Er hifientusiaster lettlurte "fjols"?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
vinagunner skrev:
Dersom et produkt til 20k kr har innmat til 2k kr, hvor mye koster innmaten til et produkt på 2k kr da? 200 kr? og har et produkt til 200 kr igjen innmat til 2kr?!

Hvem er fjols da?! ???
Rent mattematisk er det barnemat å regne ut...

20.000,-kr - 2.000,-kr = 18.000,- kr


2.000,- kr - 200,- kr = 1.800,- kr

200,- kr - 2,- kr = 198,- kr

Spørsmålet blir da:

Vil du / man betale kr:

18.000,-

eller

1.800,-

eller

198,-

Ekstra for nær identiske produkter?
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Hvor kan man egentlig kjøpe produkter til 200?? Det måtte da være på Clas Ohlson, Europris eller Biltema? Da scanner jeg heller brukten :) Produktene er 10ggr mere solid og varer garantert ikke kortere levetid.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
DoMentor skrev:
Hmm, keiserens nye klær ja, igjen..... ;) Jaja, så er vi i gang igjen, skal bli spennende å se om denne tråden tar like mye av som den jeg starta før ferien, hævv fønn folx ;D ;D

Mvh :)
Jepp. Sentralister har en egen evne til å selv finne opp kruttet på ny og på ny. Samme diskusjon serveres med 2 mnd mellomrom året rundt, og den handler om at folk lar seg lure av dyre kabler og ICE-moduler, industristandard drivverk og så videre. Jeg ser for meg en lyspære som plutselig slår seg på, og så har eieren av lyspæren glemt at den lyster for to mnd siden også og tror han har oppfunnet lyset. Slik virker det i alle fall noen ganger, selv om det i denne tråden kan virke som om trådstarter har motsatt utgangspunkt eller motivasjon for tråden. I så måte kan det hende at den er litt forskjellig, men med samme resultat.

Men, for å svare litt ærlig, jeg er glad jeg bruker rør nå for da vet man stort sett hva man betaler for opp til et visst nivå. ;D

Og videre; hvis noen klarer å få ICE-moduler til å låte som 50k så gjerne for meg. Får de dem til å være god valuta for lydpengene til 50k så er det meget bra. Klarer en ingeniør å trylle med ICE, Hypex eller Tripath så er det vel ikke noe galt i det? Hvis det ikke finnes forsterkere til 50k som låter bedre enn den med billige kretser så kan man selvsagt velge dårligere lyd men dyrere innmat istedenfor bedre lyd med billig innmat. Om det overhodet er mulig å trylle så mye med ICE vet jeg ingenting om, så det er bare en betraktning.

Når man hele tiden tar opp den (Denon?)-innmaten som står i en dyr (Krell?) cd-spiller så mases det bare om en ting, hva innmaten koster. Jeg har aldri lest noen kommentarer om lyden, og det fremstår faktisk slik at det insinueres at tusenkronerspilleren låter make til den dyre spilleren. Hvorfor er det ingen som spør om lyden er verdt den stive prisen? Greit nok at slitestyrken nok er under pari, og dermed ville ikke jeg ha kjøpt produktet, men hvorfor er det ingen som spør seg selv om lyden er verdt 50k? Et kanskje bedre eksempel er den ikke ekstremt billige Oppo som står inni Lexicons multispiller. Er det noen som overhodet har hørt begge to, og vet om lyden er den samme? For i og med at Oppo ikke er billig dritt det heller, så er det ikke sikkert at Lexicon er rip off hvis den låter bedre. Det vet jeg heller ingenting om, men kanskje noen kan belyse det med litt erfaring?

Men både lettlurte og fjols er vi nok, for storparten av oss er menn. Det ligger i vår natur å være begge deler, og nå snakker jeg ikke bare for meg selv. ;)
I alle fall når det gjelder lettlurt eller fjols, for en av de to egenskapene har alle sammen.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
baluba skrev:
DoMentor skrev:
Hmm, keiserens nye klær ja, igjen..... ;) Jaja, så er vi i gang igjen, skal bli spennende å se om denne tråden tar like mye av som den jeg starta før ferien, hævv fønn folx ;D ;D

Mvh :)
Jepp. Sentralister har en egen evne til å selv finne opp kruttet på ny og på ny. Samme diskusjon serveres med 2 mnd mellomrom året rundt, og den handler om at folk lar seg lure av dyre kabler og ICE-moduler, industristandard drivverk og så videre. Jeg ser for meg en lyspære som plutselig slår seg på, og så har eieren av lyspæren glemt at den lyster for to mnd siden også og tror han har oppfunnet lyset. Slik virker det i alle fall noen ganger, selv om det i denne tråden kan virke som om trådstarter har motsatt utgangspunkt eller motivasjon for tråden. I så måte kan det hende at den er litt forskjellig, men med samme resultat.

Men, for å svare litt ærlig, jeg er glad jeg bruker rør nå for da vet man stort sett hva man betaler for opp til et visst nivå. ;D

Og videre; hvis noen klarer å få ICE-moduler til å låte som 50k så gjerne for meg. Får de dem til å være god valuta for lydpengene til 50k så er det meget bra. Klarer en ingeniør å trylle med ICE, Hypex eller Tripath så er det vel ikke noe galt i det? Hvis det ikke finnes forsterkere til 50k som låter bedre enn den med billige kretser så kan man selvsagt velge dårligere lyd men dyrere innmat istedenfor bedre lyd med billig innmat. Om det overhodet er mulig å trylle så mye med ICE vet jeg ingenting om, så det er bare en betraktning.

Når man hele tiden tar opp den (Denon?)-innmaten som står i en dyr (Krell?) cd-spiller så mases det bare om en ting, hva innmaten koster. Jeg har aldri lest noen kommentarer om lyden, og det fremstår faktisk slik at det insinueres at tusenkronerspilleren låter make til den dyre spilleren. Hvorfor er det ingen som spør om lyden er verdt den stive prisen? Greit nok at slitestyrken nok er under pari, og dermed ville ikke jeg ha kjøpt produktet, men hvorfor er det ingen som spør seg selv om lyden er verdt 50k? Et kanskje bedre eksempel er den ikke ekstremt billige Oppo som står inni Lexicons multispiller. Er det noen som overhodet har hørt begge to, og vet om lyden er den samme? For i og med at Oppo ikke er billig dritt det heller, så er det ikke sikkert at Lexicon er rip off hvis den låter bedre. Det vet jeg heller ingenting om, men kanskje noen kan belyse det med litt erfaring?

Men både lettlurte og fjols er vi nok, for storparten av oss er menn. Det ligger i vår natur å være begge deler, og nå snakker jeg ikke bare for meg selv. ;)
I alle fall når det gjelder lettlurt eller fjols, for en av de to egenskapene har alle sammen.
Ikke sant, men generelt er det mye mer tilfredstillende for meg iallefall å få til god lyd med relativt "billig" utstyr enn å ruinere meg "kun" for å brife med hvor dyrt utstyr jeg har ;D Men jeg skal være såpass ærlig å innrømme at jeg er såpass "snobb" at jeg liker å fortelle folk hva jeg har, og hva det koster... men jeg sier som regel også at jeg ikke hadde giddet å bruke såpass mye på det hvis det ikke formidlet MUSIKKEN jeg er glad i da, mao det handler om prioritering og livskvalitet, tross alt :)

Hmm, hvilken Krell spiller er det snakk om ? Jeg vet at både Denon og Krell har brukt / bruker Burr Brown konvertere i sine cdp da :)

Mvh :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
DoMentor skrev:
baluba skrev:
DoMentor skrev:
Hmm, keiserens nye klær ja, igjen..... ;) Jaja, så er vi i gang igjen, skal bli spennende å se om denne tråden tar like mye av som den jeg starta før ferien, hævv fønn folx ;D ;D

Mvh :)
Jepp. Sentralister har en egen evne til å selv finne opp kruttet på ny og på ny. Samme diskusjon serveres med 2 mnd mellomrom året rundt, og den handler om at folk lar seg lure av dyre kabler og ICE-moduler, industristandard drivverk og så videre. Jeg ser for meg en lyspære som plutselig slår seg på, og så har eieren av lyspæren glemt at den lyster for to mnd siden også og tror han har oppfunnet lyset. Slik virker det i alle fall noen ganger, selv om det i denne tråden kan virke som om trådstarter har motsatt utgangspunkt eller motivasjon for tråden. I så måte kan det hende at den er litt forskjellig, men med samme resultat.

Men, for å svare litt ærlig, jeg er glad jeg bruker rør nå for da vet man stort sett hva man betaler for opp til et visst nivå. ;D

Og videre; hvis noen klarer å få ICE-moduler til å låte som 50k så gjerne for meg. Får de dem til å være god valuta for lydpengene til 50k så er det meget bra. Klarer en ingeniør å trylle med ICE, Hypex eller Tripath så er det vel ikke noe galt i det? Hvis det ikke finnes forsterkere til 50k som låter bedre enn den med billige kretser så kan man selvsagt velge dårligere lyd men dyrere innmat istedenfor bedre lyd med billig innmat. Om det overhodet er mulig å trylle så mye med ICE vet jeg ingenting om, så det er bare en betraktning.

Når man hele tiden tar opp den (Denon?)-innmaten som står i en dyr (Krell?) cd-spiller så mases det bare om en ting, hva innmaten koster. Jeg har aldri lest noen kommentarer om lyden, og det fremstår faktisk slik at det insinueres at tusenkronerspilleren låter make til den dyre spilleren. Hvorfor er det ingen som spør om lyden er verdt den stive prisen? Greit nok at slitestyrken nok er under pari, og dermed ville ikke jeg ha kjøpt produktet, men hvorfor er det ingen som spør seg selv om lyden er verdt 50k? Et kanskje bedre eksempel er den ikke ekstremt billige Oppo som står inni Lexicons multispiller. Er det noen som overhodet har hørt begge to, og vet om lyden er den samme? For i og med at Oppo ikke er billig dritt det heller, så er det ikke sikkert at Lexicon er rip off hvis den låter bedre. Det vet jeg heller ingenting om, men kanskje noen kan belyse det med litt erfaring?

Men både lettlurte og fjols er vi nok, for storparten av oss er menn. Det ligger i vår natur å være begge deler, og nå snakker jeg ikke bare for meg selv. ;)
I alle fall når det gjelder lettlurt eller fjols, for en av de to egenskapene har alle sammen.
Ikke sant, men generelt er det mye mer tilfredstillende for meg iallefall å få til god lyd med relativt "billig" utstyr enn å ruinere meg "kun" for å brife med hvor dyrt utstyr jeg har ;D Men jeg skal være såpass ærlig å innrømme at jeg er såpass "snobb" at jeg liker å fortelle folk hva jeg har, og hva det koster... men jeg sier som regel også at jeg ikke hadde giddet å bruke såpass mye på det hvis det ikke formidlet MUSIKKEN jeg er glad i da, mao det handler om prioritering og livskvalitet, tross alt :)

Hmm, hvilken Krell spiller er det snakk om ? Jeg vet at både Denon og Krell har brukt / bruker Burr Brown konvertere i sine cdp da :)

Mvh :)
Jeg skriver med spørsmålstegn fordi jeg har merket meg at de merkene har vært nevnt i slike skandaler som dette de siste par årene. Hvilke det faktisk dreide seg om har jeg ikke brydd meg med å huske. Selv snobber jeg ikke nedad, men liker best å fortelle hvor billig det er mulig å få god lyd i dag. Setter pris på billig utstyr, og har bare billig utstyr i dag. Jeg vet i alle fall at jeg ikke har betalt overpris for noe som helst.
 
L

larkus

Gjest
baluba skrev:
Når man hele tiden tar opp den (Denon?)-innmaten som står i en dyr (Krell?) cd-spiller så mases det bare om en ting, hva innmaten koster. Jeg har aldri lest noen kommentarer om lyden, og det fremstår faktisk slik at det insinueres at tusenkronerspilleren låter make til den dyre spilleren. Hvorfor er det ingen som spør om lyden er verdt den stive prisen?
Vel, ifølge diverse omtaler så var lyden på den aktuelle spilleren verdt det dobbelte av den stive prisen, helt til det ble inspisert under topplokket.
Hvorfor ikke da spore opp hvilken Denon(?)-spiller som har akkurat samme innmat og som låter helt identisk, og heller kjøpe den istedet?
Tusenvis av kroner spart som kan brukes til andre oppgraderinger eller kjøp av musikk.

Etter min oppfatning er slike tilfeller pinlige avsløringer for produsenter og selgere, og trist for kundene som har handlet produktene.
Og jeg synes det er veldig betenkelig at slike tilfeller bagatelliseres av enkelte her på hfs.

mvh
kabelsatan
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:
baluba skrev:
Når man hele tiden tar opp den (Denon?)-innmaten som står i en dyr (Krell?) cd-spiller så mases det bare om en ting, hva innmaten koster. Jeg har aldri lest noen kommentarer om lyden, og det fremstår faktisk slik at det insinueres at tusenkronerspilleren låter make til den dyre spilleren. Hvorfor er det ingen som spør om lyden er verdt den stive prisen?
Vel, ifølge diverse omtaler så var lyden på den aktuelle spilleren verdt det dobbelte av den stive prisen, helt til det ble inspisert under topplokket.
Hvorfor ikke da spore opp hvilken Denon(?)-spiller som har akkurat samme innmat og som låter helt identisk, og heller kjøpe den istedet?
Tusenvis av kroner spart som kan brukes til andre oppgraderinger eller kjøp av musikk.

Etter min oppfatning er slike tilfeller pinlige avsløringer for produsenter og selgere, og trist for kundene som har handlet produktene.
Og jeg synes det er veldig betenkelig at slike tilfeller bagatelliseres av enkelte her på hfs.

mvh
kabelsatan
Poenget er nok at analogdelen i alle fall er ganske forskjellig. Det er klart at de to spillerne kan se tilsynelatende like ut under lokket. Samme drivverk +++, men er forskjellene i lyden der? Ja, det vil jeg absolutt tro. Hvis ikke hadde vi alle visst eksakt hva den Denon-spilleren heter, med alle suffikser intakt. Da hadde vi alle sammen eid en slik, faktisk. Men det er ikke slik at den låter som ørten tusen, og det er ikke slik at Krell-en låter som tusen kroner. DET kan ikke kalles svindel, selv om det er skuffende at Krell har brukt så mye deler fra billige konsumentmodeller.

La det sies at jeg ikke er sikker på om det var Denon vs Krell, men jeg vet at Krell har fått pryl for valg av drivverk. Til syvende og sist er det lyden som er viktigst, selv om det er skuffende at de ikke har brukt Esoteric-verk eller lignende i en så dyr spiller.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
... Men det er ikke slik at den låter som ørten tusen, og det er ikke slik at Krell-en låter som tusen kroner. DET kan ikke kalles svindel, selv om det er skuffende at Krell har brukt så mye deler fra billige konsumentmodeller.
...
Imho så er noe av problemstillingen knyttet til den rare forestillingen om at ting låter i samsvar med en prislapp, jf. «låter som ørten tusen». Det er en fallitterklæring for evaluering av lydkvalitet og fullstendig intetsigende.

mvh
KJ
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
KJ skrev:
baluba skrev:
... Men det er ikke slik at den låter som ørten tusen, og det er ikke slik at Krell-en låter som tusen kroner. DET kan ikke kalles svindel, selv om det er skuffende at Krell har brukt så mye deler fra billige konsumentmodeller.
...
Imho så er noe av problemstillingen knyttet til den rare forstillingen om at ting låter i samsvar med en prislapp, jf. «låter som ørten tusen». Det er en fallitterklæring for evaluering av lydkvalitet og fullstendig intetsigende.

mvh
KJ
Så du mener altså at det ikke er sammenheng mellom pris og kvalitet?
Godt å vite, da trenger man ikke legge stort i bolig, bil, klær osv lengre. Kjøpe det billigste; det gjør nytten.
 
L

larkus

Gjest
baluba skrev:
Poenget er nok at analogdelen i alle fall er ganske forskjellig.
Det konkrete tilfellet seg tenker på gjelder ikke Krell, men Edge GCD. I dette tilfellet var innmaten hentet fra en billig Pioneer eller Denon DVD spiller, og montert helt uforandret inn i et fjongt aluminiumskabinett. Frest ut på CNC-maskin, må vite.
De opprinnelige phonokontaktene for lyd og bilde utgangene satt fremdeles på printet.


mvh
kabelsatan
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
...
Så du mener altså at det ikke er sammenheng mellom pris og kvalitet?
Godt å vite, da trenger man ikke legge stort i bolig, bil, klær osv lengre. Kjøpe det billigste; det gjør nytten.
Mht kvalitet og hifi-stæsjh så har kvalitet selvfølgelig mange flere dimensjoner enn «lydkvalitet» - visuelt design, mekanisk konstruksjon, elektrisk design, materialkvaliteter, håndverk, merkevare etc, og hver enkelt av dem er også «flerdimensjonale». Lydkvalitet er ikke den største kostnadsdriveren og jeg tar det ikke for gitt at lydkvalitet og prislapp følger hverandre. Dessuten er det en øvre grense for lydkvalitet (i objektiv forstand), som er innen rekkevidde uten alt for mye penger (mht elektronikk). Det er ikke dermed sakt at det ikke er andre prioriteringer som kan lokke fram betydelig betalingsvilje når det står om.

mvh
KJ
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
KJ skrev:
lars_erik skrev:
...
Så du mener altså at det ikke er sammenheng mellom pris og kvalitet?
Godt å vite, da trenger man ikke legge stort i bolig, bil, klær osv lengre. Kjøpe det billigste; det gjør nytten.
Mht kvalitet og hifi-stæsjh så har kvalitet selvfølgelig mange flere dimensjoner enn «lydkvalitet» - visuelt design, mekanisk konstruksjon, elektrisk design, materialkvaliteter, håndverk, merkevare etc, og hver enkelt av dem er også «flerdimensjonale». Lydkvalitet er ikke den største kostnadsdriveren og jeg tar det ikke for gitt at lydkvalitet og prislapp følger hverandre. Dessuten er det en øvre grense for lydkvalitet (i objektiv forstand), som er innen rekkevidde uten alt for mye penger (mht elektronikk). Det er ikke dermed sakt at det ikke er andre prioriteringer som kan lokke fram betydelig betalingsvilje når det står om.

mvh
KJ
Min erfaring er at dyrere er bedre. Uten unntak, så langt.
Arcam CD36 bedre enn Yamaha 933, Esoteric X03 mye bedre enn Arcam og dCS Puccini gruset Esotericen.
Samme greia med forsterkere, høyttalere og kabler.

Ergo er det innen hifi, som med alt annet, sammenheng mellom pris og kvalitet.

Unntak bekrefter regelen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:
baluba skrev:
Poenget er nok at analogdelen i alle fall er ganske forskjellig.
Det konkrete tilfellet seg tenker på gjelder ikke Krell, men Edge GCD. I dette tilfellet var innmaten hentet fra en billig Pioneer eller Denon DVD spiller, og montert helt uforandret inn i et fjongt aluminiumskabinett. Frest ut på CNC-maskin, må vite.
De opprinnelige phonokontaktene for lyd og bilde utgangene satt fremdeles på printet.


mvh
kabelsatan
Edge var det ja, og de har jo fått tyn for effektforsterkerne sine også av samme årsak. Men det er en ting du ikke tar opp, og det er hvordan det låter. Jeg tviler sterkt på at de låter likt, nemlig. For da ville det gått rykter om at nevnte billige DVD låter ekstremt bra til prisen, eller at Edge høres ut som tusen kroner. Hypen hadde vært gigantisk, ikke bare en liten fis på diverse fora fra indignerte Edge-kunder og klakører. Kritikken av Edge kan gjerne være på sin plass, men jeg har uansett vanskelig for å tro at den låter make til Denon/Pioneer. Det vil jeg isåfall enten lese en seriøs artikkel/test om, eventuelt at en av oss som har peiling her på sentralen kan bekrefte det av egen erfaring. Jeg har hørt eller lest et sted holder ikke for å overbevise meg når det ikke har vært noen stor hype rundt den billige spilleren.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
kabelsatan skrev:
baluba skrev:
Poenget er nok at analogdelen i alle fall er ganske forskjellig.
Det konkrete tilfellet seg tenker på gjelder ikke Krell, men Edge GCD. I dette tilfellet var innmaten hentet fra en billig Pioneer eller Denon DVD spiller, og montert helt uforandret inn i et fjongt aluminiumskabinett. Frest ut på CNC-maskin, må vite.
De opprinnelige phonokontaktene for lyd og bilde utgangene satt fremdeles på printet.


mvh
kabelsatan
Ante meg at det var Edge du mente ja ;) for ettertiden anbefaler jeg at du sjekker litt grundigere før du kommer med sånne påstander / kommentarer ;)

Mvh :)
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.264
Antall liker
3.118
Torget vurderinger
3
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?
Noe må de jo bruke, og Pioneer har alltid laget svært gode verk. De har nok valgt Pioneer fordi de mener de er gode nok, og fordi de synes at Esoteric ikke passer dem av en eller annen grunn. Jeg tror ikke de beste verkene til Pioneer har noen betydelig dårligere ytelse og levetid enn de dyrere pro-verkene.

Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt. Det er rett og slett litt merkelig, for lyden er overhodet ikke et tema. Og som jeg skriver lenger oppe er jeg uhyre skeptisk til at lyden er like like som teknikken.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?
Noe må de jo bruke, og Pioneer har alltid laget svært gode verk. De har nok valgt Pioneer fordi de mener de er gode nok, og fordi de synes at Esoteric ikke passer dem av en eller annen grunn. Jeg tror ikke de beste verkene til Pioneer har noen betydelig dårligere ytelse og levetid enn de dyrere pro-verkene.

Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt. Det er rett og slett litt merkelig, for lyden er overhodet ikke et tema. Og som jeg skriver lenger oppe er jeg uhyre skeptisk til at lyden er like like som teknikken.
Du sa det. Dette er da en hobby som dreier seg om nytelse av musikk. Ikke en mikk, makk-hobby.
 

sule_bih

Medlem
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
8
Antall liker
2
Sted
Fredrikstad
Jeg tror at vi blir lurt oftest når vi kjøper bil, men vi snakker ikke om det fordi det er behov og ikke luksus. Personlig tror det er tull. Jeg har to biler, en til meg og en til kone og hun bruker den for å kjøre til jobben. Arbeidsplassen hennes er hele 750 m fra huset vårt.
??? ??? ???
Jeg ser på hifi som noe hvor man skal bruke en linje når det gjelder pris. Jeg har opplevd at altfor store forskjeller mellom priser på produkter som er rett under denne linja og dem som er over. Hvis du er flink å oppdage hvor linja går så blir du mindre lurt, tror jeg.
:D
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.264
Antall liker
3.118
Torget vurderinger
3
lars_erik skrev:
baluba skrev:
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?
Noe må de jo bruke, og Pioneer har alltid laget svært gode verk. De har nok valgt Pioneer fordi de mener de er gode nok, og fordi de synes at Esoteric ikke passer dem av en eller annen grunn. Jeg tror ikke de beste verkene til Pioneer har noen betydelig dårligere ytelse og levetid enn de dyrere pro-verkene.

Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt. Det er rett og slett litt merkelig, for lyden er overhodet ikke et tema. Og som jeg skriver lenger oppe er jeg uhyre skeptisk til at lyden er like like som teknikken.
Du sa det. Dette er da en hobby som dreier seg om nytelse av musikk. Ikke en mikk, makk-hobby.
Enig jeg om at lyden er viktigst, så kan store " high end" produsenter lage spillere med driverk og elektronikk fra
en billig Pioneer dv300 feks, så veldig fint det da.
Men, jeg hadde følt meg litt lurt vist jeg betalte 50K for det. :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^Det er slik at mange bruker driverk fra Pioneer, Denon og Phillips. Mens andre sverger til Esoteric, noe jeg forstår svært godt. Esoteric er de fleste andre overlegen. Dette vet jeg av egen erfaring.

Men at man bruker drivverk fra andre, betyr langt fra at det er en tilsvarende avspiller, med samme lydkvalitet. Noe jeg mistenker de fleste av målerene her for ikke å ha den minste snøring om, siden de aldri har hørt noe av dette. Å påberope seg kunnskap med bakgrunn av leste målinger og hva man har lest på Nettet, har ingenting med reell kunnskap om hvordan noe høres ut å gjøre.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
lars_erik skrev:
^Det er slik at mange bruker driverk fra Pioneer, Denon og Phillips. Mens andre sverger til Esoteric, noe jeg forstår svært godt. Esoteric er de fleste andre overlegen. Dette vet jeg av egen erfaring.

Men at man bruker drivverk fra andre, betyr langt fra at det er en tilsvarende avspiller, med samme lydkvalitet. Noe jeg mistenker de fleste av målerene her for ikke å ha den minste snøring om, siden de aldri har hørt noe av dette. Å påberope seg kunnskap med bakgrunn av leste målinger og hva man har lest på Nettet, har ingenting med reell kunnskap om hvordan noe høres ut å gjøre.
Det er forskjellige grader av 'rebadging' her men tilfellet Edge GCD var ekstremt. Det var ikke noe tvil om at de hadde puttet en billig spiller i et dyrt chassis og 50-doblet prisen.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HC skrev:
lars_erik skrev:
^Det er slik at mange bruker driverk fra Pioneer, Denon og Phillips. Mens andre sverger til Esoteric, noe jeg forstår svært godt. Esoteric er de fleste andre overlegen. Dette vet jeg av egen erfaring.

Men at man bruker drivverk fra andre, betyr langt fra at det er en tilsvarende avspiller, med samme lydkvalitet. Noe jeg mistenker de fleste av målerene her for ikke å ha den minste snøring om, siden de aldri har hørt noe av dette. Å påberope seg kunnskap med bakgrunn av leste målinger og hva man har lest på Nettet, har ingenting med reell kunnskap om hvordan noe høres ut å gjøre.
Det er forskjellige grader av 'rebadging' her men tilfellet Edge GCD var ekstremt. Det var ikke noe tvil om at de hadde puttet en billig spiller i et dyrt chassis og 50-doblet prisen.
Unntaket som bekrefter regelen. Finnes sikkert fler også. Likevel er det bare en våt drøm å tro man kan oppnå high-end lyd til budsjettpris. Pris og kvalitet henger som oftest sammen, her som ellers.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
lars_erik skrev:
HC skrev:
lars_erik skrev:
^Det er slik at mange bruker driverk fra Pioneer, Denon og Phillips. Mens andre sverger til Esoteric, noe jeg forstår svært godt. Esoteric er de fleste andre overlegen. Dette vet jeg av egen erfaring.

Men at man bruker drivverk fra andre, betyr langt fra at det er en tilsvarende avspiller, med samme lydkvalitet. Noe jeg mistenker de fleste av målerene her for ikke å ha den minste snøring om, siden de aldri har hørt noe av dette. Å påberope seg kunnskap med bakgrunn av leste målinger og hva man har lest på Nettet, har ingenting med reell kunnskap om hvordan noe høres ut å gjøre.
Det er forskjellige grader av 'rebadging' her men tilfellet Edge GCD var ekstremt. Det var ikke noe tvil om at de hadde puttet en billig spiller i et dyrt chassis og 50-doblet prisen.
Unntaket som bekrefter regelen. Finnes sikkert fler også. Likevel er det bare en våt drøm å tro man kan oppnå high-end lyd til budsjettpris. Pris og kvalitet henger som oftest sammen, her som ellers.
Stort sett henger vel pris og kvalitet sammen men ikke alltid og de mest ekstreme tilfellene, de som grenser til svindel, er det greit å få avdekket. Når det er sagt så er vel Edge GCD debattert ad nauseam her på sentralen. Jeg ser ingen grunn til atter en tråd om den spilleren, som jeg føler denne tråden til en viss grad er.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
baluba skrev:
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?


Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt.
Ah.. Er du en blind høne?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
johnnygrandis skrev:
Cola på flaske er jo fremdeles bedre enn Cola på boks eller .....
Personlig syns jeg cola på boks er langt å foretrekke framfor samtlige andre varianter, selv om den sikkert er billigere å produsere og ikke kjennes like gedigen og tung ut som en glassflaske med sitt særpregede utseende. Det viktigste er uansett at den er skikkelig kald.
 
N

Nifelheim

Gjest
argeta skrev:
Jeg tror at vi blir lurt oftest når vi kjøper bil, men vi snakker ikke om det fordi det er behov og ikke luksus. Personlig tror det er tull. Jeg har to biler, en til meg og en til kone og hun bruker den for å kjøre til jobben. Arbeidsplassen hennes er hele 750 m fra huset vårt.
??? ??? ???
Jeg ser på hifi som noe hvor man skal bruke en linje når det gjelder pris. Jeg har opplevd at altfor store forskjeller mellom priser på produkter som er rett under denne linja og dem som er over. Hvis du er flink å oppdage hvor linja går så blir du mindre lurt, tror jeg.
:D
tenk hvor mye hifi du kunne ha fått hvis du kjøpte kona di en sykkel og solgte bilen. Bare i driftskostnader ville du hatt 25k i året å brenne av. Det er litt av en sum å årlig bruke på HiFi-oppgraderinger. ;)

750m. Tar kortere tid å sykle enn å slenge seg i bilen og kjøre. Spesielt vinterstid med isskraping og alt. Opp på sykkelen. sykle i 2 minutter og man er fremme. Virker på meg som om du har blitt lurt til å skaffe dere den andre bilen ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
toriamos skrev:
baluba skrev:
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?


Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt.
Ah.. Er du en blind høne?
Og hvilket gullkorn er det du mener at jeg har funnet?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mye snakk om innmaten kommer fra andre..

Bilene dere kjører, har ofte Fransk motor og drivverk.. tenk over det og heller kos dere med anlegget og bilen dere har.
;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Festus skrev:
lars_erik skrev:
baluba skrev:
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?
Noe må de jo bruke, og Pioneer har alltid laget svært gode verk. De har nok valgt Pioneer fordi de mener de er gode nok, og fordi de synes at Esoteric ikke passer dem av en eller annen grunn. Jeg tror ikke de beste verkene til Pioneer har noen betydelig dårligere ytelse og levetid enn de dyrere pro-verkene.

Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt. Det er rett og slett litt merkelig, for lyden er overhodet ikke et tema. Og som jeg skriver lenger oppe er jeg uhyre skeptisk til at lyden er like like som teknikken.
Du sa det. Dette er da en hobby som dreier seg om nytelse av musikk. Ikke en mikk, makk-hobby.
Enig jeg om at lyden er viktigst, så kan store " high end" produsenter lage spillere med driverk og elektronikk fra
en billig Pioneer dv300 feks, så veldig fint det da.
Men, jeg hadde følt meg litt lurt vist jeg betalte 50K for det. :)
Pioneer DV300 skal vistnok vere en skatt angående lyd..bare så du vet det ;)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Problemet er at smak og pris ikke alltid stemmer.Har hatt noen par høytalere innom de siste par årene,ca pris på disse ha hvert mellom 60-100000.- og går alltid tilbake på div Klipsch til 1/3 del av prisen ;D det er kun smaken som teller,ikke pris!!!
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
eddie1 skrev:
Problemet er at smak og pris ikke alltid stemmer.Har hatt noen par høytalere innom de siste par årene,ca pris på disse ha hvert mellom 60-100000.- og går alltid tilbake på div Klipsch til 1/3 del av prisen ;D det er kun smaken som teller,ikke pris!!!
Flotte greier ;D
Penger spart. Det handler nok sikkert om hva du ellers har av komponenter i anlegget. Match betyr jo alt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Blir man ikke lei av å lage konspirative "du blir lurt" tråder hele tiden? Din arbeidsgiver blir sannsynligvis også lurt for de betaler deg altfor mye ..... ;)
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Dessuten er det en øvre grense for lydkvalitet (i objektiv forstand), som er innen rekkevidde uten alt for mye penger (mht elektronikk)
Javel jeg håper jeg snart når denne grensen, synes jeg allerede har lagt ut seriøst mye penger på dette..
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.264
Antall liker
3.118
Torget vurderinger
3
lovemusikk skrev:
Festus skrev:
lars_erik skrev:
baluba skrev:
Festus skrev:
var det ikke noe Pioneer brukt i Goldmund og?
Noe må de jo bruke, og Pioneer har alltid laget svært gode verk. De har nok valgt Pioneer fordi de mener de er gode nok, og fordi de synes at Esoteric ikke passer dem av en eller annen grunn. Jeg tror ikke de beste verkene til Pioneer har noen betydelig dårligere ytelse og levetid enn de dyrere pro-verkene.

Uansett så er det rart at hifi-folket diskuterer den fysiske innmaten i produktene, men kommer ikke med et enstavelsesord om lyden engang. Det virker som om lyden er helt uinteressant, mens knapper og skruer betyr alt. Det er rett og slett litt merkelig, for lyden er overhodet ikke et tema. Og som jeg skriver lenger oppe er jeg uhyre skeptisk til at lyden er like like som teknikken.
Du sa det. Dette er da en hobby som dreier seg om nytelse av musikk. Ikke en mikk, makk-hobby.
Enig jeg om at lyden er viktigst, så kan store " high end" produsenter lage spillere med driverk og elektronikk fra
en billig Pioneer dv300 feks, så veldig fint det da.
Men, jeg hadde følt meg litt lurt vist jeg betalte 50K for det. :)
Pioneer DV300 skal vistnok vere en skatt angående lyd..bare så du vet det ;)
Men det vet jeg , for jeg har prøvd den :)
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
lars_erik skrev:
HC skrev:
lars_erik skrev:
^Det er slik at mange bruker driverk fra Pioneer, Denon og Phillips. Mens andre sverger til Esoteric, noe jeg forstår svært godt. Esoteric er de fleste andre overlegen. Dette vet jeg av egen erfaring.

Men at man bruker drivverk fra andre, betyr langt fra at det er en tilsvarende avspiller, med samme lydkvalitet. Noe jeg mistenker de fleste av målerene her for ikke å ha den minste snøring om, siden de aldri har hørt noe av dette. Å påberope seg kunnskap med bakgrunn av leste målinger og hva man har lest på Nettet, har ingenting med reell kunnskap om hvordan noe høres ut å gjøre.
Det er forskjellige grader av 'rebadging' her men tilfellet Edge GCD var ekstremt. Det var ikke noe tvil om at de hadde puttet en billig spiller i et dyrt chassis og 50-doblet prisen.
Unntaket som bekrefter regelen. Finnes sikkert fler også. Likevel er det bare en våt drøm å tro man kan oppnå high-end lyd til budsjettpris. Pris og kvalitet henger som oftest sammen, her som ellers.
Pøh,
hifi sitter i akkurat den samme båt som mange andre bransjer her. Som for eksempel klær, sko, kosmetik, bildeler og rekvisita.
Produsereres i lavkostland, sendes til europa og merkes om og da blir plutselig prisen mange 100 prosent høyere. Hvordan i all verden kan et nytt navn og en ny merkelapp føre til at kvaliteten plutselig blir så mye bedre når produktet er det samme ??
Et veldig bra eksempel som eg har sett dokumentert i en nordisk produsert dokumentar : Et besøk hos en produsent i et lavkostland, som viser at de produserer klær til en stor internasjonal kjede som befinner seg i det øvre prisnivå her i landet.
Det er for så vidt ikke noe dramatisk i det, før direktøren på fabrikken forteller at de også produserer klær til en norsk lavpris kjede. Han kan fortelle at tekstilkvalitet, og damene bak symaskinene er det/de samme som benyttes av den "ekslusive" internasjonale kjede.
Den eneste forskjell er design og farge på klærne de leverer til den eksklusive vs lavpris kjede, ellers er stoffkvalitet og produksjon den samme.

Hvorfor skal da kvaliteten på varene, være så mye bedre hos den eksklusive kjeden ?? Finnes det noen annen forklaring enn at de koster mer og at vi tror at pris og kvalitet henger sammen ?

Hvordan kan kvalitet på et produkt bli bedre ved kun og blott sette på en annen prislapp ? Når vi vet de blir produsert på samme måte som produktet til en annen kjede som koster ca 1/4 av prisen ?

Et annet eksempel er en kjede som selger bildeler og rekvisita, deres dyreste motorolje koster ca 100,- pr liter og eg vet at denne er levert av en stor internasjonal produsent som selv forlanger mer enn dobbel pris for det samme produktet i egne butikker.
Tror du virkelig at ett og samme produkt blir bedre fordi at du kjøper det der det er høyest pris ?

Tilbake til hifi, det finnes mange "europeiske" merker som er produsert i asia og det samme produktet selges der under et annet navn til under halve prisen for det "europeiske" merket som kun og blott er gitt et nytt navn når det kommer hit.
Nytt navn og ny pris gjør null og nix med kvaliteten til et produkt !
Dessverre så ser eg at enkelte velger å tro det......
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^Her legger du til grunn en hel masse straffbare forhold, som de fleste nok ikke vil dele din virkelighetsoppfatning av.
Selvsagt er det sammenheng mellom kvalitet og pris. Det er det på klær også, som du her bruker som argument for at det ikke er forskjeller.
Jeg har hatt denne hobbyen i flere tiår, og har prøvd mange forskjellige komponenter, hoyttalere og kabler. Det har alltid, utvetydig, vært sammenheng mellom pris og lydkvalitet. Alltid.
 
Topp Bunn