Ønsker anbefaling Et alternativ til Martin Logan elektrostater?

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg har den siste tiden vurdert å kjøpe et sett med Martin Logan elektrostat (hybrid) høyttalere. Det som har stoppet meg er at stuen min ikke er særlig hensiktsmessig med hensyn til den plass disse trenger for å kunne spille maksimalt.

Hvilke alternative høyttalere kan gi et tilsvarende luftig lydbilde med god oppløsning og definisjon/detaljer i hele frekvensområdet, slik jeg oppfatter ML?

Musikkstil; Blues, Jazz, klassisk, Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Høyttalerene er tiltenkt et Primare oppsett med A32 effektforsterker og bør prismessig ikke overstige 40 000,- for Ny/demo/brukt.

MortenD
 
Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
En høykvalitets toveis stativhøytaler, med så god forsterker som mulig til å drive den og så ignorere manglende dypbass eller få noe fungerende subwoofersystem. Det er én løsning (som jeg har levd med i alle år før jeg skaffet meg ML Vantage).
Jeg brukte Celestion sl 700se, som ble sammenlignet med ML CLS)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg måtte jobbe mye for å få Vantage like bra som Celestion (selv om de var bedre på enkelte ting fra start) og du får en mer "ego" høyttaler med smalere lyttefelt. Kjenner ikke så godt Primare. ML liker ikke alle forsterkere, kan godt hende at du kommer bedre ut med den på noen tungdrevne stativhøytalere enn ML uansett.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg måtte jobbe mye for å få Vantage like bra som Celestion (selv om de var bedre på enkelte ting fra start) og du får en mer "ego" høyttaler med smalere lyttefelt. Kjenner ikke så godt Primare. ML liker ikke alle forsterkere, kan godt hende at du kommer bedre ut med den på noen tungdrevne stativhøytalere enn ML uansett.
Takker, så du mener at det er i hovedsak stativhøyttalere som klarer å gjenskape det type lydbilde som ML gir? Primare A32 har tilsynelatende krefter nok til å drive et relativt vidt spekter av høyttalere..

Det er nok uaktuelt med sub, men jeg er ikke avhengig av den dypeste bassen. Det jeg liker er muligens en litt tørr, definert og likevel fyldig nok bass.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg måtte jobbe mye for å få Vantage like bra som Celestion (selv om de var bedre på enkelte ting fra start) og du får en mer "ego" høyttaler med smalere lyttefelt. Kjenner ikke så godt Primare. ML liker ikke alle forsterkere, kan godt hende at du kommer bedre ut med den på noen tungdrevne stativhøytalere enn ML uansett.
Takker, så du mener at det er i hovedsak stativhøyttalere som klarer å gjenskape det type lydbilde som ML gir? Primare A32 har tilsynelatende krefter nok til å drive et relativt vidt spekter av høyttalere..

Det er nok uaktuelt med sub, men jeg er ikke avhengig av den dypeste bassen. Det jeg liker er muligens en litt tørr, definert og likevel fyldig nok bass.
Det tørr jeg ikke påstå, men jeg hadde en oppløselighet og mellomtone som var langt på vei.
Bassen var som du ønsker, har tro på trykkammer her og ikke refleks.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Større høyttalere kan jo selvfølgelig gjøre jobben, men her var vel rommet en begrensning. Med god plass til bak og sidevegg kan en jo like godt gå for ML.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
tror ikke du kommer nærmere enn med desse (av dynamiske høyttalere) så lenge du har ca. en meter til veggen. du kan jo høre med "OMF" på forumet som har eid de og et utvalg ulike høyttalere.
https://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
https://www.magiclx521.com/epages/1...th=/Shops/17940394/Categories/Category1/LX521
Wow, dette var tøft men litt usikker om fruen vil ha samme oppfatning.
Jeg har nok mulighet til å trekke de 50-60cm fra veggen, men 1m blir litt i det meste laget.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
De eneste dynamiske højttalere jeg har hørt, der kommer i nærheden af den hurtighed og selvfølgelighed som ML repræsentere er Dunlavys kreationer. Det er et australsk mærke, som bruger de samme pricipper som Dunlavy og det er Duntech. Jeg har dog aldrig hørt Duntech.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
De eneste dynamiske højttalere jeg har hørt, der kommer i nærheden af den hurtighed og selvfølgelighed som ML repræsentere er Dunlavys kreationer. Det er et australsk mærke, som bruger de samme pricipper som Dunlavy og det er Duntech. Jeg har dog aldrig hørt Duntech.
Takk for gode tips, men jeg burde kanskje også nevnt WAF i kriteriene mine. Tror også at A32 vil slite med å få det fulle ut av disse. Det ser vel ut hittil at jeg må være villig til å ofre litt på lydbildet for å kunne få noe som kan passe inn også hos fruen :)
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg ville kanskje hørt på noe fra Aurum Cantus, de er ekstremt gode i mellomtone og diskant, ikke ser de ille ut heller, tilgjengeligheten er vel det største problemet med de, har sett noen til salgs på brukten til fine priser dog.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
744
Antall liker
435
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hei,
Er det rommets størrelse eller form som dikterer at du leter etter et alternativ?

Hadde en relativt liten stue tidligere, kan ikke ha vært mer enn 50cm fra panel til bakvegg, samt at avstand til høyre sidevegg var minimal.
Høytalerne virka greit nok i den stua.
Etter at broadsorbor (eller noe sånt) dempeplater ble montert på bakvegg (2 stk) og sideveggen til høyre ble det skikkelig bra!

Tror jeg har klart å legge med ett bilde av anlegget og av rommet under?

--
Martin
 

Vedlegg

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hva med et par Magnepan 1.7i som du trekker ut på gulvet ved lytting, og ellers har stående inntil vegg?
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Et forslag kan være Piega Coax 311.
Den har Piegas unike coaksiale båndsystem i diskant og mellomtone.
Det er Duet som selger disse.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva med et par Magnepan 1.7i som du trekker ut på gulvet ved lytting, og ellers har stående inntil vegg?
Primaren skulle vel håndtere Magnepan, og utfra musikkeksemplene og ønske om luftig lyd, så tror jeg det er en god ide.
Eller hvis de er for store; 0.7, eller LRS.
(Helst med en REL-sub.:))
 
Sist redigert:

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg ville kanskje hørt på noe fra Aurum Cantus, de er ekstremt gode i mellomtone og diskant, ikke ser de ille ut heller, tilgjengeligheten er vel det største problemet med de, har sett noen til salgs på brukten til fine priser dog.
Hmmm, dette må vel være her hvor XTZ har hentet noe av inspirasjonen sin fra. Hadde tidligere 99.26 MKII på Hegel H2A MKII, noe som egentlig fungerte greit :)
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hei,
Er det rommets størrelse eller form som dikterer at du leter etter et alternativ?

Hadde en relativt liten stue tidligere, kan ikke ha vært mer enn 50cm fra panel til bakvegg, samt at avstand til høyre sidevegg var minimal.
Høytalerne virka greit nok i den stua.
Etter at broadsorbor (eller noe sånt) dempeplater ble montert på bakvegg (2 stk) og sideveggen til høyre ble det skikkelig bra!

Tror jeg har klart å legge med ett bilde av anlegget og av rommet under?-
Martin
Det tilgjengelige arealet minner litt om stuekroken din men jeg har mer åpen løsning mot resten av stuen. En kamerat kjører Krell og ML Vista og jeg falt litt for lydbildet. Hans plassering har likevel mye mer luft enn det jeg vil klare.
 

Vedlegg

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hva med et par Magnepan 1.7i som du trekker ut på gulvet ved lytting, og ellers har stående inntil vegg?
Primaren skulle vel håndtere Magnepan, og utfra musikkeksemplene og ønske om luftig lyd, så tror jeg det er en god ide.
Eller hvis de er for store; 0.7, eller LRS.
(Helst med en REL-sub.:))
Ja, magnepan er også tøft men da bør man vel supplere med en sub, noe som jeg ikke ønsker.

MortenD
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
342
Torget vurderinger
1
Jeg har den siste tiden vurdert å kjøpe et sett med Martin Logan elektrostat (hybrid) høyttalere. Det som har stoppet meg er at stuen min ikke er særlig hensiktsmessig med hensyn til den plass disse trenger for å kunne spille maksimalt.

Hvilke alternative høyttalere kan gi et tilsvarende luftig lydbilde med god oppløsning og definisjon/detaljer i hele frekvensområdet, slik jeg oppfatter ML?

Musikkstil; Blues, Jazz, klassisk, Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Høyttalerene er tiltenkt et Primare oppsett med A32 effektforsterker og bør prismessig ikke overstige 40 000,- for Ny/demo/brukt.

MortenD
Piega med Coax bør du lytte på.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Et forslag kan være Piega Coax 311.
Den har Piegas unike coaksiale båndsystem i diskant og mellomtone.
Det er Duet som selger disse.
Nydelige høyttalere som er verdt å vurdere. Har ikke så mye kjennskap til Piega men ser at jeg helt klart må sette meg inn i utvalget og få hørt på dem. Hvis Coax 311 går dypt nok så kan nok den være en meget god kandidat sammen med Coax 511, men da begge fra bruktmarkedet.

MortenD
 
Sist redigert:

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.400
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Et forslag kan være Piega Coax 311.
Den har Piegas unike coaksiale båndsystem i diskant og mellomtone.
Det er Duet som selger disse.
Nydelige høyttalere som er verdt å vurdere. Har ikke så mye kjennskap til Piega men ser at jeg helt klart må sette meg inn i utvalget og få hørt på dem. Hvis Coax 311 går dypt nok så kan nok den være en meget god kandidat sammen med Coax 511, men da begge fra bruktmarkedet.

MortenD
Ja Piega Coax er noe du bør høre på hvis du ser etter et alternativ til ML. Mellomtone coaxelementet sammen med bånddiskant er noe som ga meg assosiasjoner til elektrostater. Nå tror jeg ikke 40k holder for å kjøpe Coax 511 brukt og de er også veeeldig sjelden å se på bruktmarkedet. Kanskje forrige modell Coax 70.2 nærmer seg 40k brukt.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg ville kanskje hørt på noe fra Aurum Cantus, de er ekstremt gode i mellomtone og diskant, ikke ser de ille ut heller, tilgjengeligheten er vel det største problemet med de, har sett noen til salgs på brukten til fine priser dog.
Hmmm, dette må vel være her hvor XTZ har hentet noe av inspirasjonen sin fra. Hadde tidligere 99.26 MKII på Hegel H2A MKII, noe som egentlig fungerte greit :)
Hvor XTZ har hentet inspirasjon fra vet jeg ikke, men de Aurum Cantus jeg har hørt har en helt fabelaktig diskant/mellomtone-gjengivelse av spesielt vokal og instrumenter, helt fortreffelig. I en helt annen kategori enn slik jeg noen gang har hørt noe fra XTZ, dessverre. ;)
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Et forslag kan være Piega Coax 311.
Den har Piegas unike coaksiale båndsystem i diskant og mellomtone.
Det er Duet som selger disse.
Nydelige høyttalere som er verdt å vurdere. Har ikke så mye kjennskap til Piega men ser at jeg helt klart må sette meg inn i utvalget og få hørt på dem. Hvis Coax 311 går dypt nok så kan nok den være en meget god kandidat sammen med Coax 511, men da begge fra bruktmarkedet.

MortenD
Ja Piega Coax er noe du bør høre på hvis du ser etter et alternativ til ML. Mellomtone coaxelementet sammen med bånddiskant er noe som ga meg assosiasjoner til elektrostater. Nå tror jeg ikke 40k holder for å kjøpe Coax 511 brukt og de er også veeeldig sjelden å se på bruktmarkedet. Kanskje forrige modell Coax 70.2 nærmer seg 40k brukt.
Jeg ser også at man tidligere hadde en modell som het Coax 30.2. Den ser ganske konevennlig ut, men jeg foretrekker nok Coax 70.2. Det ser ut til at den hadde vært helt perfekt!
 
Sist redigert:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
744
Antall liker
435
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Det tilgjengelige arealet minner litt om stuekroken din men jeg har mer åpen løsning mot resten av stuen. En kamerat kjører Krell og ML Vista og jeg falt litt for lydbildet. Hans plassering har likevel mye mer luft enn det jeg vil klare.
Blir litt kortere samt smalere enn den gamle stua mi ser det ut til ja. Rommet bak der jeg tok bilde var akkurat like stort, kjøkken/spiseplass.

Nå er det Ethos jeg har, så ikke den "minste" modellen.

Nå i mye større stue har jeg fortsatt dempeplater på veggen bak høytalerne, men nå med en god meter luft mellom panel og vegg. Kjørte uten en god stund, men fant ikke godfølelsen før de var hengt opp på nytt.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd ml, selv om du kan ha det litt suboptimalt i stua. En av de "mindre" modellene med passiv bass kanskje?
Dukker opp noen med ugjevne mellomrom på finn, så bør være mulig å prøve, for så å videreselge uten særlig økonomisk tap om det virkelig ikke funker!

Har hørt demoer av ml på messer/i butikker med rom ikke spesielt større enn ditt, har ofte fungert overraskende bra!
F.eks i "glassburet" hos ohc med litt tykke gardiner på veggene.

--
Martin
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Skal man driste seg til å komme med råd til trådstarter, så måtte det være at det bare er panelhøytalere som høres ut som panelhøytalere. Dersom det er det du liker ville jeg gått for noen som passer der du skal ha høyttalerene plassert. Ikke bry deg så mye om teoretiske akustiske begrensninger. Det er det nok av i vanlige rom uansett. Små høytaler er og blir små. Min erfaring det koster veldig mye å få små elementer til å gi stort lydbilde. Både i form av elektronikk og plass.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
tror ikke du kommer nærmere enn med desse (av dynamiske høyttalere) så lenge du har ca. en meter til veggen. du kan jo høre med "OMF" på forumet som har eid de og et utvalg ulike høyttalere.
https://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
https://www.magiclx521.com/epages/1...th=/Shops/17940394/Categories/Category1/LX521
Så virkelig spennende og bra ut på papiret dette, men koster et par av disse virkelig i nærheten av budsjettrammen på ca 40K som var satt her? Fant ikke umiddelbart priser som sier noe om hva disse ville komme på med frakt og avgifter inn i furet værbitt.
 
Sist redigert:

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Enig med rotecop. Logan er kasseløse linjekilder over 500 Hz. Det blir totalt annerledes enn tradisjonelle kassehøyttalere, som er punktlydkilder. Det hjelper ikke særlig mye med gode diskantelementer i punktlydkilden. Jeg savner ikke elektrostatenes diskant, men fra og med delefilterområdet og et stykke nedover i mellomtonen er det ingen kassehøyttalere som henger helt med.
Vil innsender likevel vekk fra linjekildene sine, står det et par AP Avanti til en fin pris på Sentralen nå. Har ikke hørt dem, men hvis AP har opprettholdt nivået de var kjent for tidligere burde disse overgå Logan på flere områder samtidig med at de ikke farger mellomtoneområdet plagsomt mye..
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode råd. Det er uten tvil mye bra man kan velge mellom i markedet. Jeg vil benytte tiden fremover til å lese, lytte og drømme om forskjellige alternativer som kan være aktuelle. Audio Physics har jeg kun erfaring med de billigste modellene, men disse har alltid gitt et godt inntrykk. Martin Logan er fantastisk, men jeg vet ikke om jeg ville benyttet det i et dagligdags oppsett. Jeg tror heller at slike høyttalere fortjener en plass der man kan sette seg ned og lytte, fremfor et allround oppsett. Det er likevel spennende med prosessen opp mot når valget skal tas :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Takk for mange gode råd. Det er uten tvil mye bra man kan velge mellom i markedet. Jeg vil benytte tiden fremover til å lese, lytte og drømme om forskjellige alternativer som kan være aktuelle. Audio Physics har jeg kun erfaring med de billigste modellene, men disse har alltid gitt et godt inntrykk. Martin Logan er fantastisk, men jeg vet ikke om jeg ville benyttet det i et dagligdags oppsett. Jeg tror heller at slike høyttalere fortjener en plass der man kan sette seg ned og lytte, fremfor et allround oppsett. Det er likevel spennende med prosessen opp mot når valget skal tas :)
ML fungerer utmerket til daglig bruk - og selv om det er litt trangt om plassen så lyder det uansett bedre enn kassehøyttalere med få unntak. ML har også ofte en god WAF faktor. De som ikke er interessert i Hi-Fi har en tendens til å overse at de faktisk står i stuen. De slipper igjennom lys i tillegg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er eigentleg ikkje alternativ til elektrostatar.....
Skulle eg gått for noko anna innan akseptabelt prisnivå, kunne eg tenkje meg Carlsson om eg fann dei på bruktmarknaden, eller arvtakaren "larsen" (veit ikkje om dei er importerte) Dei er ganske sjeldne
....til dyrare pris er Beverigde elektrostatar ganske unike som tilgjevande med plasseringa, men dei er uråd å få tak i (prøvde sjølv i 30 år) . Det er utvikla nye modellar, men dei er utanfor den aktuelle prisramma.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Det er eigentleg ikkje alternativ til elektrostatar.....
Skulle eg gått for noko anna innan akseptabelt prisnivå, kunne eg tenkje meg Carlsson om eg fann dei på bruktmarknaden, eller arvtakaren "larsen" (veit ikkje om dei er importerte) Dei er ganske sjeldne
....til dyrare pris er Beverigde elektrostatar ganske unike som tilgjevande med plasseringa, men dei er uråd å få tak i (prøvde sjølv i 30 år) . Det er utvikla nye modellar, men dei er utanfor den aktuelle prisramma.
Carlson/Sonab vart produserte på 70-talet, og kassane var laga av tynn sponplate, så dei vibrerer ikkje så lite. Dessutan er drivarane utdaterte, særleg dei koniske diskantane. Drivarar er vel ofte ferskvare, men eg veit ikkje kor haldbare drivarar det var i desse høgtalarane.

Rundtstrålande høgtalarar har den føremonen at dei ikkje plutseleg endrar strålemønster ved delefrekvensane. Carson-høgtalarane ver vel kanskje ikkje heilt rundtstrålande, men Linkwitz konstruerte nokre rundtstrålande høgtalarar. Er ikkje dei meir interessante enn Carlson/Sonab?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
han sikter vel til pluto som ligner noe slikt
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
han sikter vel til pluto
Det stemmer. Det var Pluto eg sikta til: http://www.linkwitzlab.com/Pluto/Pluto-2.1.htm. Nei, eg har ikkje høyrd dei, men det kunne vore interessant. Men korleis rundtstrålande høgtalarar let kjem vel mykje an på rommet og plasseringa. Sigfreid Linkwitz er diverre gått over i soga, men han var svært kunnskapsrik og det er vel verd å lesa det han har skreve.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Med rett forsterker trenger du ikke sub til magnepan...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det kjem an på kva Magnepanmodell det snakkast om....
Så klart, men selv på mine små mg12qr så er ikke sub et savn. Jeg har en rel, men etter jeg kjøpte meg MI forforsterker så har jeg ikke brukt suben.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei, det er utfordringar i å få panel til å samspele med subbar. Enklaste løysinga er å gå for dei største Maggiane du har plass (og råd) til.
Men uansett, det er kanskje ein god ide å undersøke kor godt ein rundstrålar (eller ein annan konstruksjon som er laga for å spele på lag saman med rommet) kan vere i det aktuelle rommet. Såleis hadde det sikkert vore interessant å prøve Pluto-modellen.
Det finnest også andre ikkje så rasande dyre alternativ: http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/390-audio-pro-qube om dei finnest, burde ikkje sprenge økonomien. Eller http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/357-mirage-omni-lettplassert-og-rundstrålande Eg brukar fem sånne i multikanaloppsettet mitt. Høgtalarane er rasande billege, og eg har hengt dei på veggen med overraskande bra resultat. Dei kostar ingenting på bruktmarknaden, saman med andre Mirage-modellar.
 
Topp Bunn