- Ble medlem
- 28.11.2007
- Innlegg
- 1.686
- Antall liker
- 14
At JSF ikke akkurat vil være et langt steg fremover, gitt at data og specs forblir som de er per i dag, burde verken være en bombe eller en nyhet.
* Med en vekt på noe over 22 tonn og en motor som yter ca. 42.000lb thrust er JSF både overvektig og pinglete i muskelavdelingen i forhold til tidligere fly.
* Med bare 42.8 m2 vingeareal vil JSF ha en "wing loading" (vekt/areal) på ca. 575kg/m2, noe som gjør den mindre manøvrerbar en den forlengst utraderte F-105 - som forøvrig viste seg å være særdeles sårbar i skyene over Nordvietnam.
* Payload er kun i underkant av et tonn, noe som gjør den mindre egnet som bombefly enn de fleste jagere brukt under vietnamkrigen.
* Liten manøvrerbarhet, manglende evne til å holde seg flyvende under annet enn stor fart, svært begrenset payload, utilstrekkelig armering og manglende evne til "loitering" (å kunne sirkle over området i fall assistanse behøves) pga liten rekkevidde - gjør JSF nærmest fullstendig uegnet for Close Air Support roller.
Dette ifølge en rekke militæranalytikere, inkl. Pierre Sprey som hadde en ledende rolle i designet av F-16 og som ledet den tekniske utformingen av A-10.
Vanskelig å se et evt. kjøp av JSF som noe annet enn en rent politisk avgjørelse synes jeg. En får bare håpe at de aldri trenger å brukes og at den amerikanske elektronikken fremdeles er såpass overlegen at JSF vil matche russernes rent aerodynamisk og ytelsesmessig overlegne fly.
* Med en vekt på noe over 22 tonn og en motor som yter ca. 42.000lb thrust er JSF både overvektig og pinglete i muskelavdelingen i forhold til tidligere fly.
* Med bare 42.8 m2 vingeareal vil JSF ha en "wing loading" (vekt/areal) på ca. 575kg/m2, noe som gjør den mindre manøvrerbar en den forlengst utraderte F-105 - som forøvrig viste seg å være særdeles sårbar i skyene over Nordvietnam.
* Payload er kun i underkant av et tonn, noe som gjør den mindre egnet som bombefly enn de fleste jagere brukt under vietnamkrigen.
* Liten manøvrerbarhet, manglende evne til å holde seg flyvende under annet enn stor fart, svært begrenset payload, utilstrekkelig armering og manglende evne til "loitering" (å kunne sirkle over området i fall assistanse behøves) pga liten rekkevidde - gjør JSF nærmest fullstendig uegnet for Close Air Support roller.
Dette ifølge en rekke militæranalytikere, inkl. Pierre Sprey som hadde en ledende rolle i designet av F-16 og som ledet den tekniske utformingen av A-10.
Vanskelig å se et evt. kjøp av JSF som noe annet enn en rent politisk avgjørelse synes jeg. En får bare håpe at de aldri trenger å brukes og at den amerikanske elektronikken fremdeles er såpass overlegen at JSF vil matche russernes rent aerodynamisk og ytelsesmessig overlegne fly.