Diverse Får ikke mer moro enn man gjør med seg selv - ord og uttrykk som ble litt feil

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.424
Antall liker
17.118
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Sikkert, men hva skulle misjonen med det være? Mitt innlegg var en kommentar til at vogntog ikke er synonymt med trailer. Selv med «feilaktig» bruk av ordet trailer, er det to forskjellige ting.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.424
Antall liker
17.118
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Absolutt.

Man kan som kjent ikke kalle en gris for hest fordi den er født i en stall ;)
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Hehe, mye bra her! 🤣

Apropos bøker, hadde stor glede av Kua har fire hjørner og De første menneskene på jorda var Hans og Grete for 30+ år siden. Tror det var historier fra
virkeligheten samlet av en lærer. Mange gode formuleringer der. 😊
Har de sjøl ja, fra den tia.Men de kommer nok fra forfatterens eget hode, viste det seg etter hvert. Da jeg gikk ut var det noe kjent med han jeg møtte i døra, og ute i gata var alle husene på vei forbi.

Dr.E
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Det er noen feiskjær i sjøen (sitat min bedre halvdel)
 
I

Ikke33206

Gjest
Hva i huleste verden! En viss sjakkommentator drar gullkorn stadig vekk.

Hva i huleste helvete er originalen, med antydning om tomrom i helvete, og man sier kanskje hva i huleste...osv
Hvis man bruker verden, sier man hva i all verden er det du driver med for eksempel.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Siden det er fredag kan jeg kanskje sitere en barndomsvenn:

Man får ikke mer moro enn man drikker selv.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Paradise Hotel er jo en nærmest uuttømmelig kilde til slike sitat. Her er noen:


«Jeg bærer ikke noe gnag»

«Jeg bruker aldri kondom, jeg ser om jenter har en kjønnssykdom»

«Jeg ville aldri svikta deg i ryggen!»


«Jeg er ikke den smarteste personen i skuffen, eller whatever»

«Hun virker litt jordnær og ordentlig, jeg er mer sånn «down to earth»

«Det er et eller annet som skurrer i mosen her»


«Einstein fant opp graviditeten»


I sesong fire hadde deltakerne Alexandra Rødset og Alina Lapteva denne diskusjonen om hva det egentlig var Einstein fant opp. For dette vant de Dagbladets kåring av beste kjendissitat i 2012.

Alexandra: - Du... Han der jævla Einstein. Jeg og Iselin hadde en sånn jævla samtale i går, om at han var så jævla smart, han var ikke skolesmart, men han var liksom jævla smart. Hva var det han oppfant?
Alina: - Einstein? Graviditeten, er det ikke, når han satt under epletreet, og så falt eplet ned på...
Alexandra: - Nei, det er Adam, det. Ja, Adam og Eva, vet du.
Alina: - Adam er ikke noe oppfinner. Det er Bibelen.
Alexandra: - Haha, men han Franken..., nei, Einstein, var det han som fant opp hjulet?


«Livet er et lære, man må alltid lære»


«Det er ganske sykt at du får en fartsbot hvis du kjører 65 kilometer i timen når faktisk jorda beveger seg over 100 000 kilometer i timen!»
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Det går fint an å drikke uten å ha det artig.
En kollega for mange år siden hadde en vri på den, der han strengt og irettesettende sa "Du trenger ikke ha det moro bare fordi du drikker vet du".

Ellers hadde tidligere nevnte kompis en fin måte å svare når jeg spurte "Hva driver du med da?" "Jo, du, akkurat nå sitter jeg og snakker med deg i telefonen!"
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Om det ikke er direkte feil, så er det i hvertfall rart:
Det er bedre å tisse på asfalten enn å asfaltere tissen.
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.427
Sted
vest
på tur i bil med en kompis og på fortauet gik det en jente (trodde vi). Da vi paserte viste det seg att det var en kar med langt hår. Da sa kompisen: Pen langt fra, men langt fra pen! 🤣👍
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
135
Antall liker
154
Sted
Bodø
Solgt mus og ikke fått betalt ? tar den til frøkna hvis hun er litt små grinete.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
- Jeg må bare advare deg, jeg er som et barn mellom bena.

- Men kjære, det gjør da ingen ting, det er ikke størrelsen som teller, men hva mente du sånn helt eksakt?

- 52cm og 3,5kg...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Når det gjelder disse store tunge kjøretøyer så kalles vel den delen som har motor for "trekker". Det som henger bak "trekkeren" er da gjerne ei "tralle" eller hos Statens Bilukyndige omtalt som "påhengsvogn" eller "slepevogn". Forskjellen er at med en "påhengsvogn" blir deler av vekten av tilhengeren båret av "trekkeren". I dagligtale blir en slik kombinasjon gjerne omtalt som en "semitrailer". En "slepevogn" bærer sin egen vekt på egne hjul og blir bare trukket bak "trekkvogna"/lastebil, ref campingvogn bak personbil. ( Og for enkelhets skyld ser vi nå helt bort fra det berømmelige "kuletrykket"! )
Og for å fucke opp all forståelse av temaet så finnes det noe som heter "modulvogntog" Dette er gjerne kombinasjoner av "trekker" med ulike varianter av tema tilhenger/tralle i flertall, som for tiden er begrenset til 24,24 meters lengde. Dog jobbes det med at de kan få lov til å være 32 meter lange. Et vanlig vogntog med lastebil og slepevogn skal i utgangspunktet ikke være lengre enn 18 meter. Hvis man har et modulvogntog som består av en lastebil med en påhengsvogn ( semitrailer ) bak så må man introdusere noe som heter "dolly" som henger bak lastebilen og som fremre del av påhengsvogna hviler på.
Essensen er enkelt sagt: De er store, de er tunge, de bruker fordømrade mye diesel hvis de må stoppe opp og sette i gang igjen, så selv om du ikke liker trailersjåfører er det veldig bra for klimaet ( CO2 du vet ) hvis du tar hensyn til disse store og hjelper dem fram slik at de slipper å stoppe opp i trafikken!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Vet det, men er du smart så sørger du for å ha en cm "å gå på". Har vært ute for at Statens Bilukyndige ( slemt sagt, de gjør faktisk en grei jobb vanligvis ) har underkjent hengere både på bredde og lengde på grunn av at deres målebånd viste 4mm mere enn verkstedets målebånd! Bredden var ikke noe stort problem, det var bare å høvle av 2mm på hver side da detvar satt på en trelist på hengeren slik at sjåføren skulle se bedre hvor hengeren var når han rygget!
På lengden var det ikke fullt så enkelt. Det bakerste punktet var en U bjelke som "lå" helt bakerst og "uvesenet" ville i utgangspunktet ikke akseptere at man brukte vinkelsliper og tok av 4mm av sidene på U bjelken. Det endte med masse mas og et konsulentselskap som konkluderte med at den brukte U bjelken var "overkill i ørtende potens" slik at det å ta av 4mm ikke hadde noen praktisk betydning.
Det endte for øvrig med en konklusjon som sa at "Uvesenets" målebånd var feil! Men den konklusjonen kom ikke før etter at hengeren var blitt modifisert for noen tusen kroner. Og etaten hadde selvsagt ikke noe erstatningsansvar! Man måtte til og med betale for ny kontroll!

Så han som drev dette firmaet ( lenge siden de la ned virksomheten for øvrig ) gav meg det gode rådet å alltid ha 1cm å gå på i forhold til dette "Uvesenet"!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.222
Antall liker
9.460
Torget vurderinger
2
... fra min datter i unge år:
Dette er "Homo og Kanari",!!!,,,,
Mor: Det heter ikke det, men "Hummer og Kanari" og betyr blanding av ting som er velldig forskjellig

Datter:Jammen det er ganske stor forskjell på en Homo og kanarifulg også!! så det så..

"Ja det har du sannelig rett i..."

PS "kanari" er egentlig ikke kanarifulg,men dessertvin fra Kanariøyene
 
Topp Bunn