Høyttalere Er sub i et godt anlegg å spytte i motvind

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har dCs, NEMO, JmFocal 1037Be som gir ned til 30Hz.
Har en lyd som passer meg og er fornøyd men ønsker mere dybde alikevel.
Har bært sub fra kino oppsettet (Sony SA-WX900, 50kg) inn i stua, kona lurer på hvor bordet i kinoen ble av:)
Satt denne i et hjørne bak høytaler (8cm fra vegger). Må ned på 50Hz (laveste innstilling) og nesten null volum for å unngå fet bass.
Alternativene jeg ser er svindyr høytalere, bedre sub evt. bedre plassering.

Noen meninger her på forumet?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
At du må ned på 50 Hz og nærmest null volum på suben, er ikke overraskende. Selv med mine små ProAc'er i mine anlegg nr. 2 og 3, deler jeg for tiden på rundt 45-50 Hz. Det er ikke utenkelig at du burde ha en sub som du kan dele enda lavere. Eventuelt kan det være verdt å prøve en plassering litt lenger fra veggene - midtstilt og på linje med fronthøyttalerne har fungert best hos meg, men det er jo ikke alltid mulig å få til.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei. Men det er fryktelig lett gjort å kødde det til, så for mange er vel svaret ja...
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Nei. Men det er fryktelig lett gjort å kødde det til, så for mange er vel svaret ja...
Svaret kan være ja, enig i det ;)
Men det kan også funke, med litt omfattende testing, plassering i rommet, match mot hoved ht i hurtighet og sound, fornuftig deling og riktig volum kan det også bidra på en positiv måte:) ...noen ganger iallefall....:cool:


gismo
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Stua er slik møblert at jeg får dem ikke inn mot midten, isåfall bør jeg ha 2 subber.
Har studert PBN Montana EPS2 men de koster 100k og der er jeg ikke ennå.
Derfor dette med subber som også kan kjøpes på Torget, spørsmålet er jo hva som må til og som passer som Ulf-B er inne på.
Finnes jo flere bra typer men skal lyden passe inn i mitt anlegg i tillegg da blir dette vanskelig.
Hadde håpet at bass er bass når man går lavt nok og ihvertfall ned i grensen hvor høytalerne begynner å butte.
Ser brukte subber på brukten hvor pris er rundt 15k, er dette virkelig nødvendig eller er 2 noe billigere like bra?
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Stort sett er flere rimelige subber bedre enn en dyr, både med tanke på forvrengning, kapasitet, utjevning av romnoder og vanskeligere å lokalisere. Men det betyr ikke at det gjelder i alle tilfeller.
Det som er tricky er å integrere subben godt når man ikke har noe høypass filter på frontene. En enkel måte å få til det på, er rett og sltet å plugge igjen bassportene med f.eks ullsokker. Da vil du få en jevn avrulling fra rundt 80hz med en typisk gulvstående.

Så er det viktig at du velger subber med både trinnløs fasejustering og gjerne en PEQ så du kan tilpasse bassgangen. Ta en kikk på disse; Servo subwoofers •Rythmik Audio Direct Servo subwoofers De får mye skryt mange steder. De har servo som skal gi renere bassgjengivelse.

Sub har mye for seg i mange oppsett, men det er krevende å få det til, spessielt hvis du ikke har verktøy for å finjustere overlappen mellom høyttaler og sub.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Noen som har en bass testfil eller en referanse til en som er prøvd.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Leste med interesse sidene hos Rhytmic Audio og lurer på om noen har eller bruker en sub fra dem. Prisene er jo OK og de markedsfører disse som bygget for high end anlegg.

Kjøper man noe herfra så er det jo ingen vei tilbake.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Problemet er at du må betale mellom 500 og 600 usd i frakt for en enkel sub.

Leste med interesse sidene hos Rhytmic Audio og lurer på om noen har eller bruker en sub fra dem. Prisene er jo OK og de markedsfører disse som bygget for high end anlegg.

Kjøper man noe herfra så er det jo ingen vei tilbake.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har på hjemlån en stk Velodyne SPL-1200 Ultra, kommer vel til å prøve DD12+ men får se på denne førts, prisen for DD er stiv.
Noen som har forkjærlighet for noe annet i samme klassen?? eller noe brukt og bedre til denne prisen på ca 15k.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.285
Antall liker
34.821
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Noen som har en bass testfil eller en referanse til en som er prøvd.
Du kommer langt med en test-cd fra Stereophile og et enkelt dB-meter, pluss et Excel-regneark eller bare en blokk med rutepapir.

Jeg støtter forøvrig forslaget om å stappe raggsokker eller skumgummibiter i bassrefleksportene på hovedhøyttalerne. Da får du en avrulling som er lettere å integrere med lavpassfilteret på sub'en. Dessuten begrenser det utsvinget ved lave frekvenser, noe som beskytter hovedhøyttalerne mot å "bånne" elementer når du har subwoofere som kan gjøre grovarbeidet. Flere mindre subwoofere er gjerne bedre enn en stor. Da kan du plassere sub'er slik at de driver rommet på forskjellig måte og jevner ut hverandres respons. Deretter er det bare å lytte, måle, flytte ting en centimeter eller to, lytte og måle igjen, justere delefrekvensen 5 Hz opp eller ned, lytte og måle igjen, ... God bass i et normalt rom krever en del jobb.

Hvis du har litt fingerferdighet, kan noen enkle sub'er også være en god vei inn i DIY-sekten. En 10" eller 12" Peerless XXLS i lukket kasse med en Hypex plateamp blir nokså state-of-the-art. Se tråden om dynabel Brontes eller her: THOR - subwoofer
 
Sist redigert:

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Svaret er:

Ja (bedre sub), ja (to stk.) og ja (optimalisert plassering). Dessuten tilstrekkelig jobbing med tilpassing til hovedht.

Kan i hvertfall meddele at ikke KUN haka fikk slepp når jeg gikk fra EN til TO subber:cool: i mitt oppsett. Har noen større Focaler enn deg, delefrekvens ligger her på lavt 30tall OG bratt filter(styrt via en Velodyne sms-1). Intet egentlig behov for EQ, men "drar" subbene opp en smule ned mot 20Hz (av egne preferansers hensyn, bor tross alt på hedmarken)

Fikk (uten å ta i:rolleyes:) nytt anlegg med å dobble antall subber. Skal nevnes at system/rom her medfører behov for "påfyll" ved frekvensene under midt 40tall (Skulle i andre rom/ med andre preferanser kanskje være unødvendig med ht. spesifisert med -3db punkt ved 25hz).

Enig med deg i at fullfrekvens kvalitetsht. fort koster flesk. Prøv med et par gode subber (gitt du er fornøyd med det andre). Henger meg at Rhytmics servobasser ser spennede ut!(Dog aldri testet disse , jeg kjører systemtroskap med Focals egne OG er svært tilfreds med det)

Hører med til historien at jeg har balet med EN subb i en årrrekke UTEN å ha følt målet helt oppnådd. Trodde dog jeg hadde bra styr på dette nå (kunne ikke "høre" subben i lydbildet lenger), inntil jeg hørte hva som skjedde ved utvidelse til to stk.. Jevnere loading, dobbling av areal og forsterkerkraft- ikke vet jeg hva som bidrar mest men forbedringen ble intet annet enn påtakelig HER.

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
To suber er sikkert bedre enn én - men etter at jeg fikk meg en spesiallaget stereobenk med mulighet for å sentrere min enslige sub, ble det en helt annen lyd i anlegget. Stor forbedring fra å ha suben stående litt på siden.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Folk kjøper som regel for billig sub til sine høyttalere...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.973
Antall liker
81.771
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
To suber er sikkert bedre enn én - men etter at jeg fikk meg en spesiallaget stereobenk med mulighet for å sentrere min enslige sub, ble det en helt annen lyd i anlegget. Stor forbedring fra å ha suben stående litt på siden.
Men hvordan kunne det blitt med 2 stk?
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Denne suben (1200 ultra) er bra den men må dele nede på 40hz for at den faller godt inn i lydbilde med volum på 30 (av 80). Kunne nok tenkt meg en ennå skarpere/kontant respons der nede. Da er spørsmålet: 2 x ultra 1200, 1 x dd12 pluss eller en med større element. Evt en annen som er raskere.

Forslag eller teorier der ute?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Noen meninger her på forumet?
He,har vel kansje det...:)
Dersom denne plasseringen ikke funker for deg,så gå over til single sub plassert dønn i midten.

IMAG0169.jpg


2 stereo subber plassert så nære hovedhøytalerene så mulig,gir renest lyd og muligheten for høy delefrekvens,dersom du også skjærer vekk bassen fra hovedhøytalerene.
Store muligheter til å tune lyden til rommet ditt med denne løsningen.
Dynamikk,renhet,dybde og stor romfølelse er gevinstene,blant annet.
Og en til tider...knokkelknusende bass! (har vel ikke lov og si dette da,på et hifi-forum):cool:
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
To suber er sikkert bedre enn én - men etter at jeg fikk meg en spesiallaget stereobenk med mulighet for å sentrere min enslige sub, ble det en helt annen lyd i anlegget. Stor forbedring fra å ha suben stående litt på siden.
Jeg leste nylig en grundig (etter det jeg kan forstå) test av to subs, en forholdvis rimelig (si 20k) og to stk. dyrere (50k). I artikkelen var det endel målinger og forklaring på hvorfor en sub virker i et rom.
Konklusjonen var at to (eller flere) subs kan være en fordel men også at det fører andre problemer med seg.
Så å si at flere subs i et rom er bedre uten å kjenne aktuelt utstyr og rom er vel i beste fall misvisende.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg leste nylig en grundig (etter det jeg kan forstå) test av to subs, en forholdvis rimelig (si 20k) og to stk. dyrere (50k). I artikkelen var det endel målinger og forklaring på hvorfor en sub virker i et rom.
Konklusjonen var at to (eller flere) subs kan være en fordel men også at det fører andre problemer med seg.
Så å si at flere subs i et rom er bedre uten å kjenne aktuelt utstyr og rom er vel i beste fall misvisende.
Har du en lenke (eller subsidiært en referanse) til artikkelen?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det har vært skrevet mye om dette med én sub kontra to. Det er bare å google og lese: Google
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg leste nylig en grundig (etter det jeg kan forstå) test av to subs, en forholdvis rimelig (si 20k) og to stk. dyrere (50k). I artikkelen var det endel målinger og forklaring på hvorfor en sub virker i et rom.
Konklusjonen var at to (eller flere) subs kan være en fordel men også at det fører andre problemer med seg.
Så å si at flere subs i et rom er bedre uten å kjenne aktuelt utstyr og rom er vel i beste fall misvisende.
Har du en lenke (eller subsidiært en referanse) til artikkelen?
Nei og det ser ut til at jeg har kastet bladet men jeg lurer på om det kan ha vært i svenske HiFi & Musik?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Denne studien konkluderte med at fire subwoofere var tilstrekkelig, men at to var nesten like bra.
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White%20Papers/multsubs.pdf

Jeg ser egentlig ingen fordeler med bare en sub, med mindre budsjettet er så trangt at valget blir mellom en god eller to dårlige.
Med mindre budsjettet er så romslig at man kan kjøpe mange fra øverste hylle vil det alltid være et valg mellom en god eller to dårligere, eller fire enda dårligere. Det gjelder for øvrig ikke bare sub.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Hvis vi fortsatt tenker Velodyne så er kanskje riktig strategi å starte med en DD12+ og la den neste eventuelt komme senere.
Men, jeg må si at den spl1200 jeg har på prøve nå ikke merkes ned hensyn til plasseringen, mangler dog dette med attack og raskhet.
Å holde på lukket løsning er vel riktigst i et rent musikk anlegg skulle jeg tro.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Subwooferartikkel

Jeg leste nylig en grundig (etter det jeg kan forstå) test av to subs, en forholdvis rimelig (si 20k) og to stk. dyrere (50k). I artikkelen var det endel målinger og forklaring på hvorfor en sub virker i et rom.
Konklusjonen var at to (eller flere) subs kan være en fordel men også at det fører andre problemer med seg.
Så å si at flere subs i et rom er bedre uten å kjenne aktuelt utstyr og rom er vel i beste fall misvisende.
Har du en lenke (eller subsidiært en referanse) til artikkelen?
Nei og det ser ut til at jeg har kastet bladet men jeg lurer på om det kan ha vært i svenske HiFi & Musik?
Husker du hva du mente med "nylig"? Er det snakk om dager, uker, måneder eller 1-2 år?

Kan det ha vært i norske Hjemmekino, antagelig fra deres siste halvår før de ble WATT? De hadde (i 2011) en serie grundige høyttalerartikler med målinger både i ekkofritt og vanlig rom samt lytting. De var skrevet av en svenske. Jeg tror en av de senere artiklene var om subwoofere, men det var vel 1 dyr vs. 2 rimeligere slik at totalprisen var nogenlunde lik(?) Jeg har visst bare skumlest den artikkelen, men har den fremdeles (et eller annet sted).
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Husker du hva du mente med "nylig"? Er det snakk om dager, uker, måneder eller 1-2 år?

Kan det ha vært i norske Hjemmekino, antagelig fra deres siste halvår før de ble WATT? De hadde (i 2011) en serie grundige høyttalerartikler med målinger både i ekkofritt og vanlig rom samt lytting. De var skrevet av en svenske. Jeg tror en av de senere artiklene var om subwoofere, men det var vel 1 dyr vs. 2 rimeligere slik at totalprisen var nogenlunde lik(?) Jeg har visst bare skumlest den artikkelen, men har den fremdeles (et eller annet sted).
Jeg mener det var andre kvartal i år, kanskje første og at det var et svensk blad men jeg fant den ikke i arkivet til HiFi & Musik på nett.
Det var målinger men ikke i ekkofritt rom etter det jeg husker men jeg tror det var 1 rimelig vs. 2 dyrere. Mener det var brukt mer spalteplass på subwoofer-teori (3s?) enn på selve testen (2s?).
Kan det ha vært REL tro? Gibraltar pluss en annen?

Det er kanskje best å se bort i fra hele greia da mitt minne er så uklart så kanskje jeg husker konklusjonen feil også :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Subwooferartikkel

Husker du hva du mente med "nylig"? Er det snakk om dager, uker, måneder eller 1-2 år?

Kan det ha vært i norske Hjemmekino, antagelig fra deres siste halvår før de ble WATT? De hadde (i 2011) en serie grundige høyttalerartikler med målinger både i ekkofritt og vanlig rom samt lytting. De var skrevet av en svenske. Jeg tror en av de senere artiklene var om subwoofere, men det var vel 1 dyr vs. 2 rimeligere slik at totalprisen var nogenlunde lik(?) Jeg har visst bare skumlest den artikkelen, men har den fremdeles (et eller annet sted).
Jeg mener det var andre kvartal i år, kanskje første og at det var et svensk blad men jeg fant den ikke i arkivet til HiFi & Musik på nett.
Det var målinger men ikke i ekkofritt rom etter det jeg husker men jeg tror det var 1 rimelig vs. 2 dyrere. Mener det var brukt mer spalteplass på subwoofer-teori (3s?) enn på selve testen (2s?).
Kan det ha vært REL tro? Gibraltar pluss en annen?

Det er kanskje best å se bort i fra hele greia da mitt minne er så uklart så kanskje jeg husker konklusjonen feil også :)
Det minner egentlig ganske mye om Hjemmekino-artikkelen jeg nevnte. Jeg får vel forsøke å finne den.

Den var som sagt skrevet av en svenske, og enten trykket på svensk eller norsk dårlig oversatt fra svensk (det heter f.eks. stue på norsk, ikke hverdagsrom). Jeg husker ikke om han også målte i ekkofritt rom for subwooferartikkelen, men han benyttet ekkofritt rom (eller rom med betydelige akustikktiltak) i tillegg til vanlig rom for i hvert fall noen av høyttalerartiklene.

Jeg stusser dog på dette med 1 rimelig vs. 2 dyrere subwoofere. 1 dyr vs. 2 rimeligere slik at totalprisen er nogenlunde lik, virker som et mye mer realistisk scenario fordi det er det valget de fleste står overfor og lurer på. Det fremstår vel nærmest som en selvfølgelighet at 2 dyrere er bedre enn 1 rimelig hvis 2 overhode har noen nytte vs. 1 i motsetning til at 2 alltid evt. lager ekstra ugangn i forhold til 1. Det siste er vel dog ikke sannsynlig basert på diverse fagpersoners publikasjoner(?)

Det er mulig at det var REL, men jeg husker egentlig ikke artikkelens subwooferfabrikat(er).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.285
Antall liker
34.821
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Å holde på lukket løsning er vel riktigst i et rent musikk anlegg skulle jeg tro.
Det er en av subwoofer-mytene som ble tilbakevist i artikkelen jeg ikke finner :)
Horses for courses, som britene sier. Det er fordeler og ulemper med begge prinsipper. Fordelen med bassrefleks er at den typisk gir mer lydtrykk lavt nede. Det er fullt mulig å lage en bassreflekssub som "måler flatt" til 20 Hz eller enda lavere. Ulempen er at den kan bli ganske diger hvis det skal bli bra. Hvis man gjør den for liten, kan det bli problemer med både en pukkel i frekvensresponsen, pustelyder i bassrefleksporten og hørbar tidsforsinkelse ("treg bass"). Det er denslags bokser som har gitt bassrefleks dårlig rykte.

Fordelen med en trykkammer er at den kan gjøres ganske liten og likevel få en grei frekvens- og faserespons. Den vil typisk operere nedenfor resonansfrekvensen, sånn at den ruller av med ca 12 dB/oktav, men det kompenseres delvis med rommets respons under laveste romresonans. Den øker typisk med 8-10 dB helt nederst. Finjusteringen kan man gjøre elektronisk, f eks med en ett-bånds eq sentrert på 20 Hz. Ulempen er at man gjerne begrenses av slaglengde og membranareal, kanskje også av effekt, og at kassen bør gjøres en del stivere enn med bassrefleks, siden det blir en del trykk i den.

Hvis man har plass nok, kan man gjerne bygge bassrefleks. Eller transmisjonslinje for den del. En favorittlink: http://www.passdiy.com/pdf/el-pipe-o.pdf
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Vil sterkt anbefale å se på mulighetene for et elektronisk delefilter og dele av frontene, slik at de tar seg av det de er gode på og la subbene få jobbe på det stedet og i de frekvensene de trives best med. Da kan du ofte slippe unna med en sub, ihvertfall til å begynne med.
For en best og enklest mulig integrasjon med subbene, bør det tas i bruk måleutstyr for å finne riktig deling samt Delay på frontene.

Det finnes også automatiske gode bokser som fungerer som preamp/DAC/delefilter/måleapparat hvor du kan tune lyden akkurat som du vil.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Denne studien konkluderte med at fire subwoofere var tilstrekkelig, men at to var nesten like bra.
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White Papers/multsubs.pdf

Jeg ser egentlig ingen fordeler med bare en sub, med mindre budsjettet er så trangt at valget blir mellom en god eller to dårlige.
Med mindre budsjettet er så romslig at man kan kjøpe mange fra øverste hylle vil det alltid være et valg mellom en god eller to dårligere, eller fire enda dårligere. Det gjelder for øvrig ikke bare sub.
Nå er det ikke sikkert at "øverste hylle" kjøper deg ren og adekvat ytelse heller.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Subwooferartikkel

Jeg rydder for tiden, og i dag fant jeg subwooferartikkelen jeg husket når Class nevnte en ditto, hvilket muligens var den samme:
  • Tidsskrift: Lyd & Bilde/Hjemmekino
  • Utgave: Mars 2012
  • Side: 54-57
  • Tekt og målinger: Glenn Olofsson
  • Subwoofere:
    • REL Gibraltar G1, 1 stk. á kr. 29.995, lukket, 12" aktivt element
    • REL R 528, 2 stk. á kr. 13.995, 12" aktivt element + 12" passivt element
Forfatteren refererer til tidligere artikler "i forrige utgave og testen av JBLs aktive studiomonitorer". Hvis jeg ikke husker og tar for mye feil. er denne artikkelen et ledd i en artikkelserie som begynte i norske Hjemmekino før det ble overtatt av Lyd & Bilde, og de fleste/en del av medarbeiderne begynte i det nystartede tidsskriftet WATT.

Denne artikkelen er flere "ting" på en gang:
  • (Test)omtale med lytteinntrykk, både musikk og film, og målinger av ovennevnte subwoofere
  • En sammenligning av én dyr (, stor og tung) vs. to halvparten så dyre (, lettere og mindre) subwoofere
    • Dette er en reell og meget interessant problemstilling for de fleste
  • Generell subwooferkunnskap inkl.:
    • Lukket kabinett vs. refleks og passiv radiator
    • Størrelse
    • Servo
    • Plassering i rommet
    • Samvirkning med rommet
    • Bruk av og behovet for EQ
    • Effektbehov
    • En del om beklagelige hifimyter (som Olofsson altså er motstander av) og feil og mangler i bruksanvisningene
Jeg oppfatter dette som en god og grundig artikkel med mye informasjon. Olofsson (og Hjemmekino) skal ifølge Hjemmekino ha fått mye ros for sine artikkelserier om akustikk og høyttalere.

Artikkelen er nå, en tanke ombrukket, også publisert¨på Lyd & Bildes vevsider: "Test av REL Gibraltar vs 2x REL R 528: Valgets kvaler – to eller en subwoofer".
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg rydder for tiden, og i dag fant jeg subwooferartikkelen jeg husket når Class nevnte en ditto, hvilket muligens var den samme:
  • Tidsskrift: Lyd & Bilde/Hjemmekino
  • Utgave: Mars 2012
  • Side: 54-57
  • Tekt og målinger: Glenn Olofsson
  • Subwoofere:
    • REL Gibraltar G1, 1 stk. á kr. 29.995, lukket, 12" aktivt element
    • REL R 528, 2 stk. á kr. 13.995, 12" aktivt element + 12" passivt element
Forfatteren refererer til tidligere artikler "i forrige utgave og testen av JBLs aktive studiomonitorer". Hvis jeg ikke husker og tar for mye feil. er denne artikkelen et ledd i en artikkelserie som begynte i norske Hjemmekino før det ble overtatt av Lyd & Bilde, og de fleste/en del av medarbeiderne begynte i det nystartede tidsskriftet WATT.

Denne artikkelen er flere "ting" på en gang:
  • (Test)omtale med lytteinntrykk, både musikk og film, og målinger av ovennevnte subwoofere
  • En sammenligning av én dyr (, stor og tung) vs. to halvparten så dyre (, lettere og mindre) subwoofere
    • Dette er en reell og meget interessant problemstilling for de fleste
  • Generell subwooferkunnskap inkl.:
    • Lukket kabinett vs. refleks og passiv radiator
    • Størrelse
    • Servo
    • Plassering i rommet
    • Samvirkning med rommet
    • Bruk av og behovet for EQ
    • Effektbehov
    • En del om beklagelige hifimyter (som Olofsson altså er motstander av) og feil og mangler i bruksanvisningene
Jeg oppfatter dette som en god og grundig artikkel med mye informasjon. Olofsson (og Hjemmekino) skal ifølge Hjemmekino ha fått mye ros for sine artikkelserier om akustikk og høyttalere.

Artikkelen er nå, en tanke ombrukket, også publisert¨på Lyd & Bildes vevsider: "Test av REL Gibraltar vs 2x REL R 528: Valgets kvaler – to eller en subwoofer".
Fin artikkel! :)
 

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Innlegg
147
Antall liker
81
Sted
Oslo
Tester ut sub i anlegget om dagen. Ganske interessant og ganske bra faktisk, selv om signalkabelen til suben koster 200 og den til høytalerene 10000. Bør jeg ha en veldig dyr kabel til suben også?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Tester ut sub i anlegget om dagen. Ganske interessant og ganske bra faktisk, selv om signalkabelen til suben koster 200 og den til høytalerene 10000. Bør jeg ha en veldig dyr kabel til suben også?
Nei. God lyd fra sub handler om bra elementer, god forsterker, solid kasse/ramme, fornuftig konstruksjon, kapasitet, integrering, respons, plassering ++
 
Sist redigert:

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Av egen erfaring vil en sub gi en forbedreing av bassgjengivelsen nesten uansett størrelse og kvalitet på høyttalerne (også inklusive Montana høyttalerne nevnt tidligere). Men integrering er avgjørende, og ett elektronisk delefilter er beste måten å få dette til på.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Av egen erfaring vil en sub gi en forbedreing av bassgjengivelsen nesten uansett størrelse og kvalitet på høyttalerne (også inklusive Montana høyttalerne nevnt tidligere). Men integrering er avgjørende, og ett elektronisk delefilter er beste måten å få dette til på.
Helt enig. Altfor mange dropper denne delingen, men mister også gevinsten. Hvis man skal ha linjesignalet så ubesuddlet som mulig for enhver pris (hvilket jeg tror er grunnen til aversjonen mot aktiv deling), så kan man jo henvise til hederskaren Phil Marchand. No nonsense.

XM46 Passive Line Level Crossover Network, PLLXO, 24 dB/oct


 
Sist redigert:

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Av egen erfaring vil en sub gi en forbedreing av bassgjengivelsen nesten uansett størrelse og kvalitet på høyttalerne (også inklusive Montana høyttalerne nevnt tidligere). Men integrering er avgjørende, og ett elektronisk delefilter er beste måten å få dette til på.
Helt enig. Altfor mange dropper denne delingen, men mister også gevinsten. Hvis man skal ha linjesignalet så ubesuddlet som mulig for enhver pris (hvilket jeg tror er grunnen til aversjonen mot aktiv deling), så kan man jo henvise til hederskaren Phil Marchand. No nonsense.

XM46 Passive Line Level Crossover Network, PLLXO, 24 dB/oct


Kan da noen forklare meg eller henvise til informasjon for ikke teknikere til å skjønne litt mere av dette med å tilpasse via aktivt delefilter. Skjønner knappest hvordan dette skal monteres i kjeden jeg
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
1 sub gir ALLTID problemer! Sub gir NESTEN alltid problemer.
Årsaken er systemforskjeller i hurtighet og derved problemer med integrering.
Det er MYE enklere med store basselementer i korrekt designet kabinett som gjengir subområdet OG arbeider oppover mot 500 - 1500Hz.

Er nå min erfaring....
 
Topp Bunn