Et anlegg som spiller så lavt som mulig takk...

S

svk

Gjest
har prøvd div kabler\cd-spillere...det er forskjell...kjøper du en cd-spiller til 2000-6000 så får du en god spiller...

jeg mener det er viktigst og bruke pengene på forsterker\høytalere...det er der du merker mest når du legger ekstra tusenlapper på bordet...
 
O

OldBoy

Gjest
Månebaronen skrev:
Men .. forstår jeg dere rett når jeg tror dere sier at en PC og en DAC er HiFi?!..

Jeg trodde man måtte ha en EKTE CD-spiller jeg ..

Da kan jeg jo kanskje satse på en type MediaCenter PC eller lignende da? Med touch-skjerm for betjening uten å måtte slå på TV'en selvsagt.

Mange veier til Rom ..
Glem EKTE CD-spiller, du....

Det er kvaliteten på DAC'en som avgjør hvor god lyd du får. Med en god DAC kan du få hi-fi stereolyd ut av CD- DVD- og mp3-spiller, DAB-radio, og også PC, enten via USB eller trådløst via for eksempel Squeezebox.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Månebaronen skrev:
Men .. forstår jeg dere rett når jeg tror dere sier at en PC og en DAC er HiFi?!..

Jeg trodde man måtte ha en EKTE CD-spiller jeg ..

Da kan jeg jo kanskje satse på en type MediaCenter PC eller lignende da? Med touch-skjerm for betjening uten å måtte slå på TV'en selvsagt.

Mange veier til Rom ..
Ja, det er mange veier til Rom og til "lydNirvana". PC+DAC, Mediacenter+DAC, PS3+DAC er blitt stuerent i hifikretser. I tilegg kan man gå utenfor de rene hifimarkeder og se mot proffmarkedet. Rene hifi-produkter er ofte høy priset i forhold til hva man får igjen.
Du nevner i ditt åpningsinnlegg ønske om "kontant, ren, fyldig, saftig lyd" uten "bassblafring". Dynaudio er et anerkjent hifimerke som også har en høy stjerne i monitoreringsmiljøer, bl.a. for lydkvaliteten og fravær av lyttetretthet. De har en modell som heter BM12A med innebygget forsterker som jeg har mistanke om kan være noe for deg ut i fra dine stikkord. Jeg har en større modell som heter BM15A, og er meget fornøyd med lyden og musikkopplevelsen. En av fordelene med aktive monitorer er at de har forsterkeren innebygd og er optimalt tilpasset elementene.
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=9492&AjrNws=795&AjrNwsPg=1. Kombinert med en "proff-DAC" og f.eks. en DVD-spiller/PS3 og du er i mål ;D
Monitorene føres av bl.a. www.prolyd.no i Oslo, de tar gjerne imot kunder i sitt lytterom.

Du har fått og får mange tips som spriker i alle retninger. Det viktigste er _dine_ lytteopplevelser og preferanser. Bruk gjerne litt tid til letingen og kos deg med denne prosessen. Forsøk å skaffe deg lytteinntrykk som hjelper deg på vei, lån med deg hjem høyttalere (som kona også kan akseptere) og komponenter og du er i gang :)
 
S

svk

Gjest
når vi først snakker om dac...  hva koster en brukbar dac?

jeg skal selge cd-spilleren min som kostet 10.000 ny..

skal bruke en billig pioneer dvd til drivverk + evt dac..

vurderer også og kjøpe ny dvd spiller til 2000-5000 istedenfor,evt brukt..

som nevnt tideligere så kommer det vel snart hd-dvd, blu -ray...så er det vits og handle dvd?


brukt er jo en fin ting...
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
svk skrev:
når vi først snakker om dac... hva koster en brukbar dac?

skal bruke en billig pioneer dvd til drivverk + evt dac..

vurderer også og kjøpe ny dvd spiller til 2000-5000 istedenfor,evt brukt..

som nevnt tideligere så kommer det vel snart hd-dvd, blu -ray...så er det vits og handle dvd?
Jeg ble også veldig nysgjerrig på dette med DAC og PC eller DVD-spiller. Jeg ser ikke for meg at jeg kjøper meg noe ny DVD-spiller så da må det evt. bli en BlueRay-spiller isteden. BD-spiller fra Sony koster ca 3500kr ser jeg. Ikke avskrekkende det da.
 
S

svk

Gjest
kjøper du dac,så kan du jo nesten bruke hva som helst, dvd,gammel cd-spiller etc..de fleste dvd-spillere leser jo også mp3..jeg skal kjøpe meg ny forsterker og fronthøytalere...er der jeg skal bruke nesten alle pengene..drivverk,dac og kabler kommer bakerst på prio lista...skal etter hvert utvide til flerkanals lyd...



men nå er vi hvertfall 2 stk som lurer på hva en ok dac koster....noen som vet?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Månebaronen skrev:
Er dette en slik du advarer mot?

Den har SPDIF inn ihvertfall. Og kanskje sammen med denne?

Eller snakker jeg med feil menighet da?... 8)
Nå drev jeg faktisk og siklet litt på Sony ES selv en gang i tiden. Vel å merke den gang ES var til dels forbundet med såkalt seriøs hifi. Nå vet jeg ikke om det engang eksisterer hifi produkter innenfor ES serien.

Når det gjelder å bruke DAC sammen med diverse digitale signalkilder er det ikke noe i veien for å få hifi kvalitet ut av slike kombinasjoner. En PS3 f.eks. gjør antageligvis en like habil jobb med å avlese data fra en cd skive som mang en god cd spiller. Det vil være kvaliteten på omformingen til et analogt signal som avgjør om det skal kalles hifi kvalitet eller ikke. Beresford DAC'en jeg linket til tror jeg kan være et godt utgangspunkt for å utforske slike kombinasjoner.

Jeg gir nå likevel ikke helt slipp på Rega anlegget. Antagelig fordi jeg ikke selv torde å ta den helt ut og følge 60/40 regelen, men lot meg forføre av et par lekre Helicon høyttalere, som forøvrig har gitt meg mye glede. Her er et par anmeldelser; Stereotimes Dagogo
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Månebaronen skrev:
Men .. forstår jeg dere rett når jeg tror dere sier at en PC og en DAC er HiFi?!..

Jeg trodde man måtte ha en EKTE CD-spiller jeg ..

Da kan jeg jo kanskje satse på en type MediaCenter PC eller lignende da? Med touch-skjerm for betjening uten å måtte slå på TV'en selvsagt.

Mange veier til Rom ..
Bare litt tanker :
Det var i gamle dager. Diskutert i en uendelighet bl.a. her på Sentralen, men nå er det godtatt at en pc faktisk bare er et drivverk, på samme måte som en cd eller dvd spiller er det. Skal passe meg for hva jeg siger her, husker kanskje ikke alt i 100 % detalj, men et medlem av Sentralen har faktisk i mange år hatt et high end anlegg hvor han brukte en dvd spiller fra LIDL (eller lignende) som drivverk.

Ikke kjøb en vanlig dvd spiller medmindre du absolutt må. DVD formatet dør ut, det var håbløst både på lyd og bilde likevel. De nye HD spillere spiller jo dine gamle filmer likevel.
Husk når du kjøber Blu-Ray, de fleste, eller nesten alle spillere vil IKKE overføre DTS-HD lyd over de analoge utganger. Alt fra Dolby kanskje, men ikke DTS_HD. Som denne : http://www.samsung.com/no/products/dvd_players/dvd_players/bd_p1400.asp?page=Specifications
Det betyr at du ikke kan få DTS-HD lyd fra spilleren medmindre du har en hjemmkino receiver der dekoder dette. Ikke det store problemet kanskje, men nu har jeg sagt fra slik du ikke blir skuffet.
Men ellers har den innebyggede dekodere for resten slik at du bare slutter den analogt til din forsterker, og kan nyte film lyden i stereo.
Men men, andre vet mer om dette enn jeg.
Ja, den Beresford dac er en veldig god investering. Finder du ut du ikke trenger den likevel er den borte etter et kvarter på bruktbørsen, det skal jeg love deg.
Jeg har som sagt alle cd´er på pc´en, rippet i Apple Lossless. Her er en tråd med litt innføring i emnet :
http://avforum.no/forum/generelt-audio-hifi/44387-store-rippe-komprimere-brenne-kopiere-guiden.html
Nu er der jo mange muligheter her, en Apple pc med Front Row kan gi deg alt, om du har kraftigt bredbånd da, men da trenger du sikkert hjemmekino receiver likevel for å dekode ting, men dette må eksperterne svare på her..., jeg er ikke så mye inne i det med media pc.
Husk på at med en hjemmekino receiver får du normalt en veldig stor boks med et hav av finesser, men ikke spesielt god stereo lyd ! Langt de fleste har ekstra effektforsterkere på for drive fronterne også.

Som sagt, jeg har jo alle mine cd´er på loftet i kasser. Passer meg fint for jeg har ikke plass til de likevel hernede. Jeg ser nesten aldrig film mer, ser på tv istedet. Har ikke kjøbt en film i 2 år tror jeg.
ITunes brukes som bibliotek, og Squeezeboksens server, SlimServer henter så bare musikken fra harddisken. Nå dekoder SB3 ikke mer enn 24 bit/88 Khz, (Logitec Transporter, ca. 16.000 kr., tar 24/96 uten problemer, http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html)
SB3 ( http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html )
Jeg har lastet ned litt musikk fra Linn i 24/88 og det spiller veldig bra.

Husk at Dynaudio tilsynelatende spiller veldig bra med rørforsterker, da blir setup endda mer sexy !
http://www.tnt-audio.com/casse/dynaudio42_e.html
http://www.dynaudiousa.com/products/audience/52/aud52rev.htm
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=64&testid=3339&p=62
 
S

svk

Gjest
har nå hatt hd-tv i over 1år...men har aldrig testet hd-kvaliteten :-[
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
svk skrev:
har nå hatt hd-tv i over 1år...men har aldrig testet hd-kvaliteten :-[
Men du er fremtidssikret, det er det viktigste jo ! Tegn på markedsføringen virker som den skal....
 

Harald_S

Medlem
Ble medlem
05.01.2003
Innlegg
25
Antall liker
0
Har strevd med lavvolum-problematikken som du nevner en tid. Min erfaring er at spesielt bassnivået lider under lavt volum, og fører til et ubalansert lydbilde som tvinger en til å skru opp volumet. Det er alt for vanlig på messer og butikk-demo'er å spille høyt - antakelig fordi det virker mer imponerende og fordi mange anlegg (også svært dyre) har klare svakheter på lavt volum.

Jeg har prøvd en del komponenter spesielt med tanke på å fungere på lavt volum, og har gjort noen lærdommer:

  • Min erfaring er i likhet med flere andre ovenfor at elektrostater fungerer bedre enn det meste annet av høyttalere på lavt volum. (Enig med OldBoy ovenfor i at høy følsomhet på høyttalerne kan være et blindspor.) Mulig dette er over ditt prisnivå, men skal du kjøpe elektrostat nytt, er antakelig beste mulighet Martin Logans modell Source, som ligger rundt 17.000 (?) i pris og burde være meget konevennlig. Denne låt bra med Abrahamsen elektronikk på hifi-messen i Trondheim i høst.
    (http://www.us.martinlogan.com/speaker_intro/source.html)

  • Resistorbaserte forfosterkere er svært vanlige (særlig med ALPS volumkontroll) og lager problemer på lavt volum, da man her får innvirkning på lyden av mostanden som sitter i signalveien. Beste alternativ er transformatorbaserte volumkontroller (TVC) som er kjent for å gi bedre lyd enn andre typer forforsterkere på lavt volum. Music First importeres til Norge av PM Audio, men er over din prisklasse. Beste alternativ er nok da å importere en Promitheus TVC fra Malaysia, som fås i pris ned til 330 $ + frakt og moms.
    (http://www.promitheusaudio.com/)

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på hvordan CD-spillere fungerer på lavt volum. I tillegg trenger du en god effektforsterker - der har jeg ikke noen direkte råd om hva som vil fungere bra.
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Harald_S skrev:
Mulig dette er over ditt prisnivå, men skal du kjøpe elektrostat nytt, er antakelig beste mulighet Martin Logans modell Source, som ligger rundt 17.000 (?) i pris og burde være meget konevennlig.
De er kanskje bedre enn noen andre modeller, men de ser nå fremdeles ut som myggfangere!.. ;)

Hvilke erfaringer har dere med å få lov til å deponere på, eller låne f.eks. forsterker med hjem for testing? -Jeg begynner faktisk å helle litt i mot å la de Mission høyttalerene mine få en sjans, og prøve å angripe problemet med bedre kilde og forsterker. Og samtidig blir det jo mest riktig å lytte på utstyret hjemme. Er dessuten lettere å drive å frakte forsterkere o.l. enn høyttalere frem og tilbake ..

(Holder til i Drammen forresten, dersom noen har noen lokale erfaringer.)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Månebaronen skrev:
I min ungdom hørte jeg veldig mye på musikk på mitt Philips "plastikkanlegg" og hadde stor glede av det selv om lydkvaliteten nok var langt fra god, men i de senere år (har blitt 35 nå) så hører jeg nesten ikke på musikk lenger..
Jeg ønsker å finne tilbake til gleden ved å høre på musikk, og tenker at jeg ønsker å finne et anlegg som klarer å formidle hele lydbildet uten å måtte spille høyt.. Jeg tenker at ideelt sett burde det også være mulig å høre på musikk og samtidig kunne føre en samtale, uten at man mister opplevelsen av musikken fordi man spiller lavt.
Er dette mulig?

Hver gang jeg har fått demonstrert stereoanlegg i diverse butikker, eller hjemme hos noen, så blir jeg slått over ende av et anlegg som spiller så høyt at jeg tenker at dette orker jeg ikke mer enn i noen sekunder til.. Jeg merker egentlig at jeg har litt aversjon mot høye lydtrykk, men samtidig vil jeg ha "punch".. men jeg vil ikke at jeg skal bli sliten i ørene/ hodet etter å ha hørt noen få sanger.

Finnes det noe slikt der ute? Antar at jeg som alltid ender opp i det øvre prisleiet når jeg skal kjøpe meg noe hvor jeg har satt noen kriterier på forhånd.. Må det bli veldig dyrt? I min verden er 20-30.000 for et anlegg mye penger, men jeg må sikkert strekke meg opp mot det..

Jeg husker fra mange år tilbake at Yamaha hadde noen "studiomonitorer" som fikk mye skryt. Jeg vet ikke egentlig hva som skiller en studiomonitor fra en annen høyttaler, men jeg forestiller meg at disse må være konstruert for bruk av profesjonelle som sitter i studio og hører på musikk hele dagen. Da må man jo kunne få servert perfekt lyd uten å være utslitt etter en dag på jobben?

Altså prøver jeg å finne et stereoanlegg som formidler perfekt lyd ved lavt volum til en fornuftig pris.. Forslag mottas med takk!

EDIT: Og så var det kona da.. Blir ikke aktuelt med noen pyramider av noen høyttalere, eller en rørforsterker som kona vil tro jeg har stjålet på teknisk museum.. Rent og pent og smått er vel stikkordene..


(Jeg la først inn dette innlegget på diskusjon.no men kopierer det hit etter tips fra "Zardoz". :) )

EDIT:
Som påpekt av den samme "Zardoz" burde jeg vel komme med noe tillegsopplysninger:
-Budsjett: Jeg syns 20.000 burde holde egentlig.. men jeg kan kanskje strekke meg nærmere 30 hvis ingen sladrer til kona ;)
-Lytterom: Blir nok stående i alminnelig dagligstue uten noen særskilte tiltak for å lage et optimalt lytterom. Trehus. Ca 25 kvm?.. Avstand til høyttalere; ca 4-5m?
-Musikksmak: Variert. Her er noen i tilfeldig rekkefølge: Depeche Mode, the Kovenant, Michael Jackson, Nirvana, Asia, Black Sabbath, Madonna, Malaise, Margaret Berger, Melanie C, Offspring, Saga, 3 Doors Down, Kylie Minogue, Marilyn Manson, Ozzy Osbourne, Dio, Paradise Lost, Garbage, Guano Apes, Metallica, Papa Roach, Queensrÿche, Seigmen. Beste lydopplevelse: Chellokonsert i drammen teater!! :)
-Preferanse for lyd: Ingen lydkjenner, men hater "bassblafring".. Kontant, ren, fyldig, saftig lyd på lavt volum. Bør være mulig å kunne føre en uanstrengt samtale samtidig som man nyter musikk i god lydkvalitet!!
Da er det bare en ting å si: 300B og horn - for å si det veldig enkelt, men dog sant!! ;) ;)
 

Harald_S

Medlem
Ble medlem
05.01.2003
Innlegg
25
Antall liker
0
Månebaronen skrev:
Hvilke erfaringer har dere med å få lov til å deponere på, eller låne f.eks. forsterker med hjem for testing? -Jeg begynner faktisk å helle litt i mot å la de Mission høyttalerene mine få en sjans, og prøve å angripe problemet med bedre kilde og forsterker. Og samtidig blir det jo mest riktig å lytte på utstyret hjemme. Er dessuten lettere å drive å frakte forsterkere o.l. enn høyttalere frem og tilbake ..

(Holder til i Drammen forresten, dersom noen har noen lokale erfaringer.)
De fleste gode forhandlere lar deg prøve hjemme mot depositum, bare noen få er vanskelige her (som Oslo hifi-center). I Drammen har du kort vei til Norsk Hifi Center på Krogstadelva.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Holder nå fortsatt en knapp på Carlsson, slik jeg foreslo. Aller helst OA 58/60 eller OA 50. De spiller meget godt, også på lavt volum, og blir du lyttetrett av disse, ja da er det bare å gi opp :eek: ;D ;). Disse høytalerne vil nok spille godt med mye av forsterkere og kilder. Så er spørsmålet hvor eksotisk du våger å være i valget av forsterker og kilde. Finnes jo en del produkter fra østen, som du a) enten kan importere selv, eller b) betale litt mer for hos en norsk/europeisk autorisert hifi-pusher........ Merker som Xindak, Shanling, Jungson, Classic m.fl er jo verdt å sjekke ut, de omtales jo som mye for penga............
Kabler kan du da følgelig sette av endel cash til, enten du kjøper ferdigproduserte i butikk, eller som meg, får en kyndig til å produsere..............

mvh
PRoffen

Ps: Litt rart at ikke flere har "oppdaget" Carlssons potensiale og kvaliteter. Tror nok jeg hadde eid et par slike, dersom WAF`en hadde vært litt høyere, og jeg hadde fått kloa i et par OA 50/60 den dagen SF`ene mine røk på dør. Nå endte jeg jo heldigvis opp med et par som ikke står noe tilbake for Carlssons, men de kostet noe mer.....
 
R

Rojoh

Gjest
Fin lyd på lavt volum? Myggfangere!

Neivel? Sub kan gjøre mye bra, men må selvsagt kalibreres og tilpasses nøye for at det ikke skal låte bæsj.

Lettdrevne (les: STORE) høyttalere: Volumet blir gjerne litt høyt likevel siden de ikke komprimerer like lett som små fuglekasser.

Løsning: Kjøp en pakkeløsning med et eller annet som angivelig skal fungere greit sammen. Dine gamle Missioner fungerer utmerket sammen med de gamle Cyrus forsterkerne (kanskje de nye også?). De gamle Rotelene fungerte også bra på små Missioner fra begynnelsen av 90-tallet (slutten 80-tallet?).

Ellers er spredning et nøkkelord. En høyttaler som sprer mye oppfattes gjerne som litt livligere og mer "tilstede" på lavt volum, enn en mer retningsbestemt. Dog blir akustikk og plassering gjerne mer følsomt. Gallo er helt sikkert høyttalere for deg, men som alltid: Budsjett og design... ;D

Mvh. Johan
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Vapor skrev:
Kan nok være jeg er på tynn is her...men god lyd når det spilles lavt..(også)...det er det hos meg :)

Stereoen står i stuen,så det er absolutt viktig at det låter veldig bra ved moderate volum.

Jeg har rør og lett-drevne høyttalere..så kanskje det er veien å gå for deg også?
Dette høres ut som mitt anlegg også.

Kilde: Slim Devices Squeezebox 3
DAC: Benchmark DAC1

Men så begynner det å bli skummelt...

Forforsterker: Bottlehead Foreplay 3
Forsterker: MAE SET-1
Høyttaler: Klipsch Heresy III (99dB/1W)

Altså - rør & horn





Men dette spiller meget bra på lavt volum. Stort lydbilde - livemusikk er veldig moro!
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Proffen skrev:
Holder nå fortsatt en knapp på Carlsson, slik jeg foreslo. Aller helst OA 58/60 eller OA 50.
Jeg må bare beklage at designet ikke tiltaler meg..

Skjønner at jeg er litt lost i dette fora, men jeg har bare en vag forestilling av hva horn er .. Men hvis det sitter inni en kasse, slik det ser ut på bildet over, så er det vel greit nok.

Og vedr. rør har jeg samme filosofi. Bare dersom det er gjemt bort inni kassa! :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Månebaronen skrev:
En ting jeg funderer på med tanke på størrelsen på høyttalerne er de senere års suksess med Tivoli radio sine bittesmå høyttalere som faktisk klarer å lage fornuftig lyd uten å måtte guffe på så veldig.
Sats på det du selv har en god opplevelse med - Tivoli - det virker som de fleste ikke har skjønt "hvor landet ligger" - mtp dine kriterier ;)
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Flageborg skrev:
Månebaronen skrev:
En ting jeg funderer på med tanke på størrelsen på høyttalerne er de senere års suksess med Tivoli radio sine bittesmå høyttalere som faktisk klarer å lage fornuftig lyd uten å måtte guffe på så veldig.
Sats på det du selv har en god opplevelse med - Tivoli - det virker som de fleste ikke har skjønt "hvor landet ligger" - mtp dine kriterier ;)
NEI! Min referanse er ikke Tivoli! Selvsagt vil jeg har mer enn de klarer å servere, men jeg brukte det bare som eksempel da jeg undret på om størrelsen på høyttaleren er et blindspor. Kanskje er det andre faktorer som spiller inn, slik som tuning av elektronikken tilsvarende Loudness eller lignende. Tivoli har nok gjort noen slike grep for å utnytte ett veldig lite høyttalerelement optimalt ..
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Gikk tilbake og saa paa det forste innlegget for aa oppsummere kriteriene;

Du soker et anlegg som spiller godt paa volumer der du samtidig kan fore en samtale.
Du synes 20-30 K for stereoutstyr er mye!

Etter aa ha tenkt paa dette litt, har jeg folgende forslag:
Forsterker
Motron MAE SET1 (som du faar Aduiomix til aa bygge ferdig for deg) med interegert volumkontroll.
Dette er en liten Rorforsterker, konstruert og bygget i Norge. Motron har ingen hjemmeside, men MAE SET1 har egen fan-side her paa forumet.
Hoytaler
AudioNote AX2
eller
Klipsch B3
begge fra www.frydhifi.no
Dette er stativhoytalere som paa ingen maate ruver i stua.

Her mener jeg du absolutt faar det du soeker. Kost (inkl det du betaler for aa faa MAE SET1 bygget) vil vel bli 11-12 K

Da har du plenty igjen av budsjettet til aa finne et par hoytalerstativer og deretter en kilde som maatte passe.

Et annet alternativ er aa beholde Mission ht. og kjope AudioNote Kit2 (den har ogsaa interegert volumkontroll) fra www.upgradeaudio.com og faa Olof til aa bygge den for deg.
Jeg har hatt denne forsterkeren paa laan, og den ER akkurat slik du beskriver dine behov!
Hos meg leverte den all den gode lyden selv paa meget lavt volum.
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Hei

Jeg syns det er rart at enkelte anbefaler horn og klipsch, etter min mening låter dette hardt og i mine ører slitsomt. Med det som utgangspunkt vil jeg anbefale deg å ta en titt på Sonus Faber høyttalere. De er kanksje ikke de som spiller mest korrekt, men de har i mine ører spilleglede langt bedre enn de fleste konkurrenter. At de i tillegg ser meget pene ut og at du kan velge mellom sort pianolakk eller valnøtt finish gjør at disse skulle være enkle å få aksept for hos kona.

Her er en link til importøren - www.mono.no

Her en en link til Sonus Faber concertino i sort pianolakk - http://www.mono.no/display.x?cid=106&sid=332&id=1206 og her i valnøtt http://www.mono.no/display.x?cid=106&sid=332&id=1208

Da du vil spille lavt henger jeg meg på KWs ide om litt loudness frekvenskurve. Istedefor å bruke loudness knappen ville jeg anbefale deg to mindre høyttalere som over og en liten sub for å skape ett solid fundament i musikken ved lave nivåer.

Her er en jeg ikke har prøvd selv, men som jeg vet har fått meget gode kritikker http://www.mono.no/display.x?cid=111&sid=515&id=2190 Fordelen med en subwoofer er at du kan plassere den litt etter eget ønske slik at den ikke trenger å dominere stua.

Når det gjelder elektronikk syns jeg det tidligere anbefalte pioneer oppsettet ser bra ut uten at jeg kan si jeg har hørt på det.

En slik kombinasjon vil koste:

Sonusfaber concertino 9000.-
REL QuakeII 5500.-
Pioneer settet 9900.-
Kabler 1000.-
Stativer til Sonus F. 1500.-

Sum 26.900.-

Det burde være mulig å få kjøpt dette en del rimligere om du tør og kan prute i spesialistbutikkene.

Om du har kunnskap nok er brukt kjøp kanskje en mulighet for deg. Iallefall bør du kunne få ett meget godt anlegg for 20-30.000.

Hvor i landet bor du?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Månebaronen skrev:
Harald_S skrev:
Mulig dette er over ditt prisnivå, men skal du kjøpe elektrostat nytt, er antakelig beste mulighet Martin Logans modell Source, som ligger rundt 17.000 (?) i pris og burde være meget konevennlig.
De er kanskje bedre enn noen andre modeller, men de ser nå fremdeles ut som myggfangere!.. ;)

Hvilke erfaringer har dere med å få lov til å deponere på, eller låne f.eks. forsterker med hjem for testing? -Jeg begynner faktisk å helle litt i mot å la de Mission høyttalerene mine få en sjans, og prøve å angripe problemet med bedre kilde og forsterker. Og samtidig blir det jo mest riktig å lytte på utstyret hjemme. Er dessuten lettere å drive å frakte forsterkere o.l. enn høyttalere frem og tilbake ..

(Holder til i Drammen forresten, dersom noen har noen lokale erfaringer.)
Det er alltid lurt å prøve ut slikt heime. Men eg trur Missionhøgtalarane dine må ha eit visst trøkk for at det skal verte morosamt. Dei nemnde ML-høgtalarane er eit svært godt val til prisen, så om designet kan aksepterast, ville eg lukta litt på det. Sonus Faber er eit vesentleg rimelegare alternativ enn Esoteric, men ikkje så oppløyst på låge lyttevolum (iallfall ikkje før prisen tek til å komme ganske nær). Så kan du sjekke ut Acoustat sine aller minste modellar, om dei kan vere visuelt akseptable. Høyrde dei i Trondheim på messa der, og det var mykje potensiale, sjølv om messetilhøva kanskje ikkje var optimale.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Carlsson!
Det tror jeg hadde funket bra! Finn den modellen som passer lommeboka!
Disse er fabelaktige til det jeg her tror er ønskelig.
Her er en tråd der man snakker om dem: Link til Carlsson på HFS
Tror nok at Carlsson OA-58.2 er den man kunne sett på først. Veldig lettdrevet, og trenger ikke dyre saker for å låte bra.
Carlsson bør stå på SD føtter. Link til svenske Carlsson entusiasters tråder. (På faktiskt.se Siden det ikke er en "Carlssons venner" tråd på HFS)

mvh
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Henger meg delvis på anbefalingen til Erland, delvis pga du ikke vil ha en åpen rørløsning.

Høyttalere: Klipsch B3 eller Audio Note AX2
http://www.frydhifi.no/index.html

Forsterker: Audio Note KIT4 (rør med lukket kabinett) som du får (Upgrade Audio)til å bygge. ;)
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/kit_4_push_pull

I mine ører er rør og lettdrevne, dynamiske og musikalske høyttalere det rette valg. :D

Ingen av disse sjappene ligger så veldig langt fra Drammen. ;)
Så lytting er mulig og en nødvendighet! ;)
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Sonus skrev:
Hvor i landet bor du?
Drammen

PS: Jeg likte virkelig designet på de Sonus Faber høyttalerene! :)

Har nok litt trua på en 8" sub jeg også ..

(må si jeg som helt uinnvidd i lydens verden fremdeles lokkes litt av den Sony ES forsterkeren (Unnskyld at jeg banner! ;)) med dens lytteposisjons-mikrofon og automatiske kalibrering .. Kanskje sony er flinkere til å justere lyd enn meg?.. Ser for meg at man da bare justerer volumet till det man ønsker, og så starter kalibrering, og så justerer forsterkeren lydbildet så alt når mikrofonen med korrekt gjengivelse? Noen som har vært borti noe sånt? På surround sikkert?.. Suben må jeg vel uansett justere selv da, men der blir det jo bare nivået.)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Månebaronen skrev:
(må si jeg som helt uinnvidd i lydens verden fremdeles lokkes litt av den Sony ES forsterkeren (Unnskyld at jeg banner! ;))
Ikke noe i veien for det......

Vi har/husker vel alle noen produkter fra en tidlig era, som vi av en eller annen grunn holder en lten "glorie" over. Fortjent eller ikke fortjent?

Sony sin ES-serie var, (og er vel fortsatt) ganske bra produkter. Men spesielt egnet til det formaalet som du inledningsvis beskriver, er de ikke!

mvh Erland
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Erland skrev:
Sony sin ES-serie var, (og er vel fortsatt) ganske bra produkter. Men spesielt egnet til det formaalet som du inledningsvis beskriver, er de ikke!
OK, jeg får vel finne meg i deg da! :( ;)
.. men når vi først er inne på det .. Sony benytter vel digitale forsterkere i stort sett alle sine produkter. Er det heller ikke noe som har blitt særlig utbredt? Har vel sett noe digitale greier hos HiFi-klubben for lenge siden (TACT?..) men det var svinedyrt!..
Vet ikke om det bare er fordi det er mest politisk korrekt i audiofile kretser, men det virker jo som dere sverger mest til analogt, og ikke minst rør .. (Må jo innrømme at jeg tenker å supplere med en platespiller jeg også da .. ;D Og den heftigste lydopplevelsen fra et stereoanlegg fikk jeg fra en Technics platespiller en gang .. så kanskje jeg er litt analog selv uten at jeg egentlig klarer å forsvare den derre gammaldagse teknologien 8))
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Det er veldig få som er inne på det egentlige problemet når det gjelder lave lyttenivå. Ved lave lydtrykksnivå er ørets følsomhet størst i mellomtoneområdet, mens følsomheten er jevnere over hele frekvensområdet ved høye lydtrykk.

Ved lave lyttenivå savnes ofte bass og detaljer i diskantområdet. Den eneste måten å kompansere dette på i et i utgangspunktet nøytralt anlegg er å benytte tonekontroller og øke nivået i bass- og diskantområdet.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Månebaronen skrev:
Proffen skrev:
Holder nå fortsatt en knapp på Carlsson, slik jeg foreslo. Aller helst OA 58/60 eller OA 50.
Jeg må bare beklage at designet ikke tiltaler meg..

Skjønner at jeg er litt lost i dette fora, men jeg har bare en vag forestilling av hva horn er .. Men hvis det sitter inni en kasse, slik det ser ut på bildet over, så er det vel greit nok.

Og vedr. rør har jeg samme filosofi. Bare dersom det er gjemt bort inni kassa! :)
Er`nte noe i veien med looksen på OA 58/60, men kan skjønne hva du mener mht OA 50 og 52...........
Synes jaffal OA 58/60 banker f x Klipsch mht WAF.... ;D

mvh
Proffen
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Månebaronen skrev:
.. men når vi først er inne på det .. Sony benytter vel digitale forsterkere i stort sett alle sine produkter. Er det heller ikke noe som har blitt særlig utbredt? Har vel sett noe digitale greier hos HiFi-klubben for lenge siden (TACT?..) men det var svinedyrt!..
Vet ikke om det bare er fordi det er mest politisk korrekt i audiofile kretser, men det virker jo som dere sverger mest til analogt, og ikke minst rør .. (Må jo innrømme at jeg tenker å supplere med en platespiller jeg også da .. ;D Og den heftigste lydopplevelsen fra et stereoanlegg fikk jeg fra en Technics platespiller en gang .. så kanskje jeg er litt analog selv uten at jeg egentlig klarer å forsvare den derre gammaldagse teknologien 8))
Digitale forsterkere har muligens fortjent eller ufortjent fått litt ord på seg for å låte litt tynt uten kanskje å få frem alle klangfarvene i musikken som f.eks. en god rørforsterker er så god til. Likevei har digitale forsterkere en av de egenskapene som er viktig ved lytting ved lave nivåer; de er svært støyfrie og presenterer musikken mot den stille bakgrunnen som får frem musikken selv ved lave lyttenivåer.

Tact er blitt til Lyngdorf som selges via hifi klubben. Det man skal være oppmerksom på er at det finnes to typer; semidigital og fulldigital der førstnevnte tar imot et analogt signal som deretter gjøres digitalt og forsterkes. En fulldigital forsterker tar imot et digitalt signal og behandler det digitalt helt til det forlater høyttalerterminalene som strømimpulser modulert ut fra det digitale signalet.

En Lyngdorf TDA2200 hadde sikkert vært pefekt som hjertet i den type anlegg du er ute etter. Den har til og med tonekontroller som for en gangs skyld ikke forringer lyden da justeringen foregår digitalt. I tillegg har digitale forsterkere den fordelen at de knapt nok bruker strøm i forhold til store transistorforsterkere.

Med en slik forsterker vil heller ikke kvaliteten på cd spilleren ha noe særlig å si da det kun er det digitale utsignalet fra spilleren som forsterkeren mottar. Testen fra DVD&Hjemmekino som ligger på produktsiden nevner jo spesielt at den er bra ved lave lyttenivåer.
 
O

OldBoy

Gjest
Månebaronen skrev:
.. men når vi først er inne på det .. Sony benytter vel digitale forsterkere i stort sett alle sine produkter. Er det heller ikke noe som har blitt særlig utbredt? Har vel sett noe digitale greier hos HiFi-klubben for lenge siden (TACT?..) men det var svinedyrt!..

Vet ikke om det bare er fordi det er mest politisk korrekt i audiofile kretser, men det virker jo som dere sverger mest til analogt, og ikke minst rør .. (Må jo innrømme at jeg tenker å supplere med en platespiller jeg også da .. ;D Og den heftigste lydopplevelsen fra et stereoanlegg fikk jeg fra en Technics platespiller en gang .. så kanskje jeg er litt analog selv uten at jeg egentlig klarer å forsvare den derre gammaldagse teknologien 8))
Hi-fi-klubben fører fortsatt TACT, det heter Lyngdorf nå, og det jeg har fått demonstrert, har vært veldig bra.

Av en eller annen grunn føler jeg meg akkurat her i utakt med ganske mange av mine audiofile venner, men i mine ører, med de rette høyttalerne, synes jeg at Lyngdorf er såpass bra at jeg faktisk hadde tenkt å foreslå dette for deg, men var litt bekymret på grunn av budsjettrammene dine. For eksempel koster Lyngdorfs billigste integrerte, SDAI-2175, 14k, og da får lett budsjettproblemer. På litt laid-back'e høyttalere, som for eksempel Patos, vil Lyngdorf kunne være midt i blinken.

Men så var det dette med å spille lavt, da. Akkurat DET la jeg ikke vekt på å få demonstrert da jeg var hos Hi-Fi-Klubben, det må jeg bare innrømme.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Husk at sub er noen ganger utrolig vanskelig å få til å spille fint i stereo. Man kan ikke bare kaste den i et hjørne hvor man vil ha den og tro det bare er å justere volum. Jobbes der med saken en stund skal subben totalt forsvinne.
Siden du har så gode opplevelser med vintage, Sony ES produkter, og Technics platespillere fra 80 tallet selges på E-Bay. Noen ganger har vintage modeller også loudness justering i flere trin, Yamaha hadde faktisk trinløs justering av loudness.
Så en ultra kompakt løsning idag hvis du vil ha cd spiller. En Primare CD110 tror jeg den het. Det er en cd spiller, forsterker og DAB tuner i ét kabinett. Primare er bra saker det.

Dette med god lyd ved lavt volum avhenger også av forsterkeren og samspillet med høyttalerne og hvor disse er plasert i rommet. Med min Bryston er lyden meget god, krystal klar, dynamisk og vektig selv ved meget lavt volum. Med Thule f.eks. var det bare grøtete. Har faktisk opplevd det samme som en annen eier med Bryston, at kona syntes lyden var litt høy og bad mig dempe den. Ét trykk på fjernkontrollen, og lyden forsvant helt !
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Jeg må nok innrømme at jeg har sansen for moderne teknologi..
Hva om jeg satser på et heldigitalt oppsett?:

La oss si jeg bygger en HTPC (Home Theatre PC) med digital audioutgang og BlueRay-leser som kilde (dersom jeg benytter noe komponenter jeg allerede har, kommer kabinett med touch skjerm og BD-spiller på 6.000kr). Deretter finner jeg en digital forsterker og prøver dette oppsettet mot de høyttalerne jeg har.
Da jeg nå har et heldigitalt oppsett kan jeg benytte en equalizer for PC til å eksperimentere med oppsettet for å komme frem til lydbildet jeg ønsker. Noen som har erfaringer med equalizer på PC? Kanskje finnes det programmer som kan jobbe mot en mikrofon i lytteposisjonen også?

Nå begynner dere å bli forvirra eller? ::)
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg har oppgradert sakte men sikkert. Best på lavt nivå ble det da jeg gikk fra transistor (primare) til moderne "digital" i form av nuforce. Nå er det dyrt, men midgaard kan kanskje være noe? Ellers kan du kjøre pc og apples airport bak anlegget, så slipper du noen data i selve anlegget. Billgiere enn squezzebox.. Og bit-perfekt det og.

Ellers kjører jeg dac rett i nuforcene inn i audiovector..
 
B

bendis

Gjest
stemmer for høy følsomhet og klasse D. selv en enkel t-amp til 700kr er mer detalejrt enn det meste annet jeg har hatt i hus.
på klipsch rb81 med en 8tommer og særdeles detaljert topp i andre enden kan du kanskje ha en vinner til denne oppgaven. litt usikker på mellomtonen men...? ::)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
bendis skrev:
stemmer for høy følsomhet og klasse D. selv en enkel t-amp til 700kr er mer detaljert enn mye AB utstyr selv over 10k.
klæsjer du den på f.eks klipsch rb81 med en 8tommer og særdeles detaljert topp kan du kanskje ha en vinner..
Det er bare det at lydmessig så holder ikke T-ampen mål, og sammen med Klipsch blir ikke det bra, jeg har prøvd på mine RB-75. ;)
Varmtlydende forsterkere må til, rør eller transistor. ;)
 
B

bendis

Gjest
og hvilken prater du om? :eek: den originale til 200kr? heh. ifølge sodeal sin tråd her et sted spiller Trends (og særlig charlize) bedre enn lovpriste xindak 6950 og annet. så den må du nok lenger uti bygda med.. charlize er et høyklasse effektrinn!
har forresten 2 rørforsterkere og annet stående her. eide også RB35.
 
T

timc

Gjest
Har prøvd T-amp (300kr versjon) på Klipsch RB-81. Ikke mye detaljer å spore der.


Ingen god match. Men høyt kunne det spille...........




-Tim
 
Topp Bunn