Fange bass i et lite-ish rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.261
    Sted
    Østfold
    Det er null rombidrag med DBA. Bassene bak fjerner jo bassen fra rommet.
    Blir ikke dette mye likt en pwt-måling? Der er det jo massivt bidrag nedover i tillegg til at man også har bidrag langt opp til frekvensen der bølger kan begynne å fase ut på tvers.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.872
    Sted
    Kongsberg
    "Likt" er nok et for sterkt ord. Selv om det lages en plan bølge foran så er rommet mye større enn i en pwt og man vil fremdeles sette i gang verikale og horisontale noder. Og så har man også møbler i rommet som kødder det til litt. Men sammenlignbart er det jo. I mitt rom er alle flater untatt taket betong, så det er ikke noe lekkasje der. Taket er bygget som en stor homogen plate på ca. 1000kg som henger i fjærer. Dobbel fermacell limt med green glue. Den er helt død for frekvenser over ca. 50Hz, men som TheShy påpekte, så er nok den også med på "et-eller-annet" ved en lav frekvens. Jeg drømte om et vannfall med perfekt respons, men jeg ser at jeg er nok ikke helt ferdig enda.

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    102
    Blir ikke dette mye likt en pwt-måling? Der er det jo massivt bidrag nedover i tillegg til at man også har bidrag langt opp til frekvensen der bølger kan begynne å fase ut på tvers.
    Kanskje bare jeg som ikke henger med her. Lyst til å forklare hva en pwt måling er i denne sammenhengen?

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.010
    Torget vurderinger
    26
    Har ikke in room frekvensresponsen et løft i bunn i forhold til hva boksekalkulatorene simulerer, selv med DBA aktivert? Da har jeg misforstått noe. Det gjør jeg ganske ofte 😊

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.010
    Torget vurderinger
    26
    Du har begrensende flater. Spredt ut på frontvegg i DBA blir det vel 2pi/half space betingelser og da hjelp i bassen.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.261
    Sted
    Østfold
    Kanskje bare jeg som ikke henger med her. Lyst til å forklare hva en pwt måling er i denne sammenhengen?
    Absolutt, det er en metode som brukes for å måle kompresjonsdrivere uten horn, de blir boltet til enden av et rør med samme diameter som driverens exit. En vegg med bassenheter vil loade rommet fra en ende parallelt med sidevegger, gulv og tak, og absorbsjonen i bakveggen vil fungere som en uendelig forlengelse av røret.

En liten (relativt) subwoofer i åpent rom (ekkofritt) vil tape 6dB pr dobling av avstand. Fra en gitt avstand fra driverne, avhengig av avstanden mellom dem) vil dette fallet opphøre for en bassvegg og tilnærme seg 0dB fall. Derfor mener jeg man får en ganske kraftig room gain.

Vi definerer jo ikke egentlig room gain som en gain, men som fravær av tap. I normale tilfeller er det diverse vegger som melder seg på og reduserer tapet etter hvert som bølgene blir lengre. I en PWT-setting har man denne effekten fullt ut så lenge man evner å holde bølgefronten intakt.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.010
    Torget vurderinger
    26
    Så mer room gain (mindre tap) enn 2pi i og med at den plane bølgefronten "ser" sidevegger, tak og gulv? Nærmere Pi/quarter space kanskje?

Det er vel derfor @Armand sine rimelige 15" med kort slaglengde gjør en god jobb med dinosaurtramping, ABBA og Youtube damptogvideoer i hans DBA. 😍

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    102
    Absolutt, det er en metode som brukes for å måle kompresjonsdrivere uten horn, de blir boltet til enden av et rør med samme diameter som driverens exit. En vegg med bassenheter vil loade rommet fra en ende parallelt med sidevegger, gulv og tak, og absorbsjonen i bakveggen vil fungere som en uendelig forlengelse av røret.

En liten (relativt) subwoofer i åpent rom (ekkofritt) vil tape 6dB pr dobling av avstand. Fra en gitt avstand fra driverne, avhengig av avstanden mellom dem) vil dette fallet opphøre for en bassvegg og tilnærme seg 0dB fall. Derfor mener jeg man får en ganske kraftig room gain.

Vi definerer jo ikke egentlig room gain som en gain, men som fravær av tap. I normale tilfeller er det diverse vegger som melder seg på og reduserer tapet etter hvert som bølgene blir lengre. I en PWT-setting har man denne effekten fullt ut så lenge man evner å holde bølgefronten intakt.
    Nydelig, takk for forklaringen.

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    102
    Må jeg plate opp hele veggen sånn at alle elementene flukter, eller er det like effektivt med kasser utenpå?

Kunne tenkt meg kassene utenpå for da kan alle tomrom fylles med diffusor / tiltak på frontveggen.
    Bakveggen hadde jeg tenkt å lage hyller + diffusor i kombinasjon med kassene.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    1.010
    Torget vurderinger
    26
    Kasser utenpå går fint. Du jobber med bølgelengder på et par meter og lengre.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.872
    Sted
    Kongsberg
    Bygger du kassene slik at de bygger 25cm ut fra bakveggen får du en kansellering ved 343Hz. Kansellering oppstår ved halve bølgelengden som da blir 0.5m (2*0,25m).
    Dette er langt over interessant frekvens og dermed ikke et problem.
    Men... Du vil også få en tidsforsinkelse på 1.5ms fra den reflekterte lydbølgen. Det blir dermed ikke like enkelt å absorbere dette på bakveggen som om alt hadde kommet fra en plan vegg.
    Hvor mye dette har å si i praksis kan jeg ikke svare sikkert på. Jeg tok ingen sjanser, og bygget alt som en (nesten) plan vegg.
    1763285708099.png

Det fire bassene i midten er montert 15cm lengre bak enn de 4 ytterste for å lage plass til lerrettet, så jeg har også 0.9ms feil hos meg.
    Det er lett å se hvordan responsen i rommet endrer seg bare ved å justere så lite som 0.5ms i DSP mellom foran/bak, så dette er ikke helt uvesentlig. Men som sagt, jeg kan ikke gi noe eksakt svar på hvor kritisk dette er.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.202
    Kan være verdt å vurdere multisubwoofere på gulvet også. Sammen med Dirac Art, så er det mye som tyder på det gir like gode resultatet som DBA. Og man kommer da unna med 2-3 subwoofere pluss at det fungerer høyere i frekvens enn DBA (opp til 150 Hz). Ulempen er at Dirac Art foreløpig kun er tilgjengelig til noe får surroundprodukter, men det kommer nok mer og mer. Multisubwoofer prinsippet kan også selvsagt kjøres uten Dirac Art, men da er ikke resultatet like bra i tidsdomenet.

Med subwoofere på gulvet vil det lettere fungere med andre akustiske tiltak. DBA stjeler tross alt viktig området for tiltak. DBA er derimot selvsagt fint hvis man ikke ønsker subwoofere på gulvet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.261
    Sted
    Østfold
    En multi sub løsning vil underliggende følge samme fysikk som et DBA. Det faktisk effektive arbeidsområdet er gitt av avstanden mellom drivere. Nå er ikke avstanden mellom driverne en frekvensavhengig brannmur, det er bare en grense for hvor høyt noe fungerer etter den matematiske intensjonen. Det Dirac, multi sub EQ osv forsøker å gjøre er å utvide arbeidsområdet utover det matematisk optimale.

Om man deler opp en bassvegg i flere billigere drivere endrer ikke kostnadsbildet seg så mye, men ytelsen vil naturlig gå opp. Men der man i DBA klarer seg med forholdsvis lite effekt og bare to kanaler vil et effektivt multi sub oppsett enten kreve en del mer effekt og noen flere kanaler, eller man har så mange suber at det blir mer eller mindre ekvivalent med DBA, men da krever det plutselig veldig mange kanaler.

Dirac har jo heller ikke noen solid track record på sine korreksjonssystemer, der brukere later til å konsekvent få bedre resultater manuelt. Da åpner man for å kombinere multi sub eq sammen med manuelle lag oppå dette igjen.

Når det gjelder hulrom mellom kassene er det viktig at de fylles med tungt dempemateriale eller tettes helt. Ellers vil de fungere som lavpassfilter mellom driverne og gjøre responsen oppover i frekvens mer uforutsigbar.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.872
    Sted
    Kongsberg
    Anselm Goertz skrev den første artikkelen om dette i 2003. optimierung-der-tieftonwiedergabe.pdf
    I 2011 Tok en tysker ved navn Gunther Nubert opp ideen i et tysk magasin. test_2011-10_nuVero_AW-13_Audio (1).pdf

Så ja, det var tyskerne som dro i gang dette fra 2011 og utover.

Det var artikkelen fra 2011 jeg kom over også. Dette leste jeg med stor interesse, og bestilte 16 stk. billige 15" fra Dynabel (Eltek). Jeg fant kvittteringen i mine gamle mapper faktisk. Betalte snaue 10 laken for alle 16.
    Jeg var også i kontakt med Stig Erik Tangen i denne perioden angående kjøp av RD-75 bånd. Jeg husker ikke om vi snakket om DBA, men noen ideer ble helt sikkert luftet. Han var en innsiktsfull mann.
    Det skulle ta 13 år til før jeg skrudde fast elementene fra Dynabel for et år siden. Måtte bare oppdra et par barn først ;)

Vedlegg

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.256
    Torget vurderinger
    0
    Fin tråd! Rakk aldri inspeksjon hos Tangen så kun hørt et DBA hos @OMF , men det var overbevisende.

Lakka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    102
    Anselm Goertz skrev den første artikkelen om dette i 2003. optimierung-der-tieftonwiedergabe.pdf
    I 2011 Tok en tysker ved navn Gunther Nubert opp ideen i et tysk magasin. test_2011-10_nuVero_AW-13_Audio (1).pdf

Så ja, det var tyskerne som dro i gang dette fra 2011 og utover.

Det var artikkelen fra 2011 jeg kom over også. Dette leste jeg med stor interesse, og bestilte 16 stk. billige 15" fra Dynabel (Eltek). Jeg fant kvittteringen i mine gamle mapper faktisk. Betalte snaue 10 laken for alle 16.
    Jeg var også i kontakt med Stig Erik Tangen i denne perioden angående kjøp av RD-75 bånd. Jeg husker ikke om vi snakket om DBA, men noen ideer ble helt sikkert luftet. Han var en innsiktsfull mann.
    Det skulle ta 13 år til før jeg skrudde fast elementene fra Dynabel for et år siden. Måtte bare oppdra et par barn først ;)
    Dette er snop, takk 😀😀
    Vil ikke vente til barna er oppdratt, er fortsatt et barn selv.

• Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn