Etter hvor lang spilletid bytter du stift/pickup?

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
Jeg har spilt min MM PU i 4 år, men er usikker på antall timer snurret. Jeg har mulig landet 1000 timer - eller kanskje litt mindre.

Det er utrolige mange forskellige tips der ute, men med rene plater og god behandling bør vel en pickup spille greit i 1000 timer?

Når bytter dere MC eller kjøper ny stift til MM?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette kan variere ganske mykje. Tusen timar bør ikkje vere noko problem om pickupen har spelt med rett stifttrykk, justering og platene har vore reine. Eg har ein Accuphase AC1 som sporar like godt no som då eg kjøpte han attende på 70-talet. Men eg har på same tid slite ut tre stk Denon DL 103.

Sjekk om det lagrar seg skit på stiften med ei kraftig lupe. Har du testeplate med sporingstest, bruk denne. Sannsynlegvis kan du halde fram med spelinga eit år til....
MM-stiftar er ei relativt overkomeleg greie å betale. Dyre MC-pickupar kan det løne seg å sende inn til renovasjon.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har man bare en pickup kan det være vanskelig å høre at lyden blir dårligere, siden det skjer så gradvis uten brå overganger (med mindre nåla en dag faller av). Imidlertid vil pickupen spore dårligere og du vil begynne å kunne høre forvrengning når den nærmer seg spindelen, der avviket på sporingsvinkelen er størst (stort sett, litt avhengig av hvilken geometri som er brukt).

Har du en testplate, så bruk denne som Arve sier. Da finner du ut hvor godt eller dårlig den sporer, men om du ikke har en referanse fra da den var ny blir det vanskelig å vite om den sporer dårligere enn den gjorde før. Uansett, en testplate er noe det er veldig greit å ha for enhver som spiller mye vinyl, f.eks en fra Ortofon eller HiFi News.

Ellers tenker jeg at etter fire år er det like greit å hanke inn en ny stift uansett, for den du bruker vil ikke holde veldig mye lengre. Den kan selvsagt holde et år, men den kan også holde et par uker - og da er det jo greit at den nye stiften allerede ligger i skuffen.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Renholdet av nålen, og seff platene, er det som avgjør hvor lenge nålen er brukandes.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
...og mange flere ting, men uansett er fire år lenge om man spiller vinyl jevnlig og bare har en pickup. Gitt at den faktisk har blitt såpass gammel vil jeg si at det meste av det som er nevnt trolig er på stell.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
...og kor godt nåla er festa til kantileveren....
I løpet av en nesten 50-års fartstid, har jeg aldri opplevd ett tilfelle hvor nåla har løsna fra cantilevern. Knekt, skjev, og borte i en betongaktig klump av gammal skitt, ja. Men aldri etter nøye renhold.

Mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har opplevd det en gang og sett det nevnt flere ganger på div. fora. Produksjonsfeil forekommer, til og med på pickuper.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
I gamle dage var der mange, der efter at ha´ renset deres nål med isopropanol, specielt "bondede" Ortofon og B&O, stod tilbage med en cantilever uden nål :giggle::giggle::giggle:
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Som sagt, eneste plasssen jeg har hørt om dette er her på forumet. Visst så skjer, så er det feil i produksjon av pick-up. Har brukt ultralydrens siden det kom på markedet, og jaggu har jeg hatt noen pickuper opp gjennom årene. Har aldri skjedd hos meg da. Har svært vanskelig for å tro at det er så mange som har opplevd at nålen løsner, som det påstås, aldri hos meg el noen av mange bekjente som har benyttet vinyl i alle år. Menmen, gidder ikke krangle mer om den saken.
Ha en fortreffelig dag.

Mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå er det vel faktisk ingen som har påstått at det er en vanlig opplevelse, kun at det faktisk skjer. Ellers er vel ens egne anekdotiske erfaringer ikke akkurat en gyldig fasit for hva som er mulig eller ikke kloden over.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Er vel kun snakk om "Hørt om", el "lest om". Nok om den saken. Uansett, ei rein nål gir minst overflatestøy, og aller best sporing som arm/ pickup kombo kan gi. Og det foretrekker nå jeg

Mvh
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
Jeg byttet ny stift til pickup idag. Den har gått i 3 år (ikke 4 som tidligere skrevet) - plutselig ble det diskant i høyttalere. Markant forskjell. Selv med rene plater og børsting av pu mellom hver plateside.

Jeg holdt på å gi opp et forsterkerkjøp pga litt lukket lyd.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ein liten "stall" med pickupar, og skiftar litt mellom dei. Då eg hadde JMW-arm var pickupskift gjort på nokre få sekund, så då skifta eg pickup fleire gongar pr lytteøkt. Det er litt meir styr å byte på Kuzma-armen eg har no, så då vert det ikkje skift kvar helg, berre når eg bestemmer meg for å spele ein annan sjanger, eller føler behov for fokus på andre område enn det "kvardagspickupen" har.
Pickupar har, som du har funne ut, mykje av ansvaret for lydkvaliteten. Eg vurderer ganske ofte nye pickupar, og ser det som lettare å ha fleire relativt billege, med ulike eigenskapar i fokus. Ein annan strategi (som eg tilrår dersom pickuparmen er vanskeleg å justere, eller det elles er mykje styr med å skifte pickup) er å leite etter ein pickup i høgare prisklasse, som både fell i din personlege smak, og som passar optimalt til pickuparmen og anlegget elles.
3 år med same pickup burde ikkje ha markant diskanttap, med mindre du spelar ein time eller så kvar dag. Skifta du pickupmodell også, eller heldt du deg til den typen du hadde frå før?
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
3 år med same pickup burde ikkje ha markant diskanttap, med mindre du spelar ein time eller så kvar dag. Skifta du pickupmodell også, eller heldt du deg til den typen du hadde frå før?
Hei Arve.
Dette er hovedkilden i anlegget og har spilt veldig mye.
Jeg fortsatte med samme pickup, bare byttet stift. Det er jo fordelen med MM og Nagaoka.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då skjønar eg. Mange snakkar pent om Nagaoka. Det er lenge sidan eg har høyrt på desse, men dei var svært populære til Technics i "gamle dagar". Det vert vel litt mykje styr å skifte pickup kvar veke på ein Rega, så det er bra du har ein pickup du er fornøgd med. Det viktige er å ha god "pickuphygiene". Har du "tann"-børste og noko å halde platene reine med?
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
Ja, som sagt. Børsting mellom hver side spilt.
 
Topp Bunn