- Ble medlem
- 19.10.2006
- Innlegg
- 556
- Antall liker
- 0
Så lenge det har en radarsignatur, vil vel missiler ikke ha noen store problemer med å låse på det.Moderne fly vil slite fælt med å skyte ned slikt. Rakettene vil ikke låse seg på objektet(...)
Så lenge det har en radarsignatur, vil vel missiler ikke ha noen store problemer med å låse på det.Moderne fly vil slite fælt med å skyte ned slikt. Rakettene vil ikke låse seg på objektet(...)
Missiler mot kameler. Ikke noe nytt det.Så lenge det har en radarsignatur, vil vel missiler ikke ha noen store problemer med å låse på det.
En Spitfire er så vakker at det er vanskelig å fatte at den er et våpen.Men det peneste er en Spitfire......![]()
Under utviklingen av JAS Gripen var det et par fly som falt ned pga softwarefeil, men dette er rettet opp for 10 år siden. En av de spanske prototypene til Eurofighter datt også ned for noen år siden pga feil i datasystemet. JSF har vel ikke kommet så langt i utviklingen at de har begynt å falle ned ennå, men bare vent, det er en helt naturlig del i utvikingen av nye flytyper at det skjer uhell.Detter ikke de svenskeflya i bakken rett som det er da?
Under utviklingen av JAS Gripen var det et par fly som falt ned pga softwarefeil, men dette er rettet opp for 10 år siden. En av de spanske prototypene til Eurofighter datt også ned for noen år siden pga feil i datasystemet. JSF har vel ikke kommet så langt i utviklingen at de har begynt å falle ned ennå, men bare vent, det er en helt naturlig del i utvikingen av nye flytyper at det skjer uhell.
Satt på dass på en Kald Vinter en gang i forrige årtusen. fffff sa det da 3 Thunderbolter passere over leiren, og døde var vi alle mann. Sovjeterne kalte den Djevelkorset. Passende navn.Bah, pysefly! Gi meg noe med denne fronten:
(Bilde av A-10)
;D
Er ikke ekspert, men det var akkurat det som var problemet for avkjæringen, at når flyet ikke lystret ordre og unnamanøvrerte i hastigheter som er under stallspeed for F-15 så klarte ikke de å skyte det ned. De hadde ikke raketter som kunne låse på signaturen, om rakettene var uenget til å låse på radarsignatur vet jeg ikke.Så lenge det har en radarsignatur, vil vel missiler ikke ha noen store problemer med å låse på det.
Stemmer ikke heeelt: det første krasjet under landing da nesehjulet styrte det i grøfta, det andre datt ned under en flyoppvisning i Stockholm. Grunnen til dette var at flyets datamaskin fik "blåskjerm" eller slo seg av da pilot og og flyets datamaskin som stabiliserer flyet (noe sånt som 700 ganger i sekundet om jeg ikke husker heeeelt feil nå) -uten datmaskin styrter flyet, så software feil var det. Mye av det samme var antagelig tilfelle da F-16 var nytt, og dette rettes vel opp rundt 400 ganger i sekundet at flyets datamaskin. Til gjengjeld er dagens computer ombord 700 ganger så kraftig som de opprinnelige...Under utviklingen av JAS Gripen var det et par fly som falt ned pga softwarefeil, men dette er rettet opp for 10 år siden. En av de spanske prototypene til Eurofighter datt også ned for noen år siden pga feil i datasystemet. JSF har vel ikke kommet så langt i utviklingen at de har begynt å falle ned ennå, men bare vent, det er en helt naturlig del i utvikingen av nye flytyper at det skjer uhell.
A10 Thunderbolt II er et bakkeangrepsfly.Er ikke ekspert, men det var akkurat det som var problemet for avkjæringen, at når flyet ikke lystret ordre og unnamanøvrerte i hastigheter som er under stallspeed for F-15 så klarte ikke de å skyte det ned. De hadde ikke raketter som kunne låse på signaturen, om rakettene var uenget til å låse på radarsignatur vet jeg ikke.
Varmesøkende missiler kan kanskje ha vanskeligheter med propellfly (jeg innrømmer gjerne at jeg er på tynn is her), men eksempelvis AMRAAM-missiler kan låse på radarsignaturer som er utenfor synlig rekkevidde av piloten. Noen vil imidlertid kanskje kalle det unødvendig bruk av ressurser å bruke et missil til flere titalls millioner for å skyte ned en Sopwith CamelEr ikke ekspert, men det var akkurat det som var problemet for avkjæringen, at når flyet ikke lystret ordre og unnamanøvrerte i hastigheter som er under stallspeed for F-15 så klarte ikke de å skyte det ned. De hadde ikke raketter som kunne låse på signaturen, om rakettene var uenget til å låse på radarsignatur vet jeg ikke.
En nærpassering i høy hastighet er tilstrekkelig til å sende et lite propellfly inn i spinn.Varmesøkende missiler kan kanskje ha vanskeligheter med propellfly (jeg innrømmer gjerne at jeg er på tynn is her), men eksempelvis AMRAAM-missiler kan låse på radarsignaturer som er utenfor synlig rekkevidde av piloten. Noen vil imidlertid kanskje kalle det unødvendig bruk av ressurser å bruke et missil til flere titalls millioner for å skyte ned en Sopwith Camel![]()
Det stemmer nok. Men det er hverken Sopwith Camel eller en Cessna. ;DA10 Thunderbolt II er et bakkeangrepsfly.
Er ikke Keiko død?Bah, pysefly! Gi meg noe med denne fronten:
![]()
;D
Derfor har de fleste jagerfly kanon også.Moderne fly vil slite fælt med å skyte ned slikt. Rakettene vil ikke låse seg på objektet; flyet går alt for sakte til at de kan få skuddposisjon. Det er en historie om at to F-15 (eller 16) måtte gi opp et oppdrag å avskjære et Cessna fly som ikke lystret ordre.
Starfighteren er det kuleste designet hittil.
Finnes det noe råere og vakrere enn russiske fly?
F16 sitt primære formål er bekjempelse av bakkemål. Så også med JSF, men de har kapasiteter ut over dette. Ellers må vi kjøpe F22 Raptor fra USA, og de er ikke billige...Stealth egenskaper hjelper lite i overlyd/m after burner. Svak radarsignatur, men like fult lett å identifiser. Vi trenger hastighet og manøvrerbarhet for å uskadeliggjøre missiler og fiendtlige jagerbombere, ikke fly som skal snike seg inn på bakkemål. JSF er intet jagerfly. Det er like ubrukelig til det formålet som ME110 var.
Er redd for at du får rett, dessværre.Vil forbause meg om stortinget, regjeringen, Forsvaret ( eller hvem som bestemmer dette ) har baller til å velge noe annet enn amerikansk.
Messerschmitt Bf110 (ikke ME) var en av de beste nattjagerne fra andre verdenskrig, men det var vel mest pga radar og ildkraften. Flymessig manglet den mye på manøvreringsegenskapene i forhold til å fungere som jagerfly iluftkamp med andre jagere.Stealth egenskaper hjelper lite i overlyd/m after burner. Svak radarsignatur, men like fult lett å identifiser. Vi trenger hastighet og manøvrerbarhet for å uskadeliggjøre missiler og fiendtlige jagerbombere, ikke fly som skal snike seg inn på bakkemål. JSF er intet jagerfly. Det er like ubrukelig til det formålet som ME110 var.
Vel... F16 er en såkalt "multirole fighter" med gode manøvreringsegenskaper og bra motorkraft. F15 er bedre egnet som bakkestøtte grunnet større "nyttelast" eksemplevis. F16 er og blir allrounder, ikke så mye spesialkonstruert for en rolle. De mest ekstreme "våpenplattformer" trekker i retning av å bli 2-setere grunet de ekstremt avanserte våpensystemene. F16 er også på dette plan laget med det for øyet at én mann skal kunne benytte de fleste våpensystemer under flyving.F16 sitt primære formål er bekjempelse av bakkemål. Så også med JSF, men de har kapasiteter ut over dette. Ellers må vi kjøpe F22 Raptor fra USA, og de er ikke billige...
Men likefulgt et elendig fly. Nattjagere var luftens skrap den gang. 110 var en uhåndterlig våpen og radarplattform som var ferdig hvis den ble oppdaget av en dagjager.Messerschmitt Bf110 (ikke ME) var en av de beste nattjagerne fra andre verdenskrig, men det var vel mest pga radar og ildkraften. Flymessig manglet den mye på manøvreringsegenskapene i forhold til å fungere som jagerfly iluftkamp med andre jagere.
Det meste er i en eller annen grad multirolle fly, og F-15 er i utgangspunktet en Interceptor/avskjæringsjager (som det heter på det militære fagspråket) og F15 har også en viss kapasitet mot bakkemål, og det gjelder også dagens F-14 Tomcats som opereres fra amerikanske hangarskip. I utgangspunktet ble disse jagerne designet for "Air-superiority" eller å skaffe luftdominans. Dette har man i økende grad satset på, da det ikke er sovjetiske fly man forventer å bekjempe, men når luftherredømme er etablert så har de også bakkekapasiteter.Vel... F16 er en såkalt "multirole fighter" med gode manøvreringsegenskaper og bra motorkraft. F15 er bedre egnet som bakkestøtte grunnet større "nyttelast" eksemplevis. F16 er og blir allrounder, ikke så mye spesialkonstruert for en rolle. De mest ekstreme "våpenplattformer" trekker i retning av å bli 2-setere grunet de ekstremt avanserte våpensystemene. F16 er også på dette plan laget med det for øyet at én mann skal kunne benytte de fleste våpensystemer under flyving.
Honkey, tidligere crew-chief F16.
I utgangspunktet var F15 konstruert som en avskjæringsjager med mottoet "not a pound for air-to-ground" og F15A/B og F15 C/D (henholdsvis en- og tosetersversjoner) er rene jagerfly med svært begrenset kapasitet mot bakkemål. Det finnes en F15E Strike Eagle, som egentlig er et helt annet fly, med utgangspunkt i "skroget" til F15B. Dette flyet ble utviklet som en erstatning for F111 på 80-tallet til "deep strike missions", og F15E er nok det mest avanserte multirollefly i tjeneste i dag. Flyet gjør sitt oppdrag som bombefly og skal kunne kjempe seg ut igjen.Det meste er i en eller annen grad multirolle fly, og F-15 er i utgangspunktet en Interceptor/avskjæringsjager (som det heter på det militære fagspråket) og F15 har også en viss kapasitet mot bakkemål, og det gjelder også dagens F-14 Tomcats som opereres fra amerikanske hangarskip. I utgangspunktet ble disse jagerne designet for "Air-superiority" eller å skaffe luftdominans. Dette har man i økende grad satset på, da det ikke er sovjetiske fly man forventer å bekjempe, men når luftherredømme er etablert så har de også bakkekapasiteter.
Hva er galt med det svenske alternativet bortsett fra at det muligens var SV som er mest "begeistret"?Feil. Vi får dessuten B vare. Eurofighter er pr dags dato verdens overlegent beste jager.
Det er da sannelig grunn god nok.Hva er galt med det svenske alternativet bortsett fra at det muligens var SV som er mest "begeistret"?
Nå er du fordomsfull nå!Det er da sannelig grunn god nok.![]()