Ok.
Jeg går ut fra at jeg ikke er den eneste som ikke har skjønt alt her...
- SLI-konto?
- Har jeg en slags fil på PCen som er pengene mine?
- Man kjøper og selger på siden du linket til? Kan man handle med valutaen på lik linje med andre penger?
- Hvordan skjer denne voldsomme verdiskapningen? Får litt pyramide-følelse av det hele, selv om jeg har forstått det ikke er slik.
Det ligger en god del linker i Bitcointråden, så om du vil sette deg litt inn i det hele så bruk en time eller to og bla i den og følg noen av linkene som er postet der.
Pengene ligger ikke på PCen, men man har en krypteringsnøkkel der som bare du har, og som gir deg kontroll over en viss mengde Bitcoin. Nøkkelen er i tillegg beskyttet av et passord som bare du har. Så velge et langt et. Bitcoins i seg selv er bare en adresse i det store distribuerte nettverket,
Man kan handle valutaen, kjøpe og selge ja, som om det var Euro eller Dollar.
Verdiskapningen skjer gjennom at det brukes, at det er et begrenset antall Bitcoin som kan genereres, samt at det flyttes penger inn i systemet slik at det kan brukes til å flytte de samme store midler raskt, sikkert og uten tredjeparter.
Det hele er kryptert på en slik måte at det er sikkert, og at det ikke finnes nok datakraft i hele verden til å dekryptere nøklene. Det eneste usikre er folks egne passord som gir dem tilgang til nøklene, men handler mer om å beskytte egne verdier enn om systemet som helhet.
---
Hvis man ikke føler seg kapabel til å gjøre dette selv så kan man handle på den største børsen, Coinbase, og så la dem ligge der mens man har tilgang til den kontoen via sin vanlige konto i Skandiabanken.
Nå får du bitcoin i nettbanken: – Kan ikke fornekte ny teknologi - Bitcoin - Privat - E24