Eurofighter eller JSF?

O

OivindJ

Gjest
Hva bør vi kjøpe?

Sånn jeg ser det burde både de røde og de blå medlemmene her på hifisentralen være enige om at Eurofighteren er det beste alternativet for norsk industri. Men alle er kanskje ikke enige i det heller?

Og hvilket fly er det beste?

Eurofighter:
-Evnen til å fly hele oppdraget supersonisk.
-Evnen til å gjøre komplekse manøvere supersonisk.

JSF:
-Stelth?
-Bedre på komunikasjon imellom flere like fly i formasjoner, osv?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
JSF er det beste du får i neste generasjons jagerbombere (da ser vi bort fra F-22 Raptor, arvtakeren til F-15 Eagle, Air superiority fighter/interceptor) -Eurofighter er det beste du får med dagens teknologi. Når vi om noen år får JSF, så vil den være det beste valget i forhold til egenskapene. Uansett vil politikerne på Stortinget bruke så lang tid på å ta en beslutning, at JSF nærmest er en realitet og dermed er et bedre valg. Eurofighter er på vingene nå i Tyskland og Storbrittania med de første operative skvadronene.

Utvilsomt er salget viktig for flere parter: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1522973.ece
 
O

OivindJ

Gjest
JSF er det beste du får i neste generasjons jagerbombere (da ser vi bort fra F-22 Raptor, arvtakeren til F-15 Eagle, Air superiority fighter/interceptor) -Eurofighter er det beste du får med dagens teknologi. Når vi om noen år får JSF, så vil den være det beste valget i forhold til egenskapene. Uansett vil politikerne på Stortinget bruke så lang tid på å ta en beslutning, at JSF nærmest er en realitet og dermed er et bedre valg. Eurofighter er på vingene nå i Tyskland og Storbrittania med de første operative skvadronene.

Men trenger piloten neste generasjons elektronikk/databehandling når han kan gjøre hele oppdraget supersonisk?

Det blir vel ganske vanskelig for fienden å få has på han i eurofighteren da?

Stemmer det ikke at de amerikanske flyene kun gjør sin akrobatikk subsonisk?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
JA det gjør nok de fleste fly. I midlertid er det ikke mye "dogfighting" i lufta lengre, dersom man tar i betraktning de erfaringer israelere og amerikanere har gjort de senere år. Der er kanskje Eurofighteren litt vassere. Men tatt i betraktning at avstandsbekjempelse blir viktigere og viktigere er stealth viktigere. JSF (eller F-35 som den skal hete) er 3. generasjons Stealth-jager, og blir det flyet som sannsynligvis pensjonerer F-117 Nighthawk. Med slike fly blir det vanskeligere å bekjempe flyet, som øker overlevelsen og effektiviteten.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
JSF er jo også VTOL, noe som jo kan være svært praktisk, ikke minst i norsk terreng...
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
JSF lages i tre varianter, den norske vil ikke ha VTOL-egenskaper.

Det er vel ikke bare kommunikasjonen som gjør JSF spesielt, men det er vel hele datasystemet som det opererer med. Etter hva jeg har forstått.

Jeg leste om at hvis man gikk for JSF så ville man få problemer med russiske fly som i framtiden ville være både raskere og ha større makshøyde. Det vittige er jo at det har jo russerne allerede idag. Det er jo ikke interessant engang.

Hvis man kan slå ut fienden før han i det hele tatt får deg på radar så vil jo det være uendelig mye bedre enn å kunne fly litt fort, eller?

Også er vel JSF det flyet som det kommer til å bli produsert flest av, det burde jo tilsi at deleprisene blir lavere enn for tilsvarende andre fly. Om det blir sånn er en annen sak.

Mvh
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Eurofighter:
-Evnen til å fly hele oppdraget supersonisk.
-Evnen til å gjøre komplekse manøvere supersonisk.

JSF:
-Stelth?
-Bedre på komunikasjon imellom flere like fly i formasjoner, osv?
Ingen fly gjør komplekse manøvre supersonisk. Begge disse flyene vil kunne utføre komplekse manøvre subsonisk, men Eurofighter vil kunne fly fortere og høyere enn JSF.

Eurofighter er i utgangspunktet konstruert som et jagerfly med fart og manøvreringsegenskaper som førsteprioritet, men med gode egenskaper til angrep, selv om denne delen av systemet ikke er ferdig utviklet og operativ.

JSF er et angrepsfly som skal kunne trenge gjennom fiendtlig luftforsvar for å slippe bomber.

Til forsvar av norsk luftrom vil jeg anbefale Eurofighter eller JAS Gripen. Hvis Norge kjøper JSF blir det dyrt og amerikanerne vil nok bli lykkelige, flyet vil også garantert være velegnet til "fredsbevarende" operasjoner sammen med USA.

Gripen er det mest ferdigutviklete av flyene, selv om et fly egentlig aldri blir helt ferdig utviklet (våre snart 30 år gamle F16 fly er fremdeles under utvikling). Gripen vil nok også være det rimeligste flyet å drifte og vil gi flest fly i forhold til prisen. Samarbeid med Sverige om opplæring og vedlikehold vil også kunne være interessant.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128


Mer enn bra nok
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
JSF er jo også VTOL, noe som jo kan være svært praktisk, ikke minst i norsk terreng...
Mja, JSF kommer i 3 versjoner: en for vanlig take-off, en for hangarskip og en for VSTOL, altså også for hangarskip o.l. Førstnevnte er den Norge er interessert i.
 
O

OivindJ

Gjest
Ingen fly gjør komplekse manøvre supersonisk. Begge disse flyene vil kunne utføre komplekse manøvre subsonisk, men Eurofighter vil kunne fly fortere og høyere enn JSF.
Har hørt at Eurofighter kan dra høye g-krefter supersonisk i lang lang tid av gangen.

Til forsvar av norsk luftrom vil jeg anbefale Eurofighter eller JAS Gripen. Hvis Norge kjøper JSF blir det dyrt og amerikanerne vil nok bli lykkelige, flyet vil også garantert være velegnet til "fredsbevarende" operasjoner sammen med USA.
USA har vel ikke tilbudt noen kontrakter til norsk næringliv nei. ?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Ingen fly gjør komplekse manøvre supersonisk. Begge disse flyene vil kunne utføre komplekse manøvre subsonisk, men Eurofighter vil kunne fly fortere og høyere enn JSF.

Eurofighter er i utgangspunktet konstruert som et jagerfly med fart og manøvreringsegenskaper som førsteprioritet, men med gode egenskaper til angrep, selv om denne delen av systemet ikke er ferdig utviklet og operativ.

JSF er et angrepsfly som skal kunne trenge gjennom fiendtlig luftforsvar for å slippe bomber.  

Til forsvar av norsk luftrom vil jeg anbefale Eurofighter eller JAS Gripen. Hvis Norge kjøper JSF blir det dyrt og amerikanerne vil nok bli lykkelige, flyet vil også garantert være velegnet til "fredsbevarende" operasjoner sammen med USA.

Gripen er det mest ferdigutviklete av flyene, selv om et fly egentlig aldri blir helt ferdig utviklet (våre snart 30 år gamle F16 fly er fremdeles under utvikling). Gripen vil nok også være det rimeligste flyet å drifte og vil gi flest fly i forhold til prisen. Samarbeid med Sverige om opplæring og vedlikehold vil også kunne være interessant.
Gripen er som Stridsvogn S et veldig "svenskt" produkt. Det har bare 1:3 så stor rekkevidde som Eurofighter, men dette kan nok bedres med utvendige tanker mm. JAS Gripen er også lett å holde i lufta med lite bakkemannskap, og de fleste oppgavene deres skal være så enkle som mulig. Flyet er for all del ikke dårlig, men Eurofighteren nok mer moderne.

På sikt er nok JSF det flyet som kommer til å ha lengst levetid, til vi fjernstyrer jagerne...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
USA har vel ikke tilbudt noen kontrakter til norsk næringliv nei. ?
Men uansett får vi en fot innenfor, og vil være med å konkurrere om kontrakter. Næringslivet vil få bedrede muligheter til å skaffe seg spisskompetanse teknologisk. Dog ikke tilgang til kildekodene, men det har vi heller ikke til F-16...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Både Eurofighter og JSF kunne vel sendt det flyet der i bakken bare ved å passere det i lufta.  :)
Man kødder ikke med en Sopwith Camel.
:mad:
 
O

OivindJ

Gjest
Man kødder ikke med en Sopwith Camel.
:mad:
Skulle gjerne hatt R/C varianten dersom ikke tyngdepunketet lå rett over hjula. Er vel like "morsom" å lande som mustangen.. ::)
 
K

kbwh

Gjest
Ting er så komplisert nå for tiden.
Fly fort er det vi skal!
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Gripen er som Stridsvogn S et veldig "svenskt" produkt. Det har bare 1:3 så stor rekkevidde som Eurofighter, men dette kan nok bedres med utvendige tanker mm. JAS Gripen er også lett å holde i lufta med lite bakkemannskap, og de fleste oppgavene deres skal være så enkle som mulig. Flyet er for all del ikke dårlig, men Eurofighteren nok mer moderne.
Spørsmålet blir litt hva Norge er best tjent med, 24-30 Eurofight'ere eller 48 JAS Gripen? Ingen lett avgjørelse.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Ting er så komplisert nå for tiden.
Fly fort er det vi skal!
F104 Starfighter! Det var saker, Italienerne har akkurat kastet de siste av sine fly etter mer enn 40 år i drift. Parkerer de fleste av dagens fly på akselerasjon og toppfart, i hvert fall i lav høyde, men trenger et område på størrelse med Danmark for å vende 180 grader.
 
O

OivindJ

Gjest
F104 Starfighter! Det var saker, Italienerne har akkurat kastet de siste av sine fly etter mer enn 40 år i drift. Parkerer de fleste av dagens fly på akselerasjon og toppfart, i hvert fall i lav høyde, men trenger et område på størrelse med Danmark for å vende 180 grader.  
Mener at denne kunne akselrere til supersoniske hastiheter i en stigning på ca 25 grader. Tror det var en god del av den komprimerte lufta som gikk rett til afterburner`n eller noe sånt.

Sikkert tøff å matche i dag også ja.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå har ikke jeg hovedfag i luftmakt... Men hvordan vil du løse avskjæringsoppdrag med et helikopter?
 
O

OivindJ

Gjest
Nå har ikke jeg hovedfag i luftmakt... Men hvordan vil du løse avskjæringsoppdrag med et helikopter?
Høyeste høyde og raskeste hastighet gir muligheten til å skyte først.

..Helikopter,.. hmmm.... :-/
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tilbøyelig til å si ja på grunnlag av min infanteristiske inkompetanse. Et alternativ er å forlenge levetiden til F-16. JSF/ Eurofighter virker hårreisende dyrt, og lite relevant for sikkerhet og suverenitetshevdelse hjemme. Reiser vi ut har, vesten et kollektivt balletak på resten av verden. Og vi trenger neppe å anstrenge oss så veldig de neste 50 årene, i hvert fall.

Jeg mener, hva skal til for å drive luft til bakke-operasjoner mot ulandsarmèer med SA-7, eller i høyden Stingere som sitt viktigste luftvern (fra den gangen Mujaheddin var kompisene våre). Fly har våre fiender i alle fall ikke!
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Detter ikke de svenskeflya i bakken rett som det er da?
 
A

Aubi

Gjest
Leste at Frp's forsvarspolitiske talsmann hadde uttalt at om ikke Luftforsvaret fikk kjøpe 48 nye kampfly, så ville det bare være en flyklubb.
Vil bare legge til for egen regning at Luftforsvaret med eller uten hvor mange kampfly som helst er og blir en flyklubb!
 
O

OivindJ

Gjest
Leste at Frp's forsvarspolitiske talsmann hadde uttalt at om ikke Luftforsvaret fikk kjøpe 48 nye kampfly, så ville det bare være en flyklubb.
Grunnet antall timer service/antall timer i lufta, var det ikke?
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Vil bare legge til for egen regning at Luftforsvaret med eller uten hvor mange kampfly som helst er og blir en flyklubb!
Vel... Norges F-16 skvadroner blir vel ansett som å være rimelig dyktige, det samme gjør Sea King-skvadronene. Med støtte fra de profesjonelle grenaderene og offiserene i Basesettet stasjonert på Ørland, utgjør FIST-L en liten, men svært operativ og profesjonell enhet.
 
K

kbwh

Gjest
Så dere likte Starfighteren!
Denne her er damenes venn.

F-86K Super Sabre. Gutta i Bodø pleidde stille seg foran radaren på denne her før de skulle på sjekkern i 1963 har jeg fått opplyst fra sikre kilder.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Bah, pysefly! Gi meg noe med denne fronten:



;D
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Både Eurofighter og JSF kunne vel sendt det flyet der i bakken bare ved å passere det i lufta.  :)
Moderne fly vil slite fælt med å skyte ned slikt. Rakettene vil ikke låse seg på objektet; flyet går alt for sakte til at de kan få skuddposisjon. Det er en historie om at to F-15 (eller 16) måtte gi opp et oppdrag å avskjære et Cessna fly som ikke lystret ordre.
 
O

OivindJ

Gjest
Moderne fly vil slite fælt med å skyte ned slikt.  Rakettene vil ikke låse seg på objektet; flyet går alt for sakte til at de kan få skuddposisjon.  Det er en historie om at to F-15 (eller 16) måtte gi opp et oppdrag å avskjære et Cessna fly som ikke lystret ordre.
Men hva med en "flyby" rett og slett? Mach 2 med null klaring :) Jeg ville ikke vært i noen Sopwith Camel da..
 
Topp Bunn