Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Alt jeg ber om er at det må gå an for en journalist å velge/foretrekke et produkt uten å måtte forholde seg til en dissekering (diskreditering?) ut i uendelige utredninger rundt svakheter rundt konklusjonene når resultatene fra en lytteseanse tilfeldigvis avviker fra forventningene. Og når man så foretrekker det andre produktet, da er det ‘lyrikk’ man bedriver.
    Jeg har ikke sett ett eneste kritiske argument der hvor Vera har fått panegyriske tilbakemeldinger i motsetning til AN/Doxa/Topping.....
    Jeg er villig til å møte deg litt halvveis her.

    For det jeg ikke fatter og begriper er hvorfor Rognlien ble vist den tillit å vurdere dette apparatet. Klart Vera har jo fått noen sider med markedsføring her. Bare lurer på hvem som er kundegruppen for denne boksen med modifiserte? hyllevaremoduler, som det jo går 20 av på dusinet? Siden de nå en gang viste Rognlien den tillit må jeg tro de siktet seg inn på hans fanskare og de som synes han tilfører noe positivt, slike som deg Distinctive, men de feilvurderte åpenbart Rognlien. Hvordan, fatter jeg heller ikke? Armand, Orso mfl har vært aktive så lenge og måtte ha kjennskap til Rognlien i en evighet. At de i ettertid fulgte opp med noen litt latterlige unnamanøvre sementerte det faktumet at vi her snakker om et helt ordinært produkt, som du ville kalt det, mediokert.

    Men for siste gang. Fatter ikke at de viste Rognlien den tillit? Hva tenker du Asbjørn, du har jo en årrekke frontet kampen mot de kulørte mediers villedning?
    Forsåvidt enig, men jeg synes allikevel at folka bak produktet hadde baller når de gjorde dette (cred aplenty).
    Mulig man tenkte at med Rognlien faller den siste bastion hvis han elsket Vera?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    men er ikke dsp en tonekontroll godt som noe, og det har jo ikke gjort verden til et bedre sted. da først gikk det hele av hengslene,

    tonekontroll er satan!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå skal jeg prøve Antimode 2.0 mellom pre og power for å sjekke ut en slak demping av woofere fra 55Hz og ned til naturlig cut-off for å sammenligne med Roon DSP - og da står vel ikke verden til Påske :confused:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden de nå en gang viste Rognlien den tillit må jeg tro de siktet seg inn på hans fanskare og de som synes han tilfører noe positivt, slike som deg Distinctive, men de feilvurderte åpenbart Rognlien. Hvordan, fatter jeg heller ikke? Armand, Orso mfl har vært aktive så lenge og måtte ha kjennskap til Rognlien i en evighet. At de i ettertid fulgte opp med noen litt latterlige unnamanøvre sementerte det faktumet at vi her snakker om et helt ordinært produkt, som du ville kalt det, mediokert.
    Det er kort og godt helt feil. Jeg var 90% sikker på at Vera Audio forsterkeren ikke ville komme veldig godt ut i testen hos Rognlien basert på hans preferanser for komponenter som tilfører mye forvrengning. Men jeg regnte heller ikke med den kom til å bli slaktet og at positive sider ville blitt trukket frem. Jeg sa ja kort og godt fordi han spurte og ser ikke noe grunn til å avvise noen.

    Eneste overraskelsen i testen av at høyttalerne til Rognlien hadde impedanseforløp som gav ulik frekvensrespons. Det hadde jeg ikke forventet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.921
    Antall liker
    3.240
    ^ OK, vi har hørt din kritikk av diskusjonen, som sagt. Hva er ditt bidrag til å diskutere trådens tema? Hva er det som gjør at enkelte opplever større «livaktighet» med produkter som ikke måler helt i vater? Hva mener du om det?
    Jeg vet at jeg liker kylling bedre enn sursild, men jeg har ikke klart for meg ned til minste detalj hvorfor.
    Jeg er dog like sikker på smakspreferansen uten å helt vite hvorfor.
    Hvad med dig Asbjørn er du mest til Surstrømning eller lutefisk?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.224
    Torget vurderinger
    2
    Alt jeg ber om er at det må gå an for en journalist å velge/foretrekke et produkt uten å måtte forholde seg til en dissekering (diskreditering?) ut i uendelige utredninger rundt svakheter rundt konklusjonene når resultatene fra en lytteseanse tilfeldigvis avviker fra forventningene. Og når man så foretrekker det andre produktet, da er det ‘lyrikk’ man bedriver.
    Jeg har ikke sett ett eneste kritiske argument der hvor Vera har fått panegyriske tilbakemeldinger i motsetning til AN/Doxa/Topping.....
    Jeg er villig til å møte deg litt halvveis her.

    For det jeg ikke fatter og begriper er hvorfor Rognlien ble vist den tillit å vurdere dette apparatet. Klart Vera har jo fått noen sider med markedsføring her. Bare lurer på hvem som er kundegruppen for denne boksen med modifiserte? hyllevaremoduler, som det jo går 20 av på dusinet? Siden de nå en gang viste Rognlien den tillit må jeg tro de siktet seg inn på hans fanskare og de som synes han tilfører noe positivt, slike som deg Distinctive, men de feilvurderte åpenbart Rognlien. Hvordan, fatter jeg heller ikke? Armand, Orso mfl har vært aktive så lenge og måtte ha kjennskap til Rognlien i en evighet. At de i ettertid fulgte opp med noen litt latterlige unnamanøvre sementerte det faktumet at vi her snakker om et helt ordinært produkt, som du ville kalt det, mediokert.

    Men for siste gang. Fatter ikke at de viste Rognlien den tillit? Hva tenker du Asbjørn, du har jo en årrekke frontet kampen mot de kulørte mediers villedning?

    edit: bryr meg egentlig ikke forresten, bare tastaturet som var litt glatt.
    Jeg kan antakelig opplyse litt.
    Jeg hadde jo i utgangspunktet stil meg tvilende til om jeg ville like løsningen som ble valgt med introduksjonen av Vera, samtidig som jeg var nysgjerrig på hvor godt en "perfekt" forsterker låter. Nå var Bjørn og Armand modige og velvillige nok til å la meg både høre og skrive, selv om de sikkert var usikre på hvordan jeg ville forholde meg. De har vært særdeles imøtekommende og tolerante i min noget skarpe omgang med deres svært gode produkt. Det sagt jeg er rimelig sikker på at min omtale har skapt mer blest om produktet, enn en mer normal og positiv omtale, sånn sett har jo produsenten fått god uttelling. :)

    Jeg synes produsenten har vært både modig og seriøs her, og det har i sannhet skapt både liv og røre, tror ganske mange av oss har lært en del underveis, dessuten.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er kort og godt helt feil. Jeg var 90% sikker på at Vera Audio forsterkeren ikke ville komme veldig godt ut i testen hos Rognlien basert på hans preferanser for komponenter som tilfører mye forvrengning. Men jeg regnte heller ikke med den kom til å bli slaktet og at positive sider ville blitt trukket frem. Jeg sa ja kort og godt fordi han spurte og ser ikke noe grunn til å avvise noen.

    Eneste overraskelsen i testen av at høyttalerne til Rognlien hadde impedanseforløp som gav ulik frekvensrespons. Det hadde jeg ikke forventet.
    I stand corrected

    God nok forklaring for meg og jeg legger ballen død.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det jeg reagerer på er at alt som ikke faller inn under ens verdensbilde alltid skal forklares ihjel.
    Et eksempel er Doxa høyttalerene og AN forsterkeren til Rognlien. Hvis AN lyder bedre enn Vera, så er det voicing/EQ/manipulert frekvensrespons/2dre ordens forvrengning som er forklaringsmodellen. Det er aldri at faktumet er at det Rognlien har satt sammen rett og slett lyder bedre enn alternativene for (interesserte) folk flest, uavhengig av årsak
    her er vi ved beinet!

    jeg har vanskelig for å se at de vitenskapelige hoder kritiserer de lyriske sjele sin opplevelse av lyden som treffer dem. hva en liker og ikke liker er ikke så sannhetsevnende at det gjør noe. jeg ville blitt forundret om et vitenskapelig hode fortalte en lyrisk sjel at sjelen ikke likte det den likte. (en kunne tenke tanken at en ble litt oppdratt, i den forstand at lyd som mat ofte har et moment med tilegnet smak, men det er neppe et problem her.)

    derimot er det noe annet når den lyriske sjel føler seg truet i hva den liker. når det vitenskapelige hodet prøver å finne frem til hvorfor den lyriske sjel liker det han beskriver han liker; forklare lyden (sånn elektrisk/akustisk) som en hører, liksom, da kommer reaksjonen som over.

    sagt på en annen måte: når en trekker inn årsaker, så blir den lyriske sjel truet i sin eksistens. jeg har litt til gode å se at det vitenskapelige hode blir truet i sin eksistens av at noe liker noe annet enn det som hodet tilfeldigvis liker, eller som toole hevder at de fleste av oss tenderer mot å like.

    det er ikke en debatt om hva vi liker. det er en debatt om årsaken til lyden vi liker, uavhengig av hva vi liker. smak og behag har lite med det hele å gjøre, ut over undersøkelser som antyder hva vi statistisk synes å foretrekke.

    (alt dette er sagt tusen ganger før i tråden, uten at det gjør noen forskjell.)
    Så hvis man får inn to forsterkere og liker A bedre enn B, så må må man forstå dette ihjel, isteden for bare å velge den man likte best?
    Igjen - tilnærming.....
    gi meg en god grunn til at en ikke skulle velge det en liker best. og gi meg ett godt eksempel på at noen noen gang har sagt at en ikke skulle velge det en liker best.

    vrøvl!
    Det er vel flere exempler gjennom tråden på de som ville valgt hva de ser/tror låter best via en måling/graf fremfor å ta den rent praktisk(höre), om det å like teoretisk likestilles med det å like det man praktisk/fysisk hører så kanskje...å like er vel like relativt som de teoretiske floskler de som har spist for mye bokstavkjeks lirer av seg...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?
    Hvis du gidder å lese noen få innlegg i trådene til emokid og TheShy så vil du raskt se at de ikke velger noe "programforpliktet".
    De velger det som låter best i deres anlegg.
    Jeg tror en tilnærming som kan spare deg for et par hundre innlegg på HFS er å la folk selv skrive hva de mener, i stedet for at du i forkant skal fortelle hva du tror de mener.
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Så hvis man får inn to forsterkere og liker A bedre enn B, så må må man forstå dette ihjel, isteden for bare å velge den man likte best?
    Igjen - tilnærming.....
    gi meg en god grunn til at en ikke skulle velge det en liker best. og gi meg ett godt eksempel på at noen noen gang har sagt at en ikke skulle velge det en liker best.

    vrøvl!
    Det er vel flere exempler gjennom tråden på de som ville valgt hva de ser/tror låter best via en måling/graf fremfor å ta den rent praktisk(höre), om det å like teoretisk likestilles med det å like det man praktisk/fysisk hører så kanskje...å like er vel like relativt som de teoretiske floskler de som har spist for mye bokstavkjeks lirer av seg...

    mvh
    sjeldent slagferdig kritikk av bokstavkjeks
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Så hvis man får inn to forsterkere og liker A bedre enn B, så må må man forstå dette ihjel, isteden for bare å velge den man likte best?
    Igjen - tilnærming.....
    gi meg en god grunn til at en ikke skulle velge det en liker best. og gi meg ett godt eksempel på at noen noen gang har sagt at en ikke skulle velge det en liker best.

    vrøvl!
    Det er vel flere exempler gjennom tråden på de som ville valgt hva de ser/tror låter best via en måling/graf fremfor å ta den rent praktisk(höre), om det å like teoretisk likestilles med det å like det man praktisk/fysisk hører så kanskje...å like er vel like relativt som de teoretiske floskler de som har spist for mye bokstavkjeks lirer av seg...

    mvh
    sjeldent slagferdig kritikk av bokstavkjeks
    Har gumla bokstav kjeks en stund nu, dessverre synes det ikke hjelpe noe särlig på opplevelsen av hva som er virkeligheten rundt hifi og ikke, närmer seg forstoppelse snart, så jeg tar det lungt og aksepterer att min virkelighet ikke er andres virkelighet & vice versa...og takk for det...

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?
    Hvis du gidder å lese noen få innlegg i trådene til emokid og TheShy så vil du raskt se at de ikke velger noe "programforpliktet".
    De velger det som låter best i deres anlegg.
    Jeg tror en tilnærming som kan spare deg for et par hundre innlegg på HFS er å la folk selv skrive hva de mener, i stedet for at du i forkant skal fortelle hva du tror de mener.
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?
    Hvis du gidder å lese noen få innlegg i trådene til emokid og TheShy så vil du raskt se at de ikke velger noe "programforpliktet".
    De velger det som låter best i deres anlegg.
    Jeg tror en tilnærming som kan spare deg for et par hundre innlegg på HFS er å la folk selv skrive hva de mener, i stedet for at du i forkant skal fortelle hva du tror de mener.
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.928
    Antall liker
    22.045
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tonekontroller er digg!
    Jeg har ikke skrudd på mine siden 2011, men er ikke det poenget med slike egentlig? Å korrigere klangbalansen til noe virkeligere, og når man så synes det låter riktig la dem være?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.356
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    men er ikke dsp en tonekontroll godt som noe, og det har jo ikke gjort verden til et bedre sted. da først gikk det hele av hengslene,

    tonekontroll er satan!
    DSP er som å måtte logge seg på PC for å dimme lyset i stue, enklere, rasker og mer intuitivt med en dreieknapp. Jeg vet det fordi jeg har dsp og ikke tonekontroller
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tonekontroller er digg!
    Jeg har ikke skrudd på mine siden 2011, men er ikke det poenget med slike egentlig? Å korrigere klangbalansen til noe virkeligere, og når man så synes det låter riktig la dem være?
    Tonekontroller er digg, men så kommer det en ny innspilling inn som kanskje gjør opplevelsen bedre ved å skru litt, da kanskje man skal skru litt igjen...eller la være..

    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.928
    Antall liker
    22.045
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Kjøper den, musicus. Har bare ikke følt behovet for å skru.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.374
    Antall liker
    8.481
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det vi DIY gutta gjør blir for dyrt til å tjene penger på.
    Det som blir solgt over disk med samme prislapp er det desverre ikke samme kvalitet på komponentene.
    Det blir altid slik, de som prøver og feiler på å selge og lage må gå på kompromiss med kvaliteten på komponenter.
    Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå dette.
    De som får det til er de med gode markedsføringskunnskaper og nok penger til å gjenomføre.
    Så er de gode til å snakke folk trill rundt, med masse forklaringer som vasker ut det meste.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Hovedutfordringen er nok at det ikke er et kommersielt grunnlag for så store løsninger som mange av DIYerne ender opp med. For «mainstream» høyttalere snakker man ofte om at utsalgspris er lik ca 5x delepris. Hvis seriene blir små, så er man raskt på 10x deleprisen.

    For egen del så har jeg basshøyttalere som per i dag circa koster 70.000,- i deler. De spiller så totalt fletta av De andre subbene som jeg har i hus: feks Kef Reference 209 (veil pris 115.000,-) eller 2x Piega P Sub1mkii (2x25.000,-). Hovedproblemet et at det bygges få kommersielle basshøyttalere som er 2,05 på sokkelesten og veier 130-140kg pr stk. Da må man rett og sett bygge det selv.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Fra innlegget til Distinctive:
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?

    Litt mer: den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming

    Denne gjengen som ville valgt Vera nærmest ut fra et programforpliktet ståsted er oppdiktet, av Distinctive.
    Verre er det ikke. Eller, egentlig er det noe drit at han holder på sånn, men jeg har ikke trua på at det stopper.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Hovedutfordringen er nok at det ikke er et kommersielt grunnlag for så store løsninger som mange av DIYerne ender opp med. For «mainstream» høyttalere snakker man ofte om at utsalgspris er lik ca 5x delepris. Hvis seriene blir små, så er man raskt på 10x deleprisen.

    For egen del så har jeg basshøyttalere som per i dag circa koster 70.000,- i deler. De spiller så totalt fletta av De andre subbene som jeg har i hus: feks Kef Reference 209 (veil pris 115.000,-) eller 2x Piega P Sub1mkii (2x25.000,-). Hovedproblemet et at det bygges få kommersielle basshøyttalere som er 2,05 på sokkelesten og veier 130-140kg pr stk. Da må man rett og sett bygge det selv.
    Jeg respekterer att det spiller av din flette, men ikke all andres! Da spiller det ingen roll hva det koster...eller ikke!
    Vi har bransje aktører i tråden som har kommersiell interesse av salg og markedsføring av eget navn/merke og måten de markedsfører seg på gjennom tråden er mindre ok, imo.
    Jeg har hørt million anlegg låte som noe jeg ikke ville tatt hjem (ennå mindre betalt for det) ...og diy hjem på dagen!

    Det handler vel mye om forutsetninger og prioriteringer i slutt enden....what ever floets your boat ..osv..

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    At de i ettertid fulgte opp med noen litt latterlige unnamanøvre sementerte det faktumet at vi her snakker om et helt ordinært produkt, som du ville kalt det, mediokert.
    For n-te gang. Vi som lager ting jobber etter en metode der vi må forstå hva som skjer og finne forklaringsmodeller. Det er ikke greit for oss å bare si: "åja. den var dårlig ja. Jeg får prøve å sette inn en tantalum-motstand et eller annet sted da og se hva som skjer..." At du kaller dette latterlig for være din sak.

    Vera P400/1000 er ikke en mediokre forsterker. Ja, vi benytter hyllevare utgangstrinn, men alt justeres inn før forsterkerne forlater laben. Og det er faktisk en del ting som skal gjøres riktig for at utgangstrinnene skal fungere optimalt. Jeg justerer f.eks hvert enkelt utgangstrinns switchestransistor-pars dead-time for optimal ytelse. Så er det utgangsimpedanse på buffertrinn, støy i buffertrinn, hvordan gainjustering er løst slik at det ikke går ut over SNR og CMRR. PSRR, regulering av driverspenningen i utgangstrinnene, fravær av modulering av alle de forskjellige spenningene internt. Hvor vi henter feedback for å optimalisere ytelse, etc. etc.
    Jeg vet dette av den enkle årsak at jeg har målt at hver enkelt av disse tingene påvirker resultatet. Målet er enkelt. Lavest mulig støy. Lavest mulig forvrengning. Lavest mulig utgangsimpedans, Mest mulig effekt. Samtidig.
    Vi har f.eks en kunde som har kastet ut sin ATI forsterker som bruker samme moduler. Han ble sjokkert over forskjellen.

    Når det gjelder Håkons vurdering av Vera tar vi det med knusende ro. Vera er ikke noen jåleforsterker som har "slik eller slik" egenskap og det har aldri vært noe mål for oss å lage noe slikt heller. Den skal forsterke et signal på aller beste måte med minst mulig feil. Det vet vi at vi har fått til og da spiller det ingen rolle at det ikke fungerte hos HR.
    Nå er det jo et par andre som har testet den som har kommet til motsatt resultat. Arve valgte til å med å erstatte sin referanseforsterker på sine tungdrevne høyttalere med Vera, så helt mediokre er den nok ikke.

    Det at en forsterker skal gjøre noe mer enn akkurat det å forsterke et signal er det noen som mener, og det er selvfølgelig helt greit for meg selv om jeg har en annen oppfatning. Arve som valgte å kjøpe Vera "kødder" jo med signalet han også med en eldgammel rørfor-forsterker!! Men det må da i himmelens navn være opp til hver enkelt hva de ønsker å drive med hjemme i egen stue. Han liker rørlyden. Så enkelt er det. Og så likte han at en skikkelig forsterker ristet liv i de tungdrevne "mediokre" høyttalerne sine. ;D
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    14.676
    Sted
    Langesund
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Som sagt er det lyden som har vært drivkraften i over 30 år. Nysgjerrigheten har vært stor på hvordan oppnå best mulig, og reisen har vært både kronglet og lærerik.
    Havnet etter hvert på kustombygde høyttalere nøye tilpasset rommet da alle av de hundrevis av "kjøpeanlegg" jeg har hørt opp i gjennom snubler på viktige parametere som troverdig lydgjengivelse. Har ikke kommet i mål, men føler meg nærme nok til å kose meg med musikk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.921
    Antall liker
    3.240
    Tonekontroller er digg!
    Jeg har ikke skrudd på mine siden 2011, men er ikke det poenget med slike egentlig? Å korrigere klangbalansen til noe virkeligere, og når man så synes det låter riktig la dem være?
    Of så skru igen når du sætter næste indspilning på?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Fra innlegget til Distinctive:
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?

    Litt mer: den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming

    Denne gjengen som ville valgt Vera nærmest ut fra et programforpliktet ståsted er oppdiktet, av Distinctive.
    Verre er det ikke. Eller, egentlig er det noe drit at han holder på sånn, men jeg har ikke trua på at det stopper.

    Ser egentlig ikke problemet, tenk deg motsatt, om noen sa att denne var bra, låt bra, men vi har ikke grafer/formler for hvorfor!...da ville hylekoret dratt igang...igjen men med motsatt fortegn...same shit-diffrent wrapping!

    mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Intro:
    (Titta här står en manick som ser rätt konstig ut
    Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut
    Här är kugghjul och propelrar så vitt jag kan se
    Kanske du kan vara så hygglig och förklara vad det är?)

    Verse:
    Jo, alltså strömmen kommer in igenom hålet där
    Och går sen vidare i verket fram till motorn här
    Som får driva den här cykelpumpens pistong
    Som sen nu blåser på propellern så propellern går igång

    Chorus:
    Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit
    Den startar på ett kick, det är en makalös manick

    (jaha jag tror jag fattar, men vad gör den här maskinen för någonting?)

    Verse:
    Jo propellern driver runt ett litet aggregat
    Som pumpar vatten genom tratten till ett termostat
    Som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul
    Som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul

    Chorus
    (jaha, tack, tack, men vad är det för en maskin, vad har man den till?)

    Verse:
    Jo, i ändan utav masten är det en pedal
    Som trampar runt en gammal cykel utav märket national
    Och då så får man ström från cykelgeneratorn där
    Det blir en tio, tolv ampere, sådär, ungefär

    Chorus

    (Jaha, tack, tack snälla professorn, men jag vill veta vad det är för en apparat)

    Solo

    (Professorn, professorn, jo vi vill veta vad det är)

    Verse:
    Jo alltså, strömmen som man får från generatorn då
    Det är just precis så mycket att manicken börjar gå
    För se, strömmen går tillbaks igen, till början hela ti'n
    Och så går den av sig själv, det är en evighetsmaskin

    Chorus

    Outro:
    (jojo, det förstår jag, men vad är det för en apparat?)
    Det är en evighetsmaskin (repeat 26 times)
    (det är en evighetsmaskin, men vad är idéen?
    Du menar att den bara går och går av sig själv?
    Men vad ska man med den till?
    Du menar om den inte gör någonting?)
    Att den gör någonting, det är klar att den gör någonting
    På somrarna kan det ju hända att den går varm
    Och då kan man koka gröt där uppe i tratten
    (Så du har den här stora maskinen bara för att koka gröt ibland?
    Mitt i sommaren?)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Slår ikke det der litt begge veier, de har begge valgt det som låter/måler best for de, ikke dermed sagt at det er den empiriske standarden for hva som er målet for alle!?..

    mvh
    Nei.
    Har ikke noe å gjøre med hva som er rett for alle.
    Poenget var at disse ikke-eksisterende menneskene som Distinctive viser til er nettopp det, ikke-eksisterende.
    Hva andre liker setter ikke en standard for hva du og jeg skal like. Heldigvis, og naturligvis.
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Som sagt er det lyden som har vært drivkraften i over 30 år. Nysgjerrigheten har vært stor på hvordan oppnå best mulig, og reisen har vært både kronglet og lærerik.
    Havnet etter hvert på kustombygde høyttalere nøye tilpasset rommet da alle av de hundrevis av "kjøpeanlegg" jeg har hørt opp i gjennom snubler på viktige parametere som troverdig lydgjengivelse. Har ikke kommet i mål, men føler meg nærme nok til å kose meg med musikk.

    Lucky you! med respekt for deg og dine preferanser...men ikke dermed sagt det er det ultimate for alle :)

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..........i mellomtiden hører jeg på Rossini og slapper av
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men for siste gang. Fatter ikke at de viste Rognlien den tillit? Hva tenker du Asbjørn, du har jo en årrekke frontet kampen mot de kulørte mediers villedning?

    edit: bryr meg egentlig ikke forresten, bare tastaturet som var litt glatt.

    Jeg kan antakelig opplyse litt.
    Jeg hadde jo i utgangspunktet stil meg tvilende til om jeg ville like løsningen som ble valgt med introduksjonen av Vera, samtidig som jeg var nysgjerrig på hvor godt en "perfekt" forsterker låter. Nå var Bjørn og Armand modige og velvillige nok til å la meg både høre og skrive, selv om de sikkert var usikre på hvordan jeg ville forholde meg. De har vært særdeles imøtekommende og tolerante i min noget skarpe omgang med deres svært gode produkt. Det sagt jeg er rimelig sikker på at min omtale har skapt mer blest om produktet, enn en mer normal og positiv omtale, sånn sett har jo produsenten fått god uttelling. :)

    Jeg synes produsenten har vært både modig og seriøs her, og det har i sannhet skapt både liv og røre, tror ganske mange av oss har lært en del underveis, dessuten.[/QUOTE]





    Du står for ærlighet og tillit, Håkon, har bare lyst til å si det :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fra innlegget til Distinctive:
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?

    Litt mer: den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming

    Denne gjengen som ville valgt Vera nærmest ut fra et programforpliktet ståsted er oppdiktet, av Distinctive.
    Verre er det ikke. Eller, egentlig er det noe drit at han holder på sånn, men jeg har ikke trua på at det stopper.
    Hvem vet, men meningene mine endres ikke fordi om du er uenig.
    Det ser også ut for at du leser ‘hardcore gjengen’ som et skjellsord. Dette var mer for å kategorisere dem som kritiserte testen enn å sette dem i en gapestokk, så her har du muligens misforstått (lett, ikke sant)?
    Litt interessant forresten at du mener at ‘hardcore’ gjengen hadde møtt opp til denne seansen fullstendig fordomsfrie....
    Men denne meningen fra min side er sikkert bare oppdiktet på linje med resten.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.637
    Antall liker
    28.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tonekontroller er digg!
    Jeg har ikke skrudd på mine siden 2011, men er ikke det poenget med slike egentlig? Å korrigere klangbalansen til noe virkeligere, og når man så synes det låter riktig la dem være?
    Of så skru igen når du sætter næste indspilning på?
    Nei.

    Til vanlig ratter man for å få en "riktig" tonal balanse i anlegget. I mitt tilfelle hører jeg på flere musikkopptak av forskjellige artister i forskjellige sjangere for å sikre at en endring i eq holder mål over hele fjøla og ikke bare på ett enkelt opptak.

    Hvis det ikke er en forbedring, trykker jeg ikke på "lagre". :)

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.670
    Antall liker
    35.636
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at jeg ikke trenger å vite absolutt alt om maten for å kunne foretrekke en rett foran en annen.
    Har ingenting med fornektelse av vitenskap å gjøre.
    Synes bare at diskusjonen av og til når nye pedantiske nivåer. Kan man se LITT mer pragmatisk på ens erfaringer?
    Og derfor oppretter du en brukerkonto på et kokkeforum og skriver talløse innlegg som kritiserer de som diskuterer matlaging der? Du vet, om det er maillard-reaksjonen som skaper smaken av umami, eller om den like godt kan skapes ved tilsetning av litt tangmel eller Marmite i sausen. Nei, slutt å diskutere sånt, bare ha respekt for at kunden opplever at han liker eller ikke liker maten. Hvordan det skjer er uinteressant!

    Joda, du ville nok blitt populær på et matlagingsforum med den innfallsvinkelen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    14.676
    Sted
    Langesund
    Tok sjansen på å bruke mine egne preferanser, og selvfølgelig passer ikke det alle andre - såpass har jeg fått med meg.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Merkelig, jeg leser ikke att han henviser til ikke eksisterende mennesker, tar poengene hans, er ikke alltid enig, men ser (tror jeg) hvor han vil..diy gutta (ærevære de i seg selv for att de har den interessen) gjør vel det de! mener er det beste...og det håper jeg virkelig det er...var det det beste for alle ville vel markedet flommet over av merker/produkter som alle ville ha fra disse, slik er det ikke! Noen har prøvd og tryna så det holder...Og det er vel ok, siden det ikke var det beste mener jeg...det er ikke min vei og sannsynligvis flere med meg...


    mvh
    Fra innlegget til Distinctive:
    Jeg regner ihvertfall med at vi er enige om at den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming nok hadde valgt Vera og ikke AN hjemme hos Rognlien, nærmest ut fra et programforpliktet ståsted, eller?

    Litt mer: den hardcore gjengen pro vitenskapelig tilnærming

    Denne gjengen som ville valgt Vera nærmest ut fra et programforpliktet ståsted er oppdiktet, av Distinctive.
    Verre er det ikke. Eller, egentlig er det noe drit at han holder på sånn, men jeg har ikke trua på at det stopper.

    Ser egentlig ikke problemet, tenk deg motsatt, om noen sa att denne var bra, låt bra, men vi har ikke grafer/formler for hvorfor!...da ville hylekoret dratt igang...igjen men med motsatt fortegn...same shit-diffrent wrapping!

    mvh
    Jeg kan bare svare for egen del, men er egentlig helt uenig. Hvis noe låter bra så lurer jeg på «hvorfor låter det bra» og hvis noe låter dårlig så lurer jeg på «hvorfor låter det dårlig»? Det er ikke en motsetning mellom det å sette en verdi på subjektiv lyttig og det å forstå det tekniske eller fysiologiske/psykoakustiske bak hvorfor det låter slik. Fra et vitenskapelig perspektiv er repeterbarhet viktig. Hvis man klarer å svare på «hvorfor» så er man også nær å kunne gjenskape god lyd i en annen situasjon.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser egentlig ikke problemet, tenk deg motsatt, om noen sa att denne var bra, låt bra, men vi har ikke grafer/formler for hvorfor!...da ville hylekoret dratt igang...igjen men med motsatt fortegn...same shit-diffrent wrapping!

    mvh
    Jeg ser heller ikke problemet, men så opplever jeg ikke hylekoret når noen sier at denne var bra.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ser egentlig ikke problemet, tenk deg motsatt, om noen sa att denne var bra, låt bra, men vi har ikke grafer/formler for hvorfor!...da ville hylekoret dratt igang...igjen men med motsatt fortegn...same shit-diffrent wrapping!

    mvh
    Jeg ser heller ikke problemet, men så opplever jeg ikke hylekoret når noen sier at denne var bra.
    ...du kanskje har en større fjäsk svans enn meg da :cool:

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn