Et solid fundament

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    Her er to anlegg med et solid fundament, men hva mener folket, kan man hvile på laurbærene med en slik respons?

Om ikke hvordan ville du jobbet videre?

Mvh Roald

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.482
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er vel greit det der. Bass er litt rart. Ratting videre må skje på øret. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan booste en dip mer enn omtrent 3dB, da får jeg rett og slett for mye energi hengende og herje. Peaker kan man dra ned. Jeg hørte akkurat om et fullranganlegg som ble satt opp i et lite rom nestenkvadratisk rom, og ved 130Hz måtte det dempes 25dB. Ouch!

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    sikkert et ok fundament.....men det er vel greit med litt lyd over 250Hz også. ::)
    Bør vel helst henge sånn ca. sammen også.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    Kan love at begge henger godt sammen.

Er ikke sikkert alle liker hvordan, men det er mindre viktig.

Utfordringene i nedre del av frekvenskurven er vanskelig og hanskes med og løsningene varierer fra anlegg til anlegg, så hvor langt og hvordan kommer man der.

Jeg kunne lagt til noen flere målinger der bassen holder høy kvalitet men ikke strekker seg fullt så dypt, så disse målingene er gjort på steder der bassgjengivelsen er den beste jeg noen gang har hørt, så hvor går man videre?

Det finnes alltid noe som er bedre og perfeksjonisten i meg trenger litt å jobbe med.

Mvh Roald

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Nivåmessig ser dette riktig fint ut, men det viktigste er hurtighet/dynamikk/renhet ;)

Mvh. RS

O

Oblivion

Gjest
    Roald skrev:
    Her er to anlegg med et solid fundament, men hva mener folket, kan man hvile på laurbærene med en slik respons?

Om ikke hvordan ville du jobbet videre?

Mvh Roald
    Hvis du løfter responsen mellom 45 Hz og 100 Hz med 6 dB og mellom 100 Hz og 250 Hz med 12 dB blir det jo ganske linjært...
    Eller senker 12 dB opp til 45 Hz og senker 45 Hz til 100 Hz med 6 dB...

Valentino skrev:
    Er vel greit det der. Bass er litt rart. Ratting videre må skje på øret. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan booste en dip mer enn omtrent 3dB, da får jeg rett og slett for mye energi hengende og herje. Peaker kan man dra ned. Jeg hørte akkurat om et fullranganlegg som ble satt opp i et lite rom nestenkvadratisk rom, og ved 130Hz måtte det dempes 25dB. Ouch!
    Dette sammenfaller med mine erfaringer - over 2 til 3 dB økning blir ikke bra.

R.Solhaug skrev:
    Nivåmessig ser dette riktig fint ut, men det viktigste er hurtighet/dynamikk/renhet ;)

Mvh. RS
    Enig med RS i at hurtighet/dynamikk/renhet er viktig.

8

8x12_TOM

Gjest
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Og det får man med en 12" i bassrefleks ? ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.482
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man må for all del ikke putte mange 12" i åpen baffel eller lukket kasse. ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    8x12_TOM skrev:
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Og det får man med en 12" i bassrefleks ;)
    Jepp. JBL greier det,eller var det en 15" jeg hørte?

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    8x12_TOM skrev:
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Og det får man med en 12" i bassrefleks ;)
    Jepp. JBL greier det,eller var det en 15" jeg hørte?

Håvard
    hvis det var det samme som jeg hørte så var det 15" manglende hurtighet var der ikke

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke dette litt of topic?

Men på trøndersk er jo rask det samme som boss som søppel!

T

timc

Gjest
    Ser ikke værst ut det der. Når det gjelder resten. Når mellomtone/diskant ser ut som den sterkeste røde kurven så kan du hvile på dine laurbær.

-Tim

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.482
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jekk opp den brede dalen omkring 2,5 kHz 1 dB eller så. Så kan du hvile. ;D

(Neida, jeg vet at den grafen ikke forteller alt om opplevd frekvenslinearitet, men pytt.)

T

timc

Gjest
    Valentino. Dette er uten elektronisk EQ. Bare passiv tilpassningskrets for hornet.

-Tim

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.482
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jøss. Det ser vanvittig bra ut, det må jeg si.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    Nivåmessig ser dette riktig fint ut, men det viktigste er hurtighet/dynamikk/renhet

Hurtighet ? er dette når 50hz kommer ut som 60hz ;) For meg er hurtig et ullent uttrykk for beskrivelse av bass.

Dynamikk: plenty i begge oppsettene, kan den forbedres ? sannsynligvis ved å senke RT60 fra 80hz og nedover der den er fra 0,2-0,4s lengre en resten.

Renhet: Nok areal lite bevegelse lite forvrengning, men som over.

@oblivion den tonale balansen er helt uaktuell å endre, jeg har prøvd ”flat kurve” det låter for tynt i mine ører. Hvor stigningen mot dypet skal starte og hvor bratt og høyt det kan diskuteres.

@timc er dette målt i lytteposisjon ? om det er det klarer jeg ikke like flat, men nå synker nivået mitt med 16dB fra laveste oktaven og opp til 700hz.

Hvordan ser resten ut hos deg?

Mvh Roald

Vedlegg

T

timc

Gjest
    Hepp.

Nei de målingene var ikke gjort i lytterom. Det var anechoic responsen til Project May/The McRitchie project.

Målingene mine blir ikke like bra. Jeg har som mål å havne innen +-1.5dB fra 500Hz og opp. Anechoic altså. Romresponsen vet jeg ikke noe om enda. Men siden det er hornbasert så vil jo ikke rommet virke inn i like stor grad.

Hurtig bass betyr at CSD målingen ser jevn og fin ut. Altså at det er minst mulig, OG jevnest mulig etterslepp.

-Tim

T

timc

Gjest
    Meg eller Roald du spør?

Kurven jeg la ut er tatt opp med LinearX LEAP og tilhørende kalibrert mic. Lurer på om det er en B&K.

-Tim

8

8x12_TOM

Gjest
    Roald bruker måleprogrammet REW og Behringer mic, og så må jeg innrømme at den blå målingen er fra mitt oppsett som igjen måler helt flatt fra 10khz til 20khz med mitt måleprogram (Clio). Hva som er riktig vet jeg ikke

8

8x12_TOM

Gjest
    Kanxskje en ide å legge ut hele min kurve også (målt av Roald) når jeg nevner avvik i måleprogram
    Blå:8x12_TOM Rød:? ;D

Vedlegg

O

Oblivion

Gjest
    Roald skrev:
    @oblivion den tonale balansen er helt uaktuell å endre, jeg har prøvd ”flat kurve” det låter for tynt i mine ører. Hvor stigningen mot dypet skal starte og hvor bratt og høyt det kan diskuteres.

Mvh Roald
    Jeg har forståelse for det du mener om at "flat kurve" låter for tynt.
    Jeg har gjort målinger endel ganger når jeg har vært på besøk hvor de har juster nivå og deling på sub til "most pleasing sound" og det har da ligget i den "gata" du har justert til.
    Oftest ca. 9 - 12 dB heving slik som dine målinger viser.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.482
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt en hevning på 6dB/okt fra 80Hz og ned til 20Hz, sånn ca. Jeg synes, etter litt prøving og feiling, at det er viktig å ikke starte bakken opp ved for høy frekvens. Det blir gjerne feil på rock.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Roald skrev:
    Nivåmessig ser dette riktig fint ut, men det viktigste er hurtighet/dynamikk/renhet

Hurtighet ? er dette når 50hz kommer ut som 60hz ;) For meg er hurtig et ullent uttrykk for beskrivelse av bass.

Dynamikk: plenty i begge oppsettene, kan den forbedres ? sannsynligvis ved å senke RT60 fra 80hz og nedover der den er fra 0,2-0,4s lengre en resten.

Mvh Roald

Deg om det. Det sier litt om din målsetting.

Mvh. RS

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    Vel målingene mine er alle tatt i lytteposisjon, så blir ikke helt rettferdig å sammenlikne med målinger gjort i kammer….. men pyttsann jeg skammer meg ikke over responsen

Utfordringene kommer selv med horn i rom tror jeg, har målinger fra et hornsystem liggende og det er ikke upåvirket av rommet.

Hurtig bass, CSD? Vannfall målig av elementet?

Har ikke lest meg opp på forholdet mellom måling gjort i kammer og i rom, men regner med at rommet har x ganger større påvirkning.

Hurtig bass blir uansett et ullent uttrykk for beskrivelse av kvaliteten

8x12 har avslørt hva jeg bruker…..

Og det er godt mulig at nøyaktigheten kunne hvert bedre, og ikke minst dyrere program og mic, men har kaliberet og sammenliknet med 3 andre måleoppsett og resultatene er så sammenfallende at mikrofonplassering muligens vil gi større utslag.

Mvh Roald

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    Roald skrev:

Mvh Roald

Deg om det. Det sier litt om din målsetting.

Mvh. RS

Kom gjerne med tips ;) målsetningene mine er det ikke noe galt med

Og før jeg hører noe som låter bedre enn de anleggene som målingene 8x12” la ut er fra blir det litt som å lete i blinde

Mvh Roald

T

timc

Gjest
    Har hørt en del på Arvo (tror det er det han kaller seg her) sitt oppsett. 5x12" på hver side. Han bruker en Copland DRC205 til å korrigere med. Med en hevet kurve nedover slik det vises her så blir det alt for mye bass hos han. En helt flat kurve er å foretrekke der. Ifølge DRC'en har han +-1db fra 20Hz -> ca 16kHz etter korreksjon. Vi prøvde med en liten heving nedover, men det ble som sagt for mye.

-Tim

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    Her er en sammenlikning mellom to målinger, ca 5cm forskjell i mic-plassering og den ene uten pledd over stolen

Mvh Roald

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.482
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Én eller to høyttalere som spiller, Roald?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    Begge kanaler……

I kurven som går fra 6-250hz er det uglattet i den andre er det 1/1

Mvh Roald

T

timc

Gjest
    Kan du poste i 1/12 ?

Den jeg postet er 1/6 TROR jeg (mulig det er 1/12). Selv finner jeg 1/1 alt for grovt.

Skjønner ikke at det kan være uglattet på den lavfrekvente. Alle målinger jeg har sett, ser ut som piggsvin uten glatting.

-Tim

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.566
    Torget vurderinger
    1
    Topper og bunner kommer tettere og tettere jo lengre opp i frekvens du kommer.

jeg finner uglattet måling i vanlige rom lite nyttige fra 500hz og opp, når man kan veksle mellom uglattet til 1/1 gir det meg mer mening.

Å sammenlikne uglattet måling fra rom med et fra kammer blir meningsløst, men her får du begge deler

Vedlegg

T

timc

Gjest
    Hehe. Jeg mente ikke at du skulle komme med helt uglattede målinger. Har du ikke mulighet til å velge annet enn unsmoothed og 1/1 ?

-Tim

R

Rojoh

Gjest
    Har lest tråden litt fra sidelinjen og lurer fortsatt på hva spørsmålet er:

- er kurven postet i #1 bra?
    - eller: Kan kurven bli bedre og i tilfelle hvordan?
    - eller: Kan man få bedre bass selv om responsen/kurven er ok?
    - eller: Handler det om å bli "fornøyd" på ett-eller-annet punkt (jf. subjektivitet og kompromiss)?
    - eller: En blanding av alt dette?

Mvh. Johan

T

timc

Gjest
    Rojoh skrev:
    Har lest tråden litt fra sidelinjen og lurer fortsatt på hva spørsmålet er:

- er kurven postet i #1 bra?
    - eller: Kan kurven bli bedre og i tilfelle hvordan?
    - eller: Kan man få bedre bass selv om responsen/kurven er ok?
    - eller: Handler det om å bli "fornøyd" på ett-eller-annet punkt (jf. subjektivitet og kompromiss)?
    - eller: En blanding av alt dette?

Mvh. Johan

Slik jeg oppfatter det: Alle sammen.

-Tim

R

Rojoh

Gjest
    Da må man slutte å måle og heller spille noe musikk for å høre om det klinger bra!

Mvh. Johan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn