Fører Xindak FS-2 til overoppheting av Hegel H300?

KSkeie

Fersking
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har Hegel H300 og Dynaudio Focus 160 høytalere. Vurderer å bytte høytalerkabler fra mine gamle Nordost Flatline Gold.

Leser at Xindak FS-2 gir mye god lyd for pengene, men at det også har vært prøblem med at Xindak høytalerkabler har ført til overoppheting av en del forsterkere. Noen som har prøvd FS-2 med Hegel H300 og evt tilfeldig vis også med Dynaudio Focus 160? Problem med overoppheting av forsterker?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Har Hegel H300 og Dynaudio Focus 160 høytalere. Vurderer å bytte høytalerkabler fra mine gamle Nordost Flatline Gold.

Leser at Xindak FS-2 gir mye god lyd for pengene, men at det også har vært prøblem med at Xindak høytalerkabler har ført til overoppheting av en del forsterkere. Noen som har prøvd FS-2 med Hegel H300 og evt tilfeldig vis også med Dynaudio Focus 160? Problem med overoppheting av forsterker?
Dette tror jeg ikke noe på,etter 35 år med hifi har jeg aldri hørt eller opplevd noe slikt.

mvh
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Hvis kablene er årsak til overoppheting av forsterker, er det noe alvorlig galt med kablene.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Har Hegel H300 og Dynaudio Focus 160 høytalere. Vurderer å bytte høytalerkabler fra mine gamle Nordost Flatline Gold.

Leser at Xindak FS-2 gir mye god lyd for pengene, men at det også har vært prøblem med at Xindak høytalerkabler har ført til overoppheting av en del forsterkere. Noen som har prøvd FS-2 med Hegel H300 og evt tilfeldig vis også med Dynaudio Focus 160? Problem med overoppheting av forsterker?
Dette tror jeg ikke noe på,etter 35 år med hifi har jeg aldri hørt eller opplevd noe slikt.

mvh
Hadde en Zapsolute forsterker som ble overopphetet til den ble kaputt av Kimber kabler .
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Dette er jo bare tøys . Må vel ha drømt dette eller. Har Xindak FS-1 høytalerkabel -har hatt Kimber kabler . NO PROBLEM . Må være noe galt med forsterkeren-garantert .
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Dette er jo bare tøys . Må vel ha drømt dette eller. Har Xindak FS-1 høytalerkabel -har hatt Kimber kabler . NO PROBLEM . Må være noe galt med forsterkeren-garantert .

He he , ja det kan du gjerne si :)
Gamle Naim forsterkere var likedan, men de er bedre nå .
Tviler på at en moderne forsterker som H300 har noen problemer med ht kabler !
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Dette e er ikkje tøys,kabler med høy kapasitans kan trigge enkelte forsterkere til å gå i selvsving. Naim,EC,LC Audio osv. Løsningen heter Zobel nettverk som kobles over utgangsterminalene. Det fulgte med min LC Audio Millenium..
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Støtter norlenning , En hver amp som øker temp bare ved å hekte på ett par kabler occilerer garantert , og det finnes flere amper der ute som bare skal provoseres bare bitte litt før de gjør , og det ligger ikke bare i Zobel kretsløpet men hele kretsløpet .
Jeg har med selv syn sett en accuphase amp brenne opp bare ved å koble til ett sett nydelige og dyre fletta kabler , hele utgangen var koks , Den spillte da altså alle kabler unntagen denne fletta typen som var det siste den gjorde
 

KSkeie

Fersking
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Basert på innlegg fra Harepusen og Norlenning, og det jeg har lest ellers på nettet, er jeg skeptisk til å prøve Xindak FS-2. Hvis det da ikke er noen som har prøvd dem med Hegel H300 uten problem, og ikke minst vært fornøyd med lyden :)

Jeg er ny på sentralen. Glimrende å få innspill fra dem som har vært uten en vinternatt og to før :)
 

KSkeie

Fersking
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Hei,ville forhørt mæ med konstruktør av Hegel,han kan vel svare på om H300 e safe med skumle kabler,hete ikkje han Bent Holter? Ellers,for å gjøre nevrosene verre,det e mange farlige kabler der ute;Goertz,div Kimber. Prøv å finn data på de Xindakene,dvs hvor mye kapasitans. Det e den som kan være skummel... Med Goertz fulgte det med Zobelnettverk nå æ handla de hos Eltek(nu hete dem Dynabel) Dvs det fulgte med når æ etterspurte det..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For det første: Kapasitive høyttalerkabler kan være farlige for utgangstrinnet i en transistorforsterker. Spesielt kabler av typen "utrullet kondensator" med to flatvalsede ledere oppå hverandre med bare en tynn plastfolie mellom. Så vidt jeg forstår er denne Xindak-kabelen en sånn. (http://www.mychifi.se/image/data/Xindak/Xindak kablar/uppbyggnad/fs1.jpg) Den totalte kapasitansen kommer også an på lengden. Det kan godt hende at noen har fått det til å fungere, såvidt, med 2x2 m kabler, men hvis du har 2x3 m - bzzzt! Kanskje.

For det andre: Så vidt jeg vet har Hegel-forsterkere et utgangsfilter med en induktor i serie med signalet og et zobel-filter eller to for å beskytte seg selv mot sånt. Alle de komponentene er der bare for å beskytte utgangstrinnet mot "audiofile" kabler med de særeste egenskaper.

143713d1341518187-hvilke-egenskaper-ma-apparatene-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler-output-f.jpg


For det tredje: Vi ville gjort det enklere for både forsterkerkonstruktører og oss selv hvis vi lot være å bruke "spesielle" kabler. Det er ikke noe særlig å hente mht lydkvalitet, så lenge tverrsnittet er stort nok, men det kan stelle til en del ugagn. 4 mm2 høyttalerkabel fra snelle er helt OK. 2,5mm2 skjøteledning også. Det er faktisk ikke der slaget står.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg har brukt Xindak FS-1 høytalerkabel i 2 mndr. og forsterkeren en LM Audio 218 IA singel ended ren klasse A blir ikke noe varmere eller noen som helst problem kontra andre kabler jeg har brukt før. Så det er kabelen sin skyld altså. Så dere hevder det kan være farlig å bruke denne kabelen . Forsterkeren kan altså direkte brenne opp og ødelegges. Kan dette kun skje ved veldig høyt volum - langvarig høytspilling. Xindak FS-2 er vel likedan som FS-1 er den ikke-flatvalset .
 
L

larkus

Gjest
Xindak FS-1 = utrullet kondensator. FS-2 er konstruert på samme måte.
fs1.jpg
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Det er selvfølgelig ingenting galt med de kablene hvis de er hele selvsagt. Tviler på at Hegel er feil konstruert men.er det fler med dette problemet så har Hegel et stort problem :/
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Kabelen låter kjempegodt . Får bruke den helt til hele kabelen er brent opp da.:cool:
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke kabelen som brenner opp, men utgangstrinnet i effektforsterkeren. Lykke til.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt Xindak FS-1 høytalerkabel i 2 mndr. og forsterkeren en LM Audio 218 IA singel ended ren klasse A blir ikke noe varmere eller noen som helst problem kontra andre kabler jeg har brukt før. Så det er kabelen sin skyld altså. Så dere hevder det kan være farlig å bruke denne kabelen . Forsterkeren kan altså direkte brenne opp og ødelegges. Kan dette kun skje ved veldig høyt volum - langvarig høytspilling. Xindak FS-2 er vel likedan som FS-1 er den ikke-flatvalset .
Det som skjer hvis man bruker en veldig kapasitiv kabel er at refleksjoner fra høyttalerenden kommer tilbake til punktet hvor forsterkeren henter ut negativ feedback i motfase med det egentlige signalet. Da blir negativ feedback til positiv feedback, forsterkeren begynner å oscillere med en frekvens oppi megahertzene, utgangstrinnet overopphetes, og brenner opp. "Bredspektrede" forsterkere er spesielt utsatt. (Ikke finn på å sette en slik kabel på en Spectral forsterker!) Det har ingen ting med hvor høyt eller lenge man spiller å gjøre.

Derimot er en rørforsterker med utgangstrafo immun mot hele problemet, siden de radiofrekvente resonansene ikke kommer forbi utgangstrafoen. En forsterker uten negativ feedback er også immun. Derfor har du sannsynligvis ikke noe å bekymre deg for med dine SE klasse A rørforsterkere. (Et lite forbehold, siden jeg ikke vet eksakt hvordan de er bygget opp.)

For "normale" klasse AB-transistorforsterkere med negativ feedback kommer det an på hvor stabil forsterkeren er i utgangspunktet, om den har utgangsfilter, og om resonansfrekvensene får en frekvens og størrelse som er tilstrekkelig til å bikke utgangstrinnet over i ustabilitet. Det kommer igjen an på lengden av kablene, impedanskurven til høyttaleren ved riktig høye frekvenser og detaljene i oppbygningen av feedback-kretsløpet.

For meg er det tilstrekkelig å se på bildet av oppbygningen som larkuz la ut. En sånn kabel ville jeg aldri kjøpt. Hvis jeg av en eller annen grunn hadde slike kabler og transistorforsterker, ville jeg lagd et lite Zobel-filter og satt over høyttalerterminalene. Øyeblikkelig.
 
Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Da kan jeg bekrefte at Rotels klasse D forsterkere takler denne kabelen.
Forsterkeren står påslått 24/7 og står inni ett ikea skap. Der har den stått i 3-4 år.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Da kan jeg bekrefte at Rotels klasse D forsterkere takler denne kabelen.
Forsterkeren står påslått 24/7 og står inni ett ikea skap. Der har den stått i 3-4 år.
Ja, det er også logisk, fordi en klasse-D-forsterker har et utgangsfilter som tar ned dens egen switchestøy. Det vil stoppe de radiofrekvente resonansene fra å gjøre noe skade. En ICE-forsterker (som Rotel vel er) tar feedback innenfor det filteret, og feedbackkretsene ser aldri noe til hvilke kabler som står mellom forsterker og høyttaler.

Mer her, for spesielt interesserte: http://sound.westhost.com/cable-z.htm
Den kabelen som beskrives som "special" er en Goertz MI-2 med lignende oppbygning som disse Xindak'ene.
 
Sist redigert:

KSkeie

Fersking
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er selvfølgelig ingenting galt med de kablene hvis de er hele selvsagt. Tviler på at Hegel er feil konstruert men.er det fler med dette problemet så har Hegel et stort problem :/
Jeg har lest mye bra om lyden med Xindak høytalerkabler (mye for pengene) og lurte derfor på å kjøpe et par. Har ikke lest om problem med kombinasjon Hegel/ Xindak kabler, men ville sjekke andres erfaring grunnet flg:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php?37174-Problem-with-Rotel-Amp-1070-Xindak-speaker-cable
og
http://www.hifisentralen.no/forumet...eroppheter-abrahamsen-v4-0-effekttrinn-2.html
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg har tidligere opplevd at en Exposure Classic effektforsterker ble ekstremt varm under drift ved bruk av en Analysis Plus høyttalerkabel. Dette er en forsterker som normalt sett ikke blir merkbart varm. Denne kabelen hadde også en oppbygnig som som muligjør høy kapasitiv last.

bigsilver3l.jpg
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er selvfølgelig ingenting galt med de kablene hvis de er hele selvsagt. Tviler på at Hegel er feil konstruert men.er det fler med dette problemet så har Hegel et stort problem :/
Jeg har lest mye bra om lyden med Xindak høytalerkabler (mye for pengene) og lurte derfor på å kjøpe et par. Har ikke lest om problem med kombinasjon Hegel/ Xindak kabler, men ville sjekke andres erfaring grunnet flg:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php?37174-Problem-with-Rotel-Amp-1070-Xindak-speaker-cable
og
http://www.hifisentralen.no/forumet...eroppheter-abrahamsen-v4-0-effekttrinn-2.html
Det forundrer meg ikke. Per Abrahamsen er ingen tilhenger av å sette svære utgangsfiltre på forsterkerne sine, fordi han mener at de ekstra komponentene degraderer lyden. Da Goertz-kabler var på moten for noen år siden gikk det med et antall Electrocompaniet-forsterkere også. Til slutt måtte EC gi beskjed til forhandlerne sine om å fraråde kundene å bruke Goertz. Etter at Abrahamsen forsvant ut av EC tror jeg de har begynt å sette utgangsfiltre i forsterkerne sine. Jeg er ganske sikker på at Hegel gjør det.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Forresten, hjemmesiden til Xindak er litt av et syn:
Xindak Electronic - Product Center - FS-Gold Speaker Cables

The audition shows that the most outstanding advantage of this kind of wire is noble, real, relax and natural expressions, which can make music vivid, vigorous, more exquisite and sharp, completely restoring the most slight information. Timbre expressed through the wire is sweet, beautiful, thick, smooth, carefully polished, which can make the audiences happy.
Se også: Engrish.com
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Kapasitans kan være en bitch ja. Fikk trøbbel med Kimber Monocle XL på EC AW2x120M og 3x120M i brokoblet modus på ett par Klipsch LaScala. Gikk i protect på varme etter få minutter.
 

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
194
Antall liker
5
Min abrahamsen v2 brant utgangstrinnet på, xindak kabelen var problemet.dp a1 jeg hadde stående brydde seg ikke:)

Morten
 
Topp Bunn