til den grad at man knapt ser dem på lengre ved åpne strekninger, men når man så kommer til neste sted med redusert hastighet, så kommer de tilbake og ligger helt opptil bak igjen, og gjentar seg igjen. Som nevnt kan også bli passert på steder med redusert hastighet, for deretter å nå de igjen når strekningen med redusert hastighet er over. Så det er ikke det at de har det utpreget travelt heller.

Nå er jeg ikke noe dydsmønster når det kommer til hastighet og trafikkregler ellers, ligger ofte litt over, men jeg forsøker etter beste evne å tilpasse farten etter skilting av redusert hastighet, da disse er ikke satt opp ved en tilfeldighet.

Jeg er ikke ute etter å ta noen, eller å henge ut noen, men er genuint interessert i forstå hvilke tankerekker og slutninger som er gjort når man gjentakende ligger 20-30 km/t over når det av ulike årsaker er redusert hastighet over kortere eller lengre strekninger som om skiltingen ikke eksisterer, da de like gjerne fortsetter i samme hastighet når det er slutt på redusert hastighet.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Det er mange som kjører i konstant fart uansett. Når de er på tur kjører de i 70 uansett om det er 90, 80,60 eller 50 fartsgrense. Unntaket er tuneller - da går det i 50.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er vel noe situasjons og personbetont. Ute i distriktene har vi veier som ikke burde hatt mer enn 60, og andre steder, som her jeg bor, har vi snorrette strekninger på flere kilometer, som godt hadde tålt både 90 og 100. En kompis av meg var langt oppi 30-åra før han tok lappen og kjøpte bil, så da fleska han likegodt til med en rimelig heftig GTI. Han pleide å si at han kjørte "med moms"... Jeg er vel litt der jeg også, men så var det å avpasse etter forholdene, og det er vel det største problemet. Jeg opplever ofte å bli forbikjørt på dårlig føre, og da gjerne av yngre herrer i gamle Audaer eller kebabtraller, - eller enda verre - utenlandske vogntog på speilblanke dekk.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
fartsholder/cruise control på 80... Legger ikke merke til lavere fartsgrense.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Ja, det er sant. Setter fartsholderen på 80, slik at bilen holder konstent ca 72-73 km/t og justerer ikke etter fartsgrensen.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
En observasjon jeg har gjort meg over lengre tid er at mange ikke følger skilting av redusert hastighet, det være seg midlertidig ved veiarbeid eller permanent. Som noen kanskje husker har jeg kjørt litt bil nå rett før påske, bla over Sognefjellet og Valdresflyet, og som alle andre steder er det strekninger med redusert hastighet forbi tettbebyggelse, butikker, skoler, barnehager og annet. Spesielt når man kjører lengre strekninger som nevnte tur, oppdager man lettere interessant adferd blant medtrafikanter. Som f.eks at strekninger med redusert hastighet kommer det raskt biler opp bak hvis man overholder hastigheten på stedet, og noen ganger blir man også forbikjørt. Når redusert hastighet er over og man er tilbake til 80km/t (vanligvis), så blir bilene bak lenger og lenger bak til den grad at man knapt ser dem på lengre ved åpne strekninger, men når man så kommer til neste sted med redusert hastighet, så kommer de tilbake og ligger helt opptil bak igjen, og gjentar seg igjen. Som nevnt kan også bli passert på steder med redusert hastighet, for deretter å nå de igjen når strekningen med redusert hastighet er over. Så det er ikke det at de har det utpreget travelt heller.

Nå er jeg ikke noe dydsmønster når det kommer til hastighet og trafikkregler ellers, ligger ofte litt over, men jeg forsøker etter beste evne å tilpasse farten etter skilting av redusert hastighet, da disse er ikke satt opp ved en tilfeldighet.

Jeg er ikke ute etter å ta noen, eller å henge ut noen, men er genuint interessert i forstå hvilke tankerekker og slutninger som er gjort når man gjentakende ligger 20-30 km/t over når det av ulike årsaker er redusert hastighet over kortere eller lengre strekninger som om skiltingen ikke eksisterer, da de like gjerne fortsetter i samme hastighet når det er slutt på redusert hastighet.
Jeg har gjort samme observasjon i en årrekke og stiller samme spørsmål som deg. Tror kanskje det kommer av mangel på interesse for både bil og trafikk, skal bare fra a til å. Mange kjører nok med hodet en helt annen plass enn i trafikken. Selv synes jeg at det meste av hodet trengs for å kjøre både godt, jevnt og behagelig for passasjerer og ikke minst for å få med seg all skilting. Varierer selvsagt etter hvor en kjører.

Hilsen interessert i både bil og trafikk!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det burde være noe som heter trafikal intelligens....
Sinnsykt mange der ute som har store mangler i så måte. Problemer med å lese trafikk, problemer med plassering, problemer med å vurdere vei- og føreforhold, problemer med å skape/holde flyten i trafikken...... Slikt liker jeg dårlig å kjøre bak....

mvh
Proffen
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.919
Torget vurderinger
24
Jeg undres over hvordan man setter fartsgrensene en del steder. Du kjører igjennom et område med boliger, fartsgrensen settes med, så skrus den opp igjen, men fortsatt er det boliger som ligger tett på. Jeg synes det er en del rare fartsgrenser rundt om, og det går like mye i retning av at de skulle vært lavere som at de skulle vært høyere.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Hvis jeg gidder å bruke den eminente Navigon (GPS) appen på Phonen varsler den on jeg havner i "ulØkka" og raser inn i annen sone med for høy fart. Det finnes dog flere rene appen sim gjør dette. Er normalt obs på påkommende endrede fartsgrenser men glipper skjer... noen ganger er fartsgrensene helt ute av rytme som nevnt...

En kan få kjøpt rene GPS varslere som varsler om fartsgrensene om en er "på tur"...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Jeg gjør ikke det. De som kjører som beskrevet gjør det.

Jeg har sjekket mitt speedometer. Det viser 4 km/t høyere enn korrekt fart ved 70 og 80, så jeg setter fartsholderen på 85 km/t i 80-sonen. Da kjører jeg 80-81 km/t. Justerer tilsvarende på andre hastigheter. I 100 km/t soner setter jeg til 106. I 60-soner setter jeg til 63.
Da tar jeg igjen veldig mange uten at jeg bryter fartsgrensen.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Så du justerer etter skiltene. Ikke på 80 okke som liksom. Fikk et inntrykk av det :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
Utenom tettbebyggelse som har 50 km/t eller mindre, er det antall avkjørsler over en viss strekning ( husker ikke) som bestemmer 60 eller 70...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Har gjort. Og bruker også disse fartsmålerne som står langs vegene.

NB: Det er ikke jeg som setter fartsholderen på 80. Jeg setter den slik at jeg faktisk kjører i 80 (eller litt over - ca. 81 eller 82 - da er jeg under feilgrensen til fotoboksene)
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Liker best at køre om Natten, da undgår jeg de fleste filt hatte:rolleyes:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg er ikke ute etter å ta noen, eller å henge ut noen, men er genuint interessert i forstå hvilke tankerekker og slutninger som er gjort når man gjentakende ligger 20-30 km/t over når det av ulike årsaker er redusert hastighet over kortere eller lengre strekninger som om skiltingen ikke eksisterer, da de like gjerne fortsetter i samme hastighet når det er slutt på redusert hastighet.
Syns det virker som det største problemet generelt sett i trafikken er at "alle" skal fortest mulig fram. Over alt, hele tiden.

En ting jeg irriterer meg over her jeg bor, er en lang og litt smal vei hvor jeg syns det omtrent akkurat er plass til to møtende biler. Fartsgrensa er 40 km/t, og det er fartsdempere i tillegg til at veien er i veldig dårlig forfatning. Den er også veldig trafikert av biler, og det er hele tiden fotgjengere og syklister som ferdes der, både skolebarn og andre.

Typisk er at når man møter biler der så er det noen av oss som stopper og venter hvis vi samtidig har gående langs veien på vår side, mens en god del andre aldri har tid til dette, og heller velger å presse seg fram mellom fotgjengerne og bilen for å spare ti sekunder. Marginene blir naturligvis mye mindre på den måten, særlig når mange kjører i overkant fort på veien som det er. Altså, det går å gjøre det på den måten, men jeg oppfatter det ikke på noen måte som trygt å sneie fotgjengere i 40 km/t og syns de som gjør det virker helt bevisstløse.

Ikke noe dydsmønster jeg heller, kjører ofte temmelig fort der jeg mener forholdene tillater det. Men noen steder mener jeg det bare er helt nødvendig å ta det med ro, og bruke den tiden det tar.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
På tørt føre på 4 felten kjører jeg ofte på grensa til beslag, synes det er helt grei hastighet, noe som også er std. nedover i Europa. Bilen (og jeg) trives fordømt godt i 130-140 km/t. Men på vått føre er jeg nede i 90-100, noen ganger lavere også selvfølgelig hvis det sprutregner. Og på veier med lavere fartsgrenser, pga. syklister, gående, kyllinger whatever er jeg mye mere nøye med å holde fartsgrensa, ofte jeg kjører saktere enn grensa også.
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.623
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Minsta og jeg var ute og kjørte en tur i dag og vi gjorde et lite ekspriment, vi hadde vært i Oslo og på veien utover igjen så sier jeg til minsta at hun skal telle antall biler som kjører forbi oss fra Klemetsrud og ut til Son, det er 80, 90 og 100 soner hele veien, vi la oss i 20 km/t over fartsgrensen hele veien utover, dvs at i følge GPS'en så går det da reelt i 93, 103 og ca 113 km/t........ gjett hvor mange som kjørte forbi oss på denne strekkningen ?....... den er kanskje 25 km lang.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.623
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Godt gjettet, men faktisk 62 stykker + en turistbuss, Flybussen, Go buss og Time expressen alle i 90 sonen hvor vi da reelt lå i 103 km/t........ og i 100 sonen ble vi forbikjørt av 2 biler med tilhengere hvor vi lå reelt i 113 km/t....... en bil med hemger har maks lovlig hastighet på 80 km/t uavhengig om det er 90, 100 eller 110 sone....... så folk har det travelt.
Jeg har ikke noe problem med at folk gasser litt..... jeg gjør det selv noen ganger, men jeg synes kanskje at 120-130 km/t med henger er drøyt, spesielt med den ene som hadde henger uten bremser som man kjøre lovlig maks 60 km/t.
I følge vesla var det 22 Bmw, 19 Tesla'er, 7 Audi'er og 4 Mercedeser + flere mindre el-biler som passerte oss.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
En ting er at vi gasser lidt på når forholdene er for det, og trafikken glider, men hvornår fanden lærer i lidt om rreaktions tider og bremse lengder?

Skal i, absolutt lige helt oppe i røven på hinanden,, av og til skulle man tro at i ønsker at koble jer på forankjørende avhenger trek.

Brug for fanden da hoved lidt, ellers smeller det en Dag!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Rent personlig så følger jeg fartsgrensene (+ 5-10p å speedometer) alle steder til og med 70 sone og alle steder det er skiltet viltfare. Ellers er det gjerne 20ish over, skal jo frem.

En ting jeg har lagt merke til er foreldre som skal levere barn på skolen og ikke har tid til å stoppe for andres barn i fortgjengerfeltet, av og til lurer jeg på hva folk holder på med bak rattet.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.865
Torget vurderinger
4
I åpningsinnlegget nevnes skilting av redusert hastighet ved midlertidig ved veiarbeid.
Noen som vet hva som er problemet med å ta ned skiltingen når det ikke er arbeid eller innsnevringer der? Eller bare justere på digitale skilt ?
Vet ikke hvor mange ganger man ser varslet veiarbeid og nedsatt hastighet, fx i helgene, uten å se snurten av en veiarbeider eller innsnevringer. Og da skal altså folk subbe rundt i 40-50-60 på 80-90 veier? Slikt ødeleger bare respekten for skiltingen når det faktisk er behov for redusert hastighet.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.623
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
EN ting som slår meg er at:...... at folk tør og kjøre i mer enn 120 km/t med henger uten brems........ hvis øvrigheta tar deg så får du samme straff som om du hadde kjørt i 170 i 110 sonen....... det er vel ikke helt gratis vil jeg tro. Leste i lokalblekka for en tid tilbake om en som ble tatt for og ha kjørt i var det 158 i 100 sonen på E6, det kosta hvisst 60,000 eller noe sånnt + uten førerkort i 2 år.
Men er enig med andre her inne om folk som på død og liv skal legge seg kless oppi rumpa på bilen foran........ eller de som gasser som f'n på rett strekkene og som såvidt kryper fremover når det blir litt svinger..... klin umulig og få kjørt forbi det som regel er det også....... det er f'n i meg irriterende....... og disse som på død og liv skal forbi deg og når de først har kommet forbi....... JA da senker de hastigheten til lavere enn det gikk før de kjørte forbi....... kaldkvæling burde ikke straffes spør du meg, men heller premieres.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Problemet med de som kjører i en hastighet er det at de tar igjen de som følger fartsgrensene og har passert de i en 80 sone. Selv om en kjører 80 i 80 sonen og forbi 70 universalfart folket så tar de deg igjen i neste 50 eller 60 sone.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.118
Antall liker
3.245
Torget vurderinger
1
I åpningsinnlegget nevnes skilting av redusert hastighet ved midlertidig ved veiarbeid.
Noen som vet hva som er problemet med å ta ned skiltingen når det ikke er arbeid eller innsnevringer der? Eller bare justere på digitale skilt ?
Vet ikke hvor mange ganger man ser varslet veiarbeid og nedsatt hastighet, fx i helgene, uten å se snurten av en veiarbeider eller innsnevringer. Og da skal altså folk subbe rundt i 40-50-60 på 80-90 veier? Slikt ødeleger bare respekten for skiltingen når det faktisk er behov for redusert hastighet.
Veldig sant, men kjørte noen hundre mil i nordspania i fjor, og jeg vil anta at minst 9 av 10 steder det var skiltet veiarbeid og redusert hastighet, så var det ingen å se. Så ille er det etter min mening ikke i Norge, men uansett, og som nevnt, det ødelegger respekten for skilting av redusert hastighet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rent personlig så følger jeg fartsgrensene (+ 5-10p å speedometer) alle steder til og med 70 sone og alle steder det er skiltet viltfare. Ellers er det gjerne 20ish over, skal jo frem.

En ting jeg har lagt merke til er foreldre som skal levere barn på skolen og ikke har tid til å stoppe for andres barn i fortgjengerfeltet, av og til lurer jeg på hva folk holder på med bak rattet.
Å køyre ungane på skulen er ein uting uansett. Ungane treng å røyre på seg, og det er eigentleg skuleeigar si oppgåve å få dei på skulen. Men å skape trafikkfarlege situasjonar i tillegg, er alarmerande.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det vi trenger, og har trengt i mange år, er er program på TV som forteller oss hvordan vi skal oppføre oss i trafikken.
Det har jo vært noen programmer før, svenskene var veldig flinke i mange år.
Vi lever i en verden hvor alt oppdateres hele tiden.
Bortsett fra forandringer i trafikken, skilter osv. Du får sertifikatet ditt, det gjelder i 100 år.
Oppdateringer ???

Når myndighetene vet hva trafikkulykker koster samfunnet, skule de pålagt NRK eller TV 2 å ha trafikkprogrammer.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Ja, det er mye rar og potensiell farlig bilkjøring. Det virker som at veldig mange totalt mangler trafikkforståelse. Og de som totalt mangler forståelse for fysikkens lover (som de som kjører rett bak deg med så kort avstand at de ikke er i nærheten av å kunne stoppe hvis du må bremse). I tillegg har man de som gir totalt f* i alle andre.
Jeg har 2 eksempler bare fra i går (ikke fart/fartsgrenserelatert):

1: Gi f*: Skulle hente min mor i hennes aldersbolig. Hun sitter i rullestol, og det er veldig praktisk å kunne parkere nært utgangsdøra. Der er det to plasser med god plass til 2 biler. Det er vanligvis ikke noe problem å parkere der når man skal stå kort. I går sto det selvfølgelig en bil der. Han hadde parkert på skrå over begge plassene.

2: Mangler forståelse: Ved avkjøringen inn til gaten der jeg bor er det for tiden veiarbeid. Dermed er det trangt ved utkjøringen og man må holde godt til høyre for at biler som skal svinge av hovedveien skal kunne komme inn i boliggaten. I går kom jeg kjørende på hovedveien og skulle svinge til venstre inn i boliggaten. Der står det en bil midt i veien slik at det ikke var plass til meg. Hun har vikeplikt fordi hovedveien er forkjørsvei. Mot meg kommer det ingen. Jeg ser at hun står slik at jeg ikke kommer inn i veien, så jeg stopper og gir tydelig tegn (blinker med lysene og vinker) på at hun skal kjøre. Ingen reaksjon. Til slutt svinger jeg inn foran henne og stopper der det blir for trangt, slik at hun skal kunne svinge ut til høyre. Det sliter hun tydeligvis med å forstå, for hun blir stående en stund før bilen hennes langsomt glir framover. Til slutt klarer jeg å lirke meg forbi henne med en klaring på noen få cm. Hadde det vært så vanskelig for henne å faktisk holde til høyre i veien slik at det var plass for andre å passere, eller å kjøre når hun får beskjed om det? Tydeligvis.


Så har vi de som gjør det kjørelæreren forteller dem - f.eks. når du kommer til et lyskryss og har rødt lys skal du stoppe når du ikke lenger ser stopplinjen foran panseret (dvs. når det enda er minst 1 m fram til stopplinjen). For å være på den sikre siden stopper de gjerne litt før. Dermed registrerer ikke følerne i veien at det står noen der, og dermed får de aldri grønt lys. Jeg var ute for en slik i forrige uke. Hun sto og sto og det ble aldri grønt. Jeg sto bak henne. Til slutt måtte jeg gå ut av bilen og fortelle henne at hun måtte kjøre fram en meter eller to slik at krysset registrerte at det sto en bil der slik at hun kunne få grønt. "Å, er det derfor jeg aldri får grønt lys. Takk for at du sa ifra". :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.011
Antall liker
6.246
Den største tettheten av hensynsløse trafikanter finner man av en eller annen grunn på skoler og barnehager. Det er som regel foreldre som kjører barna sine.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
1
En observasjon jeg har gjort meg over lengre tid er at mange ikke følger skilting av redusert hastighet, det være seg midlertidig ved veiarbeid eller permanent.
Jeg har registrert nøyaktig det samme de siste par åra. Jeg langpendler i Nord Norge (42mil), og hver eneste tur opplever jeg det samme; enten tar jeg igjen en bil i 80-90 sonene for å så se den forsvinne over alle hauger i første 70, 60 eller 50 sone. Eller jeg kjører forbi en bil for så å få den opp i baken i tettbygd strøk. Det underlige er at jeg kommer fortere fra A til B enn disse, men uten å risikere bot eller miste førerkortet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
1
Det er mange som kjører i konstant fart uansett. Når de er på tur kjører de i 70 uansett om det er 90, 80,60 eller 50 fartsgrense. Unntaket er tuneller - da går det i 50.
Enkelte kjører konstant i 70. Den mest bizzarre kjøringen oplevde jeg når jeg lå bak en Mercedes E-klassse. Det var snø og mye fokk etter bilen. Den forsvant imidlertid i første 70 sone. I 90 sonen nådde jeg den igjen. Lå flere mil bak bilen. Det samme gjentok seg. Fant ut at vedkommende kjørte i 90 der det var gatelys, og 60 der det ikke var.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.118
Antall liker
3.245
Torget vurderinger
1
Mange spreke og fantasifulle betraktninger her, men ingen konkrete svar på spørsmålet om hvorfor ganske mange tilsynelatende har en innebygd fartsholder på 70 km/t ± 10 uansett hva skiltet fartsgrense opplyser om.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Ingen her inne som forstår hvorfor. Jeg har ofte lurt på det samme, men ikke funnet noe svar. Hvorfor hindre trafikken i 80-sonen, og risikere bot i 60-sonen? Aldeles underlig.

Eller kan det være så enkelt som at bilene har så mange innebygde hjelpesystemer at folk ikke følger med lenger. Fartsholdere sørger for at bilen holder konstant fart, automatgir gjør at man ikke trenger å gire, radarsystemer sørger for at man bremser når man kommer for nær bilen foran etc... Vi kan rett og slett ikke kjøre bil.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Tror problemer var det samme den gangen vi hadde choke, manuell gir, en radiokanal og ingen servostyring.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.363
Sted
Trondheim
Så langt tilbake husker jeg ikke ;)

Joda, jeg gjør jo det. Jeg lærte å kjøre in en 1964 Cortina. Den hadde choke, manuelt gir, verken servostyring eller servobremser, og ingen bilradio!
 
Topp Bunn