Høyttalere Er sub i et godt anlegg å spytte i motvind

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan da noen forklare meg eller henvise til informasjon for ikke teknikere til å skjønne litt mere av dette med å tilpasse via aktivt delefilter. Skjønner knappest hvordan dette skal monteres i kjeden jeg
Det beste er nok å sette opp hele anlegget for aktiv deling. Det betyr at funksjonen som delefilter ligger i preamp, og at det er en effektforsterker pr høyttalerelement. Da kan hver effektforsterker være tilpasset høyttalerelement og effektbehov, f eks sånn at diskantforsterkerne kan være noen småtasser. Jeg gjør denne delingen digitalt sammen med høyttaler- og romkorreksjon, før D/A-konvertering. Da unngår jeg eventuell støy fra å konvertere signalet frem og tilbake flere ganger. Da kan jeg også lage en "delefilterkurve" som får høyttalerne til å gi eksakt den frekvens- og faseresponsen i rommet som jeg ønsker. F eks flat til +/- 0,1 dB og +/- 0,5 ms med delefiltre på 96 dB/oktav.

Boksen som gjør all den prosesseringen hos meg er en DEQX HDP-3, koblet til seks Hypex UcD effektforsterkere pluss to-veis høyttalere (dynaBel Euforia) og en 2x10" sub. Det funker ganske bra. Den prosessoren er også D/A-konverter og preamp, sånn at kjeden blir digital signalkilde -> [ inngangsvelger -> delefilter -> høyttaler- og romkorreksjon -> D/A-konverter -> analog volumkontroll ] -> effektforsterker -> høyttalerelement. Alt innenfor klammeparantesene skjer i DEQX'en.

Alternativt kan du ta det analoge signalet fra preamp og sende det til et analogt Marchand delefilter, slik som Rojoh nevner. Da beholder du eksisterende preamp, men trenger fortsatt en effektforsterker pr delefilterkanal. Ulempen med den løsningen er at det er litt vanskeligere å tilpasse delefilteret til høyttalerens særegenheter. De fleste høyttalere trenger litt mer tilpasning enn bare et "læreboksfilter". Det må du i så fall gjøre ved å prøve deg frem med forskjellige filtermoduler i Marchand-filtrene, eller ved å bytte komponenter på de modulene. Eventuelt kan du bruke det aktive delefilteret bare til å splitte mellom hovedhøyttaler og sub, og beholde eksisterende delefilter i hovedhøyttalerne. Uansett kommer et aktivt delefilter mellom preamp og effektforsterker.

Mitt råd: Enten høynivåsignal fra eksisterende effektforsterker til innebygget delefilter og effektforsterker i sub, eller full pakke med digital deling og høyttalerkorreksjon.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Aktivt delefilter settes etter preamp, evnt. DAC m/volumkontroll. Det finnes også filtre med innebygget preamp og DAC hvor man kjører digitalt rett i filterboksen.
Filteret deler opp signalet og sender f.eks. bassignalene til sub og resten til frontene.
Hensikten med filteret er også å kunne justere delay(tid) og fase mellom front og sub, for en bedre integrering.
Frontene og fosterkeriet blir avlastet og frontene spiller det de kan best og bassene spiller det de kan best og kan plasseres der de fungerer best i rommet.

Noen filtre har også EQ-muligheter for å justere frekvensresponsen til ditt lytterom.

Resultatet er som oftest en mye klarere gjengivelse på frontene og bass med kontroll.

Litt kort forklaring fra iPhone dette :)
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Aktivt delefilter settes etter preamp, evnt. DAC m/volumkontroll. Det finnes også filtre med innebygget preamp og DAC hvor man kjører digitalt rett i filterboksen.
Filteret deler opp signalet og sender f.eks. bassignalene til sub og resten til frontene.
Hensikten med filteret er også å kunne justere delay(tid) og fase mellom front og sub, for en bedre integrering.
Frontene og fosterkeriet blir avlastet og frontene spiller det de kan best og bassene spiller det de kan best og kan plasseres der de fungerer best i rommet.

Noen filtre har også EQ-muligheter for å justere frekvensresponsen til ditt lytterom.

Resultatet er som oftest en mye klarere gjengivelse på frontene og bass med kontroll.

Litt kort forklaring fra iPhone dette :)

De 2 siste svarene her ga meg litt å tygge på og sant å si så kan dette bli moro. Sitter nå å spiller klassisk stor orkester musikk og bare nyter, det er virkelig musikk med stor M. Men som sagt så er dette dere tar opp her en del av hobbyen nemlig å gå nye veier om ikke annet for å lære og oppleve, det jeg har det har jeg jo og det er slik jeg oppfatter det svært bra allerede men å bruke noe penger på forskning gjør jeg gjerne. Derfor hvilke filtre kan dere anbefale med EQ??
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Av egen erfaring vil en sub gi en forbedreing av bassgjengivelsen nesten uansett størrelse og kvalitet på høyttalerne (også inklusive Montana høyttalerne nevnt tidligere). Men integrering er avgjørende, og ett elektronisk delefilter er beste måten å få dette til på.
Helt enig. Altfor mange dropper denne delingen, men mister også gevinsten. Hvis man skal ha linjesignalet så ubesuddlet som mulig for enhver pris (hvilket jeg tror er grunnen til aversjonen mot aktiv deling), så kan man jo henvise til hederskaren Phil Marchand. No nonsense.

XM46 Passive Line Level Crossover Network, PLLXO, 24 dB/oct



Fint problemet fra dårlig lyd i elektroniske filtre skyldes de obligatoriske RC led og strømforsyningen. Det du henviser til er en langt bedre løsning.
 

Onkel Storm

Medlem
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
26
Antall liker
1
Interessant tema dette. Har jo registrert at noen bruker 4 subber i hjemmekino. (To foran, to bak).

Jeg antar derfor at hvis man skal gjøre noe lignende i et stereo-oppsett (2.2-system), så bør man kunne la hovedhøyttalerne spille udelt, helt ned, dersom man plasserer (de to) subwooferne bak i rommet, spillende fremover mot hoved-HT.

Eller blir det helt feil?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De 2 siste svarene her ga meg litt å tygge på og sant å si så kan dette bli moro. Sitter nå å spiller klassisk stor orkester musikk og bare nyter, det er virkelig musikk med stor M. Men som sagt så er dette dere tar opp her en del av hobbyen nemlig å gå nye veier om ikke annet for å lære og oppleve, det jeg har det har jeg jo og det er slik jeg oppfatter det svært bra allerede men å bruke noe penger på forskning gjør jeg gjerne. Derfor hvilke filtre kan dere anbefale med EQ??
Hvis du skal gå digitalt finnes det noen alternativer. Jeg har bare brukt DEQX og kommer til å fortsette med det. Top-of-the-line-alternativet der er HDP-4, mens HDP Express er en rimeligere løsning. Et alternativ er Behringer DCX 2496. Den mest hardcore gjør-det-selv-løsningen er miniDSP.

Det finnes også softwarebaserte løsninger hvis du allerede har en dedikert PC i signalkjeden. Da kjører du en crossover/korreksjons-plugin på PCen/serveren og har DACene i separate bokser. De kan være alt fra et eksternt PC-lydkort til multikanals proffutstyr som RME eller Lynx. Det opplagte alternativet der er Audiolense. Det kan håndtere en hel bråte med kanaler, også i 5.1 eller 7.1 surround. Se tråden om Audiolense her på 'sentralen, ettersom mannen bak systemet har signaturen Bx.

Det finnes enda fler alternativer enn disse, se f eks her: The Well-Tempered Computer (Den forfatteren har tilsynelatende ikke fått med seg at en DEQX kan ta digitalt signal inn og erstatte både preamp og DAC.)
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
De 2 siste svarene her ga meg litt å tygge på og sant å si så kan dette bli moro. Sitter nå å spiller klassisk stor orkester musikk og bare nyter, det er virkelig musikk med stor M. Men som sagt så er dette dere tar opp her en del av hobbyen nemlig å gå nye veier om ikke annet for å lære og oppleve, det jeg har det har jeg jo og det er slik jeg oppfatter det svært bra allerede men å bruke noe penger på forskning gjør jeg gjerne. Derfor hvilke filtre kan dere anbefale med EQ??
Hvis du skal gå digitalt finnes det noen alternativer. Jeg har bare brukt DEQX og kommer til å fortsette med det. Top-of-the-line-alternativet der er HDP-4, mens HDP Express er en rimeligere løsning. Et alternativ er Behringer DCX 2496. Den mest hardcore gjør-det-selv-løsningen er miniDSP.

Det finnes også softwarebaserte løsninger hvis du allerede har en dedikert PC i signalkjeden. Da kjører du en crossover/korreksjons-plugin på PCen/serveren og har DACene i separate bokser. De kan være alt fra et eksternt PC-lydkort til multikanals proffutstyr som RME eller Lynx. Det opplagte alternativet der er Audiolense. Det kan håndtere en hel bråte med kanaler, også i 5.1 eller 7.1 surround. Se tråden om Audiolense her på 'sentralen, ettersom mannen bak systemet har signaturen Bx.

Det finnes enda fler alternativer enn disse, se f eks her: The Well-Tempered Computer (Den forfatteren har tilsynelatende ikke fått med seg at en DEQX kan ta digitalt signal inn og erstatte både preamp og DAC.)

Har investert i dCs Debussy DAC (70k liste) med volumkontroll og vil benytte den, den har gitt et stort løft på lyden.
Det må da bli noe mellom den og NEMO'ene og som ikke forsøpler signalet spesielt da til høyttalerne.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Tenker også på at Debussy'en kjører 24Bit/192 khz
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Når du allerede har en god to-kanals DAC med volumkontroll, er det ikke spesielt meningsfylt å A/D-konvertere signalet etter DAC'en, prosessere det digitalt, og så D/A-konvertere det på nytt. Da ville jeg kanskje sett på analoge delefiltre, som det Marchand-filtret Rojoh beskriver, eller helt enkelt tatt høynivåsignalet fra høyttalerterminalene, sendt det til suben og så prøvd å bende til overgangen med tilpasning av bassrefleksporter og delefrekvens.

Husk også at du vil trenge en effektforsterkerkanal pr høyttalerelement hvis du går for aktiv deling. Seks Nemo'er vil ta opp litt plass i stua.
 
Sist redigert:
Topp Bunn