Estetikk i hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Enhver sanseopplevelse er, som jeg føler jeg gnåler om i det uendelige, subjektiv. Likeledes har enhver sanseopplevelse en estetisk dimensjon, selvfølgelig. Den visuelle estetikken har de fleste et forhold til på en eller annen måte, selv om det lugger for noen bare de hører ordet. Den lydmessige estetikken , eller det vakre og tiltalende ved et musikkstykke, er en vesentlig komponent i den totale opplevelsen av musikk, og dermed også lyd. Et interessant spørsmål som kan utledes av dette, er selvfølgelig om anlegget låter bedre når vi spiller plater vi virkelig elsker. Å fornekte sansingens dimensjoner, er å fornekte sine egne opplevelser.

    Fantastisk fin tråd, Atle. Takk!
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ... Et interessant spørsmål som kan utledes av dette, er selvfølgelig om anlegget låter bedre når vi spiller plater vi virkelig elsker. Å fornekte sansingens dimensjoner, er å fornekte sine egne opplevelser.
    Absolutt!
    Men alle slags emosjonar, også dei mindre positive, har også ein estetisk dimensjon. Kva med black-metal-folket, dei treng anlegg, dei også?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Selvfølgelig. Angstrock for noen, grenseløst vakkert for andre. Igjen; sanseopplevelser er subjektivt.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hva berører eller vekker musikken i meg? Kan være så utrolig forskjellig, dagsform, tid av døgnet, flavor of the month, skiftende interesser, nyoppdagelser. Musikklesestoff eller dokumentarer kan vekke nysgjerrighet, se og finne sammenhenger, bryte barrierer, utfordre egne fordommer, tilfører artisten en ny dimensjon. Sittende 100% fokusert eller aktiv romfyller. Lytter til et stort spekter musikk, fokus og hva som vekker interessen i det jeg spiller, kan være svært varierende. Noen ganger er det vokalen/teksten, rytme, melodilinje, ett bestemt instrument, instrumentering, oppbygging, arrangement, performance/uttrykk, summen av en eller flere faktorer. Den viktigste faktoren for meg, er nerve og tilstedeværelse, "ekthet". Derfor mener jeg også at "god musikk" ikke er noe som kun består av tillært teknikk, men har en personlig bunn.Youtube er fullt med klipp av kineserbarn som er teknisk flinke på sitt instrument, men gir det meg noe? nooope.
    Noe musikk representerer valg av miljø, omgangskrets, venner, sogar interiør og klær. Musikk er for meg en livstil, og det uten å være utøvende musiker på noe plan. Det har i hvert fall definert mye av meg og mitt liv.


    Har det noe med "estetikk" å gjøre? Vet ikke.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Slowmotion: Forstår at estetikk ikke er noe man er vant til å bruke, men da er det kanskje fint å sette fokus på det?
    Javisst! Men setter man fokus på "estetikk" kan det fort bli veldig tungt og alvorlig. Jeg får nesten "vondt i hodet" bare av å lese åpningsinnlegget. ;)

    HFS deler man ofte opp i subjektivt og objektivt. Jeg har lenge opplevd at definisjonen subjektivt trenger mer substans og nyanser I diskusjonen siden lytting til god lyd og musikk handler om estetiske opplevelser i hovedsak.
    Det er jo en viss fare for at de "estetiske opplevelser" forsvinner hvis man definerer dem?
    Det holder kanskje med en tråd om estetikk ja...
    Estetiske opplevelser forsvinner ikke, de bare skifter form. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enhver sanseopplevelse er, som jeg føler jeg gnåler om i det uendelige, subjektiv. Likeledes har enhver sanseopplevelse en estetisk dimensjon, selvfølgelig. Den visuelle estetikken har de fleste et forhold til på en eller annen måte, selv om det lugger for noen bare de hører ordet. Den lydmessige estetikken , eller det vakre og tiltalende ved et musikkstykke, er en vesentlig komponent i den totale opplevelsen av musikk, og dermed også lyd. Et interessant spørsmål som kan utledes av dette, er selvfølgelig om anlegget låter bedre når vi spiller plater vi virkelig elsker. Å fornekte sansingens dimensjoner, er å fornekte sine egne opplevelser.

    Fantastisk fin tråd, Atle. Takk!
    Det var en fin melding. Takk! :)

    Har lyst til å utfylle med at hvis referansen er noenlunde lik er det meste av opplevelsen av musikken som treffer øret overførbar andre mennesker.
    Tåpelig av meg å måle det i prosent, men jeg ser det som at 97% er overførbar andre mennesker, mens de siste prosentene er subjektive vektinger av hva man hører og kanskje det som oppleves som det mest betydelige. Gang på gang har jeg vært på konserter med venner og vi finner ut at vi er enige om det vi har hørt på konserten, men vekter det ulikt.
    Jeg tenker det er overførbart til hifi siden alle produkter over et visst nivå stort sett låter ganske likt, men de siste prosentene kan vektes svært forskjellig mellom person til person avhengig av smak. Det er fasinerende.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hva berører eller vekker musikken i meg? Kan være så utrolig forskjellig, dagsform, tid av døgnet, flavor of the month, skiftende interesser, nyoppdagelser. Musikklesestoff eller dokumentarer kan vekke nysgjerrighet, se og finne sammenhenger, bryte barrierer, utfordre egne fordommer, tilfører artisten en ny dimensjon. Sittende 100% fokusert eller aktiv romfyller. Lytter til et stort spekter musikk, fokus og hva som vekker interessen i det jeg spiller, kan være svært varierende. Noen ganger er det vokalen/teksten, rytme, melodilinje, ett bestemt instrument, instrumentering, oppbygging, arrangement, performance/uttrykk, summen av en eller flere faktorer. Den viktigste faktoren for meg, er nerve og tilstedeværelse, "ekthet". Derfor mener jeg også at "god musikk" ikke er noe som kun består av tillært teknikk, men har en personlig bunn.Youtube er fullt med klipp av kineserbarn som er teknisk flinke på sitt instrument, men gir det meg noe? nooope.
    Noe musikk representerer valg av miljø, omgangskrets, venner, sogar interiør og klær. Musikk er for meg en livstil, og det uten å være utøvende musiker på noe plan. Det har i hvert fall definert mye av meg og mitt liv.


    Har det noe med "estetikk" å gjøre? Vet ikke.
    Det har nok mye å gjøre med hvordan din estetiske sans virker. :)
    Hvordan hører man hvordan at en musiker "kun har tillært teknikk og ikke personlig bunn"? Det interessante er at mange hører det samme.

    Ref Ymir: Har sett noen videoer av konserter med "Miles" hvor han midt i trompetsoloen stopper å spille, lar grooven rulle. Går rolig bort til keyboardet og slår an EN akkord på keyboardet med perfekt musikalsk timing som sier mye mer enn hundre toner. Han hadde en ekstrem sans for estetiske detaljer og selv når han kun slår keyboardakkorder opplever man en stor kunstner.

    Så er det selvfølgelig mange som synes det samme keyboardanslaget er teit og dårlig, men de hørte akkurat det samme og opplevde det anderledes.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Litt generelt kanskje, men skitt la gå:


    Ang. lyd og estetikk («lydestetikk»)…

    Som med visuelle inntrykk handler det vel om hvilke følelser som settes i sving, og hvilke preferanser man har i forhold til disse… preferanser formet over tid, ut fra erfaring/er og (forhåpentligvis) refleksjon omkring denne/disse (som igjen knytter sansene opp mot intellektet – burde ikke være noe motsetning her, snarere tvertom).

    Forholdet mellom erfaring og refleksjon er i så måte viktig for å utvikle en «estetisk sans".

    Tror også det er viktig å tenke at hele sanseapparatet jobber sammen – i varierende grad. I beskrivelsen av et «isolert» sanseinntrykk benyttes det svært ofte «låneord» fra andre sanseerfaringer. Et ord som «Varme» må vel feks. kunne sies å være tilknyttet følelsessansen, men har også en gyldighet i å beskrive både farge (syn) og lyd (hørsel). Eksemplene er mange, bare man tenker seg litt om.

    «Lydestetikk» ift. hifi er forøvrig ikke noe vesentlig fokuspunkt for min del.


    mvh e
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.123
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Enhver sanseopplevelse er, som jeg føler jeg gnåler om i det uendelige, subjektiv. Likeledes har enhver sanseopplevelse en estetisk dimensjon, selvfølgelig. Den visuelle estetikken har de fleste et forhold til på en eller annen måte, selv om det lugger for noen bare de hører ordet. Den lydmessige estetikken , eller det vakre og tiltalende ved et musikkstykke, er en vesentlig komponent i den totale opplevelsen av musikk, og dermed også lyd. Et interessant spørsmål som kan utledes av dette, er selvfølgelig om anlegget låter bedre når vi spiller plater vi virkelig elsker. Å fornekte sansingens dimensjoner, er å fornekte sine egne opplevelser.

    Fantastisk fin tråd, Atle. Takk!
    Jeg forstår ikke hva du mener - Hva legger du i at en sanseopplevelse er subjektiv? Og hva mener du med å fornekte sansingens dimensjoner? Med mine briller sliter jeg med å finne mening i det du skriver. Hva er nytteverdien til det du sier, hva kan jeg bruke et slikt utsagn til?
    Siden jeg ikke skjønner hvor du vil med dette innlegget er det stor sjanse for at jeg misforstår deg, men følgende er hva jeg tenker om saken.

    I sin ytterste konsekvens betyr påstanden "all sanseopplevelse er subjektiv" at det at det er meningsløst å diskutere opplevelser; du opplever det du opplever, og jeg opplever min subjektive verden. Alene i hver vår boble.

    I en mindre absolutt tolking er vi biologiske vesen som forholder oss til identiske sansestimuli, med tilnærmet identiske sanseapparat. Vi er vokst opp innenfor samme kulturelle horisont. Vi har utviklet en egen preferanse inni der et sted basert på erfaringer, følelser og fremfor alt sosialt samspill med andre. Det er svært lite som skiller oss, men vi vektlegger det lille som er nokså mye. Hadde det ikke vært så mye objektivt og intersubjektivt i våre sanseopplevelser ville vi overhodet ikke kunne kommunisert med andre om det, og knapt nok med oss selv engang.

    Sosial historisk dimensjon; tenk på diabolus in musica, tenk på urfremføringen av vårofferet. Djevelsk stygt/ skandaløst stygt i sine samtider. Vakkert for meg i dag, og jeg kan si det uten sosiale kostnader.

    Tenk på psykoser, de sanser noe som jamfør storsamfunnet ikke eksisterer, og det har store sosiale og personlige kostnader. De om det; det er jo bare en subjektiv opplevelse..

    Selv den subjektive og personlige delen av sanseopplevelsen min kan jeg knapt nok identifisere eller forstå uten å sette ord på den, gi den mening, kontekstualisere den. Jeg kan ikke dele den med meg selv engang uten å putte den inn i en sammenheng.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    litt mindre filosofi på tirsdag burnt, mer håndfast musikkføleri der og da. :)

    Valg av slikt stereonlegg har for meg vært preget av føleri og synsing underveis. Mye kunne vært gjort anderledes, mye sikkert "bedre". Har havnet der jeg er i dag. Rør, vinyl og britiske kasser. Oldschool valg for gammal musikk. Kjøpt mest med hjerte, magefølelse og utseende, lite fornuft og ørene på slep.

    Estetikk? Vet fortsatt ikke helt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sanseopplevinga kan delast i to; den eigentlege, og persepsjonen - tolkinga og forståinga av sanseinntrykket. Den siste er vel den viktige. Akkurat som vi må "sosialiserast" til å lære å forstå eit språk, eller må få hjernen til å tolke det opp/nedståande synsnerveinntrykket rett, har vi vel tilsvarande prosessar når det gjeld opplevinga av musikk. Ikkje minst utviklar vi vår smak i retning av kva som er pen eller stygg musikk. Og det er nok kultur- og erfaringsbetinga kva vi føretrekk, også når det gjeld "tyskarlyd" og "japanarlyd"(slik tyske høgtalarar høyrdest ut for 30 år sidan, eller japanske høgtalarar før Yamaha NS 1000)
    Kan vere verd å tenkjer over.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takker for gode innlegg!

    @BurntIsland: Du toucher innom det meste av tråden tema vedrørende estetiske sanseopplevelser. :)
    Synes avsnittet ditt om "Djevelsk stygt, skandaløst" og provoserende i sin samtid er vel verdt å merke seg. Tenk på mote, trender og estetiske inntrykk i utvikling.
    Estetisk evolusjon rett og slett. Nevrologen jeg snakket med var fasinert av fargekombinasjoner som tidligere var "stygge", men nå hadde blitt vanlige og penere.
    Nevrologen var tydelig på at estetisk utvikling overføres til genene og kan derfor være en slags forklaring på fenomenet.

    Enkelte slår til voldsomt i samtiden, men ebber fort ut. Døgnfluer. Andre som kanskje ikke slår så godt an i samtiden blir udødlige klassiskere.

    Du reagerer på Impulse sin mening om subjektivitet. Slik jeg ser det har dere begge rett og mener sannsynligvis det samme. Et menneskets sanseinntrykk kan aldri bli noe annet enn subjektivt, men vi har så mange felles referanserammer som vi har bygget opp gjennom århundrer at vi på tross av hvert enkelte individs subjektive sanseopplevelse kan enes om eksempelvis kvalitet i et estetiske uttrykk. Det er jo vilt fasinerende. Derfor tråden i utgangspunktet. :)

    @Audiophile-Arve: Enig. Man kan dog stille spørsmålstegn ved om et menneskets sanseopplevelse i det hele tatt kan være "den eigentlige", men for trådens beste tror jeg vi lar det ligge i denne omgangen. :)
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Behøver man egentlig å gjøre dette så fordømt komplisert da?
    Det er vel å dra det litt langt ved å la det stå og falle på feil valg av fargen på sokkene, enkelt sagt.

    Om estetikken "forstyrrer" i en lytteseanse - for det er jo hva det egentlig er snakk om - så slukk lyset da! Eller lukk øynene, for den saks skyld.
    Det eliminerer i alle fall forstyrrende sanseinntrykk, utover hørselen.
    En blind mann / kvinne, har gjerne mer utviklede sanser, spesielt hva hørselen angår.
    Det sier vel sitt?

    Å filosofere over slike parametre utover selve lydopplevelsen, synes jeg blir litt overilt....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hva er estetiske uttrykk i musikk?


    Rikard Nordraaks melodi "Ja vi elsker dette landet" kjenner alle.

    Noten ser slik ut. Den viser tonehøyde, rytme og tekst. I enkelte utgaver finnes det dynamiske retningslinjer i tillegg. Hadde tenkt å lage en midi-fil for å spille denne av så computeraktig som mulig, men fant ikke noe universelt format å poste den i. Da ville man hørt hvordan en computer uten hensyn til menneskets estetiske sans hadde fremført melodien. Poster ulike youtube versjoner hvor alle holder seg innenfor melodilinje og rytme.

    Jeg tror at hver enkelt av dere muligens kan ha ulike oppfatninger av hvilken versjon som gir den største opplevelsen (spesielt om man eksempelvis er foreldrene til hun første), men jeg blir overrasket om ikke alle er enige om hvilken versjon som er den estetisk sett den beste versjonen.
    Innenfor hver enkelt av disse så finnes det et mylder av bittebittebitte små detaljer som til slutt gir det samlede estetiske uttrykket.

    Nasjonalnoter.gif











    Gir hifi ulike estetiske uttrykk?


    Hvordan hadde disse tre klippene hørtes ut på disse tre anleggene:




    tivoli_pal_single_lite.jpg





    IMG_9282.jpg




    257602d1398976578-fra-grunnmur-til-godlyd-via-dolorosa-med-sluket-som-jesus-sluk9.jpg





    Slik jeg ser det er vi estetikere alle sammen. Vi jakter etter det oppsettet og rommet som gir oss de beste estetiske opplevelsene av favorittmusikken.

    Estetiske uttrykk og opplevelser er subjektive, men vi mennesker er presise til å bedømme kvaliteten på tvers av individene.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... kul sammenlikning! Estetikken på Anlegg # 1 er uomtvistelig, smooth og funksjonell og ikke minst minimal, AN legg (get it?)# 2 har estetikken (om enn ikke fullt så synlig) liggende i den pene fortjenesten til høyttalerprodusenten, og Anlegg # 3 har en nærmest utenomjordisk skjønnhet som må sees/beføles for å gi korrekt inntrykk av omfang :cool: Du SER at musikken strømmer mot deg i all sin herlighet...
     
    Sist redigert:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Og 3 er ditt i "Gol" kjellern ? :rolleyes:

    Mvh.KW
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Helt ukjent for meg :eek: BTW, tar du en tur snart? Way overdue!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.697
    Antall liker
    58.688
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg oppfatter det er det i større grad persepsjon framfor estetikk som diskuteres i denne tråden.
    Dette er også BurntIsland inne på i innlegg #53.
    I og for seg er det like interessant. Jeg understreker at dette er min personlig oppfatning av temaet.

    Enhver tolker og forstår et inntrykk ut i fra hvilket ståsted og bakgrunn man har.
    I følge psykologiens litteratur kan persepsjon deles inn i to ulike prosesser.
    Den selektive (utvelgende) hvor både sanseorganene og vår evne til oppmerksomhet bestemmer hvilke og hvor sterkt et inntrykk når fram til vår bevissthet.
    Den andre prosessen kan sees på som en konstruktiv prosess hvor sanseinntrykkene blir organisert og settes i forbindelse med hverandre slik at de blir meningsbærende.
    I og med at de fleste av oss ikke lever eller hører hifi/musikk i totalt mørke, vil samspill mellom ulike sanser, ikke bare hørsel/lydinntrykk spille en rolle for hvordan man oppfatter ting. Dette kommer altså i tillegg til hvilke erfaringer vi har.

    Språk og tolking , er også en side av dette.
    Et eksempel er Zappas "Bobby Brown", som mange har gått og nynnet på, men som får en helt annen betydning i det språket gis mening.
    Det som er interessant er at også musikken oppfattes fra å være radio-pop til å gå over i noe mer personlig hvor følelser som forbindes med sex og skam plutselig gjør seg gjeldende.

    Som sagt -bare noen svevende tanker. I god tradisjon kan man sitere Esaias Tegnèr;
    "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.":rolleyes::cool:;)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Godt det ikke er hos deg da Sluket :rolleyes:
    Forsterkere på gulvet foran HT. må jo bare være for amatører :cool:
    "Passe labbene" sine nå KW, ellers får han ikke ÅkeSkog pølser om han tar turen til Bråten den Høye.

    Mvh.KW
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Bluesbreaker: Det stemmer på en prikk det. Tråden handler om persepsjon. Estetikk er en underkategori i persepsjonen.
    Estetikk skiller seg fra vanlig persepsjon fordi den er "formålsløs" . Definisjonen er at målet med estetikk er å sanse samspillet mellom fragmenter av kvaliteter av et objekt fra ulike vinkler.
    Edit: Har bevisst holdt ordet "persepsjon" borte fra tråden.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Snodig. Estetikken "formålsløs"? Stemmer ikke for mitt eget vedkommende ihvertfall. Snarere tvert i mot. Uten estetikken ivaretatt blir det meste av annet formålsløst.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein kan vel ikkje tenkje seg estetikk utan persepsjon?

    Det er iallfall klart at desse tinga heng saman. Persepsjon utan estetikk er sjellaus natur, slik som katten min oppfattar stereoanlegget. Det er tydeleg at det føregår persepsjon, og tydelegvis noko som kan likne på ei tolking av dette. Så legg katten seg ned for å sove. Og om det spelast uvanleg høgt, legg han seg ein annan stad enn favorittplassen.

    Det estetiske kan sjølvsagt fjernast, men då står vi igjen med kaos, ein jungel der naturkreftene utfaldar seg utan menneskleg påverknad ut over dei reint fysiologiske. Utan estetikken hadde vi knapt kome opp på nivå med beveren.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Sluk: "formålsløs" i betydningen av den estetiske sansen ikke er til for å forstå, men å sanse på et åndelig plan.

    @Arve: Jeg utelot ordet persepsjon fordi det er et veldig vidt begrep som omfatter alt av sansene våre. Det er skrevet relativt mye om persepsjon og HiFi uten at man har dratt den estetiske sansen inn i den konteksten. Det er faktisk skrevet relativt sett lite om estetisk persepsjon i vitenskapen og da spesielt lite om det som har med musikk å gjøre. Etter min mening er den estetiske persepsjonen det som er relevant for musikklytting og således har vi et lite hull i forståelsen som jeg håper denne tråden kan bidra med å fylle igjen.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Men estetikk kan da godt forstås? Skal ikke terpe på dette her, men innenfor både fysisk og mer "åndelig" betraktet estetikk så er det en mengde gode kjøreregler som er med på å forklarer hvorfor. Men, selvsagt - du har jo dette udefinerbare, f.eks. noen HAR øre for musikk, rytme, takt, telling etc. helt naturlig, andre vil ALDRI få det og kan kun i noen grad lære seg litt. Samme gjelder sans for form og farger, noen "har" det, helt uten egentlig kanskje å tenke på det en gang, mens andre aldri vil catche dette uansett.

    Musikk er rare greier.... f.eks. en Gershwin tolkning, utført av fem kompetente well-seasoned musikere på fagott kan for meg være noe av det flotteste og mest innovative og artistisk spennende jeg har hørt, mens det tvert havner i kategorien "klovnemusikk"; fytterakker'n - få det vekk.... hos en annen musikkelskende venn:cool:. Samtidig kan vi godt hygge oss med f.eks. en jazzinnspilling, like kompleks og innovativ som førstnevnte, og ha samme persepsjon på musikken.

    Og skal vi virkelig snakke musikk og estetikk så havner vi fort hos de franske komponister, f.eks. en underskattet kar som Francis Poulenc, som vel har skapt noe av de vakreste melodier i historien. Han maler noen harmonilandskaper og stemninger uten sidestykke, det er så vakkert (og du SER det for deg i ditt indre) at du kan gå tom for tårer og åke rett på legevakta med alvorlig dehydrering...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fint skrevet. Ikke helt ulik betydning i forhold til det som er skrevet i begynnelsen av tråden. :)

    Hvis man ser på Frankrikes estetiske tradisjoner generelt er det kanskje ikke så rart at også de franske komponistene er gode til å skrive musikk som går opp i en høyere enhet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Helt klart. Skjeive som bananer var de, mange av de - men musikken er straight så det holder. Ravel, Debussy, Poulenc, Fauvre, Satie..... steike for en lineup! Og alle hadde estetikken i høysetet.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    @Sluk: "formålsløs" i betydningen av den estetiske sansen ikke er til for å forstå, men å sanse på et åndelig plan.
    Jo. Estetikk handler nettopp om forståelse. Bevissthet. En koding/avkoding av sanselige inntrykk. Som et språk.

    Og ang. språk: At ikke alle snakker gresk er jo så, det betyr ikke at det ikke kan læres – og forståes… og det betyr heller ikke – når man først kan og forstår gresk – at man nødvendigvis ler av de samme (greske) vitsene.

    Skjønner?

    mvh e
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Spennende, noen sider tilbake i tråden begynte jeg å tenke på det å vandre i fjellet, noe jeg gjør og andre har gjort i samme fjell i århundrer.

    Hvorfor blir det til slutt stier i dette landskapet? Hvorfor flakker vi ikke omkring som vi vil? Ofte er det dyr som lager de første tråkkene, mellom beiteplasser, til vannhull. Vi mennesker oppdager ofte at disse sporene er lagt med kloke formål om å unngå unødvendige anstrengelser, omgå eventuelle farlige steder i terrenget - men de er gjerne også lagt slik at de skal gi overblikk, slik at dyret kan observere eventuelle farer som truer. En rekke ulike formål er dermed i samspill for å skape en farbar vei i fjellet, og avviker man fra denne vil man fort oppdage at man er i ulendt og vanskelig gjennomtrengelig terreng.

    Innen matematikk har man uttrykket "elegant bevis." Det brukes når et menneske har skapt et forløp mellom åpningsutsagn og konklusjon som er den klarest mulige veien mellom de to, der alt overflødig og unødig er blitt ryddet av veien ved hjelp av unik tankekraft. Matematisk skjønnhet er et mål, og beundres av andre matematikere.
    Mathematical beauty - Wikipedia, the free encyclopedia

    Mennesket er musisk, alle kulturer har musikk og dyrker dennes uttrykkskraft. Vi gripes av musikken og finner vei i den selv om vi ikke kjenner dens teori og formelle beskrivelser. Vi reagerer både kollektivt og individuelt på musikkens bærekraft og er straks i stand til å anamme hvor den skal og hva den vil med oss. Noen ganger gjør vi opprør mot musikkens uttrykk, som i eksemplet tidligere i tråden om de første reaksjonene på Stravinskys musikk, andre ganger bejubler vi hva musikken gjør med oss, og lar oss gripe, ofte ukritisk, av dens energi.

    I morgen vil landets veier bli fylt av barnetog som følger janitsjarkorps. Kjenner man bakgrunnen kan man tillate seg å undre over at hundretusener av unger går gjennom gatene og roper "Drep! Drep! Drep!" Men de færreste vet at "Hurra!" betyr drep i språket de opprinnelige janitsjarene snakket. Vi er blitt forført av uttrykket, uten å reflektere over dets bakgrunn.

    I gamle dager utnyttet veidemenn dyrenes tråkk til å lede dem inn i fallgroper og feller. Ofte var det lite som skulle til for å få dyrene til å gå i fellen.
    På samme vis arbeider komponister - de fanger oss, lytterne, ved hjelp av elegante musikkbevis skapt for å besnære våre sanseapparat, slik at vi går i utlagte musikkfeller der vi må overgi oss til kraften komponisten er i stand til å samle gjennom instrumenter og sang.

    Er det klokt å reflektere over hva musikken er i stand til, eller skal vi simpelthen overgi oss til den, uten å forsøke å forstå baklandet den oppstår fra?
    Min erfaring er at det å lytte kunnskapsrikt kan drepe forførelsen musikken skal bevirke. I stedet blir man sittende og analysere, ved at man gjenkjenner knepene som er anvendt for å prøve å hensette oss. Jeg kan langt mer om filmens knep enn om musikkens, noe som gjør at det å se en film for meg ofte blir en analytisk handling, der jeg gjenkjenner håndverket og vurderer hvordan dette er anvendt, heller enn å lå meg forføre av historien som fortelles.

    Og det kan være en fallgrop man skal vokte seg for, om man ønsker å bryte musikkens estetikk ned til sine bestanddeler.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det klokt å reflektere over hva musikken er i stand til, eller skal vi simpelthen overgi oss til den, uten å forsøke å forstå baklandet den oppstår fra?
    Min erfaring er at det å lytte kunnskapsrikt kan drepe forførelsen musikken skal bevirke. I stedet blir man sittende og analysere, ved at man gjenkjenner knepene som er anvendt for å prøve å hensette meg. Jeg kan langt mer om filmens knep enn om musikkens, noe som gjør at det å se en film for meg ofte blir en analytisk handling, der jeg gjenkjenner håndverket og vurderer hvordan dette er anvendt, heller enn å lå meg forføre av historien som fortelles.

    Og det kan være en fallgrop man skal vokte seg for, om man ønsker å bryte musikkens estetikk ned til sine bestanddeler.
    Hurra! Eller... nei, bra skrevet mente jeg :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Er det klokt å reflektere over hva musikken er i stand til, eller skal vi simpelthen overgi oss til den, uten å forsøke å forstå baklandet den oppstår fra?
    Min erfaring er at det å lytte kunnskapsrikt kan drepe forførelsen musikken skal bevirke. I stedet blir man sittende og analysere, ved at man gjenkjenner knepene som er anvendt for å prøve å hensette meg. Jeg kan langt mer om filmens knep enn om musikkens, noe som gjør at det å se en film for meg ofte blir en analytisk handling, der jeg gjenkjenner håndverket og vurderer hvordan dette er anvendt, heller enn å lå meg forføre av historien som fortelles.

    Og det kan være en fallgrop man skal vokte seg for, om man ønsker å bryte musikkens estetikk ned til sine bestanddeler.
    Vel verdt å tenke igjennom, dette. For min egen del må jeg si at jeg heldigvis så langt ikke har opplevd at mine analytiske evner og musikktekniske kunnskaper har kommet i veien for gleden, nytelsen - snarere tvert i mot. Med litt ballast så er det enklere å sette pris på virkelig gode prestasjoner, både emosjonelle perler og tekniske spissfindigheter mestret av sanne musikere. Det kan være enklere å se genialiteten i både et musikkstykke og i en utøver, dersom en har egen fartstid. Eks. ta en såkalt "unrehearsed concert" med erfarne jazzmusikere - jeg har hatt mange gåsehudopplevelser med slike, og delvis fordi det var enkelt å detektere kvalitetene til musikerne og hva som ligger bak, hva som egentlig skal til for å få noe slikt til ikke bare å bli bra men faktisk BEDRE enn et gjennomarbeidet og finpusset konsertprogram. Og alle som har leflet litt med et piano vet å verdsette en som behersker tangenten på en slik måte at han (eller henne) kan veve både to og tre selvstendige tonefølger samtidig, med alle avskygninger av pp til ff, variasjon av tempi, etterslep på en eller to av løpene, progressiv synkopering osv. osv. og allikevel få det til å låte vakkert og selvfølgelig! Kunnskap er makt sies det, det velger jeg å tro på, og i musikkens tjeneste har det definitivt gitt meg personlig langt mer glede. Også når elementer av forståelse har vært en bevisst del av opplevelsene. Men jeg ser også klart at for de angstbiterske som bevisst/ubevisst sitter og LYTTER etter flaws & faults så kan det for bli en hemsko...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.697
    Antall liker
    58.688
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    "Og det kan være en fallgrop man skal vokte seg for, om man ønsker å bryte musikkens estetikk ned til sine bestanddeler."
    Sitat#73

    Helt enig. Tankevekkende innlegg.
    Å forklare og rasjonalisere fjerner meg fra gleden ved musikk og HiFi.
    Vedr, Hifi er jeg heller ikke spesielt opptatt av teknikk, men setter pris på slikt som kan berøre meg.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en herlig og forfriskende tråd, stå på:)
    Hva er din erfaring AtleT når det gjelder musikkstykker du har spilt selv, blir de behandlet andeledes i ditt hode enn mer ukjent musikk når du lytter?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Sluk: "formålsløs" i betydningen av den estetiske sansen ikke er til for å forstå, men å sanse på et åndelig plan.
    Jo. Estetikk handler nettopp om forståelse. Bevissthet. En koding/avkoding av sanselige inntrykk. Som et språk.

    Og ang. språk: At ikke alle snakker gresk er jo så, det betyr ikke at det ikke kan læres – og forståes… og det betyr heller ikke – når man først kan og forstår gresk – at man nødvendigvis ler av de samme (greske) vitsene.

    Skjønner?

    mvh e
    Ved estetisk persepsjon er vi ikke først og fremst ute etter å forstå, men etter å sanse et samspill mellom ulike kvaliteter ved et objekt.



     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Der er eg heilt einig med deg, Atle T. Men litt nyfiken over kvifor ting er som dei er, vert eg likevel innimellom. Kvifor likar Sluket dei franske komponistane og fagott-folket så godt, medan eg likar Schubert og Zappa? Korleis har desse ulike stiane i fjellet til Vreden utvikla seg? Er det eg som helst går på geitestiar, medan Sluket sjølvsagt fylgjer etter hjorten? Og kvar søren vart det av metaforen no?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette er en herlig og forfriskende tråd, stå på:)
    Hva er din erfaring AtleT når det gjelder musikkstykker du har spilt selv, blir de behandlet andeledes i ditt hode enn mer ukjent musikk når du lytter?
    Musikk er for meg i hovedsak opplevelser og emosjoner.

    For meg blir den emosjonelle tilknytningen til musikk aldri sterkere enn til den musikken jeg har spilt selv. Estetiske opplevelser er som sagt å betrakte et objekt (musikk) fra ulike vinkler og sanse det fra den vinkelen man selv kontrollerer.
    I mitt virke så får man være med på å oppleve musikk på så mange måter og i ulike situasjoner og noen av opplevelsene er så sterke at det er de sterkeste opplevelsene jeg har hittil i livet.
    Selv liker jeg å tenke bilder når jeg musiserer. Det analytiske arbeidet gjort på forhånd og i konsertøyeblikket tar det billedlige over. Jeg er usikker på hvor mye publikum oppfatter om jeg spiller billedlig eller analytisk, men min egen emosjonelle opplevelse av det blir mye sterkere og det er jo viktig det og.

    Et eksempel på en låt jeg hadde hørt en del på radioen uten at den gav meg noe mer enn vanlig er "Dagane" av Odd Nordstoga. På et prosjekt jeg gjorde med Odd var det arrangert en nydelig trompetsolo med harmonmute over hovedtemaet. Hver gang jeg spilte det temaet opplevde jeg at det ble skapt et "øyeblikk" selv for Odd.
    Siden det prosjektet får jeg en tåre i øyekroken hver gang jeg hører låta.

    Jeg er ikke redd for å overanalysere musikk. Det er en dimensjon ved lyttingen jeg kan gå inn i hvis jeg ønsker, men har ingen problemer med å vanligvis holde meg utenfor.
    Å lære seg å forstå kvalitet på kunst og kultur ser jeg på som en av livets største gaver. Det er derfor jeg spiller og det er derfor jeg er her på HFS.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn