Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt trigges ikke en resonans, men så lenge maksverdien kommer fra direktelyden defineres også grenseverdien for demping av denne maksverdien. Men den energien som kommer tilbake fra rommet kommer fra alle de andre vinklene ut av høyttaleren, og endrer vi nivået på disse uten å endre nivået på direktelyden har vi endret energien vil tilfører til rommet uten at vi har endret på maksverdien.



    Også glemmer du nok en gang at dette er romakustikk og ikke elektriske signaler. La oss si at vi har et lydtrykk på 100dB on axis. Vi øker lydtrykket off axis, men beholder det opprinnelige on-axis. Det betyr at diagrammet vårt starter ved samme lydtrykk som tidligere, derfor er det heller ingen grunn til å flytte terskelverdien for hva som kommer med i diagrammet.

    Dermed vil en økning av lydtrykket off axis bidra til at det tar lenger tid for lyden å klinge ut, relativt til direktelyden som jo er den vi må sammenlikne med.
    Det er uklar, for meg, om du meiner rommet eller høgtalaren.
    - Om du meiner høgtalaren så er ikkje impulsresponsen avhengig av breidda på strålemønstret.
    - Når vi måler impulsresponsen til eit rom måler vi mellom to punkt i rommet; posisjonen til ei rundtstrålande kjelde og posisjonen til mikrodonen.
    - Når høgtalaren ikkje er rundtstrålande vert ikkje rommet fullstendig eksitert, og det er tilfellet med dei fleste høgtalarane. Men da ser vi på kombinasjonen av rom og høgtalar. Men impulsresponsen til rommet er uavhengig av strålemonstret til høgtalarane.
    Vår "kilde" er et signal. Det er ikke et ideelt punkt, eller en høyttaler, men simpelthen et elektrisk signal i signalkjeden. Det gjelder både for måling og musikkavspilling.

    Det vi måler er typisk ett punkt i rommet, der korteste vei fra høyttaler til målepunkt representerer direktelyden, mens alt annet representerer rom og høyttaler i kombinasjon. Impulsresponsen vi måler er summen av alt som skjer etter det punktet der vi tilfører målesignalet. Dette inkluderer høyttaler og rom, og også enkelte effekter i signalkjeden.
    Er ikkje sikker på kva du vil fram til, men om vi kjenner impulsresponsen til høgtalaraen hh(t) og impulsresponsen til rommet (målt i eit punkt) hr(t) vil den samla impulsresponsen vera
    H(t) = hh(t)* hr(t),
    der * er folningsoperatoren. Eller uttrykt i s-planet:
    H(s) = Hh(s)Hr(s),
    der Hh(s) og Hr(s) er transferfunksjonane til høgtalaren respektivet rommet, og s er kompleks frekvens. I lågfrekvensområdet vil dei aller fleste høgtalarar vera rundtstrålande, men korleis dei koplar til rommet avheng av plassering. Vi kan eksitera alle modane i rommet ved å plassera høgtalaren i eit hjørne. For å måla impulsresponsen til ein høgtalar måler vi berre direktelyden. For å måla langt ned i frekvens treng vi halen av impulsresponsen, Da treng vi eit stor rom, om vi skal unngå å få med refleksjonar frå vegger, tak og golv.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøver ikke si noe annet enn at vi er forskjellige og at jeg ikke nyter musikk i mørket. Jeg opplever ikke økt fokus. Forsto ikke helt hva du mente med å drive ut andre? Delte bare en observasjon. Er du uenig er jo det helt greit.
    Auto kor. DRITE.
    Handlet vel om at mann ikke klarer å holde fokus delen din.
    Jeg fjernet til og med lysa på ampen, men tror du liker blått lys med store visere foran:=)
    Om jeg sier at jeg har problemer med å holde fokus og blir rastløs uten visuelle referanser, er vi venner igjen da? Vi er forskjellige.
    Slutt å bytt nic:)
    Men en mer riktig måte å fremstille ting på det.
    Veit hvem du er nå, eller rettere sagt. Var før her på sentrale.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Selvsagt trigges ikke en resonans, men så lenge maksverdien kommer fra direktelyden defineres også grenseverdien for demping av denne maksverdien. Men den energien som kommer tilbake fra rommet kommer fra alle de andre vinklene ut av høyttaleren, og endrer vi nivået på disse uten å endre nivået på direktelyden har vi endret energien vil tilfører til rommet uten at vi har endret på maksverdien.



    Også glemmer du nok en gang at dette er romakustikk og ikke elektriske signaler. La oss si at vi har et lydtrykk på 100dB on axis. Vi øker lydtrykket off axis, men beholder det opprinnelige on-axis. Det betyr at diagrammet vårt starter ved samme lydtrykk som tidligere, derfor er det heller ingen grunn til å flytte terskelverdien for hva som kommer med i diagrammet.

    Dermed vil en økning av lydtrykket off axis bidra til at det tar lenger tid for lyden å klinge ut, relativt til direktelyden som jo er den vi må sammenlikne med.
    Det er uklar, for meg, om du meiner rommet eller høgtalaren.
    - Om du meiner høgtalaren så er ikkje impulsresponsen avhengig av breidda på strålemønstret.
    - Når vi måler impulsresponsen til eit rom måler vi mellom to punkt i rommet; posisjonen til ei rundtstrålande kjelde og posisjonen til mikrodonen.
    - Når høgtalaren ikkje er rundtstrålande vert ikkje rommet fullstendig eksitert, og det er tilfellet med dei fleste høgtalarane. Men da ser vi på kombinasjonen av rom og høgtalar. Men impulsresponsen til rommet er uavhengig av strålemonstret til høgtalarane.
    Vår "kilde" er et signal. Det er ikke et ideelt punkt, eller en høyttaler, men simpelthen et elektrisk signal i signalkjeden. Det gjelder både for måling og musikkavspilling.

    Det vi måler er typisk ett punkt i rommet, der korteste vei fra høyttaler til målepunkt representerer direktelyden, mens alt annet representerer rom og høyttaler i kombinasjon. Impulsresponsen vi måler er summen av alt som skjer etter det punktet der vi tilfører målesignalet. Dette inkluderer høyttaler og rom, og også enkelte effekter i signalkjeden.
    Er ikkje sikker på kva du vil fram til, men om vi kjenner impulsresponsen til høgtalaraen hh(t) og impulsresponsen til rommet (målt i eit punkt) hr(t) vil den samla impulsresponsen vera
    H(t) = hh(t)* hr(t),
    der * er folningsoperatoren. Eller uttrykt i s-planet:
    H(s) = Hh(s)Hr(s),
    der Hh(s) og Hr(s) er transferfunksjonane til høgtalaren respektivet rommet, og s er kompleks frekvens. I lågfrekvensområdet vil dei aller fleste høgtalarar vera rundtstrålande, men korleis dei koplar til rommet avheng av plassering. Vi kan eksitera alle modane i rommet ved å plassera høgtalaren i eit hjørne. For å måla impulsresponsen til ein høgtalar måler vi berre direktelyden. For å måla langt ned i frekvens treng vi halen av impulsresponsen, Da treng vi eit stor rom, om vi skal unngå å få med refleksjonar frå vegger, tak og golv.
    Nei Bohlinder, du har ikke EN impulsrespons fra en høyttaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dere understreker jo hvor fort kompleksiteten i systemet øker så snart vi går fra et elektrisk signal til et akustisk. Det elektriske signalet er enkelt. Det er endimensjonalt, en amplitude som varierer som funksjon av tid. Eneste kompleksitet er at det både består av spenning og strøm med et visst faseforhold, men det er hva vi har komplekse tall til. Vi kan fint skrive ut transferfunksjonen fra input til output på en forsterker eller kabel. For en kabel er den tilnærmet lik H(s) = 1, for en forsterker bare litt mer komplisert. Har vi flere komponenter koblet etter hverandre kan vi enkelt multiplisere transferfunksjonene for komponentene og få transferfunksjonen for kjeden. For de frekvensene vi er interessert i kan dette håndteres som ansamlinger av ideelle diskrete komponenter som resistorer, kondensatorer, induktorer og gyratorer.

    Det er ikke så mye mer komplisert når det elektriske signalet omformes til mekanisk bevegelse langs en akse som i en høyttalermotor. Det er et mekanisk svingesystem, helt analogt til et elektrisk. Masse = induktans, fjær = kapasitans, friksjon = resistans. De samme underliggende formlene fungerer. Simuleringsprogram for høyttalere er basert på å omforme element og kasse til en elektrisk kretsrepresentasjon, løse denne, og oversette resultatene tilbake til mekaniske størrelser. Unntaket er hvis man skal analysere magnetsystemet i detalj for å forstå de ulineære effektene.

    Men så snart signalet forlater den mekaniske delen av høyttaleren og blir til en lydbølge i luft er det en helt annen historie. Luften er tredimensjonal. Trykk og hastighet i ethvert punkt kan påvirke trykk og hastighet i ethvert annet punkt i henhold til bølgeligningene. Selv de første centimetrene gjennom en waveguide er mer kompliserte enn hva man kan redusere til en enkel formel. Det er fullt mulig å beregne, men med numeriske metoder og mye regnekraft. Det blir ikke enklere når lyden kommer ut i rommet og begynner å spre seg i alle tre dimensjoner, reflekteres, diffrakteres, absorberes, og hva den nå enn kan finne på. Fortsatt godt forstått og fullstendig målbart. Til og med mulig å beregne, men med desto mer behov for regnekraft.

    Det blir først riktig komplisert etter at trykkbølgene treffer trommehinnene og omformes tilbake til elektriske impulser som analyseres og datareduseres av neuroner, for til sist å bli til en bevisst opplevelse av lyd. Der er det også en del lovmessigheter om hva vi kan og ikke kan høre (‘time smearing’ på ett nanosekund - glem det), men detaljene er ikke godt forstått. Tooles arbeid med å gjøre systematiske målinger av subjektive lytteinntrykk er et stort steg fremover. Likevel er det fortsatt et godt stykke til vi kan sette opp en differensialligning og integrere frem lytteinntrykket.

    Generelt bruker vi altfor mye tid, penger og energi på de enkleste og mest trivielle tingene i signalkjeden, og for lite på å forstå de som virkelig gjør en forskjell.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Generelt bruker vi altfor mye tid, penger og energi på de enkleste og mest trivielle tingene i signalkjeden, og for lite på å forstå de som virkelig gjør en forskjell.
    Veldig godt skrevet Asbjørn!

    Selv om jeg ser på den siste setningen som en velment realitetsorientering og generell god oppfordring, synes jeg likevel at de som prøver å kun forholde seg til det strengt rasjonelle skal være litt forsiktige.

    Som du sier, elektronikk er tilsynelatende enkelt og godt forstått, men du mener at kompleksiteten får et skarpt oppsving straks signalet forlater det vi nesten utelukkende betrakter med enkle "Newtoniske" modeller. Hvorvidt realiteten faktisk er så enkel skal jeg ikke bruke så mye tid på å argumentere for eller i mot. Men vi vet at det finnes et stort felt innenfor fysikken som ennå ikke er fullstendig forankret i den virkeligheten vi godt kjenner oss igjen i og bevisst sanser. Mange kloke hoder prøver å forskyve grensen mot uvitenhet slik at den får mindre plass. Noen ganger skjer dette ved nitidig systematisk arbeid, andre ganger ved ren slump.

    Min oppfordring til deg og dine likesinnede som åpenbart jobber hovedsaklig med det etterprøvbare og det vedtatte, ikke vær så hard mot oss som usystematisk snubler rundt og fra tid til annen kommer med noen tilsynelatende absurde påstander. Ja, det meste er kanskje vås og ønskedrømmer, men innimellom kommer det kanskje frem noe som ikke er skrevet ned i alle de bøkene dere har lest. Kanskje også rasjonelle mennesker burde omdistribuere sin energibruk fra tid til annen?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Veldig godt skrevet Asbjørn!

    Min oppfordring til deg og dine likesinnede som åpenbart jobber hovedsaklig med det etterprøvbare og det vedtatte, ikke vær så hard mot oss som usystematisk snubler rundt og fra tid til annen kommer med noen tilsynelatende absurde påstander. Ja, det meste er kanskje vås og ønskedrømmer, men innimellom kommer det kanskje frem noe som ikke er skrevet ned i alle de bøkene dere har lest. Kanskje også rasjonelle mennesker burde omdistribuere sin energibruk fra tid til annen?
    Samme sier jeg til deg - Makkintosken - godt skrevet :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje Håkon_Rognlien eller HCS kan kommentere på det?
    Hvis vi greier å se forbi de faktiske anleggene og ulik tilnærming her.

    Hva tenker du om disse tilbakemeldingene?

    Jeg vil tro at ditt, HCS og HR sine oppsett låter ganske så forskjellig. Likefullt vil jeg tro at eieren av hvert oppsett foretrekker lyden i sitt eget oppsett. Med referanse til Toole - så vil jeg tro ditt oppsett er det som er nærmest "nøytralt" - likefullt foretrekker erfarne lyttere oppsett som da ikke kan være like nøytralt..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du om disse tilbakemeldingene?
    Det viktigste er at det får meg til å tenke. :)

    Det er noen refleksjoner jeg har gjort meg etter disse og andre besøk. En er at vi hører de samme tingene, men vektlegger dem forskjellig. Jeg forstår godt hva HCS og H_R mener med sine tilbakemeldinger og jeg hører stort sett det samme selv. Derimot er det et element av smak & behag over noe av det. HCS nevner at han gjerne ville hørt mer detaljer, mens jeg synes umusikalske smålyder som strengegniss og klaffelyder er forstyrrende. Jeg foretrekker selv å bruke flatwound strenger for å unngå å lage strengelyder når jeg spiller amatørmessig. Det er ikke slike detaljer jeg ønsker å fremheve i avspilt lyd. Heller en basslinje som funker både harmonisk og rytmisk. For mine ører og min smak er det viktigere. Dette er nok en mer eller mindre bevisst prioritering fra min side, men jeg har respekt for at andre velger å prioritere annerledes.

    En beslektet refleksjon er at mange av innspillene og synspunktene, ikke bare fra disse to besøkene, handler om personlige preferanser for klangbalanse. Noen etterlyser mer bass, andre mer luft og detaljer. Jeg opplever det som nokså klare synspunkter om frekvensgang, muligens gjensidig utelukkende. Jeg har forsøkt å ikke fremheve noe frekvensområde spesielt, og da kan det jo være at noen foretrekker noe annet.

    En annen observasjon er at lydminnet er ganske kort for de fleste av oss. Ved ett besøk ble det gjort et utilsiktet forsøk ved at jeg skulle skifte mellom to DSP-profiler, men jeg skravlet et minutt eller to mellom at den ene stoppet og den andre startet. Da var det vanskelig også for meg å høre forskjell på dem. Kort etter gjorde jeg samme bytte mellom DSP-profiler hvor jeg holdt kjeft og gikk direkte fra den ene til den andre. Da var det mye lettere å høre forskjell, og det var ikke noen liten forskjell heller. Det ville nok uansett falt på plass ved litt mer lyttetid, men det var en interessant observasjon. Omtrent som å sammenligne fargeprøver for maling. Lettere hvis man holder dem ved siden av hverandre.

    Det er også litt fascinerende hvor vanskelig det er å høre forskjell på eq-profiler som skiller seg fra hverandre med 1-2 dB her og der, eller med tilsvarende antall millisekunder gruppeforsinkelse. Det gjør meg ekstremt skeptisk til hørbarheten av alle disse knøttsmå «forskjellene» som kanskje gir 0,1 dB utslag eller et par nanosekunder gruppeforsinkelse. Ja, det kan nok hende det er teoretiske og målbare forskjeller, men jeg skulle gjerne sett noen peke dem ut med bare å bruke ørene uten å titte samtidig.

    Og så er det tydelig at vi ikke har noen god felles forståelse av hvordan selv store utslag i frekvensgang subjektivt oppleves. Tross alt, det som kommer frem til trommehinnene er trykkvariasjoner i luft, så det er bare frekvensgangen med amplitude og fase og eventuell ulineær forvrengning der. Alt tyder på at vi er tilnærmet døve for endringer i fasegang, og at vi tolererer ganske mye lavereordens forvrengning før den blir hørbar, mens vi gjerne forklarer opplevde forskjeller med alt annet enn det mest opplagte av alt, ulikheter i frekvensgang.

    Når det gjelder synspunktene på opplevd dynamikk og livaktighet som er utgangspunktet for tråden er jeg fortsatt undrende. I prinsippet har jeg oppfylt de fleste kjente kriterier for «god dynamikk» med høyeffektive elementer etc. Det som står igjen er egentlig frekvensgangen. Forsterkerne har høy dempefaktor og gir ingen skjult «smilende» eq-profil med topper ved bass- og diskantelementets resonansfrekvens. Jeg skal forsøke med mer bredbåndede forsterkere og strammere kontroll på impulsresponsen, men også se om jeg kan skru sammen en «dynamisk» eq-profil for bruk i festlig lag. Men dette er nok ikke helt forstått ennå, og derfor ganske interessant. :)

    https://www.soundguys.com/frequency-response-explained-16507/
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det viktigste er at det får meg til å tenke. :)

    ............

    I prinsippet har jeg oppfylt de fleste kjente kriterier for «god dynamikk» med høyeffektive elementer etc.
    Grunnen til at jeg gnager litt på dette er flere.

    I begynnelsen av min "hifi" karriere - så ble jeg egentlig litt overrasket over en del tilbakemeldinger jeg fikk av de som var på besøk og også hva de var opptatt av. En ting var at de ikke alltid likte lyden, men det var jo også noen som ikke tok seg bryet med å sette seg i sweetspot og noe spilte musikk som overhodet ikke var egnet for å få frem kvaliteten i oppsett jeg hadde.

    Jeg har jo etterhvert hatt ganske mange innom på besøk og inntrykket står seg - dvs jeg er ikke så overrasket lenger og har ikke lengre en forventning om at de som kommer på besøk skal dele mine synspunkter - men jeg observerer at vi har vledig ulike preferanser for hva vi ønsker at anlegget skal gjøre.

    En annen ting er jo den opplevelsen jeg selv hadde når jeg etterhvert kom i mål med hornoppsettett mitt. Da hadde jeg litt som du skriver "oppfylt de fleste kjente kriterier" for god lyd...., men det var fortsatt noe som manglet - lyden var ikke så engasjerende som jeg ønsket at den skulle være.

    Men tilbake til tråden tema - så tror jeg altså ikke at vi har så like preferanser som en del av referansene til Toole antyder.

    Og det er vel noen fellestrekk med hvordan lyden beskrives hos oss som har "målemessig" bra lyd - det er jo ofte kropp, PRAT - kjøtt og blod som mangler....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg trodde du rattet DSP mot en nådeløs avsløring av opptaket og ikke en likandes lyd i form av voicing?
    Tenker da på at de 'forstyrrende' lydene (for deg) må komme med som del av gjengivelsen, hvis disse er en del av opptaket?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Interessant å lese om betraktningene deres fra denne seansen. Veldig enig med Asbjørn i hans betraktninger rundt dette med hvor mye mer komplisert det er å gjøre kontrollerte målinger av det vi hører i forhold til det signalet som forlater et effekttrinn.
    Å kun plassere en målemikrofon i sweet spot slik vi gjorde hos HR er milevis fra å gi særlig matnyttig informasjon. Målinger med mikrofon komplekst og det er fremdeles mye å lære. Elektronikken derimot er en helt annen sak.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja,hva er vel vitsen med å promotere transparent elektronikk så sterkt og vil ha frem hvordan opptaket er
    når en allikevel slører til innspillingene med eq?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Men tilbake til tråden tema - så tror jeg altså ikke at vi har så like preferanser som en del av referansene til Toole antyder.
    Han antyder jo ikke dette. Jeg oppfatter det som at han har brukt mye ressurser på å finne beviser for at det er nettopp slik. Korrelasjonen han viser til mellom måledata og blindtester er bevis godt nok i min bok.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.645
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja,hva er vel vitsen med å promotere transparent elektronikk så sterkt og vil ha frem hvordan opptaket er
    når en allikevel slører til innspillingene med eq?
    Eh. Ethvert delefilter er eq. Baffelstep er eq. Resistordemping av en diskantenhet er eq. RIAA er eq.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja,hva er vel vitsen med å promotere transparent elektronikk så sterkt og vil ha frem hvordan opptaket er
    når en allikevel slører til innspillingene med eq?
    Eh. Ethvert delefilter er eq. Baffelstep er eq. Resistordemping av en diskantenhet er eq. RIAA er eq.
    Himmel og hav mann,gutten har jo hatt transparent elektronikk som en rød tråd gjennom mange år for å få frem hvordan innspillingene/opptaket er,for deretter å komme her å si at han slører til innspillingene med dsp fordi gutten ikke liker hvordan instrumentene låter.Det er jo så selvmotsigende at det ikke henger på greip.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Ja,hva er vel vitsen med å promotere transparent elektronikk så sterkt og vil ha frem hvordan opptaket er
    når en allikevel slører til innspillingene med eq?
    Når man setter opp en EQ bruker man den i et spesifikt oppsett, i et spesifikt rom. Om man så stiller denne inn til perfeksjon, kobler den i fra, og setter den opp i et helt annet oppsett, i et helt annet rom, så blir det grusomt.

    Derfor er det mange av oss som ikke er spesielt tilhengere av å tilføre tilfeldig EQ i et oppsett. Det er ikke det at det i seg selv er problematiske følger av EQ-ingen annet enn avvik i frekvensrespons og faserespons, men det er det at sjansen for at det er en optimal match er et godt stykke under null. Da må man liksom nøye seg med "helt ok".

    Så grunnen til å velge EQ fremfor komponenter med avvik er rett og slett presisjonen, at man kan velge å korrigere der det behøves, og å ikke korrigere der det ikke behøves. Jeg føler egentlig at dette langt på vei er retorikken til de som er motstandere av EQ-korreksjon, men det burde vært motsatt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Uansett rom så vil vel eq i enhver form tilføre et eller annet, og dette et eller annet vil da uomtvistelig stå i veien for «kunsten som den er ment».

    (Uttrykket er så teit at jeg bevisst bruker anførselstegn. [emoji12])
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Uansett rom så vil vel eq i enhver form tilføre et eller annet, og dette et eller annet vil da uomtvistelig stå i veien for «kunsten som den er ment».

    (Uttrykket er så teit at jeg bevisst bruker anførselstegn. [emoji12])
    Nei, det er rommet som står i veien for "kunsten som den er ment". Det er dette man forsøker å fjerne med EQ.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så du mener rommet får frem klaffelyder og strengegnikking, og at dette ikke ligger i opptaket? Jeg må virkelig ha undervurdert rommets betydning. [emoji6]
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder synspunktene på opplevd dynamikk og livaktighet som er utgangspunktet for tråden er jeg fortsatt undrende. I prinsippet har jeg oppfylt de fleste kjente kriterier for «god dynamikk» med høyeffektive elementer etc. Det som står igjen er egentlig frekvensgangen. Forsterkerne har høy dempefaktor og gir ingen skjult «smilende» eq-profil med topper ved bass- og diskantelementets resonansfrekvens. Jeg skal forsøke med mer bredbåndede forsterkere og strammere kontroll på impulsresponsen, men også se om jeg kan skru sammen en «dynamisk» eq-profil for bruk i festlig lag. Men dette er nok ikke helt forstått ennå, og derfor ganske interessant. :)
    Det er her man kan få noe nyttig ut av diskusjonen - når man kan sammenligne og finne ut hvilke parametre som korresponderer med opplevd dynamikk.

    Det jeg har registrert i min dsp-skruing, er at om jeg retter ut frekvensgangen i bunn, så følger det med at det blir mere merkbart mere attack i gjengivelsen. På Kef Reference three, som ikke går voldsomt dypt i utgangspunktet, så er dette godt merkbart.

    Johan-Kr
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva tenker du om disse tilbakemeldingene?
    Derimot er det et element av smak & behag over noe av det. HCS nevner at han gjerne ville hørt mer detaljer, mens jeg synes umusikalske smålyder som strengegniss og klaffelyder er forstyrrende. Jeg foretrekker selv å bruke flatwound strenger for å unngå å lage strengelyder når jeg spiller amatørmessig. Det er ikke slike detaljer jeg ønsker å fremheve i avspilt lyd. Heller en basslinje som funker både harmonisk og rytmisk. For mine ører og min smak er det viktigere. Dette er nok en mer eller mindre bevisst prioritering fra min side, men jeg har respekt for at andre velger å prioritere annerledes.
    Akkurat dette finner jeg temmelig oppsiktsvekkende - ikke for at jeg på noen som helst måte har problemer med tilnærmingen i seg selv, men etter måneder med diskusjon hvor mange har vektlagt high fidelity, enhver tilførsel av varme er fy-fy, man vil få presentert kunsten som den er ment osv. er det ikke så rent lite overraskende å lese det du skriver over. Strengegniss og klaffelyder ER jo en del av "kunsten", lik det eller ei, og må da nettopp være eksempel på det dere ønsker å bevare så ubesudlet som mulig?

    Kan legge til at for egen del er det akkurat sånne lyder som gir liv og troverdighet, jeg forstår ikke at man kan ønske dem filtrert vekk, men det er meg. :) Jeg setter ofte på Bodil Niskas Danny Boy for nye lyttere her da jeg liker nærheten i det opptaket. Klaffelyder og pusting hører med!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Så du mener rommet får frem klaffelyder og strengegnikking, og at dette ikke ligger i opptaket? Jeg må virkelig ha undervurdert rommets betydning. [emoji6]
    Jeg har en hypotese om at tilførsel av harmoniske overtoner er det som gjør at slike ting som strengegnikking blir tydeligere. Skal se om jeg får laget en miks som kan demonstrere dette en dag.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har en hypotese om at tilførsel av harmoniske overtoner er det som gjør at slike ting som strengegnikking blir tydeligere. Skal se om jeg får laget en miks som kan demonstrere dette en dag.
    Ser absolutt ikke bort fra det, min lekmannstilnærming og erfaringsbaserte synsing tilsier at rørforsterkere er ekstra gode på dette. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Så du mener rommet får frem klaffelyder og strengegnikking, og at dette ikke ligger i opptaket? Jeg må virkelig ha undervurdert rommets betydning. [emoji6]
    Jeg må virkelig ha undervurdert hva som kan leses mellom linjene på det jeg skriver...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en hypotese om at tilførsel av harmoniske overtoner er det som gjør at slike ting som strengegnikking blir tydeligere. Skal se om jeg får laget en miks som kan demonstrere dette en dag.
    Ser absolutt ikke bort fra det, min lekmannstilnærming og erfaringsbaserte synsing tilsier at rørforsterkere er ekstra gode på dette. :)
    Ser jo at jeg dermed kan fortsette å provosere de målekyndige litt med denne linken, da: https://rognlien.wordpress.com/2020/02/24/zero-the-hero/
    Snickers, du kan med fordel ikke klikke på linken, for jeg tror ikke du blir verken imponert eller overbevist. Derimot blir du kanskje ganske oppgitt, så du er herved advart. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg sitter å hører dattera spille på sin Boosey&Hawkes Sovereign og hører ventil-klikkingen,
    og at tidligere anlegg fikke dette frem,noe jeg savner,er dette noe som skal med under avspilling.
    Men når hun skulle være solist og fikk med seg en Schilke,som var uten den sedvanlige ventil-klikkingen,
    vel da låter Schilke slik,og det skal frem ved avspilling.
    Det samme med klaffene på en tverrfløyte.
    Når de åpner og lukker og det høres skal denne myke behagelige lyden være der.Den skal ikke fjernes.
    De sier dessuten noe om teknikken utøver benytter.
    Det samme gjelder valg av strenger.En lokal helt sa det slik."Jeg liker lyden som uslipte strenger gir bassgitaren"
    Vel,da skal dette ikke fjernes fordi en ikke liker den lyden under avspilling av ett opptak.
    Så hva vil en med ett transparent anlegg når en egentlig ikke like hva som serveres?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja,hva er vel vitsen med å promotere transparent elektronikk så sterkt og vil ha frem hvordan opptaket er
    når en allikevel slører til innspillingene med eq?
    Eh. Ethvert delefilter er eq. Baffelstep er eq. Resistordemping av en diskantenhet er eq. RIAA er eq.
    Et hifianlegg uten intendert eq er et anlegg som kun er preget av uintendert eq. Greier meg fint uten sånt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en hypotese om at tilførsel av harmoniske overtoner er det som gjør at slike ting som strengegnikking blir tydeligere. Skal se om jeg får laget en miks som kan demonstrere dette en dag.
    Ser absolutt ikke bort fra det, min lekmannstilnærming og erfaringsbaserte synsing tilsier at rørforsterkere er ekstra gode på dette. :)
    Ser jo at jeg dermed kan fortsette å provosere de målekyndige litt med denne linken, da: https://rognlien.wordpress.com/2020/02/24/zero-the-hero/
    Snickers, du kan med fordel ikke klikke på linken, for jeg tror ikke du blir verken imponert eller overbevist. Derimot blir du kanskje ganske oppgitt, så du er herved advart. :)
    Er ikke provoserende i det hele tatt. Dem tekniske forståelsene rundt dette er oppklart :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Fikk litt tilsnakk sist gang jeg hadde Trompetnerd på besøk;) Det var grenser på hvor tydelig bilyder på instrumenter bør være. Ble lagt til litt mer varme i lyden og vips så kom klangfarger og det musikalske litt bedre fram.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Når jeg sitter å hører dattera spille på sin Boosey&Hawkes Sovereign og hører ventil-klikkingen,
    og at tidligere anlegg fikke dette frem,noe jeg savner,er dette noe som skal med under avspilling.
    Men når hun skulle være solist og fikk med seg en Schilke,som var uten den sedvanlige ventil-klikkingen,
    vel da låter Schilke slik,og det skal frem ved avspilling.
    Det samme med klaffene på en tverrfløyte.
    Når de åpner og lukker og det høres skal denne myke behagelige lyden være der.Den skal ikke fjernes.
    De sier dessuten noe om teknikken utøver benytter.
    Det samme gjelder valg av strenger.En lokal helt sa det slik."Jeg liker lyden som uslipte strenger gir bassgitaren"
    Vel,da skal dette ikke fjernes fordi en ikke liker den lyden under avspilling av ett opptak.
    Så hva vil en med ett transparent anlegg når en egentlig ikke like hva som serveres?
    For meg hører dette godt inn under kategorien "imponatoreffekter. Neste gang du kjører henne på øving, spør læreren hennes hvordan han/hun vektlegger ventilklikkingen som del av det musikalske uttrykket. Dette er et typisk hififenomen.

    Nå tenker du kanskje at jeg bryr meg filla om detaljer, men det er ikke tilfellet, absolutt ikke. Det er bare det at når man begynner å fokusere på denne type detaljer så er veien veldig kort til å overeksponere. Man tuner og tweaker og lar seg forføre av slike imponatoreffekter, uten at man egentlig vet hvilken rolle disse har i innspillingen. For meg er det ikke noe problem om det er lyd av ventilene, og heller ikke om det ikke er dette.

    Jeg kritiserte nylig en lydmann etter å ha micet bassklarinetten til min datter helt feil. Det ble altfor mye tekstur og klaffelyder, og for lite fundament. Utgangspunktet for kritikken er selvsagt at alt høres når ting ikke er micet men når man micer med bare én mikrofon vil man ikke kunne få med seg et balansert lydbilde som representerer virkeligheten. Denne lydmannen har da altså ikke tatt seg bryet å høre instrumentet skikkelig uten mic, og har dermed fått for seg at det er slik det låter i virkeligheten.

    Selve fremføringen er i utgangspunktet akustisk, og er derfor ingen produksjon. Det er virkeligheten som er referansen da dette stykket var øvd inn som en akustisk kvintett, men så ble det micet opp for å fremføres i en mye større sal.

    Men det er ikke dette vi holder på med innen hifi. Det vi holder på med er å gjengi innspillinger. Dersom man har valgt å mice en bassklarinett slik denne lydmannen gjorde kan man fint tweake seg frem til skikkelig trøkk og "nær virkeligheten"-lyd. Men da låter ikke andre ting fornuftig, for da har man løftet bassområdet voldsomt.

    Dersom man derimot har en innspilling der mikrofonen er plassert enten ved utløpet eller stemmehullet nederst vil man virkelig få frem trøkket, men teksturen blir dempet, og det blir ingen ventillyder annet enn kanskje fra den nedre oktaven.

    Om man skal tweake seg frem til "riktig lyd" med denne mikrofonplasseringen vil man ende opp med å tune anlegget helt motsatt, og da blir det feil i en annen retning på andre innspillinger, og for den saks skyld andre instrumenter i samme innspilling også.

    Man kan godt tweake seg frem til den perfekte lyd, det er bare det at det er en enormt stor jobb, og når man har gått gjennom mange nok innspillinger ender man der de som er opptatt av vitenskaplig tilnærming mener man burde begynt allerede fra starten.

    Dessverre er det mange som aldri går hele veien, og da ender man opp med anlegg som er påfallende selektive på musikk og innspillinger, også begynner man i stedet å skrive på nettet om dårlige innspillinger.

    For meg virker denne diskusjonen så totalt unødvendig.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har en hypotese om at tilførsel av harmoniske overtoner er det som gjør at slike ting som strengegnikking blir tydeligere. Skal se om jeg får laget en miks som kan demonstrere dette en dag.
    Ser absolutt ikke bort fra det, min lekmannstilnærming og erfaringsbaserte synsing tilsier at rørforsterkere er ekstra gode på dette. :)
    Ja, og da må man stille seg spørsmålet: Skal jeg legge til dette i mitt system eller skal jeg la være. Det siste er det jeg legger i et transparent system og jeg mener det er nettopp dette som er mest "riktig". Om dette er det man liker best er an annen sak.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fikk litt tilsnakk sist gang jeg hadde Trompetnerd på besøk;) Det var grenser på hvor tydelig bilyder på instrumenter bør være. Ble lagt til litt mer varme i lyden og vips så kom klangfarger og musikalske litt bedre fram.
    Får meg til å tenke på min egen opplevelse hos Tangen. Besnærende, men mye mer klaffer og ventiler på blåseinstrumentene enn man hører når man ikke spiller dem selv. Litt krasj om man kommer for tett på 100% gjengivelse av nærmikk?

    Men det er klart at man kan justere seg rundt den saken også, gjennom nennsom bruk av eq, eller med litt mer (men velbalansert) reduksjon av akustikkdempingen. Hadde det alminnelige miljøet for gjengivelse vært så dødt som hos deg, så ville vi nok med det samme fått mer rombidrag i det innspilte materialet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Himmel og hav mann,gutten har jo hatt transparent elektronikk som en rød tråd gjennom mange år for å få frem hvordan innspillingene/opptaket er,for deretter å komme her å si at han slører til innspillingene med dsp fordi gutten ikke liker hvordan instrumentene låter.Det er jo så selvmotsigende at det ikke henger på greip.
    Nei, det er ikke det jeg sier. Det er mulig jeg ikke uttrykte meg klart nok. Jeg sier at jeg ikke vil fremheve noe frekvensområde spesielt. Min bestemte oppfatning er at mye «hifi-detaljer» handler om et litt unaturlig fokus på øvre mellomtone/nedre diskant. Det er der «detaljene» bor. For mine ører er det ikke slik virkeligheten låter, det er ikke slik jeg lytter til instrumenter på konsert, og det er ingen grunn til å tro at det er slik opptaket låter. Nøytalt lydende forsterkere med lav utgangsimpedans skaper ikke dette fokuset rundt diskantelementets resonansfrekvens, og jeg ser heller ingen grunn til å etterligne den med et eq-pådrag i stedet. Den «tilsløringen» du snakker om er flat eq fra 300 Hz og opp.

    Hvis man skal gjøre et opptak av en akustisk gitar eller klarinett er det ikke et poeng å maksimere nivået av strengegniss og klaffelyder på bekostning av melodinotene.
    https://douglasniedt.com/Tech_Tip_String_Squeaks.html
    Let me first say: string squeaks matter. They are extraneous nonmusical sounds and can spoil a performance. They are on the same level as Romeo passing gas while passionately kissing his Juliet. They can ruin the moment!

    Unfortunately, there are a number of guitarists out there who say squeaks don’t matter. They say that squeaks are just part of the instrument, an acceptable part of the performance. Squeaks are natural. Some people on the Internet think, “They’re cool.” I’m not kidding. If you are one of those, quit reading right now. I’m sure you’re a nice person and your mother loves you, but we live in different universes. I don't think it will do either of us any good to argue the point.

    Many guitarists don’t notice squeaks because they are so used to hearing them in their own playing and in others’ playing, both live and on recordings. They simply ignore the squeaks and their brain learns to not hear them. It becomes a type of selective hearing.

    When other instrumentalists hear guitarists, they are appalled at the string squeaks we make. They often ask, “Are those normal?” Or they may ask if the guitarist is making the squeaks because his technique is faulty. They also comment on how obtrusive the finger squeaks are on the music.
    Legge inn eq boost for å fremheve de ulydene når artist og produsent har gjort sitt beste for å minimere dem? Tror ikke det, nei.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde du rattet DSP mot en nådeløs avsløring av opptaket og ikke en likandes lyd i form av voicing?
    Tenker da på at de 'forstyrrende' lydene (for deg) må komme med som del av gjengivelsen, hvis disse er en del av opptaket?
    Ja, men som sagt legger jeg ikke inn en eq-boost for å fremheve dem heller. Jeg mistenker at det som gjør at noen foretrekker en to-veis høyttaler og effektforsterker med høy utgangsimpedans er at det automatisk skaper en eq-profil med boost ved elementenes resonansfrekvenser, ofte ca 50 Hz og 2 kHz, og et tilsvarende dalsøkk ved impedansminimum. Det er helt enkelt Ohms lov.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det på opptaket vil jeg gjerne høre det.. Og legger til grunn at den som har produsert opptaket vil ha det med. Hører jeg det ikke er det maskering. Har ikke noe med imponator effekt å gjøre, men et ønske om å høre musikk så nært opptaket når det ble gjort.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    Er det på opptaket vil jeg gjerne høre det.. Og legger til grunn at den som har produsert opptaket vil ha det med. Hører jeg det ikke er det maskering. Har ikke noe med imponator effekt å gjøre, men et ønske om å høre musikk så nært opptaket når det ble gjort.
    vel, har du sett målinger av dine 12" fulltoner? hvordan vet du at desse detaljene du hører ikke er en feil og f.eks sterkt økende diskant oppover i presensområdet når elementene bryter opp? illusjonen av detaljer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det på opptaket vil jeg gjerne høre det.. Og legger til grunn at den som har produsert opptaket vil ha det med. Hører jeg det ikke er det maskering. Har ikke noe med imponator effekt å gjøre, men et ønske om å høre musikk så nært opptaket når det ble gjort.
    vel, har du sett målinger av dine 12" fulltoner? hvordan vet du at desse detaljene du hører ikke er en feil og f.eks sterkt økende diskant oppover i presensområdet når elementene bryter opp? illusjonen av detaljer.
    Fordi jeg har hørt disse detaljene flere andre steder.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg sitter å hører dattera spille på sin Boosey&Hawkes Sovereign og hører ventil-klikkingen,
    og at tidligere anlegg fikke dette frem,noe jeg savner,er dette noe som skal med under avspilling.
    Men når hun skulle være solist og fikk med seg en Schilke,som var uten den sedvanlige ventil-klikkingen,
    vel da låter Schilke slik,og det skal frem ved avspilling.
    Det samme med klaffene på en tverrfløyte.
    Når de åpner og lukker og det høres skal denne myke behagelige lyden være der.Den skal ikke fjernes.
    De sier dessuten noe om teknikken utøver benytter.
    Det samme gjelder valg av strenger.En lokal helt sa det slik."Jeg liker lyden som uslipte strenger gir bassgitaren"
    Vel,da skal dette ikke fjernes fordi en ikke liker den lyden under avspilling av ett opptak.
    Så hva vil en med ett transparent anlegg når en egentlig ikke like hva som serveres?
    For meg hører dette godt inn under kategorien "imponatoreffekter. Neste gang du kjører henne på øving, spør læreren hennes hvordan han/hun vektlegger ventilklikkingen som del av det musikalske uttrykket. Dette er et typisk hififenomen.

    Nå tenker du kanskje at jeg bryr meg filla om detaljer, men det er ikke tilfellet, absolutt ikke. Det er bare det at når man begynner å fokusere på denne type detaljer så er veien veldig kort til å overeksponere. Man tuner og tweaker og lar seg forføre av slike imponatoreffekter, uten at man egentlig vet hvilken rolle disse har i innspillingen. For meg er det ikke noe problem om det er lyd av ventilene, og heller ikke om det ikke er dette.

    Jeg kritiserte nylig en lydmann etter å ha micet bassklarinetten til min datter helt feil. Det ble altfor mye tekstur og klaffelyder, og for lite fundament. Utgangspunktet for kritikken er selvsagt at alt høres når ting ikke er micet men når man micer med bare én mikrofon vil man ikke kunne få med seg et balansert lydbilde som representerer virkeligheten. Denne lydmannen har da altså ikke tatt seg bryet å høre instrumentet skikkelig uten mic, og har dermed fått for seg at det er slik det låter i virkeligheten.

    Selve fremføringen er i utgangspunktet akustisk, og er derfor ingen produksjon. Det er virkeligheten som er referansen da dette stykket var øvd inn som en akustisk kvintett, men så ble det micet opp for å fremføres i en mye større sal.

    Men det er ikke dette vi holder på med innen hifi. Det vi holder på med er å gjengi innspillinger. Dersom man har valgt å mice en bassklarinett slik denne lydmannen gjorde kan man fint tweake seg frem til skikkelig trøkk og "nær virkeligheten"-lyd. Men da låter ikke andre ting fornuftig, for da har man løftet bassområdet voldsomt.

    Dersom man derimot har en innspilling der mikrofonen er plassert enten ved utløpet eller stemmehullet nederst vil man virkelig få frem trøkket, men teksturen blir dempet, og det blir ingen ventillyder annet enn kanskje fra den nedre oktaven.

    Om man skal tweake seg frem til "riktig lyd" med denne mikrofonplasseringen vil man ende opp med å tune anlegget helt motsatt, og da blir det feil i en annen retning på andre innspillinger, og for den saks skyld andre instrumenter i samme innspilling også.

    Man kan godt tweake seg frem til den perfekte lyd, det er bare det at det er en enormt stor jobb, og når man har gått gjennom mange nok innspillinger ender man der de som er opptatt av vitenskaplig tilnærming mener man burde begynt allerede fra starten.

    Dessverre er det mange som aldri går hele veien, og da ender man opp med anlegg som er påfallende selektive på musikk og innspillinger, også begynner man i stedet å skrive på nettet om dårlige innspillinger.

    For meg virker denne diskusjonen så totalt unødvendig.
    Dette er det største BS jeg har hørt på lenge og en retorikk som er på ett lavmål.

    Ventil-lyder er der naturlig,avhengig av instrument og skal med under avspilling.Dette er HIGH FIDELITY.
    Det har ingen ting med imponatoreffekter å gjøre,dette er så lavmål at det rett og slett er komisk.

    På enkelt musikkformer må detaljformidling være til stede for å få frem innhold.
    Og slik musikk er ikke lagd for å vise hva ett stereoanlegg duger til og for å imponere.
    Det er noen av som setter pris på slik musikk.



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn