T
timc
Gjest
Rojoh skrev:Da må man slutte å måle og heller spille noe musikk for å høre om det klinger bra!
Mvh. Johan
De to tingene går fint hånd i hånd.
-Tim
Rojoh skrev:Da må man slutte å måle og heller spille noe musikk for å høre om det klinger bra!
Mvh. Johan
Rojoh skrev:Har lest tråden litt fra sidelinjen og lurer fortsatt på hva spørsmålet er:
- er kurven postet i #1 bra?
- eller: Kan kurven bli bedre og i tilfelle hvordan?
- eller: Kan man få bedre bass selv om responsen/kurven er ok?
- eller: Handler det om å bli "fornøyd" på ett-eller-annet punkt (jf. subjektivitet og kompromiss)?
- eller: En blanding av alt dette?
Mvh. Johan
Er nok enig i utgangspunktet. Det er vrient å detektere ting bare ved hjelp av ørene. Dog vil nok målinger i noen tilfeller har en litt forstyrrende effekt - d.v.s. at man plutselig kan finne det vanskelig å slå seg helt til ro med utgangspunktet man hadde.timc skrev:Rojoh skrev:Da må man slutte å måle og heller spille noe musikk for å høre om det klinger bra!
Mvh. Johan
-Tim
Ja, kurvene som ble postet var veldig jevne uten store diper og peaker. Jeg antar at begge kurvene kommer fra array-bassystemer hjulpet med DSP. En annen metode er å bruke multiple subwoofere plassert tilfeldig rundtom. Det kanskje råeste er doble bassarray, men da blir ting fort både ekstremt dyrt, stort og lite konevennlig. Har man plass kan man t.o.m. kjøre dobbelt bassarray som IB-system, men jeg kommer nok aldri til å ville strekke meg så langt. Dipolbass er en annen løsningsvariant.Roald skrev:Rojoh skrev:Har lest tråden litt fra sidelinjen og lurer fortsatt på hva spørsmålet er:
- er kurven postet i #1 bra?
- eller: Kan kurven bli bedre og i tilfelle hvordan?
- eller: Kan man få bedre bass selv om responsen/kurven er ok?
- eller: Handler det om å bli "fornøyd" på ett-eller-annet punkt (jf. subjektivitet og kompromiss)?
- eller: En blanding av alt dette?
Mvh. Johan
Kurvene er jo meget bra, (tiltingen er ønsket)og sammenliknet med alle andre målinger jeg har gjort er topper/bunn minimale, men de er der, så da er det forbedringspotensial.
Mulig finnes det mange med en glattere kurve der ute så hvordan er denne oppnådd, spørsmålet var ment å starte en liten brainstorming blant medlemmene helst i jordnære former krydret med noen eksempler(målinger) om hvordan forbedre responsen.
Og selvsagt spilles det musikk, og ørene har siste ord men det er greit å ha noen kurver og henge inntrykkene på.
Mvh Roald
Dette er nok en vinkling jeg langt på vei er enig i.Rojoh skrev:Er nok enig i utgangspunktet. Det er vrient å detektere ting bare ved hjelp av ørene. Dog vil nok målinger i noen tilfeller har en litt forstyrrende effekt - d.v.s. at man plutselig kan finne det vanskelig å slå seg helt til ro med utgangspunktet man hadde.timc skrev:Rojoh skrev:Da må man slutte å måle og heller spille noe musikk for å høre om det klinger bra!
Mvh. Johan
-Tim![]()
Mvh. Johan