Juss og økonomi Erfaring med Tribe Venneforsikring?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.681
Grunnen til at Tesla er dyr å forsikre er snarere at den er ufattelig dyr å reparere etter en skade enn at den er en elbil.

G

Gjestemedlem

Gjest
Grunnen til at Tesla er dyr å forsikre er snarere at den er ufattelig dyr å reparere etter en skade enn at den er en elbil.

Klager ikke på prisen, men ser at det er enorme forskjeller mellom selskapene. Spesielt på PD modellene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.681
^ Tja, hvis jeg ikke har misforstått deg helt så betaler du omtrent det samme for bilen som jeg betaler for tre biler, villa og innbo.

G

Gjestemedlem

Gjest
^ Tja, hvis jeg ikke har misforstått deg helt så betaler du omtrent det samme for bilen som jeg betaler for tre biler, villa og innbo.
Jeg synes 9600 i året er en fair pris. (men jeg er glad jeg har bra bonusopptjening) Jeg har også hus, innbo og reise hos dem og det er bra priser og betingelser på dem også.

Så jeg er godt fornøyd.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Aluminiumskarosseri er svindyrt når det smeller. Bare spør en del Audi-eiere...

Johan-Kr

C

cruiser

Gjest
Det beste må jo være å bygge biler med billigste, tynneste skrammelet som er å oppdrive, spør mercedes eiere med en 10 år gammel bil

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135
Tre biler, villa og innbo for under 10 000 kr? Det var rasende billig! Hvilket forsikringsselskap er det?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Har man en bil det er dyrt å forsikre er det beste hvis mulig å dytte den inn i arbeidsgivers flåteforsikring.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Det beste må jo være å bygge biler med billigste, tynneste skrammelet som er å oppdrive, spør mercedes eiere med en 10 år gammel bil
Ja, hva var det du lurte på? :)

rsz_1fullsizerender_73.jpg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.121
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke rart du må prute på forsikringen.....

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.681
Tre biler, villa og innbo for under 10 000 kr? Det var rasende billig! Hvilket forsikringsselskap er det?
Litt mer enn 10000, nærmere bestemt 12000. Sparebank1. Har hatt et par småskader på huset og opplevde en fantastisk service.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har en 16 år gammel Merce nå, og den forrige bilen min kjøpte en kompis. Den ruller enda, i en alder av 32 år. Merce det også...

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Litt mer enn 10000, nærmere bestemt 12000. Sparebank1. Har hatt et par småskader på huset og opplevde en fantastisk service.
Da er du ikke full forsikring på alt med mindre du bor i en gamme ;)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.102

Johan-Kr
13 år gammel Audi A2 ligger på 1800,- i året hos Gjensidige. 70% bonus. Delkasko. Bilen blir avskrevet ved første skade er jeg sikker på.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Ikke rart du må prute på forsikringen.....
Kan lønne seg å ta en liten runde innimellom når fire biler skal forsikres, ja. Jeg er nok ikke samme båt som dere, som tydeligvis kaster penger etter selskapene. Justerte bla.a ned km nå før hovedforfall. Fikk tilbake 2300,- på en chat som varte i fem minutter.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Johan-Kr
13 år gammel Audi A2 ligger på 1800,- i året hos Gjensidige. 70% bonus. Delkasko. Bilen blir avskrevet ved første skade er jeg sikker på.
13 år gammel A2 har såpass lav restverdi ift hva karrosserirep koster, at den blir garantert kondemnering.

Til sammenligning - jeg hadde en Mercedes Geländewagen '85-modell, som jeg kjøpte i 2005, og solgte i 2013. Julen 2006, når bilen altså var 21 år, kom det en luring i en Volvo XC70 og rygga ut, tett foran nesa på meg. Skader for 35' på min og >50' på Volvoen. Fikk reparert bilen, uten noen spørsmål. Fremdeles nok restverdi igjen i den.

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Da er du ikke full forsikring på alt med mindre du bor i en gamme ;)
Vil tro han betaler rett pris. Greit å huske på at bilforsikring varierer veldig med bosted.

Vil tippe det blir noe sånt som det her:
4000 for villa
7000 for kasko på 3 biler
1000 kroner for innbo

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
mener du delkasko når du sier kasko? hvis ikke vil jeg vite hvordan du får til så gode dealer.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.428
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ikke Storebrand ihvertfall. Jeg ble imponert over hvor mange ulike saksbehandlere med ulike kreative løgner jeg måtte igjennom for å til slutt møte en som i praksis sa "vi har tatt pengene du betalte for mye for forsikringsprodukter over en årrekke, og vi beholder de. Selv om vi vet at det er gjort en feil over lang tid. Vi bare gir faen. Det er sånn det funker her. Sannsynligvis kommer du ikke til å bytte selskap allikevel. Men om du gjør kunne vi ikke brydd oss mindre, for vi har har penga dine uansett. Dust."

(kontekst: korrigering av kilometerstand. Jeg hadde betalt alt for mye i mange år, og da jeg oppdaget at jeg hadde betalt for rundt 80.000 kilometer mer enn hva som var reellt. Da jeg skulle korrigere det, bare sletta de alt jeg hadde betalt for, og satt meg tilbake på null. Fikk ingen refusjon, fikk ingen lavere pris på fremtidige forsikringer. Ingenting. Det var heller "ikke mulig" å sette kilometerstand tilbake til hva den var før korrigeringen, slik at jeg kunne fått hva jeg hadde betalt for, og på den måten kunne ha stilt ned årlige kjørte kilometer til det laveste som var mulig, og over tid spise inn forspranget. For det hadde de slettet. Over en periode på flere måneder fikk jeg hele tiden høre at de skulle ordne og fikse på alskens måter. Men alt var bare løgn. Ingenting skulle fikses. De bare tok penga mine og ga meg fingern. Fikk jeg vite etter noen måneder med nye saksbehandlere med nye løgner hver dag.
Konklusjon: Aldri mer Storebrand. Om de ikke har evne eller vilje til å ordne en så enkel sak som dette uten å lyve i månedsvis uten å egentlig kunne tjene noe på det, heller velger å spytte meg i fjeset og håne meg, hva når det faktisk skjer noe alvorlig?)

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
er det ikke slik at man betaler for inntil antall km per år? inntil 20.000 km. Kjører man mindre, så synd for deg. Årsaken bak at man hele tiden bør legge seg lavt og deretter øke hvis det viser seg å være feil.

Praksisen beskrevet gjelder vel alle selskap?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
mener du delkasko når du sier kasko? hvis ikke vil jeg vite hvordan du får til så gode dealer.
Betaler 2800 kroner for full kasko på konebilen (14 modell Kia Picanto), 75% bonus og standard egenandel. Vil tro at det er mulig å spare en del med høyere egenandel og ta bort leielbildekning men jeg har ikke tatt meg bryet med det. Ei heller tatt meg bryet med å shoppe etter tilbud på forsikring.

Adresse har veldig mye å si for prisen. Langt dyrere med forsikring i en større by enn på landet.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
eller småby for den saks skyld. Med fagforeningsbonus havner jeg på 1800 med delkasko på min 2011 modell Golf-klasse. 4000 med kasko.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.102

Johan-Kr
13 år gammel A2 har såpass lav restverdi ift hva karrosserirep koster, at den blir garantert kondemnering.

Til sammenligning - jeg hadde en Mercedes Geländewagen '85-modell, som jeg kjøpte i 2005, og solgte i 2013. Julen 2006, når bilen altså var 21 år, kom det en luring i en Volvo XC70 og rygga ut, tett foran nesa på meg. Skader for 35' på min og >50' på Volvoen. Fikk reparert bilen, uten noen spørsmål. Fremdeles nok restverdi igjen i den.

Johan-Kr
Om så skjer så håper jeg på at skadene lar seg reparere selv, så tar jeg kun pengene. Har løftebukk og bilen er rimelig enkel å skru på, og brukte bildeler enkle å få tak i.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Så bruker du like mye på drivstoff som en Tesla eier bruker på forsikring hvis vi kan anta at denne tråden er representativ.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvem, jeg?

Med en kjørelengde på 12-15000 så er det ikke drivstoffet som ruinerer - egentlig. Hvis en sier 15000 og snittforbruk på 1.2 liter på mila, kontra en ny bil som drar halvparten, så utgjør merforbruket ca 12500kr i året. En ny bil må ha Kasko (pga lånet) og i tillegg får en verditapet. Verditapet på en ny bil det første året utgjør merforbruket på den gamle jernhesten ihvertfall for fire år.

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Tenkte egentlig på Audi A2.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.102
Har forøvrig aldri klart å få A2en til å bruke mer enn 0,5l på mila; det med 140kmt på cruisekontroll over flere mil.

A2en betalte jeg 42000,- for; det er mindre enn hva Tesla har i årlig verditap og kapitalkostnad. Legg til 10000,- i forsikring av Trslaen, og økte driftsutgifter (dekk, service, pausepølser osv). Derfor er Tesla uaktuelt for mitt vedkommende enn sålenge (men har dedikert kurs på 32A til elbilformål klar i garasje til sin tid)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
En liten digresjon men jeg har kapitalkostnad på 2600 kroner i året på min Tesla. Vil tro det er langt lavere enn for fossilbileierne som har kjøpt bil i år.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
En liten digresjon men jeg har kapitalkostnad på 2600 kroner i året på min Tesla. Vil tro det er langt lavere enn for fossilbileierne som har kjøpt bil i år.
og når du tar med kasko-forsikringen? Hva blir regnestykket da? Det er kapitalkostnad det også, for du ville aldri fått lånet om bilen ikke var kaskoforsikret.

C

cruiser

Gjest
Man hadde vel hatt kasko selvom bilen ble betalt cash kontant? Jeg har hvetfall det på min.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
De fleste vil vel ha kasko uansett hvis bilen er av nyere dato?

Jeg har ikke privat forsikring på bilen så kostnaden er lik uavhengig av bil.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Jadda, da har jeg byttet fra Gjensidige og over til Tribe. Finnes ikke et fiber i meg som angrer :) Så får dere skeptikere sitte på gjerdet! Kan ikke helt se at det finnes noen ulemper, tvert i mot. Et sunt innslag i bransjen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nei, ulempene kommer først når noen i venneflokken får en skade, hvis jeg har skjønt konseptet rett.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Nei, ulempene kommer først når noen i venneflokken får en skade, hvis jeg har skjønt konseptet rett.
du har misforstått noe. De driver bare en slik vennerekruttering. du får 5% avslag på premien for hver venn du rekrutterer hvis vennen kjører skadefritt i ett år.

De er et miniforsikringsselskap som ønsker å begrense sine markedsføringskostnader og isteden bruker sine kunders nettverk til å rekruttere. Ikke min greie, og ikke er de så billige på premie som de vil ha det til (og skadeoppgjør vet man jo aldri...)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg trodde forsikringspremien gikk opp for vennene dine dersom du melder en skalde. For meg virker det som en ulempe,

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.937
Hva skjer om en i gruppen får en skade?

Dersom noen i din vennegruppe får en skade, reduseres vennerabatten med 20 prosentpoeng. Etter ett år får alle rabatten tilbake.

Så slapp av. Om du eller vennene dine har mange skader vil i verste fall gå tilbake til den opprinnelige prisen din.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sikkert, men får du lavere premie når du blir eldre, som med et forsikringsselskap?
Hva får du i premie hvis du kjøper ny bil? Da har de ikke et forsikringsselskap til å beregne premien for seg.
Justeres premien hvis du flytter eller endrer kjørelengden?
Hva med folk som kjøper sin første bil?

Vet man forresten hvem man får forsikringsoppgjør fra, hvis det skjer noe? Tribe er etter hva jeg skjønner bare en megler. Det er neppe et norsk forsikringsselskap som står risikoen, siden risikoen er meglet gjennom Lloyds.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Rimelig stødige folk som har startet dette selskapet, så både plattformen og intensjonen med selskapet er god.

De har prisgaranti mot de åtte(?) største selskapene i Norge, så de vil til enhver tid være billigere enn de aller fleste seriøse konkurrentene.

Alle vilkår fra de andre selskapene er ren blåkopi, så du har samme fordeler som i f.eks IF, men du har altså muligheten til å bygge ut med andre fordeler/løsninger også, om ønskelig.

Dvs, justering av kjørelengde, kjøp av nybil, førstegangskjøp osv er under samme vilkår som konkurrerende selskap.

Om utbetalingen skjer via Loyd`s har ingen praktisk betydning for bruker, ei heller risiko.

Sikkert, men får du lavere premie når du blir eldre, som med et forsikringsselskap?
Hva får du i premie hvis du kjøper ny bil? Da har de ikke et forsikringsselskap til å beregne premien for seg.
Justeres premien hvis du flytter eller endrer kjørelengden?
Hva med folk som kjøper sin første bil?

Vet man forresten hvem man får forsikringsoppgjør fra, hvis det skjer noe? Tribe er etter hva jeg skjønner bare en megler. Det er neppe et norsk forsikringsselskap som står risikoen, siden risikoen er meglet gjennom Lloyds.

Topp Bunn