oi!
Man får jo lyst til å være en utgave av FidelityDet er høst og man leser Fidelity. Dobbelbetydning, prøv nå i det minste kjære deg å forstå... jeg har aldri gjort dette før, ikke vær vanskelig.
Har du noensinne sett et Fidelity falle? Hvor seriøs er du? Dette bladet faller ikke, det bæres rundt som om det var av gull og oppbevares i safe. Nesten.![]()
Eg sette sånn pris på nynorsken av et skal avstå å kommentere:
a) sør-søraust
b) Tåke (i staden for skodde)
c) nokre banale skrivefeil.
DETTE VAR FINT!
Jammen, det var fint!Jaha!
Du er en sånn lærer man kan smiske med. Dette er lite profesjonelt. Du har motforestillinger til hester og prester, spesielt i kombinasjon, og da synes du at mitt dikt var "fysj". Når det så kommer en og smisker med nynorsk, da er det FINT.
Hrmpf!
Her:![]()
Diktet ditt var helt fint det Spiralis, men det er det prinsipielle jeg kritiserer her, håper du skjønner det.![]()
Det er viktig å sprengje grenser!Nynorsk?
Ingen kommentar... ;D
edit:
Jo , forresten.
Jeg synes de som har lyst til å skrive nynorsk skal skrive nynorsk,
og de som har lyst til å skrive bokmål skal skrive bokmål.
Å forsøke å lære nynorskskrivere og skrive bokmål mot sin vilje,
og omvendt, burde være forbudt.
![]()
Blir nynorsk regna som et språk ?Om spmét er om ett lite land som Norge behøver to språk, så burde det si seg selv,nei! man har da ett helt land som er mindre enn en europeisk middels storby som fint klarer seg med ett....
mvh
Som middels, europeisk storby, må vi fyrst finne ut kvar vi skal sette grensa for "middels". Det er klart at om vi tek Paris, London og Rom og gjev oss med det, er det eit poeng. Men om vi går nedover eit stykke, er det faktisk ikkje så veldig mange europeiske byar som har 4,7 millionar innbyggjarar.Om spmét er om ett lite land som Norge behøver to språk, så burde det si seg selv,nei! man har da ett helt land som er mindre enn en europeisk middels storby som fint klarer seg med ett....
mvh
Javisst.Blir nynorsk regna som et språk ?
Vel, dette er faktisk under omarbeiding no, og måten sidemålet vert teke vare på bør iallfall vere såpass inspirerande at ungane tykkjer det er interessant.Jeg er helt for språklig mangfold.
Og er helt enig i Donaldhistorien din.
Husker selv originalen hvor de snakket nynorsk.
Men jeg er helt uenig at ungene skal pines til å lære norsk på 2 nesten like måter. Jeg er såpass gammel at jeg også husker at vi måtte lære gamalnorsk. Både gamalnorsken og sidemålet var totalt bortkastet på meg
fordi jeg ikke kunne bruke det til noe.
Det var ikke noe problem å få meg til å prøve å lære engelsk, tysk og fransk.
Det var nemlig nyttig.
Norsk sidemål ( bokmål eller nynorsk ) forstår man enten man "lærer" det på skolen eller ikke.
![]()
Må man skrive både både Norge og Noreg på 50 lappen kan man vel tolke det dit man vil....Blir nynorsk regna som et språk ?
Hvor lett det er å spøke med ting man anser som svært usannsynlig ;DDet med safen var jo bare nesten, lomt, silkelaken og puter høres vel bedre ut når jeg tenker meg om.
Du får snakke med høyere makter, så lar det seg kanskje ordne å bli et Fidelity i sitt neste liv?
Folk er rare! ;D
Jeg tror du godt vet hva jeg mener her, selv prater jeg å godt og vel hele slekta NN, de er fra Sunnfjord, men det legitimerer ikke alikevel ett to språklig samfunn (dialekter er hærlige!!!) i ett så lite land Norge er det sløsing av resurser både økonomiske og praktiske, tenk på alle lærerene som kunne lært ungene noe vettugt istedenfor, som takt og tone feksSom middels, europeisk storby, må vi fyrst finne ut kvar vi skal sette grensa for "middels". Det er klart at om vi tek Paris, London og Rom og gjev oss med det, er det eit poeng. Men om vi går nedover eit stykke, er det faktisk ikkje så veldig mange europeiske byar som har 4,7 millionar innbyggjarar.
Og som språk er norsk ikkje spesielt lite. Det er ingen fare for at det skulle forsvinne dei neste hundre åra. Heller ikkje nynorsken - med mindre det vert iverksett politiske incitiment for å kunne fjerne det. Men det ville nok vere ekstemt lite å hente på slikt. Språk handlar fyrst og framst om identitet, og ein skal ikkje pirke bort i identieten til folk, då vert det masse bråk. (Hadde det ikkje vore for dette faktum, hadde nok alle snakka esperanto i dag, iallfall som andrespråk)
Når ein tenkjer på kor lite tid som eigentleg går med til sidemålsundervisning av 10 års skulegong, ser eg ikkje problemet.Jeg tror du godt vet hva jeg mener her, selv prater jeg å godt og vel hele slekta NN, de er fra Sunnfjord, men det legitimerer ikke alikevel ett to språklig samfunn (dialekter er hærlige!!!) i ett så lite land Norge er det sløsing av resurser både økonomiske og praktiske, tenk på alle lærerene som kunne lært ungene noe vettugt istedenfor, som takt og tone feks
mvh
Kommunistfrykt.Kvifor likar ingen aust som himmelretning, forresten?
Hva skal du bruke deg selv og mennesket til? Jeg har alltid hatt problem med helt å forstå folk som alltid skal bruke noe til noe. Vennene sine, kjærringa, latteren, sorgen, seg selv. Mennesket som menneske er totalt ubrukbart. En fritidssyssel for seg selv og Han der oppe (om han nå fins). Altså; hva skal vi bruke oss selv til?J
fordi jeg ikke kunne bruke det til noe.
He he, og kjærringa er enig? Da er alt vel!Vi vet vel hva kjærringa skal brukes til ihvertfall.
Av enkelte, ja.Blir nynorsk regna som et språk ?
Enig med deg, om.s (Du får notere det i bokaOm spmét er om ett lite land som Norge behøver to språk, så burde det si seg selv,nei! man har da ett helt land som er mindre enn en europeisk middels storby som fint klarer seg med ett....
mvh
Nynorsk er et skriftspråk. Det er ingen som prater nynorsk eller bokmål.Blir nynorsk regna som et språk ?
Skrives ikke nyter med en t ?Kva nyttar ein kjerringar til Rolfozzy?
Jeg liker øst! derfra kommer jo sola opp, om man skal være litt positiv mener jegKvifor likar ingen aust som himmelretning, forresten?
Vi har jo vært enige før vi, men det er notert ;DEnig med deg, om.s (Du får notere det i boka).
Skrives ikke nyter med en t ?
Ellers er det alltid noe støvtørking og denslags. ;D
Saknar du ikkje nynorsk åtvaring på røykpakka også? Dei prøver å ta rotta på dykk no. Staten saman med riksmålfolket vil la målfolket røyke seg i hel. Du veit vel det?Det er verre med alle desse heimefødde i hovudstaden som ikkje får oppleve det språklege mangfaldet.
Sjølv passar eg alltid på at mine søte, små elevar får med seg litt bokmål innimellom (t.d. Donald-lesing)
I den samanheng elskar eg å syne til "Eggmysteriet". Korleis skulle lærerinne Aagaard greidd å utdjupe denne Barks-historien til å verte den framste mellom amerikanskimportert barnelesnad vi har i landet, utan nynorsken som professoren frå Voss hadde lært firkant-folket opp til å bruke?
I den opprinnelege versjonen, då Donald kjem ut av skodda og møter den fyrste firkantmannen, får han høyre:
"På Vossevangen der vil eg bu
Der veks det kløver yver enga
Der gjeng kvar unggut i blanke skor
Og med ein sylvknapp i trøya"
I den reviderte utgåva var det skjedd ein del protestar, og teksten var endra til:
"Jeg vil hjem - kvakk kvakk
Til min kjære Andeby - kvakk kvakk"
Snakkar om lavmål! Idiotisk. Det forstod også forlaget, og då faksimile av denne perla av Barks-historiar vart trykt, hadde dei gått attende til nynorsk. Noko vi alle skal vere takksame for.
Elles nektar eg å betale parkeringsbøter som kjem på bokmål - noko som er heilt legalt, ser det ut til.
Offentlege tenestemenn (er ikkje sikker på desse haiane frå private parkeringsselskap) må kunne gjere seg forstått på begge målføre.