vredensgnag skrev:
Som sagt, jeg tror nok det er din hjerne som tolker signalene slik at det oppfattes som utenfor vegger og tak.
Og det Costa Rica opptaket viser er at det er mulig å gi hjernen den informasjon den trenger for å "høre" et større rom enn det som er definert av høyttalernes plassering.
Der er tale om mono information bestemt af polar pattern fra mikrofonen og de vinkler forskelle i lydstyrke og naturlige fase forskelle, og frekvenssammensætnings forskelle, på det der er tæt på mikrofonen og der er langt fra og det som fanges off axis både vertikalt og horisontalt, det vil samlet give denne mono information som rækker ud over højtalernes placering, og det vil som sagt kunne høres på en højtaler også.
Hvor gode vores anlæg er til at variere lydbilledet også udover højtalens placering mener jeg netop vil afhænge af anlæggets evne til at behandle denne mono information. Det er mit byd på det vi bl.a. diskutere
og derfor ikke nødvendigvis rigtigt, men jeg har stort set ikke kunne finde nogen information om dette emne, Linkwitz har noget men så ikke rigtig alligevel.
Det er ikke noget hjernen selv laver, det er helt reelt mono infomation, prøv selv at slukke for den ene højtaler på de plader hvor lyden er uden for højtalerens placering og som er optaget naturligt, vælg kor orgel, eller jungle, informationen bliver stående på samme måde som da begge højtaler spillede, men kun i den ene side naturligvis,
Er det ikke tilfældet og der er naturlige indspilninger så mener jeg at det er fordi anlægget selv producere det der er uden for højtalerne på grund af faseforvirring, kan skyldes højtalernes konstruktion, meget usymmetrisk opsætning, dårlig akustik, manglende kontrol i elektronikken.
På nogle anlæg kan det der erudover højtalernes placering virke skrøbeligt og ustabilt, og ikke med den massivitet der skal være, de yderste korsangere skal naturligvis være lige så stabile som dem der står i midten.
Er det kunstigt lavet i et studio ved hjælp af fase drej osv. vil den informationen der er uden for højtaleren placering forsvinder når den ene højtaler slukkes.
Fordi det ikke er bestemt af hvad mikrofonens polar pattern har fanget i højden og bredden, plus faseforhold og frekvensindhold, signal niveau forskelle osv, afhængig af om signalet har været tæt på mikrofonene eller langt fra.
Og til sidst endnu et spørgsmål til vredensgnag jeg forventer naturligvis ikke svar du skriver:
citat: start
Lytt til en fugl - du hører direktelyden, men du hører den også reflektert fra flere ulike steder; det plasserer den på et helt unikt vis, i forhold til hva man ofte hører av musikk.
Citat slut
Hvordan gør du det så i et åbent område, en stor mark en hede, jeg har ikke selv nogensomhelst problemer med at vurdere hvor højt fuglen flyver over mig, selv om der ikke er en eneste reflekterende flade, og det tror jeg faktisk heller du har.