Er hifientusiaster lettlurte "fjols"?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vi ser det over hele linja , at buisniss-folk importerer crap , merker om eller Lager ett merke , hauser det opp , og selger med kjempeprofitt.

så tenker fobrukern , nytt merke , kjent forhandler , sikkert bra-kjøper og forhandler har en enorm profitt.

Problemet er at en del slike varer er produsert rimlig ,og har en kvalitet deretter , som selvsagt må kunne forventes etter rimlige prod.kostnader , men disse rimlige produktene er solgt dyrt , med høy profitt , ergo har forhandlern kjøpt crap-og fremstillt som top-notch, kunden forventer seg vare til prisen han betaler , og når det ikke holder-ja så blir det grin-.

Og nei , det er ikke hi-fi bransjen som er de værste her..... vi ser det andre steder likeså godt.

sportsutstyr
Klær
Biltilbehør
Verktøy
Fiskeutstyr ( spesiellt)
og sikkert mange andre steder.

Mvh Espen
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
lars_erik skrev:
^Her legger du til grunn en hel masse straffbare forhold, som de fleste nok ikke vil dele din virkelighetsoppfatning av.
Selvsagt er det sammenheng mellom kvalitet og pris. Det er det på klær også, som du her bruker som argument for at det ikke er forskjeller.
Jeg har hatt denne hobbyen i flere tiår, og har prøvd mange forskjellige komponenter, hoyttalere og kabler. Det har alltid, utvetydig, vært sammenheng mellom pris og lydkvalitet. Alltid.
En hel masse straffbare forhold ??? Hvor da ? Kan du plukke ut 3 stk fra den massen og gjenta de her ??

Ellers så ser eg at du som vanlig har hardtslående og troverdige argument som fullstendig "slår ihjel" mine påstander..... å neida, ikke denne gangen heller skjer det, ser eg
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er ikke noe problem å selge billigproduserte varer til en lav pris her i landet. Men da må vi nøye oss med lav lønn også. Det er ikke hovedsaklig produksjonskostnaden som bestemmer prisene. "Problemet" er at vi tjener alt for godt i dette landet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
Fiskeutstyr ( spesiellt)
Jeg innbilte meg at fiskeutstyr stort sett var unntaket.

Har inntrykk av at stort sett alt fiskeutstyr over et visst prisnivå holder høy kvalitet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Festus skrev:
lovemusikk skrev:
Festus skrev:
lars_erik skrev:
baluba skrev:
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?
Noe må de jo bruke, og Pioneer har alltid laget svært gode verk. De har nok valgt Pioneer fordi de mener de er gode nok, og fordi de synes at Esoteric ikke passer dem av en eller annen grunn. Jeg tror ikke de beste verkene til Pioneer har noen betydelig dårligere ytelse og levetid enn de dyrere pro-verkene.

Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt. Det er rett og slett litt merkelig, for lyden er overhodet ikke et tema. Og som jeg skriver lenger oppe er jeg uhyre skeptisk til at lyden er like like som teknikken.
Du sa det. Dette er da en hobby som dreier seg om nytelse av musikk. Ikke en mikk, makk-hobby.
Enig jeg om at lyden er viktigst, så kan store " high end" produsenter lage spillere med driverk og elektronikk fra
en billig Pioneer dv300 feks, så veldig fint det da.
Men, jeg hadde følt meg litt lurt vist jeg betalte 50K for det. :)
Pioneer DV300 skal vistnok vere en skatt angående lyd..bare så du vet det ;)
Men det vet jeg , for jeg har prøvd den :)
Jeg har ikke testet den, men lest mye om den. Bra alså?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Kule-Trygve skrev:
Dessuten er det en øvre grense for lydkvalitet (i objektiv forstand), som er innen rekkevidde uten alt for mye penger (mht elektronikk)
Javel jeg håper jeg snart når denne grensen, synes jeg allerede har lagt ut seriøst mye penger på dette..
Bryr du deg om objektiv lydkvalitet/ytelse?

mvh
KJ
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
ssm skrev:
Fiskeutstyr ( spesiellt)
Jeg innbilte meg at fiskeutstyr stort sett var unntaket.

Har inntrykk av at stort sett alt fiskeutstyr over et visst prisnivå holder høy kvalitet.
Tror det jeg og. F.eks min første fluestang jeg kjøpte, den er det 25 garanti på.. klarte og å ødelegge ene ringen, men da fikk jeg nytt + beholde den gamle.
samme med snella.. slengt den på berga og den var oppskrapa og ble ødelagt...kr 3500 kostet den, men fikk ny.
;D
Skal tilføre at det var mitt første år med fluestangen og tar godt vare på det nå.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
^Her legger du til grunn en hel masse straffbare forhold, som de fleste nok ikke vil dele din virkelighetsoppfatning av.
Selvsagt er det sammenheng mellom kvalitet og pris. Det er det på klær også, som du her bruker som argument for at det ikke er forskjeller.
Jeg har hatt denne hobbyen i flere tiår, og har prøvd mange forskjellige komponenter, hoyttalere og kabler. Det har alltid, utvetydig, vært sammenheng mellom pris og lydkvalitet. Alltid.
Straffbart? Hva da? Å prisdifferensiere produktet slik at kunder med ulik betalingsvilje betaler forskjellig? Det har da de fleste bransjer holdt på med i årevis. Bilbransjen er et godt eksempel. For noen år siden solgte GM så godt som identiske biler til ulik pris med merkenavnet som største forskjell. I USA ble den solgt som Chevrolet Cavalier, Pontiac Sunfire, Oldsmobile Firenza, Buick Skyhawk og Cadillac Cimarron. Vi kjenner den samme bilen som Opel Ascona. Det var fullt mulig å betale mer for en bil med Cadillac-logo på, men det var fortsatt en Ascona.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er vel det samme som BL gjorde og som f.eks VAG (nesten) gjør: Bruker de samme delene i forskjellige produkter til forskjellige kundegrupper. Ikke noe galt i det. Er det ikke også slik at Boss og dressmann-dresser sys side om side? Verden skal bedras og den blir bedratt. Vi betaler helst for image og påstår at det er kvalitet det dreier seg om. Ikke svart-hvitt dette heller, men hverken nytt eller oppsiktsvekkende. Det er heller ikke svindel eller straffbart på noen måte :)
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Trondmeg skrev:
Det er vel det samme som BL gjorde og som f.eks VAG (nesten) gjør: Bruker de samme delene i forskjellige produkter til forskjellige kundegrupper. Ikke noe galt i det. Er det ikke også slik at Boss og dressmann-dresser sys side om side? Verden skal bedras og den blir bedratt. Vi betaler helst for image og påstår at det er kvalitet det dreier seg om. Ikke svart-hvitt dette heller, men hverken nytt eller oppsiktsvekkende. Det er heller ikke svindel eller straffbart på noen måte :)
jepp, helt enig med deg her.
Ikke minst den at vi betaler for image (vise at vi har råd til å kjøpe dyre varer) og påstår at det er kvalitet det dreier seg om.
At importør og distributør benytter en kalkyle som får prisen til å øke med flere hundre prosent betyr ikke nødvendigvis at kvaliteten på produktet er like høy som prisen indikerer.

Det er rett og slett trist at helt ordinære produkter importeres til en lav pris fra lavkostland og overprises ut til forbruker her i landet, og lovprises som kvalitetsprodukter kun og blott fordi at de har en en høy pris ut til forbruker her i landet.
Må bare si det igjen : kalkylen til importør og distributør har ingen betyding for kvaliteten på produktet.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
KJ skrev:
Kule-Trygve skrev:
Dessuten er det en øvre grense for lydkvalitet (i objektiv forstand), som er innen rekkevidde uten alt for mye penger (mht elektronikk)
Javel jeg håper jeg snart når denne grensen, synes jeg allerede har lagt ut seriøst mye penger på dette..
Bryr du deg om objektiv lydkvalitet/ytelse?

mvh
KJ
Ja skulle tro det.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
65finger skrev:
spesielt de som har B&W høytalere tror jeg
Er det rart man bytter høyttalere?
...og nå holder du kjeft om Sonus Faber!!! :mad:
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
cathrine1 skrev:
Men strengt tatt hadde jeg blitt forbanna på meg selv hvis jeg hadde en dings til 50k og plutselig oppdaget at jeg satt med 2k`s innmat...hmm, hadde ikke sovet godt da nei.
Men hva hadde skjedd med deg etterpå?
La oss si at denne dingsen til 50k var kjøpt fordi du hadde den hjemme på prøve og den låt bedre enn din egen dings til 33k.
Så finner du ut at det som låt bedre egentlig var en standardspiller til 2k...

Hva skjer da? Tør man tenke tanken på hva man egentlig "hører" når det står flotte komponenter på hylla?

Kanskje et av "problemene" nå til dags er at det har blitt enkelt og billig å lage god lyd, så de dyre komponentene må tilføre noe ekstra?
Det ekstra, skal det være koselig vreng (ref dingsene til Nordost som skal puttes i stikkontakten) eller skal det være design og feeling?
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Denne tråden er det dummeste jeg har lest.
Hvis hele hurven kaller seg for hifientusiaster må dere vel for guds skyld kunne avsløre svindelen før dere blar opp
i store summer for ting som bare har et skall av pen innpakning.Dere tester vel tingene først på den ene eller andre måten.
Hvilke navngitte produkter er det som er så useriøse at de må bruke slike metoder for å lure folk ?

Jeg må bare beklage, men at dere er så lettlurte hadde jeg ikke trodd.

Cadillacman
 
N

nysjerrigper

Gjest
hva heter han gjøken som demonstrerer nordost produkter?
husker han hadde en demo med 3,754m (eller et eller anna) strømkabel som ville gjøre underverker med anlegget. nesten alle i rommet bet på når han bytta fra en vanlig lengde kabel og syntes det låt mye bedre ;D hører man en innspilling en gang vil man automatisk oppdage flere detaljer andre gang man spiller den..
men nei ifølge nordost guruen var det lengde på nettledningen som gjorde utslaget.. (kabling fra sikringsskap ikke iberegnet) ;D
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
nysjerrigper skrev:
hva heter han gjøken som demonstrerer nordost produkter?
husker han hadde en demo med 3,754m (eller et eller anna) strømkabel som ville gjøre underverker med anlegget. nesten alle i rommet bet på når han bytta fra en vanlig lengde kabel og syntes det låt mye bedre ;D hører man en innspilling en gang vil man automatisk oppdage flere detaljer andre gang man spiller den..
men nei ifølge nordost guruen var det lengde på nettledningen som gjorde utslaget.. (kabling fra sikringsskap ikke iberegnet) ;D
Lars Christensen trur eg ;)

Mvh :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
tror ikke vi generellt er det, føler selv jeg har fått utbytte av mine egne kjøp ihvertfall, solid bygd , egen sound,
stort sett slik jeg vil ha det, merker som emotiva f.eks er jo billig og yter godt , men gir ikke meg samme kvalitetsfølelse og lydopplvelser
mc koster i norge men det gjør mye annet amerikansk også, svs er jo ett merke som går for å være mye for penga , men sannheten er at de har minst like stor % fortjeneste på det merket i norge som f.eks mc, på tross av at importør og forhandler er samme firma, ingen som klager pris der ;D
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Tror det er mere nyansert enn "lettlurt".
At vi tuner og tweaker betyr vel mere enn at vi prøver å dra det meste ut av anlegget.
Klart: I mine øyne er det ofte mere å hente på å bytte komponenter, men husker selv hvor dårlig strøm det var på Forus mens jeg bodde der, og angra på at jeg ikke lånte med meg et solid strømfilter fra resonans, mens jeg surra rundt der. Iallefall stor forskjell på natt/dag og uke/helg for å si det sånn.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Tråden er flyttet til Forskjeller og testmetodikk da den ikke omhandler fysisk hi-fi utstyr.

Forøvrig er vel dette temaet tatt opp en rekke ganger tidligere, og disse diskusjonene ender som regel opp krangling frem og tilbake, og hvis så skjer så blir tråden stengt.

Det finnes mange produkter som helt klart utnytter godtroende brukere, samtidig som det finnes produkter som er produsert for med det mål å oppnå best mulig lydkvalitet. I alle tilfelle så vil hi-fi produkter fort bli kostbare pga. lavt volum i salg, og hadde Sony Playstation blitt solgt i 5000 eksemplarer så hadde den sikkert kostet kr. 200.000 pr. enhet. Faktum er at den har solgt i langt over 100 millioner eksemplarer, og uansett hva du lager av "high-end" utstyr så vil du aldri treffe på så mange potensielle kunder, og defor vil alltid hi-fi utstyr bli langt mer kostbare, og det er altfor mange som kun ser på delekostnader og mener at sluttpris kun skal baseres på det.

Ved salg av alle produkter som selges i små volum så vil kostnader forbundet med drifting av lokaler, markedsføring, utvikling av produkter, ansatte osv. utgjøre langt større kostnad enn delekostnader. I tillegg så er det enkelte produkter som blir veldig dyre når det er mange mellomledd fra produksjon til sluttbruker, og igjen kommer poenget med lavt volum inn i bildet. Hvis du selger 100.000 Tivoli radioer så trenger du ikke å tjene all verden pr. produkt, men hvis du selger 10 stk. Goldmund forsterkere i året så sier det seg selv at hvert ledd må tjene mer pr. produkt.

Det er mange hi-fi produkter som inneholder unik teknologi (hvilket ikke alltid betyr bedre lyd, men kun at teknologien er unik) som selges i små volum, og da blir det opptil hver enkelt om han eller hun vil legge en stor bunke med lapper på bordet for å bli eier av et slikt produkt. Det sier seg selv at mange vil utnytte en slik situasjon, og det er fullt mulig å bli lurt, men slik er det i enhver bransje.

Trådstarters spørsmål om lettlurte fjols kan nok oppfattes som useriøst av enkelte, men blir i mange tilfelle aktuelt ettersom det dessverre finnes mange produkter som ikke står til prisen, og det anbefales vel at brukere som skal kjøpe dyrt utstyr foretar litt "research" på forhånd.  De fleste high-end produsenter er genuint interessert i å oppnå god lydkvalitet, men det finnes også dem som ønsker å lure penger ut av godtroende kunder. Vi overlater ofte våre kjøp i hendene på salgskåte selgere, men med dagens internett burde det være fullt mulig å danne seg noen inntrykk om ulike produkter, og på den måten finne ut om det faktisk ligger noen reell utvikling bak et gitt produkt.

Mvh
Høvdingen
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg tror at man stort sett får hva man betaler for, men at økonomi og personlige preferanser betyr mest når man velger.

De som kjøper high-end til mye penger vil selvsagt ikke innrømme at det finnes produkter som kan låte like bra og bedre til halve prisen. Men betyr det noe?
Det er noe som heter eierglede og er man en entusiast og har funnet et merke man liker, så må man vel få lov til det?

Og de som må nøye seg med eller som velger å ikke bruke like mye penger på produktene elsker å rakke ned på disse dyre produktene. Uten at noen har noen annet å komme med enn synsing. Å kjøpe noe handler nesten alltid om kompromis! Med billig utstyr er kompromisene ofte større, men kan man leve med det, så er vel det greit også?

Dersom vi kan enes om at et produkt kan låte veldig forskjellig, avhengig av rommet det står i (og strømmen dit), og avhengig av hva slags utstyr det står koblet opp mot, så er vi kommet en lang vei! :)
Og kan vi i tillegg bli enige om at personlige musikalske preferanser og hva man er vandt til å høre også teller, så tror jeg vi kommer til å slutte å krangle..... :)

 
L

larkus

Gjest
Mener å ha lest følgende historie et eller annet sted (her på hfs?). Noen entusiaster fikk lytte til to ht-kabler. En forholdvis billig, og en temmelig kostbar. Prisen på begge ble opplyst til de involverte. Etter lytteseansen fikk deltagerene tilbud om å kjøpe kabler. Alle valgte den kostbare kabelen. Det morsomme (?) var at den billige kabelen var samme kabel som den kostbare, men i forkledning.

mvh
ks
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Er hifientusiaster lettlurte "fjols"?

Helt klart et ja. Ikke nødvendigvis lettlurte, men mer i kategorien "I want to believe".
 
L

larkus

Gjest
Er hifientusiaster ofte lettlurte og godtroende mennesker?

Etter litt vurdering har jeg omformulert spørsmålet til
"Er hifientusiaster ofte lettlurte og godtroende mennesker?"
og spørsmålet kan utvides med "som utnyttes av en kynisk bransje?"
"Fjols" blir litt for voldsomt :)

mvh
kabelsatan
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Er hifientusiaster ofte lettlurte og godtroende mennesker?

kabelsatan skrev:
.....og spørsmålet kan utvides med "som utnyttes av en kynisk bransje?"
Nei, det blir for dumt ::)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg er nok helt sikker på at hifientusiaster er både mer lettlurte og naive enn andre. Jeg priser meg derfor lykkelig over at det her på sentralen finnes noen skærpinger som gjennomskuer det hele og kan opplyse meg. Heldig jeg :). Hill hill
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Overraskende mange i denne tråden som erklærer seg lettlurte.
Personlig blir jeg mer kritisk og skeptisk jo dyrere en komponent er. Jeg investerer ikke seriøse beløp i en komponent med mindre den virkelig overbeviser.
 
L

larkus

Gjest
pedal skrev:
Personlig blir jeg mer kritisk og skeptisk jo dyrere en komponent er. Jeg investerer ikke seriøse beløp i en komponent med mindre den virkelig overbeviser.
Det kalles erfaring, og kjennetegner en dreven entusiast med lang fartstid. :)

mvh
kabelstan
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Overraskende mange i denne tråden som erklærer seg lettlurte.
Personlig blir jeg mer kritisk og skeptisk jo dyrere en komponent er. Jeg investerer ikke seriøse beløp i en komponent med mindre den virkelig overbeviser.
Jeg trodde denne tråds hensikt var å erklære andre enn seg selv som lettlurte.
Har jeg da tatt helt feil ???

Tror jeg holder meg til min opprinnelige tolkning.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
"There's a sucker born every minute" heter det jo..

Vel, hififolket drar ned tiden med 30 sek. og er nå nede i halvminuttet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
"There's a sucker born every minute" heter det jo..

Vel, hififolket drar ned tiden med 30 sek. og er nå nede i halvminuttet.
IMO er det til en viss grad sleipe selgere, markedføringstrisk, prislureri og frekke salgstriks å finne i alle bransjer, men akkurat innen Hi-Fi er det på en måte "akseptert" å om ikke alltid lyve, så i alle fall smøre ekstremt tjukt på i reklamemateriell og "tekniske" forklaringer på hvorfor et produkt er overlegent alle konkurrentene.

Synd, men sånn er det. Jeg trodde f.eks. også på den tekniske forklaringen om hvorfor grønn tusj virket en gang i tiden.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Dazed skrev:
Synd, men sånn er det. Jeg trodde f.eks. også på den tekniske forklaringen om hvorfor grønn tusj virket en gang i tiden.
HVA? Virker ikke den grønne tusjen????
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Desillusjonert skrev:
Dazed skrev:
Synd, men sånn er det. Jeg trodde f.eks. også på den tekniske forklaringen om hvorfor grønn tusj virket en gang i tiden.
HVA? Virker ikke den grønne tusjen????
Joda, Alle CD-ene mine fikk en munter, grønn kant, og så fikk jeg litt valuta for rense-cd-en jeg kjøpte, som kom ut full av grønne prikker på filten hver gang. ;)

The Audioprism CD Stop Light Pen is a proprietary coating that is applied to the edge of a compact disc using a convenient applicator pen. Application is easy and takes only seconds.

The Audioprism CD Stop Light Pen reduces the scattered reflections of the laser beam and increases the signal-to-noise ratio of the detected laser. The result is an overall increase in clarity and a significant decrease in the edginess in the sound of many compact discs. You will notice an immediate and dramatic increase in clarity, resolution, and ambience.

You can enjoy the convenience and mobility of digital audio while still enjoying the warmth and clarity sound so often associated with analog. It's nothing short of spectacular.
...Og så var det noe om at den grønne fargen var motpolen til den røde laseren, så fargen "nullet ut" rødt lys på avveie. ::)

Stereophile skrøt av den og hørte utrolige forskjeller! :)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Dazed skrev:
Desillusjonert skrev:
Dazed skrev:
Synd, men sånn er det. Jeg trodde f.eks. også på den tekniske forklaringen om hvorfor grønn tusj virket en gang i tiden.
HVA? Virker ikke den grønne tusjen????
Joda, Alle CD-ene mine fikk en munter, grønn kant, og så fikk jeg lit valuta for rense-cd-en jeg kjøpte, som kom ut full av grønne prikker på filten hver gang. ;)
Aldri så gærnt at det ikke er godt for noe! ;D
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Desillusjonert skrev:
HVA? Virker ikke den grønne tusjen????
Jo da, den grønne tusjen "virker". For den som har fulgt med i media så er det også en plausibel teknisk forklaring herfor, dog med en overraskende slutt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.243
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Jeg har hatt denne hobbyen i flere tiår, og har prøvd mange forskjellige komponenter, hoyttalere og kabler. Det har alltid, utvetydig, vært sammenheng mellom pris og lydkvalitet. Alltid.
Det er ikke lyden som fastsetter prisen, men hva produktet koster å utvikle, produsere, markedsføre og distribuere. Derfor er det ingen entydig sammenheng mellom lyd og pris. De som hører en slik sammenheng er kronisk rammet av fenomenet placebo. Dette rammer absolutt alle mennesker, men noen mer enn andre...

Hi-fi spenner fra masseproduserte produkter med de pris/kvalitetsfordeler det gir, til håndlagede produkter laget i små serier. Byggekvaliteten varierer enormt; noe er bygget for å overleve en atomkrig. Det koster penger men det betyr ikke at produktet låter bedre enn sammenlignbare produkter til halve prisen. I tillegg har vi all humbugen i bransjen f. eks enkelte kabler der profitten må være flere tusen prosent.

Når du kjøper High-End så betaler du faktisk for håndverk så lenge vi snakker om de seriøse produsentene.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er jo en herlig hobby, der mange får anledning til å tviholde på sine rare overbevisninger. En klok mann viste til og med at gitt lysets høye hastighet så ville laserhodet fortsatt være i ferd med å lese samme bit som det ble påstått at strølyset inneholdt. Dvs at direktelysets bitinformasjon inn i laserhodet, og det eventuelle strølysets bitinformasjon var identiske, fordi lyset beveger seg så hurtig. Tesen bak den grønne tusjen var jo at strølyset ut kantene på CDen ville "smøre ut" bitsene som gikk inn i laserhodet, fordi disse strøbitsene kom senere frem til hodet, etter å ha tatt omveien ut gjennom disc-kanten.

Veldig underholdende. Det med grønn tusj begynte som en practical joke på Usenet, og ble selvsagt plukket opp av en luring som begynte å selge grønne tusjer til dem som syns at den Fabertusjen som opprinnelig ble anbefalt var for billig til at den kunne være god nok.

Her er en forklaring fra en som tviholder på at han ikke ble lurt.

As several posters have noted, the key to CD playback is in the
accurate reflection or scattering of a laser beam by the pits in the
CD. When the laser is reflected the pickup detects this, and when it
is not reflected the pickup detects its absence. But the "scattered"
laser light does not simply cease to exist! Rather, it reverberates
and echoes around in the medium, much the same way that ambient sounds
persist in any real world space except the anechoic studio. This
cumulatively produces the "airy" "spacious" "cloying" "harsh"
concert-hall feeling that the audio engineers try so hard to eliminate
when they produce a "dry" sounding master.

Since this problematic ambient laser light is almost always red light,
the only way to eliminate its harmful resonance is to introduce
something capable of actually absorbing red light, much the same way
the audio engineers add small bits of foam to their studio walls to
absorb sound. Thus using precisely the correct shade of green marker
on the edge of the plastic disk provides you with a means of absorbing
all this excess red laser light before it can cause subtle harmonics
and phase shifting effects in the audio output of the playback system.
Obviously, this becomes even more important in any system which
utilizes "dithering".
 
L

larkus

Gjest
vredensgnag skrev:
Det er jo en herlig hobby, der mange får anledning til å tviholde på sine rare overbevisninger. En klok mann viste til og med at gitt lysets høye hastighet så ville laserhodet fortsatt være i ferd med å lese samme bit som det ble påstått at strølyset inneholdt. Dvs at direktelysets bitinformasjon inn i laserhodet, og det eventuelle strølysets bitinformasjon var identiske, fordi lyset beveger seg så hurtig.
Strølyset er jo i motfase når det når laseren, må vite. ;D
mvh
kabelsatan
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
kabelsatan skrev:
vredensgnag skrev:
Det er jo en herlig hobby, der mange får anledning til å tviholde på sine rare overbevisninger. En klok mann viste til og med at gitt lysets høye hastighet så ville laserhodet fortsatt være i ferd med å lese samme bit som det ble påstått at strølyset inneholdt. Dvs at direktelysets bitinformasjon inn i laserhodet, og det eventuelle strølysets bitinformasjon var identiske, fordi lyset beveger seg så hurtig.
Strølyset er jo i motfase når det når laseren, må vite. ;D
mvh
kabelsatan
Neineineinei, lyset som har gått horisontalt over aluminiumsskiktet med alle sine 0 og 1, blitt reflektert fra kanten, og så gått horisontalt over aluminiumsskiktet en gang til før det når lesehodet har selvsagt plukket opp et spektralt minne om alt annet som er på CD'en (og alt som noensinne har vært på den, i tilfelle av en CD-RW). Enda verre, det er ikke bare et spektralt minne om det som er avspilt allerede (mellom laseren og ytterkanten), men noe av lyset går også innover, rundt hullet og reflekteres på den andre siden, sånn at det får med seg en forutanelse om hva som skal komme senere i musikken også i en kvantemekanisk superposisjon med det som allerede er avspilt og det som spilles nå. Og alt dette skjer i en roterende referanseramme i det kosmiske gravitasjonsfeltet som interagerer med bevissthetsfeltets resonansfrekvenser hos den stasjonære lytteren. Sånn, omtrent. Ikke rart dette fører til høye skuldre og stor følelsesmessig uro hos sensitive lyttere. Men egentlig bør man bruke en lilla og en rød penn for å løse opp i dette, ikke grønn.
 
Topp Bunn