ufo
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.02.2016
- Innlegg
- 1.835
- Antall liker
- 961
større fulltoner er så langt fra hifi som det er mulig å komme imo
Dette har du hørt selv? Men såklart, hvis markedet for Vera er KUN høyttalere med "noenlunde" jevn osv og dette må etterprøves hver gang er det dessverre et lite marked for Vera. Lite fordi folk ikke har kompetanse eller gidder skaffe seg den, dernest fordi de fleste høyttalere er kompromiss på mye av det de skal gjøre.^Jeg ser heller ingen grunn til å prøve Vera eller en hvilken som helst annen forsterker som prøver å oppføre seg som "en ledning med forsterkning" på en filterløs fulltone, HCS. Jeg har enda tilgode å se en fulltone som er i nærheten av å klare noe som overhodet likner en noenlunde jevn frekvens- og fasegang. Slike elementer trenger en god del hjelp.
Nei, det vet vi. Like lite som den høyttaleren du har er det for meg. Og det er fair, forskjellige tilnærming er bra. I helgen hørte jeg på et anlegg som var basert på en slik fulltone. Og det spilte utrolig live, ekte og fint. Men tilbake til argumentet, så er det vel i bunn og grunn hørsel min som er for dårlig .større fulltoner er så langt fra hifi som det er mulig å komme imo
IMO er vel en viktig del av setningen din, i hvert fall!større fulltoner er så langt fra hifi som det er mulig å komme imo
1) Nei. Jeg har sett. Målinger.Dette har du hørt selv? Men såklart, hvis markedet for Vera er KUN høyttalere med "noenlunde" jevn osv og dette må etterprøves hver gang er det dessverre et lite marked for Vera.
Må si meg enig her, mange hi-end høyttalere har en latterlig dårlig dynamikk. Men har også opplevd att enkelte hi-end forsterkere har fått enkelte høyttalere til å miste Dynamikk.IMO er vel en viktig del av setningen din, i hvert fall!større fulltoner er så langt fra hifi som det er mulig å komme imo
Husker da jeg som ganske fersk hifi-skribent i Audio, utfordret dette med high end, og hva som beskrev dette begrepet best. Årsaken var at jeg hadde hørt et par meget billige høyttalere med helt sjokkartet mye bedre dynamiske egenskaper enn majoriteten av såkalte high end høyttalere. Dette fikk meg til å stille spørsmålet om hvem som velger kritererie for hva som high end, og hvilke kritererier som da blir valgt som viktigere enn f.eks. dynamikk. Det ble en del furore innad i redaksjonen, kan jeg huske, og siden har jeg fortsatt å utfordre akkurat denne problemstillingen, noe også denne tråden er et eksempel på.
Fulltoner har noen meget interessante egenskaper. Impulsvillighet og taletydelighet er blant dem. De fremstår med en egen nærhet til artisten, de er hurtige, rytmiske, levende. Samtidig opplever jeg at de ofte har noen irriterende sider, som gjør at jeg ikke har valgt denne løsningen selv, men etter helgens opplevelse av Babell, anser jeg vel at enda flere av disse sidene er temmet.
Å kun SE målinger for å påstå at en har HØRT, kun, er en naivitet som jeg ikke har råd til. Jeg må høre selv1) Nei. Jeg har sett. Målinger.Dette har du hørt selv? Men såklart, hvis markedet for Vera er KUN høyttalere med "noenlunde" jevn osv og dette må etterprøves hver gang er det dessverre et lite marked for Vera.
2) Det finnes vitterligen en hel haug (passive) høyttalere der ute som er utviklet på forsterkere som forsøker å oppføre seg som "en ledning med forsterkning". Markedet er der.
Jeg har ingen problemer med å stå frem som my-fi entusiast.Det blir vel ikke en diskusjon om dere kaller forskjellige fremgangsmåter for my-fi istedenfor hi-fi, for sistnevnte har jo en klar definisjon om å reprodusere signalet mest mulig korrekt.
Quad har laget høyttalere som må kunne defineres som "større fulltoner". Nærmere hifi syns jeg det er vanskelig å komme.større fulltoner er så langt fra hifi som det er mulig å komme imo
Man må skille mellom innspilling/miksing/mastering og avspilling og man må innse at "circle of confusion" vil være et problem så lenge det ikke eksisterer noen standarder for høyttalere.Jeg har ingen problemer med å stå frem som my-fi entusiast.
Men igjen så er det kanskje ikke SÅ enkelt. Musikk som er mikset på alt annet enn nøytralt utstyr, fullt av rør og kanskje det som verre er, ble antagelig aldri som det ble med gjengivelse på fullstendig nøytralt utstyr i tankene.
Kan mer eller mindre garantere deg slik er ikke tilfellet. Virkelig gode målemessige oppsett på de vesentlige psykoakustiske områdene er veldig altetende og takler tvert imot dårlige innspillinger som regel mye bedre enn mange anlegg med klare avvik. Man kan da si at man har mer "spillerom" for svakheter i innspillingene. Kan derimot være vanskelig å komme dit bl.a. fordi det krever et godt rom og gjerne høyttalere utenfor det typiske kommersielle markedet.Jeg heller mot at de anleggene som måler best, er de som låter værst på dårlige innspillinger og motsatt.
Min uthevelse.Man må skille mellom innspilling/miksing/mastering og avspilling og man må innse at "circle of confusion" vil være et problem så lenge det ikke eksisterer noen standarder for høyttalere.Jeg har ingen problemer med å stå frem som my-fi entusiast.
Men igjen så er det kanskje ikke SÅ enkelt. Musikk som er mikset på alt annet enn nøytralt utstyr, fullt av rør og kanskje det som verre er, ble antagelig aldri som det ble med gjengivelse på fullstendig nøytralt utstyr i tankene.
Personlig tenker jeg at steg 1 er at miksing/mastering blir utført på nøytrale høyttalere, steg 2 er at vi har nøytrale høyttalere og forsterkere hjemme slik at vi får høre det som artistene/lydmikserne ønsket vi skulle høre. Da spiller det ingen rolle om de valgte å bruke rørlyder, komprimering, effekter eller andre artige saker, vi får høre kunsten (mer eøøer mindre) som den var ment.
Hifi.
Alternativt gir man en god fløyt i hva artistene og mikserne holder på med og krydrer vår egen smaksfavoritt på alt av musikk. My-fi.
For min del er det uinteressant hvordan man personlig velger å tilnærme seg hobbyen på, men jeg er ikke med på at en fulltone-sak med +- 10 dB frekvensrespons drevet av harmoniske forvrengninger kan kalles korrekt eller hifi. Det kan sikkert låte vel så bra på mye musikk, men det er i mine øyne relatert til helt andre ting og således utenfor temaet.
Slik jeg ser det er det mange som føler seg krenket over personlige valg i diskusjoner som ikke har noe som helst med personlige valg å gjøre. Det har kanskje litt med hvordan vi formulerer oss å gjøre, men det har mest å gjøre med forskjeller i premissene vi diskuterer på. Imo, selvfølgelig.
Man vet ikke det, ergo circle of confusion. I dag mikses det stort sett på litt bedre høyttalere kombinert med forskjellige hodetelefoner, men vi har fortsatt ingen etablerte normer for det.Var de det, innspillingene, at de ble mikset på sk "nøytrale" ht, også på feks 60-tallene? Hvordan vet du hva slags nøytrale ht som ble brukt under miksing på de enkelte utgivelsene? Hvis ikke, så fremstår jo pkt. 2 som en merkelig greie.
Kunsten som den var ment? Igjen, helt utrolig hvilken tro på og respekt for "kunsten" mange har her inne.Man må skille mellom innspilling/miksing/mastering og avspilling og man må innse at "circle of confusion" vil være et problem så lenge det ikke eksisterer noen standarder for høyttalere.
Personlig tenker jeg at steg 1 er at miksing/mastering blir utført på nøytrale høyttalere, steg 2 er at vi har nøytrale høyttalere og forsterkere hjemme slik at vi får høre det som artistene/lydmikserne ønsket vi skulle høre. Da spiller det ingen rolle om de valgte å bruke rørlyder, komprimering, effekter eller andre artige saker, vi får høre kunsten (mer eøøer mindre) som den var ment.
Hifi.
Alternativt gir man en god fløyt i hva artistene og mikserne holder på med og krydrer vår egen smaksfavoritt på alt av musikk. My-fi.
For min del er det uinteressant hvordan man personlig velger å tilnærme seg hobbyen på, men jeg er ikke med på at en fulltone-sak med +- 10 dB frekvensrespons drevet av harmoniske forvrengninger kan kalles korrekt eller hifi. Det kan sikkert låte vel så bra på mye musikk, men det er i mine øyne relatert til helt andre ting og således utenfor temaet.
Slik jeg ser det er det mange som føler seg krenket over personlige valg i diskusjoner som ikke har noe som helst med personlige valg å gjøre. Det har kanskje litt med hvordan vi formulerer oss å gjøre, men det har mest å gjøre med forskjeller i premissene vi diskuterer på. Imo, selvfølgelig.
Med andre ord trenger du øreplugger til 200 kr eller bilstereo for å kunne nyte kunsten som den var ment.Likevel er det bred enighet mellom de største aktørene om at til syvende og sist er masteringen tilpasset massene, dvs øreplugger til 200 kr og bilstereo, og derfor låter mye musikk drit på gode anlegg.
Kunsten som den var ment? Igjen, helt utrolig hvilken tro på og respekt for "kunsten" mange har her inne.Man må skille mellom innspilling/miksing/mastering og avspilling og man må innse at "circle of confusion" vil være et problem så lenge det ikke eksisterer noen standarder for høyttalere.
Personlig tenker jeg at steg 1 er at miksing/mastering blir utført på nøytrale høyttalere, steg 2 er at vi har nøytrale høyttalere og forsterkere hjemme slik at vi får høre det som artistene/lydmikserne ønsket vi skulle høre. Da spiller det ingen rolle om de valgte å bruke rørlyder, komprimering, effekter eller andre artige saker, vi får høre kunsten (mer eøøer mindre) som den var ment.
Hifi.
Alternativt gir man en god fløyt i hva artistene og mikserne holder på med og krydrer vår egen smaksfavoritt på alt av musikk. My-fi.
For min del er det uinteressant hvordan man personlig velger å tilnærme seg hobbyen på, men jeg er ikke med på at en fulltone-sak med +- 10 dB frekvensrespons drevet av harmoniske forvrengninger kan kalles korrekt eller hifi. Det kan sikkert låte vel så bra på mye musikk, men det er i mine øyne relatert til helt andre ting og således utenfor temaet.
Slik jeg ser det er det mange som føler seg krenket over personlige valg i diskusjoner som ikke har noe som helst med personlige valg å gjøre. Det har kanskje litt med hvordan vi formulerer oss å gjøre, men det har mest å gjøre med forskjeller i premissene vi diskuterer på. Imo, selvfølgelig.
Regner med at mange av dere har noen tanker om hvilke høyttalere som ble brukt i studioene på 50, 60 og 70 tallet f.eks. At de alle var helt nøytrale stiller jeg meg tvilende til. Og jo, selvsagt spiller det en rolle om de brukte komprimering, rørlyder som du kaller det osv. under miksing, da er jo miksen tilpasset de tilførte fargingene fra komprimering og rør. Om du da fjerner disse under avspilling blir resultatet et annet, og vi får ikke høre "kunsten som den var ment".
Hehe, dermed er circle of confusion fullkomment.Med andre ord trenger du øreplugger til 200 kr eller bilstereo for å kunne nyte kunsten som den var ment.Likevel er det bred enighet mellom de største aktørene om at til syvende og sist er masteringen tilpasset massene, dvs øreplugger til 200 kr og bilstereo, og derfor låter mye musikk drit på gode anlegg.
Vi vet vel snarere at datidens monitorer farget lyden så det suste etter, og at det lenge var en greie å bruke «dårlige høyttalere» som nærfeltsmonitorer i et forsøk på å gjengi lyden fra konsumentutstyr. Problemet med det er at en høyttaler kan være dårlig på mange forskjellige måter. Eneste egentlige fellestrekk ved billig konsumentutstyr er redusert dypbass, mens de «dårlige høyttalerne» hadde avvik i forskjellig retning over hele fjøla. (Auratone, noen?) Resultatet var markert ulik «house sound» fra forskjellige studioer.Kunsten som den var ment? Igjen, helt utrolig hvilken tro på og respekt for "kunsten" mange har her inne.
Regner med at mange av dere har noen tanker om hvilke høyttalere som ble brukt i studioene på 50, 60 og 70 tallet f.eks. At de alle var helt nøytrale stiller jeg meg tvilende til. Og jo, selvsagt spiller det en rolle om de brukte komprimering, rørlyder som du kaller det osv. under miksing, da er jo miksen tilpasset de tilførte fargingene fra komprimering og rør. Om du da fjerner disse under avspilling blir resultatet et annet, og vi får ikke høre "kunsten som den var ment".
Hvilket er greit nok - men jeg ser ikke at en eq-profil eller to er så mye mer korrekt enn et system som ikke er nøytralt, du fjerner deg uansett effektivt fra "kunsten som den var ment".Vi vet vel snarere at datidens monitorer farget lyden så det suste etter, og at det lenge var en greie å bruke «dårlige høyttalere» som nærfeltsmonitorer i et forsøk på å gjengi lyden fra konsumentutstyr. Problemet med det er at en høyttaler kan være dårlig på mange forskjellige måter. Eneste egentlige fellestrekk ved billig konsumentutstyr er redusert dypbass. Resultatet var markert ulik «house sound» fra forskjellige studioer.
Men jeg hører på musikk fra forskjellige perioder og forskjellige studioer, både 50-talls RCA Victor Living Stereo, 60-talls Motown, 70-talls West Coast Sound og så videre til state of the art-innspillinger fra f eks Lindberg Lyd og Blue Coast Records. Jeg vil da ikke legge på en «invers Motown-kurve» på 2L-opptakene. Heller gjengi det som er riktig riktig, og så eventuelt ha et par eq-profiler på fjernkontrollen for å kompensere for visse «house sounds» når jeg skal hør på noe derfra. Eller bare la det låte som det låter uten å forsøke å gjøre en egen «remastering» av de gamle opptakene.
Nettopp. I de tilfellene hvor loudnesswar har tatt av, så låter det sikkert bedre på Koss Porta Pro enn på Magico-høyttalere.Med andre ord trenger du øreplugger til 200 kr eller bilstereo for å kunne nyte kunsten som den var ment.
Akkurat. Jeg har sagt det samme mange ganger og da ble det månelyst.Kunsten som den var ment? Igjen, helt utrolig hvilken tro på og respekt for "kunsten" mange har her inne.
? Hva var den nye tankegangen? At man slipper å bevise kontroversielle påstander fordi man ikke tror andre vil tro det likevel?Dagens post fra Paul McGowan - selve manifestasjonen av lurendreier hos mange objektivister:
https://www.psaudio.com/pauls-posts/evidence-of-absence/
Problemet med «circle of confusion» er at vi ikke kan vite hvordan det låt i studio, ettersom ingen ting er kalibrert mot noe som helst. Det er merkelig nok helt motsatt mellom musikk- og film-bransjen. Filmlyd er basert på kalibrering mot standarder, slik at lyden du hører i din lokale kino stemmer sånn noenlunde overens med det som ble godkjent i studio. Det samme gjelder bildegjengivelse på kino og TV. Det finnes en standard for fargegjengivelse, og så kan man måle, kalibrere og vurdere mot denne.Hvilket er greit nok - men jeg ser ikke at en eq-profil eller to er så mye mer korrekt enn et system som ikke er nøytralt, du fjerner deg uansett effektivt fra "kunsten som den var ment".
Der er jeg uenig, jeg foretrekker en signatur som gjør at jeg liker all musikk, dvs. all musikk det er aktuelt for meg å høre på. To ulike tilnærminger, men begge bør være lov.Men da er det tross alt bedre med nøytral elektrinikk med valgbare eq-profiler og tonekontroller enn «one size fits all»-profil permanent i hardware.
Støtter denne vinkling, larkrla! Gjerne med innebygget streamer og selvfølgelig DAC. Samtidig som jeg innrømmer å være nysgjerrig på streamer med rør - driter i galskapen i det dersom ørene mine måtte si magiKanskje Vera tenker på en preamp? Det ville jo nesten være rart om de ikke gjorde det. Og med de tankene og ideene som til nå er presentert av produsenten i forskjellige tråder skulle det ikke forundre meg om de velger en heldigital variant med alle muligheter, og dermed sørger for at P400/1000 kommer til sin rett hos de aller fleste.
Ingen steder har jeg påstått å ha hørt.Å kun SE målinger for å påstå at en har HØRT, kun, er en naivitet som jeg ikke har råd til. Jeg må høre selv1) Nei. Jeg har sett. Målinger.Dette har du hørt selv? Men såklart, hvis markedet for Vera er KUN høyttalere med "noenlunde" jevn osv og dette må etterprøves hver gang er det dessverre et lite marked for Vera.
2) Det finnes vitterligen en hel haug (passive) høyttalere der ute som er utviklet på forsterkere som forsøker å oppføre seg som "en ledning med forsterkning". Markedet er der.
Jeg finner det høyst merkelig, denne trangen etter å insistere på at det andre måtte foretrekke/foreta seg må begrunnes/beskrives med negativt ladede ord som "liker forvrengning", "dårlig hørsel","feilkonstruert utstyr" osv. Må man være så navlebeskuende og eh, "ungdommelig" hele tiden?.Der er jeg uenig, jeg foretrekker en signatur som gjør at jeg liker all musikk, dvs. all musikk det er aktuelt for meg å høre på. To ulike tilnærminger, men begge bør være lov.Men da er det tross alt bedre med nøytral elektrinikk med valgbare eq-profiler og tonekontroller enn «one size fits all»-profil permanent i hardware.
Edit: denne tråden har vel vist så langt at det ligger mer bak enn bare litt eq
Min erfaring så langt er omtrent som Bjørn er inne på i #1814. Anlegget blir mer altetende når det blir mer nøytralt. Det er mindre sjanse for at en skavank i anlegget eller rommet legger seg oppå samme avvik på innspillingen og blir alt for mye eller alt for lite. Kanskje man mister den «magiske» matchen på den ene favorittinnspillingen, men utvalget av ting det går an å høre på blir større..Der er jeg uenig, jeg foretrekker en signatur som gjør at jeg liker all musikk, dvs. all musikk det er aktuelt for meg å høre på. To ulike tilnærminger, men begge bør være lov.Men da er det tross alt bedre med nøytral elektrinikk med valgbare eq-profiler og tonekontroller enn «one size fits all»-profil permanent i hardware.
Edit: denne tråden har vel vist så langt at det ligger mer bak enn bare litt eq
Mine mangfoldige erfaringer på temaet skiller seg litt fra dette.Min erfaring så langt er omtrent som Bjørn er inne på i #1814. Anlegget blir mer altetende når det blir mer nøytralt. Det er mindre sjanse for at en skavank i anlegget eller rommet legger seg oppå samme avvik på innspillingen og blir alt for mye eller alt for lite. Kanskje man mister den «magiske» matchen på den ene favorittinnspillingen, men utvalget av ting det går an å høre på blir større..Der er jeg uenig, jeg foretrekker en signatur som gjør at jeg liker all musikk, dvs. all musikk det er aktuelt for meg å høre på. To ulike tilnærminger, men begge bør være lov.Men da er det tross alt bedre med nøytral elektrinikk med valgbare eq-profiler og tonekontroller enn «one size fits all»-profil permanent i hardware.
Edit: denne tråden har vel vist så langt at det ligger mer bak enn bare litt eq
Hvis dette er det du har å vise til ifht erfaring med fulltoner er jeg ikke mye imponert. Og så klart har du ikke hørt, du har jo fasit hjemme.. Tror du. For den gjelder for deg, like mye som at fulltoner kan fungere for meg. Jeg utfordrer deg til å komme til meg å høre. Slik jeg har vært hos deg å hørt. Eller skal du sitte på gutterommet å vise til teorier? Du befinner seg under en time herfra. Så put your ears where your mouth is Og kom gjerne med innvendiger. Etter å ha hørt.Ingen steder har jeg påstått å ha hørt.Å kun SE målinger for å påstå at en har HØRT, kun, er en naivitet som jeg ikke har råd til. Jeg må høre selv1) Nei. Jeg har sett. Målinger.Dette har du hørt selv? Men såklart, hvis markedet for Vera er KUN høyttalere med "noenlunde" jevn osv og dette må etterprøves hver gang er det dessverre et lite marked for Vera.
2) Det finnes vitterligen en hel haug (passive) høyttalere der ute som er utviklet på forsterkere som forsøker å oppføre seg som "en ledning med forsterkning". Markedet er der.
Dette er Gravesens målinger av Lowther EX3*, i frifelt, på 0,5 m avstand. 180 graders faseskift ved 3.4 kHz, bang klask der øret er mest følsomt. Jeg trenger ikke høre på slikt for å sette det på "ikke aktuelt for meg"-listen. EX3 er kult på samme måte som en sveivegrammofon er kul.
Vis vedlegget 567130
*Samme element som sitter i horna Asbjørn viser over.
Jeg mener jo også å oppleve at det forholder seg sånn. Men målinger viser noe annet. Mitt nevnte eksempel med IFI på hodetelefoner, var i det minste meget tydelig på at når feedback forsvant, våknet musikken til liv.jeg tror feedback er et onde....jo mere desto verre