Et anlegg som spiller så lavt som mulig takk...

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Månebaronen skrev:
Jeg må nok innrømme at jeg har sansen for moderne teknologi..
Hva om jeg satser på et heldigitalt oppsett?:

La oss si jeg bygger en HTPC (Home Theatre PC) med digital audioutgang og BlueRay-leser som kilde (dersom jeg benytter noe komponenter jeg allerede har, kommer kabinett med touch skjerm og BD-spiller på 6.000kr). Deretter finner jeg en digital forsterker og prøver dette oppsettet mot de høyttalerne jeg har.
Da jeg nå har et heldigitalt oppsett kan jeg benytte en equalizer for PC til å eksperimentere med oppsettet for å komme frem til lydbildet jeg ønsker. Noen som har erfaringer med equalizer på PC? Kanskje finnes det programmer som kan jobbe mot en mikrofon i lytteposisjonen også?

Nå begynner dere å bli forvirra eller? ::)
Skjønner hvor du vil. Men, husker jeg feil nå eller ? Var der ikke snakk om en Sony ES receiver også ? Nå har jeg ikke helt peiling, men jeg mener den bedste romkorreksjon finnes i Pioneer sine hjemmekino receivere. Nå er der jo salg, kanskje det er noe da ? Pioneer har også en Blu-Ray spiller i sortimentet jo.
Romkorreksjon på pc vet jeg ikke noe om, men man kan installere det som en plugin på Squeezeboksen. Inguz heter det.
Dette tar dog en mengde datakraft i oppstarten, men flere har gode erfaringer med det systemet. Så ja, kanskje det kan fås som en del av en HTPC også, kan sikkert det jo. Equalizer som vi kjender har jeg ikke sansen for i det hele tatt......
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Kjøp de Mirage OM 5 som ligger på bruktbørsen nå! Kjempehøyttalere med aktiv innebygd sub, som du stiller inn etter smak og behag. Disse spiller bare helt konge. Det finnes mange variabler på cd og forsterker. Uten å ha hørt de, Abrahamsen har jo fått gode tester. Da ryker vel budsjettet med en del tusen. Men kjøper du de høyttalerne, så er mesteparten av jobben gjort! De har jeg hørt mye på, og de er veldig bra på de kriteriene du legger vekt på. Prisen er jo også gunstig i forhold til nypris. Så kan du kjøpe noe brukt forsterkergrei, av brukbar kvalitet og evt. oppgradere etterhvert. :)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg stemmer for at du bruker hele budsjettet på en Lyngdorf TDA 2200 og kobler til den gamle Sony spilleren selv om de analoge kretsløpene sikkert bare er noe råtne gamle greier, så spiller det ingen rolle så lenge du bare kobler hele greien digitalt inn i Lyngdorf'en. I tillegg har den sikkert mer enn nok krefter til å få de gamle Mission kassene til å sprute av energi.

Deretter lager du HTPC eller kjøper inn Blu-ray spiller eller you-name-it, og kobler hele greien digitalt inn i Lyngdorf'en og lar den gjøre jobben med å lage hifi kvalitet. Når du så har fått nok av de gamle Mission'ene og litt flere penger har rent inn på kontoen, kjøper du noe litt mer kvalitet som Dali Mentor/Helicon eller lignende. Og voila; du er audiofil før du vet ordet av det.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Det står respekt av engasjementet i denne tråden - men når Tivoli er trådstarters nærmeste referanse ??? Hvorfor spiller dere ikke heller Ludo..... :po
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Har opp gjennom tidene levd med mye utstyr, men de siste 10 år hart æ aldri vært plaget med "loudneskurven". Har utstyr pr i dag som man kan lytte til med både lavt og høyt volum.Har fullt utbytte med alle lydnivå.Alle forsterkere må styres ut (volum)for å kunne bli lineær, og har man ikke høytalere som trenger litt effekt for å spille orntli, så er ikke forsterkerne lineær. Bass og diskant mangler(loudness).Mao:Hornhøytalere og små rørforsterkere, eller tungdrevne høtalersystem og høyeffekt transistor/røramper.Volumkontrollen må dras litt i for at systemet skal fungere lineært og orntli.
Godt Nytt År til dere alle :)
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Flageborg skrev:
Det står respekt av engasjementet i denne tråden - men når Tivoli er trådstarters nærmeste referanse ??? Hvorfor spiller dere ikke heller Ludo..... :po
GLEM TIVOLI NÅ DA!! Som sagt tidligere var det bare for å understreke et poeng!!

Godt nytt år!! (Like blid!! ;D)
 
M

marsboer

Gjest
Du kan jo gå for romkorreksjon hvor du kan definere egne target kurver for lavt og normalt volum. Fungerer 100 ganger bedre enn standard diskant/bass justering, samt at du nok vil oppleve så mye ekstra klarhet i lyden at det kanskje ikke er nødvendig med noe mer fuzz og egne target kurver på lavt volum.

Av utstyr der man kan definere egne target kurver så er vel Lyngdorf aktuelt, eller f.eks Inguz til Slimserver (med f.eks en Squeezebox v3) som er en gratis plugin.
 
B

bendis

Gjest
timc skrev:
Har prøvd T-amp (300kr versjon) på Klipsch RB-81. Ikke mye detaljer å spore der.
Ingen god match. Men høyt kunne det spille...........
rb35 var i de fleste frekvenser bortsett fra bassen, mer detaljert enn nautilus 803.. t-ampene er mer detaljert enn alle andre forsterkere jeg har hatt hjemme. vincent sv233, sv234, minga el34, rotel 972, div. tandberg++ og charlize er en litt annen klasse enn sonic impact!
men reference har desverre en litt suppe bass da..så spørs hva man prioriterer. ::)
 

Månebaronen

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
Ketil skrev:
Jeg stemmer for at du bruker hele budsjettet på en Lyngdorf TDA 2200 og kobler til den gamle Sony spilleren selv om de analoge kretsløpene sikkert bare er noe råtne gamle greier, så spiller det ingen rolle så lenge du bare kobler hele greien digitalt inn i Lyngdorf'en. I tillegg har den sikkert mer enn nok krefter til å få de gamle Mission kassene til å sprute av energi.

Deretter lager du HTPC eller kjøper inn Blu-ray spiller eller you-name-it, og kobler hele greien digitalt inn i Lyngdorf'en og lar den gjøre jobben med å lage hifi kvalitet. Når du så har fått nok av de gamle Mission'ene og litt flere penger har rent inn på kontoen, kjøper du noe litt mer kvalitet som Dali Mentor/Helicon eller lignende. Og voila; du er audiofil før du vet ordet av det.
Liker tanken! :) Gruble gruble!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
mls skrev:
Det er veldig få som er inne på det egentlige problemet når det gjelder lave lyttenivå. Ved lave lydtrykksnivå er ørets følsomhet størst i mellomtoneområdet, mens følsomheten er jevnere over hele frekvensområdet ved høye lydtrykk.

Ved lave lyttenivå savnes ofte bass og detaljer i diskantområdet. Den eneste måten å kompansere dette på i et i utgangspunktet nøytralt anlegg er å benytte tonekontroller og øke nivået i bass- og diskantområdet.
Dette er også en god indikasjon på hvorfor pro annlegg og hvorfor det spilles så høyt under mixing og produsering av album...

mvh
 
Topp Bunn