Takk til Ymir for fin test!
------------------------------
Lurer på en ting. Hvorfor sies det at Q-sound, "fasedrej" og lignende er fjusk? Det heter at alt er tillatt i krig og kjærlighet. Hvorfor ikke det samme med lyd? Om musikken klarer å lage en konsekvent illusjon er det det vel bare bra, uansett hvordan det oppnås? (gitt at det er et mål og artifaktene er tolerable i sammenhengen)
thor72 skrev:
Er dette bare en serviceoplysning Nordenstam eller har du ændret mening om det jeg bl.a. oplever fra sidst du du kiggede ind og påstod at det hele skyldes refleksioner, til at nu skyldes det pludselig højtaler der ikke er aligned eller dårlig mikrofonopsætning???.
Det var et forsøk på å få tankene over på noen andre baner. Dette handler først og fremst om psykoakustikk, hvordan vi opplever lyd. Da særs med fokus på retningsinformasjon. På det du skriver om LEDR signalene virker det også som du tok essensen av det jeg ville formidle.
Har tatt tid med svar til deg. Ikke for å være overlegen eller arogant! Har ærlig talt problemer med å finne de rette ordene å skrive her i tråden. Det jeg skriver blir tydeligvis tolket på måter som gjør at jeg får litt problemer med å kommunisere. Setningen jeg gjenga var "The implication is that misaligned loudspeakers*, poorly placed microphones, or
other early reflections introduce spectral aberrations which may be decoded by the auditory system as cues to source position."
(min utheving)
På samme vis gikk det med forrige lange posten min her i tråden. Den inneholdt kvalifiserende setninger som "Gitt en slik forutsetning virker det logisk å anta det er refleksjoner som sørger for å dra stereofeltet utover fra høytaleren." og "Har naturligvis ikke noen anelse om hva som faktisk skjer i rommet som blir brukt som eksempel her i tråden! Dette er generelle betraktninger."
Har ikke vært hos deg og lyttet og vet selvfølgelig ikke hvordan det låter. Har heller ikke sett noen målinger og har derfor ingenting annet å gå på enn dine beskrivelser av saken. Du har heller ikke sammenlignet med opplevelsen av samme oppsett under andre forhold (f.eks. en av høytalerne i midten), utendørs eller i ekkofritt rom. Ideelt sett burde det vel være noe sånt som en studie med akustisk gjennomsiktig skjerming av riggen (blindtesting) og testsubjekter som lokaliserer lyd ved å flytte en mobil høytaler til den er på linje med opplevd lyd fra de stasjonære (de du nå bruker). Eller en helt annen testmetodikk, er mange muligheter! Postene er oppriktig ment som forsøk på å sette opplevelser inn i en lydteknisk ramme, basert på svært tynt faktagrunnlag. Håper du ser at det ikke kan være noe personlig i det.
Det er rom-informasjon (og i noen tilfeller en viss form for retningsinformasjon) kodet i musikken. Det er ekte 3D i det aktuelle lytterommet(om det da ikke er ekkofritt rom). Det er potensiale for høytaler i seg selv å skape noen doser med effekter som kan tolkes som retningsinformasjon. Ikke bare gjennom at elementene ikke er på linje tidsmessig, difraksjonseffekter kan gjøre sitt og uønskede lydkilder som skyldes at lyd beveger seg gjennom materialet i kassen er en annen mulighet. Sikkert også noe mer jeg ikke kommer på i farten! Det hele blir så utsatt for kroppens filtrering av lydbildet. Når vi sitter dønn i ro og lytter smørjes dette sammen til 1 enhet. Da finnes det mange muligheter for øret å la seg forvirre.
Den mest åpenbare forskjellen ligger i hva som holder seg konstant og hva som endrer seg når hodet beveger seg. Akustikken i rommet endrer seg ved bevegelse av hodet. Posisjonen til virtuelle kilder i stereofoni (fantom-mono kilder) endrer seg. Monokilde (en høytaler) beholder posisjonen. Informasjonen som er kodet i musikken endrer seg ikke(gitt jevn utstråling fra høytaler). Dette gjør at det er en relativt smal sak å skille mellom ekte og kunstig akustisk informasjon. Da selvfølgelig gitt en tilbøyelighet til å lytte på den måten! Kamfiltrering som følge av mindre enn perfekte høytalere (som hintet til over) endrer seg ikke vesentlig ved forflytning av hodet. Dette gjør at sistnevnte forvrenging av lydinntrykket er vanskeligere å skille ad fra musikken enn akustikken i rommet i seg selv. Uansett hører vi til enhver tid en smørje av samtlige slike effekter. Jo mer komplekst signalet i høytalerne er jo mer potensiale for smørje blir det. Med enklere lydkilder, som i pop/rock stykket som har blitt vist til, er det enklere for hjernen å skille mellom de ulike fenomenene.
Felles for alle musikkstykkene du har lagt frem som brer seg utover høytalers plassering, er stort fravær av lyder som kan gi opphav til konkret retningsinformasjon. Lange lyder uten transient informasjon er vanskelig å plassere per definisjon. Svært mye vanskeligere enn f.eks. tørre trommelyder. Slike utsvevende lyder med mye klang vil typisk oppfattes som en sfære rundt høytaler, mens mer konsentrerte lyder vil oppfattes som å komme direkte fra høytaler. Graden av utsveving/smørje henger sammen med akustiske forhold (refleksjoner). Som nevnt av Snickers er det vesentlig annerledes å lytte i et ekkofri rom med normalt gode høytalere. Forskjellen mellom ekkofri lytting og ekte rom er nettopp refleksjoner. Eneste måten du har en lyttesituasjon uten påvirkning av refleksjoner er om du bor i et ekkofritt kammers. Det gjør du åpenbart ikke. Gitt en slik forutsetning ser jeg ikke noen grunn til å bli fornærmet når folk påpeker at rommet interakterer med din lytteopplevelse.
thor72 skrev:
Mon ikke du skulle komme lidt ud af alt Wikipedia afskrift og får lidt jord under neglene så kunne det være du kunne får samme perspektiv som jeg har.
Kan love deg at wikipedia ikke er noen vesentlig kilde til informasjon i livet mitt. Derimot har det den siste tiden blitt en del mysing i diverse av de utmerkede AES antologiene:
http://www.aes.org/publications/anthologies/ - først og fremst spatial sound techniques 1/2 og stereophonic techniques samlingene. Tråden her pirrer nysjerrigheten på en del vis. I denne sammenheng er det spesielt interessant å lese de eldste artiklene, fra 60 til 100 år gamle skriverier. Er forbløffende mye av det som beskrives her i tråden som er beskrevet i de forhistoriske artikler.
Finnes mye bra lesestoff der ute! Andre kilder som har vært bladd i de siste dagene er
Moores introduction to psychology of hearing og
Floyd Tooles Sound Reproduction. Av andre bøker jeg ikke ville vært foruten er det verdt å nevne
Sound System Engineering av Davis og Patronis(
Don Davis og fru Carolyn Davis drev Syn-Audio-Con gruppen som bød stod for rammeverket til utviklingen av både LEDE konseptet og doktor D'Antonios introduksjon av matematiske diffusere til akustisk bruk),
Marshall Longs Architectural Austics har også mye å by på om akustikk og oppfatning av lyd. For de som vil leke med å lage demping og diffusjon er dette Bibelen:
Acoustic Absorbers and Diffusers av Cox og D'Antonio. Ikke minst er det bra med en dose ren fysikk, favorittboken min er en gammel utgave av
Sears, Zemansky og Youngs University Physics som jeg fant på bruktsjappe til 25 kroner!
thor72 skrev:
Tilfældigvis har jeg også lavet eksperimenter med dette, og efter min erfaring skal der overordentligt meget forkert aligned til før det for nogen helt afgørende betydning, og det vil slet ikke kunne flytte objekter på den måde som jeg oplever det og har beskrevet, tværtimod mener jeg fejlagtig aligned vil skabe kaos.
Selv store horn-systemmer kan ikke laver så meget placeringsforskel som der her er tale om.
Artikkelen til Carolyn Rodgers fortsetter med å gi et eksempel med et 40 mikrosekunders forsinkelse. Dette gir første minima i kamfiltreringen på (1/0,00004)/2 = 12500 Hz. 40 mikrosekunder er 13 centimeter i vanlig lufthastighet. Sier litt om størrelsesordenen på forsinkelsene det er snakk om! Akustisk senter er et noe uhåndgripelig fenomen for meg. Sikkert er det at det ikke kan sees hvor dette ligger, det må måles. Kanskje Snickers har noen tanker på lur om dette?
thor72 skrev:
Og det skal også bemærkes at placeringen af objekterne virker jo fuldstændig rigtig og troværdig og understøtte illusionen på særdeles god måde, skulle det evt. være en fejl, ja, så vil jeg aldrig nogensinde rette den.
Det er en lystig holdning!
[om mono lyden fra 1 høytaler]
thor72 skrev:
Naturligvis kommer lyden fra højtaler elementer, hvor skulle den ellers komme fra, det du hører i midten kan jeg orientere dig om det kommer også fra højtalerne, der står ingen højtaler lige der på midten. nu synes jeg ærligtalt at diskussionen er for åndssvag og for dum.
Og nej jeg forveksler ikke klang med at der faktisk står flere personer og synger i den lydboble de er lige så robuste og "virkelige" som alt andet er når der spilles stereo.
Denne er litt pussig. Du sier altså at du ikke hører forskjell på informasjonen som er lagret i et opptak og kommer ut av en enkelt høytaler (mono) satt opp mot et stereofonisk lydfelt med fantomkilder?
Til gjengjeld er det på et vis en korrekt måte å lytte på. Mye av poenget med stereo er nettopp å gi blaffen i at det ikke er realistisk og la seg fenge av det som ligger der til tross for begrensingene.
--
Har også lyttet til eksemplene som er lagt frem. Gikk fra pop til kor eksempelet og første tanken var "jøss!". Det låt jammen santen som det var lyd utenfor høytaler, mens andre lyder lå i selve høytaleren. Illusjonen brast i det øyeblikket jeg beveget hodet litt. Da blir det tydelig at kilden egentlig er tilnærmet et punkt. Får samme resultatet på andre plater. Når jeg sitter i ro og legger viljen til er det ganske så lett å høre lyder andre steder enn rett fra høytaler. Litt bevegelse av hodet er alt som skal til for å bryte ned illusjonen og forankre lydene i virkeligheten.
Har prøvd eksemplene med høyre og venstre høytaler både på fulltone riggen og NS10er. Får mye samme følelsen i begge parene med høytalere. Har også lyttet til en enkelt-elements høytaler som står i senter av rommen. Ekte mono, ingen crossover, men ikke fulltone(spesifisert 80-13000 Hz med slak helling på begge sider). Får med litt velvilje en følelse av både bredde og høyde i lyden men det faller som vanlig sammen i det jeg flytter litt på hodet. Interessant nok er det aldri noe instrument som velger 1 av sidene på mono høytaleren i midten. Det skjer bare med høytalerne på siden, med monohøytaler i midten er det alltid en symmetrisk boble med lyd. Ser det som ganske naturlig å anta at det er pga asymmetrisk plassering av de vanlige høytalerne i rommet, mens mono høytaleren i midten blir utsatt for symmetrisk påvirkning fra rommet. Denne påvirkningen er svært dempet med samtlige tidlige refleksjoner (>20ms) i rommet på godt under -20dB i forhold til direktelyd. Likevel er det klar forskjell mellom høytaleren på siden og den i midten på dette viset. Mulig det er pga crossovere, flerement osv, mulig det er fordi refleksjonsstrukturer innvirker selv i et svært dempet rom. Eller begge deler. Om da ørene mine og disse uhøytidelige testene er noe å gå etter. Det er naturligvis vanskelig å vite!
Prøvde også å bytte om kanalene, slik at høyre ble venstre og omvendt. Ikke noe spesielt å rapportere der. Derimot var det mer interessant å summere begge kanalene inn i en kanal, vs. det å ha en enslig kanal matet til høytaleren. Når låtene ble mikset til mono først ble det mindre av inntrykket av at noe befant seg utenfor høytaler. Dette tolker jeg som at monosummen gir mer kaotisk 3D info fra musikken enn hver kanal for seg selv. Summa summarum slik jeg opplever disse lytteopplevelsene: det essensielle i denne effekten er informasjonen som er kodet i musikken, ikke hva høytaler eller akustikken driver med.
Samme konklusjon som Lyngen satte i ord her:
Lyngen skrev:
Jeg kan kjenne igjen beskrivelse dine. Såvisst hører koret mye, mye større ut. Men tross dette kommer lyden fra elementene, og ingen annen steds fra. Din hjerne kjenner igjen denne lyden som noe stort og bredt i en sal, men reprodusjonen er ikke slik.
Tror det forklarer de fenomener som vist til i denne tråden.
Det stemmer også godt med disse kommentarene:
thor72 skrev:
Men det skal også siges at jeg netop mener at denne info der understøtter illusionen ligger i optagelsen.
thor72 skrev:
Det er tydeligt at det kunstigt frembragte perspektiv forankre sig direkte i højtaleren ved "mono" i modsætning til den naturlige optagelse hvor "perspektiv" er bevaret også på en højtaler.
Man må konstatere at indholdet af de to signaler må være helt forskelligt.
Den naturlige indspilning indeholder de signaler som vi skal bruge for at placere objekter men signalerne er ikke kunstigt lavet som ved studio-indspilningen, men fanget af mikrofonerne som fase, SPL forskelle, tidsforskelle, vinkel forskelle osv. og gudskelov for det.
Virker sånn på meg også. Det du tidligere har sagt om å høre en konkret lydkilde utenfor ene siden av høytaler har senere blitt moderert til å være en symmetrisk sfære rundt høytaler. Dette, sammen med diverse andre betraktninger du har lagt frem på de siste sidene, gir et inntrykk av at du har svært god evne til å hente ut posisjonsinformasjon fra opptaket i seg selv. Og/eller en tilsvarende god evne til å ignorere fysiske akustiske effekter i lytterommet.
Igjen; dette er generelle betraktninger basert på et tynnt grunnlag. Håper det er mulig å skrive sånt uten at du tar det personlig!
Lyngen skrev:
Det er vel det samme med panler hvor man kan f.eks oppfatte at vokalisten står og synger med beina tilsynelatende over hodet på gitaristen. Egentlig kommer lyden jevnt fordelt (?) fra panelen men hjernen tolker refleksjonen slik at den tror det er ulike høyder. Paneler eller høyttalere med mange vertikale mellomtoneelemeter/diskant er vel sjeldent i lydstudioer og teknikere vil ikke kune høre slike illusjoner i studio særlig godt.
Sonovo i Stavanger er eneste jeg vet om som bruker elektrostater. Ellers er det ikke uvanlig med store vertikale monstre, i hvert fall ikke i mastering rom.
http://www.massivemastering.com/html/photos_files/June2010LeftAngle.jpg
http://www.gearslutz.com/board/atta...ost-photos-your-mastering-room-front-room.jpg
http://www.24-96.net/xchange/2496_after.jpg
http://www.gearslutz.com/board/atta...t-photos-your-mastering-room-mgm-studio-3.jpg
Bilder fra denne tråden:
http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/424540-post-photos-your-mastering-room.html
Mvh.
Andreas Nordenstam