Ett lest intervju.. ? .
Den beste bassen Han hadde hørt, hvilken bass liker han?
Mente det kom av fjæringen i vinduene....
Hvor får man noen som helst etterprøvbarhet eller forståelse av slik ("unnskyld ikke personlig ment") svada?
Nei, hva betyr vel
Dave Wilsons erfaringer målt mot selveste Knubie på Hifisentralen?
Flyttet du basstårna inni karnappen så kan det vel liksåhelst være at du flyttet basstårna utfra en plass i rommet som trigget mange modale resonnanser, siden det er en karnapp, så ligger den da antagelig utenfor en del trigger punkter av modale resonnanser i rommet, siden det er ett avlukke utenfor rommet. Omtrent som InWall montering av høytalere...
Det er helt fullstendig uvitenskapelig og basert på synsing
Stråmannsargumentasjon. Jeg delte en observasjon. I motsetning til deg, så pretenderer jeg ikke vitenskapsmann.
Jeg har god kjennskap til modale resonanser. Leste på 90-tallet The Master Handbook of Acoustics by Alton Everest. Riktignok bare 3. utgaven. Du har sikkert en nyere versjon. Etterpå bygde jeg meg et lytterom, en kjellerstue i forrige bolig, hvor jeg fikk prøvd ut noen av prinsippene han beskrev. Senere har jeg testet ut både Tact og Audiolense. Bruker REW til eget bruk. Har spesialbestilte absorbenter på begge langveggene i stua, samt i karnappet. Så noe har jeg da plukket opp siste 25 årene.
APROPOS BASSABSORBASJON I STORE VINDUSFLATER
Jeg har en kilde her som er glemt forlengst, det var i ett arkitektuelt dokument knyttet til en vindus leverandør. Hvis vi heller bruker hjernen, så er ett 2-lags vindu vindu akkurat som lokket på en trykk basert bassfelle, i ett 2-lags vindu så er rommet bak første platen luft tett akkurat som i en trykkbaser bassfelle, men bakplaten altså bassfellens rigide lag er byttet ut av vinduet's andre lag! Det andre laget har samme resonnans frekvens som første laget. Intellektuet gir det en forståelse av att dempingen er MEGET smal i frekvens/resonnans. Da kan du f.eks. kjøpe nye vinduer, hvor ene laget er 4mm og andre laget er 8mm, det er spesial bestilling men egentlig ikke dyrere, for alle vindu lages på bestilling. Så får du bredt ut resonnansen kanskje litt 5Hz, allikevel tullball økonomisk.
Her blander du kortene. Det er riktig at glass har en smalbåndet egenresonans. Men det er irrelevant i denne sammenhengen. Brukt som membran, er det
systemresonansefrekvensen vi er ute etter, og den avgjøres primært av opphengets mykhet.
Jeg tok en test nå i kveld. Spilte diverse bass-toner mens jeg stod på utsiden og kjente på vindusglasset. Det vibrerte friskt på basstoner, spesielt på de laveste frekvensene. Veggen ved siden av var død. Ergo absorberer store vinduer dypbass. Jeg vet ikke hvor mye, og moderne 3-lagsvinduer absorberer trolig mindre, i og med deres ekstra isolerende egenskaper.
Vinduer er djevelen for alle akustikere, spør en hvis du treffer han....
Generaliseringer blir ofte feil. Et nakent vindu i refleksjonssonen er ikke bra, men trekker du for en gardin, gjerne tykk, så får du god absorbering over et bredere område. Jeg leverte i sin tid alle gardinene til Oslo Hifi Center. På tross av glassvegger i nesten alle demorommene, oppnår de forbløffende god lyd. Ikke minst i bassen. (Tenk på alle subwooferene som er stablet opp i highend rommet).