Er på effekttrinn (mono/stereo) jakt!

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei!
Blir litt Off-topic dette, men selv om jeg synes det er gøy å dra på litt innimellom, så spiller jeg ikke spesielt høyt når jeg "lytter" - hvis volumet blir for høyt, så føler jeg at hørselen min blir stilt inn på et høyere nivå, og da fanger den ikke opp alle mikrodetaljene, og da står jeg kun igjen med bass og dynamikk - og da blir det rett og slett kjedelig i lengden.

Mvh
OMF
Hei,

Støtter samme synspunkt.
Det som er cluet er å få til en kombinasjon med god dynamikk på lavere lyttenivåer.
Det er mye mer behagelig en å spille ekstremt høyt, selv om lav forvrenging selvsagt kan medføre at man egentlig spiller høyere enn man tror.
Det har imidlertid en tendens å bli noe øket volum litt proposjonalt med antall konjakk av og til :)

Ellers ser jeg at det nå begynner å florere med gode effektrinn på "børsen", men jeg regner med at  trådstarter sikkert allerede har en "shortlist" hva han ønsker.

Mvh
Geir :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Må være en typo, har ikke fått svar fra Mono enda.....
Ja... Det er mulig at Art 2 takler 10K ohms.
Men jeg ville ikke antatt det så veldig hardt...
Det er helt i grenseland...

Jeg kom også på at de audionet sakene du hadde gikk løs på ca 40K ohm... Virket det som om bassen der var litt
"vekk"?
Eller var dette ikke problemet der mener du?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Ja... Det er mulig at Art 2 takler 10K ohms.
Men jeg ville ikke antatt det så veldig hardt...
Det er helt i grenseland...

Jeg kom også på at de audionet sakene du hadde gikk løs på ca 40K ohm... Virket det som om bassen der var litt
"vekk"?
Eller var dette ikke problemet der mener du?

Basset rimelig bra de (ikke Krell akkurat), men det var nok ikke en helt super match tror jeg....
Har hørt når det har vært totalt mismatch før, da ble Burmester 956MKII koblet til en Bladelius pre jeg hadde, da fantest det ikke bass i det hele, fikk nesten sjokk helt til jeg fant ut at 956MKII hadde inngangsimp. på 1K ohm.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Her er ei prisliste på Ayre.
AX-7e.Integrert 60w forsterker kr.29995.
CX-7e.CD-spiller kr.29995.
V-5xe. 150w Effektforsterker kr.59995.
P-5xe.Phonoforsterker kr.29995.
K-5xe.Forforsterker kr.23995.
C5-xe Universalspiller kr.59995.
V-6xe. Modulær 150w effektforsterker Kr.67995.
V-6xe. 5ch5x150w effektforsterker kr.89995.
DX-7e SDI, DVD-spiller SDI-utgang kr.49995.
DX-7e DVI,DVD-spiller DVI-utgang kr.59995.
Prislisten er hentett fra nest siste nr.av Lyd&Bilde.
Om ikke prisene er bedre enn det, ser det ut som det kan lønne seg med en tur med Englandsbåten.....

AX-7 Integrated amplifier — 60wpc £1995

K-5xe Pre-amplifier £1995

V-5xe Power amplifier — 150wpc £2995

K-1xe Pre-amplifier - seperate power supply/ choke regulation £4995

K-1xe Pre-amplifier - as above with balanced phono stage £5995

V-1xe Poer amplifier - 200wpc - choke regulated power supply £6495

Other products could be available. Please ring for details.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Hei janhella.. Jeg ser highend skal på Horten messa med AX. Hvis det er noe for deg kan du jo se og høre den der.

Mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ayre inngangsimpedans 10K ohms :-/
Ayre V-1x hadde FØR August 2001 10k ohms
-----------
Etter August 2001 har V-1x(rev 2) og V-1xe 100k ohms.
Slik er det.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Bare litt ad notam.

Når man har en forforsterker, så har denne ett arbeidsområde med hensyn på
hva slags inngangsimpedans den takler på den etterfølgende effektforsterkeren.
CJ Art 2 Har jo Cascode output og rimelig høy utgangsimpedans.

Selv om den klarer ned i etter hva J10 sier ca 10K ohms, så er sikkert 50 eller sågar 100k ohms bedre for frekvensresponsen under 200hz... og over 20khz..

Når impedansen på forsterkerens input synker, så krymper ofte forforsterkerens  båndbredde i begge ender av frekvensspekteret...

Når man skal velge seg amp, må dette altså tenkes igjennom, også om de matcher impedansmessig slik som beskrevet...

Veldig bra at du nevner dette. Det er til de grader undervurterte parametre.

Som Janhella er inne på også, så er for eksempel Burmester veldig lavimpedante.

Kanskje det er verdt å vurdere om du skal se på ny forforsterker også dersom den du har ikke vil drive et eventuellt effekttrinn du måtte forelske deg i?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Veldig bra at du nevner dette. Det er til de grader undervurterte parametre.

Som Janhella er inne på også, så er for eksempel Burmester veldig lavimpedante.

Kanskje det er verdt å vurdere om du skal se på ny forforsterker også dersom den du har ikke vil drive et eventuellt effekttrinn du måtte forelske deg i?
Enig, flott av Tweakman å ta opp dette.
Er man ute etter effekttrinn, er det lurt å sjekke hvilken inngangsimpedans produsenten av preampen bruker på sine effekttrinn....det bør vel være den ultimate matchen...

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Enig, flott av Tweakman å ta opp dette.
Er man ute etter effekttrinn, er det lurt å sjekke hvilken inngangsimpedans produsenten av preampen bruker på sine effekttrinn....det bør vel være den ultimate matchen...
Dette var jo en tanke...
Hvordan skal dette settes sammen da?

Min Meridian G68 har disse spesifikasjonene.
Analogue outs: Variable between 0 and 3.5Vrms, output impedance 47 ohm.

Effektrinnet jeg lurer på har dette:
Input impedance 100k Ohms

Dette ser ut som mismatch?
Jeg finner forøvrig ikke specs på Meridian effektrinn.

K

kbwh

Gjest
47ohm utgangsimpedans matcher en 100000ohm inngangsimpedans. Faktoren bør være større enn 10 og det er den her.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
47ohm utgangsimpedans matcher en 100000ohm inngangsimpedans. Faktoren bør være større enn 10 og det er den her.
Takker.
Men kan faktoren bli for høy?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takker.
Men kan faktoren bli for høy?
Hei!

Nei
Faktoren sier litt forenklet noe om hvor stor del av utgangssignalet fra preampen som blir overført til effekttrinnet.

Problemet oppstår da dette er impedanser, som forandrer verdi ved ulike frekvenser. Dersom inngangsimpedansen ikke er veldig stor på effekttrinnet i forhold til utgangsimpedansen på preampen, så vil andelen av signalet som blir overført til effekttrinnet varierer med frekvensen og kunne skape ganske betydelige frekvensavvik.

Mvh
OMF

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jaja, tok ikke lange tiden å bestemme seg denne gangen, selv om jeg ikke har hørt alt som er blitt nevnt. Satser på synergieffekten, et effekttrinn av samme merke vil gi, så jeg bestillte en CJ350SA fra Peter www.audiofreaks.no, fikk forøvrig en veldig bra deal på 350'en, så jeg slo til kjapt.
Rådene jeg har fått så langt fra Peter, virker også å stemme godt overens med min smak når det gjelder lyd, da forstår vi tydeligvis hverandre, og det er alltid godt at selger forstår hva man er ute etter lydmessig.
PS! Har testet CJ350SA før, men ikke sammen med ART2 preampen, så her krysser jeg fingrene for synergieffekten ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Bra! Lurte på om du hadde blitt syk!

Uansett, det er garantert en knallkombo!(kunne du ha valgt noe annet med den preen?) Nå må du bare få deg noen bedre høyttalere! ;D

O.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.520
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gratulerer så mye Janhella...
Håper du blir fornøyd.
Testet den selv - og syntes den var dritdårlig.. Men kanskje du blir fornøyd.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

EDIT: BARRA TULLA ;D ;D ;D

Synergi effekter er gøy...

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Uansett, det er garantert en knallkombo!(kunne du ha valgt noe annet med den preen?) Nå må du bare få deg noen bedre høyttalere! ;D

O.
Anthony Gallo kanskje ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Gratulerer så mye Janhella...
Håper du blir fornøyd.
Testet den selv - og syntes den var dritdårlig.. Men kanskje du blir fornøyd.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

EDIT: BARRA TULLA  ;D ;D ;D

Synergi effekter er gøy...
Det var godt at du barra tulla :mad: 8) ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.520
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Siden du bor i sørfylket regner jeg med at du tok "barra" - kanskje "bæra tulla" hadde passet bedre ???
Hilsen en i fra Nordfylket... ;-)

O

om.s

Gjest
Jaja, tok ikke lange tiden å bestemme seg denne gangen, selv om jeg ikke har hørt alt som er blitt nevnt. Satser på synergieffekten, et effekttrinn av samme merke vil gi, så jeg bestillte en CJ350SA fra Peter www.audiofreaks.no, fikk forøvrig en veldig bra deal på 350'en, så jeg slo til kjapt.
Rådene jeg har fått så langt fra Peter, virker også å stemme godt overens med min smak når det gjelder lyd, da forstår vi tydeligvis hverandre, og det er alltid godt at selger forstår hva man er ute etter lydmessig.
PS! Har testet CJ350SA før, men ikke sammen med ART2 preampen, så her krysser jeg fingrene for synergieffekten  ;D
Synergi er stort sett alltid bra, får håpe du er fornøyd en stund nå, grattis med nytt... ;)

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Å være fornøyd er oppskrytt...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Vel..de er forbausende bra de faktisk! Men nei, tenkte på Wilson Audio, ML Summit eller noe annet dyrt og eksotisk ;D

O.
Anthony Gallo kanskje  ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Vel..de er forbausende bra de faktisk! Men nei, tenkte på Wilson Audio, ML Summit eller noe annet dyrt og eksotisk ;D

O.
Blir bytte etter hvert, men er ikke på plass i optimale lokaler enda, så det får vente...... ML Summit frister litt de, har hørt dem, men ikke under optimale forhold, og da skuffet de stort kontra de gamle toppmodellene...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg syntes du skulle gå for Sofia 2, liker du dem ikke kan du selge dem til meg(med sterkt redusert pris) på bruktbørsen ;D

O.
P.S Gjerne i rød wilson finish

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Som janhella synes jeg at prisene på Ayre-produktene var i overkant i forhold til prisene i England. Jeg stusset særlig over prisen på riaa-trinnet P-5xe. Å betale 29995 kroner når modellen koster 1695 pund, er som ran og overfall på høylys dag.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

O.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Nye høyttalere? de er steindyre, derfor må de være steingode ;D Tullebukker - Holfi Sonair RULES! :-*

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.528
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Blir bytte etter hvert, men er ikke på plass i optimale lokaler enda, så det får vente...... ML Summit frister litt de, har hørt dem, men ikke under optimale forhold, og da skuffet de stort kontra de gamle toppmodellene...

Nå må dere snart få øynene opp for Montana da gutter ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Mja, du kunne kanskje skrive litt om dine opplevelser og poste det under omtaler/høyttalere.
Det er jo en tanke vettu! ;D

Det tror jeg sikkert du vil få til.
Litt henvisninger til hva slags sanger du lyttet på osv.. ;D

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.528
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Mja, du kunne kanskje skrive litt om dine opplevelser og poste det under omtaler/høyttalere.
Det er jo en tanke vettu!  ;D

Det tror jeg sikkert du vil få til.
Litt henvisninger til hva slags sanger du lyttet på osv..  ;D

Har hatt mine Montana XP ca. 2 1/2 år nå og lytter til alt fra progrock ,blues, klassisk og jazz.
De fungerer utmerket uansett sjanger. Aldri hatt en mer homogen høyttaler. Stendøde kabinetter som gir minimalt med egenlyd og forvrengning. Store nok til å gi fullt trykk med masse dynamikk enten det er klassisk eller rock. Følsomhet på 93 db, og ganske stabil belastning på 4 ohm. Aldri hatt en mere tilfredsstillende høyttaler.
(inkl. Quad,Martin Logan,Wilson,JmLab)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg liker den EPX høyttaleren jeg. Ikke hørt den da.
Men jeg liker designet og det at den har begge bassene nederst.
Blir lettere å integrere den i små rom da og den kan støffes nermere bakvegg tror jeg det blir.
Blir dette riktig? Montana vet jeg fint lite om iforhold da.

Men de EPX sakene synes jeg er direkte nydelig designet!

Skulle jeg hatt noe ifra PBN, tror jeg at jeg hadde valgt meg slike da. De har ettersigende bass av en annen verden. Det er jeg jo fan av!

Har du hørt EPX Soundscape? Hva var forskjellen iforhold til dine xP?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva er følsomheten på disse skjeve sløydtårnene? 80dB? ;)
Ja, Sofia 2 tror jeg på! Kom igjen a! ;D

O.
Nye høyttalere? de er steindyre, derfor må de være steingode  ;D Tullebukker - Holfi Sonair RULES!  :-*

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.528
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Skulle jeg hatt noe ifra PBN, tror jeg at jeg hadde valgt meg slike da.  De har ettersigende bass av en annen verden. Det er jeg jo fan av!

Har du hørt EPX Soundscape? Hva var forskjellen iforhold til dine xP?

Har så vidt hørt EPX hos High-end. I et annet rom og med annen elektronikk enn jeg har hjemme, så vil jeg ikke trekke noen direkte sammenlikning.
Bassresponsen hørtes absolutt bra ut, har også fått en kort demo av nye XPS, som overtar etter mine - og kan bare tilføye at dette er meget seriøse høyttalere.
Montana kan med prisene i Norge konkurrere med langt dyrere ,kanskje mer etablerte "prestisjemerker".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
:eek: Bare dere ikke tar bikkja til Waters så... :eek:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.520
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tenker på å parre bikkja og få valper til høsten.. Noen som vil ha?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hva er det du har for rase da? (dette begynner doggone å bli litt offtopic esse... ;D )

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.520
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Riesenschnauzer