Fader vår far i himmelen..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    555
    Kabeldragern skrev:
    Kristendommen er historisk uten tvil den største menneske-slakte-organisasjonen som finnes! Ingen over, ingen ved siden.
    Kremt... Det var da voldsomt. Men blir like dumt som å si at ateismen uten tvil den største menneske-slakte-organisasjonen som finnes. For ateismen er sentral i marxism-leninismen, og noen korstog for tusen år siden blekner vel mot den urett som Stalin, Mao og Pol Pot og andre på den fløy stod bak.

Det må kunne gå an å skille litt snørr og bart her, du blander kortene kapitalt. Du argumenterer som Taliban sier til sine disipler: "Se hvor den kristne vesten dreper våre uskyldige barn. Kristendommen er en stor menneske-slakteorganisasjonen!"

Mye av krig og elendighet har vært ført med religion som argumentasjon. Er det kristendommens feil? Om vi fortsatt hadde trodd på Tor og Odin eller steinguder så hadde det sikkert vært mulig å føre en krig med disse på laget og. Og om vi ikke tror på noe, eller kun oss selv, så hadde vi sikkert kriget like hardt...

Så kom ikke med denne ensidige feilinformasjonen. Ser at flere her henger seg på en slik argumentasjon. Blir ikke mer riktig av den grunn, men som så ofte før så står en i fare for at om en løgn gjentas ofte nok osv. Du tar kanskje også med Hitler (Gott mit Uns) som en del av kristendommens menneskeslakting? Jeg sier ikke at det ikke har vært gjort store overgrep i kristendommens navn, for sannelig har det det. Men igjen; var det kristen tro og tanke som lå bak, eller andre vikarierende årsaker?

Et av grunnpilarene i kristen tro er budene. Bud nr. 5 sier: "Du skal ikke slå ihjel". Så enkelt. At det kan finnes mye drap og elendighet i f.eks. GT er klart, men husk at kristendom i sin opprinnelige form kommer av Kristus. Det er hans liv og lære som skal prege kristen tro og tanke.

Vi står foran julefeiring så noen ord om hva vi feirer:

"Det sanne lys,
    som lyser for hvert menneske,
    kom nå til verden.

Han var i verden,
    og verden er blitt til ved ham,
    men verden kjente ham ikke.

Han kom til sitt eget,
    og hans egne tok ikke imot ham.

Men alle som tok imot ham,
    dem ga han rett til å bli Guds barn,
    de som tror på hans navn.

De er ikke født av kjøtt og blod,
    ikke av menneskers vilje
    og ikke av manns vilje,
    men av Gud.

Og Ordet ble menneske
    og tok bolig iblant oss,
    og vi så hans herlighet,
    en herlighet som den enbårne Sønn
    har fra sin Far,
    full av nåde og sannhet."

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Alle religioner er skapt av menn for å bl.a. underkue kvinner og holde befolkningen under kontroll.
    Kristendommen har i så måte intet å skryte av.

P.S. Julefeiringen har kristendommen stjålet og er opprinnelig en lysfest.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.365
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Litt forsonende her:

Det er mye bra i kristendommens moralkodekser og det at man skal ta vare på andre.
    Men det finnes i alle religioner, ikke noe spesielt for kristendommen.

Det som er problematisk, er troen på jomfrufødsel, frelse og et liv etter døden.
    Vi er for det første med all mulig sannsynlighet ikke de eneste inteligente vesener i universet; det finnes milliarder av planeter. Selvsagt er det liv på mange av de! Da faller grunnlaget for religion bort. Vi er ikke de eneste.

Og at religion har blitt brukt for å effektivt undertrykkee befolkningen i århundrer kan vel neppe motsies.
    At da mange andre har gjort uhyrlige forbrytelser- så som Hitler, Pol Pot, Stalin osv, gjør jo ikke forbrytelser begått under religiøst flagg bedre.

At dere som tror skal respekteres, er en selvfølge. Men det betyr ikke at dere ikke skal kunne motsies.
    Skapelsesberetningen i kristendommen er ikke noe mer sannsynlig enn tilsvarende i norrøn mytologi eller andre religioner.
    Heller ikke himmelferden etter 40 dager, jødene som brukte 40 år på en kort strekning osv. Troen på engler i kristendommen er ikke mer sannsynlig enn Mærthas tro på skytsengler.

Blasfemiparagrafen fins ikke lengre i Norge. Alle kan fritt argumentere mot religiøse dogmer og holdninger. Dog med respekt for andres meninger.

P

Parelius

Gjest
    lars_erik skrev:
    Blasfemiparagrafen fins ikke lengre i Norge. Alle kan fritt argumentere mot religiøse dogmer og holdninger. Dog med respekt for andres meninger.
    En skal respektere nesten; hans meninger ser jeg ingen grunn til å respektere bare fordi han har dem. Der er det andre ting som avkrever «respekten». Ingen grunn til å respektere tullete meninger.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    555
    Kabeldragern skrev:
    Alle religioner er skapt av menn for å bl.a. underkue kvinner og holde befolkningen under kontroll.
    Underkue kvinner? Tvert i mot. Kristendommen har mye å skryte av her. Som jeg har sagt før så kommer ordet kristendom av Kristus. Og han kom med ganske så radikale endringer i synet på kvinnen. Han tar et prinsipielt oppgjør med den tids (og mange steder også idag..) kvinnesyn. Han forkynner at alle hadde samme verdi, samme rettigheter og samme muligheter. Paulus kommenterte dette slik: "Her er ikke jøde eller greker, slave eller fri, mann eller kvinne".

Noe av det viktigste kirken gjorde i Norge for noen hundre år siden var å påvirket samfunnet slik at lovverket ble endret. Menneskeverdet kom i fokus. Derfor regnet man ikke lenger eksempelvis en voldtekt som "hærverk på mannens eiendom", men heller en krenkelse av kvinnen som individ, og den skyldige måtte straffes og bøtlegges.

Holde befolkningen under kontroll? Dette er det vel makthaverne, uavhengig at religiøs - ikkereligiøs ballast som står for. Og var det noen som ikke holdt befolkningen under kontroll så var det Jesus. Han stod i opposisjon med makteliten og kjempet mot politisk undertrykking og maktmisbruk. Denne kampen har mennesker med kristen tro ført over alt i verden opp gjennom historien.

Du får gjerne feire lysfest, det skal jeg også. Jeg skal feire at "Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden." Altså Christmas - Kristusmesse. God jul til deg også Kabeldrager :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Underkue kvinner? Tvert i mot. Kristendommen har mye å skryte av her. Som jeg har sagt før så kommer ordet kristendom av Kristus. Og han kom med ganske så radikale endringer i synet på kvinnen. Han tar et prinsipielt oppgjør med den tids (og mange steder også idag..) kvinnesyn. Han forkynner at alle hadde samme verdi, samme rettigheter og samme muligheter. Paulus kommenterte dette slik: "Her er ikke jøde eller greker, slave eller fri, mann eller kvinne".

Noe av det viktigste kirken gjorde i Norge for noen hundre år siden var å påvirket samfunnet slik at lovverket ble endret. Menneskeverdet kom i fokus. Derfor regnet man ikke lenger eksempelvis en voldtekt som "hærverk på mannens eiendom", men heller en krenkelse av kvinnen som individ, og den skyldige måtte straffes og bøtlegges.

Holde befolkningen under kontroll? Dette er det vel makthaverne, uavhengig at religiøs - ikkereligiøs ballast som står for. Og var det noen som ikke holdt befolkningen under kontroll så var det Jesus. Han stod i opposisjon med makteliten og kjempet mot politisk undertrykking og maktmisbruk. Denne kampen har mennesker med kristen tro ført over alt i verden opp gjennom historien.

Du får gjerne feire lysfest, det skal jeg også. Jeg skal feire at "Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden." Altså Christmas - Kristusmesse. God jul til deg også Kabeldrager :)
    Du argumenterer som om bibelen var sann og at kristendommen er eneste saliggjørende.

Mot slik indoktrinert pådyttet verdenssyn nytter ingenting.

God lysfest! :)

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    555
    lars_erik skrev:
    Vi er for det første med all mulig sannsynlighet ikke de eneste inteligente vesener i universet; det finnes milliarder av planeter. Selvsagt er det liv på mange av de! Da faller grunnlaget for religion bort. Vi er ikke de eneste.
    "Growing empathy with the insight of Einstein and other noted scientists that there had to be an intelligence behind the integrated complexity of the physical universe" and "my own insight that the integrated complexity of life itself – which is far more complex than the physical Universe – can only be explained in terms of an intelligent source."

Tidligere sjefsateist Antony Flew (not anymore)

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    555
    lars_erik skrev:
    roesok skrev:
    lars_erik skrev:
    "Growing empathy with the insight of Einstein and other noted scientists that there had to be an intelligence behind the integrated complexity of the physical universe" and "my own insight that the integrated complexity of life itself – which is far more complex than the physical Universe – can only be explained in terms of an intelligent source."

Også?
    JEG tror ikke på noen skaper likevel. Og det virker helt usannsynlig :)
    Religion har jo til alle tider blitt brukt til å forklare det man ikke forstår.
    Steinaldermennesket tilba sola. Det var det jo en viss mening i. Den ga jo liv.
    Det er lov, og har full respekt for det. Men nå er det slik at mange, som denne Flew med intelligens langt over det vi trolig har, gjennom et helt livs forskning og tenkning har kommet til den konklusjon jeg skrev over.

Det jeg ber om er respekt for tro. Det er ikke intellektuelt mindreverdig vs. en ateistisk livsanskuelse. Å slenge lettvinte og lite gjennomtenkte argumenter fører ikke til noen konstruktiv dialog.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.365
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    roesok skrev:
    lars_erik skrev:
    roesok skrev:
    lars_erik skrev:

Også?
    Det er lov, og har full respekt for det. Men nå er det slik at mange, som denne Flew med intelligens langt over det vi trolig har, gjennom et helt livs forskning og tenkning har kommet til den konklusjon jeg skrev over.

Det jeg ber om er respekt for tro. Det er ikke intellektuelt mindreverdig vs. en ateistisk livsanskuelse. Å slenge lettvinte og lite gjennomtenkte argumenter fører ikke til noen konstruktiv dialog.
    Jeg har ikke "slengt noen lettvinte og lite gjennomtenkte argumenter."

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    555
    lars_erik skrev:
    roesok skrev:
    lars_erik skrev:
    roesok skrev:
    lars_erik skrev:

Også?

Jeg har ikke "slengt noen lettvinte og lite gjennomtenkte argumenter."
    OK, hva med:

"Kirken gjorde INGENTING bra for folk før nå på 1900- tallet.
    Før det var det bare drap, maktkamper og undertrykkelse."

"Gjør alle folkeslag til mine disipler, i det dere døper dem i faderens, sønnens og den hellige ånds navn."
    De som da ikke innordner seg, blir dømt til evig fortapelse. For å utføre dette, måtte man bruke sverdet, og man har gjennom århundrene drept millioner."

Tror du vil få store problemer med å dokumenterer dette...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.365
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det vil ikke være vanskelig å dokumentere. Bare lese historien det.
    Men nå har jeg ikke tid til dette lengre :'(

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    555
    lars_erik skrev:
    Nei, det vil ikke være vanskelig å dokumentere. Bare lese historien det.
    Men nå har jeg ikke tid til dette lengre :'(
    Har lest en del historie og ikke funnet svar på dine påstander. Regner derfor med at du kan dokumenter. Om ikke, så setter jeg det på kontoen for lite gjennomtenkte populistiske utspill.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.599
    Torget vurderinger
    2
    En rekke innlegg med personangrep er tatt bort.

Det er mange sterke meninger om dette tema, og jeg ber dere om å holde en seriøs tone til tross for at det vil komme meninger og innlegg dere er sterkt uenig i.

Ha en god jul.

Mvh
    Høvdingen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn