Fakta om volum

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
-Jeg leste et intervju med Dave Wilson en gang. Tror det var i TAS. Han fortalte om sine kunder i Hong Kong, som hadde de største WA modellene i relativt små leiligheter. Allikevel hadde de "noe av den beste bassen han hadde hørt". Han mente dette kom av fjæringen i de store vinduene, som disse leilighetene hadde.
Selv har jeg opplevd mye det samme. Flyttet basstårna inn i karnappets hjørner, med vindu på hver side, i hvert hjørne. Til sammen 2m2 på hver side av hvert tårn = 4m2 absorbasjon. Det gav en hørbart renere dypbass.
Ett lest intervju.. ? .
Den beste bassen han hadde hørt, hvordan hører han bass, hvilken bass mener han er best?
Mente det kom av fjæringen i vinduene....

Hvor får man noen som helst etterprøvbarhet eller forståelse av slik utsagn?

Flyttet du basstårna inni karnappen så kan det vel liksåhelst være at du flyttet basstårna utfra en plass i rommet som trigget mange modale resonnanser, som gjør bassen boomy, fet og unyansert. Siden det er en karnapp, så ligger den da utenfor rommets største flater og spiller da inn i det istedenfor i det, mulig det gjør at subben da unngår en del trigger punkter av modale resonnanser i rommet, siden det er ett avlukke delvis utenfor rommet. Omtrent som InWall/soffit montering av høytalere... Jeg vet ikke dette men det høres ut som en mulig forklaring

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.971
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ett lest intervju.. ? .
Den beste bassen han hadde hørt, hvordan hører han bass, hvilken bass mener han er best?

Hvor får man noen som helst etterprøvbarhet eller forståelse av slik utsagn?
Og din kommentar...
"Jeg har en kilde her som er glemt forlengst, det var i ett arkitektuelt dokument knyttet til en vindus leverandør."
Screenshot_20230816_213328_Chrome.jpg

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
Ett lest intervju.. ? .
Den beste bassen Han hadde hørt, hvilken bass liker han?
Hvor får man noen som helst etterprøvbarhet eller forståelse av slik ("unnskyld ikke personlig ment") svada?
Nei, hva betyr vel Dave Wilsons erfaringer målt mot selveste Knubie på Hifisentralen?

Flyttet du basstårna inni karnappen så kan det vel liksåhelst være at du flyttet basstårna utfra en plass i rommet som trigget mange modale resonnanser, siden det er en karnapp, så ligger den da antagelig utenfor en del trigger punkter av modale resonnanser i rommet, siden det er ett avlukke utenfor rommet. Omtrent som InWall montering av høytalere...
Det er helt fullstendig uvitenskapelig og basert på synsing
Stråmannsargumentasjon. Jeg delte en observasjon. I motsetning til deg, så pretenderer jeg ikke vitenskapsmann.

Jeg har god kjennskap til modale resonanser. Leste på 90-tallet The Master Handbook of Acoustics by Alton Everest. Riktignok bare 3. utgaven. Du har sikkert en nyere versjon. Etterpå bygde jeg meg et lytterom, en kjellerstue i forrige bolig, hvor jeg fikk prøvd ut noen av prinsippene han beskrev. Senere har jeg testet ut både Tact og Audiolense. Bruker REW til eget bruk. Har spesialbestilte absorbenter på begge langveggene i stua, samt i karnappet. Så noe har jeg da plukket opp siste 25 årene.

APROPOS BASSABSORBASJON I STORE VINDUSFLATER
Jeg har en kilde her som er glemt forlengst, det var i ett arkitektuelt dokument knyttet til en vindus leverandør. Hvis vi heller bruker hjernen, så er ett 2-lags vindu vindu akkurat som lokket på en trykk basert bassfelle, i ett 2-lags vindu så er rommet bak første platen luft tett akkurat som i en trykkbaser bassfelle, men bakplaten altså bassfellens rigide lag er byttet ut av vinduet's andre lag! Det andre laget har samme resonnans frekvens som første laget. Intellektuet gir det en forståelse av att dempingen er MEGET smal i frekvens/resonnans. Da kan du f.eks. kjøpe nye vinduer, hvor ene laget er 4mm og andre laget er 8mm, det er spesial bestilling men egentlig ikke dyrere, for alle vindu lages på bestilling. Så får du bredt ut resonnansen kanskje litt 5Hz, allikevel tullball økonomisk.
Her blander du kortene. Det er riktig at glass har en smalbåndet egenresonans. Men det er irrelevant i denne sammenhengen. Brukt som membran, er det systemresonansefrekvensen vi er ute etter, og den avgjøres primært av opphengets mykhet.

Jeg tok en test nå i kveld. Spilte diverse bass-toner mens jeg stod på utsiden og kjente på vindusglasset. Det vibrerte friskt på basstoner, spesielt på de laveste frekvensene. Veggen ved siden av var død. Ergo absorberer store vinduer dypbass. Jeg vet ikke hvor mye, og moderne 3-lagsvinduer absorberer trolig mindre, i og med deres ekstra isolerende egenskaper.
Vindu.jpg

Vinduer er djevelen for alle akustikere, spør en hvis du treffer han....
Generaliseringer blir ofte feil. Et nakent vindu i refleksjonssonen er ikke bra, men trekker du for en gardin, gjerne tykk, så får du god absorbering over et bredere område. Jeg leverte i sin tid alle gardinene til Oslo Hifi Center. På tross av glassvegger i nesten alle demorommene, oppnår de forbløffende god lyd. Ikke minst i bassen. (Tenk på alle subwooferene som er stablet opp i highend rommet).

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.971
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Trelags vinduer med gass imellom isolerer faktisk ganske bra. Min kone kommer fra vindusfabrikk-familie.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
Trelags vinduer med gass imellom isolerer faktisk ganske bra.
Ja, det finnes jo målinger på hvordan vinduer demper støy utenfra. Jo flere lag, jo bedre demping. Dersom det bare dreide seg om refleksjoner (Knubie-logikk), så skulle ikke lagene ha noe å si. Ergo har flerlagsvinduer en iboende absorberingsevne. Slike vindu er fylt med edelgass, feks Argon som har 40% høyere tetthet enn luft. Mulig det ligger noe absorberingsegnskaper der? Jeg er ingen fagekspert på dette området, men har da lyttet og observert en del på lekmannsvis.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Enig i forhold formelen, men hvis schroeder skal være noe man skal forholde seg til i forhold til demping eller digital EQ gir det ingen mening for meg.

For eksempel så kan man dempe ned et rom i toppregisteret uten å påvirke romressonansene midbass/nedre mellomtone. I forhold til demping og EQ ville det vært logisk om schroeder gikk oppover i frekvens (hvis det skal være relevant for de to aspektene schroeder referert til på HFS, i mitt hode)
Jeg har aldri fått den forståelsen at Scrøder er noe man skal forholde seg til, annet enn et opplysende begrep på hvordan man skal forstå roms volum, det er ett forståelses begrep, ikke noe man nødvendigvis skal kalkulere på.

Det det derimot gir er anelsen av ett par ting:

1. For rom som sådan kan dette antyde at behovet for demping øker proporsjonalt med synkende frekvens.

2. Samtidig vil det ikke være noen vits i å prøve å diffusere eller bruke diffusorer under en frekvens hvor ett "diffuse field" kan oppstå.

3. Over ca 4 x Schrøder i Hz eller 2 oktaver i musikk verdenen vil det heller ikke normalt være behov for å dempe rommet, siden ett diffust lydbilde kan oppnås, med en del unntak: du har for mange harde flater og dermed flutter ekko, eller første refleksjoner du vil dempe av SBIR hensyn. Bortsett fra det trengs det ikke dempes.

4. Ett roms etterklangstid eller demping (RT) er ikke noen fasit, selv om det flytter Scrøder opp og ned, den er tilpasset musikkformen. Sålenge vi er i vår menighet som lyttere av elektronisk forsterket musikk, skal den være lavest mulig

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.456
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ektefølt, uanstrengt, og "frislept" bass/dypbass tror jeg de færreste har hørt, og kan derfor heller ikke uttale seg noe konstruktivt om denslags.
Selv, har jeg forsøkt med mine 4 x 21" og synes det låter ok ift kostnad og diy innsats....men er ikke nærheten av hva de andre få jeg har hørt har fått til med andre virkemidler. Eks. Shy, Sluket, og Roald.
Jeg tipper karmann også har en typisk uanstrengt bassgjengivelse som de færreste kan matche.

Hvorfor er dette så viktig? ..eks. for meg?
Kommer nok vesentlig mye an på type musikk du liker å høre på.

Jeg trenger en enebolig for mine behov, og må gjøre noe med det .....de nærmeste åra.

05_2042995067.jpg

Greit med to-manns bolig, men det blir en nabo for mye og ta hensyn til.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.039
Sted
Ytterst i havgapet...
Vinduer resonnerer... frekvensen avhenger av størrelse/vekt... i flerlagsvinduer er avstanden også en parameter. I studiovinduer er det et stort poeng å bruke forskjellig glass tykkelse for at enkeltplatene ikke skal ha samme resonnansfrekvens, og at forskjellige flater er skråstilt ift hverandre for å unngå parallelle flater...

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Har 4 stk. 40x40 cm. vinduer i hifistua. Ble bestilt med trippel pakning, tolags med 6 resp. 10 mm. glass. 10 mm. utv. Overhodet ingen problemer lydmessig. Hverken inne eller ute.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Jeg ønsket egentlig ikke å diskutere vindu i denne tråden, jeg har 3stk, 80x140 vindu ved siden av hverandre i varierende tykkelse på glassplatene på bakveggen. En god absorbent løste den delen.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Ett annet aspekt av volum og demping som er interessant å diskutere er "critical distance" begrepet eller near-field/far-field. Studio folk sitter omtrent rett foran høytaleren, med lang vei til bak/side vegg, de sitter da near-field. I en vanlig stue eller lytteposisjon gjør mange det samme, man må sitte seg rett foran høytalerne for å få god lyd, eller mer direkte lyd enn reflektert lyd. I vanlige Hi-Fi rom må man sitte veldig, veldig nærme høytalerne hvis det ikke er så langt til veggene for å være innenfor critical distance. Hvis man ikke gjør det hører man mer reflektert lyd enn direkte lyd. Hvor kort denne distansen er i ett 40 kvm rom vil overraske mange.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
50.789
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Ett annet aspekt av volum og demping som er interessant å diskutere er "critical distance" begrepet eller near-field/far-field. Studio folk sitter omtrent rett foran høytaleren, med lang vei til bak/side vegg, de sitter da near-field. I en vanlig stue eller lytteposisjon gjør mange det samme, man må sitte seg rett foran høytalerne for å få god lyd, eller mer direkte lyd enn reflektert lyd. I vanlige Hi-Fi rom må man sitte veldig, veldig nærme høytalerne hvis det ikke er så langt til veggene for å være innenfor critical distance. Hvis man ikke gjør det hører man mer reflektert lyd enn direkte lyd. Hvor kort denne distansen er i ett 40 kvm rom vil overraske mange.
40kvm? Hva med romkonstant og direktivitetsfaktor? Ikke alle rom eller høyttaler er skapt likt....

V

vinyl-mannen

Gjest
40kvm? Hva med romkonstant og direktivitetsfaktor? Ikke alle rom eller høyttaler er skapt likt....
Det er kanskje ikke alle som er kjent med alle begrepene som blir nevnt i tråden, hvertfall ikke jeg.
Kan du på en enkel måte forklare hva romkonstant og direktivitetsfaktor betyr?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Jeg ønsket egentlig ikke å diskutere vindu i denne tråden, jeg har 3stk, 80x140 vindu ved siden av hverandre i varierende tykkelse på glassplatene på bakveggen. En god absorbent løste den delen.
Da beklager jeg nok en gang at jeg har forulempet deg... trodde det var rom for litt innspill, erfaring og synspunkter på ting i denne tråden men da tok jeg nok feil igjen!

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
50.789
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Det er kanskje ikke alle som er kjent med alle begrepene som blir nevnt i tråden, hvertfall ikke jeg.
Kan du på en enkel måte forklare hva romkonstant og direktivitetsfaktor betyr?
Den kritiske distansen avhenger av hvor mye rommet reflekterer og spredningskarakteristikken i høyttaler.

V

vinyl-mannen

Gjest
Romkonstanten er forholdet mellom volum og overflaten i rommet . Kommer det til utrykk i en formel?
Direktivitetsfaktoren er forholdet mellom lydnivået på kildens hovedakse og det totale nivået. Igjen, har du en tegning som viser dette? Interessant, vi kan fortsette imorgen?

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
50.789
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Romkonstanten er forholdet mellom volum og overflaten i rommet . Kommer det til utrykk i en formel?
Direktivitetsfaktoren er forholdet mellom lydnivået på kildens hovedakse og det totale nivået. Igjen, har du en tegning som viser dette? Interessant, vi kan fortsette imorgen?
Om du er spesielt interessert er det nok lettere å google. Jeg tar ting fra husken og det finnes sikkert formler og fremgangsmåter som forklares bedre av klokere hoder enn mitt. :)

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Fakta om volum er også eksemplifisert av begrepet critical distance (CD),, som betegner hvordan samlet lyd/lydtrykk er i den posisjonen man hører på musikk. Er det direkte lyd fra høyttalerne eller er man i en posisjon hvor man for det meste hører reflektert lyd (aka rommet). CD for de fleste rom er veldig nært høytalerne. Selv om du sitter i en like kantett 3 kant i lytte posisjon er du utenfor CD i vanlige stuer/lytterom. Har det noen betydning!? Ingen som bryr seg om fakta er det vel?

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Å bare tenke på høytalere og anlegg og ikke rom ,er som å stikke hodet i sanden ...

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Bare de som bryr seg om fakta, og ikke de virker for å ha status kul og stor kjefta på HFS'en...

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
-Jeg leste et intervju med Dave Wilson en gang. Tror det var i TAS. Han fortalte om sine kunder i Hong Kong, som hadde de største WA modellene i relativt små leiligheter. Allikevel hadde de "noe av den beste bassen han hadde hørt". Han mente dette kom av fjæringen i de store vinduene, som disse leilighetene hadde.

Selv har jeg opplevd mye det samme. Flyttet basstårna inn i karnappets hjørner, med vindu på hver side, i hvert hjørne. Til sammen 2m2 på hver side av hvert tårn = 4m2 absorbasjon. Det gav en hørbart renere dypbass.
Unnskyld meg men dette er ikke personlig ment mot deg, så det er sagt. Prinsipielt er dette så udokumentertbart og spekulativt som det går an og få det. Du leste om en reporter i TAS som kan melde om at en med en leilighet i Hong Kong kan melde om at den gode dypbassen trolig kom av vinduene!?!?!?!?!?!. Les noe vitenskap, prøv å forstå ting inni ditt eget hode, ikke hør på andres antagelser. Alt kan forklares med vitenskap og fakta men det tar myyyyyyyyyye lengre tid enn å lese noen latterlige formeninger i ett "velrennomert" hifimagasin. Problemet er at verden f.eks. akustisk er veldig vanskelig å forstå, veldig vanskelig. Akustikk med høytalere og interaksjonen mellom lytter og rommet er svært vanskelig og forstå. Og bare velge ut ett element som ett vindu for å forklare dypbassen er en oversimplikasjon.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.558
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
vinduer vibrerer jo mye av bass så noe av energien må de jo ta opp?

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Da beklager jeg nok en gang at jeg har forulempet deg... trodde det var rom for litt innspill, erfaring og synspunkter på ting i denne tråden men da tok jeg nok feil igjen!
Jeg er Bergenser så du kan egentlig ikke forulempe meg, hva nå det enn betyr. Eg er veldig like WOKE.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
vinduer vibrerer jo mye av bass så noe av energien må de jo ta opp?
Ja det gjør de på en veldig smal frekvens som egentlig ødelegger mer enn det gjør godt. Hvorfor har de smal resonnans frekvens? Jo fordi det er flere lag av vinduene med samme størrelse og tykkelse og som dermed resonnerer på samme frekvens, dette smalner båndbredden på resonnans frekvensen p.g.a. flere likeledenes resonnerende elementer utenpå hverandre. Har vinduene dine en resonans på 62Hz f.eks. på din mye mer bredbåndet rom resonnans på f.eks. rundt 60Hz, så kan den ikke høres. Dessuten det er mye på mange av disse tingene å bare tenke fysikk, akustikk er en undergren av fysikk er det ikke.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.558
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Du har nok rett i det, men vinduer kan også ha forskjellige tykkelser i lagene sine typisk tykkest ytterst og tynnere innerst.
Gassen som er i mellom lagene bør jo også ha noe innvirkning?
Har mye glass i stua selv ca 40% av veggene og det merkes

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Du har nok rett i det, men vinduer kan også ha forskjellige tykkelser i lagene sine typisk tykkest ytterst og tynnere innerst.
Gassen som er i mellom lagene bør jo også ha noe innvirkning?
Har mye glass i stua selv ca 40% av veggene og det merkes
Ja, men alle vanlig kjøpte vindu har like tykkelse på ytterste og innerste vindus glass. Jeg var så jækla dum at eg kjøpte ulik tykkelse 4-6-8mm på de 3 vinduene på bakveggen, det hadde null effekt fordi resonnans frekvensen er så smal at du antagelig ikke kan høre det.
Vinduer er en smalt resonnerende flate som alle skyr som pesten fordi overflaten er svært hard ulik resten av rommet, så de gir en utstikkende retur. Jeg sitter ikke å her å finner på ting, selv om det kan virke sånn. Vindu er ikke bra, og bør dempes så mye som mulig.

Topp Bunn