Er hifientusiaster lettlurte "fjols"?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Grønn tusj har jeg aldri prøvd, men det er andre ting som faktisk er hørbart. Det å sammenligne en brent CD-ROM med orginal-CDen bør være hørbart. Det å klistre på en label på CDen bør også være hørbart. Bruk av en "optical enhancer", feks Auric Illuminator, skal også være relativt lett å høre. Har du "top-load" CD-spiller og tilfeldigvis en gammel 5 1/4" floppy liggende å slenge, kan du ta ut plastskiva inni og legge denne på toppen av CDen under avspilling. Hørbart? Å ja!
 
M

Mr-T

Gjest
Desillusjonert skrev:
Dazed skrev:
Synd, men sånn er det. Jeg trodde f.eks. også på den tekniske forklaringen om hvorfor grønn tusj virket en gang i tiden.
HVA? Virker ikke den grønne tusjen????
Klart den virker. CD'en blir jo grønn når du tusjer med tusjen. Med mindre den har tørka ut da.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Husker jeg hadde en sånn grønn tusj. Tror den ble kjøpt på hifi-klubben. Skal si cd'ene låt bra med grønne kanter. Skikkelig skuffa når den ble brukt opp/tørka ut.
Et av mine første møter med placebo i hifien.. :) Cder med og uten tusj låte 100% likt skulle det vise seg.
"want to believe".
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Det å sammenligne en brent CD-ROM med orginal-CDen bør være hørbart.
Hvorfor?

ayaboh skrev:
Det å klistre på en label på CDen bør også være hørbart.
Hva skal det tilføre?

ayaboh skrev:
Bruk av en "optical enhancer", feks Auric Illuminator, skal også være relativt lett å høre. Har du "top-load" CD-spiller og tilfeldigvis en gammel 5 1/4" floppy liggende å slenge, kan du ta ut plastskiva inni og legge denne på toppen av CDen under avspilling. Hørbart? Å ja!
Hvordan forbedrer disse tingene lyden, mener du?
 
L

larkus

Gjest
Asbjørn skrev:
Enda verre, det er ikke bare et spektralt minne om det som er avspilt allerede (mellom laseren og ytterkanten), men noe av lyset går også innover, rundt hullet og reflekteres på den andre siden, sånn at det får med seg en forutanelse om hva som skal komme senere i musikken også i en kvantemekanisk superposisjon med det som allerede er avspilt og det som spilles nå.
Aha! Der er altså forklaringen på det irriterende pre-ekkoet jeg hadde tidligere på nesten alle CD'er. Et par av de legendariske "Shun Mook Mpingo" strategisk plassert rett over CD-drevet kurerte imidlertid problemet ;D ;D
http://www.shunmook.com/text1.htm

mvh
kabelsatan
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
kabelsatan skrev:
Asbjørn skrev:
Enda verre, det er ikke bare et spektralt minne om det som er avspilt allerede (mellom laseren og ytterkanten), men noe av lyset går også innover, rundt hullet og reflekteres på den andre siden, sånn at det får med seg en forutanelse om hva som skal komme senere i musikken også i en kvantemekanisk superposisjon med det som allerede er avspilt og det som spilles nå.
Aha! Der er altså forklaringen på det irriterende pre-ekkoet jeg hadde tidligere på nesten alle CD'er. Et par av de legendariske "Shun Mook Mpingo" strategisk plassert rett over CD-drevet kurerte imidlertid problemet ;D ;D
http://www.shunmook.com/text1.htm

mvh
kabelsatan
Det er jo en måte å gjøre det på, ved å absorbere det resonante feltet i en magisk treklump før det når lytteren. En enda bedre måte er å gå rett til sakens kjerne ved å lime på strimler av regnbuefolie rett på CD'en for å korrigere det roterende kvantemekaniske feltet som påvirker bevissthetstilstanden til lytteren. Bare husk at strimmelen må limes rett over ordet "disc" på CD'en. Eller over tallene "33 1/3" hvis det er vinyl vi snakker om.


http://www.belt.demon.co.uk/product/ref/ref.html


(Nesten litt synd at jeg har gått over til harddiskbasert avspilling, for dette er jo mye morsommere. ;) )
 
M

Mr-T

Gjest
Harddiskbasert innfører en hel rekke nye utfordringer. Blant annet må du avmagnetisere diskplatene med jevne mellomrom så det ikke bygger seg opp dobbeltsidig pre-ekko og cryostatisk quantumdithermodifikasjonsjitterstøy som påvirker stereobildets aura og emosjonelle frekvensdybde.

NB: Noen som har en grønn tusj å selge? Min har tørka ut.
 
V

vredensgnag

Gjest
Vel, tror det var VG som nylig hadde en lang reportasje om forskjellene på harddisker, og hva man måtte gjøre med dem for å få best lyd ut - de intervjuet et sett gullører fra Marantz, om jeg husker rett. Og hva slags kabel man bruker til dataoverføring har stor innvirkning.

Ellers verdt å se på hvor mange ganger vg skriver pent om nettopp Marantz. Kanskje noen i redaksjonen har aksjer i agenturet.
 
V

vredensgnag

Gjest

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Dazed skrev:
Hvordan forbedrer disse tingene lyden, mener du?
Jeg mener ikke at dette nødvendigvis forbedrer lyden. Jeg påstår at det gir en hørbar forandring av lyden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
Hvordan forbedrer disse tingene lyden, mener du?
Jeg mener ikke at dette nødvendigvis forbedrer lyden. Jeg påstår at det gir en hørbar forandring av lyden.
Ok. Hvordan endrer de lyden, da? For meg er det helt uforståelig at de skal gjøre noen forskjell. Dette er "virker eller ikke virker"-ting.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Dazed skrev:
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
Hvordan forbedrer disse tingene lyden, mener du?
Jeg mener ikke at dette nødvendigvis forbedrer lyden. Jeg påstår at det gir en hørbar forandring av lyden.
Ok. Hvordan endrer de lyden, da? For meg er det helt uforståelig at de skal gjøre noen forskjell. Dette er "virker eller ikke virker"-ting.
Dette er ting du kan prøve selv. Kanskje du hører disse forandringene, kanskje ikke. Det koster langt mindre enn å kjøpe en grønn tusj. Jeg har ingen forklaring på hvorfor dette skal være hørbart med unntak av Auric Illuminator som i hvertfall i teorien kan gjøre det enklere for laseren å lese disken.
 
V

vredensgnag

Gjest
Enda godt det gikk bra.

i just repainted my whole house. based of advice from wong tatt yew, i changed from ICI pearl-glo paint to pentalite, which is supposed to be better for the sonics.

lo and behold, when i switched on my system last night (with all the positionings and furnitures intact), it sounded vastly different and dare i say, slightly worse than be before. the midrange becomes brittle, hollow and slightly grainy and sibilance was high; it just doesn't have the solidity and concentration of the previous sound.

i am no sure if that is caused by the new coat of paint not fully dried up but it certainly is an ear-opening experience for me. i suspect the moisture in the paint creates havoc in the sound reflection on the wall and maggie being a dipole, is one well of a sensitive speaker.

p/s i tried listening again tonight, it is much better now with the mids getting fuller and more bodied. amazing!

latest update: this is the 3rd day, and the sound has more or less come back in full force. i marvel the experience!


http://desirableaudio.blogspot.com/2007/07/paint-does-matter.html
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.837
Antall liker
16.071
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Klart det ble forbedring tredje dagen. Malingen måtte jo spilles inn først.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Enda godt det gikk bra.

i just repainted my whole house. based of advice from wong tatt yew, i changed from ICI pearl-glo paint to pentalite, which is supposed to be better for the sonics.

lo and behold, when i switched on my system last night (with all the positionings and furnitures intact), it sounded vastly different and dare i say, slightly worse than be before. the midrange becomes brittle, hollow and slightly grainy and sibilance was high; it just doesn't have the solidity and concentration of the previous sound.

i am no sure if that is caused by the new coat of paint not fully dried up but it certainly is an ear-opening experience for me. i suspect the moisture in the paint creates havoc in the sound reflection on the wall and maggie being a dipole, is one well of a sensitive speaker.

p/s i tried listening again tonight, it is much better now with the mids getting fuller and more bodied. amazing!

latest update: this is the 3rd day, and the sound has more or less come back in full force. i marvel the experience!


http://desirableaudio.blogspot.com/2007/07/paint-does-matter.html
Fantastisk! :)


Geir Arne
 
C

Cyber

Gjest
rri skrev:
Klart det ble forbedring tredje dagen. Malingen måtte jo spilles inn først.
Skal male noen rom selv snart, er det Jotun som selger denne i Norge? :)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Å male om et rom gir nok marginal effekt, men maling av en (i utgangspunktet) ubehandlet vegg, påvirker akustikken. Hard, tett maling gir en mer reflekterende overflate som endrer akustikken (øker etterklangen) for alle frekvenser. Avhengig av om man har for mye/for lite absorbasjon i utgangspunktet, så kan dette resultere i bedre/dårligere lyd. Se vedlagte tabell: http://www.sengpielaudio.com/calculator-RT60Coeff.htm
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det kan hende. Men en mer nærliggende forklaring i dette tilfellet er at malinglukt oppleves som ubehagelig, og at avdampingen kan påvirke øre/nese/hals og til og med sentralnervesystemet hvis det er snakk om større mengder. ("repainted my whole house") Kanskje det er en tilstrekkelig forklaring på den subjektive opplevelsen av "dårligere lyd" i de to-tre døgnene det tok før malingen hadde herdet ordentlig? Beskrivelsen av endringen i lyden kan tyde på det, ettersom han beskriver en slags diffus fornemmelse av "vondt i mellomtonen" heller enn en generelt lysere/mørkere klang eller mer eller mindre "luft" helt øverst i frekvensgangen (hvor man skulle forvente størst forskjell hvis dette har med absorbsjon i veggoverflatene å gjøre).

http://www.icidulux.com.my/EN/products/dulux_pentalite_classic_A921Line.html
http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=222
 
Topp Bunn