Fange bass i et lite-ish rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    73
    Hei alle.
    Jeg har følgende rom og mål:
    1761034292102.png
    Der har jeg som en ser stående bølger på 34hz, 59hz og 74hz i akse-retningen, pluss selvfølgelig avarter av disse.
    REW er enig, og målinger backer disse dataene. Så langt så vel.
    1761034482362.png

Mitt mål med denne tråden utover høsten er å se om jeg kan klare å håndtere de stående bølgene i rommet. Det vil si, før jeg begynner å se på plassering av lytteposisjon og høyttalere, klarer jeg å ta ned disse modene? uten 1m med isolasjon på bakvegg, eller multisub oppsett vel og merke.

Følgende kandidater skal under lupen:
    - Bassfeller i hjørnene av rommet løst kopiert fra denne

- Limp mass bassfelle, ala dette
    , som kommer fra denne https://gearspace.com/board/bass-tr...etc/743040-tims-limp-mass-bass-absorbers.html

- Tunede helmholmz-resonatorer

Allright, da kjører vi på :)

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    73
    Bassfeller i hjørnene av rommet
    Spoiler alert: disse virket ikke som tiltenkt.
    Tanken med hjørneplassering er at der møtes 3 av rommets flater, og trykket vil være størst, altså en kan klare å fange mest mulig bass der.

Ved å bygge feller inn i mot hjørnene, med luftgap mellom i tillegg ( siden fart = 0 ved veggen), skulle en kunne virkelig ta de kjipe modene. Det var hypotesen på internettet hvertfall.

Så jeg bygde såklart disse for å teste ( som en jo gjør).

1761035831002.png 1761035855796.png

Da hadde jeg totalt 6 av disse.(De var skrudd inn i hjørnene, ikke utpå gulvet som på bildene). To i hvert hjørne fra gulv til tak. Så altså 3 hjørner dekket av disse. Her er hva REW mente om de:

1761036283145.png 1761036219785.png 1761036345552.png 1761036368613.png 1761036467329.png

Liiitt effekt kanskje, men gjør absolutt ingenting med nodene mine. Som i ettertid kanskje er logisk.
    En hjørnemontert felle kommer kanskje 25cm ut fra veggen. Om vi sier at det tilsvarer 1/4 bølgelengde av den laveste frekvensen den kan klare å dempe, havner vi vel på ca 340hz da. Og ikke så mye action under det.

Next please

Sist redigert:

BullFire

Medlem
    Ble medlem
    21.10.2014
    Antall liker
    14
    Sted
    Stathelle
    Denne tråden må følges, har tenkt at jeg ville gjort samme øvelse den dagen jeg eventuelt prøver å lydisolere rommet mest mulig, akkurat nå lekker mitt rom bass som en sil, så responsen er ikke så gal med fire subber som bidrar til å gjevne ut frekvensresponsen.
    Limp mass bassfelle er jeg spent på effekten av.

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    73
    Kan du poste bilder av rommet ?
    Har ingen bilder akkurat nå, men her ser du i grunn alt du trenger:

Rommet blir for tiden omdisponert fra kino til stue/musikkrom, derfor fokus på akustikken.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.161
    Selvfølgelig fungerer ikke de porøse bassfellene til så lave frekvenser når man dekket et så lite arealet. Vet heller ikke om du har brukt riktig materiale til tykkelsen du bruker.

Dette med luftrom bak som noe positivt er forøvrig til dels en myte. Det gjelder kun dersom gapet er lite og energien ikke flyter ut.

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    73
    Limp mass bassfelle
    Okey, dette er steget jeg er kommet til nå.

Jeg bruker denne kalkulatoren
    plotter inn noe jeg tror kan funke, og får en flott graf i resultat
    1761039768575.png 1761039808870.png

Så, kan dette funke da?

Vi må teste.
    Som dere ser i kalkulatoren klinket jeg inn på limp mass noe som har 10kg/m2. Altså noe svintungt. Heldigvis fantes det lett tilgjengelig.
    Tecsound 100

20251021_091624.jpg 20251021_091638.jpg

Om det er lurt å velge den tyngste der, det aner jeg ikke. Men det fører hvertfall til at kassen ikke trenger å bli så dyp. Kun 27 cm innvendig dybde for å fange en 34 hz bølge? Ja takk.

Men her melder det seg noen spørsmål:
    Er det kun dybde som gjelder ved disse? Har ikke volum noe å si?
    På den tråden jeg linket til, så tok en utgangspunkt i 40x60cm bredde og høyde. Fant ingenting om volumet relatert til de målene. Det eneste som ble skrevet var at en ikke måtte lage de for store disse her, og at en forholdstallet 2/3 var lurt.
    Da blir jeg litt skeptisk. Liker å ha noen tall/formler å forholde meg til.

Og neste spørsmål: hvor mange av disse trenger jeg? Jo flere jo bedre regner jeg med? Det anbefales å mikse de i trykksoner rundt i rommet, altså at en targeter flere moder i samme hjørnene.

Og så tilslutt må jeg finne ut av flow resistivity til forskjellige dempematerialer før byggingen kan starte.
    Mener jeg har sett en sånn tråd klistret her på sentralen, så det skal gå fint å finne ut av.

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    73
    Selvfølgelig fungerer ikke de porøse bassfellene til så lave frekvenser når man dekket et så lite arealet. Vet heller ikke om du har brukt riktig materiale til tykkelsen du bruker.

Dette med luftrom bak som noe positivt er forøvrig til dels en myte. Det gjelder kun dersom gapet er lite og energien ikke flyter ut.
    Ikke uenig her. Spottekasser i tak gjorde det til en heller upraktisk ide å sette opp flere. Altså siden jeg ville ha de opp der 2 eller flere flater møtes.
    Av nysgjerrighet:
    - hva er optimalt areal dekket av absorbsjon / diffusorer? Mener jeg har sett 15-20% en plass.
    - har du noe lesestoff angående luftrommet og effekten av det? Klarte ikke finne igjen noe som helst

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    73
    Det kom ingen kommentarer på en post jeg gjorde en tid tilbake så jeg aner ikke hvor mye hold HFS mener det er i dette konseptet. Men det går ut på å bruke en tynn "hard" flate i en lukket og dempet boks uten parallelle flater som bassfelle: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lytterom-i-2-etasje.107741/post-4204315
    Ja, det er samme prinsippet som er tenkt. Bare i steden for mdf eller kryssfiner som membran, går jeg for den slappe og tunge tecsound matten.
    "slapp masse membranfelle" - liten tungekrøller på norsk det der

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    73
    Sett disse før?
    Hele studio bygge presessen er jo gull her.
    Dette er design gjort av John Brandt(https://jhbrandt.net/) han har også sin egen youtube kanal: https://www.youtube.com/@jhbrandt/videos
    De første videoene var i hvert fall veldig bra.
    hei og takk for link!
    Ja, den der har jeg sett :)
    Et par ting jeg kicket på:
    - Den ser alt for komplisert ut å bygge
    - Han sandwicher vel den metallplaten der for å få opp vekten da den blir for lav med kun gummien. Vekt har jeg kontroll på
    - Ingen målinger som viser om det faktisk fungerte.

BullFire

Medlem
    Ble medlem
    21.10.2014
    Antall liker
    14
    Sted
    Stathelle
    Er enig, noen før etter målinger hadde vært luksus. John Brandt forklarer vel en del i sine videoer kalt "Small Room Acoustics: Traps and Frequency Response". Lenge siden jeg har sett dem nå så husker ikke alle detajer.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.771
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    PSI Audio
    AVAA C214

Digital active bass trap

1761045217251.png

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.407
    Torget vurderinger
    1
    Wow, aldri sett før. Hvordan funker den?
    Er det en aktiv sub med noe ala noise cancelling i bunn og grunn?
    Kanskje noe ala denne :
    dvs bortsett fra "digital" what ever.

mvh
    KJ

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har sett enkelte tester på nett av disse avaa c214, men har ikke selv noe erfaring med dette.
    Testene gir varierende resultater.
    Jeg tror to stk er minimum i et "vanlig" lytterom.
    Men tipper 4 stk må til om det skal monne.

Det krever mer enn middels inntekt
    da de tar 42 k stk på mala audio.

Kanskje man får kvantumsrabatt ved kjøp av 4?
    Under 150k ....kanskje?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.161
    Ikke uenig her. Spottekasser i tak gjorde det til en heller upraktisk ide å sette opp flere. Altså siden jeg ville ha de opp der 2 eller flere flater møtes.
    Av nysgjerrighet:
    - hva er optimalt areal dekket av absorbsjon / diffusorer? Mener jeg har sett 15-20% en plass.
    Med tanke på at lite rom ikke har etterklangstid (reverberation), men det er spekulære refleksjoner som er det man ønsker å behandle som vil det være avhengig av spredningsmønsteret til høyttalerne, hvor mange sitteplasser man skal behandle til og akustisk prinsipp. Har man f.eks en høyttaler med veldig begrenset spredning, så kan man komme med veldig lite arealet for mellomtone og diskantområdet.
    - har du noe lesestoff angående luftrommet og effekten av det? Klarte ikke finne igjen noe som helst
    Ikke som ligger åpent. Det er studier av Ron Sauro og NWAA. Mulig det ligger et sted der.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.161
    Det fungerer ypperlig med porøs materiale hvis man gjør det riktig. Og billig er det også. Koster f.eks langt mindre enn å bruke mange subwoofere i motfase.
    Ulempen er at det tar en del plass. Her før og etter målinger fra et rom jeg designet.
    before an after freq response at 4m distance.jpg

waterfall before at 4m distance_higher resolution.jpg

waterfall after at 4m distance_higher resolution.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.771
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    jeg har en PSI i hjørnet bak min høyrekanal og det ryddet opp nok....tonene i bassen er tydeligere og glir ikke i hverandre
    anslaget stopper opp før neste, istedet for å bli en graut

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn