Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Er dette dagligstua? I alle fall tålmodig kone du har ;) Det der hadde ikke jeg personlig godtatt engang ...
    Himla mye toe-in på de høyttalerne også, eller?
    Kone er nøye valgt ut for 33 år siden og har siden den gang fått meget grundig opplæring ;-) Hun digger stua.
    Ikke akkurat en hypermoderne stil men det passer oss gamlinger som liker peis og rødvin...

    Hun synes også 21" subber oppe var en utrolig bra oppgradering men er er HELT enig i at de må stackes 3x på hver side ("det ser litt stusselig ut med bare en")
    Hun er noe for seg selv den dama, vanskelig å finne bedre 😍 😍

    Toein: Bildet bedrar litt. Det er tatt på lang avstand. Men ja diskanten krysser litt foran nesa. Altså iht anbefalingen fra Tannoy, og dessuten det jeg er mest tilfreds med selv. Medfører nesten null tidligrefleksjon fra sidevegger og et veldig dypt lydbilde. Med panelene vokste også bredde og høyde ytterligere
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Utrolig motiverende og hyggelige tilbakemeldinger!! 😍
    Nå er jeg drittlei trapper! Heldigvis tar det fortsatt en stund før 4x ekstra subber kommer.. Orker ikke mer nå!

    Stakkars mann har gått ned 13 kg alderstillegg og skal ned 10 til!! Vel, ikke pga hifi-pushing da men...
    Da er vi under 3-sifret som må til hvis jeg skal nyte hifi i mange år til... jeg har en trainee i firmaet mitt som tilfeldigvis også er maratonroer og topp 10 i verden i U23. Han sniken utfordret meg litt og jeg gikk rett på limpinnen selvsagt, nyttårsløp........:)
    Havrekli er usjh men jagge mer effektivt en bacon på vekta! 😁
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.732
    Antall liker
    58.890
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke vært innom denne tråden før, men dette er interessant.
    Gratulerer med flott oppsett og heldig valg av kjerring. 😊
    Kan ikke skjønne annet enn at dette må låte fabelaktig. 👍
    Mvh
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.159
    Antall liker
    6.658
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kone er nøye valgt ut for 33 år siden og har siden den gang fått meget grundig opplæring ;-) Hun digger stua.
    Ikke akkurat en hypermoderne stil men det passer oss gamlinger som liker peis og rødvin...

    Hun synes også 21" subber oppe var en utrolig bra oppgradering men er er HELT enig i at de må stackes 3x på hver side ("det ser litt stusselig ut med bare en")
    Hun er noe for seg selv den dama, vanskelig å finne bedre 😍 😍
    1695885445326.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har ikke vært innom denne tråden før, men dette er interessant.
    Gratulerer med flott oppsett og heldig valg av kjerring. 😊
    Kan ikke skjønne annet enn at dette må låte fabelaktig. 👍
    Mvh
    Så hyggelig at du kommer på besøk i tråden! :)

    Jeg synes det er spennende at det blir stadig litt bedre, med små grep her og der. De bassfellene i stua gjorde virkelig susen.
    Synes det er litt pussig hvordan lydbildet vokste i alle retninger. Jeg hadde egentlig trodd bare mer basskontroll men ikke større lydbilde.
    Nå kan jeg egentlig ikke helt se hva jeg skal forbedre markant i stua. Det måtte være noe akustikkplater i taket men da må det matche resten på et vis og kanskje det blir litt vel "innestengt". Komponenter ellers er stort sett meget bra. Og Westminster blir der til evig tid... Bytte til noe fancy rørgreier framfor ASR Emitter kan også være litt spennende men jeg mistenker at det ikke egentlig blir bedre, bare "annerledes"?...

    På loftet er det (heldigvis) fortsatt endel forbedringspotensiale (heldigvis, hva skulle jeg brukt tid og penger på ellers? Og hva skal jeg ellers skrive om?? Mat som jeg ikke lenger spiser??? Enda en ferie med kjærringa?!?!?). Nei jeg må få installert hele substacken. Og få på plass noen grove tiltak i bassen (tenker noen kubikk glava der framfor fancy greier).

    mvh Erik :)
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.869
    Antall liker
    5.523
    Sted
    Holmestrand
    Nå er jo sjeldent membranet flatt, men en kjegle, hvor arealet er pi*r2+pi*r*s. Så noen tenker kanskje at de kan tillate seg å være generøse med diameter og ta mål av kurv.
    Arealet av høytalermembranet blir vel helst:
    Pi x r x s.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.732
    Antall liker
    58.890
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så hyggelig at du kommer på besøk i tråden! :)

    Jeg synes det er spennende at det blir stadig litt bedre, med små grep her og der. De bassfellene i stua gjorde virkelig susen.
    Synes det er litt pussig hvordan lydbildet vokste i alle retninger. Jeg hadde egentlig trodd bare mer basskontroll men ikke større lydbilde.
    Nå kan jeg egentlig ikke helt se hva jeg skal forbedre markant i stua. Det måtte være noe akustikkplater i taket men da må det matche resten på et vis og kanskje det blir litt vel "innestengt". Komponenter ellers er stort sett meget bra. Og Westminster blir der til evig tid... Bytte til noe fancy rørgreier framfor ASR Emitter kan også være litt spennende men jeg mistenker at det ikke egentlig blir bedre, bare "annerledes"?...

    På loftet er det (heldigvis) fortsatt endel forbedringspotensiale (heldigvis, hva skulle jeg brukt tid og penger på ellers? Og hva skal jeg ellers skrive om?? Mat som jeg ikke lenger spiser??? Enda en ferie med kjærringa?!?!?). Nei jeg må få installert hele substacken. Og få på plass noen grove tiltak i bassen (tenker noen kubikk glava der framfor fancy greier).

    mvh Erik :)
    Jeg har tenkt det samme som deg.
    Når man har nådd et visst nivå, så blir det like gjerne annerledes enn at det blir bedre.
    Jeg har hørt så mye bra opp gjennom åra, og det kan ha vært veldig ulike oppsett.
    Har altså ikke trua på at det finnes en fasit alle kan bruke som mal.

    Hvis du lurer på hva du vil skrive om, så er jeg alltid nysgjerrig på hvilken musikk som spilles på fine oppsett rundt omkring.
    Her også. 🙂
    Lykke til videre.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Det effektive arealet endrer seg ikke med dybden på membranen siden den beveger seg i en bestemt retning. Med andre ord er det arealet av en flat sirkel som gir riktig resultat uansett. Man kan jo se for seg en membran med 90 graders sider (sylindrisk membran) og flat støvhette med samme diameter som ytterdiameteren på hele membranen. Selv om sylinderen har et faktisk areal vil det ikke bidra til å flytte luft.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.035
    Antall liker
    4.404
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det effektive arealet endrer seg ikke med dybden på membranen siden den beveger seg i en bestemt retning. Med andre ord er det arealet av en flat sirkel som gir riktig resultat uansett. Man kan jo se for seg en membran med 90 graders sider (sylindrisk membran) og flat støvhette med samme diameter som ytterdiameteren på hele membranen. Selv om sylinderen har et faktisk areal vil det ikke bidra til å flytte luft.
    Lyden stråler ut fra den vibrerende flate. Siden lydhastighet i selve membranmaterialet er forskjellig fra luft (transversale bølger fra spolen), kan vi jo more oss med å flisespikke litt her, men vi blir like dauhørte.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Nye subber tar tid blant annet siden jeg får helt nyutviklede helanaloge preamper med XO og gain, samt forbedret servokontroll..
    Og det tar visst litt tid. Men nå skjer det ting:

    1699456312511.png

    1699456359273.png

    1699457347701.png


    Har det ikke så travelt men det blir litt bæring og moro før julaften kan det se ut til ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Plass til skikkelige føtter med kun et par mm klaring mellom subbene i stacken. Doble plater i front og gulv, intern avstivning samt dette dødstunge dempematerialet med stålkuler. Bør bli bra.
    1699458842614.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Å der ble " må ha" behovet vekket igjen..🙈 Nå gjelder det å være sterk nok til å stå imot! Tror jeg skal klare det ganske greit....Lever i troen😁😁 Dette blir helt rått👍👍👍
    Jeg har i grunn blitt ganske hekta på meroVinger sine subber. Har litt løse planer (sammen med Peter i meroVinger) om at vi skal lage en egen "Arisound" serie sammen, gjennom eget firma Arisound AS. Hvis det blir noe av tenker jeg først å importere en serie med 15, 18, 21 og 24-tommere, uten unødvendig fiksfakseri, bare best mulig musikksubber som egner seg godt til stacking, med veldempede kabinetter, lette drivere med trekkspill, XLR inngang til meroVingers egne analoge preamp med volum og low-pass for de som absolutt ikke vil bruke DSP, analog servokrets og med aksellerometer og justerbar servo gain, 1,6-3,2kW per driver.

    Egentlig bare variasjoner over de siste jeg har fått laget til meg selv men kanskje enten pianolakk eller finer. Personlig liker jeg komboen med sort MDF i front og valnøtt ellers, så kanskje jeg starter med slike i forskjellige dimensjoner. Hvis jeg ikke får solgt dem skal jeg sikkert klare å bruke dem til noe, hehe :cool:

    Tenker at det er bortkastet (egentlig kun ulemper) å stappe DSP inn i subben siden det finnes så mange muligheter for å gjøre det enda bedre med en ekstern boks. Trinnov, Audiolense el.l. slik jeg gjør selv. Eller enklere løsninger fra miniDSP el.l. Fortsatt litt på tenkestadiet men jeg har i hvert fall etablert Arisound AS... så får vi se. Mest fordi hifi er gøy; dette blir nok ikke noen hovedsyssel akkurat.

    Kommentarer/forslag? Tror egentlig jeg kan få laget bortimot "hva som helst" av sub så jeg er takknemlig for innspill! Det er også lov å si at" dette blir bare styr og ikke noe moro så bare dyrk hobbyen som den ego-trippen det er". Det har slått meg men det frister likevel ;-)
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.035
    Antall liker
    4.404
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Til lykke med Arisound ! Dette vil være er en spennende og fleksibel løsning for high-end subber, f.eks. for fronter som ikke kan deles "normalt lavt" uten tap av dynamikk og klarhet i mellombassen. Ser gjerne at Seas sine 10"også er objekt for servo-løsning, det er god plass for sensorer under kalotten til ROY.
    Har tenkt tanken selv, men når elektronikk blir en hovedbestanddel avstås dog 5-års åket (reklamasjon) og stadige telefoner/meldinger fra kunder som vil ha justeringer, pruting, opplæring eller lauspreik, dvs ubetalte timer.
    Jeg synes da det er mer behagelig å kunne tilby høyttalerløsninger enten med passivt delefilter eller aktiv løsning hvor (ekspert)kunden selv anskaffer elektronikken (Hypex / MiniDSP etc) fra en større leverandør.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    252
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor begynte du ikke med dette for 1 år siden? 🤓 2 stacker a 24" hadde vært spennende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Til lykke med Arisound ! Dette vil være er en spennende og fleksibel løsning for high-end subber, f.eks. for fronter som ikke kan deles "normalt lavt" uten tap av dynamikk og klarhet i mellombassen. Ser gjerne at Seas sine 10"også er objekt for servo-løsning, det er god plass for sensorer under kalotten til ROY.
    Har tenkt tanken selv, men når elektronikk blir en hovedbestanddel avstås dog 5-års åket (reklamasjon) og stadige telefoner/meldinger fra kunder som vil ha justeringer, pruting, opplæring eller lauspreik, dvs ubetalte timer.
    Jeg synes da det er mer behagelig å kunne tilby høyttalerløsninger enten med passivt delefilter eller aktiv løsning hvor (ekspert)kunden selv anskaffer elektronikken (Hypex / MiniDSP etc) fra en større leverandør.
    Ja det er gode poenger... jeg kan også pakke inn elektronikk i en ekstern boks med Speakon til hver høyttaler. Blir kanskje litt mindre plunder v/reklamasjoner.. får starte smått og tenke nøye... hvis det blir mye styr så får jeg heller fylle opp kinoen med alle subbene selv. Alternativet til "bass traps" er vel i grunn å fylle alle veggene med subber ;-)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    "Arisound" subbene som lages for meg av meroVinger har fått et navn! De 6 21-tommerne som er i bestilling og som skal stackes på kinoloftet (inkludert de 2 som jeg allerede har fått) får nye plateforsterkere med ENDA enklere grensesnitt. Den gamle preampen støyet litt. Nå blir det kun et gain-steg m/ ALPS-pot integrert på servokontrollen, XLR-inn via servo til 3,2kW effekt og XLR-through til neste sub i stacken, og 12V trigger. Alt av DSP gjøres eksternt. Han lover "før jul" men han sa ikke hvilken jul...

    I tillegg til 6x21'TROLL så tenker jeg at vi skal prøve 6x "24'TROLL'" som neste batch. De skal bli 239cm stacket.. Litt usikker på valnøtt eller pianolakk finish men jeg tipper kanskje valnøtt + sort der også i tilfelle jeg er så "uheldig" at jeg må beholde dem selv

    Mindre subber enn 21" dropper jeg for det skal være ordentlige TROLL, ikke mumitroll!

    Så får vi se etter hvert om dette blir butikk eller bare moro... Jeg mistenker egentlig det siste og i så fall beholder jeg alt selv og flytter bare de doble 18-tommers beistene som jeg har i stua opp til kinoen som LFE-subber og hiver ut de fire SVS-subbene som gjør LFE-jobben nå. I så fall blir det 6x24 i stua, diskret plassert i hvert hjørne bak Westminster.. Og 6x21+4x18 på kinoen.. Det blir kos det! Men vi starter i hvert fall dette som "import for videresalg" så ser vi fort om jeg blir eneste kunde ;-)

    1701878617334.png

    :love:
     
    Sist redigert:

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    698
    Antall liker
    1.899
    Sted
    Gilja
    Den løsningen var ikke dum! Burde gått for den selv😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Troll blir store men enkle vesener. Søte vil jeg si. XLR inn, XLR ut til neste sub i stacken, Alps pot, av-på og 12V-trigger. That's it.
    1703430074245.png


    God jul!
    Ellers lurer jeg fælt på om jeg skal oppgradere til en sånn skikkelig fisefin MC-pickup til vinyldåsa mi... Et eller annet hvor fintfolk nikker og sier "ahhh" i beundring... Kanskje noe i gull? Eller om jeg skal følge urinstinktene og kjøpe ENDA flere subber:ROFLMAO: hmm
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    såå fin da...helt sikkert ekte gullspray... litt usikker på om jeg skal gi den til meg i julegave... og dessuten lurer jeg på om den spiller så bra med stifta opp i lufta sånn eller om det blir bedre lyd om den snus, men vi får eksperimentere litt kanskje?
    1703434124088.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Og dessuten: en takk til @The Shy, nå er det Precision Devices 24 som gjelder for meg. Gi gjerne beskjed om du vet om enda bedre drivere...
    Han vennen min i Tyskland som skal produsere er kanskje ikke helt enig siden han foretrekker litt lengre lineær slaglengde kombinert med servo, og det gir jo mening, siden det er da servo virkelig har betydning, men nå har jeg hørt "PA" trekkspillsubber med papirmembran og skal ikke tilbake til noe annet. Servo er absolutt kult likevel men jeg har hørt nok møkkasubber til å vite at det må kombineres med virkelig gode drivere hvis målet er det mitt er: Jeg vil ha mest mulig syke musikksubber fra 10-200Hz, så får man heller ha flere av dem hvis det ikke blir nok trøkk med to... jeg må nok måle litt etter hvert.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.612
    Antall liker
    27.869
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    såå fin da...helt sikkert ekte gullspray... litt usikker på om jeg skal gi den til meg i julegave... og dessuten lurer jeg på om den spiller så bra med stifta opp i lufta sånn eller om det blir bedre lyd om den snus, men vi får eksperimentere litt kanskje?
    Vis vedlegget 980838
    Min AN Io låter definitivt best med nålen ned, men det er muligens en smakssak. Du får prøve deg frem. :rolleyes:

    Mvh

    Edit: Flott pickup!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn