Er Thorens 124 eller Garrard 301/401 noe å satse på?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Minutten skrev:
    Kan man finne ut alder på spiller ut fra serie nummer? Er vel en serie 1 jeg har kjøpt?
    Det er en tråd om det på Garrard Matters.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    BigSwifty skrev:
    Minutten skrev:
    Så var spørsmålet hvordan jeg får testet dette her da, uten å måtte bruke en formue? Lite lysten på investere for mye i noe som kanskje ikke faller i smak. Noen tips/råd?
    Tålmodighet!

jeg kjøpte min 301 for SEK 6500 inkl en AT 12" arm (kult-klassiker) i en hjemmebygget jalla plinth.

Brukte vel noen måneder på ulike utenlandske nettsider, men mer skal det ikke til, tror jeg.

Ellers har Arild på Hifi-guiden Hamar sansen for Garrard og har noen innimellom.
    Det jeg jeg nå er på jakt etter er plint/arm. Valget er om jeg skal prøve først med en "jalla plint" og f.eks en brukt RB 250/300 for å teste om dette er noe å satse på. Men det er kanskje smartere å velge en "skikkelig" plint med en gang, selv om det koster noe mer?

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Minutten skrev:
    BigSwifty skrev:
    Minutten skrev:
    Så var spørsmålet hvordan jeg får testet dette her da, uten å måtte bruke en formue? Lite lysten på investere for mye i noe som kanskje ikke faller i smak. Noen tips/råd?
    Tålmodighet!

jeg kjøpte min 301 for SEK 6500 inkl en AT 12" arm (kult-klassiker) i en hjemmebygget jalla plinth.

Brukte vel noen måneder på ulike utenlandske nettsider, men mer skal det ikke til, tror jeg.

Ellers har Arild på Hifi-guiden Hamar sansen for Garrard og har noen innimellom.
    Det jeg jeg nå er på jakt etter er plint/arm. Valget er om jeg skal prøve først med en "jalla plint" og f.eks en brukt RB 250/300 for å teste om dette er noe å satse på. Men det er kanskje smartere å velge en "skikkelig" plint med en gang, selv om det koster noe mer?
    Et eller annet sted på nettet har jeg lest om en variant av en lett, men veldig "skeleton plinth" som er lett å bygge, for å teste ut.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt tidligere har jeg ikke plass eller verktøy til å bygge noe, så det må være noe som er ferdig til bruk.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Loricraft Skeletal Plinth; komplett m/ Rega RB 600:

Tror ikke du får det så mye mer kompakt og du kan sikkert få det lakkert etter ønske.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    Loricraft Skeletal Plinth; komplett m/ Rega RB 600:

Tror ikke du får det så mye mer kompakt og du kan sikkert få det lakkert etter ønske.
    Vet du noe om priser på disse? Loricrafts websider er jo et kaos, og jeg finner ikke noe priser der.
    Slatedeck er ikke direkte massive de heller.

Edit: Fant etter litt leting en pris på £475 eks. mva fra 2010.

Vedlegg

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    147
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Minutten skrev:
    Kan man finne ut alder på spiller ut fra serie nummer? Er vel en serie 1 jeg har kjøpt?

Fra annonse:

Stunning Ultra Silent Garrard 401
    Full working order
    Early flush strobe The paintwork is super with just one small chip, the control plates have small light marks
    This is one of the best I have had in looks and performance
    [size=10pt]Serial number 18415

There are a couple of dents in the metal centre plate of the original mat
    Add a plinth and an arm and you have have many years of sonic pleasure[/size]
    Se under chassis, der er det et sort stempel. På min står det "714", som etter sigende skal bety uke 14 i 1967.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    BigSwifty skrev:
    Minutten skrev:
    Tålmodighet!

Her fås flotte plinter til lav priser
    http://layers-of-beauty.co.uk/jalbum/plinths/
    Prisene kan du se ned under hvert bilde

Og hvis det skal være skifer så er dette kanskje en mulighet
    http://garrardmatters.freeforums.org/northwest-analogue-slate-plinths-t21.html

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Ups! Der ble jeg jeg eier av en 401. Da er det bare å krysse fingre, og håpe den tåler reisen fra uk.
    Så var det å finne plint, arm og pu da. (Kjøpe fra en forhandler så jeg satser på de kan pakke?)

Edit: Fikk denne ang. pakkingen så det bør vel går bra :"I will take platter off, screw down transit screws and protect turntable very well, packed in triple-wall box."
    Gratulerer med 401 :)
    Der finnes også en vennetråd her
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55414.0.html

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Bare generelt. Virker som om de fleste er enige om at plinten er avgjørende for lyden man oppnår. Hvor mange av disse som tilbyr plinter har kunnskaper om akustikk? Leser at flere har dårlige erfaringer med massive "kasser" i MDF el. materialer. Mye info på nettet, problemet er å sile ut de som har peiling, og de som later som om de har det.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Han bruker mest bjørk kryssfiner, plater opptil 36mm pr.stk. noe plinter så limer han sammen 3 til 4 stk og andre så er kun 1 stk hvor man kan bruke squash baller som loricraft gjør. Bjørk fineren finnes i forskeligge kvaliteter, B, BB, C,CC o.s.v. men det ser ut som han bruker grei kvalitet.

I forbindelse med skifer plinten så bruker Northwest Analogue Cumbrian skifer men ved ikke hvordan den er i forhold til andre typer.Kanskje Ivarlo kan hjelpe os der :)

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Karlinn skrev:
    I forbindelse med skifer plinten så bruker Northwest Analogue Cumbrian skifer men ved ikke hvordan den er i forhold til andre typer.Kanskje Ivarlo kan hjelpe os der :)
    Ut fra bilder i linken din ser det ut som skiferen har riktig mykhet og metamorfosegrad. Det er walisisk skifer, fra brudd som har vært i drift helt siden romersk tid: http://en.wikipedia.org/wiki/Slate_industry_in_Wales

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Likte både Northwest Analogue og den Loricraft kopien. NW koster £750 + det kommer vel en hel del ekstra i frakt på den.
    (De prisene jeg har klart å finne på Loricraft er £475 for den enkle og £900,- eks mva for den med "kasse".)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Fikk noen priser fra Loricraft i dag, legger dem ved her om noen skulle være interessert.
    Ca £100 i frakt. (samme som for en Skiferplint fra Nortwest Analogue)

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    Karlinn skrev:
    Minutten skrev:
    Karlinn skrev:
    Har sett på disse. Håndverksmessig virker det bra, men er litt usikker på hvor mye hensyn det er tatt til lyd på disse?
    Noe spesielt du tenker på?
    Denne er ifølge "snekkeren" selv, den beste han lager: http://layers-of-beauty.co.uk/jalbum/plinths/slides/plinth005.html
    Den er helt klart Shindo-inspirert, ned til valget av kirsebær. Vet du om han legger treverket i horisontale lag, eller setter det på høykant, før han kler det?

Her er Shindos prototype, som avslører konstruksjonen hans - de han selger er kledd i finér, slik at man ikke ser denne orienteringen i treverket.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Det stemmer at det er en Shind kopi, her er hva han skriver:

" the most highly recomended design seems to be the solid cherry which is designed by dr shindo in japan from many years of research. the idea is that the solid cherry plinth has a resonant frequency which matches the vibrations made by the idler drive motor and cancels them out, as well as also having a very good musical quality to it. if you google "shindo 301" you will find many references to this. the original concept is for the garrard 301 but the 401 uses the same motor so the theory applies to this also.

the base price for this is £540 but if this plinth is out of your budget then the next best solution would be a solid birch ply plinth which i can wrap in a variety of veneers. the idea behind solid ply is simply to add mass which dampens vibrations to try to reduce them. this will give a major improvement over a lightweight design and is the minimum recomendation as an upgrade."

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4

Vedlegg

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    HC skrev:
    Jeg venter på en slik plinth:
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140570180336&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Disse lages på bestilling så man kan bare kontakte fyren. Han virker seriøs men jeg har jo ikke sett plinthen i 'real life' enda. Prisen er meget konkuransedyktig hvis finish er som på bildene.
    Heller mot at jeg bestiller en slik jeg og. Har ikke bestemt meg for arm enda da...
    Personlig så har jeg stor tro på armer med solid arm-base og lagerhus til mellomhjulspillere, armer som ikke er helt så følsom for energien som avsettes i arm bordet fra spilleren. Men dette avhenger også på hvordan arm bordet er utført. Jeg synes de 2 Kuzma armer jeg har prøvet på lenco og garrard virker veldig fint, men selvfølgelig spørsmål hvilket type pu skal anvendes, stivt eller ikke hvilket arm man vil bruke.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Vilke 2 Kuzma armer snakker du om? Pu er heller ikke valg, tenke å velge arm først.
    Driverk->plint->-arm-> pu er rekkefølgen jeg instinktiv tenke å følge,til nå er det kun drivverket (401) som er kjøpt.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Vilke 2 Kuzma armer snakker du om? Pu er heller ikke valg, tenke å velge arm først.
    Driverk->plint->-arm-> pu er rekkefølgen jeg instinktiv tenke å følge,til nå er det kun drivverket (401) som er kjøpt.
    Den her:

http://kuzma.si/AmplioCMS2/public/EnterPublic.cms2?langId=60&request_locale=en_US#menuId=1131

og den her:

http://kuzma.si/AmplioCMS2/public/EnterPublic.cms2?langId=60&request_locale=en_US#menuId=1131

Men SME og audio mods rega er mye brukt
    Og så selvfølgelig tunge armene, SME, IKEDA, Shick og mange andre

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel Stogi og Stogi ref? (Begge linkene peker mot produktoversikten hos Kuzma)
    Pent brukt kunne det vært veldig interessant, litt vel dyrt for meg nytt med 15/18 tusen.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Det er vel Stogi og Stogi ref? (Begge linkene peker mot produktoversikten hos Kuzma)
    Pent brukt kunne det vært veldig interessant, litt vel dyrt for meg nytt med 15/18 tusen.
    Det er den gamle stogi og så stogi ref 313 vta
    En normal stogi som jeg liker veldig godt kan fås til gunstig pris men ref 313vta er lidt dyrere.
    Man kan få fine armer som ikke koster så veldig mye f.eks. den audio mod, men hvis det er noe steder jeg ville bruke lidt penger på i analog kjeden så er det i armen. Folk kan kanskje mene lidt forskjellig her :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Da var plinten bestilt, og da er bare å bestemme seg for hvilken type armbord den skal bli levert med.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Karlinn skrev:
    Minutten skrev:
    En normal stogi som jeg liker veldig godt kan fås til gunstig pris men ref 313vta er lidt dyrere.
    Man kan få fine armer som ikke koster så veldig mye f.eks. den audio mod, men hvis det er noe steder jeg ville bruke lidt penger på i analog kjeden så er det i armen. Folk kan kanskje mene lidt forskjellig her :)
    Begge disse monteres som 9" selv om 313 er en 12"? Og de bruker samme armbord som Linnarmene?
    Klarer du å beskrive hvordan du opplever forskjellen mellom dem?

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Karlinn skrev:
    Minutten skrev:
    Begge disse monteres som 9" selv om 313 er en 12"? Og de bruker samme armbord som Linnarmene?
    Klarer du å beskrive hvordan du opplever forskjellen mellom dem?
    Begge disse monteres som 9" men 313 har anden diameter (airline cuttout). Det som jeg har altid likt med stogi er det fundament som de fremstiller med solid bass og fin dynamikk. Den standard stogi er riktig fin arm synes jeg men 313 er bedre, den graver mere detaljer opp fra platen, mere ro i lyden og ennå mere dynamikk. Den 313vta er nok den flotteste lavet arm jeg har hatt og prøvet. Der finnes nok armer som fremstiller litt mer musikalitet som den nyeste graham men disse kuzma armer passer etter min mening garrard riktig godt.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Noen som har erfaring med armer fra Audiomods? Litt usikker på estetikken, men prisen er jo litt hyggeligere en en ny SME.

http://www.audiomods.co.uk/completearms.html
    Jeg har aldri vært fan av rega armer men audio mods bruker i den grad kun armrøret, jeg synes de er lidt spennende til prisen men har ikke prøvet dem. Thomas Shick er også veldig spennende arm hvis mann vil bruke stivt pu synes jeg, må ta tur innom Ivarlo og høre den.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Plinten har bare plass til 9"/10" armer og Shick er vel 12"?. (Har lest det skulle komme en 9", men har ikke sett den enda)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Minutten skrev:
    Likte både Northwest Analogue og den Loricraft kopien. NW koster £750 + det kommer vel en hel del ekstra i frakt på den.
    (De prisene jeg har klart å finne på Loricraft er £475 for den enkle og £900,- eks mva for den med "kasse".)
    Hvor har du funnet prisen på 750£ for NW analogue skiferplinthet?
    Jeg har fått et pristilbud på 900£ for basisutgaven fra NWA...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Minutten skrev:
    Hvor har du funnet prisen på 750£ for NW analogue skiferplinthet?
    Jeg har fått et pristilbud på 900£ for basisutgaven fra NWA...
    http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=37383

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn