Ønsker anbefaling Et alternativ til Martin Logan elektrostater?

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode råd. Det er uten tvil mye bra man kan velge mellom i markedet. Jeg vil benytte tiden fremover til å lese, lytte og drømme om forskjellige alternativer som kan være aktuelle. Audio Physics har jeg kun erfaring med de billigste modellene, men disse har alltid gitt et godt inntrykk. Martin Logan er fantastisk, men jeg vet ikke om jeg ville benyttet det i et dagligdags oppsett. Jeg tror heller at slike høyttalere fortjener en plass der man kan sette seg ned og lytte, fremfor et allround oppsett. Det er likevel spennende med prosessen opp mot når valget skal tas :)
ML fungerer utmerket til daglig bruk - og selv om det er litt trangt om plassen så lyder det uansett bedre enn kassehøyttalere med få unntak. ML har også ofte en god WAF faktor. De som ikke er interessert i Hi-Fi har en tendens til å overse at de faktisk står i stuen. De slipper igjennom lys i tillegg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.665
Sted
Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
Det er eigentleg ikkje alternativ til elektrostatar.....
Skulle eg gått for noko anna innan akseptabelt prisnivå, kunne eg tenkje meg Carlsson om eg fann dei på bruktmarknaden, eller arvtakaren "larsen" (veit ikkje om dei er importerte) Dei er ganske sjeldne
....til dyrare pris er Beverigde elektrostatar ganske unike som tilgjevande med plasseringa, men dei er uråd å få tak i (prøvde sjølv i 30 år) . Det er utvikla nye modellar, men dei er utanfor den aktuelle prisramma.

Bolinder

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
180
Det er eigentleg ikkje alternativ til elektrostatar.....
Skulle eg gått for noko anna innan akseptabelt prisnivå, kunne eg tenkje meg Carlsson om eg fann dei på bruktmarknaden, eller arvtakaren "larsen" (veit ikkje om dei er importerte) Dei er ganske sjeldne
....til dyrare pris er Beverigde elektrostatar ganske unike som tilgjevande med plasseringa, men dei er uråd å få tak i (prøvde sjølv i 30 år) . Det er utvikla nye modellar, men dei er utanfor den aktuelle prisramma.
Carlson/Sonab vart produserte på 70-talet, og kassane var laga av tynn sponplate, så dei vibrerer ikkje så lite. Dessutan er drivarane utdaterte, særleg dei koniske diskantane. Drivarar er vel ofte ferskvare, men eg veit ikkje kor haldbare drivarar det var i desse høgtalarane.

Rundtstrålande høgtalarar har den føremonen at dei ikkje plutseleg endrar strålemønster ved delefrekvensane. Carson-høgtalarane ver vel kanskje ikkje heilt rundtstrålande, men Linkwitz konstruerte nokre rundtstrålande høgtalarar. Er ikkje dei meir interessante enn Carlson/Sonab?

ufo

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
242
han sikter vel til pluto som ligner noe slikt

Bolinder

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
180
han sikter vel til pluto
Det stemmer. Det var Pluto eg sikta til: http://www.linkwitzlab.com/Pluto/Pluto-2.1.htm. Nei, eg har ikkje høyrd dei, men det kunne vore interessant. Men korleis rundtstrålande høgtalarar let kjem vel mykje an på rommet og plasseringa. Sigfreid Linkwitz er diverre gått over i soga, men han var svært kunnskapsrik og det er vel verd å lesa det han har skreve.

HoJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
1.119
Sted
Stavanger
Med rett forsterker trenger du ikke sub til magnepan...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.665
Sted
Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
Nei, det er utfordringar i å få panel til å samspele med subbar. Enklaste løysinga er å gå for dei største Maggiane du har plass (og råd) til.
Men uansett, det er kanskje ein god ide å undersøke kor godt ein rundstrålar (eller ein annan konstruksjon som er laga for å spele på lag saman med rommet) kan vere i det aktuelle rommet. Såleis hadde det sikkert vore interessant å prøve Pluto-modellen.
Det finnest også andre ikkje så rasande dyre alternativ: http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/390-audio-pro-qube om dei finnest, burde ikkje sprenge økonomien. Eller http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/357-mirage-omni-lettplassert-og-rundstrålande Eg brukar fem sånne i multikanaloppsettet mitt. Høgtalarane er rasande billege, og eg har hengt dei på veggen med overraskande bra resultat. Dei kostar ingenting på bruktmarknaden, saman med andre Mirage-modellar.

Bolinder

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
180
Jeg måtte jobbe mye for å få Vantage like bra som Celestion (selv om de var bedre på enkelte ting fra start) og du får en mer "ego" høyttaler med smalere lyttefelt. Kjenner ikke så godt Primare. ML liker ikke alle forsterkere, kan godt hende at du kommer bedre ut med den på noen tungdrevne stativhøytalere enn ML uansett.
ML Vantage er ikkje dårleg, men dei må ha god avstand til side og bakveggane. Så når trådstartar peikar på at stova hans er i minste laget er det ikkje sikker Vantage er den beste løysinga.ML Spire er etter mi meining ein god del betre enn Vantage, og det hender dei dukkar opp på bruktmarknaden. Men om stova er lita ville eg ikkje ta sjansen på å kjøpa dei utan å prøva dei fyrst. Elektrostatar krev forresten kraftig forsterkarar. Eg driv Spire med eit par Xindak PA-1 monoblokker, som eg kjøpte den gongen prisen var overkommeleg.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
ML Vantage er ikkje dårleg, men dei må ha god avstand til side og bakveggane. Så når trådstartar peikar på at stova hans er i minste laget er det ikkje sikker Vantage er den beste løysinga.ML Spire er etter mi meining ein god del betre enn Vantage, og det hender dei dukkar opp på bruktmarknaden. Men om stova er lita ville eg ikkje ta sjansen på å kjøpa dei utan å prøva dei fyrst. Elektrostatar krev forresten kraftig forsterkarar. Eg driv Spire med eit par Xindak PA-1 monoblokker, som eg kjøpte den gongen prisen var overkommeleg.
De fleste ML trenger bredbåndsforsterkere for å håndtere impedansekurvene. De kortslutter nesten på 0,2-0,5 Ohm. Vil du i tillegg ha dynamikk så trenger du også mye watt. (Ellers lyder de litt flatt som ofte er ankepunktet for å velge elektrostater) Videre, vil du ha et luftig lydbilde så må alle trafoer unngåes for at forsterkeren er direkte koblet på høyttaleren. Til sist er elektrostater såpass avslørende at forsterkeren helst bør være klasse A for å få litt varme til. Så forsterkerutvalget er begrenset for å få dem til å spille slik de er ment. Rør må unngås desverre - ref. trafoer. De aller nyeste ML er vel snillere på impedansekurven slik at de ikke koker dyre integrerte forsterkere til frokost.

Forsterkerleddet er vanskelig på ML... førstevalget er monoblokker av passlab.

Bolinder

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
180
Impedansen fell med frekvensen, så argumentet for stor bandbreidd er litt pussig. Det er i alle fall ikkje lurt å spela SACD - som har kraftig høgfrekvent støy over det hørbare området -- om ein har ein forsterkar med stor bandbreidd.

Bolinder

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
180
Takk for gode tips, men jeg burde kanskje også nevnt WAF i kriteriene mine. Tror også at A32 vil slite med å få det fulle ut av disse. Det ser vel ut hittil at jeg må være villig til å ofre litt på lydbildet for å kunne få noe som kan passe inn også hos fruen :)
WAF?: det bør inn i pensum på husmorskulane at høgtalarar er like viktige som sofa og salongbord.

Pappa

Medlem
Ble medlem
10.05.2020
Antall liker
1
Det er ikke bare oppløsning og detaljer som er greia med Martin Logan,
men i særdeleshet måten de engasjerer rommet.
Og lytteren!

Jeg støtter derfor Arve i hans råd om Mirage-eller andre dipoler,
som er det jeg selv nå bruker etter å ha solgt mine Martin Logans.
De spiller både fremover og bakover som elektrostater,
men er langt lettere å integrere med rom-og ikke minst forsterker.

De vil ofte kreve kraftig forsterker,men det har du allerede,tror jeg.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Impedansen fell med frekvensen, så argumentet for stor bandbreidd er litt pussig. Det er i alle fall ikkje lurt å spela SACD - som har kraftig høgfrekvent støy over det hørbare området -- om ein har ein forsterkar med stor bandbreidd.
Impdedansesvigningene på ML er stor - derav behovet. De fleste integrerte forsterkere - gjerne ofte svært gode - tåler ML dårlig da de fleste fungerer best der impedansekurven er langt mer stabil. ML kan risikere å kortslutte disse og koke dem til middag. Den vanskeligste komboen er med trafoer (rør / mcintosh etc ) men også utfordrende med flere andre design som er bygget for konvensjonelle høyttalere. Man sier gjerne at forsterker skal koste like mye som høyttalere men for ML er det et unntak om man skal dra ut det beste i dem - i tillegg må du velge riktig type. De fleste som tror de har hørt ML har egentlig ikke gjort det.

SACD går veldig bra.

Topp Bunn